Akku huono

huono akku.

5

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko puhelimessa päällä mahdollisesti nettiyhteys? Se nimittäin vie akkua.

• Virtaa kuluu puhelimessa kun puhelin on päällä - valmiina esim. ottamaan vastaan puheluita ja sitä varten pitäen yhteyttä matkapuhelinverkkoon. Hiukan kuluu, vaikka olisi suljettukin - silloinkin esim. kello käy ja herätyskellokin toimii.

Nokia 301:tä mainostettiin hyvällä akunkestolla (ks. esim. http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/matkapuhelimet/NOK301BLACK/nokia-301-musta -> Katso tekniset tiedot). Kesto on kymmenkertaisesti liioiteltu. Mobiilidata estettynä, 2G verkkoon rajoitettuna, hyvässä kentässä, ilman puheluita puhelin kestää päällä latauksella minulla viikon. Ilman estoja ja tunnin päivässä puhuen pari päivää.

Nokian sivuilta löytyy etsimällä yleiset virransäästöohjeet Nokian puhelimille. Palaa perustilaan äläkä jätä esim puhelinmuistiota tai viestejä päällä. Jos käyttöä on vain puheluille ja tekstareille, 2G-verkko riittää ja virtaa kuluu vähemmän. Yleisneuvoni on, että lataa akku aina täyteen saakka, pyri useimmin käyttämään akku tyhjäksi ennen latausta, mielellään laita aamuksi herätys ja sulje puhelin nukkumaan mennessä. Kokemukseni mukaan latausväliin tulee yli 50% lisää Katsele puhelimen laskureita saadaksesi ymmärrystä puhelimen käytöstä. Pitkät puhelut kuumentavat puhelimen ja sehän on merkki virran kulumisesta se. Itselläni lataus (puhelimen omalla laturilla) kestää pari tuntia.

• Litium-akuissa on turvapiirit jotka suojelevat akkua ylilataukselta ja ns. syväpurkaukselta eli käytöltä niin että jännite laskee alle 1,1 V:n. Tuo on totta että litium-akun säilyttäminen niin että se itsekseen purkautuu tyhjäksi on akulle paha. Litiumakkujen räjähdysvaaran vuoksi esim. niiden kuljettaminen lentokoneessa on rajoitettua (saa olla laitteeseen sijoitettuna)

Itse asiassa kun akun kapasiteetti - siis latauksella saatava käyttöaika - heikkenee niin syväpurkauksella saadaan kapasiteettia parannettua mutta akun elinikä vähenee (myös NiMH-akulla). Litiumakku on NiMH-akkuja parempi ns muisti-ilmiön suhteen eli puolillaan lataus ei samalla tavoin rajoita kapasiteettia. Liekö perää, mutta niin kuvittelen että tiheä lataaminen syö akun rajallisia latauskertoja, joita toki teoriassa on useita satoja.

• takakäsi kirjoitti:

Litium-akuissa on turvapiirit jotka suojelevat akkua ylilataukselta ja ns. syväpurkaukselta eli käytöltä niin että jännite laskee alle 1,1 V:n. Tuo on totta että litium-akun säilyttäminen niin että se itsekseen purkautuu tyhjäksi on akulle paha. Litiumakkujen räjähdysvaaran vuoksi esim. niiden kuljettaminen lentokoneessa on rajoitettua (saa olla laitteeseen sijoitettuna)

Itse asiassa kun akun kapasiteetti - siis latauksella saatava käyttöaika - heikkenee niin syväpurkauksella saadaan kapasiteettia parannettua mutta akun elinikä vähenee (myös NiMH-akulla). Litiumakku on NiMH-akkuja parempi ns muisti-ilmiön suhteen eli puolillaan lataus ei samalla tavoin rajoita kapasiteettia. Liekö perää, mutta niin kuvittelen että tiheä lataaminen syö akun rajallisia latauskertoja, joita toki teoriassa on useita satoja.

Täsmennetäänpä vielä ettei litiumakkuja syväpureta kun se tapaa olla estetty. NikkeliMetalliHydridi-akkuja kyllä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut ja Tall poppy -syndrooma

Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky
      Maailman menoa
      5
      4718
    2. Oot mahtava tyyppi

En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot
      Ikävä
      43
      4578
    3. Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa

Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va
      Maailman menoa
      155
      3663
    4. Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?

He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun
      Maailman menoa
      106
      3486
    5. Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla

nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty
      Maailman menoa
      31
      3480
    6. Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti

– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm
      Maailman menoa
      45
      2946
    7. Ikävän karkoitukseen klassikkokysymys

Mikä biisi saa hymyn huulille ja ajatukset mukavasti siihen yhteen ja ainoaan? 🤩 Laita biisin sanat, älä linkkiä. Alo
      Ikävä
      12
      1070
    8. Pahimman luokan hasardi

sellainen sinä olet. Sut pitäis peitellä varoituskolmioilla ja vilkkuvaloilla, rajata lippusiimalla ja varustaa silmälap
      Ikävä
      80
      921
    9. Elämäni rakkaus

Sitä sinä olet minulle ollut. Siksi tämä on kai niin vaikeaa. Jos sinä luopuisit niin ehkä se tulisi luonnostaan sitten
      Ikävä
      63
      809
    10. Millainen mulle

Sitten sopisi?
      Ikävä
      93
      772
    Aihe