Missä menee kiintymyksen raja?

Kuqi40

Jos vietän paljon aikaa sisarusteni kanssa ja pidän heidän seurastaan todella paljon,
niin onko se kiintymystä?
Entä itkeekö buddhalainen äitinsä menehtyessä, vai onko se kiintymystä?
Voiko buddhalaisella olla harrastus, jossa hän pyrkii olemaan aina paras vai onko sen tavoittelu kiintymystä maalliseen?

2

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZenKivi

      Jos unohdetaan teoria, ja se mitä buddhalaisuus sanoo kiintymyksestä hetkeksi? Jos kiintymys ei ole hyvä tai paha, ei jotain mitä pitää olla tai jotain mitä on vältettävä? Se on hetken ajan vain jotain joka tapahtuu.

      Jos löydät itsestäsi sen, mikä on jonkin toiminnan motiivi -eli mitä se todella on sinussa -niin se on usein jo vastaus. Tai kun seuraat tunteitasi ja kokemuksiasi jostain asiasta tuomitsematta ja pakenematta niitä, niin kysymys usein muuttuu joksikin muuksi.

      Jos vietät aikaa tiettyjen ihmisten kanssa, niin kukaan muu ei voi sanoa onko se oikein tai väärin. Vain sinä tiedät vastauksen. Kun ajatus tai tarve tulee nähdä noita ihmisiä, niin mitä tapahtuu? Mistä se ajatus nousee? Rehellisesti. Onko se reaktio johonkin muuhun vai ei? Tuleeko se itsestään vai jonkun toiseen tunteen/ajatuksen seurauksena?

      Sama pätee itkemiseen, sama pätee haluun olla paras. Jos haluat olla jossain paras, niin mitä tapahtuu kun ajattelet sitä? Miltä tuntuu olla paras? Mitä tapahtuu, jos ajattelet että et ole paras? Millainen kokemus se on?

      • ZenKivi

        Ja jätin tuon itkemisen äidin hautajaisissa väliin, kun yritin muistella missä olen nähnyt kysymyksen. Tämä on todennäköisesti paras vastaus myös muihin.

        -“What does an unenlightened person do when his mother dies?”
        -"He grieves.”

        -“So what does an enlightened person do when his mother dies?”
        -“He grieves.”

        by Dogo Barry Graham


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe