Miten selviät nuoren aikuisen lapsen kuolemasta?

suruun uponnut

Kun menetin lapseni joka oli jo yli 25v. Niin kertokaa te jotka olette kokeneet nuoren aikuisen kuoleman. Te lähiomaiset. Miten selviätte surusta, masennuksesta, kysymyksistä, unettomuudesta ym... Miten kauan tämä kestää, vuosia, vuosikymmeniä vai loppuelämän. Löytyykö iloa enää mistään. Pystyykö nauramaan, leikkiä laskemaan ym. Joka pv ajatuksissa, joka tunti. Vieläkin vaikka aikaa jo muutama vuosi.

139

20368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surussa eläen

      Kun lapseni kuoli etsin epätoivoisesti jostain tietoa, kirjaa joka kertoisi aikuisen lapsen kuoleman jälkeisestä surusta vanhempien. Tai sururyhmää. En löytänyt. Olisin jopa itse ollut valmis perustamaan ryhmän jossa olisi voitu keskustella aiheesta. Kirkon tuoma ryhmä tyrmättiin kun siellä oli hyvin pienten lasten kuolemien kohtaamia vanhempia. Sanottiin ettei se ole nyt ajankohtainen kun vasta tapahtunut ja kun ei kyse aikuisen lapsen kuoleman omaisten ryhmästä.

    • KRITO??

      Voisi olla hyvä, että kyselisit kirkolta muitakin vaihtoehtoja? Esimerkiksi joku KRITO-ryhmä http://www.kansanraamattuseura.fi/sinulle/toiminta/elamanvaiheissa/kristillinen_toipumistyo_krito ?? En tiedä pidätkö tuota liian "hengellisenä", mutta olen kuullut että monet on tuossa ryhmässä toipuneet tai ainakin saaneet eväitä jaksaa?
      Jos olen oikein ymmärtänyt niin tuossa ryhmästä tulee aika tiivis ja siinä edetään tietyn keskustelukaavan mukaan. Kannattaa ainakin tutustua?

    • niin justiinsa

      Enhän minä selviäkkään, lillun vaan päivästä toiseen. Tulevaisuus on enää merkitsetön. Ellikkä suremalla, muista surra!

      • ikävä on

        Suren niin paljon että meinaan kuolla suruun. Vaikka olisi ilonaiheita jäljellejääneestä lapsesta, lapsenlapsista. Niin silti ei osaa enää iloita. Ei nää luonnon kauneutta niinkuin haluaisi, värejä, tuntemuksia. Musiikki tuo itkua, sanoitukset. Kokeilin lääkkeitä uniongelmiin, masennukseen. Ei ne tuoneet apua. Ei auta sureminenkaan tähän surutyöhön. Tuntuu että odottaa vaan että vuodet kuluisi ja saisi itse päästä sinne valoon missä lapseni on.


    • sattuu

      Kyllä suruun voi kuolla, olin itsekin aivan varma rakkaan lapseni kuoleman jälkeen, että en enää voi enkä jaksa elää.Tosi kova liikunta päivittäin pitää minut jollakinlailla
      elossa, en voi sanoa että elän, mutta olen olemassa.
      Vaikka vuosia on minullakin tapahtuneesta traagisesta kuolemasta, ei elämä koskaan enää palaa siihen iloisuuteenkin mitä joskus ennen koin.
      Tämä raskas risti on vain kannettava, olinko tehnyt niin paljon väärin että sain tämän
      kohtalon.

      • sattuuniin

        Minäkin mietin monesti mitä tein väärin, rangaistiinko minua. Syyllistän itseäni vaikkei pitäisi.


      • Lupja säätää elämän
        sattuuniin kirjoitti:

        Minäkin mietin monesti mitä tein väärin, rangaistiinko minua. Syyllistän itseäni vaikkei pitäisi.

        Minä uskon että jokaisella ihmisellä on on annettu päivät jotka hän viettää täällä maan päällä. Jos tekee itsemurhan niin silloin kyllä tietoisesti lyhentää elinaikaansa.
        Älää syylistäkö vanhempina itseänne lastenne kuolemasta. He olivat vain tarkoitettu elämään vahän aikaa.


      • Anonyymi
        Lupja säätää elämän kirjoitti:

        Minä uskon että jokaisella ihmisellä on on annettu päivät jotka hän viettää täällä maan päällä. Jos tekee itsemurhan niin silloin kyllä tietoisesti lyhentää elinaikaansa.
        Älää syylistäkö vanhempina itseänne lastenne kuolemasta. He olivat vain tarkoitettu elämään vahän aikaa.

        Itse haluan ehdottomasti kantaa myös oman syyllisyyteni kun en osannut oikein auttaa. Ympärilläni paljon ihmisiä, jotka toistavat tätä nykyajan mantraa "älä syyllisty" "älä syyllistä"-ihan kuin huolet vaan pois ja eteenpäin. Uskon rehelliseen analysointiin ja oman roolin ja vastuun hyväksymiseen. "Älä syyllisty" vain siirtää ongelmaa. Vain itse tiedät ,eivät muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse haluan ehdottomasti kantaa myös oman syyllisyyteni kun en osannut oikein auttaa. Ympärilläni paljon ihmisiä, jotka toistavat tätä nykyajan mantraa "älä syyllisty" "älä syyllistä"-ihan kuin huolet vaan pois ja eteenpäin. Uskon rehelliseen analysointiin ja oman roolin ja vastuun hyväksymiseen. "Älä syyllisty" vain siirtää ongelmaa. Vain itse tiedät ,eivät muut.

        Oli kuin minun kirloittamani amani. Todella tympii tyo "älkää syyllistykö tai i syyllistäkö, kyllä rehellinen ajattelu on sallittua vaikka iloa ei tuokaan. Miten selvitä, siihen ei vastausta taida tulla ja vertaisryhmiäkään aikuisen lapsen kohdalla ei juuri ole. Ikuinen pohdinta jatkuu. Surusta en edes halua luopua.


    • kokenutkin**

      Ihmiset haluavat auttaa vilpittömästi. Auttaa surevaa, halata, kuunnella, olla läsnä jne... Mutta kun itse koin auttamista niin jälkeenpäin ajatellen parasta oli kun toinen halasi mutta ei puhunut mitään. Tunsi kun toinen välittää. Neuvot hoitajien että kyllä se aika parantaa, käythän lenkillä kävelemässä jne vain ahdistivat. Kun toinen on niin heikko ettei saa syötyä, nukuttua, selvittyä arjesta. Ihmisten loputon virta tuoda kukkia, surunvalitteluja, adresseja vain väsytti. Halu mennä hiljaisuuteen.

      • niinjustiinsa

        Utelijaita ne on, kierrän kaukaa. Kaikki pitäisi kertoa kaikille, en lähtenyt tähän, kerron vain vertaisille ja vatkaan läheisen menettämistä. Ei surua suruttomille.


      • Anonyymi

        totta.kliseiset menoneuvot ovat pintaa-eivät auta.


      • Anonyymi

        En usko että aika parantaa surua, mutta sen kanssa pitää oppia elämään. Minulla on ystävä jolla oli kolme tervettä lasta, yksi lapsista sai syövän ka menehtyi, se oli kamalaa aikaa, ystäväni sanoi että hän elää minuutin kerrallaan.
        Sitten kun vähän alkoivat päästä jaloilleen asiasta surunsa kanssa niin seuraava lapsi kuoli sydämmen pysähtyessä ilman mitään sairauksia. Silloin olin varma että ystäväni ei tule jaksamaan . Meni muutama vuosi hiljais eloa, mutta tänään hän on aika lähellä entistä minäänsä, sanoo että suru on sydämmessä mutta on opittava elämään sen kanssa
        Joten tälläiset asiat ovat niin raskaita kantaa vanhemmille jotka syystä tai toisesta ovat menettäneen rakkaansa . Voimia heille toivotan .


    • vajaahöyhen

      Suruun uponnut, kyllä tämä valitettavasti on loppuelämän juttu.
      Vaikka kuinka siihen saisi helpotusta useammaltakin taholta, niin yksin tämän surun joutuu kuitenkin läpikäymään ja suremaan.Tietenkin saman tuskan kokeneet, joiden kanssa voi jakaa ehkä antaa jonkin verran helpotusta tuskaan.
      Toisinsanoen mikään ei tunnu enää yhtään miltään, niin se vaan on.
      Täällä on myös suureen suruun täysin vajonnut siipirikko.

    • sureva

      Minulla vasta hetki, kun menetin lapseni onnettomuudessa, en osaa sanoa muuta, kuin sisälläni on valtava tyhjyys ja mikään ei tunnu miltään.
      Tulevaisuus kauhistuttaa, mietin miten ihmeessä tämän kanssa kykenen elämään...

      • niin justiinsa

        Ota askel kerrallaan, älä kiirehdi mihinkään, anna ajan kulua, muista surra.
        Anna kyynelten tulla, puhu läheisille, älä kylän juoruämmille. Pikku hiljaa suru alkaa muuttamaan muotoa, jää kauniit muistot. Tällaista elämä vaan on, vuorollaan meitä jokaista kohtaa suru.


      • Surusielu
        niin justiinsa kirjoitti:

        Ota askel kerrallaan, älä kiirehdi mihinkään, anna ajan kulua, muista surra.
        Anna kyynelten tulla, puhu läheisille, älä kylän juoruämmille. Pikku hiljaa suru alkaa muuttamaan muotoa, jää kauniit muistot. Tällaista elämä vaan on, vuorollaan meitä jokaista kohtaa suru.

        Mikään ei koskaan enää tule ennalleen. Suru ja tuska on ja pysyy. En tiedä, miten tämän jaksaa, mutta toisten lasten takia täytyy jotenkin. Täytyy ainakin elää ne päivät, mitkä on annettu. Täytyy, vaikka ei millään jaksais.


      • surullinenäiti

        Just näin. Kun itse olisin kirjottanu. Muiden lasten tähden on pakko. Ei siis oo mahdollisuuksia! Pian on vuosi menny ja vähä helpottaa. Suru on ja pysyy. Tuskan voi haudata puutarhahommiin. Pitää koittaa elää niin että taivaassa tavataan.


    • leskiäiti <3

      Hei. Minä menetin 26v poikani keväällä 2010, eli siitä on nyt pikkusen reilu 4vuotta. Ensimmäiset 2 vuotta meni varmaan siihen että suurimmaksi osaksi itketti, ja tuntui ettei jaksa tehdä yhtään mitään. Tuon kahdenvuoden jälkeen jo kuulin linnunlaulun keväällä ja aistin auringon paisteen. Ne on hienoja tunteita. uskalsin jo hymyillä, jopa nauraa ja iloita pienistä asioista.

      Miettikää sitä että halausiko lapsenne teidän olevan onnettomia? Jos lapsenne päsisi teille jotain sanomaan niin varmaan he sanoisivat että "älä äiti /isä itke. Kaikki on nyt hyvin ja mulla on hyvä olla. Eläkää ja iloitkaa elämästä joka teillä on".

      Surulle on annettava aikansa, se on surtava ...mutta ei ole hyvä jäädä vellomaan siihen suruun. Kaikilla meillä on määräaikamme täällä, ja kun aika on täysi, niin se on menoa sitten. Onnellisia he kellä on jälleennäkemisen toivo. itse uskon siihen että tapaan poikani ja mieheni kun minun aikani tulee lähteä täältä. Ikävä toki on valtava lastani ja miestäni, mutta sen kanssa on vaan opittava elämään. Onneksi muistoja ei kukaan voi viedä. Poikani kävi kuolemansa jälkeen mulle "unessa" kertomassa että hänellä on nyt hyvä olla ja että taivaan valtakunnassa on niin kaunista. uskon että tapaan hänet sitten kun oma aikani on mennä

      • Anonyymi

        On ollut paljon surullisia kokemuksia täällä.
        Yli kymmenen vuotta sitten kuolleen kaverin näin unessa tapahtuneen jälkeen. Hän kertoi että kaikki on hyvin nyt. Kaveri oli silloin 33-vuotias ja kuolema järkytys.


    • murtunut

      Ei siitä selviä, se on ja pysyy koko lopun elämäämme, se vaan on hyväksyttävä. Oma rakas lapsi, ainutlaatuinen, korvaamaton. Suru on murskaava, alleen jättävä, ikävä jatkuva. Eteenpäin on vaan yritettävä mennä kaipaus jokapäiväisenä vieraana. Tuntuu että oman lapsen menettämisen jälkeen elää ihan omassa maailmassa, ja se on tosi yksinäinen, surullinen maailma.

      • surunmurtama

        Niin pysyy. Olen menettänyt lapsen ja elämä sen jälkeen on ollut päivästä toiseen suoriutumista, ei elämistä


      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä kanssasi. Rakkaan tyttäreni menettämisen jälkeen maailma on surullinen ja yksinäinen vaikka on muitakin läheisiä, häntä ei
        kukaan korvaa. Jäi vain ikuinen ikävä. Voimia
        meille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi. Rakkaan tyttäreni menettämisen jälkeen maailma on surullinen ja yksinäinen vaikka on muitakin läheisiä, häntä ei
        kukaan korvaa. Jäi vain ikuinen ikävä. Voimia
        meille.

        Niin on. Minä menetin rakkaan tyttäreni 9.2. Tuntuu ettei mikään enää tunnu miltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on. Minä menetin rakkaan tyttäreni 9.2. Tuntuu ettei mikään enää tunnu miltään.

        Tyttäreni 33v.menehtyi 11.01.2023.Äkillisesti.En tiedä,kuinka tästä selviää.Tulee oloja,että haluan lähteä itsekin pois täältä ja "jossakin"tavata lapseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyttäreni 33v.menehtyi 11.01.2023.Äkillisesti.En tiedä,kuinka tästä selviää.Tulee oloja,että haluan lähteä itsekin pois täältä ja "jossakin"tavata lapseni.

        Hei, miten olet selvinnyt eteenpäin surussasi, minä menetin tyttäreni 37 v viime elokuussa äkillisesti ja tuska ikävä ja suru on kauheaa , eteenpäin on jaksettava mennä... päivä kerrallaan -Outi


    • Hei nimimerkit, murtunut ja surunmurtama

      Otan osaa suureen suruunne. Oman lapsen menettäminen on valtava tuska ja murhe. Elämä muuttuu lopullisesti. Kannattaa hakea ja ottaa vastaan tukea, esimerkiksi seurakunnasta löytyy keskusteluapua, mutta myös terveyskeskuksesta. Toivottavasti teillä on ystäviä, joiden kanssa voitte jakaa asiaa pois mielestänne. Vertaistuki on yleensä ihan parasta tukea. Seurakunnissa järjestetään sururyhmiä, joissa saman kokeneet käyvät ohjatusti läpi tunteitaan ja elämäänsä ja miettivät tulevaakin. Suosittelen sellaiseen mukaan menemistä. Soittamalla omaan seurakuntaan, selviää milloin alkaa seuraava ryhmä, syksyllä varmaankin. Huolehtikaa itsestänne, kerätkää voimia, luottakaa tulevaisuuteen.

      Lämpimin ajatuksin,
      Pirkko-pappi

      • onpaomituista

        Hei sinä kirkon rouva. Lopeta täällä muka lohduttelu, sillä tiedät varmasti että sanasi eivät lohduta ketään. Uteiliaisuuttasi noukut palstalla. Noilla ihmisillä, jotka menettäneet lapsensa ainoa oikea tuki on ehkä vertaistuki. Poistu tältä palstalta näsäviisauksineen.


      • Hei nimimerkki, onpaomituista
        Ikävää, että kommenttini oli sinusta noin väärin. En ole täällä uteliaisuuttani. Oikeastaan meistä kumpikaan ei voi tietää mikä ketäkin lohduttaa. Olen samaa kuin sinä, että vertaistuki on parasta, kun läheinen on kuollut, sitä suosittelin.

        Hyvää kesää sinulle,
        Pirkko-pappi


      • Anonyymi
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei nimimerkki, onpaomituista
        Ikävää, että kommenttini oli sinusta noin väärin. En ole täällä uteliaisuuttani. Oikeastaan meistä kumpikaan ei voi tietää mikä ketäkin lohduttaa. Olen samaa kuin sinä, että vertaistuki on parasta, kun läheinen on kuollut, sitä suosittelin.

        Hyvää kesää sinulle,
        Pirkko-pappi

        Kiitos Pirkko, vaikka en ole nk. uskovainen, olin hirveässä hädässä, kun sain tiedon poikani kuolemasta. Soittelikin heti moneen paikkaan, saadakseni pikaista apua. Ainoa taho sillä hetkellä oli kirkko, jossa sain tavata papin heti samana päivänä.


      • Anonyymi
        onpaomituista kirjoitti:

        Hei sinä kirkon rouva. Lopeta täällä muka lohduttelu, sillä tiedät varmasti että sanasi eivät lohduta ketään. Uteiliaisuuttasi noukut palstalla. Noilla ihmisillä, jotka menettäneet lapsensa ainoa oikea tuki on ehkä vertaistuki. Poistu tältä palstalta näsäviisauksineen.

        Tylyä.


      • Anonyymi
        onpaomituista kirjoitti:

        Hei sinä kirkon rouva. Lopeta täällä muka lohduttelu, sillä tiedät varmasti että sanasi eivät lohduta ketään. Uteiliaisuuttasi noukut palstalla. Noilla ihmisillä, jotka menettäneet lapsensa ainoa oikea tuki on ehkä vertaistuki. Poistu tältä palstalta näsäviisauksineen.

        Et ole ilmeisesti Äiti?Koska noin pahoja kommentteja laitat?


    • ikuisestiäiti

      Kohta kuusi vuotta kulunut rakkaan poikani äkillisestä kuolemasta. Ikävä, kaipuu ja suru pitää edelleen otteessa. Välillä jaksan arjen kantaa , mutta välillä särkynyt sydämeni ja järjetön ikävä vie mennessään. Puhun pojastani paljon läheisteni kanssa, mikä tuo lohtua kun huomaa että lapseni on myös edelleen heillekin "olemassa". Vaikeinta on kohdata lääkäreitä, jotka eivät ymmärrä että surulle ei voi asettaa aikaa, mieluusti tyrkyttävät kaiken parantavia lääkkeitä, joista olen kieltäytynyt. Täytyy yrittää jaksaa, kuoleman vuosipäivä lähellä.

      • tähdettähdett

        Voimia sinulle paljon. Itseki menettänyt lapsen ja ei se tuska häviä koskaan. Tietyt päivät on pahimpia ja silloin haluaa vaan olla täkin alla. Itse en pysty puhumaan lapsestani juuri kellekkään, sillä jos puhun, tulee valtava ikävä ja tuska. En ole koskaan tehnyt surutyötä, vaikka itkenyt ja masentunut ym. olen ollut. Tulen kuolemaan tämän ikäväni ja tuskani kanssa. Liian raskas on kantaa oman lapsen kuoleman surua.


      • Surunmurtama

        Menetimme rakkaan poikamme 20 vuoden iässä äkillisesti onnettomuudessa kaksi viikoa sitten. Tämä on vain niin raskasta aikaa, tuntuu ettei mitään tajua ja ymmärrä. Pelkään ihmisten näkemistä, kun en millään jaksa puhua niiden kanssa. Puhelinsoittoihin en vastaa, kun näen ketkä soittavat.Tiedän että he haluavat ehkä auttaa. Mutta kun en voi,enkä halua. Välillä tuntuu kun olisin tulossa hulluksi. Hautajaiset olivat tosi kauniit, sen mitä niistä muistan. Nuoria oli kymmenittäin ja työkavereitakin paljon hautajaisissa. Tiedän että poikani oli pidetty ja paljon on jotka kaipaavat häntä. Mutta äidin ja isän suru on jotain kauheaa. En tiedä miten tästä eteen päin. Tiedän että joskus vielä tavataan ja saadaa olla yhdessä. Mutta miten tämä jäljellä oleva aika selvitään. Niinhän ne sanovat että aika auttaa. Mutta nyt tuntuu tuokin sanonta masentavalta ja kaukaisuudelta.


      • Ckj
        Surunmurtama kirjoitti:

        Menetimme rakkaan poikamme 20 vuoden iässä äkillisesti onnettomuudessa kaksi viikoa sitten. Tämä on vain niin raskasta aikaa, tuntuu ettei mitään tajua ja ymmärrä. Pelkään ihmisten näkemistä, kun en millään jaksa puhua niiden kanssa. Puhelinsoittoihin en vastaa, kun näen ketkä soittavat.Tiedän että he haluavat ehkä auttaa. Mutta kun en voi,enkä halua. Välillä tuntuu kun olisin tulossa hulluksi. Hautajaiset olivat tosi kauniit, sen mitä niistä muistan. Nuoria oli kymmenittäin ja työkavereitakin paljon hautajaisissa. Tiedän että poikani oli pidetty ja paljon on jotka kaipaavat häntä. Mutta äidin ja isän suru on jotain kauheaa. En tiedä miten tästä eteen päin. Tiedän että joskus vielä tavataan ja saadaa olla yhdessä. Mutta miten tämä jäljellä oleva aika selvitään. Niinhän ne sanovat että aika auttaa. Mutta nyt tuntuu tuokin sanonta masentavalta ja kaukaisuudelta.

        Minäkin menetin rakkaan ainoan ihanan lapseni mönkijäonnettomuudessa viime juhannuksena 25.6.16! Tuska on aivan järkyttävä ja koko elämä tuntuu täysin merkityksettömältä! Mikään ei kiinnosta ja mitään ei jaksaisi tehdä, tuntuu kuin olisi joku ihmisraunio. Tyttöni oli myös erittäin pidetty ystävä ja kaveri nuorten keskuudessa aina heikompien puolella ja näen kuinka heilläkin monella on tällä hetkellä niin paha olla. Joka päivä mietin, että miksi viidestä mukana olleesta nuoresta muut selvisivät säikähdyksellä ja yhdelle kävi näin huonosti? Siihen ei kai koskaan löydy vastausta, että miksi hänet piti pois ottaa jo nyt?! Toivon sinulle Surunmurtama paljon voimia ja todellakin tiedän tuon tunteen, että miten tämä jäljellä oleva aika selvitään, kun tuntuu siltä ettei todellakaan selviä! Halauksia!!


      • Ckj
        Ckj kirjoitti:

        Minäkin menetin rakkaan ainoan ihanan lapseni mönkijäonnettomuudessa viime juhannuksena 25.6.16! Tuska on aivan järkyttävä ja koko elämä tuntuu täysin merkityksettömältä! Mikään ei kiinnosta ja mitään ei jaksaisi tehdä, tuntuu kuin olisi joku ihmisraunio. Tyttöni oli myös erittäin pidetty ystävä ja kaveri nuorten keskuudessa aina heikompien puolella ja näen kuinka heilläkin monella on tällä hetkellä niin paha olla. Joka päivä mietin, että miksi viidestä mukana olleesta nuoresta muut selvisivät säikähdyksellä ja yhdelle kävi näin huonosti? Siihen ei kai koskaan löydy vastausta, että miksi hänet piti pois ottaa jo nyt?! Toivon sinulle Surunmurtama paljon voimia ja todellakin tiedän tuon tunteen, että miten tämä jäljellä oleva aika selvitään, kun tuntuu siltä ettei todellakaan selviä! Halauksia!!

        Tyttö olisi täyttänyt juuri 12.7 15 vuotta!


      • voimikl

        Todella voimia sulle, muistan miten luin tästä onnettomuudesta lehtestä ja mietin hänen vanhempia.Miksi hyville syyttömille lapsille tapahtuu näin.Olen itse äiti, pelkään joka päivä ja rukoilen lakkaamatta joka päivää varjellusta lapsilleni. Miksi arvokkaille timanteille tapahtuu näin....


      • enskaseni

        Hain tämän sivun, löytääkseni täältä jotain ns vertaista. Esikoiseni neljästä lapsestani teki itsemurhan maaliskuulla. Hänen tyttärensä ehti täyttää 8 vuotta. Tyttö oli siirretty hiukan aiemmin isän luo asuun. Äidillä oli alkanut alamäki uuden Tosirakkauden pettämisen jälkeen... Ensin juopottelu, ajokortin menetys, huumeet, vierotusyritys onnistumatta mutta vierotuksessa hyvä paljon vanhemman miehen viisaat sanat, jotka pian johtivat firman unohtamiseen, samoin kaiken muun siihen asti tärkeen. Kaikki hänen kohdallaan on nyt paremmin. Vain me..., minä äitinä, ja tytär, sekä kaikki muut läheiset! Täällä vaan me ikävöidään ja käydään ihan suunnatonta surua, joka ei kuitenkaan koskaan tuo sinua, oma pikkuiseni tsnasin


      • Anonyymi
        enskaseni kirjoitti:

        Hain tämän sivun, löytääkseni täältä jotain ns vertaista. Esikoiseni neljästä lapsestani teki itsemurhan maaliskuulla. Hänen tyttärensä ehti täyttää 8 vuotta. Tyttö oli siirretty hiukan aiemmin isän luo asuun. Äidillä oli alkanut alamäki uuden Tosirakkauden pettämisen jälkeen... Ensin juopottelu, ajokortin menetys, huumeet, vierotusyritys onnistumatta mutta vierotuksessa hyvä paljon vanhemman miehen viisaat sanat, jotka pian johtivat firman unohtamiseen, samoin kaiken muun siihen asti tärkeen. Kaikki hänen kohdallaan on nyt paremmin. Vain me..., minä äitinä, ja tytär, sekä kaikki muut läheiset! Täällä vaan me ikävöidään ja käydään ihan suunnatonta surua, joka ei kuitenkaan koskaan tuo sinua, oma pikkuiseni tsnasin

        Tarkoitatko E. U:ta Jos tarkoitat olin hänen kanssaan silloin katkolla kun lähti tämän vanhemman tyypin mukaan jota moni vihaa.
        Kovasti yritin häntä auttaa silloin mutta se ei auttanut kun itsekkin kuntoutuksessa olin.
        Surullinen olin kun kuulin tapahtuneesta. Hän vieläkin facebookissa kavereissani.
        Itse menetin kaksi viikkoa sitten rakkaan poikani 32 vuotiaana , tuli ilmeisesti myrkytystila enkä tiedä miten tästä selviää. Voimia kaikille


    • Äityli85

      Aikuisen poikani kuolemasta on vuorokausi.
      Yritän etsiä jostain lohtua, voimaa
      Vain raastavaa kipua. Auttakaa!

      • tietaivaaseen

        Löydän lohtua siitä että yks päivä saan jälleen rutistaa poikaani taivaassa.


    • Maissu

      Olen lukenut näitä palstoja muutamia kertoja tämän kohta neljän vuoden ajan, senjälkeen, kun vanhin lapsemme, 24-vuotias poika kuoli. Useasti olen aikonut vastata johonkin kirjoitukseen, mutta ajattelin, ettei minulla ei ole oikeita sanoja, miten kaiken kertoisin tai voisin jakaa oman kokemukseni selviytymisestä. Mielestäni oman lapsen kuolemasta ei voikaan selviytyä, elämä muuttuu niin totaalisesti, ja itsekin muuttuu. Tavallaan olen selviytynyt, koska olen edelleen hengissä. Hakeuduin psykoterapiaan parin vuoden kuluttua pojan kuolemasta, jatkan sitä nyt kolmatta ja viimeistä vuotta.
      Meillä on kaksi nuorempaa lasta, kohta omilleen hekin lähtevät kotoa ja ei voi kuin toivoa, että heidän elämänsä kulkisi turvallisia polkuja ja he olisivat onnellisia ja selviäisivät niistä vastoinkäymisistä, joita jokaisen tielle tulee.
      Silloin nelisen vuotta sitten ennen joulua, töistä kotiin tullessani puoliso ja nuoremmat lapset olivat jo saaneet tiedon kuolemasta, ja minä sitten viimeisenä. Tilanne oli ahdistava varmasti puolisolle, ja lapsillemme, jotka odottivat minua saapuvaksi ja tiesivät, että äiti murtuu. Siitä eteenpäin elämä on ollut enemmän tai vähemmän selviytymistaistelua. Alussa valvoin joka yö muutaman tunnin, pidemmän tai lyhyemmän pätkän. Valvomista kesti yli kolme vuotta. Ajattelin poikaa, tapahtumia jotka tiedän tapahtuneen ennen kuolemaa ja paljon myös sitä, onko minun syytäni, että hän kuoli tai ajautui elämässään umpikujaan.
      Itsesyytöksiä oli ja on edelleen paljon, jotka ovat ahdistavimpia asioita tähän liittyen, vaikka mitään varsinaista syytä minussa ei ollutkaan. Ne täytyy vain kestää. Välillä kestän paremmin, välillä huonommin.
      Jatkoin työntekoa neljä kuukautta kestäneen sairausloman jälkeen, mikä osoittautui liian lyhyeksi ajaksi. Olisin kaivannut työssäni tukea, uudelleen perehdytystä, tai jotain, mikä olisi auttanut selviytymistäni työssä. En itse ymmärtänyt tätä silloin vaatia, koetin vain selvitä päivästä toiseen ja jatkaa ikään kuin siitä, mihin jäin.
      Nyt olen uudelleen sairaslomalla. Toivon, kunpa vain saisin olla rauhassa ja huolehtia jäljellä olevasta perheestä parhaani mukaan.
      Ikävä poikaa kohtaan ei häviä milloinkaan. Kuitenkin minun pitää jatkaa elämistä ja jaksaa koska rakastan puolisoa ja lapsiani, myös häntä, joka on poissa.
      Ajattelen, että jos olisi kuitenkin olemassa jotain kuoleman jälkeen, jospa kuitenkin saisin joskus vielä tavata poikani uudestaan. En ole kauhean uskonnollinen, mutta toivoisin olevani. Saisin siitä lohtua tilanteeseeni. Tämä toivon kipinä jälleen näkemisestä tuo hieman helpotusta.
      Myös se toive, että näillä elävillä lapsillani menisi elämä hyvin, auttaa minua jaksamaan, koetan huolehtia itsestäni, kodista ja perheen hyvinvoinnista parhaani mukaan. Sen täytyy riittää, enempään ei kukaan pysty, kuin tekemään parhaansa.
      En tiedä, antoiko tämä sinulle yhtään lohtua, kuitenkin minun on kerrottava asiat miten ne oikeasti ovat. Olemme edelleen normaali perhe. Lapset opiskelevat, mies käy töissä. Minä olen nyt poikkeuksellisesti kotona, ja koetan helpottaa puolison jaksamista huolehtimalla kotihommista, ruuanlaitosta, siivouksesta, hän kun on ainoa palkkatyötä tekevä perheessä tällä hetkellä. Iloisia hetkiä perheessä on ja yhteisiä lomiakin olemme puolison kanssa viettäneet. Huumoria elämässä on mukana, kuten ennenkin.
      Kun ikävä oikein ahdistaa, lähden metsään, ja hyvä keino on ollut käsityöt, joiden tekemisen olen aloittanut uudelleen. Tänä syksynä aloitin myös liikunnan, koetan käydä jumpassa ja ulkoilla. Jos on huono päivä, annan itselleni luvan olla tekemättä liikaa. Katson jonkin elokuvan tai lähden ulos pihatöihin tai kävelemään. Myös leipominen auttaa minua paljon, tai joku muu tekeminen, josta pitää ja johon joutuu keskittymään.
      Yksi asia helpottaa vähän ja toinen mukava juttu hieman lisää, kun tulee ikävä ja surullinen olo. Taide ja klassinen musiikki on tullut myös mukaan kuvioihin, eri tavalla kuin ennen, mielestäni suhde näihin on syvällisempää kuin aiemmin.
      Välillä itken, paljon ja totaalisen surun vallassa. Annan itseni itkeä, niin paljon, kunnes jaksan taas. Vien kynttilän haudalle, tai sytytän kynttilän kotona. Ajattelen, että poika on edelleen jossain olemassa, en vain tiedä missä. Pojan kuolema on muuttanut minua, pysyvästi, ja muuttaa varmasti vielä lisää. Kaikki muutos ei ole pahasta, näin uskon. Aion jatkaa elämääni niin hyvin ja niin kauan kuin sitä minulle suodaan, aion huolehtia lapsistani ja puolisosta sekä myös itsestäni niin hyvin kuin osaan ja pystyn.
      Toivon sinulle ja muille samassa tilanteessa oleville voimia ja rakkautta. Armahtakaa itseänne ja antakaa itsenne nauttia elämästä, itkekää ja naurakaa kun siltä tuntuu. Ja älkää unohtako elää elämäänne.

      • muuri3

        Eksyin tänne sivulle, kun päivä oli vaikea.Poikani oli 23-vuotias kuollessaan, ja olisi täyttänyt nyt 25 vuotta. En tunne ketään jolla samanlainen suru, ja sivulta löysin kirjoituksesi kuin omani.Voimia myös sinulle


    • murtunut

      Äityli85 ja Maissu kyllähän se niin on että elämä on yhtä helvettiä kun oma lapsi kuolee. Sellaista ei saisi sattua meille kenellekään. Oma lapsi, jota kasvatimme, vaalimme, rakastimme. Katsoimme perään. Tapahtuma murtaa ihmisen, yrität elää ja olla ja suuri suru peittää kaiken alleen. Alkuajan shokki, kyyneleet, harhailu, paniikkikohtaukset. Sitten tajuat päivästä toiseen ettet enää ikinä voi häntä nähdä, ainutlaatuista hienointa ihmistä maan päällä, omaa lastasi. Olisi ollut vielä niin paljon sanottavaa, puhuttavaa. Rakastettu oma lapsi. Elämä on nyt karmeaa, tuntuu ettei ole tunteita lainkaan jäljellä. Lähestyvä joulu tuntuu kauhealta. Kunpa vain saisi lapsensa takaisin.

      • Anonyymi

        Ei saisikaan tapahtua kenellekkään. Voi että. Yrittäkää jaksaa palstalaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saisikaan tapahtua kenellekkään. Voi että. Yrittäkää jaksaa palstalaiset.

        Vuosi mennyt poikani äkillisestä kuolemasta. Jatkuva kipu on sentään hieman hellittänyt, mutta joka päivä suru ja pohjaton kaipaus ovat läsnä. Tämän kanssa vain täytyy elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosi mennyt poikani äkillisestä kuolemasta. Jatkuva kipu on sentään hieman hellittänyt, mutta joka päivä suru ja pohjaton kaipaus ovat läsnä. Tämän kanssa vain täytyy elää.

        Kuinka olet jaksanut?Minusta tuntuu,etten halua enää itsekään enää olla täällä ja päästä jonnekin pois.


    • lejonaemo

      Kun menetin poikani 34v. kesällä 2016 äkilliseen sairauteen. Suru on niin suuri vuori että ei ole osannut kuvitellakaan . Vaikka on itse ollut saattohoito työssä. Muu perhe ,ystävät,riisiapu ,ulkoilu ystävän kanssa ja lapen lapset ovat auttaneet.. Mutta ikävä omaa lasta tulee olemaan mukana ikuisesti. Tuntuu ettei elämällä ole merkitystä. Lähestyvä joulu tuntuu pelottavalta.

    • Virvamaaria

      Menetimme 16-vuotiaan poikamme liikenneonnettomuudessa viime kesänä. Meille jäi jo omillaan elävä isoveli ja 15-vuotias pikkuveli. Toisten lasten takia on jatkettava elämää tilanteessa, jossa kaikki on muuttunut eikä itsekään tule koskaan samaksi. Käyn haudalla monta kertaa viikossa ja sanon ääneen tuon luterilaisen kirkon uskontunnustuksen, johon sisältyy jälleennäkemisen toivo. Se lieventää tuskan viiltävintä terää. Toivon, että kun tämä tuska on jossain vaiheessa monen vuoden kuluttua taisteltu osaksi elämääni, voin auttaa jotakuta yhtä suuren tuskan kokenutta. Voimia meille kaikille, joiden osaksi tämä kipu on tullut. Iloitkaamme siitä elämästä ja niistä rakkaista, jotka meille ovat jääneet.

    • murtunutmurtunut

      Maissu, ei ole sinun syytäsi että poikasi kuoli, eikä se että asiat eivät ehkä menneet niin kuin piti. Joskus asiat eivät vain ole meidän käsissämme, emmekä voi vaikuttaa niiden kulkuun. Teit varmasti parhaasi poikasi eteen ja osoitit rakkautesi hänelle. Vaikka lapsemme ovat meidän lapsia, on heillä kuitenkin oma elämä jota he elävät, elämä, joka heitä kuljettaa. Kaiken tuskan ja menetyksen keskellä on vain muistettava että kyllä he tiesivät kuinka rakkaita he meille ovat. Elämässämme on alkanut pitkä yksinäinen tie, ja se on raskas tie se.

    • vuonna2007

      Minun poikani kuoli vuonna 2007, 23 vuotiaana äkillisesti sydänpysähdykseen. Vielä itken paljon ja ikävöin häntä. Viimeksi tänään koiran kanssa metsälenkillä iltahämärässä heitin taivaalle pyynnön: tule K käymään luonani edes hetkeksi että saisin vähän lohtua tähän ikävään. Sen jälkeen tuli itku ja olen itkeskellyt koko illan. Siksi hain googlesta kirjoituksia hakusanalla: "Poikani on kuollut" ja löysin tämän palstan. Täälläkin on monta surullista äitiä minun kanssani ikävöimässä lastaan.
      9 vuotta tuli viime joulukuussa tapahtumasta ja jotenkin tuntuu että olen nyt voimattomampi kestämään tätä tosiasiaa kuin muutama vuosi sitten. Silloin aikanaan koin helpotuksen tunteita kun huomasin että pärjään jo ja innostun asioista. Kävin paljon hänen haudallaan vaikka ne olivat aina niin rankkoja hetkiä että vajosin monta kertaa polvilleni hänen hautakummulleen itkemään ja mielessäni kaivauduin mullan läpi hänen viereensä. Näiden käyntien jälkeen olin aina täysin voimaton monen tunnin itkemisestä.
      Nyt en ole pystynyt käymään hänen haudallaan edes jouluna. Olen ottanut takapakkia toipumisesta rajusti ja uskon tämän johtuvan rakkaan siskoni yllättävästä sairastumisesta joka johti kuukaudessa kuolemaan viime kesänä. Hirvittävän suru oman poikani ja siskoni menettämisestä lyö välillä täysillä yli enkä pysty edes ajattelemaan heitä, en katselemaan valokuvia, koen vain suunnatonta surua.
      Kun sanotaan ettei suruun saa jäädä kiinni vaan on jatkettava elämää, kuka sen surun ottaisi pois jos näännyt sen alle. Töissä olen käynyt koko ajan , yrittäjä kun olen. Elän ja teen töitä vain siksi kun on pakko hoitaa velvollisuutensa.
      En vieläkään hyväksy rakkaan poikani enkä siskoni menetystä vaikka tiedän että
      pitäisi jo ymmärtää päästää irti. Olen vain niin rikkinäinen ja hämilläni tästä kaikesta edelleen, en ymmärrä miten koskaan enää voin olla sydämestäni iloinen ja onnellinen.
      Toivon että jonain päivänä ymmärrän, pystyn kohtaamaan asiat ja päästämään irti.

    • murtunutmurtunut

      Voi, niin samat mietteet, samat tunteet, ja silti niin yksin. Meitä yksinäisiä on tosi paljon, ja vaikeaa tämä elämä on lapsen menettämisen jälkeen . Olen tullut hiljaiseksi, en oikein jaksa ystäviäkään, töissä suoritan työpanokseni. En minäkään hyväksy lapseni poismenoa, koetan vain jotenkin jaksaa. Koetetaan mennä päivä kerrallaan eteenpäin, hitaasti ei pakolla.

    • Minun poika menehtyi 23 vuotiaana.nyt tammikuun alussa. Ikävä on....joskus tuntuu että kaikki meni....

    • Lohtua
      • Niin on... mutta englanniksi?


    • itkuliini

      Taas istun yksin ja mietin kuinka kaipaan lastani, lastani jonka menetin. Hänet joka merkitsi minulle niin paljon, jonka tapaamista aina odotin, jota niin rakastan. Välillä tuntuu ettei pää kestä, on niin surullista ja kamalaa. Miksi elämässä tapahtuu näin, miksi joillekin annetaan tällainen taakka loppuelämäksi, surun taakka. Lohduton, surullinen olo päivästä toiseen. Joku kirjoitti että sanotaan ettei suruun saa jäädä, mutta kuka sen surun ottaisi pois. Niin, kyllä se suru jää, välillä jos tuleekin vähän iloa elämään, tulee hetkessä pala kurkkuun, ja itku.
      Lastaan kaipaava

    • Onnetonyksin

      Menetin tyttäreni 18v ja 9vmyöhemmin poikani 26 vuotiaan .Ei tästä selviä koskaan. Tukea eniin ole saanut läheisiltä. En jaksa enää yksin. ?lapseni on pois.

    • lohdutonsurullinen

      Voi onnetonyksin, toivon että sinulla olisi joku jolle puhua. Tai terveyskeskuksen kautta pääsisit terapiaan. Itsestäni kyllä tuntui lapseni menettämisen jälkeen ettei kukaan, eikä mikään voi minua auttaa, kyllä siinä niin syvällä on, syvemmälle ei enää pääse. Toivon kuitenkin että jaksat jotenkin, niin meidän elämä vaan menee. Toivon sinulle voimia, katsele ympärillesi, olen varma että löydät uusia ihmisiä jotka ymmärtävät. Itselleni parhaita lohduttajia olivat vieraat ihmiset, joita tapasin yllättävissä tilanteissa, kuin heidät olisi lähetetty tukemaan. Jaksamista sinulle, meitä yksinäisiä on paljon.

    • poikasen_emo

      Se, että meitä lapsensa menettäneitä on paljon, tuo minulle ymmärrystä, etten ole ainoa, mutta lohtua se ei juurikaan luo.

      Oman rakkaan valon ja ilon kuolemasta on kohta päivälleen 8kk, ja ikävä on valtava, suru suunnaton. Ainut mikä pitää minut järjissään ja tässä päivässä kiinni on tieto, että vielä me nähdään. Ajattelen olevani jo melkein 8kk lähempänä poikaani, matka lyhenee kokoajan. Toki siellä on muitakin joitten näkeminen on mieluisaa, mutta ainut varsinainen kiinnekohta ja tähti elämäni polulla on tuo lapseni, jota sain maan päällä rakastaa melkein 19 vuotta. Kiitän jokaisena iltana, että olen taas päässyt päivän lähemmäksi. En pelkää kuolemaa, vaikka en sitä tietoisesti haekaan, oikeastaan toivon, että matkani täällä päättyy.

      Tuntuu, ettei minulle enää ole mitään uutta auringon alla, ainoastaan valtoimenaan vuotavat kyyneleet on aina uusia, ja niitä vaan riittää. Ajattelen kyynelten olevan lohdutusta Taivaasta, ja siksi olen niistä niin kiitollinen. Olen niistä kiitollinen myös siksi, kun tiedän, ettei minkäään sellaisen vuoksi, jota ei ole niin suunnattomasti rakastanut, ei voisi näin paljon itkeä, eikä sellaista näin äärettömästi kaivata.

      Sekin lohduttaa, kun tiedän, että kaikesta huolimatta järjestys oli oikea: jos minä olisin lähtenyt ensin, ja poikani olisi tämän kaiken joutunut käymään läpi, se olisi ollut hänelle melkein tekemätön paikka. Nyt hän on turvassa, terve, ei tarvitse pelätä. Tiedän hänen katsovan välillä puoleeni, ja toivovan, etten surisi niin paljoa. Hän jo eläessään kysyi, että pitääkö hänen huolestua minusta. Vastasin silloin, ja vastaan nyt, että ei, ei tarvitse.

      En mieti, miten kauan tätä jatkuu, tai miten tätä kestää. Menen vain hetki ja askel kerrallaan, työni hoidan, mutta muuten olen vain olemassa, tuskin elän. Tämä kipu on aina läsnä, olen aina tällainen siipirikko, tämä suru on osa minua, siihen saakka, kun jälleen kohtaamme.

      En jaksaisi ilman uskoa.

    • itkuliini

      Poikani äiti
      Päivä kerrallaan eteenpäin. Itse itkin monta kuukautta jatkuvasti, itkin kaupassa, lenkillä, kotimatkat, työmatkat. Hiljakseen itkuni väheni, vaikka suru murskaa alleen vieläkin. Olisi ollut vielä niin paljon sanottavaa, keskusteltavaa. Tuntuu kuin olisi vieras maanpäällä, kuin vaeltaisin täällä yksin vailla merkitystä. Minulla on niin ikävä lastani.
      Tuntuu ettei ole enää mitään.

      • poikasen_emo

        Olen jo melkein vuoden lähempänä sitä hetkeä, kun näen rakkaan valoni jälleen. En itke enää yhtä paljon, enkä yhtä lohduttomasti, tuska ei tunnu enää yhtä raastavalta, ikäänkuin siitä olisi terävimmät särmät peitelty jollain pehmentävällä. Niinhän syntyvät myös kauneimmat helmet; simpukka kasvattaa kuorensa väliin jääneeseen siruun helmiäistä, joka pyöristää särmiä ja vähentää kipua, vaikkei sirua pois sisältään saakaan. Sen kanssa oppii elämään.

        Tiedän, ettei mikään tuo lastani takaisin, sen olen hyväksynyt, niinkuin myös kaipuun, ikävän, surun, jotka ovat aina minussa. Nyt yritän jaksaa vaeltaa aamusta iltaan, hoitaa tehtäväni, mutta iltaisin pyydän jo Jumalaa ottamaan minut luokseen, jos se vain Hänelle sopii. Kiitän suojastaan jonka turvin voin levollisena jättää itseni Hänen käsiinsä, minne Hän on minua viemässäkään, seuraavaan aamuun, tai kotiin, rakkaani luo.


    • Lissu581

      Lueskelin muutamia viestejä aiheesta. Aikuisen lapsen menettäneenä haluan sanoa, että surun käsittely on hyvin yksilöllistä. Eri vaihtoehtoja surutyöhön on tietenkin hyvä tuoda esille, samoin kuin ohjeita ystäville miten toimia surevan kanssa, kunhan ei pidä mitään mallia ainoana oikeana.

      Ole surevaa kohtaan hienotunteinen ja herkillä aisteilla. Vaikka toiset saavat lohtua osanotoista ja ystävien seurasta ja puhumisesta, joillekin ne ovat vain rasittavia ja voimaa vieviä. Älkää siis tupatko väkisin seuraan, älkääkä kyselkö "vointia" tai ottako asiaa puheeksi, vaan olkaa kuten ennenkin ihan normaalisti. Kuunnelkaa ja keskustelkaa, jos sureva tekee itse aloitteen. Älkää menkö "ottamaan osaa" ihmisille, joiden kanssa ette muutoinkaan ole normaalisti jutelleet moikkaamista enempää. Antakaa sureville tilaa ja rauhaa, ei se ole yksin jättämistä. Monet suomalaiset haluavatkin olla pahimpina surun hetkinä yksin ja useimmilla on puoliso tai joku hyvin läheinen kenen kanssa puhua mieluiten asiasta, jotta sitten jaksaa olla normaalisti julkisesti liikkuessaan. Ja vaikka näette surevan nauravan ja olevan reipas, älkää arvioiko hänen surunsa määrää, monet eivät halua näyttää suruaan ja tunteitaan julkisesti ja se toimii heillä parhaiten.

      Sama pätee kriisiapuun, vertaistukeen ja lääkäriapuun. Ne sopivat varmasti monelle, mieli on eksyksissä eikä löydä reittiä surun ulos päästämiselle ilman apua. Mutta niitäkään ei pidä kaavamaisesti tyrkyttää kaikille. On paljon ihmisiä, joiden suru tulee ulos kuin tulivuoren purkaus omissa oloissaan tai hyvin läheisen, luottamuksellisen ihmisen kanssa monin eri tavoin niin, että olo helpottaa taas vähäksi aikaa ja pahin nopeasti pysyvämminkin. Se ei tarkoita, ettei suru olisi murskaavan suuri. Toiset pääsevät surusta vain voimallisemmin ja nopeammin ylös ja saavat kiinni ajatuksesta, että meidän jäljellä olevien tulee kunnioittaa elämän lahjaa ja vainajaakin elämällä sen mukaisesti, jäämättä vellomaan suruun saati itsesääliin.

      Älkää syyllistäkö itseänne naurusta ja ilosta, niitä voi kokea valtavan surun lomassakin. Älkää pelätkö suuria tunteita, niitä ei tarvitse tukahduttaa lääkkeillä, jos ilman pärjäätte. Mitään oikeaa kaavaa ei ole, tunnustelkaa sisintänne ja toimikaa sen mukaisesti. Siinä missä puhuminen erilaisissa yhteyksissä varmaankin auttaa monia, toisille se vain pahentaa oloa. Asian vatvominen tuttujen kanssa, seurakunnassa, lääkärin luona tai kriisiryhmissä vain pahentaa toisten tilannetta, pitäen ihmistä itsesäälin ja surun suossa ilman mahdollisuutta nousta ylös elämään itse, kun siihen on vielä mahdollisuus. Tällainen ihminen suree usein valtavina aaltoina yksin ollessaan, mutta haluaa pitää tiukasti kiinni arjesta, käydä töissä ja harrastuksissa entiseen malliin, haluaa saada ajatukset surusta ja vainajasta muualle mahdollisimman usein ja ajattelee että näin myös vainaja hänen toivoisi tekevän, elävän.

      Sureville sanon, että kuunnelkaa sisintänne, tunteitanne ja vaistoanne. Käyttäkää tarjottua apua, jos se teistä tuntuu hyvältä ja auttaa selvästi. Mutta jos ette halua sairaslomaa, masennuslääkkeitä, avautua tuntemattomille mielenne liikkeistä, ette halua vatvoa asiaa tuttujen kanssa tai ottaa vastaan osanottopuheluita, niin älkää ryhtykö niihin. Teillä on oikeus tehdä surutyönne miten parhaaksi koette, ilman selittelyitä. Jos sisimpänne ja sanoo toista ja olonne helpottuu eri tavoin kuin on "tapana" toimia tai "asiantuntijat" ohjeistavat, kuunnelkaa sydämenne ääntä.

    • tytötön

      Menetin nuorimman tyttäreni 2,5 kk sitten, 20vuotiaan kauniin,kiltin ja toisista huolehtivan tyttäreni traagisesti. Välillä on helpompaa,toisinaan vajoan suureen ikävään.itken salaa,kun ei aina ilkeä itkeä joka paikassa. Työ on hyvää terapiaa,mutta kotiin tultaessa karu todellisuus iskee. Pelkään tulevaa joulua,koska tyttäreni oli jouluihminen: askarteli kortteja kavereilleen ja teki kauniita lahjapaketteja. Tänä jouluna en taida saada yhtään lahjaa,muttei se ole tärkeintä,vaan se,että haluan tyttäreni takaisin,jota en kuitenkaan voi saada. Olen nähnyt tyttäreni kuoleman jälkeen,hän sanoi.että hänellä on hyvä olla. Mutta minulla ei ole,jospa se joskus helpottaa.

      • raskassydän

        Hei sinä tyttäresi menettänyt, otan osaa murskaavaan suruusi. Mitkään sanat ei auta sinua, mutta tiedän, että sinulla on paha olla ja ikävä lastasi. Itse olen menettänyt kauan sitten pienen tyttären ja tiedän kokemuksesta, mitä tunteita käyt nyt läpi. Hetki kerrallaan, ei siinä muu auta. Joulu on raskasta aikaa ja toivon sydämestäni,että voimasi riittävät siihen. Jos sinua lohduttaisi se ajatus, että tyttärelläsi on hyvä olla, niinkuin kirjoitit. Ehkä meidän enkeli tyttäremme vat yhdessä ja antavat neille voimaa vaikeina hetkinä. Itse aikoinaan katselin tähtiä taivaalla ja jopa vilkutin ja ajattelin tytärtäni. Se jotenkin lohdutti. Toivon sinulle voimia ja rohkeutta käymäään surutyötä läpi, se on raskas tie. Voimahali sinulle saman kokeneelta äidiltä sinulle.


      • tytötön

        Kiitos sinulle raskassydän. Laittelen joulua,tein pipareita,riisipiirakoita ja lanttulaatikkoa,vi.....taa välillä ja suren silmäni punaisiksi. Yritän tehdä kaikenlaista,ettei ajatukset aina koske tytärtäni. Tunteeni ovat aika sekalaiset,välillä tuntuu,ettei tyttöni ole kuollut, mutta sitten taas totuus iskee ja todella rajusti. Onneksi on hyviä ystäviä,joita ilman en pärjäisi,avomiehestä ei aina ole lohduttajaksi,suree kai itsekin ja on jotenkin etäinen. Hyvää Joulua kaikille palstaa lukeville!


      • RASKASSYDÄN

        voi sinua, toivotan sinulle jaksamista, alkutaipale on karmeaa aikaa, toivon että kestät jotenkin.
        itselläni kulunut kolme vuotta lapseni kuolemasta, ja edelleen olen maissa ja ikävä on kuristava.
        jaksamista sinulle, koeta jotenkin jaksaa huolehtia itsestäsi. Olemme kokeneet jotain sellaista, mistä ei toivu koskaan.


    • särkynyt

      Menetimme vanhemman tytäremme 2 v sitten. Hän kuoli syövän nujertamana vuoden kamppailun jälkeen. Monesti olen elänyt ja kokenut hänen tuskansa, surunsa ja ahdistuksensa sen jälkeen. Minun suruun sekoittuu suunnaton määrä sääliä hänen kärsimystensä takia. Te joiden lapsi otettiin pois äkillisesti voitte lohduttautua sillä, että se ehkä oli helppo kuolema. Ymmärrän kyllä, että yllättävä, odottamaton kuolema on toisella tavalla raskasta, mutta ehkä tämä ajatus voisi tuoda pienen helpotuksen murenen mieleenne.

      • Anonyymi

        Hei. Anteeksi että häiritsen, mutta tuleeko tuommoinen syöpä, jos on tullakseen vai vaikuttaako siihen jokin asia mikä edesauttaa sen tuloa?


    • suruviitta

      Sinulle "särkynyt" me olemme kokeneet vastaavanlaisen menetyksen. Menetimme meidän rakkaan 24 v. nuorimmaisemme parisen kuukautta sitten. Tyttäremme sairaustui vakaavaan sairauteen, joka todettiin viime syksynä. Hänen piti parantua, mutta sairaus mursi hänet. Toukokuun loppupuolella tuli tieto, että mitään ei ole tehtävissä ja hän ehti elää tiedosta vain 2,5 viikkoa. Olen niin murtunut äiti, ikävä on niin suuri ja suunnaton. Tuntuu välillä miten tässä jaksaa jatkaa eteenpäin. Välillä tuntuu, että neuvoja tulee enemmän kuin olisi edes tarpeen. Vanhimmat lapseni ja lastenlapset pitävä arjen jollain lailla pystyssä, kun he käyvät luonamme (puolison ja minun). Muuten tuntuu, että jotkut päivät vaikeilta ja toiset tosivaikelta. Katson tyttäremme kuvia päivittäin, kuuntelen hänen musiikkiaan ja toivon, että hän olisi vierelläni. Iltaisin odotan unta, että näkisin hänet. Haudalla käyn liki päivittäin. Katselen taivaalle, katselen perhosia, itku tulee valtoimenaan, kun ikävä ja suru on suuri ja suunnaton. Lohtua saan ihan lähimmäisiltä.

    • suruviitta

      Vielä jatkan, olen elänyt hänen tuskaansa ja pelkoaan sairauden myötä ja tuntuu raskaalta, kun hänen täytyi jättää tämä elämä ja tätä tuskaa jatkan ja käyn läpi sitä päivin ja öin. Nuori, joka oli elämäniloa täynnä.

    • Ainoani

      Menetin ainoan lapseni,rakkaan poikani tapaturmaisesti 14.12.2018.Päivät on mennyt sumussa,ikävä on suunnaton.Kysymyksiin en saa vastausta.Ainoa mikä tässä lohduttaa on,että en ole tämän asian kanssa yksin ja myös se,ettei enää ole mitään pelättävää,pahin on tapahtunut.Muistan,kun poikani oli kotona käymässä marraskuussa,sanoin hänelle,että pidä itsestäsi huolta,sillä en kestäisi,jos sinulle tapahtuisi jotain,olet kaikkeni.Vastasit,äiti ei sille voi mitään,jos ihminen kuolee niin se kuolee.Kuukausi tästä olit poissa.Poikani vastaus toistuu päässäni monesti.Kaksi päivää ennen poikani kuolemaa minulla oli outo tunne.Sanoin työkaverilleni,että minulla on sellainen olo,että jotain kamalaa tapahtuu.Ja sitten se viimeinen puhelu tuli......

      • Anonyymi

        Hei Ainoani:
        Minäkin menetin 31-vuotiaan ainoan poikani puoli vuotta sitten.Ensimmäiset viikot menivät sokissa, sitten käytännön asioiden hoidossa.Todellinen suru tuntuu nyt vasta,Myös lukemattomat kysymykset ja valitettavasti myös syyllisyyden tunteet.Tiedän,että itsensä syyllistäminen on turhaa ja lisää tuskaa.Mutta ei siitä mihinkään pääse,vaikka mitään todellista syy-seuraussuhdetta ei ollut.Olen kertonut asian varsin vapaasti kaikille, jotka sen muutenkin tietävät.Mielestäni kertominen auttaa.Auttaa myös ajatus, että ehkä tämä kuolema oli kuitenkin parasta mitä pojalleni oli tarjolla.Mahdollisesti olisi ollut lisää kärsimystä tulossa ja tapaturmainen kuolema tuli tavallaan vapautuksena kaikesta pahasta.Tällainen ajatus lohduttaa hieman.Suru jää, mutta uskon, että surukin voi olla kaunista. Voimia sinulle ja muillekin kohtalotovereille!


    • Suruunkuolematon

      Homeopaattiset lääkkeet auttaa nopeimmin suruun. Kuka tahansa homeopaatti osaa antaa sellaisia yleensä, koska niitä on vain muutama mahdollinen lapsen menettämisen suruun, tai voi jopa itse netistä selvittää mitä pitäisi ottaa, eikä niistä ainakaan haittaa ole.

      Tietysti voi ajatella onko ansainnut sellaista paranemista surusta, mutta niin se vaan on, kun pääsee elämään käsiksi on vähemmän taakkana muille, voi auttaa muita sitten vuorostaan ja ymmärtää elämää ihan eri tavalla.

      Meedioistunnoissakin kannattaa käyvä, vaikkei ihan kaikkea pitäisi ottaa vakavasti, mutta kun näkee liikkuttuneitä ihmisiä joiden lapset tulee kertomaan meedion kautta vakuuttavia todisteita niin ei voi muuta kuin miettiä onko kuolema sittenkään niin lopullinen ja ehkäpä lapsemme yrittävät lievittää jopa tuskaamme vaikka keinot henkimaailmasta käsin ovat vähäiset.

      • Anonyymi

        Niin, onko sinulla kokemusta asiasta? Onko lastaan sureva ihminen taakka muille? Usko tai älä, meillä menetyksen kokeneilla on oikeus suruun. Jos koet sen taakkana, pysy siellä omassa itsekkäässä maailmassasi. Toivottavasti ne
        homeopaattiset rohdot auttaa tuollaisiin oman navan ympärillä viihtyviin ihmisiin.


    • Anonyymi

      Menetin poikani 21.112019 . Kuolinsyy on vielä tutematon. Poikani kuoli kotona nukkuessaan.
      En halua tässä viestissä kertoa kaikkea, Voin vain jakaa muiden tuntemukset. Ne on kauttaaltaan samankaltaisia kuin itselläni. Mietin mitä olisi pitänyt tehdä jne. Huomaan oman olemukseni olevan koko ajan surun värittämä. Kaipaan poikaani valtavasti.
      Minua on kuitenkin lohdutanunut lupaus ylösnousemuksesta. Nyt katselen poikani elämästä hauskoja asioita läheisten ja ystävien kanssa. Käymme läpi valokuvia ja kertaamme niitä. Tämä ei tarkoita ettenkö sure edelleen. Surun muoto muuttuu ajan kuluessa. Mietimme myös, mikä musiikki kappale kuvaa häntä. Olen tullut vakuuttuneeksi että Luojamme haluaa palauttaa ihmiselämän takaisin. ks. JW.ORG

      • Anonyymi

        Menetimme äkillisesti nuorimman lapsemme 10.1.20. Suru ja ikävä on suunnaton, ei sanat riitä kertomaan. Petri Laaksosen kappale "Ota hänet vastaan" tuo vähän lohtua, nyt on rakkaalla lapsellamme hyvä olla. Usko jälleennäkemisestä myös helpottaa.


    • Anonyymi

      leijonaemo kirjoittaa . Pojan kuolemasta on jo 4 vuotta aina ajoittaen suru ottaa vallan vaikka olen selviytynyt jotekin perheen ja ystävien tuella. Kyllä suru kulkee mukana loppu elämän mutta se muutaa muotoa hyvät muistot tulee usen mieleen. Se kesä suruineen palaa taas kun kesä koittaa ja kuolinpäivä tulee kesäkuussa. On hyvä että osaa surra se on tärkeä suruprosessia. Jaksamista kaikille lukioille.

    • Anonyymi

      Menetin kesällä äkillisesti ainokaisen lapseni. Meille tarjottiin ja otimme vastaan kriisiapua monelta taholta, käyn yhä terapiassa. Palailen pikku hiljaa takaisin työelämään, muutenkin normi elämään. Jotkut päivät jo helpompia, nauran kuin ennenkin. Välillä ahdistus kasvaa mutta itkut, läheisten tuki auttaa. Elämä kuitenkin jatkuu, niin poismenneellä kuin meillä. Puhun hänelle ääneen aina kun minulla on jotain asiaa, uskon hän kuulee. Olen saanut häneltä merkkejä/ viestejä että hänellä on kaikki hyvin ensimmäisestä yöstä lähtien tapahtuneen jälkeen kun sain nukuttua joitain pätkiä. Nyt viestit harventuneet, uskon hän tietää jo että pärjään paremmin. Lapseni valoon johdattamisessa on ollut paljon kanssarukoilijoita. Tiedän hän on minua vastassa sitten kun aika minusta jättää mutta en pidä kiirettä.. elämällä on varmaan vielä paljon tarjottavaa ennen sitä. Olen vielä herkillä kun koen hieman loukkaavana tuttavien lohduttaviksi tarkoitetut sanat että lapsen kuolemasta ei kai voi koskaan selvitä.. kaikki selviävät kriisistä ajan kanssa omalla tavallaan, ja kaikki ajatukset tavat ovat oikeita. Suru ja ikävä pysyy mutta sen kanssa oppii elämään.

      • Anonyymi

        Poikani kuoli 28-vuotiaana viisi vuotta sitten. Meillä ei ole muita lapsia.
        En osaa asiaa käsitellä. Kaikki on mielessäni levällään. Hiljaisuus on suunnaton. En pysty ottamaan yhteyttä kehenkään. En kutsumaan kotiimme ketään. Jos joku tulisi, keittäisin kahvit. Jos tämä vieras olisi jokin sellainen henkilö, joka tunsi poikani, voisimme ehkä puhua hänestä jotain. Tämä joku voisi olla vaikka hoitaja, joka hoiti häntä. Tai hän voisi olla hänet tuntenut nuori ihminen. Joku tällainen henkilö voisi olla se, jonka kanssa voisin puhua pojastani. Jos vieras olisi joku muu, puhuisimme jostain muusta arjen asiasta ja olisimme välillä hiljaa. En jaksa pitää yhteyttä kehenkään. En itse kutsu ketään. Sukulaiseni eivät tiedä, että poikani on kuollut.

        Jostain syystä minulle on jäänyt katkeria tunteita poliisia kohtaan. Mieheni soitti poikamme puhelimeen ja sieltä vastasikin poliisi, joka kertoi täysin yllättäen, että poikamme on kuollut. Kun veljeni kuoli 39-vuotiaana, kaksi poliisia vei kuolinviestin henkilökohtaisesti vanhempieni kotiin. Meille viesti tuli sillä tavalla, että ympäröivä maailma tuntuu vieläkin kylmän välinpitämättömältä. Hiljaisuus. Jostain syystä kello tikittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikani kuoli 28-vuotiaana viisi vuotta sitten. Meillä ei ole muita lapsia.
        En osaa asiaa käsitellä. Kaikki on mielessäni levällään. Hiljaisuus on suunnaton. En pysty ottamaan yhteyttä kehenkään. En kutsumaan kotiimme ketään. Jos joku tulisi, keittäisin kahvit. Jos tämä vieras olisi jokin sellainen henkilö, joka tunsi poikani, voisimme ehkä puhua hänestä jotain. Tämä joku voisi olla vaikka hoitaja, joka hoiti häntä. Tai hän voisi olla hänet tuntenut nuori ihminen. Joku tällainen henkilö voisi olla se, jonka kanssa voisin puhua pojastani. Jos vieras olisi joku muu, puhuisimme jostain muusta arjen asiasta ja olisimme välillä hiljaa. En jaksa pitää yhteyttä kehenkään. En itse kutsu ketään. Sukulaiseni eivät tiedä, että poikani on kuollut.

        Jostain syystä minulle on jäänyt katkeria tunteita poliisia kohtaan. Mieheni soitti poikamme puhelimeen ja sieltä vastasikin poliisi, joka kertoi täysin yllättäen, että poikamme on kuollut. Kun veljeni kuoli 39-vuotiaana, kaksi poliisia vei kuolinviestin henkilökohtaisesti vanhempieni kotiin. Meille viesti tuli sillä tavalla, että ympäröivä maailma tuntuu vieläkin kylmän välinpitämättömältä. Hiljaisuus. Jostain syystä kello tikittää.

        Taakkasi tuntuu kovin raskaalta kantaa. Kaikella lämmöllä suosittelen että menisit pikaisesti juttelemaan jonkun ammatti-ihmisen kanssa tilanteestasi, vaikka alkuun lähimmän terveyskeskuksen lääkärille aika. Hän ohjaa sinua eteenpäin oikealle polulle. Minä suljin oman lapseni kuoleman jälkeen sukulaisilta luukut, en halunnut vieraita, kukkia kotiini. Halusin samalla tavoin surra rauhassa, uskon he ymmärsivät. Minun pelastukseni oli kai avoimuuteni ja ammattiapu. Uskon kaikki lähtevät täältä silloin kuin aika on oikea, oli lähtötapa mikä vain. Ja uskon poliisit olisivat vielä ilmestyneet ovellenne jos ette olisi kerenneet soittaa itse. Itse muistan aina sen järkytyksen kun he tulivat yöllä oven taakse. Oli raskasta varmaan heillekin...

        Paljon lämpimiä ajatuksia sinulle.


    • Anonyymi

      Me menetimme 1,5 vuotta sitten poikamme 24- vuotiaana äkillisesti ilman ennakkovaroitusta. Odotimme kuolinsyyraporttia 3 kk ja järkytys ja shokki oli valtava.
      Se on pahinta, mitä ihmiselle voi tapahtua eikä sen käsittelyyn ole aikataulua. Minä hain lohtua ja tukea erilaisista suru- ja taivaskirjoista. Liityin Käpy Lapsikuolemaperheet ry:hyn. Pastori, joka siunasi poikamme on siitä lähtien kulkenut rinnallamme. Olemme tavanneet kerran kk:ssa ja ne tapaamiset ovat pitäneet meidät elämässä kiinni. Puhuminen on mielestäni paras lääke mutta korona-aika vie tyystin senkin mahdollisuuden. Sitä vaan käy läpi tuskaansa yksin ja hiljaisuudessa. Sitä vain miettii, kuinka minä selviän tästä. Kun yhtäkkiä menettää jotakin niin rakasta ja tärkeää ei siitä voikaan selvitä. Täytyy vain oppia sietämään tätä suunnatonta ikävää. Uskon, että Sinullekin tulee valoisampia päiviä, kun aikaa kuluu, Meille tämä on ollut hiljentymisen ja totuuden etsinnän aikaa. On tullut tarve pohtia tätä elämää entistä syvällisemmin vaikka vastauksia ei aina saakaan.

    • Anonyymi

      Hakeuduin tähän keskusteluun menetettyäni keskimmäisen poikani rajussa liikenneonnettomuudessa. Tuntuu lohduttavalta lukea miten ei ole moninaisine tunteineen yksin. Mutta kun lähes kaikki toteavat, etteivät ole vuosienkaan vierittyä päässeet pakahduttavasta surusta niin se tuntuu pahalta. Haluaisin uskoa, että pikkuhiljaa raastavin tuska hellittää ja voisin vielä joskus iloitakin elämästä. Toivon myös, että saisin joitain merkkejä, että hänellä on kaikki hyvin eikä tämä elämä pääty kuolemaan. Mutta olen jo kauan sitten menettänyt lapsenuskoni enkä jaksa uskoa tuonpuoleiseen.

    • Anonyymi

      Kirjoitin marraskuusssa tänne, ainokaisen lapseni kuolemasta vajaa vuosi aikaa. Hänkin menehtyi liikenneonnettomuudessa. Olen uskonut henkimaailmaan jo vuosikymmeniä ja saanut vahvistuksia kuoleman jälkeiseen elämään useammalta edesmenneltä hyvinkin pienin merkein. Esim ukkini vierailun tunnistin hänen verstaansa tuoksusta. Lapsestani olen nähnyt unentapaisia lyhyitä väläyksiä, joihin olen herännyt. Esim joulun alla hän vain hymyili minulle, mikä auttoi jaksamaan ensimmäisen joulun yli. Tuonpuoleisen merkit voivat olla esim oudosti käyttäytyvä lintu pihapiirissä, taivaalta yhtäkkiä putoava höyhen tai vaikka joku radiosta kuuluva kappale ja sen sanoitus. M. Siltalan 2019 väitöskirjasta/ muista kirjoista löytyy paljon ihmisten vastaavia kokemuksia, suosittelen.

      Uskoni tuonpuoleiseen taisi olla pelastukseni kriisin alkuvaiheessa, taitaa olla vieläkin. Uskon että lapseni siellä valossa voi hyvin kun minä voin täällä paremmin.. ja me nähdään vielä.

