Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Nuorella kouluavustajalla hankala asema

Nuori harjoittelija

Olen tämän kevään ylioppilas ja pääsin ala-asteelle TE-toimiston kautta harjoittelijaksi/kouluavustajaksi. Olen ollut nyt kaksi viikkoa töissä, ja olen tähän mennessä joutunut huomaamaan kuinka hankala asema avustajalla välillä on, etenkin 5-6-luokkalaisten kanssa. Olen muutamaan kertaan vetänyt/vahtinut heidän tuntejaan kun heidän opettajillaan on ollut jokin muu meno, ja se on kyllä aika vaikeaa. Jotkut oppilaat (pojat useimmiten) koettelevat jatkuvasti rajojaan, väittävät vastaan ja testailevat kuinka pitkälle he voivat kaltaiseni harjoittelijan kanssa mennä. Kun pyydän heitä olemaan hiljaa ja keskittymään tehtäviin, tulee takaisin kommenttia siitä kuinka sorran heitä (metelöiviä oppilaita joille joudun huomauttelemaan jatkuvasti) ja suosin toisia (niitä, jotka todella ovat hiljaa ja tekevät tehtäviä eli en huomauttele heille). Olen tehnyt heille myös ehdotuksen, että jos he osaavat olla kunnolla tunnin, he voivat päästä vähän aikaisemmin pois. Osa on kunnolla, mutta aina ne samat oppilaat jatkavat metelöimistä ja koettelua. Heidän mielestään tällainen "tarjous" ei ole reilu ja minä kuulemma kiristän ja lahjon heitä tällaisella ehdotuksella. Aina siis joku on urputtamassa vastaan.

En välillä ihan oikeasti tiedä, kuinka toimia heidän kanssaan ja mitä sanoa. Enhän minä vain voi kohauttaa olkianikaan ja antaa noiden villeimpien ja äänekkäimpien tehdä mitä lystää. Mutta kun sanon jotakin, he alkavat aina urputtaa takaisin jotakin. Yritän aina tunnin alussa tehdä pelisäännöt selviksi, eli kerron, että tunnit ovat täysin samanlaisia kuin heidän oikeankin opettajan kanssa, eli heidän tulee olla hiljaa ja keskittyä tehtäviin, mutta se ei vain aina onnistu heidän kanssaan. Kun "uhkaan" heitä jonkinlaisella sanktiolla jos he eivät osaa olla kunnolla, tyyliin he joutuvat istumaan muutaman minuutin lisäaikaa sen jälkeen kun muut saavat lähteä kotiin tai heidän nimen perään tulee rasti ja se tarkoittaa puhuttelua sitten heidän oikean opettajan kanssa. Mutta mikään ei vain tunnut menevän heillä perille asti.

Minusta tuntuu aika pahalle, kun joudun jatkuvasti käskemään heitä rauhoittumaan ja keskittymään tehtäviin tai pitämään "puhuttelun" koko luokalle (eli selvitän, että heidän täytyy noudattaa pelisääntöjä, että homma sujuisi). Nuorella avustajalla/sijaisella on vaikeaa löytää vanhimpien oppilaiden kanssa sitä auktoriteettiä, että tunnit ovat siltikin oppitunteja, vaikka oikea opettaja ei olisikaan luokassa. Minä en halua huutaa heille enkä oikeasti merkitä rasteja nimien perään tai jätättää tunnin jälkeen pieneen juttutuokioon, mutta en kai minä muutakaan voi. Eihän tuollaista "häiriökäyttäytymistä" saa vain ohittaa. Minun tulee ilmoittaa näistä käytösongelmista oikealle opettajalle, joka sitten hoitaa homman loppuun. Mutta sijaistenkin/avustajienkin tulisi voida jollakin tasolla käyttämään ihan kunnollista auktrotiteettiä, koska muuten oppilaat vain ohittavat meidät ja testailevat rajojaan meidän kanssamme.

Kaikkein vaikeinta tässä on se, että pelkään jatkuvasti jonkun oppilaan vanhempien alkavat valittaa minulle siitä, kuinka epäoikeudenmukaisesti olen muka heidän lastaan kohdellut kun olen käskenyt tätä toistuvasti rauhoittumaan tai olemaan hiljaa tunnilla. Aina kun seuraavana aamuna tulen koululle, minä puoleksi odotan, että joku vanhempi on valittanut koululle "valtaansa väärin käyttävästä sijaisesta, joka on ottanut heidän oppilaansa silmätikuksi". Meidän asemamme on siis aika häilyvä. Minulle annetaan aina ohjeet olla tiukkana kun menen seuraamaan jotakin tuntia, eli minun tulee pitää luokka järjestyksessä. Mutta sitten itsekseni alan miettimään, että miten pitkälle voin mennä sen järjestyksen ylläpitämeen. Toiminko yli valtani, jos käsken heitä olemaan hiljaa tai ehdotan heille reilua sopimusta aikaisemmin kotiin pääsystä hyvää käytöstä vastaan?

Minua vaivaa tämä tilanne. En haluaisi saada vihaisia syytöksiä niskaani harjoitteluaikanani. Olen koululla helmikuun alkuun asti, joten olen todennäköisesti vielä monesti vahtimassa 5-6-luokkia enkä haluaisi joutua ikävään tilanteeseen.

Millainen asema muilla avustajilla/sijaisilla/harjoittelijoilla on ollut koulussa? Onko tällainen koetteleminen normaalia? Kuinka minun tulisi jatkossa hoitaa tällaiset tilanteet?

5

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myrsky

      Oletko kysynyt neuvoa luokkasi opettajalta vielä? Tai koulun muulta henkilökunnalta.

      Kyllähän avustajallakin pitää jotkin keinot olla, kun hänet on tuollaiseen tehtävään laitettu. Toteuta antamasi uhkaukset rangaistuksista, tämä on minun ehdotukseni. Kyllä siihen ajan myötä tottuu. Vaikka itse en ole noin vaativissa tilanteissa ollutkaan. Eivät nuo ehdottamasi rangaistukset minusta mitenkään kohtuuttomilta kuulostaneet, todellakaan. Jos vanhemmat alkavat siitä mussuttaa, niin kerrot, miksi oppilaat ovat rangaistuksensa saaneet. Jos he tämän jälkeenkin mussuttavat, he ovat idiootteja, jotka voit jättää omaan arvoonsa. Nuorelle ihmiselle voi olla vaikeaa ajatella noin päättäväisesti ehkä, mutta siihen haluan itse rohkaista. Kun saa lisää kokemusta, tulee koko ajan varmemmaksi työntekijäksi ja alkaa huomata, mikä toimii ja mikä ei.

      • Nuori harjoittelija

        Tänään kysyin eräältä opettajalta, että mistä tässä on kyse ja kuinka minun tulisi tällaiset tilanteet jatkossa hoitaa. Hän sanoi, että oppilaat nimenomaan testaavat rajojaan kanssani, koska olen nuori ja harjoittelija eivätkä he vielä näe sitä opettajan auktoriteettiä minussa. Hän kehoitti minua kertomaan tarkalleen luokan opettajalle tapahtuneesta, jotta opettaja voisi sitten puhutella luokkaa tästä. Maanantaina juttelen lisää näistä asioista muutamien opettajien kanssa. Vielä kukaan ei ole suoraan tullut kertomaan, että olen jotakin väärin tehnyt, mutta jotenkin sellainen pelko takaraivossa koko ajan on. Ehkä se menee ohi kun alan löytää omaa paikkaani tuossa ympäristössä. Opettajat ovat painottaneet oppilaille, että minä olen aikuinen, siispä minua tulee kuunnella ja totella, ja että samat säännöt pätevät oppitunneilla silloinkin kun vain minä olen luokkaa valvomassa.

        Ehkä minun pitää vain seistä tiukasti jaloillani ja olla antamatta liikaa vetoköyttä noille kokeileville oppilaille, koska muuten homma leviää täysin reisille eikä kukaan ota minua enää vakavasti. Mutta olen silti varpaillani "valtani" suhteen. Koska menen liian pitkälle "rangaistuksia" jaellessani ja sanktioita luetellessani? Sellaisia selkeitä sanoja ei lue missään, koska nuohan ovat häilyviä opettajillekin. Harjoittelijalla nuo rajat ovat vielä enemmän häilyvät.


    • opex

      Jos opettaja ei ole paikalla, sinun pitää saada tuolta tunnilta opettajan sijaisen palkka, ja silloin myös olet opettajana etkä avustajana. Jos sinulle nakitetaan sijaisuuksia ilman sijaisen palkkaa, tehdään väärin ja rikotaan lakia. Avustajalle ei voi antaa vastuuta luokasta, se on aina opettajalla tai hänen sijaisellaan. Ollessasi luokassa open sijaisena sinulla on sama valta kuin opettajalla.

      Sinuna käyttäisin harkiten tuolla "oikealla" opettajalla uhkaamista, koska niin tehdessäsi vain korostat omaa "alempaa" asemaasi.

      Pidä johdonmukaisesti kiinni siitä, mitä olet seurauksista sanonut. On hyvä, jos seuraukset ovat välittömiä. Lopeta sen pohtiminen, mitä vanhemmat ajattelevat tai että olet vain sijainen. Tämä epävarmuus varmasti heijastuu käytöksestäsi ja vaikuttaa oppilaisiin.

      Alakouluikäiset ovat todella huonoja arvioimaan aikuisen ikää, joten jos he pitävät sinua korostetun nuorena, on habituksessasi varmaan jotain hyvin nuorekasta. Unohda teinipukeutuminen ja pyri olemuksellasi erottumaan oppilaista.

      Älä ole itsellesi liian ankara. Taidat olla vielä turhan nuori open hommiin, mutta ikä ja kokemus karttuvat koko ajan.

    • fofofo3

      Kyllä sijaisen tulee saada sijaisen palkkaa, mutta sijaisen kuuluu myös työrauhasta huolehtiminen. Et voi sanoa, että hei, olen vielä nuori, joten valitan asiasta (opettajalle, rehtorille jne) ja se on siinä.

      'Oikea' opettaja joutuu jokaisen ryhmän alussa käymään samat asiat läpi ja pistämään häriköt järjestykseen. Niin sinunkin pitää tehdä.

    • Luokanope

      Älä missään nimessä tee opettajan hommia avustajan palkalla!
      Avustajana sulla ei ole vastuuta luokasta, joten jos jotain kävisi, olisi päävastuu opettajalla.
      Jos tosiaan tuntuu, että on liian rankkaa, niin älä epäröi lopettaa tätä työtehtävää! Voin kertos, että avustajan töitä on tarjolla sankoin määrin etenkin suurissa kaupungeissa. Joskus voi olla myös mahdollisuus opettajan sijaisuuteen, josta maksetaan alakoulussa 20-30 euroa.

      Jos päätät jatkaa avustajana, ota tiukka ote, älä aliarvoi itseäsi ja pidä oikeuksistasi kiinni! Tsemppiä töihin!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe