Yksin Istanbuliin

turkkifani

Heippa,
suunnittelen omatoimireissua (pitkä viikonloppu) Istanbuliin. Eka kerta ko kaupunkiin ja ihan yksin!!! Käääk :)
Toivoisinkin vinkkejä hotellista ja muutenkin mitä kannattaa huomioida majoitusta varatessa.

8

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitähän sanoisin,,,

      Itselläni on kokemusta Istanbulista juuri yhden omatoimimatkan verran. Vähän vaikea kyllä antaa ohjeita. Se ei johdu siitä, että katsoisin tuntevani kaupunkia niin huonosti, vaan siitä, että hyvin paljon riippuu siitä, mitä aiot Istanbulissa tehdä. Sen mukaan aiotko pääasiassa shoppailla, mahdollisesti kulkea laivalla kaupunginosasta toiseen tai perehtyä ensisijaisesti historiallisiin nähtävyyksiin, on olennaista ettet majoita itseäsi liian kauaksi ensisijaisista kiinnostuksen kohteistasi. Istanbul on niin suuri ja ruuhkainen (ja maastoesteitäkin on), että olo voi käydä hankalaksi, jos olet yötä jossain aivan "väärällä" laidalla kaupunkia.

    • turkkifani

      Alustavana suunnitelmana on ensisijaisesti tutustua kuuluisiin nähtävyyksiin ja jos aikaa ja energiaa riittää, niin tehdä hieman joululahjahankintoja.
      Mietiskelin, että yksinäisen naisen kannattaa suosioilla jättää yökerhot väliin, ja nauttia iltadrinkki vaikkapa hotellin ravintolassa...?

      • seijuli2

        Menen nyt to26. 9 kolmatta kertaa Istanbuliin ja voin sanoa että kannattaa ottaa hotelli Galata-sillan läheisyydestä. Silloin pääset ratikalla ja kävellen jo näkemään kuuluisia nähtävyyksiä. Itse siltakin on jo sellainen nähtävyys sinänsä ja lautalla pääsee ajelemaan paikallisliikenteen hinnalla toisellekin puolelle. Noissa välimeren maissa ei yksinäisen pohjoismaisen naisen tosiaankaan kannata kovin myöhään istuksia ravintoloissa, vaikka suurin osa turkkilaisista ei ole mitenkään epärehellisiä. Noissa vanhan kaupungin hotelleissa on aika viihtyisää. Itse olin ed.reissulla Agan-hotellissa ja nyt menen Orka Royal Hotelliin jotta pääsen helpolla hamamiin ja pulahtamaan altaaaseen saunasta.Hotellissa on kattoterassi mitä on kehuttu kovasti. Olen Istanbul-fani enkä saa tarpeekseni varmaan nytkään, sillä pelkät katunäkymät viihdyttävät siellä. Vielä olisi kesälämpötilat ja toivotan hauskaa reissua.


      • turkkifani
        seijuli2 kirjoitti:

        Menen nyt to26. 9 kolmatta kertaa Istanbuliin ja voin sanoa että kannattaa ottaa hotelli Galata-sillan läheisyydestä. Silloin pääset ratikalla ja kävellen jo näkemään kuuluisia nähtävyyksiä. Itse siltakin on jo sellainen nähtävyys sinänsä ja lautalla pääsee ajelemaan paikallisliikenteen hinnalla toisellekin puolelle. Noissa välimeren maissa ei yksinäisen pohjoismaisen naisen tosiaankaan kannata kovin myöhään istuksia ravintoloissa, vaikka suurin osa turkkilaisista ei ole mitenkään epärehellisiä. Noissa vanhan kaupungin hotelleissa on aika viihtyisää. Itse olin ed.reissulla Agan-hotellissa ja nyt menen Orka Royal Hotelliin jotta pääsen helpolla hamamiin ja pulahtamaan altaaaseen saunasta.Hotellissa on kattoterassi mitä on kehuttu kovasti. Olen Istanbul-fani enkä saa tarpeekseni varmaan nytkään, sillä pelkät katunäkymät viihdyttävät siellä. Vielä olisi kesälämpötilat ja toivotan hauskaa reissua.

        Kiitos Seijuli! Tälläisiä vinkkejä juuri toivoinkin.
        Mukavaa reissua sinulle!


    • Turkki fani

      Muista kayda rantaravintolassa nauttimassa tuoretta kalaa! Niita loytyy paljon. Muista ettei muslimimaasssa tarjota kaikissa paikoissa alkoholia.
      Ihmis tungos on VALTAVA, tiedat nita tarkoitan kun sinne paaset, ihmisia joka paikassa tungeskelemassa, se oli ensimmainen asia joka pisti silmaani. Pida huolta laukustasi.

      Itse viivyin vanhassa kaupunginosassa, josta kavelin Grand Bazaariin.

    • istanblue

      Ensikertalaisina otimme hotellin Sultanahmetista, ihan Sinisen moskeijan naapurista ja mielestäni hyvä aluevalinta ensimmäiselle reissulle kun halusimme käydä alueella sijaitsevissa nähtävyyksissä. Lisäksi erinomaisen sijainnin takia eripuolille kaupunkia oli suht lyhyt matka ja helppo liikkua julkisilla! Joululahjaostoksia varten suosittelen Istiklal Caddesia jossa varmasti saa ajan kulumaan ja jos pitkä viikonloppusi pystyy venymään niinkin pitkäksi että keskiviikkona olet vielä kaupungissa, suosittelen ehdottomasti Fatihin keskiviikkomarkkinoita. Paikallisten suosimat markkinat josta löytyy vaikka ja mitä todella halvalla. Koska paikka on paikallisten suosima, ei huutelua kuule ollenkaan ja shoppailla saa rauhassa. Muista pistää vähän pitempää vaatetta päälle, Fatih on uskonnollisempi kaupunginosa. Jokusen sanan kun osaat turkkia niin kaupankäynti on helpompaa.
      Grand Bazaaria en sen sijaan ostoksia varten suosittele, jäätävät hinnat ja tuotteitaan välillä liiankin innokkaasti markkinoivat myyjät ei ainakaan olleet minun mieleen, sen sijaan nähtävyytenä aika upea paikka!

      Jos et kuitenkaan keskiviikkomarkkinoille asti veny, löytyy kaupungista ostoskeskuksia markkinahinnoilla.

      Hyvää matkaa!

    • matkailijaa

      Itse vietin 23.-30.9. ensimmaisen viikkoni Istanbulissa, Taksimin kaupunginosassa ja voisin suositella Arch-Ist hostellia. Se on todella edullinen ja mielestani viihtyisa, jos ei kaipaa kovin luksusta. Se on myos lahella Taksimin aukiota ja paakatua, jonka varrella on valtavasti erilaisia ravintoloita ja kauppoja.

      Taksimista paasee myos todella helposti Fatihin kaupunginosaan, jossa sininen moskeija, haga sofia ja muut sijaitsevat. Suosittelen kuitenkin olemaan todella varovainen, koska alueella on paljon myyjia, jotka tyrkyttavat kaikenlaisia asioita. Ei kannata puhua kenellekaan tuntemattomalle miehelle, kun yksin olet liikenteessa!

      Toivotan onnea matkaan, toivottavasti viihdyt Istanbulissa! :)

    • 10+12

      Viikko sitten palasin ensimmäiseltä Istanbulin-matkalta ja yksin olin minäkin reissussa. Hotel Newportissa majoitus joka sisälsi runsaan aamiaisen jolla pärjäsi pitkälle iltaan. Hotelli ei ole halvimmasta päästä, 75€/vrk, mutta oli niin upea hotelli että siitä kannatti maksaa. Yöllä todella hiljaista, juuri mitään ääniä ei kuulunut huoneeseen. 10min kävelymatka Sultanahmet moskeijaan.

      Hauska sattuma ensimmäisenä iltana hotellin naapurissa olevassa pienessä ravintolassa. Nautin pientä iltapalaa ulkopöydässä ja paikan tarjoilija kysyi mistä olen kotoisin. Kuultuaan että olen Suomesta, kaveri alkoi innokkaasti kehumaan suomalaisia. Ajattelin että jaaha, taas yksi jonka serkunkumminkaima on joskus käynyt Suomessa tai jossain sielläpäin. Mutta ei, saatuaan ylistyksensä loppuun hän kertoi että heidän kokki on suomalainen. Ja tottahan se olikin kun seuraavana aamuna kävin kysymässä että näyttäkääs se kokkinne nyt :)
      Siellä siis todellakin on suomalainen nainen kokkina, ruoka on silti turkkilaista. Mukavia hetkiä tuli sielläkin vietettyä, niinkuin koko matkakin oli mukava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1918
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1486
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      986
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      956
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      929
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe