Eläke ulkomailla

Eläkeisä

Saako Suomesta eläkkeen jos on muuttanut ulkomaille muutamaa vuotta ennen eläkeikää ja on saanut uuden maan kansalaisuuden?

4

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomeen palannut

Saa työeläkkeen jos on ollut töissä ainakin EU maihin.Katso Kelan sivut.

• eläkeikä mittana

>> Saako Suomesta eläkkeen jos on muuttanut ulkomaille muutamaa vuotta ennen eläkeikää ja on saanut uuden maan kansalaisuuden?

Eiköhän asiassa oleellisinta olevan eläkekertymä ja siihen vaadittavat vuodet, sekä virallinen eläkeikä mistä alkaen eläkettä aletaan maksaa, ei kansalaisuus tai asunmaa.

Miksi ulkomaille muuttamamalla ja toisen kansalaisuuden otamalla saisi poikkeuselliset eläke-ehdot?

Oheisella saitilla kannataa kysyä asiaa.

- http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6101

• Kokemusperäistä tietoa: muutin Azoreille Portugaliin viisi vuotta ennen eläkeikää, Minulle alettiin maksaa yksityissektorilla kertynyttä vanhuuseläkettä hakemuksesta viime vuoden lopulla täytettyäni 63 vuotta. Olen yhä Suomen kansalainen ja haen mahdollisesti Portugalin kansalaisuutta tänä vuonna mutta en ole aikonut luopua Suomen kansalaisuudesta. Vaimoni on USA:n kansalainen. Hän on ansainnut työeläkettä Suomessa, joka hänelle maksetaan tänne Portugaliin. Hänen työeläkkensä maksanta alkoi Suomessa.

Sillä onko muuttanut ulkomaille ennen eläkkeen maksun alkamista tuskin on merkitystä. Tärkeintä on se eläkekertymä Suomessa. Eläkkeen verotusta säätelee monesti asuinmaan ja Suomen välinen verosopimus. Sairausvakuutusmaksua eläkeläinen maksaa ainakin EU:alueella, jos Suomi vastaa sairauskuluista. Kuten yllä on kerrottu, aiheesta on tietoa kelan sivuilla.

• eläkeikä mittana

>> ... muutin Azoreille Portugaliin viisi vuotta ennen eläkeikää, Minulle alettiin maksaa yksityissektorilla kertynyttä vanhuuseläkettä hakemuksesta viime vuoden lopulla täytettyäni 63 vuotta.

Pointtina kommentissani oli se, että mikäli avaaja ei vielä ole lakisääteisesti eläkkeeseen oikeutettu, niin ulkomaille muutto ja uusi kansalaisuus ei tule nopeuttamaan prosessia.

Kun hän sitten aikanaan on eläkkeeseen normaaliin tapaan oikeutettu, niin hän saa sen maksuun asuinmaahansa.

Verotukseen puolestaan vaikuttaa maiden väliset verosopimukset, sekä se onko eläke kuunnalta / valtiolta vai yksityiseltä sektorilta.

Ylipäätäänkin avauksen kysymys on varsin epäselvästi ja tulkinnanvaraisesti muotoiltu. Siitä saa käsityksen, että kysyjä toivoo saavansa eläkkeensä etuajassa lakisäätiseen aikaan nähden.

Tai ehkä hän vain haluaa tietää saako hän manitsemissaan olosuhteissa sitten lakisääteisenä aikanaan eläkkensä.

Toisaalta mitä kansalaisuuden vauhtamiseen tulee, nin siihen ei kannata lähteä kevein perustein. Senkin suteen kannattaa selvittää sen erilaiset mahdolisesti seuraukset. Riippu osin henkilön elämäntilateesta ja muista taloudellisista aktiviteeteistä, sekä mahdollsista myöhemmistä muutoksista asuinmaan suhteen.

Hänen olisi viisasta myös ottaa selvää miten hänen tapauksessaan työnteon lopettaminen enen eläkekertymän täyttymistä / ennen eläikää vaikuttaa hänen eläkekertymään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      16
      2320
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      168
      2249
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1818
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      149
      1789
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      479
      1399
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1215
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      55
      1011
    8. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      423
      942
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      921
    10. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      237
      881
    Aihe