Piispainkokous antoi ohjeistuksen uskontojen kohtaamisesta kirkollisissa toimituksissa. Oppaan ohjeita voi soveltaa myös kristityn ja uskonnottoman yhteisen juhlan järjestämisessä.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12470-onko-uskontojen-vaelinen-rukous-mahdollista-piispainkokous-ohjeisti
Mitä mieltä olet oppaan tarpeellisuudesta ja sisällöstä?
mono kuoppala
vs. yhteisökoordianattori
Ohjeistus uskontojen kohtaamisesta kirkollisissa toimituksissa
7
130
Vastaukset
- yksi maailma
Nykypäivän monikulttuurisessa yhteiskunnassa näiden asioiden pohtiminen on varmasti ajankohtaista. Veikkaan, että monia "tosiuskovia" asia hämmentää ja heissä se voi herättää vastustusta ja pelon juurikin siitä synkretismistä, jonka välttäminen artikkelissakin mainittiin. Itse olen hengellisesti monien mielestä vääräoppinen ja sellainen oman tien kulkija, joka ei näe tässä asiassa ristiriitaa. Pidän paitsi kirkkokuntien, myös uskontojen välistä ekumeniaa suotavana ilmiönä, joka edistää rauhaa, yhteenkuuluvuutta ja yhteisymmärrystä. Koen, että uskontojen ydin on monella tapaa sama. Asia puetaan vain erilaiseen muotoon eri kulttuureissa. Ymmärrän kyllä, että tätä näkemystäni eivät monet kristityt hyväksy.
- eräs saattomies
Tässä yhteydessä on hyvä ottaa esille "kohtaaminen kirkollisessa toimituksessa": jokainen meistä joutuu harvemmin tai useammin osallistumaan kirkolliseen vainajan ns. siunaustilaisuuteen, siitä riippumatta, mikä on osallistujan "hengellinen" vakaumus. Kokemukseni mukaan useimmiten tilaisuuteen kuuluu uskontunnustuslitania seisomaannousukoreografioineen. Miksi uskontunnustuslitaniaa pidetään kyseisessä tilaisuudessa? " Maallistuneelle" se on piinallinen, mahtaako moni "uskovainenkaan" enää ilman itsepetosta uskontunnustukse sisältöä? Erityisesti vainajan "siunaustilaisuuteen" tuleeluonnollisesti pajon niitäkin, jotka eivät tunnusta kristillistä uskoa.
Tuo on ihan hyvä huomio ja kannattaakin miettiä uskonkysymyksiä sekä eri kristillisiä tapoja nimenomaan omakohtaisesti.
Uskontunnustus siunaustilanteessa on vaihtoehtoinen osa eli sitä ei suinkaan aina käytetä. Itse pappina käytän sitä lähes aina, koska kirkolliset toimitukset ovat osa seurakunnan jumalanpalveluselämää (haluammepa sitä tai emme) ja jumalanpalveluksiin kuuluu uskontunnustus.
Toisaalta siinä kohtaa toimitusta, jossa uskontunnustus lausutaan, se sopii hyvin, koska se myös eräällä tavalla johdattaa itse siunaamiseen eli hiekan heittoon ja siunaussanoihin ja selventää, mistä kristillisessä uskossa viime kädessä on kyse. Näin itse uskon.
Uusi opas on varmaan ihan hyvä ja tärkeä, mutta tulee muistaa että kristillinen toimitus pysyy edelleenkin kristillisenä.
Antti-pappi- sivistystä
eräs saattomies
Ei minusta hyvänen aika osallistujien vakaumusten mukaan pidä järjestää tilaisuutta, vaan "päähenkilöiden", kuten vainajan tai vauvan vanhempien. Sehän olisi aivan törkeää, jos vaikkapa minä vaatisin, että ateistin hautajaisissa on veisattava virsiä, koska minä osallistun niihin ja olen kristitty.
Jos oma elämänkatsomus ei kestä toisenlaisen elämänkatsomuksen mukaista tilaisuutta, siihen tilaisuuteen ei sitten voi osallistua.
- lapset kastettiin jo
Vähän myöhässä ovat ohjeistukset. Kirkko tulee aina jälkijunassa.
- FUCKIFUU
Tärkeintä on ettei pappi sano törkeästi kuten rukouksessaan toivo ateistien järkiintyvän ja ottavan Pyhän Hengen vastaan, sillä tavalla pappi voi saada kipeä nenän.
Juuri näin, päähenkilöiden mukaan. Uskontunnustus kuitenkin selkeästi ilmaisee, mihin uskoon henkilö aikanaan on kastettu ja mihin uskoon koko toimitus perustuu.
Tiedostan ja ymmärrän, että jollekulle et.lut.kirkon tunnustuksen "nousemme seisomaan"-efekti voi olla se raja, jonka yli ei oman vakaumuksensa takia halua mennä. Sitten ei mene. Jos aivan lähiomaisissa on tällaisia henkilöitä, on asia tietenkin hiukan mutkikkaampi, mutta toivoisin että sitten he voisivat ottaa asian esille ja siitä keskusteltaisiin. Jo se, että omaiset tietävät papin ymmärtävän heidän ristiriitansa asiassa, voisi auttaa.
Itse opas on mielestäni ihan hyvä olemassa. On mukavaa, että on yhteisesti vedetty linja olemassa niitä tilanteita varten, joissa eri uskonnot ovat läsnä.
Sinikka-pappi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793