Millaisia kirjoja...

muumimamma4

enemmistö suomalaisista lukee ja mikä herättää mielenkiinnon?
Itse tykkään kirjoittamisesta ja kirjoitan omaelämäkertaa.
Teksti vaan kovin synkkää, koska elämässäni tapahtuneet iloiset asiat
on laskettavissa yhden käden sormilla.
Teksti on siis todella synkkää ja mustaa ja mietin vain jaksaako
kukaan sellaista lukea...

29

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • djflkdsjfdklsfjkls

      "laskettavissa yhden käden sormilla..." aww... silitys....

      kai sitä voidaan lukea millaista tekstiä vain, kunhan tarina kiinnostaa ja se on hyvin kirjoitettu.

    • 20+11

      Bestseller-listoilta selviävät suosituimmat kirjailijat ja tyylit. Myyntitykki Sofi Oksasenkin aiheet ovat perin synkkiä eli ei lukuinto riipu kirjan synkkyydestä vaan kirjoitustaidoista. Myöskään Kreetta Onkelin Ilonen talo ei ollut kovin iloinen, mutta menestyi hyvin. Jos osaat kirjoittaa, kirjasta tulee mielenkiintoinen olipa sen aihe tai sävy millainen tahansa. Itse en haluaisi kirjoittaa omasta elämästäni, koska mielestäni objektiivisuus tekstiä kohtaan on silloin vaikeampaa.

      • Mrlw

        Omaelämäkerran haaste on ainakin siinä, että kun meitä suomalaisia yksistään on yli viisi miljoonaa, niin mikä juuri X henkilön elämässä on niin kiinnostavaa ja ainutlaatuista, että siihen pitäisi muiden tutustua.
        Minä miettisin, ketkä samaistuvat itseeni ja saattaisivat sitä kautta haluta peilata kokemuksiaan omiini.


    • olen omena

      minä luulen että moniin suomalaisiin lukijoihin vetoaa synkkyys.

    • muumimamma4

      Kiitos vastauksista. Sain taas hieman intoa jatkaa.
      Jossain vaiheessa on kirjoitukset meinanneet
      lentää roskakoppaan, kun mietin ettei tästä mitään
      tule. Eikä pitäisi koskaan verrata itseään muihin
      kirjoittajiin ja heidän tyyleihinsä. Minä olen siihen sortunut.
      Kaikilla kirjoittajilla oma tyylinsä.

      • muumimamma4

        Niin ja vielä sen verran, että kirjassa pääaiheita ovat alkoholi, lääkkeet, masentuneisuus, narsismi.
        Ja suurimmaksi osaksi se on kirjoitettu aika luovalla,
        pohdintoja painottavalla otteella.


      • dkjflksjfkdjfklds
        muumimamma4 kirjoitti:

        Niin ja vielä sen verran, että kirjassa pääaiheita ovat alkoholi, lääkkeet, masentuneisuus, narsismi.
        Ja suurimmaksi osaksi se on kirjoitettu aika luovalla,
        pohdintoja painottavalla otteella.

        Ei muuta kuin kirjoittele vain. Sitä ja muutakin, jos haluttaa.


    • Mashiach

      Sääntö numero 1. Älä koskaan tuhoa, pyyhi, poista, heitä roskakoriin kirjoittamaasi tekstiä. Sitä saattaa yllättäen katua, ei niin kovinkaan pitkän ajan päästä.

      • povari1

        jaa? Mistäs mie olen kuullut tällaisen, että "Kill your babies"?


      • 6+4

        Kill your darlings se taitaa olla. Mutta en kyllä ole katunut poistamiani pätkiä ja tekstejä. Paljon on jäänyt vanhoille tietokoneillekin eikä ole ikävä :)


      • povari1
        6+4 kirjoitti:

        Kill your darlings se taitaa olla. Mutta en kyllä ole katunut poistamiani pätkiä ja tekstejä. Paljon on jäänyt vanhoille tietokoneillekin eikä ole ikävä :)

        Voi tavaton: babies! Mistähän se tuli?!


      • elleivät ellei
        povari1 kirjoitti:

        Voi tavaton: babies! Mistähän se tuli?!

        Darlingsien killaaminen tekstissä ei tarkoittane sitä, että huonot tekstinpätkät pitäisi tuhota. Massi on ehdottomasti oikeassa. Tietenkään jokaista muunneltua versiota ei kannata säästää, mutta esimerkiksi yksittäiset kohtaukset ja tapahtumat kannattaa tallentaa. Niistä voi ehkä ammentaa alun tai inspiraation jonakin tyhjänä hetkenä, elleivät muuhun kelpaa.


      • 6+4
        elleivät ellei kirjoitti:

        Darlingsien killaaminen tekstissä ei tarkoittane sitä, että huonot tekstinpätkät pitäisi tuhota. Massi on ehdottomasti oikeassa. Tietenkään jokaista muunneltua versiota ei kannata säästää, mutta esimerkiksi yksittäiset kohtaukset ja tapahtumat kannattaa tallentaa. Niistä voi ehkä ammentaa alun tai inspiraation jonakin tyhjänä hetkenä, elleivät muuhun kelpaa.

        No kylläpä sitten olen tehnyt valtavan suuren virheen, kun kerran olette ehdottomasti oikeassa ;)


      • 6+4
        povari1 kirjoitti:

        Voi tavaton: babies! Mistähän se tuli?!

        Povari1, Kill your babies olisi paljon parempi! Taidan siirtyä käyttämään sitä.


      • Mashiach
        povari1 kirjoitti:

        jaa? Mistäs mie olen kuullut tällaisen, että "Kill your babies"?

        No juu, en tarkoittanut että kaikki kirjoittama teksti pitää sisällyttää viimeiseen versioon. Enkä myöskään tarkoittanut, etteikö vanhoja versioita voisi sitten koneelta poistaa, kun käsisi on lopullisessa muodossaan.

        Tarkoitin, että jo on jo esim. kirjoittanut puolet romaanista ja iskee päälle v-itutus, niin ei kannata suutuspäissään painaa delete-nappia.

        "Kill your babies" :) Aikaa ruffia.


    • grsgrsgr

      Meille kansallismielisille tärkeä kirja on Adolf Hitlerin Mein kampf.

      • hiiiiiiiiiiiiiiiheng

        Opetelkaa saksanne, te kansallismieliset puput. Se on Mein Kampf, koska saksan kielessä substantiivit kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.


    • H.1889
    • kirjailija Nalku

      Kuka haluaa lukea tuntemattoman ihmisen elämänkerran? Jos hänen elämässään ei ole edes mitään mullistavaa, harvinaista tai ainutlaatuista? Niin. Ei kukaan. Oikeesti.

      • elämäkirjaksi

        Hyvin kirjoitettu tarina löytää aina lukijoita. Ei elämäkerrassa tarvitse välttämättä olla mitään mullistavaa, harvinaista tai ainutlaatuista. Riippuu osaako omasta elämästä kirjoittaa kiinnostavasti niin että teksti tuntuu ainutlaatuiselta.


      • kirjailija Nalku
        elämäkirjaksi kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu tarina löytää aina lukijoita. Ei elämäkerrassa tarvitse välttämättä olla mitään mullistavaa, harvinaista tai ainutlaatuista. Riippuu osaako omasta elämästä kirjoittaa kiinnostavasti niin että teksti tuntuu ainutlaatuiselta.

        No, voi ihan vapaasti elää näissä kuvitelmissasi.


      • esfsfsfd
        kirjailija Nalku kirjoitti:

        No, voi ihan vapaasti elää näissä kuvitelmissasi.

        No kyllähän monikin julkaistu romaani voisi periaatteessa olla jonkun "todellista elämää". Mietippäs esim. teokset maihinnousu, tai mikä tahansa pulkkisen teos. Ne ovat realismismia ja miksei voisi olla että jollekin olisi oikeasti käynyt niin...oman elämäntarinansa voi kirjoittaa, kunhan sen tekee niin, että se on tavallaan romaanin muodossa, tarinan muodossa. Eikä kustantajalle lähettäessään mainosta kirjaa omaelämänkertana...


    • dinkku1

      Itse luin Suomalaisen Tukholmassa asuvan uus kirjailijan Paul Murphyn uuden kirjan " Yhden raggarin kertomus" mikä on hänen elämäkerta kertomus nuoruudesta jolloin hän eli nuoruuutta raggarina Amerikan autojen kanssa. Kirjassa tapahtuu paljon ja on myös samalla mielenkiintoinen kertomus. Mitään asioita ei hoidettu nomaalilla tavalla niin kuin muut ihmiset tekee. Häneltä tulee myös uusi romaani Valuutan vaihtaja Viiprista Syyskuun lopussa joka on fiktiivinen tarina Venäläisestä katupojasta ja hänen kovasta elämästä ja seikkailuistaan. www.paulmurphy.se Suosittelen raggari kertomusta.

      • Anonyymi

        Pauliiii!! Päätit sitten itse kehua omaa kirjaasi (kirjoituksessasi on vain vähän yli 10 kirjoitusvirhettä). Samat kielioppivirheet (<- tuota kutsutaan yhdyssanaksi, kokeile joskus) kuin kirjassasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pauliiii!! Päätit sitten itse kehua omaa kirjaasi (kirjoituksessasi on vain vähän yli 10 kirjoitusvirhettä). Samat kielioppivirheet (<- tuota kutsutaan yhdyssanaksi, kokeile joskus) kuin kirjassasi.

        Hyvin perinteinen toimittajan kommenttti. Kun pää kolisee tyhjyyttä niin inistään ja itketäään kieliopista. :) ymmärrätkö muuten tollo että kommentoit 6 vuotta vanhaa postausta???

        Terv. Nykäsen Pekka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin perinteinen toimittajan kommenttti. Kun pää kolisee tyhjyyttä niin inistään ja itketäään kieliopista. :) ymmärrätkö muuten tollo että kommentoit 6 vuotta vanhaa postausta???

        Terv. Nykäsen Pekka

        Ei ollut 6 vuotta, vasta tänään on. Nolottaako sua, kun sun isä ja äiti on myös serkuksia keskenään? Sen vuoksi sinulle on ollut jaossa niin vähän, etkä ymmärtänyt viestin ajankohtaisuutta.


    • Anonyymi

      Tuo Dinkku1 -> DINK = double income no kids -nimimerkki ei oikein sopine teille: no kidsiä lienee turha kommentoida ja double income näyttää tuottaneen pikkuruisen 50-neliöisen kaksion, jossa vieläpä toinen aikamiespojista asuu. Tai asui... Kyllä kelpaa tuollaisessa kartanossa Lady Dianan ja Lord Paulin pitää hoviaan.

    • Anonyymi

      Tuntemattoman ihmisen tavallisen masentava elämänkerta ei kiinnostane lähtökohtaisesti kovin monia, mutta jos joku kustantamo kiinnostuu ja julkaisee, niin sitten se varmasti löytää lukijoita. Miten olisi autofiktio, joka on edelleen pinnalla? Jos kirjoittaa autofiktiota, on helpompi myydä tarina. Puhdas elämänkerta on yleensä ennästään tunnetusta henkilöstä kirjoitettu. Toki omaksi iloksi ja ehkä suvun iloksi (omakustanne) voi kuka vaan kirjoittaa.

    • Anonyymi

      Toki kirjoittaminen - oli se sitten faktaa tai fiktiota - on hyvä harrastus. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun kirjoituksia tarjotaan muille luettavaksi, olisi suotavaa tarjota edes pääsääntöisesti oikeakielistä tekstiä. Miten ihmeessä ne oikeinkirjoitussäännöt voivat olla niin vaikeita. Elämäkerta- sanan kirjoittaminen muodossa elämänkerta ei ehkä ole hirveän raskas virhe....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4636
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      272
      2712
    3. Oletko kaivattusi tyyppinen henkilö

      ulkoisesti?
      Ikävä
      133
      1697
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1391
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1337
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1136
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1114
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1067
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe