anteeksi näin tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin ovatko kaikki pienoiskiväärit kaliperiltaan vähintään 22lr??
pienoiskivääri
11
612
Vastaukset
- wmr
Piekkari on cal .22, mutta cal .22 ei aina ole piekkari. Pitää vielä olla reunasytytteinen.
elikkä koska kyseinen ase on cal. 22 ja reunasytytteinen sillä saa metsästää. olenko ymmärtänyt oikein?
- pienoismetsästäjä
Mikäli luodin osumaenergia on vähintään 150 Joulea piipun suusta mitattuna, voi pienoiskivääriä käyttää tiettyjen riistaeläinten metsästykseen (MA 16 §). Tällaisia eläimiä ovat esimerkiksi pyy, sinisorsa, sepelkyyhky sekä fasaani.
On otettava huomioon, että läheskään kaikki pienoiskiväärin patruunat eivät täytä em. osumaenergiavaatimusta. - 10+4
pienoismetsästäjä kirjoitti:
Mikäli luodin osumaenergia on vähintään 150 Joulea piipun suusta mitattuna, voi pienoiskivääriä käyttää tiettyjen riistaeläinten metsästykseen (MA 16 §). Tällaisia eläimiä ovat esimerkiksi pyy, sinisorsa, sepelkyyhky sekä fasaani.
On otettava huomioon, että läheskään kaikki pienoiskiväärin patruunat eivät täytä em. osumaenergiavaatimusta.Nykyään minimiraja riistaelainten metsästykseen on 100J
16 §
Yleiset ampuma-asevaatimukset
Riistaeläimen ampumiseen käytettävän rihlatun luotiaseen luodin osumaenergian on piipun suusta mitattuna oltava vähintään 100 joulea (E 0 > 100 J).
Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, on:
1) jos asetta käytetään ketun, tarhatun naalin, mäyrän, saukon, supikoiran, pesukarhun, rämemajavan, metsäjäniksen, rusakon, metson, teeren tai hanhen ampumiseen, patruunan luodin painon oltava vähintään 2,5 grammaa ja osumaenergian 100 metrin päässä piipun suusta mitattuna vähintään 200 joulea (E 100 > 200 J).
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090823
http://eralehti.fi/erablogit/ps-pekka-suuronen/lex-kani-ja.aspx - mettänpeikko
10+4 kirjoitti:
Nykyään minimiraja riistaelainten metsästykseen on 100J
16 §
Yleiset ampuma-asevaatimukset
Riistaeläimen ampumiseen käytettävän rihlatun luotiaseen luodin osumaenergian on piipun suusta mitattuna oltava vähintään 100 joulea (E 0 > 100 J).
Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, on:
1) jos asetta käytetään ketun, tarhatun naalin, mäyrän, saukon, supikoiran, pesukarhun, rämemajavan, metsäjäniksen, rusakon, metson, teeren tai hanhen ampumiseen, patruunan luodin painon oltava vähintään 2,5 grammaa ja osumaenergian 100 metrin päässä piipun suusta mitattuna vähintään 200 joulea (E 100 > 200 J).
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090823
http://eralehti.fi/erablogit/ps-pekka-suuronen/lex-kani-ja.aspxNY valtion isomman riistan ampumiseen on yksi rajoitus.Hylsyn keskellä oleva nalli ratkaisee peuran ja karhun metsästyksessä.Jos ei ole keskellä olevaa nallia,se tarkoittaa vain pienriistaa varten.Haulikolla on lupa kaataa riistaa,jos ampuu vähintään 16 ga.piipulla,ja lyijykuulalla ( slug ).Pienicaliberiset kiväärit ovat sallittuja kunhan niiden hylsyissä on "keskinalli",mikä takaa ruutimäärän vahvuuden,lähtönopeudesta huolimatta.Jousiammunnasta erikseen ?
- mettänpeikko
pienoismetsästäjä kirjoitti:
On otettava huomioon, että läheskään kaikki pienoiskiväärin patruunat eivät täytä em. osumaenergiavaatimusta.Ihmeellisiä perinteitä joka maassa.Suomessa on luvallista ampua metsälintuja rihlalla,mikä ei tulis kuuloonkaan yhdysvalloissa.Vesilintuja ainoastaan haulikolla ja lyijyttömillä hauleilla,mikä on hyvä laki välttäen lintujen lyijymyrkytystä syödessään pohjamudasta hauleja.Maassa maan tavalla ?
- mettänpeikko
Kyllä saa,mutta sitä ei pidä kantaa hirvimetsällä.Siit saa "sakkoloi".
- nollalinj
Tuolla P.Suurosen blogissa on asiasta
http://eralehti.fi/erablogit/ps-pekka-suuronen/pienoiskivaari-ja-lait.aspx- mettänpeikko
Hyvin tyhjentävästi esitetty kirjoitus.Sekavaa on monelle asiantuntijallekkin monimutkaiset luotien sekä ruudin määrät,ja caliberien tarkat normit.Yleensä vanhemmat ja kokeneemmat metsästäjät ovat perillä asioista.Yritäppäs ampua juoksevaa pupua rihlalla,siinä jää jänispaisti syömättä,ja "akka haukkuu tunariksi".
kiitoksia vastauksista
- Tark-ampuja
Kyllä kaikki pienoiskiväärit ovat juuri ,22 cal.Samaan caliberiin on kuitenkin vahvempi versio,.0.22 caliberin Magnum panos.Ruutimäärä on suhteellisen lähellä 308 Winchesteriä,jotenka .22 caliberin luoti on ehkä nopein lennoltaan kiväärien luokissa.Myöskin luoti tuhoutuu nopeutensa johdosta pienestäkin esteestä.Puoliautomaattinen Ruger pienoiskivääri on vaarallinen kokeneellekkin ampujalle,koska lippaan poistaessa aseeseen jää yksi patruuna laukaisuvalmiina lähtöön.Pienoiskivääri on tarkka ase ,eikä iske takaisin isompi-caliberisen tavoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579