Hei, olen 46-vuotias eikä minulla koskaan elämässäni ollut aiemmin virtsatulehduksia, kunnes helmikuussa tuli ensimmäinen, kesäkuussa toinen, josta alkoi kierre. Olen tämän vuoden aikana syönyt 6 antibioottikuuria, kesäkuusta alkaen tauotta, ja nyt olen estolääkityksellä. Kaiken lisäksi minulla tulehduksia ei aiheuta yleinen E.coli vaan minulla se oli joka kerta Streptokokki B. Ongelman vuoksi jouduin juoksemaan jatkuvasti lääkärissä, vaivan akuutin luonteen vuoksi kävin 5 eri lääkärillä. Yksi heistä määräsi Vagifemia, joka sai minut sitten epäilemään johtuisiko oireeni vaihdevuosista. Tämä sai minut lukemään näitä keskustelupalstoja ja hakemaan tietoa. Lisäksi huomasimme puolison kanssa että virtsatulehdus iski aina yhdynnän jälkeen, ja usein yleensä todella ankarana ja kovana. Viimeksi itkin kivusta kun se alkoi 3 tunnissa rajuna.
Samalla tajusin että minullahan on vaihdevuodet! Itse asiassa oireilleet jo koko tämän vuoden, en vain ollut tajunnut sitä. Polvikipuja, tolkutonta väsymystä, masentuneisuutta, pienetkin asiat saavat itkun silmään. Kuukautiset ovat jatkuneet kellon tarkkuudella koko vuoden, mutta olen huomannut että noin joka toinen kuukausi ne ovat niukemmat. Samoin nyt kun ajattelen, on emättimen kosteus vähentynyt ja limakalvot olleet kuivemmat.
Harmikseni huomasin ettei Vagifem sopinut minulle ollenkaan, emätin ja ulkosynnyttimet olivat kuin tulessa ja alavatsakivut tulivat kuvaan mukaan. Vaihdoin itse Ovestiniin jota olen nyt käyttänyt viikon. Myös se kuumottaa todella paljon alkaessaan sulaa, niin paljon etten pysty nukkumaan. Vasta kun puikko on sulanut, kuumotus lakkaa. Olen kuitenkin huomannut että se rasvaisuutensa vuoksi ainakin kosteuttaa paikkoja.
Elämä on näiden virtsatieongelmien vuoksi ollut viimeiset 4 kuukautta yhtä hel...tiä. Olen joutunut olemaan töistä poissa tulehduksen alkupäivät kunnes lääke on auttanut.
Onko muilla näitä ongelmia? Mikä auttaa? Miten valita hoitojen väliltä - puikot, laastari, geeli vai tabletit? Minulla on iso perhe, vaativa työ, talonrakennus menossa, on pakko jaksaa! Auttakaa hyvät siskot...
Vaihdevuodet ja virtsatulehdusongelmat ja lääkitys
7
603
Vastaukset
- saman kokenut
Olen 48v ja itselläni alkoi virtatulehdukset vuosi sitten ja yleensä yhdynnän jälkeen.
Olen tietoinen kaikista ehkäisevästä tominnasta kuten virtsarakontyhjennys ennen ja jälkeen yhdynnän jne..söin myös karpalokapseleita.Olin todellisessa kierteessä ja sain tietenkin hiivan jota myös hoidin.Lääkäri määräsi vagifemiä ekas kaks viikkoo ja sit pari kertaa viikossa.Olin käynyt myös gynellä eikä minusta löytynyt mitään "vikaa"
Olin käyttänyt vagifemiä viikon ja mulle tuli alamahakipuja , lääkäri kehoitti jatkamaan , koska puikot eivät kuulemma sellaista tee.Päätin sinnillä jatkaa sen kaksi viikkoa, mutta kymmenennen päivän jälkeen alkoivat aamupahoinvoinnit ja olin kuin raskaana, myöskin viimeinen puikko aiheutti järkyttävän poltteen.Lopetin niiden käytön, söin myös estolääkettä aina yhdynnän jälkeen.Kävin myöhemmin uudestaan gynellä ja hän sanoi, että käytä niitä puikkoja vain kaksi kertaa viikossa.Olen siis viime syksystä käyttänyt sen kaksi kertaa viikossa ja olen kesällä lopettanut estolääkityksen (oli aika pelottavaa) ei ole ollut virtsatulehduksia eikä muutakaan.Olen kyllä syönyt c-vitamiinia hieman isompia annoksia , varsinkin jos käyn uimassa kylmissä vesissä . Minusta tuntui silloin etten kerta kaikkiaan selviä eteenpäin ja olin vähäväliä apteekissa..Tilanteen rauhottaminen auttoi.
Käytän vagifemiä ja syön c-vitamiiniä ja tarvittaessa otan isomman annoksen..liikun ja syön muutenkin hyvin..Kiertoni on säännöllinen mutta vuoto niukempaa, hikoilua on muutamapäivä ennen menkkoja ja muutama päivä jälkeen , tosin tuokin vaihtelee.
Tsemppiä sinulle.
Jos et ole käynyt verikokeessa niin kävisin sinuna otattamassa kilprauhasarvot ja hb:n , ..stressi on kaikista pahinta.. - 54vee
Virtsatieoireet on tosi yleisiä vaihdevuosioireina ja silti niistä ei puhuta niin paljoa kuin kuumista aalloista, joita ei minulla ole vielä tähän pävään ollut ainakaan niin että olisin erikseen niiden perusteella tajunnut vaihdevuosien alkanee..
Kai te käytätte yhdynnässä liukkaria? Sitä aina kuvittelee että omat liukasteet riittää lopun ikää, mutta kyllä ainakin nuo virtsatieoireet helpottaa ja vähenee huomattavasti, kun voitelu pelaa. - Salli K
Itse juon sokeritonta karpalomehua tiivisteenä. Sitä saa kaupasta, joten ei ole oman marjareissun varassa.
- mehut
karpalo ja puolukka ilman sokeria on tosiaan hyvä ennalta ehkäisevä käytäntö. Riittävä juominen on myös tärkeää.
- Marlikki
Olin vuosia virtsatietulehduskierteessä ja söin laajakirjoisia antibiootteja kuuri toisensa jälkeen. Ajoittain pitkiä aikoja estolääkityksellä, loppuaikoina estolääkitystä vain yhdynnän jälkeen.
Toki tiedän "kotikonstit" eli olen käyttänyt karpalomehut ja persiljavedet jne.
Karpalomehu jatkuvasti juotuna ohentaa virtsarakon seinämiä ja "liuottaa" hampaista kiilteen. En uskalla käyttää nykyisin muuta kuin satunnaisena ennaltaehkäisynä.
Lopetin punaisen lihan syömisen, etenkin sian lihan. Lisäksi vältän punajuuria. Ulostamisen jälkeen aina alapesu - pidee on löydyttävä myös matkoilla. Kolibakteeri jota on ulosteessa, on usein virtsiksen aiheuttaja. Näillä keinoilla tulehdukset ensin harvenivat, mutta ihminen on heikko ja ruokavalion pysyvä muutos on vaikeaa.
Muutoksen jälkeen sorruin vielä muutamana kesänä grillattuun kasleriin tai makkaroihin ja aina tuli "rangastus" rajuna pitkäaikaisena tulehduksena. Vasta ruokavalion ehdoton muutos toi parantumisen.
Nyt vuosien jälkeen olen syönnyt muutaman kerran vuodessa riistaa, sikaa en ole vuosiin maistanutkaan. Olen pysynyt kunnossa enkä halua palata entiseen "sika-nauta" -ruokaan.
Tulehduksia oli paljon nuorempanakin, mutta todellinen vuosien kierre alkoi n. 35 vuotiaana, jolloin ensimäisiä kertoja lopetin punaisen lihan. Ensimmäinen "lopetus" kesti n. 8 kk kunnes palasin vanhaan "sika-nautaan". Ruokavalion muutos kesti lopulta varmaan 8-9 vuotta, ennen kuin todella uskoin lihan syy-seuraus -suhteeseen.
Vaihdevuodet alkoivat 50-vuotiaana ja korvaushoidolla olen ollut 3-vuotta. Vaihdevuodet eivät ole tuonneet tulehduskierrettä takaisin. Seksi maistuu nykyisin, kuten myös nuorempanakin.- Marlikki
Lisäys vielä edelliseen:
Käytän myös Vagifemiä ja liukkarina ihoöljy Ceridal. Öljyä joka päivä aamuin illoin, vaikka ei just olisi yhdyntääkään. Olo tuntuu "normaalilta" kun on öljyä.
- Tupustiina
En tiedä, käytkö tarkastamassa vielä vastauksia, onhan tuosta viestistäsi jo aikaa yli kuukausi.
Itselläni oli aikanaan myös nuo kaikki vaikeat ja helvetilliset oireet, joihin en saanut gyneltä kunnon ohjeita.
Kantapään kautta olen oppinut hoitamaan itseni niin, että nyt on kaikki ok, kunhan muistan säännöllisen hoidon.
Gynellä viimeksi käydessäni, hän ihmetteli, kuinka ihmeessä olin saanut limakalvot niin hyvään kuntoon. Virtsatietulehduksiakaan ei ole ollut yli vuoteen.
Sitkeyttä se vaatii, eikä hetkessä tilanne korjaannu.
Karpalomehut ym. eivät ole ratkaisu, vaikka ovatkin hyviä yhtenä auttajana. Mutta mieluummin kokonaisia, jäisiä karpaloita, koska silloin ei tule sokeria liikaa.
1) Vältä sokerisia juomia ja ruokia!
2) Unohda intiimialueen vesipesut, ainoastaan öljypesu.
3) Ovestin-voide säännöllisesti, merkkaa kalenteriin, esim. joka 3. ilta. Kun Ovestin kirvelee, se on sen merkki, että emätin on suorastaan huutanut estrogeeniä.
4) Välipäivinä Repadina-emätinpuikot.
5) Virtsaamisen jälkeen AINA Multigyn-LiquiGelillä sipaisu, puhtain käsin. Siis ennen virtsalle käyntiä myös käsien pesu!
- Samaista geeliä käytät myös liukuvoiteena ja sitäkin ihan runsaasti ja jos saat jostain asettimen, niin asettimella emättimeen syvälle. (Pausanol-emätinvoiteen mukana aika hyvä asetin. Itse en käytä Pausanolia, mutta ostin yhden putkilon asettimen vuoksi, jota käytän)
6) Yhdynnän jälkeen kevyt ulkoisten intiimialueiden ja peräaukon vesipesu, mutta ei limakalvojen. Ne peset öljyllä.
7) Älä käy heti makuulle yhdynnän jälkeen, vaan liiku hieman! Sen jälkeen laita Multigyn ActiGeeliä.
- Tämä on tärkeää, koska se hävittää bakteerikasvustot, jotka tulevat yhdynnän aikana emättimen limakalvoille ja siitä virtsaputkeen.
8) Laita lisäksi Actigeliä emättimeen 36 tuntia yhdynnän jälkeen, koska geeli estää haitallisten bakteerien kiinnittymistä.
9) Vältä liiallista istumista. Nouse aina välillä kävelemään.
10) Vältä pikkuhousunsuojia. Ne ovat yksi viheliäisyys kuivaemättisille naisille.
Ceridalin ja muut yleisrasvat voit unohtaa kokonaan, ne eivät auta vaihdevuotisten limakalvoja h**vattiakaan.
Tuo antibioottien määrä, minkä olet syönyt, voi tehdä myös sen, että sinulla on ollut mukana hiivaongelma, joten pieni suun kautta nautittava hiivanhävityskuuri voisi olla paikallaan. Lisäksi nyt kannattaa välttää sokeria senkin vuoksi ainakin vähän aikaa.
Koko kehon happo-emästasapaino voi mennä vinksinvonksin antibiottikuurin aikana, joten emäsvoittoisten ruokien eli paljon kasviksia, olisi nyt hyväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain617520Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232946- 1421776
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651659Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151468Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691419- 1311163
- 77863
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 52755