päänsärky!!!

8+6

Tänään n. Kello 12 päätäni, tarkemmin sanottuna otsalohkon oikeaa puolta alkoi särkeä. Särky vaan jatkuu ja pahenee. Särkylääke ei auta. Samaan aika todella huono olo, ruoka maistuu pahalle ja on oksettava olo. Otsaa jomottaa, kuumottaa ja tuntuu että se olisi kaksi kertaa painavempi.
Tyttö 13v

18

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huehuehue

Itselläni nuo oireet viittaisivat migreeniin. Onko vanhemmillasi tai muilla sukulaisillasi taipumusta siihen?

• on.

on.

• 8+6

Ei oo mun tietääkseni suvussa.

• Spesialistin homma

Keskussairaala heti passitus

• Käy lekurissa

Tuo kannattaisi käydä lääkärissä selvittämässä, mulla on migreenissä juurikin noita oireita ja migreeniin voi kokeilemalla löytää hyvinkin toimivan lääkityksen, joko estolääkkeenä tai kohtauslääkkeen. Mulla on ollut nenäsumutteita kohtauksiin ja Atacand oli puolen vuoden kuurina estolääkityksenä. Migreeni on kadonnut lähes kokonaan, todella epäsäännölliset elämäntavat tosin saattavat tuoda sen esiin.

Mikään kiire tuskin kuitenkaan on, aivokasvain tai aivokalvontulehdus ovat äääääärimmäisen harvinaisia.

• Espoossa 17 vuotta

Joo, migreeniltä vaikuttaa. Mulla ja mutsilla tuppaa tulemaan migreeni aina kun kuukautiset alkaa, mutta onneksi nykyään on olemassa tehokkaita täsmälääkkeitä. Siitä vaan yleislääkärille ja oireista kertomaan niin eiköhän tuohon parannus löydy.

• Dog

Mulla on migreeniä ja tuo mielestäni viittaa migreeniin. Itsekkin olen 13v ja minä käytän Pamol F paracetamol 500g kun ne pienemmät eivät enää auttaneet:( mene lääkäriin ja miettikää yhdessä mitkä lääkkeet olisivat hyviä vaihtoehtoja. Käytän myös estolääkitystä joka on auttanut todella hyvin!

• 8+6

Taidampa maanantaina käydä terveydenhoitajalla. Päänsärky kesti yhteensä 6h ja sen jälkeen alkoi helpottaa. Ei ole tänään särkenyt. Mites niillä joilla on migreeni kuinka usein näitä kohtauksia ilmenee??

• apteekin tyttö

Kohtausten yleisyyteen ei ole mitään ennustetta. Jollakin on useampi kohtaus viikossa, jollakin kerran vuodessa.

Migreenillä on selvä yhteys ainakin suklaan ja vahvojen juustojen ja tomaattien syöntiin, alkoholin juontiin ja varsinkin punaviiniin, välähteleviin valoihin kuten tietokonepeleissä ja elokuvissa. Itse lähden elokuviin aina kohtauslääke taskussa kaiken varalta.

Älä pelästy jos sinulla ilmenee näköhäiriöitä, esimerkiksi näkökentän kapeutumista tai värien vääristymistä. Joillakin kohtaus alkaa näköhäiriöillä - ja lapset saattavat pelätä niitä niin paljon etteivät uskalla kertoa niistä. Pahoinvointi on migreenin yhteydessä hyvin yleistä, ja kun sen takia joutuu olemaan syömättä, se voi vielä pidentää hoitamatonta kohtausta. Isoäitivainaja sanoi (siis elossa ollessaan) että kun on kohtaus, ei pysty syömään kuin ruisleipää ilman voita eikä juomaan muuta kuin vettä.

Toivottavasti sinullekin löytyy sopiva lääkitys.

• Ex-kärsijä
        apteekin tyttö kirjoitti:

Kohtausten yleisyyteen ei ole mitään ennustetta. Jollakin on useampi kohtaus viikossa, jollakin kerran vuodessa.

Migreenillä on selvä yhteys ainakin suklaan ja vahvojen juustojen ja tomaattien syöntiin, alkoholin juontiin ja varsinkin punaviiniin, välähteleviin valoihin kuten tietokonepeleissä ja elokuvissa. Itse lähden elokuviin aina kohtauslääke taskussa kaiken varalta.

Älä pelästy jos sinulla ilmenee näköhäiriöitä, esimerkiksi näkökentän kapeutumista tai värien vääristymistä. Joillakin kohtaus alkaa näköhäiriöillä - ja lapset saattavat pelätä niitä niin paljon etteivät uskalla kertoa niistä. Pahoinvointi on migreenin yhteydessä hyvin yleistä, ja kun sen takia joutuu olemaan syömättä, se voi vielä pidentää hoitamatonta kohtausta. Isoäitivainaja sanoi (siis elossa ollessaan) että kun on kohtaus, ei pysty syömään kuin ruisleipää ilman voita eikä juomaan muuta kuin vettä.

Toivottavasti sinullekin löytyy sopiva lääkitys.

Mulla on tavallaan kahdenlaista migreeniä: on auraoireita ilman särkyä ja särkyä ilman auraoireita. Särky on ihan siedettävää, useimmiten selviän päivän koulussa ja kotona sitten on pakko ottaa päikkärit että olo helpottaa vähän. Aurat on mulla aivan kamalia, menee näkö, puhekyky, aivot ikään kuin lamaantuu kokonaan. Mä vaan jäädyn totaalisestik, kävelemään pystyn jos joku taluttaa. Onneksi noi auraoireet on mulla harvinaisia ja liittyvät poikkeuksetta nestehukkaan ja voimakkaisiin ärsykkeisiin (hajut, valot).

Säännölliset elämäntavat on migreenissä tärkein ehkäisykeino. Nuku tasaisesti riittävän pitkiä öitä, herää aina suunnilleen samaan aikaan, sama pätee nukkumaanmenoon, älä skipaa aterioita. Tee koulutyöt ajoissa, sillä stressi pahentaa migreeniä Vaikka olisikin paha olo, koita juoda ja syödä jotain, ajoissa otettu pillimehu tai meetvurstisiivu saattaa vielä katkaista kohtauksen, pitää vaan tietää mistä on puutos, mä ainakin tunnen sen kaikkien näiden vuosien jälkeen. Käytä aurinkolaseja kirkkaalla säällä, juo aina vähintään se 2 litraa vettä päivässä.

Mulla oli ennen estolääkitystä kohtauksia kerran pari viikossa, nykyään tulee ehkä kahdesti vuodessa sellaisina sarjoina, että särkee vaikka kolmena iltana putkeen ja sitten on taas kuukausia oireitta. Mä en enää kanna lääkkeitä mukana, pillerit ei oo mulla toimineet ja nenäsumute pahentaa asioita. Kyl mä ihan näillä luomuhoidoilla menen, käyn suihkussa, syön ja juon sekä nukun. Nukkuminen nollaa aivoja ja se auttaa mulla, varsinkin pidemmät unet. Joskus talvisin on saattanut jo pelkästään ulos meneminen auttaa kun saa oikeesti kunnolla puhdasta ilmaa ja päätä viilennettyä. Mulla siis kylmä kääre otsaan auttaa myös.

Nää on yksilöllisiä juttuja, mutta kyllä tosta varmaan joku vinkki itse kullekin löytyy. Apteekista saatavat glukoositabletit on muuten myös hyvä jos verensokeri pääsee tippumaan. Ei ne oo vaan diabeetikoille ;) Mullakin oli niitä naperona aina menossa mukana, helppo ja turvallinen ensiapu, mä olin muutenkin huono syömään niin ravinnonpuute oli silloin epäilty numero yksi.

• kohtalotoveri, 18 v

Suklaa on hankala juttu. Silloin tällöin on ihan pakko hotkia sitä ja siitä joutuu sitten maksamaan migreenillä. Mulla on myös leffaan lähtiessä sumatriptaanitabletti taskussa, ja kuukautisten aikana koululaukussa. Kohtaushan voi alkaa kymmenessä minuutissa.

Luojalle ja muille sellaisille kiitos täsmälääkkeistä - onneksi migreeni on niin yleistä että siihen on kannattanut kehittää tehokkaita lääkkeitä! Vaikea edes kuvitella sitä aikaa kun ergotamiini oli parasta mitä löytyi.

Ja Apteekin tytölle ja Ex-kärsijälle kiitos yksityiskohtaisista kommenteista!

• haha2

tää on nyt totta vaikka kuullostaa tosi tyhmältä:D mullakin oikeaa otsalohkoa särki aikoinaan paljonkin, mutta turhien lääkärikäyntien jälkeen huomasin, että söin liikaa A-vitamiinia:D eli porkkanoita meni se 5 päivässä keskimäärin. Vähensin niitten syöntiä niin kivut lähti.

• 8+6

Voisikohan minulla olla joku puutos, kun tuossa n.2 vuotta sitten lopetin punaise lihan syönnin kokonaan ?

• Tuskinpa.

Jos syöt kalaa, kanaa, tai muita proteiininlähteitä, niin ei se ainakaan siitä lihasta johdu.

• Lisätään vielä se että kuumuuskin voi laukaista kohtauksen. Kumppanini Hiski Harjasusi joutui ikimuistoisena hellekesänä 1994 ottamaan viikon aikana kymmenkunta sumatriptaanitablettia peräjälkeen noin 18 tunnin välein kun elementtitalossa oli yötä päivää 26 astetta lämmintä. Samoin hän sai nuorena aina migreenin junamatkoilla kun ei malttanut olla katselematta ohivilistäviä maisemia eli periaatteessa samaa juttua kuin nykymaailman tietokonepelien välähtelevät valot ja muu vipinä.

• ohikuIkija

En tiennytkään että kissat osaa käyttää tietokonetta :-)

• ohikuIkija kirjoitti:

En tiennytkään että kissat osaa käyttää tietokonetta :-)

Minulla on ikioma kone ja kissantassuille suunniteltu erikoisnäppäimistö ja kosketusnäyttöä napauttelen pienellä sievällä nöpönenälläni. Hiski Harjasudella on isot ja tarkat kielikorvat kuten kuvasta http://www.ryanphotographic.com/images/JPEGS/Chrysocyon brachyurus Maned wolf.jpg näkyy.

• paronormal

Mua särkee päätä stondiksessa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      23
      5953
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      2067
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      27
      1529
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1314
    5. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      69
      1168
    6. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1155
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1127
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1092
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      145
      1087
    10. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1045
    Aihe