    • Anonyymi

      Tyttäreni kuoli perjantaina. Miten voin selvitä. Etsin tietä ulos tästä tuskasta vaikka tiedän että mitään lohtua ei ole. Pelkään ja tärisen kun todellisuus pyrkii tietoisuuteen. Tämä kipu on liikaa.

      • Anonyymi

        Osanotot! Älä ole yksin, päästä kaikki tunteet ilmoille, pyydä lääkäriltä rauhoittavaa/ unilääkettä alkuun, muista syödä jotain, nuku kun pystyt...


    • Anonyymi

      Kriisiryhmä? Muu tukiyhteisö?

    • Anonyymi

      Rukoile lapsesi ja jaksamisesi puolesta

    • Anonyymi

      Hei sinä tyttäresi vasta menettänyt, miten olet pärjännyt?

    • Anonyymi

      Sydänkohtaus vei 10-vuotiaan tyttöenkelini maailmasta 20.5.2018:( Olin 18-vuotiaana pitämässä positiivista raskaustestiä kädessäni vuokra-asuntoni kylpyhuoneessa, shokki oli suuri. Muiden mielipiteistä välittämättä, pidin lapsen ja jatkoin opiskelua hänen ollessaan tarpeeksi vanha. Kaikki näytti menevän niin hyvin…:( Voimia kaikille läheisten menettäneille!<3

      • Anonyymi

        Minä olin viikko aiemmin täyttänyt 19 kun esikoiseni syntyi. 2.5 vuotta myöhemmin syntyi toinen poikani, jonka huhtikuussa jouduin luovuttamaan takaisin maalle. Tuska ja suru on suunnaton.


    • Anonyymi

      Ei elämä palaa entiselleen, arvet umpeutuvat mutta muistot eivät koskaan.

    • Anonyymi

      Elämä kuitenkin jatkuu ja vielä heidät kohtaamme...

    • Anonyymi

      Kertokaa mitkä asiat teitä lohduttavat suuren surun keskellä. Mikä auttaa jaksamaan?

    • Anonyymi

      Alussa mikään ei lohduta, mutta silti vieraammankin pieni kosketus olkapäälle tuntuu hyvälle kauan, jopa vuosien päästä, kun sen muistaa. Tämä on oma kokemukseni. Muilla varmasti muita kokemuksia.

    • Anonyymi

      Täällä on kirjoitellu moni suruun kiinni jämähtänyt... Toivon te "selvinneet" jaatte kokemuksianne.

    • Anonyymi

      Elämä jatkuu kaikesta huolimatta. Minua lohduttaa ajatus siitä, että pojallani on nyt kaikki hyvin, hän ei kärsi eikä hän haluaisi minun kärsivän. Minuakin vaivaa joidenkin jämähtäminen suruun. En tällä tarkoita, että olisin päässyt tai uskoisin ikinä edes pääseväni surusta. Mutta sen kanssa ja siitä huolimatta aion elää elämäni myös iloa tuntien niin kauan kuin sitä minulle annetaan. Elämä nyt vain on tällaista, herkkää, mitä tahansa voi sattua kenelle tahansa. Se on vaan jotenkin hyväksyttävä. Vain rakkaus jää, ikuinen valo. Voimia teille kaikille läheisenne menettäneelle.

    • Anonyymi

      Ihana kirjoitus kiitos

    • Anonyymi

      Itse ajattelen että suru kestää loppuelämän, menetin 26-vuotiaan poikani reilu kaksi vuotta sitten. Poika on joka ikinen päivä mielessä, itken myös lähes päivittäin. Käyn töissä ja vaikutan varmaan ulkopuolisen silmin suurimmasta surusta selviytyneeltä, mutta se ei ole totta. Elämässäni on tumma varjo ja hyvilläkin asioilla mustat surureunat, olen elossa koska kuolema ei kuitenkaan ole vaihtoehto, minulla on kuitenkin vielä rakkaita tässä elämässä.

    • Anonyymi

      Raskainta on jos ikävän lisäksi mukana on syyllisyyden ja häpeänkin tunteita...

    • Anonyymi

      Edesmenneet rakkaamme eivät halua, että märehdimme surussa loppuelämämme. Selvitäksemme meidän on pakko päästää heistä irti...

    • Anonyymi

      Kaksi vuotta sitten edesmennyt lapseni pyysi nyt alkukesästä viestissään minua päästämään hänestä irti. Viesti oli lähetetty rakkaudella. On tarkoitettu me jatkamme omaa elämäämme surusta huolimatta.

      • Anonyymi

        Kertoisitko miten sait viestin. Itse olen toivonut saavani jonkun viestin pojaltani, mutta en ole saanut. Lohduttaisihan se. Olen aiemmin menettänyt isäni, äitini ja siskoni. Heltäkään en ole viestejä saanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko miten sait viestin. Itse olen toivonut saavani jonkun viestin pojaltani, mutta en ole saanut. Lohduttaisihan se. Olen aiemmin menettänyt isäni, äitini ja siskoni. Heltäkään en ole viestejä saanut.

        Sain viestin meedion kautta. Joulun alla hän kuvaili lapseni ulkonäköä myöten josta tiedän yhteys on aito.


    • Anonyymi

      Näin viime yönä unta että lapseni halasi minua 🥰

      • Anonyymi

        Varmasti ihana uni.


      • Anonyymi

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17883955/bhagavad-gita--matka-ajattomaan-viisauteen
        Joka päivä vaihdamme vaatteet: otamme likaiset vaatteet pois ja puemme puhtaat päälle. Kun vaatteet kuluvat loppuun, emme pue niitä uudelleen. Aineellisessa maailmassa jiva vaihtaa kehoja aivan kuten keho vaihtaa vaatteita. Kun ruumis vanhenee tai tuhoutuu sairauden vuoksi, sielu jättää sen ja hankkii uuden. Yksi kerrallaan se vaihtaa kehoa syntymän ja kuoleman aaltojen myötä. Jiva ei koskaan häviä ruumiin kuoleman myötä. Se on ikuinen, tuhoutumaton, aktiivinen ja tietoisuuden täyttämä.



        Toimintamme menneissä elämissä ja tässä elämässä luovat nykyisen elämän käsikirjoituksen. Jokaisessa elämässä tapahtuu samanaikaisesti kaksi prosessia: ensinnäkin saamme aikaisempien tekojemme seuraukset (työstämme karmaa) ja toiseksi muodostamme (kehitämme) uutta karmaa, suoritamme hyveellisiä tai syntisiä tekoja. Voidaan sanoa, että työstämme karmaa ja luomme kohtalon. Toisin sanoen meidän on otettava vastaan menneiden tekojemme seuraukset ("karmareaktiot"), mutta olemme vapaita valitsemaan, mitä teemme ja miten toimimme nykyhetkessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17883955/bhagavad-gita--matka-ajattomaan-viisauteen
        Joka päivä vaihdamme vaatteet: otamme likaiset vaatteet pois ja puemme puhtaat päälle. Kun vaatteet kuluvat loppuun, emme pue niitä uudelleen. Aineellisessa maailmassa jiva vaihtaa kehoja aivan kuten keho vaihtaa vaatteita. Kun ruumis vanhenee tai tuhoutuu sairauden vuoksi, sielu jättää sen ja hankkii uuden. Yksi kerrallaan se vaihtaa kehoa syntymän ja kuoleman aaltojen myötä. Jiva ei koskaan häviä ruumiin kuoleman myötä. Se on ikuinen, tuhoutumaton, aktiivinen ja tietoisuuden täyttämä.



        Toimintamme menneissä elämissä ja tässä elämässä luovat nykyisen elämän käsikirjoituksen. Jokaisessa elämässä tapahtuu samanaikaisesti kaksi prosessia: ensinnäkin saamme aikaisempien tekojemme seuraukset (työstämme karmaa) ja toiseksi muodostamme (kehitämme) uutta karmaa, suoritamme hyveellisiä tai syntisiä tekoja. Voidaan sanoa, että työstämme karmaa ja luomme kohtalon. Toisin sanoen meidän on otettava vastaan menneiden tekojemme seuraukset ("karmareaktiot"), mutta olemme vapaita valitsemaan, mitä teemme ja miten toimimme nykyhetkessä.

        Puhut sielusta. Luin kirjoituksia myös toisaalta s24sta. Ovatko nuo totuutesi kanavoitu vai mitä kautta ne on kirjoitetut?

        Meille sureville vanhemmille riittää usko, että lapsemme on nyt jossain rakkauden täyttämässä paikassa ja heillä on kaikki hyvin. Itse toivon myös että lapseni on minua vastassa kun on oma aikani lähteä täältä.


    • Anonyymi

      Äitini on yli 90v. haudannut neljä lastaan. Sisarukseni olivat kuollessaan ikähaarukassa 21-58 vuotiaita kuollessaan, viimeisin kuoli 2 vuotta sitten. pahin suru on mennyt ohi mutta kaipaus jää loppuelämäksi kun on omista lapsista kyse. Ja se kaipaus ja suru on ollut pitkää kohta 50 v. Mutta elämä on mennyt eteenpäin ja sille emme voi mitään. Meidän jäljelle jääneiden on nautittava elämästämme, koska se on kallista aikaa, vaikka elämä potkii väliin kovaakin päähän.

    • Anonyymi

      Huomenna tulisi lapseni syntymästä 33v..ennaltaarvaamattomasta kuolemasta1,5 v.En tiedä toivunko siitä koskaan.Itse olin silloin sairaalassa enkä tiennyt tilanteen vakavuudesta ja enkä voinut vaikuttaa avun saamiseen,mutta olen miettinyt olisiko pitänyt ennakoida ja kutsua ambul. Vaikka en läsnä ollutkaan,tämä vaivaa minua loppuikäni jos olisin ymmärtänyt soittaa 112..itse hän inhosi sairaalaa ja muuta sellaista..kotiuduttuani aloin selvittää asiaa ja järkytys oli hirveä kun hänet löydettiin menehtyneenä, edelleen tämä on vaikea paikka mutta päivä kerrallaan..ikävä ei lopu koskaan ja muistoa en ha luakaan unohtaa. Voimia kohtalotovereille!

    • Anonyymi

      Itselläkin olivat 1,5v päästä itsesyytökset voimakkaita, mutta nyt ajan kuluessa ajatukset ovat rauhoittuneet siitä. Heidän oli määrä lähteä nuorena, oli taustalla sairaus tai lähtemistapa mikä vain...

      Olen järjestellyt lapseni valokuvat aikajärjestykseen ja ostanut albumin mutta en ole vielä saanut täytettyä albumia vaikka kuolemasta aikaa 3v. Eniten pelkään, että unohdan mielestäni ajan saatossa lapseni mainion luonteen, huumorintajun, olemuksen, naurun, viimeisen tapaamisen... Onko muilla samoja ajatuksia?

      • Anonyymi

        Oman poikani kuolemasta on 2v 3kk. Joka päivä hän on mielessäni monta kertaa. Muistan hänen katseensa, naurunsa, vitsinsä. Ikinä en unohda etkä sinäkään. Joskus kyllä haluaisin olla hetken muistamatta, sillä kaipaus on edelleen niin syvää ja suru vie voimiani.


    • Anonyymi

      Poikani kuolemasta on 3v 3kk. Joka päivä hän on mielessäni monta kertaa. Muistan hänen katseensa, naurunsa ja hauskat juttunsa. Koskaan en voi niitä unohtaa etkä sinäkään. Joskus kyllä haluaisin olla hetken muistamatta, sillä kaipaus on edelleen niin syvää ja suru vie voimiani.

    • Anonyymi

      Menetin puol toista vuotta sitten 25 vuotiaan poikani liikenneonnettomuudessa. Ikävä on todella raastavaa ja selviytymistaistelua päivästä toiseen. Miten tästä voi ikinä päästä jotenkin suht normaali elämään??

    • Anonyymi

      Niin surullista ,
      Ystäväni menetti kaksi aikuista lastaan parin vuoden sisällä . Hänen tuskansa oli kova kun ensimmäinen kuoli sairauteensa . Hän kertoi että kuoleman jälkeen oli muutaman kuukauden jälkeen sellainen olo että jaksoi elää minuutin kerrallaan . Mutta vähitellen tuli aika jolloin elämä alkoi palautua. Ensin oli,pelännyt mennä,kauppaan ettei tarttis tavata jotain tuttavaa ja ruveta puhumaan .
      Noin vuoden kuluttua saattoi jo joskus nauraakin meidän höpsöille jutuillemme ja lopulta oli ennallaan ja elämä tuli siedettäväksi, kunnes toinen lapsi kuoli , ja silloin luulin ettei hän tule jaksamaan , olivat miehensä kanssa kotona ja surivat kauan , luulivat etteivät tule henkisesti jaksamaan , mutta koska heillä oli nuorin lapsi vielä elossa niin päättivät yrittää elää .
      Joten lapsen menettäminen on se kamalin mitä vanhemmat kokevat , ja jokaisen surutyö
      On erilainen . Ja siinä on omat vaiheet, kyllä sinä tulet vielä nauramaankin , eikä lapsesi olisi halunnut että suuret itsesi kuoliaaksi, vaan hän olisi halunnut että sinä elät elämäsi

      Suru muuttaa muotoaan ja sydämmeen jää paikka lapsesta , elämä muuttuu valoisammaksi ja kukaan ei unohda lastaan mutta muistot muuttuvat myös valoisammaksi , ja aina joskus tulee hetkiä että saa itkeäkkin, ja se on ihan okay .
      Tsemppiä sinulle ja pidä, elämästä kiinni kaikin voimin. Pian alkaa helpottamaan ajan kanssa

      • Anonyymi

        Kiitoksia paljon tsemppaamisesta❤️toivottavasti tämä ajan myötä alkaa jotenki helpottamaan. Tässä on vielä ongelmana että pojalta jäi pieni poika, on nyt 3 vuotias. Äiti ei anna meidän tavata pojanpoikaa💔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia paljon tsemppaamisesta❤️toivottavasti tämä ajan myötä alkaa jotenki helpottamaan. Tässä on vielä ongelmana että pojalta jäi pieni poika, on nyt 3 vuotias. Äiti ei anna meidän tavata pojanpoikaa💔

        Jospas välinne vielä paikkaantuvat ♥️ itse en kerennyt päästä mummoksi ennen ainoan lapseni kuolemaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jospas välinne vielä paikkaantuvat ♥️ itse en kerennyt päästä mummoksi ennen ainoan lapseni kuolemaa...

        Toivottavasti näin käy kun yritän tarpeeksi, ikävä kova. Nähty viimeksi ennen Joulua. Voimia sulle ❤️Ajattelen että jokaisella äidillä ois toiveena päästä mummoksi. Tämä jää ehkä ainoaksi lapsenlapseksi, vanhin kehitysvammainen ja keskimmäinen poika ei oo vielä löytäny puolisoa. Tämä kuollut poikani oli nuorimmainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti näin käy kun yritän tarpeeksi, ikävä kova. Nähty viimeksi ennen Joulua. Voimia sulle ❤️Ajattelen että jokaisella äidillä ois toiveena päästä mummoksi. Tämä jää ehkä ainoaksi lapsenlapseksi, vanhin kehitysvammainen ja keskimmäinen poika ei oo vielä löytäny puolisoa. Tämä kuollut poikani oli nuorimmainen.

        Kiitos, voimia myös sinulle ♥️


    • Anonyymi

      Tiedän olen menettänyt nuoren ihmisen hän oli 18v

      • Anonyymi

        Nuorten ihmisten aikaisillä lähdöillä on pakko olla jokin suurempi merkitys, jota me tallaajat emme vielä ymmärrä. Heidän aikansa tuli täyteen tämän kertaisella matkallaan täällä jättäen meidät suureen suruun. Paras saamani lohdutus saman kokeneelta äidiltä taannoin taisi olla se, että kun selviän tästä, selviän elämässä mistä vaan... voimia kaikille ♥️


    • Anonyymi

      Tuo, että suru on oma asiansa, mutta pahinta on se, että koko loppuelämä tuntuu menettäneen merkityksensä.

      • Anonyymi

        "Tuo, että suru on oma asiansa, mutta pahinta on se, että koko loppuelämä tuntuu menettäneen merkityksensä."

        Siltähän se helposti tuntuu. Kohta 3 vuotta oman poikani kuolemasta. Hiukan helpottaa sentään ja välillä on jopa iloinen ja onnellinenkin olo. Välillä taas syöksyy uudelleen synkkään syvään surun suohon. Onneksi on muita lapsia ja lapsenlapsia. Ja tämä lähtenyt poika pysyy sydämessä ja seuraa minua joka askeleella.


    • Anonyymi

      Aika auttaa. Vuosien päästä elämään palaa takaisin muitakin värejä kuin se musta...

    • Anonyymi

      Minäkin menetin aikuisen lapseni nyt tammikuussa
      Ja teen surutyötä. 31v kuoli anoreksiaan sairastettuaan puolet elämästään. Minulta meni omaisuus hoitokuluihin. Olen ollut viisi vuotta työkyvytön. Voimani vaan loppuivat kokonaan.

      • Anonyymi

        Syvimmät osanotot suruusi ♥️ muista hän ei ole sinua jättänyt ja on lähelläsi vaikket häntä näkisikään...


      • Anonyymi

        Voimia sulle💔aina sanotaan että aika auttaa mut ei se auta. Se kans vaan oppii elämään. Suru on läsnä jokaisena päivänä. Rakkaat muistot tuo lohtua.


    • Anonyymi

      Vain aika auttaa ♥️

      • Anonyymi

        Mikään maailman aika ei poista oman lapsen menettämisen tuskaa, sitä kantaa loppuelämän. Ehkä vuosien myötä vähän helpottaa mutta unohdu ei koskaan 😥


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään maailman aika ei poista oman lapsen menettämisen tuskaa, sitä kantaa loppuelämän. Ehkä vuosien myötä vähän helpottaa mutta unohdu ei koskaan 😥

        Ajan kanssa asian kanssa pystyy elämään ja jatkamaan normiarkekin ♥️ uskon vahvasti että lapsemmekin varmasti haluavat että jatkamme omaa elämäämme. Se ei ole enää samanlaista, iso pala puuttuu, mutta elämä jatkuu suruineen ja iloineenkin. Voimme puhua ikuisesta tuskasta rinnassa tai sitten kohdata tuleva surusta huolimatta luottavaisin mielin... He eivät ole meitä jättäneet, sielun tasolla käyvät vierailemassa luonamme aika ajoin.


    • Anonyymi

      Menetin ainoan aikuisen lapseni anoreksialle nyt tammikuussa. On kuin puukkoa kierrettäisiin rinnassa. Kuolema oli odotettavissa kun ruoka ei enää imeytynyt kehoon. Sain vielä uudenvuoden toivotuksen sen viimeisen. Suru on alkanut jo monta vuotta sitten ja jatkuu edelleen. Katson ikkunasta pimeää katua. Koiria ulkoilutetaan. Uni ei heti tule. Lisäksi ystäväni soitti ja kertoi että rahat eivät riitä ruokaan kun tulot ovat niin pienet. Itselläkin on tiukkaa 1600 e kuukausituloilla. Miksi pitää kärsiä. Surutyö siis kestää jokaisella oman aikansa. Kun lapseni kuoli en enää jaksanut edes itkeä. Hän oli se joka kymmenes joka ei parantunut. Jäi vaan hiljainen kärsimys. Voimia kaikille sureville. Meitä on aina joukossa. Lohtusyön ja olen lihava. Käyn kävelyllä. Elämältä katosi ilo. Ei tällaista saisi tapahtua.

      • Anonyymi

        Otan osaa suruusi. Sellaista ei saisi todellakaan tapahtua kuin sinun lapsellesi.
        Joskus olen miettinyt miksi ei anorektikkoja pystytä paremmin auttamaan.
        Olen iäkkäämpi ja olin kuolla tahattomaan anorexiaan, kun menetin puolisoni kuolemalle.
        Suru oli niin ylivoimaista kestää ja jatkuu ja tunsin syyllisyyttä hänen kuolemastaan, menetin elämänhaluni ja lakkasin syömästä huomaamattani. Olin lähellä kuolemaa
        ja olisin halunnutkin kuolla. En tiedä miksi "pelastuin", miksi jäin tänne suremaan
        tätä raskasta surua, joka ei laannu.
        Myöhemmin luin, että joka kymmenes anorektikko menehtyy.
        Minäkin sain krooniset sydänvaivat ja muuta haittaa lopuksi ikääni,
        joka ei toivottavasti ole pitkä. Elämänhaluni eivät ole palanneet ja tuska jäytää
        joka päivä. Läheisen kuolema voi murtaa ihmisen psyyken.
        Kuten sanoit: Elämästä. katoaa ilo. Totaalisesti. Mikään ei tule koskaan
        olemaan niinkuin ennen, mutta toivon, että sinulla on voimia jatkaa eteenpäin.
        Muistan sinua iltarukouksessani.


    • Anonyymi

      Minut pelasti varmaan suurimmalta synkkyydeltä edesmenneeltä rakkaalta saamani viestit lähtönsä jälkeen. Oletteko te muut saaneet viestejä tai uskotteko tollaseen?

      • Anonyymi

        En ole saanut pojaltani enkä muiltakaan kuolleilta läheisiltäni viestejä. Olisin toivonut saavani.


      • Anonyymi

        Haluan uskoa, mutta en valitettavasti ole saanut mitään "viestiä". Heti läheiseni
        kuoleman jälkeen oli outo ja hätkähdyttävä uni. Heräsin kesken unen pelästyneenä
        ja mietin sitä vieläkin mitä se merkitsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluan uskoa, mutta en valitettavasti ole saanut mitään "viestiä". Heti läheiseni
        kuoleman jälkeen oli outo ja hätkähdyttävä uni. Heräsin kesken unen pelästyneenä
        ja mietin sitä vieläkin mitä se merkitsi.

        Ymmärrän hämmästyksesi ja pelkosikin. Lapseni kuolemasta oli kulunut yli vuorokausi kun pääsin viimein uneen. Näin unessa lyhyen todentuntoisen "filminpätkän", jossa lapseni nukkui levottomana omassa vuoteessaan. Heräsin siihen ja muistin kaiken selvästi. Lapseni levottomuus ahdisti mutta toisaalta tuli pieni toivo jos se olikin viesti... Seuraavana yönä näin rauhallisemman kuvauksen hänestä ja kahden viikon päästä hän oli "filmissä" nuorentunut, iloinen ja leikikäs itsensä. Uskon että nuot kaikki olivat viestejä häneltä tai muilta edesmenneiltä läheisiltä, jotka olivat häntä vastassa siellä jossain.


    • Anonyymi

      Tällä palstalla paljon surullisia tarinoita ja menetyksiä... jos tuntuu ettet selviä aikuisen lapsesi menetyksestä, otattehan ajoissa yhteyttä lääkäriin ja hakeudutte esim psykoterapiaan. Voimia kaikille.

      • Anonyymi

        Kahden vuoden sisällä olen menettänyt poikani ja kaksi siskoa. Nykyisten hyvinvointialueiden, lue pahoinvointialueiden palveluista ei saa psykoterapiaa. Aioastaan jos kattava työterveyshuolto.


    • Anonyymi

      Sain kuulla psykoterapian mahdollisuudesta psyk.puolelta, jonne otin itse yhteyttä lapseni kuoleman jälkeen. Kävin myös työterveyspsykologin luona säännöllisesti n vuoden ajan. Jos menetyksistä on aiheutunut jatkuvia vaikeuksia jatkaa normielämää, eikait terapiaan pääsyä voida evätä millään perustein edes hvkssa. Itselläni aika auttoi sopeutumaan menetykseen. Lapseni kuolemasta on kohta 4v aikaa. Ikävä on kova mutta sen kanssa pystyy elämään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe