Selasin tuossa hintoja ja veneitä ja taitaa huviveneet siirtyä takaisin perämoottoriaikaan sillä niin edullisia ovat isot perämoottorit nykyään ja kulutus on pienentynyt erittäin paljon !
Uutta Yamahaa sais alta 10ke kpl (150HV) jolloin 2 x moottorin paketti ei paljoa maksa ja 2-moottoriin saa valmiin joystic-ohjain ohjelmiston jolloin erillisiä/kalliita satamapotkureita ei enää tarvita.
Vastaavan 300hv systeemin kasaus diesel-sisäperämoottoreilla ja sivupotkureilla maksaa jo pienen omaisuuden.
Ajamalla säästöä ei saa kurottua umpeen millään...ei vaikka vaihtaisi aina uudet koneetkin pariin kolmeen kertaan
Veneet siirtyy perämoottori-aikakauteen uudestaan
65
945
Vastaukset
- RikasMies
Just "niin edullisia isot perämoottorit ovat". Makunsa kullakin mutta väitän että kaikessa veneisiin liittyvässä hinnoittelussa on ilmaa ja paljon. En voi mitenkään ymmärtää miten mikä isossa matkaveneessä maksaa helposti 200-300 t€. Ja tuo on hinnat alkaen, jos haluat esim kattoluukun, tuulilasin pyyhkimen, niistä maksetaan ylimääräistä. Eräänseen veneeseen mikroaaltouunista pyydettiin 1000 € lisähintaa. Kalliita övat em. luksusvarusteet.
- Fainttipoju
No kyllä 10ke on aika huima hinta moottorista, toisaalta eipä sillä hinnalla mitään 150 heppaista saa, 70:n taitaa juuri ja juuri saada näin syksyllä
- Jsk1234
Ei siirry. Bensasisäperäkoneita ei tarvitse ostaa kuin yksi jos haluat 300hv, ja hinta on pikkuisen päälle 20000eur. Painopiste alempana ja keskemmällä kuin kahdessa ulkolaitakoneessa.
- eikäy_
Ei käy, kone varmitus tulee kahdesta, kulkee paljon paremmin, ei tarvita erillisiä keula/perä potkureita. Haluttaessa kone keskelle voidaan kolmas laittaa keskellä kuten USA:ssa tehdään.
eikäy_ kirjoitti:
Ei käy, kone varmitus tulee kahdesta, kulkee paljon paremmin, ei tarvita erillisiä keula/perä potkureita. Haluttaessa kone keskelle voidaan kolmas laittaa keskellä kuten USA:ssa tehdään.
Se "varmistus" toteutuu vain jos jokaisella koneella on oma polttoainetankkinsa ja vedenerottimella varustettu polttoainesuodatin, sekä tietenkin polttoianetankkien ristisyöttömahdollisuus.
Muutenhan koneiden määrällä ei ole väliä jos kaikki pysähtyvät polttoaineen sisältämästä vedestä, karilleajossakin kaikki tuppaavat vaurioitumaan yhtä pahasti. Tietenkin teknisen häiriön sattuessa kahdesta moottorista on hyötyä, mutta siinä todennäköisyys on suurempi nykyaikaisessa tietokonepelissä, oli se sitten perämoottori tai sisäperä/sisämoottori käyttöaineesta riippumatta.
Jos haluaa luotettavuutta, niin ainoa ratkaisu on perinteisellä tekniikalla varustettu ja oikein huollettu dieselperämoottori. Uudet perämoottorit käyvät toki nätisti, mutta meri ja elektronikka eivät sovi yhteen.Välittäjä_LKV kirjoitti:
Se "varmistus" toteutuu vain jos jokaisella koneella on oma polttoainetankkinsa ja vedenerottimella varustettu polttoainesuodatin, sekä tietenkin polttoianetankkien ristisyöttömahdollisuus.
Muutenhan koneiden määrällä ei ole väliä jos kaikki pysähtyvät polttoaineen sisältämästä vedestä, karilleajossakin kaikki tuppaavat vaurioitumaan yhtä pahasti. Tietenkin teknisen häiriön sattuessa kahdesta moottorista on hyötyä, mutta siinä todennäköisyys on suurempi nykyaikaisessa tietokonepelissä, oli se sitten perämoottori tai sisäperä/sisämoottori käyttöaineesta riippumatta.
Jos haluaa luotettavuutta, niin ainoa ratkaisu on perinteisellä tekniikalla varustettu ja oikein huollettu dieselperämoottori. Uudet perämoottorit käyvät toki nätisti, mutta meri ja elektronikka eivät sovi yhteen.Siis "dieselsisäperämoottori"!!!
- oikumjyngrtew3
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Se "varmistus" toteutuu vain jos jokaisella koneella on oma polttoainetankkinsa ja vedenerottimella varustettu polttoainesuodatin, sekä tietenkin polttoianetankkien ristisyöttömahdollisuus.
Muutenhan koneiden määrällä ei ole väliä jos kaikki pysähtyvät polttoaineen sisältämästä vedestä, karilleajossakin kaikki tuppaavat vaurioitumaan yhtä pahasti. Tietenkin teknisen häiriön sattuessa kahdesta moottorista on hyötyä, mutta siinä todennäköisyys on suurempi nykyaikaisessa tietokonepelissä, oli se sitten perämoottori tai sisäperä/sisämoottori käyttöaineesta riippumatta.
Jos haluaa luotettavuutta, niin ainoa ratkaisu on perinteisellä tekniikalla varustettu ja oikein huollettu dieselperämoottori. Uudet perämoottorit käyvät toki nätisti, mutta meri ja elektronikka eivät sovi yhteen.ootko paljon painellut kuoppia edkin kanssa peukalolla nyt ratakiskoon?
- kunhan tietää
oikumjyngrtew3 kirjoitti:
ootko paljon painellut kuoppia edkin kanssa peukalolla nyt ratakiskoon?
En tunne edkiä enkä välittäjää. Mutta mulle kyllä riittää vallan mainiosti tieto siitä, että ratakisko antaa periksi peukalon alla. Enhän edes niin pientä kuoppaa voisi mitenkään nähdä tai tuntea. Ei siis tartte käydä painelemassa.Ei kannata sunkaan yrittää.
- hiihiiiiihii
kunhan tietää kirjoitti:
En tunne edkiä enkä välittäjää. Mutta mulle kyllä riittää vallan mainiosti tieto siitä, että ratakisko antaa periksi peukalon alla. Enhän edes niin pientä kuoppaa voisi mitenkään nähdä tai tuntea. Ei siis tartte käydä painelemassa.Ei kannata sunkaan yrittää.
entäpä se pyöränpumpulla veden puristelu välittäjä_edkin kanssa?
- EVM1
No kyllähän nuo perämoottorit ovat melko houkuttelevi monessa suhteessa nykyään.
Eihän kahteen sisäperään tarvita mitään "satamapotkureita" vaan samanlainen joystick systeemi toimii siinäkin.
Tuo "ajamalla dieselin hintaeroa ei saa kurottua umpeen millään"-kommentti pitää varmasti paikkansa jos euroja lasketaan kylmästi euroina.
Ihmismieli toimii kuitenkin hassusti, että kertakirpaisu tuntuu paremmalta kuin jatkuva jomotus. Eli dieseliä ostettaessa hinta ketuttaa ankarasti, mutta bensakoneilla ketuttaa aina ajaessa ja tankatessa etenkin.
Onhan sisäkoneessa vielä sekin, että saa lämmintä vettä ja ilmaa halutessaan.- Jsk12341
Miksi bensakoneella ketuttaisi ajaessa? Mukavasti sillä liikkuu.
Dieselöinnissä kuitenkin iskee monelle pihiys, ja sitten sitä räknätään, että kyllä tässä tämä pienitehoisempikin riittää, että väännöllä mennään. Siinä vaan unohtaa sen, että bensakasi vääntää myös aika hyvin. Ja jos sitten on pudotettu tehoja 30%, niin lopputulos ei varmaan yllätä ketään. - EVM1
Jsk12341 kirjoitti:
Miksi bensakoneella ketuttaisi ajaessa? Mukavasti sillä liikkuu.
Dieselöinnissä kuitenkin iskee monelle pihiys, ja sitten sitä räknätään, että kyllä tässä tämä pienitehoisempikin riittää, että väännöllä mennään. Siinä vaan unohtaa sen, että bensakasi vääntää myös aika hyvin. Ja jos sitten on pudotettu tehoja 30%, niin lopputulos ei varmaan yllätä ketään.Siksi, koska se bensakone kuluttaa 30% enemmän ja ja polttoaine on vielä kalliimpaa.
- Jsk1234
EVM1 kirjoitti:
Siksi, koska se bensakone kuluttaa 30% enemmän ja ja polttoaine on vielä kalliimpaa.
Miksi se asia ketuttaisi?
- Kfkfkf
Jsk1234 kirjoitti:
Miksi se asia ketuttaisi?
Miksiköhän?
- yjmutrty
"Onhan sisäkoneessa vielä sekin, että saa lämmintä vettä ja ilmaa halutessaan."
Ajon aikana vain sitä saa niistäkin. Itsellä ollut kaksi lämmönvaihtimilla, putkilla, letkuilla,kennoilla ja puhaltimilla olevaa jatkuvasti tihkuvaa ja vuotavaa sisäperästä lämmitystä. Ei nyt enää! Nyt Wallas puhaltaa omaa maailmaansa ja sitä lämmintä on riittävästi pakkasella nukkuessakin.
En ymmärrä, miksei mainosteta Hondan suuria dieselperämoottoreita?- Latvalahokki
Lämminvesivaraajassa riittä lämmintä vettä pitkään ajon jälkeenkin !
- höhhöööhöhhööööö
Latvalahokki kirjoitti:
Lämminvesivaraajassa riittä lämmintä vettä pitkään ajon jälkeenkin !
sulla on viiden metrin veneessä kaksimetrinen lämminvesivaraaja? mitä muuta sulla on*?
- Erinomisenviisas
höhhöööhöhhööööö kirjoitti:
sulla on viiden metrin veneessä kaksimetrinen lämminvesivaraaja? mitä muuta sulla on*?
Ei hinnoissa ilmaa ole, niissä on katetta.
Mutta on se er helppo vaihtaa perämoottori kuin sisäkone. Ainakin jos kyseessä on max. 20hv kone.
- Lähtötiedoissavirhe?
Missä niitä alle kymppitonnin Yamaha 150:siä myydään? Kun Yamahacentteri pyytää 17000 euroa.
300-heppainen peräprutku maksaa 32000 euroa, ja samantehoinen sisäperä 19500e.- usausausa
USA:sta ne maksaa ihan alta 10.000 USD:lla paikallisesti kun osuu hyvä tarjous kohdalle, tässä paikallisen firman hintoja netistä. Ylivuotisen saat alta kympin
Yamaha F150LA Outboard Motor Price: $11, 804.00
Yamaha F150XA Outboard Motor Price: $11, 866.00
Yamaha LF150XA Outboard Motor Price: $12, 318.00 - sisäperä
-Kerros nyt itse mistä saa 300HV sisäkoneen (täydellisen) 19500e ?
-Vetolaitteen kera tuskin saa tuohon hintaa vai saako ?
Mercury Diesel
QSD 4.2 320s DTS Bravo IX Teho: 320 hv, 235 kw
Iskutilavuus: 4200 cm3
Paino: 460 kg, Bravo IX -vetolaitteella 557 kg
Lue Lisää alk. 43 122 € - Jsk12341
sisäperä kirjoitti:
-Kerros nyt itse mistä saa 300HV sisäkoneen (täydellisen) 19500e ?
-Vetolaitteen kera tuskin saa tuohon hintaa vai saako ?
Mercury Diesel
QSD 4.2 320s DTS Bravo IX Teho: 320 hv, 235 kw
Iskutilavuus: 4200 cm3
Paino: 460 kg, Bravo IX -vetolaitteella 557 kg
Lue Lisää alk. 43 122 €Katsopa saman valmistajan toista konetta. Mercruiser MAG 350 MPI.
Tuo alkaen hinta 19500eur on varmaan Bravo1 vetarilla? Pikkuisen lisähintaa tulee sitten Bravo3:sta ja jos DTS:ää haluaa, niin lisähintaa tulee siitäkin. - joo on hinnat
usausausa kirjoitti:
USA:sta ne maksaa ihan alta 10.000 USD:lla paikallisesti kun osuu hyvä tarjous kohdalle, tässä paikallisen firman hintoja netistä. Ylivuotisen saat alta kympin
Yamaha F150LA Outboard Motor Price: $11, 804.00
Yamaha F150XA Outboard Motor Price: $11, 866.00
Yamaha LF150XA Outboard Motor Price: $12, 318.00USAssa onkin halvempaa. Mutta ei sitä nyt ihan suoraan voi verrata Suomen hintaan kun tulee rahdit ja verot päälle.
(8840e rahti 1000e ALV = 12 200 €uroa)
USAssa sisäperä:
MerCruiser 4.3 TKS 190HP Alpha-vetarilla 9600$ !
- alidubai
Dubaista saat ce leimalla tai ilman (arabi kyllä ymmärtä) 200 uuden nelikko jampin alta 10 usd, rahdit 700usd, ja oliko 1,5 usd halvempi ilman ce leimaa. Silloin tullaus paikaksi joku muu kuin ryssä-suomen satamat.
Ja ennen kuin kukaan kiekaisee mitään, yhetystiedot löytyy dubain yamahan sivuilta.- ,kygh
Miksi mennä sinnekään? Viipurista Igorin heput laitaa sulle 120 - 150 hv Yaman tulemaan rekan mukana käteisellä. Pitää vain uskaltaa antaa kymppitonni Igorin miehelle ja olla minuutilleen vastassa Heijarin pihassa, kun kama pudotetaan kuormasta.
- tota niinkö
,kygh kirjoitti:
Miksi mennä sinnekään? Viipurista Igorin heput laitaa sulle 120 - 150 hv Yaman tulemaan rekan mukana käteisellä. Pitää vain uskaltaa antaa kymppitonni Igorin miehelle ja olla minuutilleen vastassa Heijarin pihassa, kun kama pudotetaan kuormasta.
Minua hieman kiinnostaa tämä Viipurin Igor. Olen kuullut näistä "halvoista perämoottoreista ja muista laitteista" sieltä hankittuna. Jonkun tiedän ostaneen mm. japanilaisen uuden moottoripyörän puoleen hintaan (miten se rekisteröidään?). Kannettavia tietsikoita tulee kuulemma satasesta pariin laatikoittain ja pirtua kympin litra.
Toisaalta kaverini on melko korkealla tullin rappusilla ja soittelin hänen tietonsa asiasta. Hänen mukaansa ei "mikään sormenpäätä suurempi tavara salaa tule Suomeen rekassa!" Heillä on kuulemma sellaiset kamerat rajalla ja juuri Heijarin pihassa ovat tarkkailemassa rekkamiesten puuhia ja viinakauppiaita. - Yamaha F120?
,kygh kirjoitti:
Miksi mennä sinnekään? Viipurista Igorin heput laitaa sulle 120 - 150 hv Yaman tulemaan rekan mukana käteisellä. Pitää vain uskaltaa antaa kymppitonni Igorin miehelle ja olla minuutilleen vastassa Heijarin pihassa, kun kama pudotetaan kuormasta.
Minä en kyllä antaisi ryskälle kymppiä käteen jotta tuo vaivihkaa tullin ohi 230-kiloisen moottorin.
Etenkään jos tyrkyttävät 120-hevosvoimaista Yamahaa... - il.oy
Yamaha F120? kirjoitti:
Minä en kyllä antaisi ryskälle kymppiä käteen jotta tuo vaivihkaa tullin ohi 230-kiloisen moottorin.
Etenkään jos tyrkyttävät 120-hevosvoimaista Yamahaa...ei sulla ole venettä tai moottoriakaan sitten sossuyksiössäsi?
- 7-tie rules ok!
tota niinkö kirjoitti:
Minua hieman kiinnostaa tämä Viipurin Igor. Olen kuullut näistä "halvoista perämoottoreista ja muista laitteista" sieltä hankittuna. Jonkun tiedän ostaneen mm. japanilaisen uuden moottoripyörän puoleen hintaan (miten se rekisteröidään?). Kannettavia tietsikoita tulee kuulemma satasesta pariin laatikoittain ja pirtua kympin litra.
Toisaalta kaverini on melko korkealla tullin rappusilla ja soittelin hänen tietonsa asiasta. Hänen mukaansa ei "mikään sormenpäätä suurempi tavara salaa tule Suomeen rekassa!" Heillä on kuulemma sellaiset kamerat rajalla ja juuri Heijarin pihassa ovat tarkkailemassa rekkamiesten puuhia ja viinakauppiaita.Ennen Heijaria on jo monta hyvää kaman pois jättämispistettä! On sieltä rekasta nostettu vastaanottajalle tosiaan moottoripyörä ja 45 Canonin järkkäriäkin.
- ce paperit
Onko olemassa edes erillista ce leimaa ulkomoottoriin eli autoissa ja veneissä on eroja USA ja EU osalta, mutta en usko että ulkoperämoottoreita on edes olemassa 2 x eri mallia USA ja EU maille.
Onko kyseessä ihan vaan vastaavuus todistus jonka saa ihan vaan pyytämällä, vai onko muka oikeasti olemassa 2 erilaista moottoria joka mallista, toinen EU ja toinen USA alueelle. Epäilen.
Veneissä ja autoissa on eroja joten erillis hyväksyntä tarvitaan.
Tosiaan jos on noin niin Dubaista sitten.... - kuusamox
ce paperit kirjoitti:
Onko olemassa edes erillista ce leimaa ulkomoottoriin eli autoissa ja veneissä on eroja USA ja EU osalta, mutta en usko että ulkoperämoottoreita on edes olemassa 2 x eri mallia USA ja EU maille.
Onko kyseessä ihan vaan vastaavuus todistus jonka saa ihan vaan pyytämällä, vai onko muka oikeasti olemassa 2 erilaista moottoria joka mallista, toinen EU ja toinen USA alueelle. Epäilen.
Veneissä ja autoissa on eroja joten erillis hyväksyntä tarvitaan.
Tosiaan jos on noin niin Dubaista sitten....Erot voivat tulla moottorinohjauksesta, tehoista, melusta ja päästöistä.
Peruskone on sama, mutta härpäkkeet valittu markkinan mukaan.
Todistukset koskevat yleensä yhtä markkina-aluetta mm. siksi, että markkinoilla voidaan valita erilainen strategia ja hinnoittelu.
Todistuksia ei voi tehtailla itse, joten tehdas määrä.
- tullattu
Tullaa lähialueelle laillisesti ja tuo moottorin ihan vaan suomeen, ei sitä ce leimaa kukaan pysty tutkimaan jos sama malli mitä täälläkin myynnissä.
Kopioit vaan samanlaisen padan c e paperit, saat vakutuuksiin/rekisteriin eikä ketään kiinnosta.- usausausa
USA:ssa on muuten saastemääräykset yleensä tiukemmat...jossain Kaliforniassahan ne järkyttyisi jos ne kuulisi että 50% Suomen autoista on katalysaattorilla.
- niin että vad sa?
usausausa kirjoitti:
USA:ssa on muuten saastemääräykset yleensä tiukemmat...jossain Kaliforniassahan ne järkyttyisi jos ne kuulisi että 50% Suomen autoista on katalysaattorilla.
USA on maailman toiseksi suurin saastuttaja ilmakehälle vaarallisten kaasujen kohdalla. Kiina on nyt ajanut ohi. USA:ssa on osavaltioita, joissa ei ole mitään saatemittauksia autoille, koneille, traktoreille mm. keskilännen maatalousosavaltiot.
Amerikan kauppalaivastokin saastuttaa Kiinaa enemmän maailman merillä. Sotalaivastosta nyt puhumattakaan ja niiden kylvämästä säteilymetalleista kranaateissa ja ohjuksissa. - Itäblokki rulettaa
niin että vad sa? kirjoitti:
USA on maailman toiseksi suurin saastuttaja ilmakehälle vaarallisten kaasujen kohdalla. Kiina on nyt ajanut ohi. USA:ssa on osavaltioita, joissa ei ole mitään saatemittauksia autoille, koneille, traktoreille mm. keskilännen maatalousosavaltiot.
Amerikan kauppalaivastokin saastuttaa Kiinaa enemmän maailman merillä. Sotalaivastosta nyt puhumattakaan ja niiden kylvämästä säteilymetalleista kranaateissa ja ohjuksissa.Aika erikoisesti valittu ilmaisutapa.
Metaania pidetää yleisesti vaarallisimpana kasvihuonekaasuna. Siinä USA on 14% osuudella toiseksi suurin, Kiinalla on peräti 40%, joten ehkä unohdamme ne traktoreiden päästöt ja keskitymme olennaiseen.
Läntiset teollisuusmaat ovat hoitaneet osuutensa mallikkaasti verrattuna kometotalouksiin ja niiden perillisiin. Vanhat itäblokin maat ovat n20% osuudella ennen USA:ta ja tietenkin läntisen Euroopan maiden perässä.
Pohjois-Korean osuus on myös suhteettoman suuri. - pol9i7
Itäblokki rulettaa kirjoitti:
Aika erikoisesti valittu ilmaisutapa.
Metaania pidetää yleisesti vaarallisimpana kasvihuonekaasuna. Siinä USA on 14% osuudella toiseksi suurin, Kiinalla on peräti 40%, joten ehkä unohdamme ne traktoreiden päästöt ja keskitymme olennaiseen.
Läntiset teollisuusmaat ovat hoitaneet osuutensa mallikkaasti verrattuna kometotalouksiin ja niiden perillisiin. Vanhat itäblokin maat ovat n20% osuudella ennen USA:ta ja tietenkin läntisen Euroopan maiden perässä.
Pohjois-Korean osuus on myös suhteettoman suuri.Käytätkö metaania veneessäsi? EU:n mukaan ns vanhat SEV-maat ovat energiakulutuksestaan 4% USA:n kulutuksesta,joten saastutus on samaaa kokoluokkaa. Mitä muuta osaat valehdella sontakärpänen?
- R K-S
Ei taida mennä ihan noin. Eu alueelle tuotavissa venemoottoreissa (ja monissa muissakin) pitää olla CE sertifikaatti ja valmistajan laittama CE-merrki. Suomen tulli on näissä kovin tarkka.
Nuo höpinät, että sieltä saa niin ja niin halvalla taitaa olla turhia puheita. Onko joku oikeasti joskus tuonut jotakin?
- vanha uusi seilori
Polttoaineen hinta nousee koko ajan että veneily tulee siitä kärsimään
ja uudet veneilijät siirtyy/tai siis aloittaa suoraan enemmin hitaalla uppoamarunkoisella ja pienellä dieselillä. Sellaisella ajelee jopa koko kesän yhdellä tankillisella mutta totta kai nopeella veneellä pääsee pitkälle mutta
kellä on siihen varaa onkin se kysymys ja tässä se vastaus.
Suhteellisuuden tajua tähänkin, kannattaa ostaa enemmin vanha
moottori mikä on ehjä (1000 euroa esim) kuin että ostat uuden koneen
joka maksaa 10 000 euroa niin sillä 9000 eurolla saa aika monen kesän
polttoaineet, miettikääs tätäkin joskus jos ei ole rahaa ostaa polttoainetta.
Ei nykyisellä tekniikalla enää paljoa polttoaineen kulutusta saada
laskemaan, jotain sen koneen pitää kuitenkin polttaa.
Uudet innovaatiot sensijaan voi tuoda ratkaisuja tähän ja on
tuonutkin jo mutta menee varmaan aikansa ennen kuin niistä
tulee sarjatuotantoa moniin eri veneisiin. Veden vastus,, se pois niin
kulutuskin pienenee mutta millään ns runkomallilla sitä ei saa.
Ellei sitten saataisi niitä sähkömoottoripaatteja tulevaisuudessa,
voisihan niiden akkuja latailla laiturissa. Tai öljymonopoli vielä
kitkeä tehokkaasti kaikkea sähkökehitystä.- kuusamox
Noinkin, mutta ihan samalla logiikalla kannattaa ostaa bensakone, dieselin hintaeroa ei saa ajamalla kurottua umpeen näillä polttoaineen hinnoilla.
- Jsk1234
Miltäpä kuulostaisi downsizing? Pieni vene kuluttaa paljon vähemmän kuin iso vene. Pienempi konekin riittää silloin. Elikä jos bensaa kuluu 1,8L maililla, niin se on paljon edullisempaa veneilyä kuin ajella isolla paatilla, joka kuluttaa 5L maililla dieseliä.
Uppiksella köröttely ei miellytä kaikkia. - kuusamox
Jsk1234 kirjoitti:
Miltäpä kuulostaisi downsizing? Pieni vene kuluttaa paljon vähemmän kuin iso vene. Pienempi konekin riittää silloin. Elikä jos bensaa kuluu 1,8L maililla, niin se on paljon edullisempaa veneilyä kuin ajella isolla paatilla, joka kuluttaa 5L maililla dieseliä.
Uppiksella köröttely ei miellytä kaikkia.Riippuu, mitä veneeltä haluaa.
Jos ajelee päiväseltään paikasta toiseen, pienemmällä säästä,. Toisaalta jos vene pysyy yhdessä satamassa pitempään - silläkin säästää polttoainetta - niin asuttavuus on tärkeämpi ja siihen vaikuttaa koko. - Jsk1234
kuusamox kirjoitti:
Riippuu, mitä veneeltä haluaa.
Jos ajelee päiväseltään paikasta toiseen, pienemmällä säästä,. Toisaalta jos vene pysyy yhdessä satamassa pitempään - silläkin säästää polttoainetta - niin asuttavuus on tärkeämpi ja siihen vaikuttaa koko.Tottakai. Se on valintakysymys.
Eräs hassu ilmiö on varsinkin purkkaripuolella tuo että niin sanotun mukavan perheveneen koko on kasvanut huimasti. 80-luvulla mukava vene oli 27 jalkainen. Silloin perhe mahtui asumaan siinä mukavasti vaikka koko kesäloman. Se on siitä kasvanut koko ajan, ja oliko jossain lehdessä esittelyssä jo 40 jalkainenkin vene, josta sanottiin, että perhe mahtuu siinä lomailemaan vaikka koko kesäloman.
Downsizing meinaa sitä, että asutaan vähän pienemmässä. Hyvin sielläkin mahtuu. Ennenkin on mahtunut.
- eräs nainen vaan
Paisenaamapojut eivät ymmärrä, että amerikasta ostettu moottori pitää tuoda suomeen. Se maksaa. Sitten siitä pitää olla valmistajan todistus saastearvoista, vaikka menee veneeseen, kun joku pallinaama voisi samaa moottoria sijoittaa autoonkin. Sitten sekinmaksaa. Unohdinko mainita tullin? Sekin maksaa ja vielä sitten seistot sormi suussa pelkän moottorin kanssa. Siinä amispojun tiedot sitten panee itkuksi.
- Eräs mies vaan.
Joopa joo. Viime talvena tuotin 290hv bensa kasin USA:sta. Laturin otin vanhasta moottorista, muut kaikki uutta. Hinta n. 3500 e. Mikä ja mistä saa ja ketä kiinnostaa valmistajan todistus saastearvoista? Ei minulta semmoista ole kukaan kysynyt. Tulli ja kaikki muutkin kulut on tuossa hinnassa. En ole amispoika, eikä itketä yhtään.
- -Mika-
Kesällä tästä aiheesta tuli juteltua paljonkin, erityisesti talvet yhdysvalloissa asuvien tuttujeni kanssa. He kertoivat, että jenkeissä on nykyään lähes kaikki uudet liukuvat veneet aina perämoottorilla varustettuja. Sisäkoneita ei juuri uusissa liukuvissa veneissä esiinny. Ja kun voimaa tarvitaan/halutaan lisää, lisätään vaan moottoreiden määrää perälaudassa.
Toki siinäkin tulee jossain raja vastaan, mutta trendi on selvä.- Jsk1234
Olivatko kyseessä vapaa-ajan kalastajien veneet? Vai asuttavat matkaveneet?
Se että joku on trendi ei tee siitä vielä järkevää asiaa. Täysleveästä uimatasosta luopuminen trendin takia olisi hölmöä. Samoin painopiste menee taakse ja ylemmäs kuin pilssissä olevalla "malmikasalla".
- -Mika-
Kuulemma kaikenlaisissa veneissä näkyy tämä sama muutos. Aluksi RIBit ja walkaroudit, sitten daycruiserit ja weekenderit, nyt jo isommatkin veneet. Ja sama näkyy niin vapaa-ajan veneissä, kuin muissakin. Ammattikäytössä tämä muutos näkyi ensin ja on jo jonkun vuoden ajan näkynyt sitten vapaa-ajan veneiden puolellakin.
Uimatasoa ei ole menetetty mihinkään, siellä se on takana niin kuin ennenkin. Ja ulospäin veneet jopa näyttävät ihan perinteisiltä veneiltä, koneet on piilossa. Tässä eräs esimerkki: http://www.boattest.com/boats/boat_video.aspx?ID=2752
Viimeisin villitys on asentaa isoja perämoottoreita päälle 40 jalkaisiin uppoumarunkoisiin, jopa purjeveneisiin. Perämoottoreiden siirtyminen nelaritekniikkaan on varmasti osittain syynä näihin muutoksiin.- Jsk1234
Tuo olikin hyvä linkki! Iso 7000kg vene, ja 3,5 L bensaa mailille. Se on aika hyvä tulos.
Voihan tuo muutos olla tosiaan tulossa, sitten viimeistään sitä kautta, kun kasilohkojen valmistus autokäyttöön loppuu. Mutta niin kauan kun niitä on saatavilla, mulla hyrisee kasikone kannen alla.
Onhan nuo uuden nykyaikaiset perämoottorit ihan muuta kuin vanhat kaksitahtiset. Tämä tosin pätee niin hyvässä kuin pahassa. Uudet ovat miellyttävät käyttää ja polttoaineenkulutus on maltillista verrattuna perinteiseen kaksitahtiseen, toisaalta huoltaminen on todella hankalaa ja elektroniikan kestokyky merellä on vielä kysymysmerkki.
Tuossa linkitetyssä testissä silmään osui ainakin maininnat veneen hitaasta liukuunnoususta, pahasta kavitointitaipumuksesta sekä heikosta trimmattavuudesta (vene kulkee todella pitkällä vesilinjalla kuvassakin, vaikka se oletettavasti on otettu huippunopeudella). 3,5 litraa/mpk on bensiinimoottorille ihan siedettävä luku, nopeus tosin todistaa suomalaisten veneilijöiden emäsynnin eli liian alhaisella nopeudella ajaminen. Huippunopeus on tuolle rungolle kohtuullisen vaatimaton, 600 hevosvoimalla pitäisi päästä hieman kovempaa kun 38 solmua.
Mutta ajat muuttuvat, minäkin veneilen aika paljon veneellä jossa on Verado, omaksi en sitä kuitenkaan ostaisi. Niin pitkään kun mahdollisimman yksinkertaisia sisäperädieseleitä löytyy, niin valintani on selvä (koskee myös sisäperäbensoja).- Msc ELE
En ymmärrä tätä elektroniikkahommaa. Ihmiskunta on lähettänyt elektroniikkaa avaruuteen iät ja ajat. On täysin mahdollista tehdä elektroniikkaa joka kestää merellä. Siitä pitää vain maksaa sen oikea hinta.
Sama rutina oli autossa kun siirryttiin kaasareista ruiskuihin. Ei pysty enää itse roplaamaan kaasaria. Käsi ylös kuinka moni vaihtaisi takaisin. - ytrertg45
Mä sanoisin, et o dorgaa kunnostaa mitään! Jos se on vielä puuvene syvällä, niin eihä se liukaan - ei Suorilla Putkillakaan, sitä saa Kihtiselällä liikkeelle.
Sit jos kunnostja on suomenkielinen niin eihän seosaa mitään! Vain ruåttinmaalaiset paremmat ihmiset voi osata kansia bygaa, mut mä ja mun faija vain muovikippoja laitetaan liitää. Se on moottoriveneilyä ruåttiksi ja se on aito asia. mutu askot, auliset, Hannut ja Pekat ovat siis jotakin yrrerestare ikävii. mä välittäjä sen itse sanon - Urpå
ytrertg45 kirjoitti:
Mä sanoisin, et o dorgaa kunnostaa mitään! Jos se on vielä puuvene syvällä, niin eihä se liukaan - ei Suorilla Putkillakaan, sitä saa Kihtiselällä liikkeelle.
Sit jos kunnostja on suomenkielinen niin eihän seosaa mitään! Vain ruåttinmaalaiset paremmat ihmiset voi osata kansia bygaa, mut mä ja mun faija vain muovikippoja laitetaan liitää. Se on moottoriveneilyä ruåttiksi ja se on aito asia. mutu askot, auliset, Hannut ja Pekat ovat siis jotakin yrrerestare ikävii. mä välittäjä sen itse sanonSun kuulamoottori-wicktrömissä taitaakin olla hehkutulppa. Tosi syvällistä tekstisi.
- -Mika-
Hyviä huomioita.
Mutta: Tää nyt oli vaan yksi esimerkki, eikä varmaan edes paras sellainen. Veneen kokoluokka on yli suomessa suosituimpien. Mutta toisaalta kehuttiin painonjakaumaa, kun koneet onkin alhaalla. Ja parempaa äänimaailmaa.
Samoin kehuttiin tilajärjestelyjä, kun koneet ei ota niin suurta tilaa. Samoin sitä, että koneet saa vihdoin ihan oikeasti ylös merestä. Ja sitä, että potkurit ei ole niin lähellä uimatasoa.... jne.
Tämä on kuitenkin se suunta, mihin isoista V-8 koneistaan tunnetut jenkit on menneet jo jonkin aikaa.
Voit vaan arvata, että suomessa suositussa kokoluokassa (16-32 jalkaa) ei kohta edes saa sisäkoneella olevaa venettä jenkeistä. Ja muu maailma seurannee perästä. Saa nähdä. - honda_1
Ei painonjakaumat ole ongelma, usein perämoottori vastaan vetolaitteineen oleva sisäperä, nin puolet vähemmän painoa, vaikka onkin ylempänä ja taaempana.
Joka puolella maailmaa osaaminen ja työn hinta mennyt vähän kummaliseksi, nuo sisäperät vaativat hyvin vaativia ja kalliita korjauksia ajan myötä, moni ei ole valmis sijoittamaan moiseen työmaaseen.
Ja noiden sisäperien vahinko potentiaali aivan toinen, pieni vika ja paatti on mahdollisesti pohjassa, samoin karille ajon yhetydessä. Usein perämoottori näissä tilanteissa vielä nilkutetaan maihin.
Luotettavuus ainakin ennen ollut perämoottorien iso valtti, aika näyttää onko noita sähköillä olevia 4-tahti patoja saatu varmoiksi.
Ja kolme naapuri maata antaa piut paut ce vaateille, omaan käyttöön saa tuoda eivät vaadi ce hyväksyntää, ja yksi noista ole edes eu jäsen. Tullit maksat ja takakoppaan tai suoraan paattiin ja noide kolmen maan ja soomen välillä ei ole rajavalvontaa.
Harvoin saat netistä mitään tarjouksia perämoottoreista, mene paikan päälle rahojen kanssa ota se paikallinen lehti käteen tai mene sinne diilerin luokse ostajan elkein, saat ne tarjoukset. Toimii Dubaissa kuin Miamissakin, jos nyt pakko jotenkuten etänä tiedustella niin ota puhelin kouraan ja soita. Kukaan oikea rahaa tekevä kauppias ei ehdi jonkun soome poojan e-maileihin vastailemaan.
Ne laivaukset ja kuljetustavat neuvotellaan ennen lopullisen hinnan lyömistä lukkoon.- lillioioliyh
on se helppoa! miksi on maahantuojia?
- honda1234
honda_1
Maahantuoja on sen takia että se tarjoaa takuuta...
Maksat 200 hp 4-tahti jampista Suomessa sen 21Ke, ja saat sen takuun parille vuodelle.
Ulkoa tuodessa saat harvoin takuuta, tosin osa jenkeistä antaa 12-18kk takuut jopa ulos, tosin maksat silloin maksat 1-4 ke usd enemmän hintaa.
Ilman takuuta 11000 usd, takuulla 14999 usd, kumman otat aitoja jamppeja usan jälleenmyyjältä. Voit siitä ostotilaanteessa kertoa otatko takuulla vai ilman, eli parut perään vai et.
Ja voit jatkaa tästä kateellinen.- ioui8okl8iolk
Kas kun on noin helppoa, niin luulisi osaavien jo tuovan paikat täyteen amerikan ihmettä suomeen haa haa haaaaa....
- Bensa-aikaan-takais
-Diesel perämoottorit on painavia, iso kokoisia, hankalassa paikassa, vaikea huoltaa, jne
-Pelkkä peräveto laite kokonaisuus painaa jo lähes saman kuin koko perämoottori
-Lisäksi tarvitaan reikiä runkoon vesilinjan alle
-Moottorin melu ja haju jäävät veneen sisäpuolelle
-Mahdollisesti tarvitaan peräsin tai keula/perä moottoreita
-Azipod tyyppiset joystic ohjatut diesel sisäperät maksaa paljon enemmän
-Mahdollisesti tarvitaan trimmi-levyjä
-Paino jakauma ole mikään ongelma koska moottorit ei paina 1500kg/kpl
-Elektroniikka pelko on turha, laita kaksi konetta
-Sisäkoneellisen veto/potkurin karille ajo saattaa rikkoa myös runkoa
-Vetolaitteet/potkurit/peräsimet makaa vedessä läpi kauden
Sitten se ihmeellisin väite eli hinta, fakta kun on se että kun tehdään veneen runko ilman että sinne laminoidaan ja eristetään ja palosuojataan ja putkitetaan ja liimataan ja läpiviennitään ja porataan ja sovitetaan ja tyynytetään ja akseloidaan ja kaapeloidaan ja sähköistetään yms tms ihan oma erillinen extra huone => niin ilman tätä extra tilaa vene on tehtaan linjalla helpompi robotisoida ja automatisoida ja siten myös nopeampi ja halvempi valmistaa koska jää työvaiheita pois.
Käytännössä bensa moottorit saa ilmaiseksi monen vuoden bensat vielä kaupan päälle jos verrataan vastaaviin tiloihin kahdella x diesel sisäperämoottorilla & joystick ohjauksella.
150hv perämoottori koneella on nyt painoa vielä noin 218kg mutta 2014/15 tulee vielä paremman tehopainosuhteen koneita markkinoille.
Aloitus ei koskenut tilannetta jossa sinun nykyisesti veneestä otetaan se sinun rakastama vanha diesel-sisäperämoottori pois ja korvataankin se uudella bensaperämoottilla. Kyse oli tulevasta vene trendistä.
Mitä USA:n tuotiin tulee niin oma kontti maksaaa 2.000USD ja sinne mahtuu vaikka kymmenen perämoottoria ja jos hinnat noin huolestuttaa niin jos asustaa pääkaupunkiseudulla niin vene kannattaa jo nyt rekisteröidä ja kilvittää Tallinnaan sillä talvisäilytys ja huollot ja nostot ja vakuutukset on kaikki halvempia. Tällöin myöskään uuden perämoottorin CE ei ole ongelma. Venettä saa käyttää Suomessa koko kesän ja ihan vapaasti, eli veneissä on eri säännöt kuinkuin autoissa, lisäksi tuoti ALV on siellä pienempi.
Kyllä joskus 2015/16 alkaa tämäkin vaihtoehto Suomenkin venemessuilla jo näkymään...- kuiuk,oiu8lo8il
ioui8okl8iolk
25.9.2013 07:56
0
Sulje
Kas kun on noin helppoa, niin luulisi osaavien jo tuovan paikat täyteen amerikan ihmettä suomeen haa haa haaaaa.. - Jsk12341
Tässä nyt oli räikeitä asiavirheitäkin, korjaan vain muutaman. Perävetolaite ei paina 200kg. Moottori ei paina 1500kg.
Moottorin melu ja haju jää sisäpuolelle. Pitää paikkansa joissain keskimoottorisissa veneissä, mutta sisäperät sijaitsevat takana, ja siellä ei takakannen päällä useinkaan ole ohjaamoa tai hyttiä. Mulla on avo-ohjaamollinen jenkki sisäperäbensalla, joten meluhaittaa on saman verran kuin perämoottorillisessa veneessä. Ai niin, V8 kehrää mukavammalla soundilla.
Sitten väitteesi tästä rungon rakenteen helppoudesta. Veneessä on moottorin lisäksi: polttoainesäiliö, akut, 12V sähköjärjestelmä, 230V maasähköt, vessa ja septijärjestelmä, paineellinen kylmä vesi, lämminvesivaraaja ja kuuma vesi, sisätilalämmitin. Sisäsuihkulle lattiakaivo ja sumppuboksi. Entäpä kaasuliesi ja uuni? Sitten on ohjaamo ja kaapeloinnit. Pienen dieseltankinkin tarvitset lämppärille, jos isossa tankissa on bensaa. Eikö nämä kaikki pidä sinne veneeseen rakentaa sisälle läpivienteineen kaikkineen? - oikaistaan lisää
Jsk12341 kirjoitti:
Tässä nyt oli räikeitä asiavirheitäkin, korjaan vain muutaman. Perävetolaite ei paina 200kg. Moottori ei paina 1500kg.
Moottorin melu ja haju jää sisäpuolelle. Pitää paikkansa joissain keskimoottorisissa veneissä, mutta sisäperät sijaitsevat takana, ja siellä ei takakannen päällä useinkaan ole ohjaamoa tai hyttiä. Mulla on avo-ohjaamollinen jenkki sisäperäbensalla, joten meluhaittaa on saman verran kuin perämoottorillisessa veneessä. Ai niin, V8 kehrää mukavammalla soundilla.
Sitten väitteesi tästä rungon rakenteen helppoudesta. Veneessä on moottorin lisäksi: polttoainesäiliö, akut, 12V sähköjärjestelmä, 230V maasähköt, vessa ja septijärjestelmä, paineellinen kylmä vesi, lämminvesivaraaja ja kuuma vesi, sisätilalämmitin. Sisäsuihkulle lattiakaivo ja sumppuboksi. Entäpä kaasuliesi ja uuni? Sitten on ohjaamo ja kaapeloinnit. Pienen dieseltankinkin tarvitset lämppärille, jos isossa tankissa on bensaa. Eikö nämä kaikki pidä sinne veneeseen rakentaa sisälle läpivienteineen kaikkineen?-- Veneen sisätilat ovat veneen sisällä - ym samaa huvittavaa selittelyä tuttuun tyyliin.
Ei se selittelyllä parane, sisä-ja sisäperämoottorit vaan vievät tilaa veneen sisältä ja vaativat läpivientejä vesilinjan alta.
Painojakin voit katsella tarkemmin, jenkkikasit alkaa vetolaitteella 600 kg. sta ja mm. volvon D6 750 kg kuivana, siinä on huima ero samantehoisiin perämoottoreihin. - Aika entinen ei...
Nimimerkin Bensa-aikaan-takais kirjoitukset ovat kamalaa luettavaa, täynnä kielioppi- ja yhdyssanavirheitä ja näiden lisäksi vieläpä melkoinen määrä asiavirheitäkin.
- opettaja_opettaa
Aika entinen ei... kirjoitti:
Nimimerkin Bensa-aikaan-takais kirjoitukset ovat kamalaa luettavaa, täynnä kielioppi- ja yhdyssanavirheitä ja näiden lisäksi vieläpä melkoinen määrä asiavirheitäkin.
Internetin sääntö nro:1
-Jos et ymmärrä
-Jos olet alakynnessä
-Jos et pärjää
-Jos et vain osaa
Syytä aina kielioppia ja kaikkea asiaan täysin kuullumatonta ja äläkä koskaan korjaa itse asiaa
=>Tällöin kaikille on täysin selvää että olet idiootti nro:1
Jos sinua kiinnostaa muutkin internetin säännöt niin KVG - joskus kyllä, mutta.
Siinä kokoluokassa, jossa diiselsisäperä on järkevä, ei perämoottori ole ikinä hyvä vaihtoehto. Perävetolaite kokonaisuus painaa alle 60 kg. Ei ole kovin iso tehoinen lähes yhtäpainava perämoottori.
- ilmankeskoa
Tässä kylässä kesällä uutena ostetuista (Rauma) paateista oli jo kahdessa tuollaiset isot yksityistuodut perämoottorit. Ihan toimivat kuin keskonkin tuomat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611175
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421664Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61066Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo102991