Uskaltaako ostaa digiä?

kestääkö

Sanovat tuolla toisaalla, että kamera kuumenee aivan hirveästi ja menee rikki jos ei ole peiliä?
Voiko silti käyttä talvella jos on reilusti pakkasta?
Kuinka kauan voi kesällä pitää virtaa päällä ennenkuin kamera hajoaa?

12

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä onnistuu! Sanoo expertin mies. Koska en ole expertti totean vain: kyllä uskaltaa! Kennon kuumeneminen liittyy pitkiin valoitusaikoihin ja koskee yhtä lailla prismaetsin järjestelmäkameroita kuin takatelkkarista tähystettäviä myös elektronisella etsimellä varustettuja. Tosin sekään mikään ongelma ole koskapa olen kulluut eräilläkin 4/3- järjestelmän kameroilla valotetun jopa 14- minnuuttia kerrallaan. Ongelma koskeekin enempi täyskennoisia kuin pienempikennoisia kameroita. Digitaalista kameraa voi käyttää pakkasessa, itse muistan käyttäneeni Nikonin D ysikymppiä jopa 25 celsiusasteen pakkasessa. Tein jopa sen virheen että sammutin kameran välillä ja voi sitä peilin kitinää virtaa jälleen päälle pannessa. Olen varma että kiinteäpeiliset järjestelmät kestävät melkein saman kuin heiluvalla peililläkin varustetut. Ei ne ainakaan pakkaseen hajoa, käyttökelvottomaksi voivat tulla väliaikaisesti. Virtaa voi pitää päällä kuinka niin pitkään kuin akkua riittää, ja sitten laittaa vara-akkua peliin. Jos kamera kuumenee liikaa se sulkeutuu kyllä automaattisesti, jos kyseessä on kiinteäpeilinen malli.

    • Suruton käyttäjä

      Enpä ole tullut tuollaista miettineeksi. Näkisin, ettei sinullakaan ole moiseen vauhkoiluun mitään syytä.

      Olen käyttänyt v:sta 2000 lähtien yhtä digikompaktia, yhtä digipokkaria ja kahta digijärkkäriä niin helteissä kuin pakkasissakin. Yksikään ei ole polttanut näppejäni. Pokkaria olen joutunut takuukorjauttamaan, mutta vika ei liittynyt mitenkään lämpenemismekanismeihin.

      Kameravalmistajat speksaavat käyttölämpötila-alueen mielellään nollasta ylöspäin, mutta he tekevät näin ihan vain varmuuden vuoksi. Käytännössä digikamerat kestävät käyttöä kohtuupakkasessa ihan nikottelematta.

    • Tämä näyttää taas provolta jossa "kestääkö" katsoo vieläkö joku vastaa tuollaisiin uskomuksiin.

      Jos kuitenkin olet liikkeellä tosi mielessä jota epäilen niin vastaan kuitenkin seuraavaa:

      olen kuvannut etelän helteillä ja pohjolan pakkasissa niin kuivalla säällä kuin sateellakin joskin kaatosateilta olen kameraa suojannut. Mitään ongelmaa ei ole ollut, kameroina ovat olleet Nikon järkkärit ja Canon sekä Panasonic bridget ja pokkarit. Suurin osa kuvista on kuitenkin järkkäreillä otettuja.

      En ole kokeillut pitkiä suorakatseluita, ne saattavat lisätä kohinaa kuvaan kennon lämmetessä mutta normaalikuvauksessa optisella etsimellä ei ole mitään vaaraa lämpiämisestä ja Nikon D200 ja D300s ovat selvittäneet -30C lämpötilan käytännön testit ulkokuvauksissa (D300s tosin vain noin -20C, kylmempää ei ollut kuvatessa). Noin kylmässä tosin kannattaa pitää vara-akku taskun lämpimässä koska akku on se joka ensin kylmässä panee hanttiin.

      Kyllä uskaltaa!

    • kestääkö

      Tarkoitan siis ei järkkäreitä (tietysti järkkäreilläkin video ja erikoisen pitkät valotusajat vaatti pitämään kamerassa virtaa päällävähntään useampia minuutteja).
      Onko nuo perättömiä vaittetä kun tuolla järkkärikeskusteluissa väitetään peilittömien kuumenevan niin, että kuvat ja lopuksi koko kamera menee piloille.
      Kuinka pitkään uskaltaa valottaa tai tehdä videokuvaa ennenkuin kenno meneee pilolle ja kauanko pitää jäähdyttää välillä ennenkuin voi jatkaa, kun näissä kameroissa ei ole sitä peiliä?

      –aloittaja–

      • En ole peilitöntä käyttänyt mutta tuohon en usko jotta se pilaantuu käytössä. Siinä tosin on koko ajan jännitteet kennolla mutta arvelen siinä olevan myös suojamekanismin tuhoutumisen varalle.

        Täällä kun lukee kommentteja niin harvalla on omia kokemuksia ja useimmat ovat vain kummitusten perässä luettuaan joitain, ehkä ulkomaan kielisiä kertomuksia niitä edes kunnolla ymmärtämättä.

        Itse kuvaan oikealla järkkärillä, siis sellaisella jossa on oikea etsin. Saapahan niissäkin katsoa takakuvasta jos haluaa mutta etsin näyttää ilmaiseksi sen kuvan jonka kamera ottaa, se ei siis kuluta akun varausta.

        Peilittömän suurin etu lienee pienempi massa mutta sekin on suhteelliosta painaako kamera 300 vai 800 grammaa kun kuvaaja voi helposti painaa 50'000 - 100'000 grammaa sen lisäksi, että kuvaaja painaa nappia. Tuo oli pakko lisätä tuo nappi koska joku irvileuka olisi siitä muutoin vetänyt herneen nenäänsä.


      • ei ole peiliä?
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        En ole peilitöntä käyttänyt mutta tuohon en usko jotta se pilaantuu käytössä. Siinä tosin on koko ajan jännitteet kennolla mutta arvelen siinä olevan myös suojamekanismin tuhoutumisen varalle.

        Täällä kun lukee kommentteja niin harvalla on omia kokemuksia ja useimmat ovat vain kummitusten perässä luettuaan joitain, ehkä ulkomaan kielisiä kertomuksia niitä edes kunnolla ymmärtämättä.

        Itse kuvaan oikealla järkkärillä, siis sellaisella jossa on oikea etsin. Saapahan niissäkin katsoa takakuvasta jos haluaa mutta etsin näyttää ilmaiseksi sen kuvan jonka kamera ottaa, se ei siis kuluta akun varausta.

        Peilittömän suurin etu lienee pienempi massa mutta sekin on suhteelliosta painaako kamera 300 vai 800 grammaa kun kuvaaja voi helposti painaa 50'000 - 100'000 grammaa sen lisäksi, että kuvaaja painaa nappia. Tuo oli pakko lisätä tuo nappi koska joku irvileuka olisi siitä muutoin vetänyt herneen nenäänsä.

        Nuo tiedot on siis sinullakin uskon ja arvailun varassa kun et ole peilitöntä digiä (pokkaria tms käyttänyt)?
        Voiko olla niin, että kaikki muutkin asiasta kirjoittaneet ei ole koskaan kuvanneet digikameralla jossa ei ole peiliä (tai millään muullkaan kameralla)?
        Ei kai näissä digikameroissa ole valintamahdollisuutta, eikös nämä ole kaikki peilittömiä, vai onko jossakin mallissa peili?
        Eli jos haluaa sellaisen mikä ei kuumene niin on pakko ostaa suurikokoinen peilillinen järkkäri?
        Hyvät pokkarit on senverran kallliita ettei haluais ostaa jos kuvat ja kukaties kamerakin menee piloille kuumenemisen takia esim videoita kuvatessa tai jos muuten on pitkään virta päällä.


      • ei ole peiliä? kirjoitti:

        Nuo tiedot on siis sinullakin uskon ja arvailun varassa kun et ole peilitöntä digiä (pokkaria tms käyttänyt)?
        Voiko olla niin, että kaikki muutkin asiasta kirjoittaneet ei ole koskaan kuvanneet digikameralla jossa ei ole peiliä (tai millään muullkaan kameralla)?
        Ei kai näissä digikameroissa ole valintamahdollisuutta, eikös nämä ole kaikki peilittömiä, vai onko jossakin mallissa peili?
        Eli jos haluaa sellaisen mikä ei kuumene niin on pakko ostaa suurikokoinen peilillinen järkkäri?
        Hyvät pokkarit on senverran kallliita ettei haluais ostaa jos kuvat ja kukaties kamerakin menee piloille kuumenemisen takia esim videoita kuvatessa tai jos muuten on pitkään virta päällä.

        Käytän bridgeä ja pokkariakin satunnaisesti kun muuta ei ole saatavilla. Ei ole ollut niissäkään ongelmaa ainakaan niin, että olisin huomannut.

        Pääosan kuvista otan järkkäreillä koska kuvan laatu on parempi, suuremman kennon vuoksi.

        Minä en arvaile vaan arvelen kun puhutaan peilittömistä järkkäreistä, sen teen koska en ole käyttänyt niitä ja yleensäkin niistä on kovin vähän todellisia kokemuksia niiden varsin rajoitetun olemassaolonkin vuoksi.


      • En ole peilitöntä
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Käytän bridgeä ja pokkariakin satunnaisesti kun muuta ei ole saatavilla. Ei ole ollut niissäkään ongelmaa ainakaan niin, että olisin huomannut.

        Pääosan kuvista otan järkkäreillä koska kuvan laatu on parempi, suuremman kennon vuoksi.

        Minä en arvaile vaan arvelen kun puhutaan peilittömistä järkkäreistä, sen teen koska en ole käyttänyt niitä ja yleensäkin niistä on kovin vähän todellisia kokemuksia niiden varsin rajoitetun olemassaolonkin vuoksi.

        orvaskesi ja työeläkeläinen
        —miksi sotket järkkärit tähän keskusteluun?

        ”koskee yhtä lailla prismaetsin järjestelmäkameroita kuin takatelkkarista tähystettäviä myös elektronisella etsimellä varustettuja … koskeekin enempi täyskennoisia

        ”Minä en arvaile vaan arvelen kun puhutaan peilittömistä järkkäreistä”

        ”kameroina ovat olleet … Canon sekä Panasonic bridget ja pokkarit … En ole peilitöntä käyttänyt
        —minkälainen peili on bridgeissä ja pokkareissa?


      • En ole peilitöntä kirjoitti:

        orvaskesi ja työeläkeläinen
        —miksi sotket järkkärit tähän keskusteluun?

        ”koskee yhtä lailla prismaetsin järjestelmäkameroita kuin takatelkkarista tähystettäviä myös elektronisella etsimellä varustettuja … koskeekin enempi täyskennoisia

        ”Minä en arvaile vaan arvelen kun puhutaan peilittömistä järkkäreistä”

        ”kameroina ovat olleet … Canon sekä Panasonic bridget ja pokkarit … En ole peilitöntä käyttänyt
        —minkälainen peili on bridgeissä ja pokkareissa?

        Aloittajastahan kaikki on kiinni, hän tähän keskusteluun peilin sekoitti. Ei se näytä olevan luetun ymmärtäminen "En ole peilitöntä" henkilölläkään ihan viimeisen päälle. Enhän minä tuolla aiemmin väittänyt noissa bridgeissä ja pokkareissa mitään peiliä olevan. kerroin vain käyttäneeni erilaisia kameroita monissa olosuhteissa ilman ongelmia.

        Täytyy myös ottaa huomioon se, ettei yhden valmistajan laitteen mahdollisia ongelmia kannata sälyttää muiden valmistajien niskaan. En tosin ole selvillä onko jollain valmistajalla jossain mallissaan ollut täällä esitettyjä ongelmia vai ovatko ne niitä kuuluisia hevosmiesten tietotoimiston tuotteita.

        Monesti täällä tunnutaan kirjoitettavan enemmänkin kuulopuheen perusteella kuin kokemuksesta, minä kirjoitan omasta kokemuksestani jota valokuvauksen alalla on jostain -60 luvulta alkaen ja digistäkin 2004 lähtien, joskin ekana vuonna vain pokkarilla. Kun huomasin miten kätevä se oli hankin ensimmäisen Digi runkoni Nikon D70 ja siitä se lähti.


      • peilin sekoitti?
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Aloittajastahan kaikki on kiinni, hän tähän keskusteluun peilin sekoitti. Ei se näytä olevan luetun ymmärtäminen "En ole peilitöntä" henkilölläkään ihan viimeisen päälle. Enhän minä tuolla aiemmin väittänyt noissa bridgeissä ja pokkareissa mitään peiliä olevan. kerroin vain käyttäneeni erilaisia kameroita monissa olosuhteissa ilman ongelmia.

        Täytyy myös ottaa huomioon se, ettei yhden valmistajan laitteen mahdollisia ongelmia kannata sälyttää muiden valmistajien niskaan. En tosin ole selvillä onko jollain valmistajalla jossain mallissaan ollut täällä esitettyjä ongelmia vai ovatko ne niitä kuuluisia hevosmiesten tietotoimiston tuotteita.

        Monesti täällä tunnutaan kirjoitettavan enemmänkin kuulopuheen perusteella kuin kokemuksesta, minä kirjoitan omasta kokemuksestani jota valokuvauksen alalla on jostain -60 luvulta alkaen ja digistäkin 2004 lähtien, joskin ekana vuonna vain pokkarilla. Kun huomasin miten kätevä se oli hankin ensimmäisen Digi runkoni Nikon D70 ja siitä se lähti.

        Nyt sinulta pääsi hätävalhe

        Aloittaja:
        ”… ei ole peiliä?”
        vs
        ”Aloittajastahan kaikki on kiinni, hän tähän keskusteluun peilin sekoitti.”

        Kuka sekoitti?
        Palsta on ymmärtääksen ”ei järkkäreille” suunnattu.
        Aloittajan tekstissä en huomaa mitään peilin sekoittamista pokkariin, päinvastoin.

        Siis sinulla on bridget ja pokkarit, mutta et ole peilitöntä käyttänyt. Miten tuo pitäisi ymmärtää jos bridgessä ja pokkarissa ei ole peiliä?

        Siis jos puhutaan kameroista jotka eivät ole järjestelmäkameroita ja joissa ei ole peiliä (sekoitettuna) niin kuumeneeko hirveästi, pilaa kuvat ja menee rikki (niinkuin peilittömien järjestelmäkameroiden väitetään tekevän)?
        Kuumeneeko ja kohiseeko pienempikennoiset pokkarit vähemmän kuin isompikennoiset pokkarit (jos ei sekoiteta peiliä)?

        ”etsin näyttää ilmaiseksi sen kuvan jonka kamera ottaa”
        —tuokin lienee hätävalhe jos tarkoitat optista etsintä
        Minun järjestelmäkamerassa näkyy vain se kuva jonka peili heijastaa. Kamerani voi ”ottaa” esim ”tärähtäneen”, yli tai alivalottuneen, väärän värisen tai vaikka mustavalkoisen jne täysin riippumatta siitä mitä näkyy etsimessä.

        Miten esim kuvan liike-epäterävyyden ”otto” näkyy sinun kamerasi etsimessä


      • peilin sekoitti? kirjoitti:

        Nyt sinulta pääsi hätävalhe

        Aloittaja:
        ”… ei ole peiliä?”
        vs
        ”Aloittajastahan kaikki on kiinni, hän tähän keskusteluun peilin sekoitti.”

        Kuka sekoitti?
        Palsta on ymmärtääksen ”ei järkkäreille” suunnattu.
        Aloittajan tekstissä en huomaa mitään peilin sekoittamista pokkariin, päinvastoin.

        Siis sinulla on bridget ja pokkarit, mutta et ole peilitöntä käyttänyt. Miten tuo pitäisi ymmärtää jos bridgessä ja pokkarissa ei ole peiliä?

        Siis jos puhutaan kameroista jotka eivät ole järjestelmäkameroita ja joissa ei ole peiliä (sekoitettuna) niin kuumeneeko hirveästi, pilaa kuvat ja menee rikki (niinkuin peilittömien järjestelmäkameroiden väitetään tekevän)?
        Kuumeneeko ja kohiseeko pienempikennoiset pokkarit vähemmän kuin isompikennoiset pokkarit (jos ei sekoiteta peiliä)?

        ”etsin näyttää ilmaiseksi sen kuvan jonka kamera ottaa”
        —tuokin lienee hätävalhe jos tarkoitat optista etsintä
        Minun järjestelmäkamerassa näkyy vain se kuva jonka peili heijastaa. Kamerani voi ”ottaa” esim ”tärähtäneen”, yli tai alivalottuneen, väärän värisen tai vaikka mustavalkoisen jne täysin riippumatta siitä mitä näkyy etsimessä.

        Miten esim kuvan liike-epäterävyyden ”otto” näkyy sinun kamerasi etsimessä

        Tämän keskustelun ensimmäinen lause:

        "Sanovat tuolla toisaalla, että kamera kuumenee aivan hirveästi ja menee rikki jos ei ole peiliä?"

        Siinä lähdetään linjalle jossa halutaan keskustella peilin tarpeellisuudesta kamerassa. M.O.T.

        Oletusarvonahan on jottei pokkarissa tai bridgessä ole peilejä sillä niissä sitä ei tarvita. Kun monesta pokkarista, minunkin nykyisestä Nikon S9300, puuttuu etsin on kuvan rajaus kirkkaassa valossa ongelmallista, videoetsinkin auttaisi siinä mielessä vaikka niiden taso monessa pokkarissa onkin surkea.

        Kun lähdetään kirjoittamaan peilin olemisesta kamerassa niin se viittaa heti järkkäreihin, niissähän on alkanut olla noita peilittömiä inva malleja. Tuskin kukaan olettaakaan peiliä lisättäväksi pokkareihin tai edes bridgeihin.

        Ainakin minun järkkärini näyttää kuvan takanäytössään muutaman sekunnin jolloin pääsen näkemään onko valotus lähellä oikeaa jne. Pienet tärähdykset, jos käyttää kohtuullisia aikoja putken pituuteen nähden, näkee aina vasta näytöllä mutta niitä sattuu perin harvoin jos kuvaukseen suhtautuu vakavasti ja pitää VR toiminnan päällä käsivarakuvauksessa. Kun otin toissa kesänä matkoillani noin 3000 kuvaa niin tärähdyksen vuoksi roskiin meni kymmenkunta ja nekin kaikki sisäkuvia joissa valotusaika oli yli 1/10 sek. sisätiloissa laajakulmaoptiikalla jossa ei ollut VR (Vibration Reduction) toimintaa. Nyt minulla on uusi optiikka siihen tarkoitukseen eikä noita ongelmia ole enää ilmaantunut.

        Jos värit herättävät suurta hämmennystä ne voi kuvauspaikalla kalibroida olevassa valossa käyttämällä harmaakorttia tai valkoista A4 arkkia. Se ei ole ongelma nykyajan rungoissa kunhan sen opettelee. Moni tosin tuskailee tuon kanssa mutta muutamalle olen toimen opettanut hyvällä menestyksellä.

        Pienempikennoiset pokkarit kohisevat enemmän jo siitä syystä, että valokvantteja tulee kennokohtaisesti vähemmän kuin suurikennoiseen jos pikselimäärät ovat yhtäläiset. Vähemmän valoa/pikseli = suurempi vahvistus = suurempi kohina!

        Minä en ole tuossa lämpiämismielessä kokenut ongelmia mutta mahdollisia ne saattavat olla, sen vuoksi arvelen videoklippien max aikaa rajoitetun järkkäreissä. Itse en juurikaan käytä kameraa kuin still kuviin joten en ole havainnut tuota ongelmaa josta jotkut puhuvat ja jolla on teoreettisen mahdollisuudet ainakin olla olemassa.


    • lämpiämismieli

      ”Siinä lähdetään linjalle jossa halutaan keskustella peilin tarpeellisuudesta kamerassa. M.O.T.”
      —siinä ei lähdetä linjalle jossa halutaan keskustella järjestelmäkameroista vaan ns. kompaktien kuumenemisesta pitkillä valotusajoilla ja videokuvauksessa.
      Mistähän se tulee, että sinulla on pakonomainen tarve esiintyä järkkäriasiantuntijana pokkaripalstalla?

      ”kameroina ovat olleet … Canon sekä Panasonic bridget ja pokkarit … En ole peilitöntä käyttänyt … Oletusarvonahan on jottei pokkarissa tai bridgessä ole peilejä”
      —miten em pitäisi ymmärtää?

      ”Kun lähdetään kirjoittamaan peilin olemisesta kamerassa niin se viittaa heti järkkäreihin”
      —kun lähdettiin kirjoittamaan peilin puuttumisesta kompakteissa niin siinä ei heti viitata järkkäreihin.

      ”on alkanut olla noita peilittömiä inva malleja”
      —invaliidien irviminen kertoo pelkästään sinusta ja on sairasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1256
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      8
      1139
    Aihe