Onko joku käynyt Ramallahissa?

matka suunnitteilla

Onko teistä kukaan käynyt Jerusalemista käsin Ramallahissa? Kertokaahan kokemuksia sekä milloin kävitte.

8

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matka suunnitteilla

      Tai muualla Länsirannalla?

    • timovaan

      Hei, olimme viime vuonna siellä, oli palestiinalaisäiti saattajana ja oppaana, -menimme paikallisella pikkubussilla (vuorolinjalla) Itä_jerusalemien hotellien edestä
      tarkastuspisteellä piti jonottaa ja kävellä 30 min, muistaakseni sama bussi jatkoi sitten tarkastuspisteen jälkeen matkaa..
      takaisin tulimme sattumalta näkemämme suomalaisryhmän mukana ihan normaalissa samanlaisessa pienessä linja-autossa, jossa oli myös paikallisia
      taas jonotettiin 30min tarkastuspisteellä ja 'häkissä'

      ilmeisesti taksilla saa mennä helpoiten ilman saattajaa
      nyt on tarkoitus mennä taas viikon kuluttua 4.10. -silloinkin on joku paikallinen mukana

      • matka suunnitteilla

        Kiinnostavaa, kerro lisää kun palaat sieltä.

        Me kyllä ajateltiin mennä ihan vain omia aikojamme bussilla Jerusalemista miehen kanssa kaksistaan. Kierrellä siellä sun täällä ja juoda kahvit tai käydä syömässä, ostaa jotain paikallista ja palata takaisin. Olen lukenut aiheesta ja käsittääkseni se on ihan mahdollista.

        Käsittääkseni maahan tultaessa on aika tarkat turvajärjestelyt ja siinä saatetaan kysyä, aiotteko käydä Länsirannalla. Mitäpä sitä etukäteen kertomaan. Sama jos palaa niin mitäpä niille turhaan kertomaan, missä sitä on reissattu, eihän siitä Länsirannalla käynnistä mitään passiin jää.


    • North-South

      Turvatarkastuksessa vaan ahdistetaan ja tarkoituksena on näyttää, että kuka on pomo. Vaikka länsirannasta kysellään, niin on aivan sallittua siellä silti käydä. Ramallahissa olin itse myös, kaupungissa hiukan kyylääjiä, mutta taas hotellien kahviot olivat todella yllätävänkin hyviä. Mukavaa palvelua ja englanti taittuu paremmin kuin israelin puolella. Isoja ketjuja oli myös siellä puolella, mutta niitä ei toki israelin puolella mainosteta. Itä jerusalemis lähti mutkikas ja ruuhkainen tie suoraan ramallahiin ja checkpointin läpi. Silti siellä oli israelin kilvissä olevia autoja ja paikalliset tietävät, että kyseessä on yleensä israelin arabije tai turisteja joten aika rauhakseen saa kulkea. Mukavaa reissua!

      • North-south

        Lähempään turvatarkastukseen silti "pääsee" jos sattuu mielenkiinnosta ramallahiin kertomaan... :)


    • KOKEMUKSENI

      Synkkä ilmapiiri. Pikkupojat potki palloilla päin meitä ulkomaalaisen näköisiä.
      Huomasi selkeesti ettei ollut lapset saaneet kuulla vielä rakastavasta Jumalasta.
      Jos menette, niin toivon että saatte edes jonkun mahdollisuuden kertoa kristinuskon sanomasta tai edes osoittaa rakkautta, että he saisivat tietää sellaista olevan olemassa. Siunausta matkaan.

      HAMASIN POIKA, (Mosab Hassan Yosef) tosi hyvä kirja juuri Ramallahista.
      Kertoo useasta näkökulmasta asioista. Kaveri opetettiin lapsesta vihaamaan juutalaisia, mutta löydettyään Jeesuksen, hän sai sydämeensä rakkauden ja hän näki asiat uudessa valossa.

      • Hitto mitä tuubaa.

        Ramallahiin pääsee kyllä mutta Israelista vuokratulla autolla ei yleensä. Dallah vuokraa autoja joilla saa ajaa myös Länsirannalla, vakuutukset kuntoon! Israelissa rekisteröityjä autoja ei yleensä enää karsasteta ainakaan Ramallahissa koska niitä on paljon siellä.

        Hintataso on ruuassa Israelin tasosta aina -60 % asti (paikalliset halvimpia). Kannatta juoda pullovettä. Eurooppalaisilla ja varsinkin suomalaisilla erittäin hyvä maine. Kannattaa opetella ihan muutama sana arabiaa kuten
        - ahlan = moi
        - ahlan wa sahlan = hyvää päivää (kohteliaampi)
        - ahlan fik (vastaus edelliseen)
        - sukran = kiitos
        - afwan = ole hyvä
        - kif halat (miehelle) / kif halik (naiselle) kuinka voit
        - tayyeb sukran = kiitos hyvin
        - marhaba = päivää
        - la = ei
        - aiwa = kyllä
        - ana min finlanda = olen Suomesta

        Arabit ovat erittäin ystävällisiä ja helposti lähestyttäviä. Ramalahissa on turvallista liikkua ainakin päiväaikaan. Pukeutumisessa ei ole mitään tarkkaa koodia mutta kohtuus kaikessa (ei kovin lyhyissä shortseissa).

        Nablus on hyvä vierailukohde myös.

        Siirtokuntalaisia kannattaa varoa.


    • Haverim

      En mistään hinnasta lähtisi Rammalahiin tai Nablusiin. Pysyn mieluummin juutalaisella puolella. On turvallisempi olo, voi illallakin liikkua vapaasti ja ei tarvi pelätä puukotusta eikä kivien heitteliöitä .Olen asunnut 2-vuotta Israelissa ja tiedän tilanteen. En lähtisi arabi kaupunkeihin seikkailemaan. Turvallista pysyä juutalaiskaupungeissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe