1v ja äiti aina vaan y kkönen,

hämmentynyt3

Taaperomme täytti vähän aikaa sitten 1 vuotta. Hän on koko pienen ikänsä ollut minussa erittäin kiinni.- Alku oli muutenkin hankalaa koliikin takia. Eroahdistus ollut kovin suuri ja sitten se alkoikin laantua. ..Noh, nyt se on alkanut uudestaan. Ei kylläkään niin pahana kuin ennen. Lasta ei voi pitää kukaan muu kuin minä sylissä. Isä kelpaa silloin kun on pirteä (ei kovinkaan montaa hetkeä päivässä ja silloinkin vain hetkellisesti, onneks konttausleikkiin kelpuuttaa myös) Isä on kotona ja tekee päivätyötä. Nyt on ollut hänellä' vähän enemmän muita hommia joten ei ole ehtinyt olemaan lapsen kanssa niin paljoaa. Olemme siis yrittäneet että esimerkiksi mummo pitäisi lasta sylissä tai joku muu, mutta siiitä vasta kauhia itku alkaakin. Ja näitä yrityksiä on lukuisia. Eniten minua ihmetyttää, että miksi oma isä ei kelpaa vaikka arjessa pyörii kokoajan mukana, miksi minä olen vain se ykkönen? Kahdestaan he pystyvät olemaan kun minä en ole paikalla. Tämä on kuitenkiln hyvä juttu ja hyvä alku.

Toiseksi lapsemme nukkuu kahdet päikkärit ja en oikein tiedä miten saisin joskus hänet siirrettyä yksiin kun hän on niin turkasen väsynyt. Hän on huono nukkuja ja öisin herää useasti. Viikko sitten tein päätöksen että yömaito jää pois kun sitä alkoi tahtomaan lukuisia, LUKUISIA kertoja. Heärilyt nyt ovat vähentyneet kahteen/kolmee toivottavasti jossain vaiheessa vielä lisää.

Ruokailu onnistuu ihan hyvin kunhan saa vain samaa ruokaa kuin muu perhe.
Kiukkua päiviimme kuuluu ajoittain paljon, välillä taas päästään melko helpolla. Ulkona olemme paljon kun kotona ei viihdy tai en osaa antaa tapeeksi virikkeitä. Lasta kannustetaan omatoimiseen leikkiin ja välillä siihen ryhtyykin, muuten leikitään lapsen kanssa.

Osaa kävellä tukia vasten (esim. sohvaa pitkin, taaperokärryä ei halua käyttää/ei osaa), nousee seisomaan, konttaa)

Ajattelin että elämä alkaisi helpottamaan lapsen täytteässä vuoden ja niin alkoikin, ehkä vaan luulin että lapsi jotenkin haluaisi olla myös isänsä kanssa enemmän. Tämä käy minulle välillä kovin raskaaksi kun saan hoitaa toista paljon kun olemme koko perhe yhdessä. Isä mielestäni tekee kyllä kaikkensa että lapsi haluaisi olla hänen kanssaan.

En tiedä, mitä tällä viestillä haen. Ehkäpä jonkinlaista vertaistukea?
Vaikka paljon tässä valitin, niin kyllä meidän päiviin mahtuu paljon iloakin. Välillä pitääkin itselle muistutella että kyllä useammat lapset päivittäin kiukuttelevat ja jos se ei ole kokoaikaista niin ihan hyvinhän tässä asiat on. :)

7

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      En osaa tuohon muuta kirjoittaa, kuin että kyllä isän pitäisi lapsensa kanssa olla muutenkin kuin leikkiä konttausleikkejä. Eli ihan alusta asti vaihtaa vaippaa, kylvettää ja myöhemmin syöttää lasta, kun hän ei enää ole pelkällä rintamaidolla. Olette nyt ehkä noin vuoden myöhässä tässä isään hoivaan totuttamisessako?

    • älä huoli

      Menee kyllä ohi.Täälläkin lapset ovat olleet hyvinkin kiinni äidissä eka vuoden.Kuopuksella iski vuoden ikäisenä todella paha eroahdistus,suihkussa käyntikin oli sitä että huusi ja paukutti ovea.Kesti parisen kuukautta,nyt on ikää 1v 4 kk ja voi suihkussa tai muualla käydä ilman huutoa.Lasten isä on kyllä osallistunut hoitoon mutta siitä huolimatta ovat olleet kiinni minussa,en ajatellut että siinä mitään ihmeelistä olisi ollut..

    • hämmentynyt3

      Joo, siis kyllä meidän lapsen isä on ihan syntymästä saakka ollut toisen kanssa. Ollut muunmuasa silloin kun minulla harrastuksia taikka muuta. Pointti oli se, että kun olemme kaikki kotona niin yleensä ottaen vain minun seurani kelpaa.

    • 4ewq

      Ihan on tutun kuuloista kaikkinensa. Varsinkin tämä meidän toinen lapsemme on ollut aina semmoinen takiainen minuun. Ensin tissin perään, pullo kun ei kelvannut koskaan, en päässyt kuin pihasta niin huusi vaikka kaksi tuntia, jos sattui unilta heräämään (vaikka ei edes nälkäinen ollut). Myöskin korvakierre sairastettiin niin, että mummot/papat ja isä sai hoitaa suht tyytyväistä lasta, mutta minulle itkettiin ne kipuitkut. Useamman kerran vein lasta lääkäriin ja muut sanoivat, että ei se voi olla kipeä, kun eilen oli minulle niin kiltti. No kuulihan sen jo äänestä ja aina oli korvatulehdus.

      Isi alkoi olla enemmän in joskus 1,5v tienoilla. Hakeutui isänsä seuraan/syliin/leikkeihin ihan houkuttelemattakin, vaikka minä olin kotona. Nykyisellään ikävöi isää jo kovasti, jos on vaikka reissussa.

      Ehkä teidän kannattaa tehdä niin, että otat semmoisia pieniä pyrähdyksiä aina välillä harrastuksiin, kauppaan jne. niin lapsi saa olla isänsä kanssa kaksin tai lähtevät sitte keskenään vaikka käymään jossain. Kyllä se siitä ikää myöden alkaa helpottamaan ja muutkin kelpaavat sitten leikkeihin. Mummot ja papat on alkaneet meillä olemaan tärkeitä vasta nyt lähempänä kahta vuotta :D

    • ...

      Luulen myös, että kun lapsi on 2-vuotias sinua harmittaa, kun hänelle kelpaa vain iskä. :)

    • känkyrä

      Meidän taapero on vuoden ja minä äitinä olen se jota hän hakee..
      Mies on alusta asti hoitanut osansa, vaipanvaihdot ja maidon annon kun on kotona, iltapesut lähes aina ja aamupesut vapaapäivinään. Leikkii lapsen kanssa paljon ja muutenkin viettää vapaa-aikansa lapsen kanssa. Siltikin lapseni hakeutuu kokoajan syliini, vieraat (mummot,tädit, ystävät) eivät saa ottaa syliin-huutoa alkaa välittömästi. Rauhoitteluun ei kelpaa muu kuin minä, mies ja vanhemmat lapset yrittävät mutta huuto vain pahenee :(
      Jos olen pois kotoa niin silloin mies kelpaa lapselle hyvin seuraksi ja syö miehen kanssa. Jos olen kotona niin ei suostu syömään ellen ole seurassa. Suihkussa käyn niin että lapsi leikkii suihkukaapin vieressä, illistelen ja pelleilen suihkun lomassa ja hyvällä tuurilla selviän pikaisen suihkun ilman itkuja. Jos menen suihkuun ja mies jää lapsen kanssa niin lapsi huutaa koko suihkun ajan oven takana. Vessakäynnit ovat yhtä huutoa ellei lapsi pääse vessaan mukaan mikä on erittäin ahdistavaa!
      Minusta tuntuu että tämän taaperon kanssa arki on vain vaikeutunut viimeisten parin kk aikana. Edes ne ensimmäiset kuukaudet ei ollut näin raskaita vaikka silloin valvottiin yöt ja päivät koska silloin mieheni kelpasi syliksi. Minun selkäni on nykyisin aina kipeä, lapsi painaa jo hyvästi ja syliä vaatii montakertaa pitkiäkin aikoja päivässä. Olen koittanut ottaa päiväuniajan lepoajaksi mutta välillä lapseni kieltäytyy nukkumasta tai nukuttamiseen menee 1-2tuntia jonkajälkeen uniaika on 30-45minuuttia.. Yöllä herätään 0-3kertaa ja illalla nukkumaan laittoon ei kelpaa muut kuin minä, yölläkään ei rauhoitu muiden kanssa. Maitoa ei ole yöllä anettu 4kuukauteen ja ei ole sitä kaivannut, tarvitsee vain sormeni mistä pitää kiinni :/
      Lapsi leikkii kyllä itsenäisesti jos saa olla samassa tilassa kanssani.
      Odotan kokoajan aikaa milloin tämä helpottuu!

    • mikä on ongekma?

      Ihan normaalia vuosikkaalta, vielä pieneltä vauvalta!!! meillä oli 1v- 1v6kk tosi pahaa eroahdistusta.. ja meillä ainakin siirryttiin (aika sujuvasti ihan itsestään melkein) vasta 1v6kk iässä yksiin päikkyihin. Vaikka nukkuikin yön hyvin niin jaksoi valvoa vaan maks. 4h. Sitten kun jaksoi kivuttomasti valvoa 5-6h; eli 07-7.30- 12 niin siirryttiin yksiin päikkyihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe