Miten pääsykokeisiin lukeminen onnistuu töiden ohella?!

Tuleva kylteri ?

Olen 20-vuotias (s. 1993) nainen ja aion hakea keväällä 2014 lukemaan kauppatieteitä Oulun yliopistoon. Olen nyt monena päivänä lukenut nettikeskusteluja ja etsinyt muualtakin tietoa kauppiksen pääsykokeista ja niihin valmistautumisesta. Täytyy kyllä myöntää, että tiedonhaun myötä on alkanut _hieman_ kismittämään sisälle päässeiden henkilöiden lukumäärät ja lukusuunnitelmat.

Suurin osa sisälle päässeistä kertoo lukeneensa todella suuria tuntimääriä (300-700h) ja lukeneensa jonkun 6-8h päivässä. Ja tämä siis vasta luku-urakan alkupuolella! Loppuvaiheessa he kertovatkin sitten lukeneensa jopa 10-15h päivässä! Ei sillä ettenkö itse aikoisi/haluaisi lukea ja paljon, mutta kysymykseni kuuluukin, että: Onko kukaan työssäkäyvä ihminen ikinä päässyt kauppakorkeaan sisälle?

Itse olen kokopäivätyössä, koska en asu enää vanhempieni helmoissa. Minun pitää siis itse maksaa vuokra, laskut, ruoat ja kaikki. En myöskään todellakaan voisi jättäytyä töistä pois esimerkiksi luku-urakan loppuvaiheilla, koska rahantulo loppuisi, kuin seinään.

Todella ärsyttävää lukea miten suurin osa lukee niin ja niin paljon, kun tiedän jo valmiiksi, etten itse todellakaan sellaista lukumäärää tule saavuttamaan. Sitten vielä kaupan päälle painotetaan sitä, että pitää muistaa tauottaa lukemista ja harrastaa vapaa-ajan aktiviteetteja, nähdä kavereita yms. Minä olen ensin päivän töissä ja sen jälkeen pitäisi koko ilta sitten lukea pääsykokeisiin. Ensin ajattelin pitää viikonloput vapaina, mutta nyt kyllä näyttää siltä, että nekin pitää käyttää kokonaan lukemiseen, että saavuttaisin edes jotenkin vanhempiensa luona asuvien lukumäärän.

Todella ärsyttävää, kun on jo valmiiksi sellainen olo, etten varmaankaan voi päästä sisään, kun niin monet muut ehtivät lukea niin paljon enemmän, kuin minä.

8

3060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dhkdgjwthjwgkwy

Huonosti.

• Tuleva kylteri ?

Hahhah, sitä vähän epäilinkin :D

• zil12

"Suurin osa sisälle päässeistä kertoo lukeneensa todella suuria tuntimääriä (300-700h) ja lukeneensa jonkun 6-8h päivässä."

Itse en kyllä ole noihin lukuihin uskonut, ainakaan suurimmalla osalla. Riippuu opiskelutyylistä ja miten tuon ajan laskee. Itse käytin ehkä 200-250h. Myös hakukohde tietenkin vaikuttaa, Helsinkiin jos haluaa niin työtä pitää tehdä enempi. Ouluun kerta haluat, niin en kyllä luovuttaisi. Itse aloittelin huhtikuussa ehkä 2h/ päivä ja sitten pari viikkoa ennen koetta 6-8h/ päivä. ~20 pinnaa kokeesta ja Ouluun opiskelemaan.

Itse tekisin niin, että tässä syksyllä rupeaisin hiomaan opiskelumenetelmiä, jos ei vielä ole sitä omaa tyyliä. Sillä oppimisen laadulla ja tehokkuudella on väliä. 2-3 tuntia tehokasta keskittymistä parempi kuin 5 tuntia väsyneenä ja välillä samalla jotain telkkaria silmäillen, se on itsensä huijaamista vain.

Ensi vuoden matikan osuuskin on jo tiedossa, eli perustuu lukion talousmatematiikkaan. Tällä foorumilla on aikasemmin kyselty, että kannattaako aikasemman vuoden kirjoja lukea. Esimerkiksi laskentatoimesta ne samat perusjutut ja tärpit esintyy kokeessa toistamiseen.

Oma suunnitelmani tarkemmin:
      - Opiskelumenetelmät/ -rutiini kuntoon hyvissä ajoin. Ihan rauhassa kuitenkin, ei liikaa stressiä.
      - Lukion talousmatikka läpi jo syksyllä itsevarmuutta tuomaan, hyvä sitten kertailla lähempänä koetta.
      - Taloustieteen kirja Pohjolalta ollut useampana vuonna jo. Saa varmaan kirjastosta lainaan nyt, kun ei ole pääsykokeita. Lueskelisin senkin syksyllä läpi, että saisi kokonaiskuvan haltuun.
      - Laskentatoimesta usein kysytyt/tärpit/peruskysymykset haltuun.

Lähempänä koetta sitten ne tarkemmat ulkoamuistettavat asiat johtamisesta ja markkinoinnista, sekä kysytäänhän niitä nippelikysymyksiä muistakin. Nyt kuitenkin vasta syyskuu, että en liikaa stressaisi.

Todellakin realistinen mahdollisuus päästä opiskelemaan, riippuu omasta motivaatiosta ja siitä rutiinista/ hyvistä tottumuksista mitä kehittelet hyvissä ajoin. Tsemppiä!

t. Fuksipoika2013, Oulu

• fffaaad

Ei toivoakaan.

• Tuleva kylteri ?

Kiitos tsempistä sinulle zil12, eli Fuksipoika (: Ihanaa, kun edes joku on positiivisella mielellä! Otan neuvoistasi vaarin!

Enkä ole siis luovuttanut, vaan haluan todella paljon päästä opiskelemaan kauppatieteitä! Tuli vain niin lannistunut olo, kun etsin tietoa, että oli pakko tulla tänne purkamaan mieltä.

• Omin_päin

Fuksipoika kirjoitti asiaa. Toki jos rahaa haluat satsata, joku harjoitustehtäväpaketti voisi auttaa (jos se on laadukas). Lukemista ja harjoittelua. Toki voit harjoitella ominkin päin kyselemällä itseltäsi asioita.

• sannaaa2

kannattaa ehdottomasti hommata harjoitustehtäviä ainakin että saa rutiinia niihin monivalintatehtävien tekemiseen, jossei valmennuskurssia käy :) Itse olin töissä täysipäiväisesti toukokuun puoleen väliin, jonka jälkeen tein vain viikonloppuja ja pari viimeistä viikkoa ennen pääsykoetta otin kokonaan vapaaksi. Kannattaa esim. kesälomat koittaa pitää juuri ennen niitä pääsykokeita, jotta saa lukuaikaa ja muutenkin pyrkiä hieman vähentämään vuoroja kevättä kohti, mutta ihan oikeasti riippuu niin paljon ihmisestä kuinka paljon lukemiselle tarvitsee aikaa. Itse sain 32 pinnaa kokeesta, joten mulle tälläinen valitsemani töiden ja opiskelun rytmitys sopi hyvin. Todellakin on mahdollista yhdistää myös täysipäiväinen työ ja pääsykokeisiin lukeminen, varsinkin jos olet ihan kohtalaisen nopea oppimaan. Pääsykoeurakka on aina raskas ja sen pitääkin tuntua raskaalta. Ei kukaan joka hakee kauppikseen pääse helpolla. Ouluun on myös hieman helpompi päästä kuin useimpiin kaupunkeihin ja varsinkin jos saat yotodistuksesta hyvät pisteet, no worries :)

• Sisään251

2009 pääsin Turun Kauppakorkeakouluun lukemalla kaksi kertaa kirjat läpi ja kertaamalla itseopiskelumateriaalia. Riippuu toki myös lähtötasosta panostuksen määrä. Itse en kyseisen haun monivalintakysymyksiä puolla, sillä ne eivät testaa millään lailla soveltuvuutta. Toisaalta hakijamäärät suuria..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2343
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1277
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      671
    Aihe