Kuinka kuritatte?

Nykyaikana

Eli kuinka kuritatte lastanne vai kuritatteko edes?
Jos lapsi tekee jotain kiellettyä ja kiellätte häntä monta kertaa niin kuinka toimitte sitten kun ei mene perille?
Tukkapölly? niskavilloista kiinni? korvasta? jäähy? huuto?? Vai löytyykö todella niin lehmän hermoista äitiä ettei tee muuta kuin kiellä ja kiellä..


Itse nään päivittäin kurittomia ja totelemattomia lapsia ja mietin kuinka vanhemmat toimivat kotona.

Omat jo aikuisia,mutta kylä minä annoin satikutia ja huusin.Hyviä heistä silti tuli.

Ja minkä ikäisestä lapsista kyse?

14

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en kurita

      Ruumiillinen kuritus on laissa kielletty nykyään. Ja ihan syystä. Ei aikuistakaan saa lyödä, jos hän tekee jotain typerää. Lapsi ymmärtää vielä vähemmän syy- ja seuraussuhteita kuin aikuinen, eikä myöskään vielä osaa hillitä itseään aikuisen tavoin.

      En missään nimessä kurita lastani ruumiillisesti. Mielestäni ruumiillista kuritusta käyttävät vanhemmat, joilla ei muita keinoja ole. Minuakaan ei ole koskaan kuritettu ruumiillisesti, enkä todellakaan ollut tottelematon lapsi.

    • Ei fyysistä

      En salli lapsenikaan lyövän ketään joten miksi minä olisin oikeutettu käyttämään väkivaltaa lasta kohtaan? Tukistaminen sattuu siinä missä lyöminen. En voisi satuttaa lastani, enkä lyö miestäkään jos on kuriton.... Ja fyysinen kurittaminen on laissa kiellettyäkin. Itseänikään ei koskaan fyysisesti kuritettu lapsena ja minusta tuli ihan normaali kansalainen ja mielestäni hyväkäytöksinen, joskus olen liiankin kiltti. Mieheni sai lapsena remmistä, mutta oli silti lapsena ja varsinkin teininä kuulemma "ihan mahdoton" ja remmiä joutui antamaan usein. Vai riittääkö se, että lopettaa ei toivotun tekemisen sillä hetkellä, mutta voi toistaa saman myöhemmin ja sitten taas remmiä...? Ja kuka nyt esim. kaupassa alkaa tukkapöllyä/remmiä tms. antamaan, jos lapsi ei tottele?

      Olen myös huomannut joissakin monilapsisessa perheessä, että vaikka kaikki lapset olisi kasvatettu samalla menetelmällä niin toiset ovat kurittomampia kuin toiset. Lapset on erilaisia, toiset on rauhallisempia, toiset villejä jne.

      Niin siis kiellän, otan jonkun lelun pois joksikin aikaa, vien jäähylle ("tuhmanurkkaan").

    • pähkinäpussi puussa

      Kiellän lasta (1v11kk) korkeintaan kolmesti, kolmannen tehoamattoman kiellon jälkeen tiedän jo, että voin kieltää vaikka 100 kertaa, eikä tulos muutu. Mieli on tehnyt lyödä pari kertaa, kun on mennyt jotain rikki kielloista huolimatta. Mutta en ole.

      Jos oikeasti haluat, että lapsesi lopettaa kielletyn asian tekemisen, harhauta lapsen ajatus muualle. Tiedän, että se ei tunnu kivalta, mutta se on toimiva juttu, eikä tarvitse tingata lapsen lailla toiselle lapselle vastaan.

    • 4 mukeloa aikuisia

      Ihan pientä kävelemään oppinutta ja vielä suht puhumatonta lasta ei juurikaan voi kieltää.

      Voi vain kiinnittää huomion muualle tai siirtää eri paikkaan. Kannattaa valita mahdollisimman sopivat ympäristöt eli kotona laittaa vaaraa aiheuttavat paikat kuntoon ja särkyvät esineet loitolle.

      Pikku hiljaa sitten voi ruveta olettamaan, että kielloilla on jotain merkitystä. Tällöinkin on usein hyödytöntä hokea jotain EI-sanaa, vaan demonstroida jollain tavoin, mitä seuraa vääristä valinnoista.

      Ainahan niitä tilanteita tulee joka lapsen kohdalla, ettei sitten viime kädessäkään tottele. Silloin vain tilanteesta pois. Olen käyttänyt niin sanottua niska-pers -otetta silloin tällöin. Neljä lasta nyt aikuisia ja olen kyllä suutuspäissäni joskus läppäissyt ja tukistanut, mutta hyvin harvoin näin on käynyt.

