Pyhä Birma VS. Ragdoll

Kissaa kaipaava

Elikkä olisin kiinnostunut tietämään paljonko eroa on näillä kahdella kissarodulla. Olen surffaillut miljoona ragdoll ja Birma sivustoa, ja en ole mistään vielä löytänyt esim. Birman painoa... Miten luonteet eroavat toisistaan jne. Te joilla on jompikumpi niin voisitteko kehua rotua maasta taivaaseen :) Kun en osaa päättää kumman rodun haluaisin. Molemmat on aivan sulosia.Ja minkä hintaisia näiden pennut on?

6

7399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cemys

Eroja rotujen kesken on niin ulkonäössä kuin luonteessakin, liikaa ei saisi kuitenkaan yleistää sillä jokainen on yksilö ja samaan rotuun mahtuu monenlaisia yksilöitä. Birmat ovat ulkonäöltään pyöreämpiä ja muhkeaturkkisempia kuin Ragdollit ja kooltaan pienempiä. Ero on myös historiassa; Birma on about 1000 vuotta vanha rotu kun Ragdoll on ~100 vuotta vanha..

Itse viehätyin Birmoihin, koska hetkahdin Birman kauniisiin silmiin, isoihin valkoisiin tassuihin, söpöön pään muotoon ja ylipäätänsä koko'lookkiin' =) Ragdoll ei ole koskaan näyttänyt silmiini erityisen kauniilta vaikka muistuttaa Birmaa, onhan toinen kantavanhemmista ollut Pyhä birma. Makuasioista ei tietenkään voi kiistellä. ;) Oma Birmani on luonteeltaan vaatimaton, lempeä, ihmisystävällinen ja leikkisä. Birmoista tulee juuri sellaisia miksikä ne opetat! Kun annat kissalle tarpeeksi aikaasi, leikität ja pidät hyvänä - saat siitä ikuisen ja lojaalin ystävän. =) Osaa tämä kaveri itsepäinenkin olla eikä heti anna periksi, samalla se on myös mitä helpoin lemmikki; sopii mainiosti esim. kerrostaloon mutta nauttii suunnattomasti valjasretkistä luontoon taikka tarhassa palloilemisesta. Suosittelen...

• Sylvesteri

Itse kahden Pyhän Birman omistajana voin sanoa, että ovat yksinkertaisesti mahdottoman ihania! :) Tykkään siitä Birmoissa Ragdolleihin verrattuna, että Birmoilla on esim. värityksen suhteen selkeämmät määritelmät (pitää olla hansikkaat, kiilat ja naamio jne. kun taas Ragdolleja on kaikenlaisilla "kuvioilla").
      Ragdollit taitavat olla aavistuksen isompia kuin Birmat, mulla vuoden vanha kastraattiuros painaa melkein 6kg kun taas sen sisko samasta pentueesta painaa 3½kg.
      Birmat ovat myös luonteeltaan aivan mahtavia, tosi ihmisläheisiä ja seurallisia. Leikkisiä, mutta silti rauhallisia. Juttelevat, mutteivät kuitenkaan pidä hirveää meteliä. :)
      Suosittelen valitsemaan Birman, pentujen hinnat pyörii lemmikkitasoisilla 500€ ja siitos/näyttelytasoisilla 600-650€ kieppeillä.
      Jos kerran olet rotusivuja surffannut, olet varmaan huomannut että Birmojen pentulista löytyy osoitteesta www.kolumbus.fi/birmankissa.

• Tabby

Birma on hieman (tai oikeastaan aika paljonkin) pienempi kuin ragdoll. Tädilläni on birma, painoa löytyy neitokaiselta noin 3 kg, kun taas tuttavan ragdolltyttö painaa 6 kg.

Birmat ovat mielestäni mukavia, mutta ainakaan tätini birmalla ei todellakaan ole mukava ja kaunis ääni. Ihan äänen perusteella en tätä kissaa hankkisi, samaa sanoi mies: "Järkyttävä ääni!" Asia varmistui, kun kerran veimme tätini birman hoitopaikasta kotiinsa. Koko automatkan kissa huusi suoraa huutoa mädällä äänellään. Muuten oikein kiva ja nätti otus kyllä.

Pidän enemmän ragdolleista kuin birmoista. Pidän kookkaista kissoista, en pienistä luikuista. Toisaalta, kun pidän maatiaisista ja aion niitä hankkia lisää, en voi koskaan tietää minkä kokoinen kissasta aikuisena tulee ;).

Birmalla ja ragdollilla on eroa värityksissä. Birmalla on colourpointväritys, ragdolleilla joko colourpoint, bicolour tai mitted. Birmalla hyväksytään myös enemmän värejä. Ragdollejakin on mm. punanaamioita, mutta ne ovat vielä todella harvinaisia. Suomessakin oli pitkään vain ruskea-, sini-, suklaa- ja lilanaamioisia ragdolleja.

Ragdollin ulkonäkö on muutenkin kauniimpi kuin birman ;). Mutta tämähän onkin vain minun mielipiteeni =).

• Tine

Itselläni oli aiemmin ihan sama ongelma ja puntaroin molempia rotuja. Päädyin kuitenkin itse Pyhään Birmaan. Olen aina haaveillut juuri Birmasta, ihailen sen ulkonäköä. Turkki on pöyhkeämpi kuin Ragdollilla ja se on sopeutuvaisempi (olen näin ymmärtänyt)ja pienikokoisempi. Hintavertailuja tehtyäni huomasin, että Ragdollit ovat kalliimpia. Ragdollin lemmikkitasoinen pentu 550/600 € ja siitos- ja näyttelytasoinen lähemmäs 1000 €. Ragdollit ovat nyt suosittuja ja niitä on vaikeampi saada kuin Birmoja.
      Birmojen hinnat täällä jo kerrottiinkin 500 € lemmikkitasoinen ja 600€--> saa siitos- ja näyttelytasoisen pennun.

Kerrohan kumpaan rotuun päädyit.

• Kissaa kaipaava

:) Kiitoksia paljon vaivannäöstänne että kerroitte kissoistanne. Teistä kyllä on ihan mahtavasti apua. Kiitos kaikille :)

• raggari

Heips! vastaan vielä kysymykseesi... vaikka on täysin makuasia, mutta itse pidän ehdottomasti ragdolleista. nimensä mukaisesti kissa "valahtaa" veltoksi syliin ottaessa (jos tahtoo) ja on muutenkin rennompi fyysisesti. Itselläni on yksi "raggari" ja toinen vauva tulee tulevana perjantaina!
        Ragdollit ovat myös seurallisia ja leikkisiä, omamme nukkuu, saunoo ja tekee kaiken meidän kanssa, tasavertaisena perheenjäsenenä. Kisumme on siis käytännössä aina siellä missä mekin. Osoittaa hellyyttä ja pusuttelee... ja on muutenkin aivan mahtava otus. Koko-asiaan en sano mitään, sillä oma narttuni on hieman pienempikokoinen "normaaliin" ragdolliin verrattuna (3 kg), mutta tuleva pentumme on isokokoisin pentu, mitä kasvattajakaan on koskaan kasvattanut!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe