Miten on 100m2 talon lämmön kulutuksen kanssa?
Ei ole iso talo mutta paljonko kuluttaa 1 1/2 kerroksinen hirsikoti lämpöä?
Katossa 500mm eristys puhallusvillaa,lattiassa mineralivillaa 400mm.
Pelkkä 202 × 260 mm ei muita eristyksiä kuin kaappistoihin mitkä kylmää seinää vasten 100mm puukuitu eriste levy.
202 × 260 mm ei muita eristeitä?
11
1798
Vastaukset
Jotain osviittaa saa E-luvusta. 100 h-m² hirsitalo saa kuluttaa ostoenergiaa (lämpö käyttösähkö) 22.900 kWh/a. Pikkuisen asiaa sotkee nuo primäärienergiakertoimet, joilla yritetään huomioida energiamuotojen hiili-intensiivisyys. Jos tuo kulutus vaikkapa jakautuisi 2:1 (lämmitys:käyttösähkö) ja lämmitysmuotona olisi vaikkapa kaukolämpö, niin ehdon täyttävät kulutustiedot olisi kaukolämpöä 14.130 kWh/a ja käyttösähköä 7.065 kWh/a - ja noihin lukuihin sitten olisi keinolla tai toisella päästävä.
- pohtii asiaa
Näin se näyttää olevan.
Lapissa hirsitalo ( 230 mm hirsi) 100 m2, vaipan pinta-ala n. 310 m2 , tilavuus n. 250 m3, keskim. vuosikulutus 25 vuoden ajalta 19500 kWh, josta käyttösähkö n. 8000 kWh.
Pitämästäni kulutuskirjapidosta laskin U-kerrointa tasaisen ulkolämpötilan tilanteessa ja sain sen muutamilla eri otoksilla n. 0,35 W/(m2*K).
Todellinen arvo lienee pienempi, kun jääkaappi ja pakastin nyt ainakin olivat päällä. Miltä tämä tuntuu?
- skiggeböy
45km helsingistä 204x268mm lamellihirsitalo jossa LTO ja maalämpö, yläpohjassa 200mm selluvillaa, tulee toinen mokoma jahka saadaan yläkerta rakennettua. Sähköä palaa alakerran osalta 9000kwh/vuosia, sisältää käyttösähkön. Alakerran huoneisto-ala 105m2.
Ei ole kylmä ja takkaa ei ole poltettu kuin max 2kuutiota/vuosi.- Kivitalomies palstalla
Eiköhän tuo lämmitysenergian kulutus johdu monistakin tekijöistä ja selvää vastausta on vaikea antaa. Mökin rakentamisen huolellisuus, perustustapa, käyttötottumukset jne...
ET luku vääristää energiankulutusta eri kertoimillaan sekoittavasti: Puu lämmitys hyötykerroin 0,5 tai sähkölämmitys haittakerroin 1,7 , lopputulos hyvinkin vääristelevä.
Lompakon rahavirtoihin näillä kertoimilla ei ole vaikutusta. Maalämmöllä energiaa saadaan pumpattua maasta 1/3 kertoimella, mutta sillä ei sinänsä ole vaikutusta energian kulutukseen, muuta kuin sähkölaskua osuudella.
Hirsimökit harvemmin ovat kaukolämpöalueella, mutta saahan siitäkin hyötykerrointa.
Seinän osuus energian kulutuksesta on alle 20 prosenttia, katon ja lattian saman verran suunnilleen. Hirren eristyskyky on huono ja se on tiedossa, myös ilmatiiveyden kanssa tulee helposti ongelmia ja lämmitysenergiaa kuluu.
Käyttösähkö muuttuu myös lämmöksi kannattaa huomata ja paljon energiaa kuluttavat kodinkoneet ovat hyviä lämmittäjiä, jolloin kaukolämpöä kuluu vähemmän, tätä harvemmin tulee huomioitua.
Edelleenkin on kannattavaa sijoittaa eristyksiin ja kauttaaltaan koko talossa, myös kuumien vesiputkien eristäminen on tärkeää.
Hirrellä sitten muuten on omat ongelmansa, painumiset sun muut, sekä orgaanisen aineksen: Lahoaminen, homehtuminen ja mätäneminen. Uskoa kuitenkin vielä löytyy liima lamellihirren vesihöyryn läpäisyyn ja kauppa käy.
Kivitalolla monet edellä luetellut ongelmat voidaan välttää ja verhoilla voi aina ilmaraolla, sekä lautakuorella, näkökin säilyy samana. - No huh huh
Kivitalomies palstalla kirjoitti:
Eiköhän tuo lämmitysenergian kulutus johdu monistakin tekijöistä ja selvää vastausta on vaikea antaa. Mökin rakentamisen huolellisuus, perustustapa, käyttötottumukset jne...
ET luku vääristää energiankulutusta eri kertoimillaan sekoittavasti: Puu lämmitys hyötykerroin 0,5 tai sähkölämmitys haittakerroin 1,7 , lopputulos hyvinkin vääristelevä.
Lompakon rahavirtoihin näillä kertoimilla ei ole vaikutusta. Maalämmöllä energiaa saadaan pumpattua maasta 1/3 kertoimella, mutta sillä ei sinänsä ole vaikutusta energian kulutukseen, muuta kuin sähkölaskua osuudella.
Hirsimökit harvemmin ovat kaukolämpöalueella, mutta saahan siitäkin hyötykerrointa.
Seinän osuus energian kulutuksesta on alle 20 prosenttia, katon ja lattian saman verran suunnilleen. Hirren eristyskyky on huono ja se on tiedossa, myös ilmatiiveyden kanssa tulee helposti ongelmia ja lämmitysenergiaa kuluu.
Käyttösähkö muuttuu myös lämmöksi kannattaa huomata ja paljon energiaa kuluttavat kodinkoneet ovat hyviä lämmittäjiä, jolloin kaukolämpöä kuluu vähemmän, tätä harvemmin tulee huomioitua.
Edelleenkin on kannattavaa sijoittaa eristyksiin ja kauttaaltaan koko talossa, myös kuumien vesiputkien eristäminen on tärkeää.
Hirrellä sitten muuten on omat ongelmansa, painumiset sun muut, sekä orgaanisen aineksen: Lahoaminen, homehtuminen ja mätäneminen. Uskoa kuitenkin vielä löytyy liima lamellihirren vesihöyryn läpäisyyn ja kauppa käy.
Kivitalolla monet edellä luetellut ongelmat voidaan välttää ja verhoilla voi aina ilmaraolla, sekä lautakuorella, näkökin säilyy samana.Hirsitalo ei lahoa ei mätäne ei homehdu! Mitä uskomatonta passskaa kivitalomies syöttää! Häpeä poika nyt vähän! Painuminen on vain tietämättömän ongelma raskaassa kivitalossa ellei tiedä mitä tekee,painuu se kivitalo linttaan.
- koivuhalkoja pesään
Meillä kävi toissapäivänä lämpökameramies ja myös alipaineistettiin talo. Ilmanvuotoluvuksi tuli 1.3 . Asumme 88m2 yksikerroksisessa, vuonna 2012 valmistuneessa Finnlamellin lamellihirsitalossa. Huonekorkeus on asuinhuoneissa n. 3m. Saunaosastossa ym. matalampi. Lamellihirren mitat 202 kertaa 260cm. Ei eristettyjä seiniä, paitsi keittiön yksi seinä, jossa on kaapisto seinällä. Alapohja on valettu betoni. Lattialautojen alla puhallettu selluvilla. Yläpohjassa reilusti selluvillaa. LTO kone, hyötysuhde n.65%. Nurkissa kovilla pakkasilla tuntuu vähän vetoa, ( saatta olla myös liikaa alipaineistettu ilmanvaihto)?, mutta lämmintä sisällä piisaa. Yleensä n. 24 astetta kovillakin pakkasilla (-28) ja kuljeskelemme vähissä vaatteissa kotona ja välillä ilman niitäkin. Keskellä tupaa on keskikokoinen ( lämmitysteho 100m2 asti ) tulikiven takkauuni. Kerran päivässä lämpiää sylillinen puita. Suorasähkölämmitys pattereilla. Lattialämmitystila n. 20m2. Sähkö sauna. Vähemmän kylläkin käytössä (n. 2 kertaa kuukaudessa). Viime vuonna sähkön kulutus kaikkineen oli n. 11000Kwh koko vuosi. Käytän paljon kuivausrumpua viikossa. Taloa asuu kaksi aikuista ihmistä.
- puu on paras
Asiallinen ja todellinen .Mutta nyt uusin laki 1. 8. 2013 muutti ,maalämpö on olevinaan paras.Hirsitalon seinäpaksuus on oltava.240 tai270 jos ei ole maalämpö.Muuten maalämmöllä riittää 180 mininimissään.Asunut hirsitalossa lähes 30vuotta ja tehnyt olen 10kunta hirsitaloa.Finlamelli talot on hyviä.
- Sakke.
Minulla on 204 mm:n lamellihirrestä rakennettu 120 m2:n 1-kerroksinen talo.
Lattialämmitys sähköllä, varaava takka, puulämmitteinen sauna, ILP, 2 aikuista asujaa. Autoja lämmitetään talvella lohkolämmittimellä tarvittaessa.
Yläpohjassa selluvillaa 50cm. Painovoimainen ilmanvaihto, talo sijaitsee Keski-Suomessa. Huonelämpö n. 22 astetta. Huonekorkeus 250cm, paitsi tupakeittössä 290cm, sauna 220cm.
Käyttövesi lämpiää sähköllä, normaalit keittiökoneet vuosimallia 2006.
Takkaa lämmitetään pakkasilla joka päivä ja leudoimmilla keleillä joka toinen päivä, puuta menee vuodessa n. 7 kiintokuutiota, johon sisältyy myös rantasaunan lämmitys. Puut omalta tontilta.
6 vuoden keskikulutus sähköä 9100 KWH / vuosi. - Sime
Hei, Olen miettinyt kans rakentavani lamellihirsi talon, vaihtoehtoina kontio, finnlamelli....muita? Ehkä kuitenkin tärkein kysymys olisi onko tulevaisuuden kannalta energia tehokkainta rakentaa 202mm vai 275mm lamellista? Ainakin kontion esitteestä katsoessani näiden materiaalien U-arvo ero oli 0,13W/m2K (siis 275mm hirren hyväksi).
- mattimeikämanne
89m2 kelohonka kolmio. 35vuotta. 7000kwh/vuosi lämmitys, suorasähkö patterit nunnauunin takka puusauna (n.4m3 vuosi) ja ilppi panasonic vm.2003. katossa n.300milliä lattioissa 100milliä ja lankkulattiat, kelo noin 9-10tuumaa (24-28cm). 3krs aukeavat akkunat ja pv.ilmanvaihto. pyhäselkä.
ps. rantasaunaan menee enemmän puita vuodessa :) - kaikki hirret hyviä
sakke.Minulla myös 204 hirrestä,90 neliötä.Huone korkeus korkein kohta 375 on vinokatto malli.Rantasauna 25 neliötä lattialämmitys,yhteensä115neliötä.Kulutus viime vuosi 9000kwh.Lämmön talteen ottava ilmastointi, kaksi ihmistä puuta poltetaan jokapäivä talvella .Ei maalämpö ole yhtään edullisempi .Hirsitalossa kyllä viihtyy se on hyvä asumis muoto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391