No olenkohan nyt maailman huonoin äiti...

obladiiobladaa

Taustaa sen verran, että olen aina tuntenut itseni huonoksi äidiksi. Ja välillä kannan suurempaa murhetta milloin mistäkin asiasta.

No niin. Olen huomioinut lastani syntymästään lähtien aina vaipanvaihdossa, kylvetyksessä, kanniskellut, laulellut, katsellut yhdessä ikkunasta, leikkinyt helistinlelujen kanssa, loruillut ja höpötellyt yms. En mitään mahdottomia, vaan ihan varmaan normiverran (ainahan ois voinut tehdä vielä vähän enemmän...).
Nyt sitten satuin lukemaan vanhasta vauva/perhelehdestä, että varhainen vuorovaikutus vauvan kanssa on äärimmäisen tärkeää, kuten IMETYStilanne, jossa äidin katseella on vauvalle suuri merkitys ja vauva tuntee itsensä tärkeäksi äidin katsoessa häntä ja peilatessaan itseään äitinsä (silmien?) kautta ja ja ja... Ja minä olen joka ikinen imetyskerta katsonut televisioruutua.
Muistan yhden-kaksi kertaa, kun katsoin lapseeni päin ja hänen intensiivinen katseensa tuntui jopa vähän ahdistavalta.
Tää voi kyllä olla ihan typerää, tuntuu yhtä aikaa tärkeältä ja typerältä.
Tuli vain mieleen, että siinä se on lapsi raukka ensimmäiset kuukautensa yrittänyt hakea äitinsä sylissä äidin rakastavaa ja hyväksyvää katsekontaktia -ja nyt taas hajottaa ;/
Onkohan tää taas ylireagointia asiaan, joka ois muiden mielestä mtätön?

6

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Obladiiobladaa

      Ai niin ja lapsi on nyt 2vee, voi hyvin, leikkii, liikkuu, syö, nukkuu. Perheessä halaillaan ja osoitetaan muutenkin hellyyttä ja rakkautta (ja en kyllä tarkoita mitään pervoa).

      • ghjkyg

        Joillakin varhainen vuorovaikutus vauvan kanssa tulee luonnostaan ilman kirjojen lukua ja vauvalehden artikkeleita, ehkä ei kannata olla niin huolissaan jos lapsi on terve ja teillä on nyt hyvä suhde. Mutta se peilaaminen ei tarkoita mitään vastaavaa kuin peilistä peilaaminen.. Niinkuin ehkä ymmärsit että vauva katselisi omaa heijastustaan äidin silmissä konkreettisesti. Vauva näkee äidin silmissä oman arvonsa, katsooko äiti hyväksyvästi ja arvostavasti.. vai ei kohtaa vauvan katsetta tai katsooko inhoten tai arvostellen.

        Olen lukenut itse varhaisesta vuorovaikutuksesta aika paljon ja olen alalla töissä.. Tieto voi myös lisätä tuskaa, ainakin kun ymmärtää miten moni lapsi tulee laiminlyödyksi ja jää vaille..ja mitkä sen vaikutukset on loppuelämään..sama oman lapsen kohdalla. Kyllä ne varhaiset kokemukset on tosi tärkeitä. Jos ei ihan varma ole omasta onnistumisestaan niin aina on mahdollista antaa korvaavia kokemuksia! Silmiin katsomalla voi jakaa tunnetilan lapsen kanssa, parasta on kun löytää jaetun ilon ja lapsi saa tuntea tuottavansa iloa vanhemmilleen! Siinä saa myös vanhempi itse onnistumisen tunteen omasta vanhemmuudestaan, lapsesta näkee kuinka on kiintynyt vanhempaan ja haluaa kontaktia vanhemman kanssa. Kyllä kannattaa katsoa lastaan silmiin vauvasta asti!


    • Obladiiobladaa

      No tuo huolestuttaa juuri eniten: "Vauva näkee äidin silmissä oman arvonsa, katsooko äiti hyväksyvästi ja arvostavasti.. vai ei kohtaa vauvan katsetta tai katsooko inhoten tai arvostellen. " Koska en ole IMETYStilanteessa katsonut vauvaan vaan aina joka kerta televisiota. Sekin tv:n tuijottaminen lähti siitä, että raskausaikana luin vauvalehdestä, että tuoreella äidillä kannattaa olla tallentava digiboksi, että on sitten jotain mielekästä tekemistä monesti päivässä ja yössä, kun lapsi on rinnalla/pullolla ja jos sattuu vielä koliikkikin tulemaan. Eli olen täsmällisesti ja liian hyvin toteuttanut sen ohjeen. Luulin, että on ihan normia tuijotella muualle kuin lapseen päin, kun hän syö. Muissa kuin imetystilanteissa hänet on aina huomioitu ja kyllä olen rakastavasti, hellästi, kannustaen ja arvostavasti häntä katsonut.
      Niin että kuinkas suuri vaurio on lapselle nyt aiheutettu? On siis muulloin saanut katsekontaktin ja muut kontaktit äitiin paitsi rinnalla.

      • trdf&4

        No eihän se imetys ole ainoa hetki olla katsekontaktissa ja vuorovaikutuksessa!! Älä höpötä höpö enää!! Varmasti olet katsonut lastasi tarpeeksi! Itsellä oli monesti läppäri jota tuijottelin, silloin kun vauva söi silmät kiinni. Mut miks piinaat itseäsi vanhalla jutulla?!


      • Obladiiobladaa
        trdf&4 kirjoitti:

        No eihän se imetys ole ainoa hetki olla katsekontaktissa ja vuorovaikutuksessa!! Älä höpötä höpö enää!! Varmasti olet katsonut lastasi tarpeeksi! Itsellä oli monesti läppäri jota tuijottelin, silloin kun vauva söi silmät kiinni. Mut miks piinaat itseäsi vanhalla jutulla?!

        Koska luin vasta äskettäin kuinka se imetystilanne on niiin tärkeä vauvalle, eikä moinen ollut tullut mieleenkään aiemmin.
        Vähän on alakuloisuutta, joten kai siitä on helppo vaipua huono äiti -ajatuksiin.
        Kiva, että huoli on jonkun mielestä turha :)


      • murmurmurt
        Obladiiobladaa kirjoitti:

        Koska luin vasta äskettäin kuinka se imetystilanne on niiin tärkeä vauvalle, eikä moinen ollut tullut mieleenkään aiemmin.
        Vähän on alakuloisuutta, joten kai siitä on helppo vaipua huono äiti -ajatuksiin.
        Kiva, että huoli on jonkun mielestä turha :)

        Meillä vauvoilla lumpsahti silmät kiinni miltei heti kun pääsi tissille.. Ja sitten kun alkoi silmät pysyä auki niin silmiin katsominen aloitti sellaisen shown, että imeminen unohtui kokonaan. :D Minä siis surffailin kännykällä netissä imetyksen ajan... Ja vielä tiesin tuosta "suosituksesta". Ihania lapsia on molemmista tullut.. Rakastavat halailua, painimista, lukemista, leikkimistä ja meidän vanhempien auttamista kotihommissa. Kyllä sinä ap olet antanut sitä vuorovaikutusta muuna aikana katseella vauvalle oikein riittävästi.. Minusta katseen lisäksi tärkeää vauvalle on hyväksyvä ja hellä kosketus. koska näkökyky on vauvana vielä vajaa, niin tuntoaistin merkitys on suuri.. Sen avulla vauva hahmottaa oman kehonsa äärirajoja ja ympäröivää maailmaa. Rinnalla ollessa vauva on saanut nauttia sinun lämmöstä ja kosketuksesta.. Sekä rintamaidosta.

        http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/sylia_silityksia_stressiin

        Tuossa mukava juttu luettavaksi. Nauti lapsesi kanssa olemisesta ja tästä hetkestä äläkä muistele menneitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4194
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4102
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3914
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2725
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2475
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1950
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1609
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe