Saiga 12k

saiga 12k??

Moiro.
Luvat lähti puolariin vetämään ja pitäisi sitten haulikkoa etsiä.
Saiga 12k ja Bennelin M2 sattuivat silmään..
Pidän rynkkymallin mukavuudesta, eli on mielestäni parempi ampua kuin normi metsästysaseella.

Soveltuuko Saiga 12k ollenkaan metsästykseen ja onko ase luotettava?
Mitähän poliisi sanoo, kun heitän pöydälle saigan, joka on niin "sotaisan" näköinen...onko heillä oikeus perua luvat, jos aseen ulkonäkö ei mielytä.

Jos asessa tulee 5 patruunan lipas mukana, niin miten saan sen metsästyskelpoiseksi, eli miten hankin & asennan rajoittimet?

http://www.sissos.fi/tuote/saiga-12-k-12-76/20200000026/
Saako tämän hankittua normi puolari 12/89 luvalla?

Kyseinen aselupa pistetty metsästysperusteella liikkeelle.

Kiitos vastauksista.

15

5105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rinn. piipp. baikal

      Kyllä kai tämä saiga metsästykseen soveltuu, samalla tavalla siinä haulit putkesta lähtee kuin muistakin.

      Onhan se kieltämättä sotaisan näköinen, en usko että ulkonäkö laittais stopin luvan saamiselle mutta tuo patruuna rajoitus pistää miettimään, liekö markkinoilla lippaita joihin menee ainoastaan 2 patruunaa??

      Ei kai tuollainen lipas kovin hankala olisi itsekään lyhentää..tai jos markkinoilla on rajoitin tms.

      Tuohon lupa-asiaan en osaa sanoa.

      Voihan samaa asetta käyttää myös esim joihinkin ammuntalajeihin radalla.

      Itse ne ostaisi metsästyskäyttöön, mutta ehkä nuorempana ostaisinkin, itse kun olin nuorempi niin tuollaisia aseita ei juurikaan ollut tarjolla. Nyt metsästystä olen harrastanut jo liki neljäkymmentä vuotta.

    • Lappari27

      Itsellä ollut juurikin sissoksesta ostettu saiga nyt muutaman kuukauden ja pelittää niin kiekkopyssynä kuin metsästyksessäkin oikein hyvin.
      Kyllähän nuo paperisi riittävät pyssyn hakemiseen liikkeestä mutta on pieni arvoitus mitä paikkakuntasi asetarkastaja siihen sanoo.
      Itse hain luvat metsästysperusteilla ja koska epäilin hieman kyseisen mallin soveltuvuutta metsästykseen poliisin silmin pistin myös mallitarkennuksen hakemukseen. Eikä ihmettelyä esiintynyt lainkaan edes asetarkastuksessa. Kaveri kyseli kyllä lippaan perään jossa muuten tuli omaksi yllätyksekseni rajoitin jo mukana. Eikä sitä vaikea rakentaakaaan ole.
      Kannattaa muuten katsella supparit jo valmiiksi. Suoralla piipulla ei löysistä paukuista kehity tarpeeksi painetta jotta ase kierrättäisi kunnolla. http://www.unlimitedammo.fi löytyy hyvä valikoima suppareita. Löysin joskus myös joltain jenkkisivuilta valmiita kahden patruunan lippaitakin mutta ei tullut tilattua.

    • reinold

      Tuo Saiga on näköjään kiinteällä supistuksella ja sekin sylinteri mallia.. Tästä päättelisin että se on tehty slugien ammuntaan joita nyt metsästyksessä ei oikeen tarvita. Kai siitä piipusta ihan haulitkin lähtee mutta ampumaetäisyydet jäävät tosi lyhyiksi.

      • Lappari27

        Ei ole kyllä yhtään kiinteäsupisteista saigaa vielä tullut vastaan mistä tuollaista kuulit?


      • reinold
        Lappari27 kirjoitti:

        Ei ole kyllä yhtään kiinteäsupisteista saigaa vielä tullut vastaan mistä tuollaista kuulit?

        Ainakin tuolla sissos.fi:ssä on kaupan saiga kiinteellä sylinterisupistuksella.


      • reinold
        reinold kirjoitti:

        Ainakin tuolla sissos.fi:ssä on kaupan saiga kiinteellä sylinterisupistuksella.

        ja jotkut nappitähtäimet näyttää päällä olevan joka myös viittaa pitkälti slugien ampumiseen.


      • Lappari27
        reinold kirjoitti:

        ja jotkut nappitähtäimet näyttää päällä olevan joka myös viittaa pitkälti slugien ampumiseen.

        Kappas. Täytyy alkaa kyseenalaistamaan sissoksen henkilökunnan asiantuntemusta kun tuollaisia kirjoittelevat. Jokaisesta saigan piipusta löytyy päässä olevan holkin alta supparikierteet. Ainakin suoraan tehtaalta tulleista. Tähtäimet noissa on perus kalashnikovia mallintavat eli aika onnettomat haulikkoon. Itse ostin heti lugerin punapisteen pyssyn päälle tuli aika tarpeeseen kun ainoa tarkoitus metsästyksessä saigalla on ollut pienpetojen harvennus eli lähinnä supikoirien ammunta ja niitä harvoin päivänvalossa näkee.


    • teerestäjä

      Onhan minulla rinnakkaispiippuisessa haulikossa nappitähtäin, tosin vain piippujen välissä.

      Itse käytän sylinterisupistusta tiheiköissä joissa näkyvyys lyhyt ja näin metsästän maasta karkuun lähteviä teeriä ja pyitä, joillakin patruunoilla sylinterisupistus tekee ihan hyvän kuvion lyhyehkölle matkalle.

      Tietyillä keleillä metsäkanalinnut laskevat sellaiselle etäisyydelle että sylinteripiipulla kuvion tiheys riittää.

      • reinold

        sinä tarkoitat jyvää mikä nyt lähes jokaisessa haulikossa on.. Tossa saigassa on tähtäimet eli siis etu ja takatähtäin mitä metsästysaseessa ei tarvitse... Toki tolla saigalla voi varmasti metsästää mutta sen nyt näkee korvallakin että metsästysaseeksi tuota ei ole tehty.


    • Sergei

      Omassa tuli rajoitin lippaan mukana, mutta helppohan se on itsekin rajoittaa. Oma pyssy on toiminut ihan hyvin. Kiekkopaukut eli halvat 12/70 eivät toimineet ennen aseen tuunaamista. Jos pääset asetta katsomaan ennen hankintaa niin kannattaa tarkistaa, että kaasuputken ja piipun välillä olevat 4 reikää ovat kunnolla porattuja ja näkyvissä.

    • ASEMIES1

      Mahtava ase tuo saiga 12k

    • hajuramppe

      Paras ase pelto-oravan sekä jokinäädän pyyntiin. Ei voi kuin suositella.

    • Palalaikka

      Kyllä Baikal on ostettava jos aseen meinaa hommata

    • Anonyymi

      20 patruunan rumpulippaalla pieksee isommanki sorsaparven

      • Anonyymi

        Ja nimismies hakee saigan takarikkoon odottamaan metsästysrikoksen oikeuskäsittelyn tuomiota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe