Onko sairaspäivärahaa pakko hakea?

Miten on?

Olen työmarkkinatuella elävä työtön. Minulle kirjoitettiin sairaslomaa. En kuitenkaan haluaisi hakea sitä, sillä laskelmieni mukaan sairaspäiväraha on kuukaudessa huomattavasti pienempi kuin tmt, ero noin 100€, mikä on merkittävä summa. Onko sairaspäivärahaa lain mukaan pakko hakea, jos on työttömänä saanut sairaslomaa?
Vastaa vain jos tiedät varmasti.

9

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en hakenut

      Ei kai kukaan tiedä lomastasi ellet itse kerro tai ellei lääkäri ole suoraan kelalle lappusta toimittanut. Minä en ainakaan koskaan ole sitä hakenut vaikka monta lomaa kirjoitettu.

      • En minäkään

        Itse olen sanonut työttömänä lekurissa käydessä, etten tarvi saikkua, en ole töissä. Ei edes leikkauksesta tarvi vastaanottaa mitään saikkulappuja, jos ei halua, en ottanut itsekään. Jos jostain on tullut sellainen, en vaan ole toimittanut sitä mihinkään.


    • neuvovääriin!

      äärimmäisen tyhmää olla hakematta sairauspäivärahaa koska menettää sairauden jatkuessa oikeutensa kuntoutukseen ja kuntoutusrahaa!

      • en hakenut

        No jos sairaus jatkuu voi sitten mennä hakemaan sairauspäivärahaa ja sen jälkeen hakea kuntoutukseen j akuntoutustukea ja kuntoutusrahaa.


      • Melkoinen riski

        Työttömänä saikulle jääminen voi olla melkonen vikatikki, yhtäkkiä voit huomata olevasi nollatuloilla monta kuukautta - siksi jätän kaikki saikut väliin työttömänä ollessa ja rahaliikenne rullaa normaalisti.


    • Laki ja työttömyskor

      En ymmärrä pointtiasi, eikö se mene näin? Jos olet pitkään sairaana ja työtön, niin haet Kelan sairauspäivärahaa ja jos se myönnetään, niin silloin ei kulu ansiosidonnaisen päivät, jos päivärahaa ei Kela myönnä, niin työvoimatoimistoon lääkärintodistuksen ja hylkypäätöksen kanssa ja silloin voit hakea taas ansiosidonnaista eli sairausloma ei estä ansiosidonnaisen saantia, jos et saa sairauspäivärahaa.
      Miksi pimittää sairautensa työvoimatoimistolta?

      • Lausuntojen hitaus

        HANKALA JÄRJESTELMÄ JA TYÖKKÄRIN TOIMINTA LOPETTAA RAHAN TULO SIINÄ SE SYY ON


      • Ellette tienneet
        Lausuntojen hitaus kirjoitti:

        HANKALA JÄRJESTELMÄ JA TYÖKKÄRIN TOIMINTA LOPETTAA RAHAN TULO SIINÄ SE SYY ON

        TE-toimistossa on sattumalta yllättävänkin paljon sellaisia virkailijoita, jotka tekee kaikkensa kyykyttääkseen työtöntä, nauttivat pirulaiset siitä vielä silmin nähden. Tarvitaan vain muutama napin painallus ja tsup, nyt on työttömyysturvan maksatus jäissä, kunnes lautakunta on käsitellyt työttömän rustaaman selonteon... siinä voi mennä 2kk ja senkään jälkeen ei välttämättä vielä päivärahat rullaa.... valitusprosessi voi olla pitkä ja tuskallinen. Helpoimmalla pääsee, kun ei hiisku saikuista yhtikäs mihinkään.


      • Sairastodistuksia
        Ellette tienneet kirjoitti:

        TE-toimistossa on sattumalta yllättävänkin paljon sellaisia virkailijoita, jotka tekee kaikkensa kyykyttääkseen työtöntä, nauttivat pirulaiset siitä vielä silmin nähden. Tarvitaan vain muutama napin painallus ja tsup, nyt on työttömyysturvan maksatus jäissä, kunnes lautakunta on käsitellyt työttömän rustaaman selonteon... siinä voi mennä 2kk ja senkään jälkeen ei välttämättä vielä päivärahat rullaa.... valitusprosessi voi olla pitkä ja tuskallinen. Helpoimmalla pääsee, kun ei hiisku saikuista yhtikäs mihinkään.

        Tämä on mennyt niin poskelleen koko touhu kun vaan voi.Työttömällä ei ole mitään oikeuksia ja sanansijaa kun työkkäri kyykyttää,Jollain asiat rullaavat hyvin mutta on ihmisiä jotka vievät papereita paperin perään ja rahaa ei tule.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe