Lehmä

tiinas

Onko kukaan todella kiinnostunut lehmistä, muuten kuin tuotantoeläimenä?
Miten käy lehmän näissä 150-300 elukan navetoissa?
Itsestäni olisi ihanaa palata omavaraistalouteen,mutten yksinäni siihen pysty.

9

1193

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maidontuottaja

kiitos EU ja kuluttajat halvasta maidon tuottajahinnasta !!!

• Keiko

no, kyllähän pari kyyttöä voisivat olla ihan mukavia...

Mutta tuo omavaraistalous on kyllä lähellä sydäntä. Käytännössä pidän kuitenkin vuohta parempana maidontuottajana yhdelle perheelle kuin lehmää; nelisen litraa päivä riittää varmasti lähes joka perheessä ja vuohen ruokintakustannukset ovat murto-osan lehmän ruokamenoista.

En usko, että eläimet voivat noissa suurissa navetoissa enään olla eläimenä ("persoonina") arvokkaita, mutta toisaalta onko se niin välttämätöntäkään? Suurin osa kuitenkin varmasti hoitaa eläimensä hyvin ja huolella.

• pee

yksi psk-lehmä ja se on ihan "lemmikkinä".
      Lehmä poiki viime viikonloppuna ja nyt saamme siltä itsellemme maidon. Kananmunatkin saamme omilta kanoiltamme.
      Minuakin kiinnostaa tuo omavaraisuus, mutta tuskin ihan täysin siihen pääsemme.

Itse olen sitä mieltä, että parasta olisi, jos tilat olisivat pieniä, kaikki tuet pois, mutta maidosta ja lihasta kunnon hinta.

Kauhistuttaa tämä nykyajan meininki. Koko ajan tulee isompia tiloja.. Ei hyvä..

• maidontuottaja

meillä on viitisenkymmentä lehmää pihatossa... lehmät näyttävät onnellisilta, mutta hoitajat ovat välillä aika puhki varsinkin tällaisen sadekesän jälkeen... yhdyn pee:n mielipiteeseen. Työtä on liikaa palkkaan nähden.

• idealisti

olisi paljon parempi kun useilla perheillä olisi omatarve lehmia ja muita eläimiä eikä enää olisi tehotuotantoa. antais lehmän lypsää parikymppiseksi ja lopuelämä olisi mukavaa eläkepäivienviettoa. on todella väärin laittaa uskollinen palvelija teuras-autoon...

• maidontuottaja

mitenkähän se se lehmä pärjäisi siellä espoolaisen kerrostalon pihalla...tai useampi lehmä joka rapusta...

• idealisti
        maidontuottaja kirjoitti:

mitenkähän se se lehmä pärjäisi siellä espoolaisen kerrostalon pihalla...tai useampi lehmä joka rapusta...

tietystikkin että maalla...

• Kuules hyvä ihminen.... lehmä ei noin vain lypsä parikymppiseksi. Eihän nainenkaan kerran lapsen saatuaan saa tuotettua maitoa niinkauan kuin niistä tisseistä nyhdetään. Välillä pitää poikia. Noin kerran vuodessa tai hieman harvemmin. Harvan lehmän utareet tai terveys muutenkaan kestää noin vanhaksi. Suomessa keski-ikä on noin viisi vuotta. Meillä niitä on mennyt poikimahalvaukseen pari, yhdeltä tuli kohtu ulos, muutama on reväyttänyt peräpään ja ei sen jälkeen noussut ylös. Nämä poikimisen jälkeen. Yhden hyvän lehmän muut mukiloi teuraskuntoon!!! Lehmätkin tappelee ja niillä on nokkimisjärjestys!!! Yksi on meidän pihatossa tukehtunut käsittämättömään paikkaan. Sitten on mennyt verenkiertoon niin häijy bakteeri, ettei ole saanut antibiooteilla pois. Tuli järkyttäviä mätäpaiseita ympäri kehoa. Koko oli noin koripallon luokkaa... Tarinaa olis vielä vaikka kuinka lisää miten niitä kuukahtaa. Ja tautejakin on mm aivoketoosi, asetonitauti yms

• Helvi

on lehmän kyljessä lämmitellä.
      Itse olen kait sellainen "haihattelija",olin aikaisemmin maatalouslomittajana, mutta kauhukseni huomasin töistä tulleen vain töitä.En osaa paremmin selittää...Joten vaihdoin alaa ja pidin eläimet harrastuspohjalla.
      Miusta olis kiva, jos olisi mahdollista tulla toimeen mahd.paljon omavaraisesti.Meillä oli vuosi sitten kaksi kesäsikaa, ne teurastettiin, niinku sopimus oli, muttei enää tänä kesänä tullut mieleenkään ottaa sikoja,koska niistä pitää luopua(pitääkö?.Sika ei tarkene talvella kovinkaan kylmässä).
      Niinpä toteutin 20v muhineen haaveen ottaa vuohi, meille tuli 2 ja ensiviikolla kolmas.
      Haluaisin myös ottaa muutaman maatiaiskanan ja kukon ja yhden suomenlampaan:opettelen kehräämistä ja huovuttamista.
      Nyt täytyy ensin keskittyä vuohiin ja laittaa niille paikat talveksi valmiiksi.
      Lehmä olisi kiva, mutta se todella vaatii jo niin paljon enemmän.
      Ehkä pikkuhiljaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe