Taloyhtiömme lukitus on vanhentunut ja lukkoliikkeen mukaan sitä ei voi enää päivittää. Hyvä, uusitaan lukot. Meille on esitetty ratkaisuksi digitaalista iloq järjestelmää. Onko tähän jollain mitään kokemuksia?
Tiedoista kiittäen,
Taloyhtiön puheenjohtaja
Mitä sanoo isännöitsijä lukoista
35
3575
Vastaukset
- eeiiii......
Turhaa rahan haaskausta ja ongelmia tiedossa. Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun Iloq lukitsee jonkun ulos kun ei suostu syystä tai toisesta tunnistamaan avaimen koodia. Laittakaa ihan oikeasti Sento tai jos ne paljon puhutut patenttihommat siinäkin pelottaa niin Protec2.
- Vain yksi avain
Millainen kustannus Sentossa tai Protecissa on kun asunnon avain katoaa - siis sarjoitetaan uudelleen ja toimitetaan uudet avaimet? Uudet avaimet saataneen toimimaan yhteisvarastoissa mutta saadaanko kadonnut avain näistä tiloista poistettua?
- art7
Vain yksi avain kirjoitti:
Millainen kustannus Sentossa tai Protecissa on kun asunnon avain katoaa - siis sarjoitetaan uudelleen ja toimitetaan uudet avaimet? Uudet avaimet saataneen toimimaan yhteisvarastoissa mutta saadaanko kadonnut avain näistä tiloista poistettua?
Saadaan poistettua, mutta vaatii juoksemista jokaisen pesän luona mistä pitää vanha avain poistaa. Roskakatoksesta ullakkoon.
Lukkosepän käynti maksaa jollei talossa satu olemaan luotettavaa osaavaa henkilöä hoitamaan avainhallintaa. - pidettävä huolta...
Vain yksi avain kirjoitti:
Eikö lähtökohta ole se, että avaimet pidetään tallessa? Mielestäni on väärä lähtökohta, että vaihdetaan johonkin elektroniseen systeemin siksi, ettei avainten tallessa pysymisestä tarvitse sitten enää niin tarkasti huolehtia.
- 34+54
pidettävä huolta... kirjoitti:
Eikö lähtökohta ole se, että avaimet pidetään tallessa? Mielestäni on väärä lähtökohta, että vaihdetaan johonkin elektroniseen systeemin siksi, ettei avainten tallessa pysymisestä tarvitse sitten enää niin tarkasti huolehtia.
Niin tai miksi lukkoja yleensä tarvitaan. Eikö lähtökohta ole se, että toisen omaisuuteen ei kosketa.
- Justniin
34+54 kirjoitti:
Niin tai miksi lukkoja yleensä tarvitaan. Eikö lähtökohta ole se, että toisen omaisuuteen ei kosketa.
Kokeile, älä lukitse kotisi ovea tai muutakaan omaisuuttasi. Tai laita sittenkin lukkoon niin sat nukkua yösi rauhassa.
- ITS....
Iloq on saanut hyvin markkinaosuuksia koska se on yhteensopiva Abloyn runkojen kanssa, Abloyn omiin elektronisiin järjestelmiin en koskisi asuinkiinteistöissä.
Mekaaninen järjestelmä on edelleen kustannustehokkain, tällä hetkellä Sento on ihan pätevä systeemi. - asdf884
Avainten katoaminen on helppo ja nopea hoitaa iLOQn järjestelmässä, se lienee paras etu Sentoon.
- 1 + 2
Kyllä, mutta havoittuvuus on valitettavasti totta!
Tässä(kin) KISS-periaate on hyvä = Keep It Simple Stupid! - isokin ongelma?
Kuinka suuri ongelma kadonneista avaimista taloyhtiöille syntyvät kustannukset todella ovat? Ei ole kymmenen vuoden aikana omassakaan talossa kertaakaan jouduttu kaikkia lukkoja sarjoittamaan, siksi että joku olisi kadottanut avaimen. Ja ihan varmasi niitä on kadonnutkin. Kun vaihdetaan iloq:iin, niin kas kummaa avaimia alkaa katoilemaan tuon tuosta kun "ei huolta, sehän on niin helppoa vain tehdä toimimattomaksi". Ei uusi iloq-avainkaan ilmainen ole eikä vanhan järjestelmästä poistoa ja uuden koodaustakaan kukaan ilmaiseksi tee.
- Voi olla
isokin ongelma? kirjoitti:
Kuinka suuri ongelma kadonneista avaimista taloyhtiöille syntyvät kustannukset todella ovat? Ei ole kymmenen vuoden aikana omassakaan talossa kertaakaan jouduttu kaikkia lukkoja sarjoittamaan, siksi että joku olisi kadottanut avaimen. Ja ihan varmasi niitä on kadonnutkin. Kun vaihdetaan iloq:iin, niin kas kummaa avaimia alkaa katoilemaan tuon tuosta kun "ei huolta, sehän on niin helppoa vain tehdä toimimattomaksi". Ei uusi iloq-avainkaan ilmainen ole eikä vanhan järjestelmästä poistoa ja uuden koodaustakaan kukaan ilmaiseksi tee.
Kun asukas kadottaa avaimensa, ei niitä yhteistiloja sarjoiteta uudestaan, ainoastaan asunnon oven lukitus menee uusiksi. Miksi näin -> mekaanisen avainjärjestelmän muunneltavuus ns. keskuslukoissa on tekemätön paikka. Yksittäistä asunnon avainta ei voida poistaa ulkovarastoista, käytävän ovista, pesuloista jne. mihin asukkaiden kulkuoikeudet on aikoinaan luotu. Kun ei voida poistaa, ei tule kustannuksia. Bravo, onko tämä se mihin tähdätään? Onko kankein järjestelmä turvallisin? Suosittelen tutkimaan vaihtoehtoja joustavampiin tekniikoihin, esimerkiksi iloq lukitukseen.
- Voi juku
Miksi pitäisi koko yhtiön lukitus uusia ? Kuluneet lukkopesät ja mekanismit voi vaihtaa. Erittäin kustannustehokasta. Jokainen laittaa oveensa sellaisen lukon kun haluaa. Ei sen tarvitse olla sarjoituksessa koko yhtiössä.
- No huh huh
Jokaisen huoneiston lukko erilainen, huoltomiehen unelma. Kiss your ass.
- Osakasasuja minäkin
>Ei sen tarvitse olla sarjoituksessa koko yhtiössä.
Tarvitseepas. On erikoistilanteita, joissa on pakko luottaa talkkariin tai huoltomieheen yhteisen edun (yhtiön) nimissä. Taloyhtiön osakkeenomistaja-asukkaalla EI OLE valtaa päättää edes oman asuntonsa lukoista.
Jotkut ovat asentaneet tai asennuttaneet ylimääräisiä turvalukkoja yhtiön vakiolukitusjärjestelmän lisäksi. Kun yhtiössä tehdään remontteja, on nämäkin lukitukset jätettävä lukitsematta, jotta remontin tekijät pääsevät esteettä huoneistoihin.
Minäkin olen joskus muinoin asentanut rivitaloasuntoni ulko-oven lukkoon ihka oman lukkopesän, mutta joutunut ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja taipumaan siihen, että lukitus on sarjoitettu tiettyjen luotettujen henkilöiden hallussa olevalle taloyhtiön yleisavaimelle.
Yhtiössämme (55 asuntoa) siirryttiin Abloy Sento -järjestelmään muutama vuosi sitten. Minulla ei ole siitä pahaa sanaa, päinvastoin.
- Voi juku
Oletko niin hölmö että jaat avaimia ympäri kylää? Ei ihme että lukkoja tarvitsee vaihdella. Jos tarvitsen huoltomiestä niin toimitan avaimen huoltoyhtiöön ja homma hoituu. Enpä ole 54 vuoteen tarvinnut. Eli yleisavaimen tarve on hyvin teorettinen. Vaikka käyttölukon avain olisikin huollossa niin heillä ei ole turvalukon avainta. Mites sitten toimitaan ? Poliisin ja vakuutusyhtiöiden suositus on ettei turvalukon avainta luovuteta ulkopuolisille. Selitäppä tämä !!
- no voi juku vaan....
Turvalukko jätetään lukitsematta silloin kun taloyhtiö on ilmoittanut tarpeesta päästä asuntoon, mikäli ei itse ole/ole mahdollisuutta olla kotona kyseiseen aikaan. Luuletko, että huoltoyhtiöt ottavat vastuulleen mahdollisesti satoja avaimia, että pääsevät tarvittaessa asuntoihin silloin kun on tarve? Ja se, että Suomi24:n uusi jokapaikan höylä, kaikkitietävä ja muutenkin täydellinen nimimerkki "Voi juku" ei ole 54 vuoteen tarvinnut huoltomiestä tai unohtanut avaimia kotiin, ei tarkoita ettei kenellekään muulle tässä kansakunnassa olisi niin käynyt.
Kyllä se vain meille muille on kätevämpää, että huoltomies pääsee asuntoon yleisavaimella kun on tarvis, ja silloin kun ei ole ilmoitettu tarpeesta asuntoon päästä, se lukitaan turvalukolla, jolloin sinne ei kenenkään kuulukaan päästä.
Kyllä maailma olisi hieno ja yksinkertainen paikka jos kaikki asiat tehtäisi, kuten nimimerkki "Voi juku":n mielestä on paras. - Voi juku
no voi juku vaan.... kirjoitti:
Turvalukko jätetään lukitsematta silloin kun taloyhtiö on ilmoittanut tarpeesta päästä asuntoon, mikäli ei itse ole/ole mahdollisuutta olla kotona kyseiseen aikaan. Luuletko, että huoltoyhtiöt ottavat vastuulleen mahdollisesti satoja avaimia, että pääsevät tarvittaessa asuntoihin silloin kun on tarve? Ja se, että Suomi24:n uusi jokapaikan höylä, kaikkitietävä ja muutenkin täydellinen nimimerkki "Voi juku" ei ole 54 vuoteen tarvinnut huoltomiestä tai unohtanut avaimia kotiin, ei tarkoita ettei kenellekään muulle tässä kansakunnassa olisi niin käynyt.
Kyllä se vain meille muille on kätevämpää, että huoltomies pääsee asuntoon yleisavaimella kun on tarvis, ja silloin kun ei ole ilmoitettu tarpeesta asuntoon päästä, se lukitaan turvalukolla, jolloin sinne ei kenenkään kuulukaan päästä.
Kyllä maailma olisi hieno ja yksinkertainen paikka jos kaikki asiat tehtäisi, kuten nimimerkki "Voi juku":n mielestä on paras.Hienoa että olet huomioinut mielipiteeni.
Mikä ihmeen tarve huoltomiehelle on mennä kenenkään asuntoon?? Sopimatta siitä etukäteen ?
Ei huoltoyhtiölle mikään ongelma jos toimitan heille avaimen. Sehän kuuluu heidän tehtäviinsä. Mites toimit turvalukon avaimen kanssa entä hälyttimen? Tietysti annat huoltoon hälyttimen kaukoohjaimenkin. Koska olet niin luottavainen ja tunnollinen.
Ja yleensäkään millään huoltomiehellä ei ole mitään tarvetta mennä kenenkään asuntoon sopimatta siitä etukäteen? Sen jo lakikin kieltää.
Mitä järkeä on lukoissa jos jaat avaimia huoltomiehelle, sähkölaitokselle, vesilaitokselle, Itellakin varmaan mielestäsi tarvii omansa jos sattuu pistämään postin väärästä luukusta. Mistä maalta olet kotoisin ? Tiedän että maalla on tapana laittaa luuta oven päälle jos ketään ei ollut kotona. Tämä on muodollisuus kun ovet ei yleensäkään ole lukittu. Ei kaupungissa voida soveltaa ihan samaa.
Jos mielestäsi on itsestään selvää että huoltomies piipahtaa välillä teillä niin sehän on oma asiasi. Älä tuputa tapojasi muille. - juujuu......
Voi juku kirjoitti:
Hienoa että olet huomioinut mielipiteeni.
Mikä ihmeen tarve huoltomiehelle on mennä kenenkään asuntoon?? Sopimatta siitä etukäteen ?
Ei huoltoyhtiölle mikään ongelma jos toimitan heille avaimen. Sehän kuuluu heidän tehtäviinsä. Mites toimit turvalukon avaimen kanssa entä hälyttimen? Tietysti annat huoltoon hälyttimen kaukoohjaimenkin. Koska olet niin luottavainen ja tunnollinen.
Ja yleensäkään millään huoltomiehellä ei ole mitään tarvetta mennä kenenkään asuntoon sopimatta siitä etukäteen? Sen jo lakikin kieltää.
Mitä järkeä on lukoissa jos jaat avaimia huoltomiehelle, sähkölaitokselle, vesilaitokselle, Itellakin varmaan mielestäsi tarvii omansa jos sattuu pistämään postin väärästä luukusta. Mistä maalta olet kotoisin ? Tiedän että maalla on tapana laittaa luuta oven päälle jos ketään ei ollut kotona. Tämä on muodollisuus kun ovet ei yleensäkään ole lukittu. Ei kaupungissa voida soveltaa ihan samaa.
Jos mielestäsi on itsestään selvää että huoltomies piipahtaa välillä teillä niin sehän on oma asiasi. Älä tuputa tapojasi muille.Voi herran jestas tämän nimimerkki "Voi juku":n kanssa kun on olevinaan joka ketjussa aiheesta riippumatta niin pätevää kaveria että. Menikö sulla taas jälleen kerran vähän yli ja koko homman pointti ohi. Sinähän niitä avaimiasi olit huoltomiehille jakelemassa, en minä, koska minun lukkooni käy yleisavain, ja turvalukon jätän lukitsematta silloin kun olen sopinut (tai taloyhtiö ilmoittanut), että jonkun täytyy asuntooni päästä, enkä itse ole paikalla.
Millään vesi- ja sähkölaitoksilla ei asuntoihin ole mitään tarvetta päästä, ja jos onkin niin asia hoidetaan taloyhtiön kautta, jolloin taas yleisavain tulee kyseeseen. Niin, ja se avaimen unohtaminen kotiin... Mukavaa kun voi huoltomiehen soittaa yleisavaimineen paikalle. En tiedä miten näistä mikään liittyy maalaisuuteen, enemmänkin omat juttusi omine lukkoinesi ja "54 vuotta ilman huoltomiehen tarvetta" viittaa maalaisuuteen.
Se ei ole mikään "minun tapani", että taloyhtiön asuntojen lukot on sarjoitettu lukostoksi, joihin käy yleisavain, vaan kyllä se on ihan vallitseva käytäntö. Tästäkin asiasta tietämättömyys viitaa enemään omaan maalaisuutesi, kuin minun. Jos tässä joku omia tapojaan on jollekin tuputtanut, niin taisi olla ihan nimimerkki "Voi juku" itse omineen "joka asuntoon erilainen lukko"-höpinöineen. - Voi juku
juujuu...... kirjoitti:
Voi herran jestas tämän nimimerkki "Voi juku":n kanssa kun on olevinaan joka ketjussa aiheesta riippumatta niin pätevää kaveria että. Menikö sulla taas jälleen kerran vähän yli ja koko homman pointti ohi. Sinähän niitä avaimiasi olit huoltomiehille jakelemassa, en minä, koska minun lukkooni käy yleisavain, ja turvalukon jätän lukitsematta silloin kun olen sopinut (tai taloyhtiö ilmoittanut), että jonkun täytyy asuntooni päästä, enkä itse ole paikalla.
Millään vesi- ja sähkölaitoksilla ei asuntoihin ole mitään tarvetta päästä, ja jos onkin niin asia hoidetaan taloyhtiön kautta, jolloin taas yleisavain tulee kyseeseen. Niin, ja se avaimen unohtaminen kotiin... Mukavaa kun voi huoltomiehen soittaa yleisavaimineen paikalle. En tiedä miten näistä mikään liittyy maalaisuuteen, enemmänkin omat juttusi omine lukkoinesi ja "54 vuotta ilman huoltomiehen tarvetta" viittaa maalaisuuteen.
Se ei ole mikään "minun tapani", että taloyhtiön asuntojen lukot on sarjoitettu lukostoksi, joihin käy yleisavain, vaan kyllä se on ihan vallitseva käytäntö. Tästäkin asiasta tietämättömyys viitaa enemään omaan maalaisuutesi, kuin minun. Jos tässä joku omia tapojaan on jollekin tuputtanut, niin taisi olla ihan nimimerkki "Voi juku" itse omineen "joka asuntoon erilainen lukko"-höpinöineen.koitas käyttää mielikuvitusta. Jos asunnossa on lukko minkä avain on huoltoyhtiöllä. Miksi laittaa turvalukko minkä avain on myös huoltoyhtiöllä. Eli avaimet on missä sattuu. Jos laitan oven lukoon niin tiedän ettei sinne ole pääsyä murtautmatta. Jos on hätä tilanne niin vakuuutus korvaa. Jos taas olen itse tumpeloinut ja hukannut avaimet niin sehän on oma syyni. Mikä tässä on vaikeus nimimerkille "avaimet jatkuvasti hukassa".
Juuri tässä taloyhtiö halusi uusia lukituksen. Sanoin että käy mutta meidän avain on sitten eri sarjassa. Jos tarvitsen huoltomiestä niin sovin siitä erikseen ja hoidan tämän ylipääsemättömän avain rumpan. Koska ovessa on kuitenkin turvalukko ja asunnossa hälytin. Eli mitä tässä maalaisten kulkuvapaudella saavutetaan??
Siksi toisekseen en ole asunut kehä 3 ulkopuolella päivääkään. Olen kotoisin stadin kantakaupungista. - Ruskii
Voi juku kirjoitti:
koitas käyttää mielikuvitusta. Jos asunnossa on lukko minkä avain on huoltoyhtiöllä. Miksi laittaa turvalukko minkä avain on myös huoltoyhtiöllä. Eli avaimet on missä sattuu. Jos laitan oven lukoon niin tiedän ettei sinne ole pääsyä murtautmatta. Jos on hätä tilanne niin vakuuutus korvaa. Jos taas olen itse tumpeloinut ja hukannut avaimet niin sehän on oma syyni. Mikä tässä on vaikeus nimimerkille "avaimet jatkuvasti hukassa".
Juuri tässä taloyhtiö halusi uusia lukituksen. Sanoin että käy mutta meidän avain on sitten eri sarjassa. Jos tarvitsen huoltomiestä niin sovin siitä erikseen ja hoidan tämän ylipääsemättömän avain rumpan. Koska ovessa on kuitenkin turvalukko ja asunnossa hälytin. Eli mitä tässä maalaisten kulkuvapaudella saavutetaan??
Siksi toisekseen en ole asunut kehä 3 ulkopuolella päivääkään. Olen kotoisin stadin kantakaupungista.Tunnut tietävän alasta hiukan syvällisemmin ja lukkoasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Meillä taloyhtiössä on pari vuotta vanhat sento lukot ja ongelmia on tullut pesulan käyttöön, varkauksia ulkovarastoissa, sotkettu kellarikomeroita jne.. osaatko sanoa miten me saadaan nuo tilat parempaan hallintaan, ei tunnu oikein hyvältä nykyinen tilanne.
- art7
Ruskii kirjoitti:
Tunnut tietävän alasta hiukan syvällisemmin ja lukkoasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Meillä taloyhtiössä on pari vuotta vanhat sento lukot ja ongelmia on tullut pesulan käyttöön, varkauksia ulkovarastoissa, sotkettu kellarikomeroita jne.. osaatko sanoa miten me saadaan nuo tilat parempaan hallintaan, ei tunnu oikein hyvältä nykyinen tilanne.
Onko murron jälkiä näkyvissä, jos on, niin tekijät ovat ulkopuolisia.
Jos taas ei ole niin tekijät ovat avaimen haltijoita. Ilog lukosta saa selville kulut ts. mikä avain on avannut oven.
Niinkauan kun pesutuvassa on kolikoita, niin varkaudet jatkuvat. - juujuu...
Voi juku kirjoitti:
koitas käyttää mielikuvitusta. Jos asunnossa on lukko minkä avain on huoltoyhtiöllä. Miksi laittaa turvalukko minkä avain on myös huoltoyhtiöllä. Eli avaimet on missä sattuu. Jos laitan oven lukoon niin tiedän ettei sinne ole pääsyä murtautmatta. Jos on hätä tilanne niin vakuuutus korvaa. Jos taas olen itse tumpeloinut ja hukannut avaimet niin sehän on oma syyni. Mikä tässä on vaikeus nimimerkille "avaimet jatkuvasti hukassa".
Siksi toisekseen en ole asunut kehä 3 ulkopuolella päivääkään. Olen kotoisin stadin kantakaupungista.Oho, vai että oikein tsadilainen. Taidat eri ketjuissa aina tilanteen mukaan keksiä olevasi milloin mitäkin, sen mukaan mikä parhaiten pönkittää höpinöitäsi.
Onnistut aina kääntämään asiat mukavasti päälaelleen. Keksit omasta päästäsi toisten viesteihin asioita, joihin sitten pätevänä näpäyttelet. Lainaisitko esim. sen kohdan, jossa kirjoitin jakavani turvalukkoni avainta jollekin? Sinähän se luottavaisena olit käyttölukkosi avainta jakamassa, ja onnistuit kääntämään tuon toisin päin keksimällä omasta päästäsi, että minä jakelen turvalukkoni avainta. :D
Meille muilla kansakunnasta enemmän "rumpaa" tulee siitä, että joutuu käyntiä varten käydä erikseen luovuttamasta käyttölukon avainta huoltomiehelle, kuin että huoltomies pääsee yleisavaimella sisään. Avaimesihan on sitten missä sattuu.
Mutta omapa on ongelmasi, tuota sinun tapaasi ei kuitenkaan tulla ottamaan käyttöön koskaan missään taloyhtiössä, ja me muut kansakunnasta jatkamme tällä hyväksi havaitulla tavalla, jossa kaikkiin talon käyttölukkoihin sopii yleisavain.
Mikäähänhän sinua ei tosin estä menemästä yhtiökokoukseen nolaamaan itseäsi ja ehdottamaan, että taloyhtiösi vastuunjakoa muutetaan siten, että asuntojen lukkojen huolto, korjaus ja uusiminen siirtyvät osakkeenomistajan vastuulle. Onnea matkaan. - Ruskii
art7 kirjoitti:
Onko murron jälkiä näkyvissä, jos on, niin tekijät ovat ulkopuolisia.
Jos taas ei ole niin tekijät ovat avaimen haltijoita. Ilog lukosta saa selville kulut ts. mikä avain on avannut oven.
Niinkauan kun pesutuvassa on kolikoita, niin varkaudet jatkuvat.Sehän tässä ongelma onkin, ei ole murron jälkiä ja ovet ovat aina kiinni ja lukossa.. väärinkäytöksistä ei ole mitään näyttöä siitä kuka tiloihin on tullut ja milloin. Nyt kaduttaa, että hankimme aikoinaan "perinteisen" mekaanisen lukituksen.
- Turvalukot päälle..
Ruskii kirjoitti:
Tunnut tietävän alasta hiukan syvällisemmin ja lukkoasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Meillä taloyhtiössä on pari vuotta vanhat sento lukot ja ongelmia on tullut pesulan käyttöön, varkauksia ulkovarastoissa, sotkettu kellarikomeroita jne.. osaatko sanoa miten me saadaan nuo tilat parempaan hallintaan, ei tunnu oikein hyvältä nykyinen tilanne.
Meillä tehtiin muutama vuosi keikka talovarastoihin ja varastokoppien sisältö kasattiin käytäville. Jotain tavaraa katosi, mutta suurin vahinko tuli siinä, että piti tunnistaa omat kamansa ja saada sopimaan ne takaisin häkkiin;)
Lukkoseppä vaihtoi murtojen jälkeen yhteisten tilojen lukkorungot automaattisesti takalukittuviin malleihin ja taas tänäkin kesänä on käyty ulko-ovea kokeilemassa jonkin vääntöraudan kanssa. Oli jäänyt vääntöhomma kesken, tai voima ei vaan riittänyt?
Taloyhtiön avainten hallinnointi siirtyi nyt uuteen lukkofirmaan ja ensimmäiseksi teimme taloyhtiössämme turvallisuuskierroksen. Kuluneet lukkojen täyteosat vaihdettiin uusiin (avaimista vedetään usein ovea auki) ja lukkorunkojen toiminta tarkastettiin (osa sähkölukkoja). Nyt on menossa ulko-ovien murtosuojauksen parantaminen ja ensi vuonna ehkä jo uusitaan lukitukset kokonaisuudessaan.
Lukkosepän suositus: Isomman taloyhtiön huoneistojen oviin Protec2 -lukot ja yhteisiin tiloihin lisäksi sähköinen tunnistus (iLoq, tms). Portaikkojen sisäänkäynteihin on tarkoitus asentaa samalla ulko-oven avauksen automaatio, jossa voi käyttää myös tuota sähköistä tunnistusta.
Taloyhtiömme yleisavain on vain huoltoyhtiöllä. Asuntoni turvalukon ainakin itse laitan päälle aina kun poistumme kotoa ja olemme antaneet turvalukon avaimen vain "perikunnalle" eli muualla asuville lapsillemme.
Nykyinen huoltoyhtiömme ei ota haltuunsa turvalukkojen avaimia. Tästä olkoon seuraava esimerkki: Valtakunnallista tasoa oleva huoltoyhtiömme otti aikanaan vastaan asukkaiden turvalukkojen avaimia ja muutama veikin avaimensa toimistolle säilytykseen. Kun sitten myöhemmin vaihdoimme huoltoyhtiötä, niin näitä avaimia ei löytynyt eikä niistä oltu edes annettu asukkaalle kuittauksia aikanaan. Eli se siitä turvallisuudesta;)
Tällä hetkellä kaipailemme ulkoseinään poratun putkilukon reittiavainta. "Pultti" on todennäköisesti jonkin operaattorin asentajan mukana, mutta kyselyt on jo lähetetty parille aliurakoijalle... - Huoltis
Olipa kerran 1 taloyhtiö jossa uusin asuntojen patteriventtiilejä, niin eikös yhdessä ollut juurikin tuollainen turvalukko ja asukas avaimineen 100 km päässä. Jos ja kun on etukäteen infottu tulevasta asunnossa suoritettavasta työstä, niin olisi hyvä jos jättäisi sen turvalukon auki ennenkuin häipyy jonnekin kauas.
- joopa joo
"huoltomies" yleisavain ja turvaavain??? voihan pa...a
- Voi juku
Onko tämä nyt niin vaikea ymmärtää ? Lukot voidaan uusia ei siinä mitään. Mutta joku fiksu nyt saisi selittää miksi avaimet pitäisi olla jokaisella? Jos tarvitaan jotain tarkastuksia niin niistä sovitaan erikseen. Tuskin niitä kovin monia tulee ihmisiässä.
Iloq lukko ei tallenna mitään käyttäjä tietoja. Jos näin tekisi niin kyseessä olisi rikos henkilötietojen tallentamiseen ja käyttöön.- 23876343
Kyllä se iloq kuten muut vastaavat sähköiset järjestelmät tallentavat lukkoihin tapahtumalokia. Pelkästään suomessa on satoja tuhansia sähköisillä valvontajärjestelmillä varustettuja ovia. Kulunvalvonta yleistyi suomessa 80 luvulla ja on kovaa vauhtia laajentumassa eri paikkoihin.... kirjoituksestasi jotenkin paistaa sellainen "maallikko" höpöttää joutavia :)
- hhehhehh...
"miksi avaimet pitäisi olla jokaisella?"
Isännöitsijällä ja huoltomiehellä, eli "jokaisella"... Ja yleensä sitä ei huoltomiehelläkään ole, vaan yleisavain säilytetään kiinteistössä, jossain jemmassa, esim. lämmönjakohuoneessa putkilukossa, jonne huoltomies pääsee omalla reittiavaimellaan.
"Iloq lukko ei tallenna mitään käyttäjä tietoja."
Jälleen kerran höpiset omiasi. Tosin ei mitään uutta, eikä ensimmäinen eikä viimeinen kerta sinulta. iloq.com: "iLOQ Lukkosylinteri tallentaa muistiinsa tapahtumalokin, joka helpottaa mahdollisten väärinkäytösten selvittämistä ja siten myös ehkäisee ennalta häiriöitä."
- Joku selittää
Jos Iloq lukko kerää jotain käyttäjien tietoja niin kenen luvalla? Mihin ne on tallennettu? Kuka näitä tietoja voi käyttää? Mistä voin tarkistaa omat tietoni?
Joku tässä mainitsi kulunvalvonnan mikä on täysin eri asia kun asuntojen lukot.
"Isännöitsijällä ja huoltomiehellä, eli "jokaisella"... Ja yleensä sitä ei huoltomiehelläkään ole, vaan yleisavain säilytetään kiinteistössä, jossain jemmassa, esim. lämmönjakohuoneessa putkilukossa, jonne huoltomies pääsee omalla reittiavaimellaan."
Kenelläkään ei tarvitse olla pääsyä asuntoon ilman erikseen ilmoitettua syytä !- Heka-asuja
En ole tyytyväinen iLog avaimiin, ovea saa yrittää aukaista monta kertaa koska se ei tunnistu ulko-oven avainreiässä heti, hermot mennyt monta kertaa.
Roskikset, jotka ovat myös älylukittu iLogilla eivät aina aukea avaimellani. Paljon hankalampaa avaaminen kuin tavallisilla avaimilla ikinä ollut. Sitten kylpyhuoneestani löytyi syyskuussa tarra "hot" jota itse en kyllä ole sinne vienyt ja tuli heti epäilys, kuka on käynyt asunnossani, vaikka voi olla irronnut suihkun hanasta (vaikka hyvin epätodennäköistä, koska cold tarraa ei ole ollut). Kiinteistöhuollon pitää olla 100% luotettavaa ja älyavainten toimia yhtä hyvin kuin perinteistenkin, sitten ollaan oikeassa ja hyvässä. Ovia ei saa avata tai järjestelmää seurata kukaan muu kuin asukas itse. - Ei-mitään-uutta
Heka-asuja kirjoitti:
En ole tyytyväinen iLog avaimiin, ovea saa yrittää aukaista monta kertaa koska se ei tunnistu ulko-oven avainreiässä heti, hermot mennyt monta kertaa.
Roskikset, jotka ovat myös älylukittu iLogilla eivät aina aukea avaimellani. Paljon hankalampaa avaaminen kuin tavallisilla avaimilla ikinä ollut. Sitten kylpyhuoneestani löytyi syyskuussa tarra "hot" jota itse en kyllä ole sinne vienyt ja tuli heti epäilys, kuka on käynyt asunnossani, vaikka voi olla irronnut suihkun hanasta (vaikka hyvin epätodennäköistä, koska cold tarraa ei ole ollut). Kiinteistöhuollon pitää olla 100% luotettavaa ja älyavainten toimia yhtä hyvin kuin perinteistenkin, sitten ollaan oikeassa ja hyvässä. Ovia ei saa avata tai järjestelmää seurata kukaan muu kuin asukas itse.Eihän tuo edelleenkään mitään uutta ole, ettei Iloq vielä vuonna 2017:kaan toimi kunnolla. Älkää hyvät ihmiset suostuko Iloq-järjestelmään, vaikka isännöitsijät siitä tykkäävät, kun pääsevät laskuttamaan hallinnointikustannuksia taloyhtiöiltä. Mekaanisten lukitusten muutosten, korjausten tms. kanssa joudutaan aina tilaamaan lukkofirma paikalle, eikä isännöitsijä pääse vetämään välistä.
- asdt8888888
Isännöitsijä vetää välistä hallintokustannuksia? kerro tarkemmin. Antakaa iLOQ avainhallinta lukkoliikkeelle, iLOQ ottaa vuosikustannukset runsaat 100 eur/v, mutta Abloy ei ole enää vaihtoehto taloyhtiöille. Turvallisen avainhuollon kannalta iLOQ on paras, yleisavaimen poisto kestää noin tunnin, Abloylla pari viikkoa ja hinta on yli kymmenkertainen.
- Ei-mitään-uutta
asdt8888888 kirjoitti:
Isännöitsijä vetää välistä hallintokustannuksia? kerro tarkemmin. Antakaa iLOQ avainhallinta lukkoliikkeelle, iLOQ ottaa vuosikustannukset runsaat 100 eur/v, mutta Abloy ei ole enää vaihtoehto taloyhtiöille. Turvallisen avainhuollon kannalta iLOQ on paras, yleisavaimen poisto kestää noin tunnin, Abloylla pari viikkoa ja hinta on yli kymmenkertainen.
Isännöitsijän sitä avainhallintaa ylläpitää, kun niitä pitää koodailla tai poistaa järjestelmästä, ja kyllä se siitä laskuttaakin osaa. Iloqin lisenssimaksu on vain lisenssimaksu, eli ylimääräinen kulu, johon ei sisälly mitään palvelua, ainoastaan vain oikeus käyttää kyseisen firman lukkoja. Lukkofirma ottaa erikseen omat maksunsa, jos ylläpidon sille ulkoistaa, ei se todellakaan Iloq-lisenssimaksuun sisälly.
- 87gsfr5
Keskittäkää avainhuolto hyvälle lukkoliikkeelle, tulee taatusti paremmin tehdyksi ja halvemmalla kuin että isännöitsijä tai huoltoyhtiö tekisi. Isännöitsijällä lienee muutakin tekemistä kuin koodata lukkoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856324
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859