      Vaikuttavat kaikki kuitenkin aivan täyspäisiltä. Ei se nyt niin vaarallista ole sen ikäistä vähän näpäyttää fyysisesti, joka jo ymmärtää tekevänsä väärin. Kun muu ei auta niin ei. En mitään remmejä todellakaan ole harrastanut enkä "oikeaa" satuttamista. Näyttänyt vain, että hermo voi mennä. Hyvähän se on tietää, että jos oikein ärsyttää muita, niin kyllä siinä voi jollain nyrkkikin heilahtaa nakkikioskilla. Rajat ovat myös fyysisiä.

      • justiinsa joo

        Eli lapsen on hyvä tietää, että jos äiti suuttuu oikein kunnolla, niin hän saattaa satuttaa fyysisesti? Eli on hyvä oppia, että suuttuessa saa käydä käsiksi muihin? Vai mitenkäs se nyt meni...


      • 4 mukeloa aikuisia
        justiinsa joo kirjoitti:

        Eli lapsen on hyvä tietää, että jos äiti suuttuu oikein kunnolla, niin hän saattaa satuttaa fyysisesti? Eli on hyvä oppia, että suuttuessa saa käydä käsiksi muihin? Vai mitenkäs se nyt meni...

        Ei tietenkää "saa".... Mutta on hyvä oppia ymmärtämään, että tarpeeksi toista ärsyttäessään voi saada neniinsä.

        En totisesti ole fyysisen kurituksen kannalla, mutta totuus nyt on se, että jos tarpeeksi kauan aukoo päätään, niin voi joutua katumaan.

        Tunnettekos sanonnan "kaivaa verta nenästään"... tarkoitetaan siis tyyppiä, joka uhoaa ja uhoaa ja heittää kaikki käyttäytymissäännöt romukoppaan. Kyllä sellainen turpiinsa saa ja sassiin jossain.

        Ja haluan korostaa, etten ole muuta kuin läpsässyt tai vähän ottanut tukasta. Sitäkin olen vältellyt viimeiseen asti.


      • justiinsa joo
        4 mukeloa aikuisia kirjoitti:

        Ei tietenkää "saa".... Mutta on hyvä oppia ymmärtämään, että tarpeeksi toista ärsyttäessään voi saada neniinsä.

        En totisesti ole fyysisen kurituksen kannalla, mutta totuus nyt on se, että jos tarpeeksi kauan aukoo päätään, niin voi joutua katumaan.

        Tunnettekos sanonnan "kaivaa verta nenästään"... tarkoitetaan siis tyyppiä, joka uhoaa ja uhoaa ja heittää kaikki käyttäytymissäännöt romukoppaan. Kyllä sellainen turpiinsa saa ja sassiin jossain.

        Ja haluan korostaa, etten ole muuta kuin läpsässyt tai vähän ottanut tukasta. Sitäkin olen vältellyt viimeiseen asti.

        Niin. Siinä sitä vaan tulee opettaneeksi lapselle, että sellainen reagointi on ok. Vanhemman esimerkki on lapselle todella merkittävä.

        Tukistaminen ja läpsäiseminen on muuten nykyään ihan yhtä lailla laitonta kuin piiskaaminen. Ja niin sen minusta pitää ollakin, et sinä saa aikuistakaan tukistaa tai läpsäistä, miksei lapsi saisi nauttia samasta suojasta lain edessä.


      • 4 mukeloa aikuisia
        justiinsa joo kirjoitti:

        Niin. Siinä sitä vaan tulee opettaneeksi lapselle, että sellainen reagointi on ok. Vanhemman esimerkki on lapselle todella merkittävä.

        Tukistaminen ja läpsäiseminen on muuten nykyään ihan yhtä lailla laitonta kuin piiskaaminen. Ja niin sen minusta pitää ollakin, et sinä saa aikuistakaan tukistaa tai läpsäistä, miksei lapsi saisi nauttia samasta suojasta lain edessä.

        Ei ole ok! En tarkoita sitä.

        Ja aina olen pyytänyt anteeksi ja asiasta on keskusteltu. Et nyt vain halua ymmärtää. Joskus niksahtaa ja jokin fyysinenkin keino tulee käytetyksi.

        En sitten tiedä, onko pahempi läppäistä kerran ja saada tilanne rahoittumaan vai nämä henkisen kurituksen muodot -- ei saa lähteä ulos leikkimään, ei saa jälkiruokaa jne. Meillä ei ole tällaisia muotoja harjoitettu laisinkaan. Tilanne on ohi, kun se on ohi. Kenenkään ei ole tarvinnut istua kotiaresteissa, vaikka tilanne olisi ollut mikä.

        En tosiaan tiedä, onko yksi läpsäisy pahempi. Tiedätkö sinä?


      • Justiinsa joo
        4 mukeloa aikuisia kirjoitti:

        Ei ole ok! En tarkoita sitä.

        Ja aina olen pyytänyt anteeksi ja asiasta on keskusteltu. Et nyt vain halua ymmärtää. Joskus niksahtaa ja jokin fyysinenkin keino tulee käytetyksi.

        En sitten tiedä, onko pahempi läppäistä kerran ja saada tilanne rahoittumaan vai nämä henkisen kurituksen muodot -- ei saa lähteä ulos leikkimään, ei saa jälkiruokaa jne. Meillä ei ole tällaisia muotoja harjoitettu laisinkaan. Tilanne on ohi, kun se on ohi. Kenenkään ei ole tarvinnut istua kotiaresteissa, vaikka tilanne olisi ollut mikä.

        En tosiaan tiedä, onko yksi läpsäisy pahempi. Tiedätkö sinä?

        Vaihtoehdot eivät ole välttämättä läpsäisy ja "henkinen kuritus". Sitä paitsi, kun puhutaan nyt ilmeisesti sen ikäisestä lapsesta, joka jo ymmärtää syy-seuraussuhteita, hän tekee itse sen valinnan, käyttäytyykö vai valitseeko rangaistuksen. Ennen rangaistusta kun annetaan luonnollisesti pari varoitusta. Kiihdyksissä tapahtunut läpsäisy on jotain, mihin lapsi ei itse pysty vaikuttamaan.

        Ymmärrän kyllä osittain kantaasi, voin sen sanoa, mutta itse vain en hyväksy minkäänlaista väkivaltaa lasta kohtaan.


    • Ei, ei, ei, ei, ei

      Onhan näitä tapauksia missä lapsi tarpeeksi isoksi kasvaessaan onkin kurittanut isäänsä (tai äitiään), kun on meinannut saada selkäänsä.

      Voihan fyysisesti kuritetuista tulla täysipäisiä, mutta niin myös niistä joita ei ole kuritettu.

      Jos on kyseessä pieni lapsi niin silloin minäkin olen kiinnittänyt lapsen huomion muuhun tai vienyt pois tilanteesta. Mutta olen kyllä myös sen "ei" sanonut. Joskus vaan on niinkin, että vierasta uskoo paremmin. Käymme harvoin anopilla kun asuu satojen kilometrien päässä. Anoppi aina kehuu kuinka lapsemme kyllä häntä tottelee ja anoppi neuvoo, että sanokaa jämäkästi ei. Kyllä sanottiin, mutta ei vaan auttanut...

    • Osta kutimet ja työn

      Oih, kaikki vastanneet menneet vanhanaikaiseen!

      Tämähän on selvä provo. Joku haluaa uteliaana tietää kuinka paljon vanhemmat uskaltavat anonyymisti kertoa kurittavansa lasta fyysisesti, jonka jälkeen seuraa hänen suorittama moralisointi jokaista vastaajaa kohtaan.

      No, toiset potkii mummoja kaduilla, toiset haistelee liimaa, kai se noilla provoillakin joku mielihyvähormoni hyrisee näitä seuratessaan ja mukana eläen.

    • Näin meillä

      Lapseni ovat oppineet puhumaan hiukan alle 1½-vuotiaina, joten uhmaiästäkin on meillä selvitty helposti puhumalla. Kyllä lapsi osaa kuunnella selkeitä perusteluja, miksi jotain asiaa ei saa tehdä. Ainakin, jos on vähänkin fiksu. ;P
      Tottakai joskus kieltoja joutuu kertaamaan, koska lapsen muisti on lyhyt.

    • 17 + 1

      Minulla on isänä periaate, että fyysistä kuritusta ei tarvita. Takana on se, että en yksinkertaisesti halua tuottaa kipua rakkaalle ihmiselle ja muutenkaan en halua lapsen oppivan, että toisen satuttaminen on normaali tapa ratkaista asioita. Poika 3-vuotias ja toistaiseksi olen pärjännyt muilla konsteilla. Aika hyvin tuo puhetta uskoo, joskus joutuu sanomaan vähän kipakammin. Pienempänä jos oli aivan mahdoton niin yksinkertaisesti vein muutamaksi minuutiksi häkkisänkyyn rauhoittumaan, riehuminen loppui kun harmitti olla siellä vankina :)
      Kaikkiin itkupotkuraivareihin ei kannata puuttua, antaa huutaa ja potkia lattialla pahimmat pois, kyllä se pian huomaa ettei mielenosoitus tehoa. Vanha kunnon uhkailu ja kiristys sekä harhautus toimivat myös, mutta taitaa olla melko hyväluontoinen tapaus kun harvemmin joutuu mistään vääntämään.

      • 5 + 9

        Joo, ja perusteleminen on tärkeää, lapsi monesti hyväksyy asian kun sen tausta selitetään, ja jää muistiinkin paremmin että näin ei kannata tehdä. Kyllä meitä aikuisiakin ärsyttää, jos ei saada perusteluja asioille :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe