Pitäisi rakentaa ristisyöttöpöytä kokoluokkaa noin 350mm* 350mm jonka yläpuolella pääsisi liikkumaan koko alueella, noin 10mm2 alueen kerrallaan.
Ajattelin toteuttaa tämän jonkun tyyppisellä askelmoottorilla mutta kytkentä pelottaa. Eli osaako joku vääntää rautalangasta kuinka ohjata askelmoottoria ja millä haulla kannattaa etsiä ohjeita.
Voisiko olla vaikka niin yksinkertaista ohjausta askelmoottorille että sen sisällä on vain monta eri käämiä joihinka voisin vaikka logiikalla syöttää vuoron perään sähköä niin että pääsen pykälän kerrallaan eteenpäin?
Askelmoottorin perusteet
3
1198
Vastaukset
- alkukysymys
Tuota noin mitä tarkoittaa tuo ..noin 10 neliömillin alue kerrallaan ?
- cncrouter
Askelmoottori tekniikkaa en ala tässä selittämään kun tietoa on netti pullollaan. Kuitenkin sen verran että moottoria voidaan ohjata täys, puoli ja mikroaskelluksin. Jos ei ole tarpeeksi tietoa kannattaa valita valmis ohjain. Näin tietämättä kokoluokkaa mitä laitteella ohjataan voin vaan antaa vinkkiä mitä googlata. Esim. home cnc router / plotter, steppermotor driver.
Ristisyöttöpöytää voi sitten ohjata tarpeenmukaan kuularuuvi, hammashihna tms. välityksellä (halvin / huonoin on kierretanko)
Ohjelmia löytyy laidasta laitaan eri järjestelmille. Voit sitten tehdä cnc-ohjelman joka ohjaa 10mm välein.
Täältä esim. lisää tietoa, softat ym.
http://www.probotix.com/cnc_software/
Itse olen tehnyt pienen piirilevyporan / jyrsimen ja ohjelmistona KCam, muitakin voi käyttää. - fdqwdft
"Voisiko olla vaikka niin yksinkertaista ohjausta askelmoottorille että sen sisällä on vain monta eri käämiä joihinka voisin vaikka logiikalla syöttää vuoron perään sähköä niin että pääsen pykälän kerrallaan eteenpäin?"
Periaatteessa voi.
Askelmoottoreita voi ohjata mekaanisilla kytkimilläkin, mutta se ei ole kivaa ja askellaskut voi helposti seota.
Askelmoottoreita on kahta tyyppiä, unipolar ja bipolar, jotka kummatkin vaatii omanlaisensa driverin.
http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=516
Moottoreita löytää ilmaiseksi romutettavista kirjoittimista ja skannereista.
Helpoimmin erilaisiin tehtäviin muunneltavan laitteen saa, kun ohjaa sitä tietokoneella. mm. Rasberry Pi ja Arduino käy hyvin.
Jos laite tekee aina vain samaa tehtävää on usein kiinteä TTL/CMOS logiikka helpoin.
Tee se itse plotteri vanhoista skannereista:
https://www.youtube.com/watch?v=DbxhRzKN7-k
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3147864Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne906139Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733601Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322137Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222036Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1961944- 391933
- 711682
- 441514
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311460