lahjaksi saadut tavarat

Saara

Ex-poikaystäväni vaatii minulta lahjaksi ostamiaan tavaroita takaisin. Onko hänellä oikeus siihen? Voiko esim. vaatteita ja sellasita pyytää takaisin jos niitä on käytetty esim vuosi. Hän itse väittää että kaikki mistä hänellä on vain kuitti esittää on palautettava tai poliisit tulee hakemaan ne minulta. Kuullostaa aika uskomattomalta käytännöltä ????

23

7661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zaah

ei voi vaatia, ihan turhaa uhoomista. Tai voihan se selittää poliisille jotta ne on sen omia vaatteita, tarvitsee niitä transun hommissansa

• Kem

Vaikka hänellä olisikin kuitit mainituista tavaroista niin ei se paljon auta. Tietty jos hän jotain arvokasta on sinulle lahjaksi ostanut niin sen hän jo saattaa takaisin saada jos ostosta on olemassa kuitti ja hän osoittaa että tavara kuuluu hänelle. Esim. huonekaluja tai suurempia käyttötavaroita. Siinäkin tapauksessa hyvin epätodennäköistä että hän niitä sinulta takaisin pystyy vaatimaan kun kerrot tavaroiden olleen lahja. Vaatteita ja muuta käyttötavaraa hän ei pysty takaisin vaatimaan. Poliisillakin on varmasti parempaa tekemistä kuin lähteä hakemaan ex-tyttöystävän housuja miehelle takaisin.

• Reiska

Jos hänellä on nimetyt kuitit olemassa jostain viihde-elektroniikasta tai kodinkoneista ja sanoo niiden olleen yhteistä tavaraa niin tottakai saa ottaa lain mukaan. Itseasiassa on aika sama sanotko sitä kyseessä olleen lahjan jos on vain sana kuitteja vastaan. Vaatteet nyt sitten menevät sellaiselle alueelle että niistä nyt ei tarvitse luopua. Oletettavasti kun ovat vielä naisten...

Tai periaattessahan niistäkin tarvisi luopua jos jostain ihmesyystä olisi exän nimi kuitissa ja kivenkovaan vaatisi omakseen, mutta maalaisjärki nyt sitten sanelee jo paljon.

Poliisi ei tällaisiin asioihin puutu kuin vasta siinä vaiheessa jos alkaa Matti-Mervi efektejä ilmaantua asioidensovitteluun mukaan, mutta noista kuiteista kyllä osaavat sanoa saman.

Eli jos nyt exä on vaikkapa osamaksulla joka on hänen nimissään ollut, tai kuitilla jossa selvästi ostajan nimi, hankkinut vaikka videot ja pesukoneen haluten ne takaisin niin ne on kyllä annettava. Kaikki muu katsellaan ns. yhteiseksi omaisuudeksi jolla ei ole korvamerkkiä ja niiden jako se vasta esim. avoliitto tilanteessa onkin jos molemmat väittävät kaikkea omakseen ja on sana-sanaa vastaan:)

• Kokenut

Minulla tuli samanlainen tilanne, kun ex-tyttöystävä ilmoitti että se on nyt poikki.
        Vaihtoi lukot eikä suostunut päästämään
        hakemaan edes tavaroita.Poliisin kanssa
        sitten kävin viime viikolla hakemassa omani pois, kuten mm. hankkimani telkkarin ja digiboxin. Kyllä poliisi siis auttaa, ainakin
        täällä hämeessä.
        Peku

• Reiska
        Kokenut kirjoitti:

Minulla tuli samanlainen tilanne, kun ex-tyttöystävä ilmoitti että se on nyt poikki.
        Vaihtoi lukot eikä suostunut päästämään
        hakemaan edes tavaroita.Poliisin kanssa
        sitten kävin viime viikolla hakemassa omani pois, kuten mm. hankkimani telkkarin ja digiboxin. Kyllä poliisi siis auttaa, ainakin
        täällä hämeessä.
        Peku

Jos nyt vain ilmoitat että meni poikki ja et saa tavaroitasi niin useimmiten kyllä sanotaan että eivät oikein resurssit riitä tällaiseen puuttumiseen ja kokeilkaa nyt ensin hoitaa keskenänne.

Poliisi tulee apuun yleensä siinä vaiheessa kun on pelkoa että pieni ja yksinkertainen juttu saa suuremmat mittasuhteet ja on parempi viheltää peli poikki ennen sitä. Eli juuri jos nyt aletaan lukkoja vaihdella ja muutenkin vaikuttaa että ainekset voivat olla pahaankiin riitaan joka sitten voi johtaa mihin hyvänsä, niin mieluummin hoidetaan homma parhaan mukaan silloin kun nyt kyse on vain sanallisesta riidasta ja ns. mitättömästä tavarasta.

• Ihmettelen??

Lain mukaan erotilanteesa, jos ei olla naimisissa voidaan vaatia annettuja lahjoja takaisin. Lain laatijan mukaanlahjat ovat tarkoitettu sitä varten että suhde muuttuu jossain vaiheessa avioliitoksi. Jos näin ei käy, on oikeus vaatia lahjat takaisin. Laissa ei määritellä onko lahja vaate vai sormus.

Tietenkin tuo kohta tuntuu nykyisin tyhmältä, mutta niin lakikirjassa sanotaan.

• Saara

Siis koskeeko tää kaikkia avoliiton aikana ostettuja "lahjoja" vaatteita, koriste esineitä, käyttötavaraa... Mikä on raja vaiko 10 euron t-paidankin pyytää pokkana takas vaikka sitä ois käytetty vuosi?!?!?
        Entä jos oon ostanut kaverilleni esim. korun syntymäpäivä lahjasi ja välit menee niin voiko vaan pyytää senkin takas??
        Mikä on oikeesti edes lahjan määre noin niinku oikeudellisesti? Olen aina luullut että kun antaa jolleen lahjan niin omistus muuttuu muitta mutkitta heti lahjan saajalle eikä paluuta ole...

• kaikki

on hänen, joka on ostanut lahja- ym. esineet. ja jos kerran liitto purkaantuu, niin minä marssisin ovesta ulos vain omat ostokseni mukanani. En edes kelpuuttaisi toisen tavaroita, sillä muistoissa avoliitosta pitää päästä eroon.

• saara
        kaikki kirjoitti:

on hänen, joka on ostanut lahja- ym. esineet. ja jos kerran liitto purkaantuu, niin minä marssisin ovesta ulos vain omat ostokseni mukanani. En edes kelpuuttaisi toisen tavaroita, sillä muistoissa avoliitosta pitää päästä eroon.

asia on niin että avomieheni on marssinut ovestani ulos jo yli puolivuotta sitten mutta nyt haluaa takasin kaikki ne tavarat joita on minulle avoliiton aikana ostanut. Kysy on siis lähinnä naisten vaatteista ja muutamasta ei kovinkaan arvokkaasta käyttö esineestä. Eli olenko oikeasti velvollinen palauttamaan esim. vuoden käytössä ollen t-paidan hänelle???
        On myös tavaroita joita olen saanut häneltä yhdessä asumisen jälkeen, koskeesko näitä samat jutut ku avolliiton aikana saatuja lahjoja.

• huoh
        Saara kirjoitti:

Siis koskeeko tää kaikkia avoliiton aikana ostettuja "lahjoja" vaatteita, koriste esineitä, käyttötavaraa... Mikä on raja vaiko 10 euron t-paidankin pyytää pokkana takas vaikka sitä ois käytetty vuosi?!?!?
        Entä jos oon ostanut kaverilleni esim. korun syntymäpäivä lahjasi ja välit menee niin voiko vaan pyytää senkin takas??
        Mikä on oikeesti edes lahjan määre noin niinku oikeudellisesti? Olen aina luullut että kun antaa jolleen lahjan niin omistus muuttuu muitta mutkitta heti lahjan saajalle eikä paluuta ole...

Voitko valoittaa millaisista omaisuudesta tässä on nyt kyse.. Jostain max 50€ räteistä vai 500€ elektroniikasta??
        (ja tässä taas hyvä esimerkki miksei kannata elää miehen kustannuksella ;)

• höynäytetty
        huoh kirjoitti:

Voitko valoittaa millaisista omaisuudesta tässä on nyt kyse.. Jostain max 50€ räteistä vai 500€ elektroniikasta??
        (ja tässä taas hyvä esimerkki miksei kannata elää miehen kustannuksella ;)

Ei vät tälläiset asiat ole"miehen kustannuksella elämistä". Itse olin "vain"kotiäiti ,oikeastaan,6lasta ja puoliaikatyö. Maksoin KAIKKI ruokatavarat ja koska lapsilisät tulivat minulle,myös lasten vaatteet,parturit ym. Mies osti auton,Tv:n ja melkein kaikki isot investoinnit.
        Minä tein KAIKKIkotityöt!
        Mies vietti "ulkoelämää"=kavereiden kanssa kaljalla,futismatseissa ja...ties missä! Minä"katsoin lasten perään"!
        Ero tuli ja minä seisoin tyhjien ruokakassien kanssa, mies vei tv:n ja sohvat,hän kun oli ne maksanut! Ruokakin maksaa aika paljon 25 vuoden aikana! Kotityölle ei palkkaa lasketa!

• Assi

Entäs jos on saanut lahjan ystävältä (alle 100€ arvoisen) käyttö tai lahja tavaraa. Jos riittaanutaan voiko annetun lahjan pyytää takaisin??

• TiiPii

Minusta lahja on lahja, se on sen joka on sen saanut. Mikä on se ystävä joka riidanhetkellä pyytää annettuja lahjoja takaisin ? Ystävät voivat riidellä, mutta tämmöisten pyytelyjen jälkeen olkoon ex-ystävä.

• assi
        TiiPii kirjoitti:

Minusta lahja on lahja, se on sen joka on sen saanut. Mikä on se ystävä joka riidanhetkellä pyytää annettuja lahjoja takaisin ? Ystävät voivat riidellä, mutta tämmöisten pyytelyjen jälkeen olkoon ex-ystävä.

no näin minustakin mutta nyt kiinnostaisi tietää mitä laki sanoo?

• finlexistä löytyy
        assi kirjoitti:

no näin minustakin mutta nyt kiinnostaisi tietää mitä laki sanoo?

6 § (8.11.2002/928)

Jos joku lahjoittaa irtainta omaisuutta puolisolleen, suoraan etenevässä tai takenevassa polvessa olevalle sukulaiselleen tai tämän puolisolle taikka sellaiselle muulle erityisen läheiselle henkilölle, jonka kanssa hän asuu yhteisessä taloudessa, on lahjoituksesta ilmoitettava kirjallisesti maistraatille, jotta lahjansaaja voisi saada suojaa lahjan antajan velkojien takaisinsaantivaatimuksilta konkurssissa ja ulosotossa. Ilmoituksesta tulee käydä ilmi lahjanantaja ja -saaja, lahjan kohde sekä antamisajankohta. Edellä sanottu ei kuitenkaan koske sellaisia tavanmukaisia lahjoja, jotka eivät ole epäsuhteessa antajan taloudelliseen asemaan.

---------->
        eli ei mitään kohtuuhintaisia omaisuuseriä jotka on annettu Lahjaksi voida virkavallankaan avulla tulla takaisin hakemaan.
        Eli sano Saara exällesi että antaa jutun olla..

• dommam

Miten se menee kun ex jolle hyväntahtoisuuttani myin puolet asunnosta haluaa periä vuokraa minulta ja pojalta. Asunto myynnissä.

• No, jos toinen puolikas asunnosta on sinun niin ei sinun todellakaan tarvitse mitään vuokraa maksaa.

• Elatusmaksut

Vaadi sitten oikeudessa lisää elatusmaksuja exälle maksettavaksi. Ei siinä sen mummempaa. Laita haastehakemus heti vireille.

• Anonyymi
        hullu_ukko kirjoitti:

No, jos toinen puolikas asunnosta on sinun niin ei sinun todellakaan tarvitse mitään vuokraa maksaa.

Puolikas mietinnässä, noinko on?

• kuukub

lahja on lahja. anna tollasen uhoamisen mennä toisesta korvasta ulos. erot on vaikeita ja niihin liittyy aina viha vaihe joka pitää käsitellä

• poliisinperseennussija

Hiton hyvä kun vastasit tähän kymykseen 12 vuotta myöhemmin. On varmasti edelleen ajankohtainen!

• ihan_sama_
        poliisinperseennussija kirjoitti:

Hiton hyvä kun vastasit tähän kymykseen 12 vuotta myöhemmin. On varmasti edelleen ajankohtainen!

On tää jollekin ajankohtainen!

• Anonyymi
        poliisinperseennussija kirjoitti:

No mä tarttin tätä just nyt :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      292
      6396
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2019
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      180
      1780
    4. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1241
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      14
      1235
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      168
      1143
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1116
    8. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1011
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      50
      991
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      962
    Aihe