Mistä kunnon Hybrid

Syys polkija

Syksy käsillä ja tarkoitus hommata syys alesta kunnollinen hybrid fillari. Leveät renkaat ja lukittava jousto etuhaarukka sekä hydrauliset levyjarrut. Valmius lokasuojiin mieliisti myös. Ehdotelkaa merkkiä ja mallia, hintaluokassa n 550 -700e.

48

2793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • www1

      Oletko miettinyt tuommoista 29" fillaria, tuli noista leveistä renkaista mieleen. Hybrideissä en ole kauhean leveisiin törmännyt ja jos hybridiä olisin hankkimassa niin etsisin jäykällä haarukalla koska noissa soratie-asfalttiajoissa tuo joustohaarukka on aika turha. Mulla on ollut pyörä missä oli lukittava haarukka ja ainakin omissa ajoissa se oli aina lukittuna joten koko vekotin oli aika turhaa painoa.

    • Pyöräkerääjä

      Sopisikohan tuohon hommaan juurikin Ehdotettu 29 maasturi? Halvin kunnollinen, iskun vaimennettu joustohaarukka löytyy yllättäen maastureista, esim suntour xcr.

      Malleja voisi olla vaikkapa tuntuturi kayapo ja radon zr team 7.0.

      Suosittaisin kuitenkin valitsemaan järkipyörän, täysjäykän hybridin mekaanisilla hyvillä levyjarruilla, valmiilla lokasuojilla tarakalla, sellainen toimii joka kelissä ja joka tehtävässä.. ..ja pitkään..

      • Syys polkija

        Tuo 29" maasturi kyllä on varsin hyvä vaihtoehto, katsoin juuri Nishikin 29" bigfootia ja hintakin ok varmasti näin syksyllä, kun uudet mallit kolkuttaa ovella.
        Miten on nuo 29" renkaar, lienevätkö kovin "raskaat" asfaltilla ja sopiiko yleismalli muovilokarit myös noihin 29" ?
        Kaverilla on Nishikin XC 5, joka on hybridin ja maasturin sekoitus ja jossa on vakio 42millisiä leveämmät 53mm renkaat ja juuri yllämainittu lukittava suntour xcr haarukka. Juuri tuonlainen kiinnostaa ja ainakin Nishikiltä kyseinen malli poistunut 29" :en tieltä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Syys polkija kirjoitti:

        Tuo 29" maasturi kyllä on varsin hyvä vaihtoehto, katsoin juuri Nishikin 29" bigfootia ja hintakin ok varmasti näin syksyllä, kun uudet mallit kolkuttaa ovella.
        Miten on nuo 29" renkaar, lienevätkö kovin "raskaat" asfaltilla ja sopiiko yleismalli muovilokarit myös noihin 29" ?
        Kaverilla on Nishikin XC 5, joka on hybridin ja maasturin sekoitus ja jossa on vakio 42millisiä leveämmät 53mm renkaat ja juuri yllämainittu lukittava suntour xcr haarukka. Juuri tuonlainen kiinnostaa ja ainakin Nishikiltä kyseinen malli poistunut 29" :en tieltä.

        Tuohon 29":iin kannattaa suosiolla ostaa tuollaisessa käytössä heti ainakin kahdet renkaat, ehkä jopa kahdet kiekot. Oma kokemukseni on, että halvemmissa maastureissa ensiasennusrenkaiden vaihtaminen parempiin auttaa heti, eli myös maastorenkaat kannattaa harkita vaihdettaviksi välittömästi.

        Jos vanteelle saa sopimaan, niin asfalttikäyttöön joku 28 mm rengas on paljon mielyttävämpi kuin leveämmät. Käytetyn kehän leveys saattaa asettaa rajoituksia. Linkki Sheldon vainaan sivuille, jossa on taulukko vanteenleveys vs. käyettävissä olevat renkaan leveydet.

        http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html


    • vcxfdfsdfsd

      Jos sinä alennuspyöriä etsit niin eikö pitäisi ensin löytää se alennuspyörä ja sitten kysyä onko se hyvä? Aikamoinen tuuri jos täällä ehdotettu pyörä on sattumoisin hyvässä tarjouksessa. Pyöräliikkeet tuskin juurikaan myyvät alennuspyöriä syksyllä, vaan silloin kun tulee uudet mallit.

      • Syys polkija

        Kuten ylempänä mainitsin, olen nishiki 29" katsellut ja se kiinnostaa. Juuri nyt tämän vuoden mallit alennetuin hinnoin 2014 mallien tieltä ainakin paikkakuntani polkupyörä liikkeessä. Ota sinäkin hiukan selkoa asiasta, josta asiantuntevasti kirjoitat;-)


      • Nak 28712

        Pyöräliikeisiin tule NIMENOMAAN syksyllä uudet mallit ja silloin vanhat alella pois.
        Itselläni oli pari vuotta tuo mainittu xc5 ja sehän on melkein bigfoot maasturi ja vielä jos kumitkin suurentaa?


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Syys polkija kirjoitti:

        Kuten ylempänä mainitsin, olen nishiki 29" katsellut ja se kiinnostaa. Juuri nyt tämän vuoden mallit alennetuin hinnoin 2014 mallien tieltä ainakin paikkakuntani polkupyörä liikkeessä. Ota sinäkin hiukan selkoa asiasta, josta asiantuntevasti kirjoitat;-)

        Pääosa mallistosta vaihtuu vasta myöhemmin talvella. Jotkut markettimerkit poistomyydään jo aikaisemmin, kun liikkeet raivaavat tilaa suksille, mutta silloin et saa alkuperäisessä viestissä vaadittua "hyvää" pyörää.


      • vcxvxvcxvcx
        Syys polkija kirjoitti:

        Kuten ylempänä mainitsin, olen nishiki 29" katsellut ja se kiinnostaa. Juuri nyt tämän vuoden mallit alennetuin hinnoin 2014 mallien tieltä ainakin paikkakuntani polkupyörä liikkeessä. Ota sinäkin hiukan selkoa asiasta, josta asiantuntevasti kirjoitat;-)

        Mainitsit kyllä, mutta et aloitusviestissäsi.


    • Alkup. Maantiepyöräi

      Joku ei täsmää spekseissä. Tuolla hinnalla et saa kunnollista hybridiä.

      1) Koita löytää joku sopiva 29" hintaluokassa 1500€ ja vaihda siihen sileät renkaat tai 2) osta suosiolla cyclocrossari, joka on vähän halvempi.

      • tssykänpykä

        Lopeta tässä kohtaa,tämä on kuultu aika monta kertaa...


      • Alkup. Maantiepyöräi
        tssykänpykä kirjoitti:

        Lopeta tässä kohtaa,tämä on kuultu aika monta kertaa...

        Täysin epärealistislla spekseillä liikkeellä olevilleko ei saisi kertoa sitä?


      • alkup.tuna
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Täysin epärealistislla spekseillä liikkeellä olevilleko ei saisi kertoa sitä?

        No ei nuo niin epärealistisia ole. Varsinkin kun muistetaan, että aloittaja hakee kunnollista hybridiä. Tuo kunnollinen kun on oikeastaan aika laaja käsite, riippuen henkilön mieltymyksistä. Kyllä minullakin on mielestäni kunnollinen hybridi, eikä maksanut alessa edes tuota aloittajan minimi summaa. Tänäänkin tuli 30km työmatkaa ajettua, ihan kunnon pyörä :) kyllä tuolla 700€ löytää asiallisen hybridin, pyöräkauppoihin vaan katseleen, mieli avoinna.

        Toki 1500€ saa laadukkaamman maasturin kuin 700€, mutta johonkin se raja on vedettävä ja aloittajalla se on 700€. Sama juttu jos katselee pyörää 1500€ hintaluokasta, 1800€ sijoituksella saisi hiukan parempaa, siihen taas pari sataa lisää ja vaihtoehdot lisääntyy, taas muutama satanen lisää ja ........

        Sinullakin vaikuttaa olevan kokemusta ja tietoa, mutta turhan jyrkät näkökulmat aiheuttaa monissa närkästystä. Kannattaa muistaa, että pyöräily, kuntoilu ym. termit, tarkoittavat eri asioita eri ihmisille. Ei kannata pitää omaa, tosiharrastajan, näkökulmaa ainoana oikeana. Vaikka et pidäkään hybrideistä, eikä se varmaankaan sinun ajonopeuksilla/tavoilla olekaan hyvä valinta, jollekin toiselle se on. Kyllä se pomppukeppi hybridikin rauhallisessa vauhdissa toimii, mutta ei tietystikään vauhdikkaassa maantieajossa ole hyvä valinta. Mutta jos 99% ajosta on rauhallista taajama/keskusta-ajoa, niin miksi ei? Fiksi ei todellakaan ole kaikille edes vaihtoehto nurkka-ajoon, kovakuntoiselle kylläkin.

        Tosiharrastajia on suomen pyöräilijöistä vain muutama prosentti. Kyllä esim. pohjois-suomen ainut pelkästään pyöräilyyn keskittynyt kauppakin elää perus-, hybridi- ja lastenpyörien kaupalla. Pelkästään harraste pyöriä ja varusteita myymällä tulisi äkkiä lappu "luukulle". Suuri massa ei osta maantiepyöriä tai rossareita, täysjoustoista ja fikseistä puhumattakaan. Jos haluat oikeasti edistää pyöräilyä tai auttaa aloittelijaa kirjoituksillasi, älä pidä kiinni omasta, vaan hyväksy myös muiden näkökulmat ja valinnat. Yhtä totuutta ei ole olemassa, pyöräilyssäkään.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        No ei nuo niin epärealistisia ole. Varsinkin kun muistetaan, että aloittaja hakee kunnollista hybridiä. Tuo kunnollinen kun on oikeastaan aika laaja käsite, riippuen henkilön mieltymyksistä. Kyllä minullakin on mielestäni kunnollinen hybridi, eikä maksanut alessa edes tuota aloittajan minimi summaa. Tänäänkin tuli 30km työmatkaa ajettua, ihan kunnon pyörä :) kyllä tuolla 700€ löytää asiallisen hybridin, pyöräkauppoihin vaan katseleen, mieli avoinna.

        Toki 1500€ saa laadukkaamman maasturin kuin 700€, mutta johonkin se raja on vedettävä ja aloittajalla se on 700€. Sama juttu jos katselee pyörää 1500€ hintaluokasta, 1800€ sijoituksella saisi hiukan parempaa, siihen taas pari sataa lisää ja vaihtoehdot lisääntyy, taas muutama satanen lisää ja ........

        Sinullakin vaikuttaa olevan kokemusta ja tietoa, mutta turhan jyrkät näkökulmat aiheuttaa monissa närkästystä. Kannattaa muistaa, että pyöräily, kuntoilu ym. termit, tarkoittavat eri asioita eri ihmisille. Ei kannata pitää omaa, tosiharrastajan, näkökulmaa ainoana oikeana. Vaikka et pidäkään hybrideistä, eikä se varmaankaan sinun ajonopeuksilla/tavoilla olekaan hyvä valinta, jollekin toiselle se on. Kyllä se pomppukeppi hybridikin rauhallisessa vauhdissa toimii, mutta ei tietystikään vauhdikkaassa maantieajossa ole hyvä valinta. Mutta jos 99% ajosta on rauhallista taajama/keskusta-ajoa, niin miksi ei? Fiksi ei todellakaan ole kaikille edes vaihtoehto nurkka-ajoon, kovakuntoiselle kylläkin.

        Tosiharrastajia on suomen pyöräilijöistä vain muutama prosentti. Kyllä esim. pohjois-suomen ainut pelkästään pyöräilyyn keskittynyt kauppakin elää perus-, hybridi- ja lastenpyörien kaupalla. Pelkästään harraste pyöriä ja varusteita myymällä tulisi äkkiä lappu "luukulle". Suuri massa ei osta maantiepyöriä tai rossareita, täysjoustoista ja fikseistä puhumattakaan. Jos haluat oikeasti edistää pyöräilyä tai auttaa aloittelijaa kirjoituksillasi, älä pidä kiinni omasta, vaan hyväksy myös muiden näkökulmat ja valinnat. Yhtä totuutta ei ole olemassa, pyöräilyssäkään.

        Tuolla hinnalla voi juuri saada kunnollisen keulan. Sillä ei saa "hyvää" polkupyörää. Jotain realismia kehiin. Ei Skodan hinnalla saa E Mersua! Pitää olla rehellinen sekä itselleen että muille.

        Hintaluokana tuo 500 - 700€ on lisäksi ongelmallinen. Suurin osa pyöristä on sutta ja sekundaa. Välillä tulee vastaan aivan käsittämättömiä pomppukeppivirityksiä. Tuossa hintaluokassa keulan on oltava jäykkä.


      • pyöräpyörii
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tuolla hinnalla voi juuri saada kunnollisen keulan. Sillä ei saa "hyvää" polkupyörää. Jotain realismia kehiin. Ei Skodan hinnalla saa E Mersua! Pitää olla rehellinen sekä itselleen että muille.

        Hintaluokana tuo 500 - 700€ on lisäksi ongelmallinen. Suurin osa pyöristä on sutta ja sekundaa. Välillä tulee vastaan aivan käsittämättömiä pomppukeppivirityksiä. Tuossa hintaluokassa keulan on oltava jäykkä.

        Älä jaksa jankuttaa. Luitko edes edeltävää ansiokasta kirjoitusta.


      • hyvä joustokeula hyb
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tuolla hinnalla voi juuri saada kunnollisen keulan. Sillä ei saa "hyvää" polkupyörää. Jotain realismia kehiin. Ei Skodan hinnalla saa E Mersua! Pitää olla rehellinen sekä itselleen että muille.

        Hintaluokana tuo 500 - 700€ on lisäksi ongelmallinen. Suurin osa pyöristä on sutta ja sekundaa. Välillä tulee vastaan aivan käsittämättömiä pomppukeppivirityksiä. Tuossa hintaluokassa keulan on oltava jäykkä.

        Tuolla hinnalla saa ehdottomasti hyvän hybrid pyörän. Minulla kolmevuotias 550e hintainen hybrid, jolla nyt ajettu n 6000km ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Pyörä on todella hyvä. Toiseksi tuo skoda vertailu on idioottimainen, koska jokaikisessä vertailussa ja trafin kstsastustilastoissa skoda pesee mersun .Koita sinäkin hiukan käyttää realismia noissa vertailuissasi.


      • ketjun aloittaja
        alkup.tuna kirjoitti:

        No ei nuo niin epärealistisia ole. Varsinkin kun muistetaan, että aloittaja hakee kunnollista hybridiä. Tuo kunnollinen kun on oikeastaan aika laaja käsite, riippuen henkilön mieltymyksistä. Kyllä minullakin on mielestäni kunnollinen hybridi, eikä maksanut alessa edes tuota aloittajan minimi summaa. Tänäänkin tuli 30km työmatkaa ajettua, ihan kunnon pyörä :) kyllä tuolla 700€ löytää asiallisen hybridin, pyöräkauppoihin vaan katseleen, mieli avoinna.

        Toki 1500€ saa laadukkaamman maasturin kuin 700€, mutta johonkin se raja on vedettävä ja aloittajalla se on 700€. Sama juttu jos katselee pyörää 1500€ hintaluokasta, 1800€ sijoituksella saisi hiukan parempaa, siihen taas pari sataa lisää ja vaihtoehdot lisääntyy, taas muutama satanen lisää ja ........

        Sinullakin vaikuttaa olevan kokemusta ja tietoa, mutta turhan jyrkät näkökulmat aiheuttaa monissa närkästystä. Kannattaa muistaa, että pyöräily, kuntoilu ym. termit, tarkoittavat eri asioita eri ihmisille. Ei kannata pitää omaa, tosiharrastajan, näkökulmaa ainoana oikeana. Vaikka et pidäkään hybrideistä, eikä se varmaankaan sinun ajonopeuksilla/tavoilla olekaan hyvä valinta, jollekin toiselle se on. Kyllä se pomppukeppi hybridikin rauhallisessa vauhdissa toimii, mutta ei tietystikään vauhdikkaassa maantieajossa ole hyvä valinta. Mutta jos 99% ajosta on rauhallista taajama/keskusta-ajoa, niin miksi ei? Fiksi ei todellakaan ole kaikille edes vaihtoehto nurkka-ajoon, kovakuntoiselle kylläkin.

        Tosiharrastajia on suomen pyöräilijöistä vain muutama prosentti. Kyllä esim. pohjois-suomen ainut pelkästään pyöräilyyn keskittynyt kauppakin elää perus-, hybridi- ja lastenpyörien kaupalla. Pelkästään harraste pyöriä ja varusteita myymällä tulisi äkkiä lappu "luukulle". Suuri massa ei osta maantiepyöriä tai rossareita, täysjoustoista ja fikseistä puhumattakaan. Jos haluat oikeasti edistää pyöräilyä tai auttaa aloittelijaa kirjoituksillasi, älä pidä kiinni omasta, vaan hyväksy myös muiden näkökulmat ja valinnat. Yhtä totuutta ei ole olemassa, pyöräilyssäkään.

        Kiitos todella asiallisesta kirjoituksesta. Hienoa kun palstalta löytyy myös oikeita asiantuntijoita, eikä vain netistä teoriatietoa kopioivia käytännön pyöräilystä hölynpölyä tietämättömiä möllejä.


      • pyöräkerääjä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tuolla hinnalla voi juuri saada kunnollisen keulan. Sillä ei saa "hyvää" polkupyörää. Jotain realismia kehiin. Ei Skodan hinnalla saa E Mersua! Pitää olla rehellinen sekä itselleen että muille.

        Hintaluokana tuo 500 - 700€ on lisäksi ongelmallinen. Suurin osa pyöristä on sutta ja sekundaa. Välillä tulee vastaan aivan käsittämättömiä pomppukeppivirityksiä. Tuossa hintaluokassa keulan on oltava jäykkä.

        Esimerkiksi tässä ketjussa esiinynyt Suntourin xcr on vaimennettu etuhaarukka, eli se ei ole ns. pomppukeppi. Suntourin XCM on joskus painavampi versio xcr:stä - ja joskus ei, sitä pitäisi kokeilla ennen ostoa.

        Halvemmatkin normaali shimanot toimii aivan hyvin. Vaihteisiin on turhaa panostaa hurjia summia normikäytössä.

        Kyllä tuolla kysyjän budjetilla saaihan hyvän pyörän!

        Heitänpä esimerkkin ihan soivanä fillarin joka lähtee jo puolella kysyjän budjetista. Tämä ei tosin vastaa alkuperäistä tehtävän antoa:
        http://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorat/144002/occano-u-race-r114-s13?SelectedProductUUID=mEzCROinmawAAAE9UfJQeYpy#.UjlXl8ZSi8I


      • Alkup. Maantiepyöräi
        pyöräkerääjä kirjoitti:

        Esimerkiksi tässä ketjussa esiinynyt Suntourin xcr on vaimennettu etuhaarukka, eli se ei ole ns. pomppukeppi. Suntourin XCM on joskus painavampi versio xcr:stä - ja joskus ei, sitä pitäisi kokeilla ennen ostoa.

        Halvemmatkin normaali shimanot toimii aivan hyvin. Vaihteisiin on turhaa panostaa hurjia summia normikäytössä.

        Kyllä tuolla kysyjän budjetilla saaihan hyvän pyörän!

        Heitänpä esimerkkin ihan soivanä fillarin joka lähtee jo puolella kysyjän budjetista. Tämä ei tosin vastaa alkuperäistä tehtävän antoa:
        http://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorat/144002/occano-u-race-r114-s13?SelectedProductUUID=mEzCROinmawAAAE9UfJQeYpy#.UjlXl8ZSi8I

        Siinänsä mielenkiintoinen pyörä. Isona miinuksena on vain kaksi kokoa, eli sovi kovin monelle. Nuo kokosuositukset ovat naurettavia. Pienempi miinus on aluhaarukka, joka on keskimäärin kova ajaa.

        Jos koko on oikea, tuo olisi kuitenkin parempi kuin joku pomppukeppihybridi. Kannattaa katsoa osat läpi vähän tarkemmin, mitä siellä oikeasti on. Samoin kannattaa selvittää, mahtuuko nastarenkaat, jos niille on tarvetta.

        Sinänsä hauska mainos, kun fitnesspyörää mainostetaan kilpapyöränä. :D Vähän niinkuin Toyota Corollaa mainostettaisiin kilpa-autona.


      • Pyöräkerääjä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Siinänsä mielenkiintoinen pyörä. Isona miinuksena on vain kaksi kokoa, eli sovi kovin monelle. Nuo kokosuositukset ovat naurettavia. Pienempi miinus on aluhaarukka, joka on keskimäärin kova ajaa.

        Jos koko on oikea, tuo olisi kuitenkin parempi kuin joku pomppukeppihybridi. Kannattaa katsoa osat läpi vähän tarkemmin, mitä siellä oikeasti on. Samoin kannattaa selvittää, mahtuuko nastarenkaat, jos niille on tarvetta.

        Sinänsä hauska mainos, kun fitnesspyörää mainostetaan kilpapyöränä. :D Vähän niinkuin Toyota Corollaa mainostettaisiin kilpa-autona.

        Noo, pyörässä lienee aikasta täydellinen shimanon sora-sarja. Tektro maastopyörän jarrut ja alex vanteet. Kokosuositus rungon kokoon verrattuna on tosiaan ihan randomilla vetästy. Renkaat on yllättävän mukavat, mutta paremmin rullaaviakin renkaita on olemassa.

        Pyörään mahtuu joko lokarit tai nastat. Siinäpä se :)

        ..ostin tommosen, kun sattu löytymään sopiva koko..


    • HuuliVeikko -2013

      Älä helkkarissa osta Kunnon pyörää, milläs Kunto sitten polkee työhön ja baariin? Ja mistä päättelet, että Kunto olisi luopumassa pyörästään?

    • hybrikdikö

      Kalkhoff hybridi

      Hydrauliset levyjarrut, lukittava joustokeula.
      Saksalaista laatua. Sika hienon näköinen, löytyy jonkun Turkulaisen pyöräkauppiaan sivuilta ( pyöräpalveluberggren.com)

      Olen / olin vakasti ostamassa tarjouksesta reilut 500€

      Mutta ostinkin kaverilta näkemättä Nishiki SLD Race hypridin 5 vuotta käytettynä.
      (Tuo mukanaan ensikuun alussa kun tulee käymään kylässä)
      Jos joku pyörästä jotain tietää tai löytää kuvan, niin kiitollisena otan vastaan.

      Kaverin olen tuntenut kauan ja polkee sm- tasolla ikämiehissä, tuskin hän ihan paskaa on itselleen ostanut.

      • ytghdfggfd

        Varmaan ihan ok pyörä, mutta käytetty on aina käytetty. Itse ostaisin uuden ellei todella halvalla saa hyvää käytettyä.


      • Alkup. Maantiepyöräi

        Onko kaverillasi täyttä kokojakaumaa tuosta pyörästä ?


    • Hybridikö

      Minulla on 2 kappavaihteista Tunturia( 7 vaihdetta) ja ovat raskaita talvella.
      Siksi Hybridi talveksi työmatka ajeluihin.

      Olemme kaverin kanssa hyvin saman kokoisia lähes kilolleen sama paino ja pituus eroa
      1,7 cm
      Voin ostaa uudenkin hybridin talliin, kun olen ollut autotta noin 5 vuotta.
      Vaimon autolla ajelen ja ihan luvan kanssa :)

      Mulla tulee noin 100 km viikossa ajelua ja käyn joskus maastossakin.
      Takahäksä ja rapakaaret joudun ostamaan, käytetyjä voi tarjota.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Noilla spekseillä ei ole mitään järkeä tuhlata rahaa pomppukeppihybrdiin. Jos oikeasti ajat myös maastossa, niin hanki 29". Jos taas et oikeasti aja maastossa, niin sitten cyclocrossari. Crossarin saat viitisen sataa halvemmalla kuin 29":n.


      • trekking hybrid D
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Noilla spekseillä ei ole mitään järkeä tuhlata rahaa pomppukeppihybrdiin. Jos oikeasti ajat myös maastossa, niin hanki 29". Jos taas et oikeasti aja maastossa, niin sitten cyclocrossari. Crossarin saat viitisen sataa halvemmalla kuin 29":n.

        Jos henkilö tykkää ja haluaa joustokeulaisen halvan hybridin, niin mitä ¤elvettiä se sulle kuuluu ja sinun taloudellasi se sen hankkiminen voi olla kannattamatonta, mutta jollain muulla henkilöllä saattaa olla aivan sama ¤aatana mihin laittaa muutaman satasen. Joten anna ihmisten ostaa omilla rahoillaan mitä haluavat ja minkä kokoisen pyörän haluavat ja vielä minkälaisella keulalla tahansa.


      • pyöräpyörii
        trekking hybrid D kirjoitti:

        Jos henkilö tykkää ja haluaa joustokeulaisen halvan hybridin, niin mitä ¤elvettiä se sulle kuuluu ja sinun taloudellasi se sen hankkiminen voi olla kannattamatonta, mutta jollain muulla henkilöllä saattaa olla aivan sama ¤aatana mihin laittaa muutaman satasen. Joten anna ihmisten ostaa omilla rahoillaan mitä haluavat ja minkä kokoisen pyörän haluavat ja vielä minkälaisella keulalla tahansa.

        Juurikin näin, pkle


      • Alkup. Maantiepyöräi
        pyöräpyörii kirjoitti:

        Juurikin näin, pkle

        Haluaa haluaa, mutta ei tarvitse. Hän tarvitsee ihan toisenlaisen pyörän. Yritetään auttaa mielummin nyt ennen virheellistä ostosta, kuin naureskella ostoksen jälkeen.

        Rehellinen pyöräkauppias ei edes myisi tälle ostajalle pomppukeppihybridiä. Kauppias tarkentaisi kysymyksillä vielä tarvetta ja oikea pyörä lienee kolmikosta cyclocrossari, jäykkäperäinen 29" tai fitnesspyörä. Todennäköisesti jompi kumpi ensinmainituista.


      • pyöräpyörii
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Haluaa haluaa, mutta ei tarvitse. Hän tarvitsee ihan toisenlaisen pyörän. Yritetään auttaa mielummin nyt ennen virheellistä ostosta, kuin naureskella ostoksen jälkeen.

        Rehellinen pyöräkauppias ei edes myisi tälle ostajalle pomppukeppihybridiä. Kauppias tarkentaisi kysymyksillä vielä tarvetta ja oikea pyörä lienee kolmikosta cyclocrossari, jäykkäperäinen 29" tai fitnesspyörä. Todennäköisesti jompi kumpi ensinmainituista.

        Sinä et mielestäni määrittele mitä henkilö X haluaa tai tarvitsee. Onko sinun jotenkin vaikea ymmärtää tätä äärimmäisen simppeliä asiaa? Ei täällä eikä minun kokemuksen mukaan missään muuallakaan kukaan naureskele toisen valinnoille. Jos kokee naureskeluun halua/tarvetta niin se kertoo ihan vaan naureskelijasta ei naureskelun kohteesta.

        Jos nettivänkääminen on henki ja elämä, niin apua on varmaankin saatavilla.


      • Alkup. Trekking hybr
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Haluaa haluaa, mutta ei tarvitse. Hän tarvitsee ihan toisenlaisen pyörän. Yritetään auttaa mielummin nyt ennen virheellistä ostosta, kuin naureskella ostoksen jälkeen.

        Rehellinen pyöräkauppias ei edes myisi tälle ostajalle pomppukeppihybridiä. Kauppias tarkentaisi kysymyksillä vielä tarvetta ja oikea pyörä lienee kolmikosta cyclocrossari, jäykkäperäinen 29" tai fitnesspyörä. Todennäköisesti jompi kumpi ensinmainituista.

        Mistä tiedät mitä kukin ihminen tarvitsee?? Toiseksi ainakaan minun hybriidini joustokeula on vaimennettu, joten pomppukeppi nimitys ei sille sovi. Kolmanneksi rehellinen pyörämyyjä minulle juuri sen tuotteen, jonka haluan omilla rahoillani ostaa. Neljänneksi, sinä olet outo.


      • Alup. Maantiepyöräi
        Alkup. Trekking hybr kirjoitti:

        Mistä tiedät mitä kukin ihminen tarvitsee?? Toiseksi ainakaan minun hybriidini joustokeula on vaimennettu, joten pomppukeppi nimitys ei sille sovi. Kolmanneksi rehellinen pyörämyyjä minulle juuri sen tuotteen, jonka haluan omilla rahoillani ostaa. Neljänneksi, sinä olet outo.

        Noilla spekseillä, mitä aloittaja on kirjoittanut, hän ei tarvitse pomppukeppihybridiä. Sen näkee jokainen vähänkin enemmän ja monipuolisemmin pyöräilyä harrastanut. Kilometrejä tulee kuitenkin sen verran, että hän tarvitsee ihan oikeasti toimivan polkupyörän.

        Jos pääsisi haasattelemaan enemmän, kuten tekee ammattitaitoinen pyöräkauppias, olisi helppo kertoa, mikä pyörä on se oikea. Noilla tiedoilla voi vain arvuutella kolmikosta fitnesspyörä, cyclocrossari ja jäykkäperäinen 29".


      • alkup.tuna
        Alup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Noilla spekseillä, mitä aloittaja on kirjoittanut, hän ei tarvitse pomppukeppihybridiä. Sen näkee jokainen vähänkin enemmän ja monipuolisemmin pyöräilyä harrastanut. Kilometrejä tulee kuitenkin sen verran, että hän tarvitsee ihan oikeasti toimivan polkupyörän.

        Jos pääsisi haasattelemaan enemmän, kuten tekee ammattitaitoinen pyöräkauppias, olisi helppo kertoa, mikä pyörä on se oikea. Noilla tiedoilla voi vain arvuutella kolmikosta fitnesspyörä, cyclocrossari ja jäykkäperäinen 29".

        Määrittele termi,"ihan oikeasti toimiva polkupyörä". Mikä on paljon kilometrejä? Kysyjä sanoo ajavansa 100km viikossa, sekö on paljon ja silloin tarvitaan oikeasti toimiva pyörä, hybridi ei kelpaa. Minä ajan pelkkää työmatkaa 150km viikossa, Helkama S1 hybridillä. Ajanko minä siten valtavasti epäsopivalla pyörällä? Mitä hyvää siinä fitnes pyörässä on, kun sitä mainostat, hybridihän sekin on. Kaikilla valmistajilla ei ole fitnes pyörää, vaan se on nimetty hybrid sport malliksi, onko se oikeasti toimiva, kuten mainitsemasi fitnes.

        No joo, meni hiukan kettuilun puolelle. Mutta kuten huomaat, sanoja ja termejä voi pyöritellä loputtomasti pääsemättä yhteneväiseen lopputulokseen. Harmillista ettet pääse eroon tuosta yksipuolisesta, tosiharrastajan, näkökulmasta. Vastauksesi kysyjille on niin ennalta arvattavia ja yleensä samoja, kysytään sitten suosituksia yleispyöräksi tai kuntoilupyöräksi. Myönnetään, hiukan liioittelin.

        Milloin pyörä on hyvä? Tuosta oli hyvä esimerkki tänään työmatkallani. Ajoin hybridilläni sivulaukku tarkalla töihin. Vastaan ajoi pyöräilijä Cannondalen maantiepyörällä täysissä trikoissa aika-ajotankoon nojaten, oli varmaankin tempo treenillä. Mielestäni me kummatkin ajoimme hyvällä pyörällä. Mutta jos olisimme vaihtaneet pyöriä, minä olisin ajanut tempotykillä sivulaukku kädessä ja tempokuski olisi ajanut minun hybridillä treeniänsä, olisimme molemmat ajaneet huonolla pyörällä. Eli pyörä on hyvä, kun se soveltuu käyttötarkoitukseensa. En toki väitä tuota totuudeksi, moni on varmasti asiasta eri mieltä, mutta tuo onkin asia joka erottaa kirjoituksemme toisistaan. Minulla on monta totuutta, sinulla maantiepyöräilijä vain yksi, omasi.


      • Alkup.hybrid trekking
        alkup.tuna kirjoitti:

        Määrittele termi,"ihan oikeasti toimiva polkupyörä". Mikä on paljon kilometrejä? Kysyjä sanoo ajavansa 100km viikossa, sekö on paljon ja silloin tarvitaan oikeasti toimiva pyörä, hybridi ei kelpaa. Minä ajan pelkkää työmatkaa 150km viikossa, Helkama S1 hybridillä. Ajanko minä siten valtavasti epäsopivalla pyörällä? Mitä hyvää siinä fitnes pyörässä on, kun sitä mainostat, hybridihän sekin on. Kaikilla valmistajilla ei ole fitnes pyörää, vaan se on nimetty hybrid sport malliksi, onko se oikeasti toimiva, kuten mainitsemasi fitnes.

        No joo, meni hiukan kettuilun puolelle. Mutta kuten huomaat, sanoja ja termejä voi pyöritellä loputtomasti pääsemättä yhteneväiseen lopputulokseen. Harmillista ettet pääse eroon tuosta yksipuolisesta, tosiharrastajan, näkökulmasta. Vastauksesi kysyjille on niin ennalta arvattavia ja yleensä samoja, kysytään sitten suosituksia yleispyöräksi tai kuntoilupyöräksi. Myönnetään, hiukan liioittelin.

        Milloin pyörä on hyvä? Tuosta oli hyvä esimerkki tänään työmatkallani. Ajoin hybridilläni sivulaukku tarkalla töihin. Vastaan ajoi pyöräilijä Cannondalen maantiepyörällä täysissä trikoissa aika-ajotankoon nojaten, oli varmaankin tempo treenillä. Mielestäni me kummatkin ajoimme hyvällä pyörällä. Mutta jos olisimme vaihtaneet pyöriä, minä olisin ajanut tempotykillä sivulaukku kädessä ja tempokuski olisi ajanut minun hybridillä treeniänsä, olisimme molemmat ajaneet huonolla pyörällä. Eli pyörä on hyvä, kun se soveltuu käyttötarkoitukseensa. En toki väitä tuota totuudeksi, moni on varmasti asiasta eri mieltä, mutta tuo onkin asia joka erottaa kirjoituksemme toisistaan. Minulla on monta totuutta, sinulla maantiepyöräilijä vain yksi, omasi.

        Kertakaikkiaan hieno ja asiantunteva kirjoitus, sillä asiahan on juuri noin.


      • pyörä pyörii
        Alkup.hybrid trekking kirjoitti:

        Kertakaikkiaan hieno ja asiantunteva kirjoitus, sillä asiahan on juuri noin.

        Äärimmäisen loistava kirjoitus. Täyttä asiaa kiihkoilematta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Määrittele termi,"ihan oikeasti toimiva polkupyörä". Mikä on paljon kilometrejä? Kysyjä sanoo ajavansa 100km viikossa, sekö on paljon ja silloin tarvitaan oikeasti toimiva pyörä, hybridi ei kelpaa. Minä ajan pelkkää työmatkaa 150km viikossa, Helkama S1 hybridillä. Ajanko minä siten valtavasti epäsopivalla pyörällä? Mitä hyvää siinä fitnes pyörässä on, kun sitä mainostat, hybridihän sekin on. Kaikilla valmistajilla ei ole fitnes pyörää, vaan se on nimetty hybrid sport malliksi, onko se oikeasti toimiva, kuten mainitsemasi fitnes.

        No joo, meni hiukan kettuilun puolelle. Mutta kuten huomaat, sanoja ja termejä voi pyöritellä loputtomasti pääsemättä yhteneväiseen lopputulokseen. Harmillista ettet pääse eroon tuosta yksipuolisesta, tosiharrastajan, näkökulmasta. Vastauksesi kysyjille on niin ennalta arvattavia ja yleensä samoja, kysytään sitten suosituksia yleispyöräksi tai kuntoilupyöräksi. Myönnetään, hiukan liioittelin.

        Milloin pyörä on hyvä? Tuosta oli hyvä esimerkki tänään työmatkallani. Ajoin hybridilläni sivulaukku tarkalla töihin. Vastaan ajoi pyöräilijä Cannondalen maantiepyörällä täysissä trikoissa aika-ajotankoon nojaten, oli varmaankin tempo treenillä. Mielestäni me kummatkin ajoimme hyvällä pyörällä. Mutta jos olisimme vaihtaneet pyöriä, minä olisin ajanut tempotykillä sivulaukku kädessä ja tempokuski olisi ajanut minun hybridillä treeniänsä, olisimme molemmat ajaneet huonolla pyörällä. Eli pyörä on hyvä, kun se soveltuu käyttötarkoitukseensa. En toki väitä tuota totuudeksi, moni on varmasti asiasta eri mieltä, mutta tuo onkin asia joka erottaa kirjoituksemme toisistaan. Minulla on monta totuutta, sinulla maantiepyöräilijä vain yksi, omasi.

        Helkaman S1:llä ei ole hybridiä nähnytkään. Se on trekkingpyörä. Pyörää on vain kahta kokoa, joten se ei sovi kovinkaan monelle. Helkaman sivuilla ei ole edes mainintaa pyörän runkomateriaalista, saati muista osista!!!

        Hyvääkin pyörässä on. Siinä on kiinteä etuhaarukka, joten se on oleellisesti parempi kiun kalliimpi S2.

        Toiminee lyhyillä työmatkoilla, mutta täytyy myöntää, että samalla rahalla saa parempiakin vaihtoehtoja tuohon käyttöön.


      • alkup.tuna
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Helkaman S1:llä ei ole hybridiä nähnytkään. Se on trekkingpyörä. Pyörää on vain kahta kokoa, joten se ei sovi kovinkaan monelle. Helkaman sivuilla ei ole edes mainintaa pyörän runkomateriaalista, saati muista osista!!!

        Hyvääkin pyörässä on. Siinä on kiinteä etuhaarukka, joten se on oleellisesti parempi kiun kalliimpi S2.

        Toiminee lyhyillä työmatkoilla, mutta täytyy myöntää, että samalla rahalla saa parempiakin vaihtoehtoja tuohon käyttöön.

        Millä perusteella s1 on mielestäsi trekking pyörä, kyllä sitä muistaakseni ihan hybridinä myydään. Onhan se täysin varusteltu, mutta siltikään en miellä sitä matkapyöräksi. Huonosti on helkaman sivulla tietoa tuosta pyörästä, ei anna hyvää ensivaikutelmaa. Alumiiniahan se runko on, siksipä suhtauduin siihen varauksella. Kyllä paras runko tehdään teräksestä :) no tuostakin on jokaisella oma mielipide. Acera takavaihtaja ja yhdistelmävivut, tektron v-jarrut, eli ei ihan halvinta mutta edullista settiä. Itse ainakin yllätyin kun vanteista löytyi holkitus, tuskin aivan halvinta kuraa. Toinen yllätys oli rungon ominaisuudet, odotin mahdotonta kivirekeä, napakka on osuvampi määritelmä. Ei huippumukava mutta riittävä peruskäyttöön.

        Miksi sitten ostin halvan hybridin, vaikka luenkin itseni aktiivi harastajaksi? Tarvitsin työmatka/yleispyörän vanhan retki nopsan tilalle. 4000 km ajoa, 7 vaihteisella pentasport ketjuvaihteella, antoi ajatuksen että halvemmillakin osilla voisi pärjätä. Halusin kokeilla edullista hybridiä, miten se kestää käyttöäni. Helkama siksi, koska aloitin harrastuksen -90 luvun alussa juuri Helkamalla, nostalgiaa :) Nyt on hiukan päälle 500km ajettuna ja olen tyytyväinen pyörään. Ihmeen toimivia nuo edullisen pään osat, samoja osia näytti olevan myös esim. Trekin halvimmissa FX-sarjan hybrideissä. Veikkaampa että asiallisesti huollettuna nuo Aceratkin kestää ja toimii tuhansia kilometrejä, aika näyttää.

        Maksoin tuosta uudesta S1:stä 385€. Kertoisitko minkä täysin varustelun, paremman pyörän saisin tuolla rahalla?


      • alkup.tuna
        alkup.tuna kirjoitti:

        Millä perusteella s1 on mielestäsi trekking pyörä, kyllä sitä muistaakseni ihan hybridinä myydään. Onhan se täysin varusteltu, mutta siltikään en miellä sitä matkapyöräksi. Huonosti on helkaman sivulla tietoa tuosta pyörästä, ei anna hyvää ensivaikutelmaa. Alumiiniahan se runko on, siksipä suhtauduin siihen varauksella. Kyllä paras runko tehdään teräksestä :) no tuostakin on jokaisella oma mielipide. Acera takavaihtaja ja yhdistelmävivut, tektron v-jarrut, eli ei ihan halvinta mutta edullista settiä. Itse ainakin yllätyin kun vanteista löytyi holkitus, tuskin aivan halvinta kuraa. Toinen yllätys oli rungon ominaisuudet, odotin mahdotonta kivirekeä, napakka on osuvampi määritelmä. Ei huippumukava mutta riittävä peruskäyttöön.

        Miksi sitten ostin halvan hybridin, vaikka luenkin itseni aktiivi harastajaksi? Tarvitsin työmatka/yleispyörän vanhan retki nopsan tilalle. 4000 km ajoa, 7 vaihteisella pentasport ketjuvaihteella, antoi ajatuksen että halvemmillakin osilla voisi pärjätä. Halusin kokeilla edullista hybridiä, miten se kestää käyttöäni. Helkama siksi, koska aloitin harrastuksen -90 luvun alussa juuri Helkamalla, nostalgiaa :) Nyt on hiukan päälle 500km ajettuna ja olen tyytyväinen pyörään. Ihmeen toimivia nuo edullisen pään osat, samoja osia näytti olevan myös esim. Trekin halvimmissa FX-sarjan hybrideissä. Veikkaampa että asiallisesti huollettuna nuo Aceratkin kestää ja toimii tuhansia kilometrejä, aika näyttää.

        Maksoin tuosta uudesta S1:stä 385€. Kertoisitko minkä täysin varustelun, paremman pyörän saisin tuolla rahalla?

        Korjaus: positron, ei pentasport. Jos tuolla nyt niin väliä on.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Millä perusteella s1 on mielestäsi trekking pyörä, kyllä sitä muistaakseni ihan hybridinä myydään. Onhan se täysin varusteltu, mutta siltikään en miellä sitä matkapyöräksi. Huonosti on helkaman sivulla tietoa tuosta pyörästä, ei anna hyvää ensivaikutelmaa. Alumiiniahan se runko on, siksipä suhtauduin siihen varauksella. Kyllä paras runko tehdään teräksestä :) no tuostakin on jokaisella oma mielipide. Acera takavaihtaja ja yhdistelmävivut, tektron v-jarrut, eli ei ihan halvinta mutta edullista settiä. Itse ainakin yllätyin kun vanteista löytyi holkitus, tuskin aivan halvinta kuraa. Toinen yllätys oli rungon ominaisuudet, odotin mahdotonta kivirekeä, napakka on osuvampi määritelmä. Ei huippumukava mutta riittävä peruskäyttöön.

        Miksi sitten ostin halvan hybridin, vaikka luenkin itseni aktiivi harastajaksi? Tarvitsin työmatka/yleispyörän vanhan retki nopsan tilalle. 4000 km ajoa, 7 vaihteisella pentasport ketjuvaihteella, antoi ajatuksen että halvemmillakin osilla voisi pärjätä. Halusin kokeilla edullista hybridiä, miten se kestää käyttöäni. Helkama siksi, koska aloitin harrastuksen -90 luvun alussa juuri Helkamalla, nostalgiaa :) Nyt on hiukan päälle 500km ajettuna ja olen tyytyväinen pyörään. Ihmeen toimivia nuo edullisen pään osat, samoja osia näytti olevan myös esim. Trekin halvimmissa FX-sarjan hybrideissä. Veikkaampa että asiallisesti huollettuna nuo Aceratkin kestää ja toimii tuhansia kilometrejä, aika näyttää.

        Maksoin tuosta uudesta S1:stä 385€. Kertoisitko minkä täysin varustelun, paremman pyörän saisin tuolla rahalla?

        Hybridi on alkuperäisen määritelmänsä mukaan maastopyörä, johon vaihdettu enemmän tai vähemmän maantiepyörän komponentteja. Yleensä ainakin sileät renkaat. Tuolla ei ole mitään tekemistä hybridin kanssa.

        Helkama teki hyviä retkipyöriä, melkein yhtä hyviä kuin Tunturi ;) seitsemänkymmentä ja kahdeksankymmentäluvuilla. Tuo pyörä on niiden suora jälkeläinen ja kuten sanoin, malli on oleellisesti parempi kuin se kalliimpi versio. Onko runko ja haarukka alumiinia, niin kuin vähän epäilen?

        Olen ajanut tuota vastaavalla pyörällä, enkä pidä tuollaisten trekkingpyörien ergonomiasta - tai ennemminkin sen puutteesta. Halpa osasarja toimii, kun sen puhdistaa, huoltaa ja säätää riittävän usein. Tielle noista Shimanon halpiksista 2200 ja 2300 ovat kuitenkin mielyttävämpiä, kuin nuo A:lla alkavat.

        Helkamalla on tällä hetkellä vain yksi pyörä, joka oiekasti kiinostaa. Se on Jopo. Edelliskesäksi tullut Kuningaskulkuri olisi ollut mielenkiintoinen, mutta yritys tyrittiin tekemällä pyörää vain yhtä kokoa. Kiiltävänä se on hienon näköinen!


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hybridi on alkuperäisen määritelmänsä mukaan maastopyörä, johon vaihdettu enemmän tai vähemmän maantiepyörän komponentteja. Yleensä ainakin sileät renkaat. Tuolla ei ole mitään tekemistä hybridin kanssa.

        Helkama teki hyviä retkipyöriä, melkein yhtä hyviä kuin Tunturi ;) seitsemänkymmentä ja kahdeksankymmentäluvuilla. Tuo pyörä on niiden suora jälkeläinen ja kuten sanoin, malli on oleellisesti parempi kuin se kalliimpi versio. Onko runko ja haarukka alumiinia, niin kuin vähän epäilen?

        Olen ajanut tuota vastaavalla pyörällä, enkä pidä tuollaisten trekkingpyörien ergonomiasta - tai ennemminkin sen puutteesta. Halpa osasarja toimii, kun sen puhdistaa, huoltaa ja säätää riittävän usein. Tielle noista Shimanon halpiksista 2200 ja 2300 ovat kuitenkin mielyttävämpiä, kuin nuo A:lla alkavat.

        Helkamalla on tällä hetkellä vain yksi pyörä, joka oiekasti kiinostaa. Se on Jopo. Edelliskesäksi tullut Kuningaskulkuri olisi ollut mielenkiintoinen, mutta yritys tyrittiin tekemällä pyörää vain yhtä kokoa. Kiiltävänä se on hienon näköinen!

        Olihan tuossa maininta runkomateriaalista. :D Jos on pakko ostaa halpis, niin sitten teräksinen. Mukavaa alurunkoa en ole tavannut, muutama niitä on minulla ollut. Ne ovat joko epämielyttävän kovia tai sitten aivan helvetin kovia. Hyvä, matala ajoasento antaa vielä vähän anteeksi, mutta epäonnistunut, pysty ajoasento lyö suoraan selkään.


      • Alkup. Trekking Hybr
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Olihan tuossa maininta runkomateriaalista. :D Jos on pakko ostaa halpis, niin sitten teräksinen. Mukavaa alurunkoa en ole tavannut, muutama niitä on minulla ollut. Ne ovat joko epämielyttävän kovia tai sitten aivan helvetin kovia. Hyvä, matala ajoasento antaa vielä vähän anteeksi, mutta epäonnistunut, pysty ajoasento lyö suoraan selkään.

        Mutta aloittajalle Ammatti polkupyörämyyjät olisivat myyneet Hybridin, vaikka tarjolla oli liki kaikki merkit ja KOKOJAKAUMAT, huomaa kaikki KOKOJAKAUMAT. Siis A-M-M-A-T-T-I-T-A-I-T-O-i-S-E-T P-O-L-K-U-P-Y-Ö-R-Ä-M-Y-Y-J-Ä-T !!!! Kaveri näytti ostaneen maasturin, joka muutettiin lähemmäksi hybridiä. Mahtaa sua raukkaa #ituttaa :=)


      • alkup.tuna
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Olihan tuossa maininta runkomateriaalista. :D Jos on pakko ostaa halpis, niin sitten teräksinen. Mukavaa alurunkoa en ole tavannut, muutama niitä on minulla ollut. Ne ovat joko epämielyttävän kovia tai sitten aivan helvetin kovia. Hyvä, matala ajoasento antaa vielä vähän anteeksi, mutta epäonnistunut, pysty ajoasento lyö suoraan selkään.

        Joo, teräs olisi parempi. Mutta kun ei noita halpiksia tehdä teräksestä, paitsi tunturin rx100. Mietin sitäkin, mutta tunturin mitoitus 54 tai 59 ei mulle sovi. Lisäksi osat altusta, himpun huonompi. Minä olen tavannut mukavia alurunkoja. Pojan Trek maantiekiitäjä on alurungolla ja on mukava, maantiepyöräksi. Taas hänen kona jake rossari on paljon kovemman ja epämukavamman tuntoinen, ei kauheaa eroa tuohon helkamaan, joka on muuten teräskeulalla.


      • alkup.tuna
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Hybridi on alkuperäisen määritelmänsä mukaan maastopyörä, johon vaihdettu enemmän tai vähemmän maantiepyörän komponentteja. Yleensä ainakin sileät renkaat. Tuolla ei ole mitään tekemistä hybridin kanssa.

        Helkama teki hyviä retkipyöriä, melkein yhtä hyviä kuin Tunturi ;) seitsemänkymmentä ja kahdeksankymmentäluvuilla. Tuo pyörä on niiden suora jälkeläinen ja kuten sanoin, malli on oleellisesti parempi kuin se kalliimpi versio. Onko runko ja haarukka alumiinia, niin kuin vähän epäilen?

        Olen ajanut tuota vastaavalla pyörällä, enkä pidä tuollaisten trekkingpyörien ergonomiasta - tai ennemminkin sen puutteesta. Halpa osasarja toimii, kun sen puhdistaa, huoltaa ja säätää riittävän usein. Tielle noista Shimanon halpiksista 2200 ja 2300 ovat kuitenkin mielyttävämpiä, kuin nuo A:lla alkavat.

        Helkamalla on tällä hetkellä vain yksi pyörä, joka oiekasti kiinostaa. Se on Jopo. Edelliskesäksi tullut Kuningaskulkuri olisi ollut mielenkiintoinen, mutta yritys tyrittiin tekemällä pyörää vain yhtä kokoa. Kiiltävänä se on hienon näköinen!

        Ihan hyvä määritelmä tuokin, tosin taitaa olla markkinamiesten tekosia nuo luokittelut. Tuo S1 on retkipyörien jälkeläinen, kuten mainitsit ja siksi juuri tykkään sen mitoituksesta. Olen lyhytselkäinen, eli naisen mitoilla tehty mies :) Jos "normimitoituksella" vaakaputki on sopiva, joudun nostamaan istuimen "taivaisiin" ja siitä en tykkää. Tuossa helkaman 56 rungossa istuinkannatinta näkyy se pari nyrkin mittaa ja vaakaputki on passelilla korkeudella. Silti asento on sopivan mittainen, lievä etukeno.

        Kuningas kulkuri olisi kyllä hieno, mutta siinä helkama kyllä minunkin mielestä tyri pahasti. Yksi koko on puute. En myöskään ymmärrä mikä on ajalteltu käyttötarkoitus pyörälle. Tuskin kukaan sitä vakavamieliseen treenaamiseen hankkii. Hyötykäyttöön varustelemattomana liian kallis. Miksi eivät varustaneet kulkuria kunnon lokasuojilla ja tavaratelineellä, tehneet audax tyyppistä pyörää, muutamalla runkokoolla. Ja vois siitä satasen hintaakin tiputtaa.


      • Alkup. Trekking Hybr
        alkup.tuna kirjoitti:

        Ihan hyvä määritelmä tuokin, tosin taitaa olla markkinamiesten tekosia nuo luokittelut. Tuo S1 on retkipyörien jälkeläinen, kuten mainitsit ja siksi juuri tykkään sen mitoituksesta. Olen lyhytselkäinen, eli naisen mitoilla tehty mies :) Jos "normimitoituksella" vaakaputki on sopiva, joudun nostamaan istuimen "taivaisiin" ja siitä en tykkää. Tuossa helkaman 56 rungossa istuinkannatinta näkyy se pari nyrkin mittaa ja vaakaputki on passelilla korkeudella. Silti asento on sopivan mittainen, lievä etukeno.

        Kuningas kulkuri olisi kyllä hieno, mutta siinä helkama kyllä minunkin mielestä tyri pahasti. Yksi koko on puute. En myöskään ymmärrä mikä on ajalteltu käyttötarkoitus pyörälle. Tuskin kukaan sitä vakavamieliseen treenaamiseen hankkii. Hyötykäyttöön varustelemattomana liian kallis. Miksi eivät varustaneet kulkuria kunnon lokasuojilla ja tavaratelineellä, tehneet audax tyyppistä pyörää, muutamalla runkokoolla. Ja vois siitä satasen hintaakin tiputtaa.

        Sulta erittäin painavaa ja täynnä asiaa olevaa kirjoitusta jälleen, kiitoksia.


    • pyöräkerääjä

      "Eli pyörä on hyvä, kun se soveltuu käyttötarkoitukseensa."

      Asiahan on aivan täsmälleen juuri noin. Siksi pyöräilijällä pitää olla monta erilaista pyörää - tai yksi hybridi ;)

    • oioiuiouiuooiu

      Nyt olisi kyllä se palstan vakiosuositus, cyclocross, paikallaan jos oikeasti halutaan maastossa ajaa. Eihän maastopyörällä aja erkkikään asfaltilla ja asfaltille hyvin soveltuvalla hybridilläkin on aika heikko ajaa maastossa. Jos maasto on hiekkatietä tai pientä sepeliä niin siellä nyt ajaa melkein millä vaan paitsi maantiepyörällä.

      Jos haluaa hybridin ostaa ja maastossa ajaa niin itse ehkä ostaisin kuitenkin sellaisen halvankin joustokeulan, koska käsillehän tuo ottaa jos röykyttävää kyytiä tarjolla ja kiinteä etuhaarukka. Toki isommat renkaat ja vähä vähemmän ilmaa voinee poistaa ongelman.

    • Syys polkija

      On toi nimimerkki "Alkup. Maantiellä pyllistäjä", vai mikä lie, outo kaveri kertakaikkiaan. Käskee menemään ammattitaitoisen polkupyörämyyjän puheille. Olen tänään käynyt kahdessa eri polkupyöräliikkeessä, joista toinen myy eniten pyöriä maassamme ja edustaa 11 eri merkkiä ja likimain kaikista merkeista kaikki koot nähtävillä. Kas kas kas, molemmissa liikkeissä myyjä päätyi tarjoamaan minun tarpeisiini HYBRIDIÄ, siis H-Y-B-R-I-D-I-Ä !!!
      Kaupat tehtiin, tosin 29" Nishikin maasturista, johon vaihdetaan 42/662 renkaat sekä asennetaan lokasuojat, nastarenkaat saan mukaan vaihdettuani nuo alkuperäiset renkaat niihin päittäin. Huomena saan fillarin. Eli tämä on likimain sama fillari (Nishiki XC5), jota tuolla ylempää kehuin kaverillani olevan ja josta pidän. Eipä tuon mainitsemani asiantuntijan höpinöillä ole mitään tekemistä oikeiden asioiden ja tiedon kanssa.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Olen omistanut Nishikin fitnesspyörän. Aivan kamala ajettava, joka paljastui ensimmäisellä vähän pidemmällä lenkillä. Hukkaan heitettyä rahaa.

        Jos ei koskaan ole ajanut yhdelläkään kunnollisella pyörällä, voi tuollainen olla "oikein hieno". Kerropa noiden liikkeiden nimet - niin tiedetään välttää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe