Miten suomenkielisellä Photoshop -ohjelmalla
saa häivytettyä valokuvan reunat siten, että
valokuvan reuna "häipyisi" tasaisen pehmeästi eikä reuna olisi jyrkkä ja kova
ja miten häivytyksen saisi tehtyä siten,että suorakaiteenmuotoisesta maisemakuvasta saisi muodoltaan esimerkiksi soikean tai pyöreän? Kuva tekstiin liitettynä olisi sillä tavalla tehtynä luontevamman näköinen.
Reunan häivytys/Photoshop
7
4167
Vastaukset
- pro
Avaat fotarin helptiedoston ja näpyttelet kysymyksen sinne. Tai ostat itsellesi Photoshop for dummies -kirjan. Onnea!
- Another pro
Hankala tuo vaatimus suomenkielisestä... no, tapojahan on tuhat kuten fotarissa aina, mutta tee näin: avaa uusi, tyhjä kuva. Sitten avaat haluamasi foton. Tuplanapauta rajaustyökalua: esiin pongahtaa ikkuna (englanniksi Feather) johon voit kirjoittaa haluamasi häivytyksen asteen - yleensä 20-30 on aika bueno. Rajaa haluamasi osa kuvasta, ota nuolityökalu ja siirrä se uuteen pohjaan. Rajaustyökalusta löytyy hiiren näppäintä pohjassa pitämällä myös ympyränmuotoinen rajain.
- MaBi
Kiitos "Another pro", että "tyhmiäkin" sai kysyä ja kiitos, että vastauksesi avulla onnistuin pääsemään toivomaani päämäärään. Sanoisinko, "että kysyvä ei tieltä eksy, sittenkään!!!" terv MaBi
- Another pro
MaBi kirjoitti:
Kiitos "Another pro", että "tyhmiäkin" sai kysyä ja kiitos, että vastauksesi avulla onnistuin pääsemään toivomaani päämäärään. Sanoisinko, "että kysyvä ei tieltä eksy, sittenkään!!!" terv MaBi
Kiitos kiittämästä, hyvä että onnistuit! "Tyhmiä kysymyksiä" ei tietenkään ole. Olen itse vanha ammattivalokuvaaja, jonka oli pakko opetella tämä digimaailma pysyäkseen jyvällä alalla. Aikuisopiskelin ohjelmat nelisen vuotta sitten - olin silloin ehkä kolme kertaa koskettanut tietokonetta. Sen jälkeen meni pari vuotta fotaria treenatessa, ja sen jälkeisen kahden vuoden aikana olen päässyt hieman syvemmälle tähän fantsuun ohjelmaan. Eli "tyhmiä kysymyksiä" minullakin piisaa pilvin pimein, mutta jos voin jeesata joissakin kysymyksissä, pidän sitä jopa velvollisuutenani, hyvää oppia kun itsekin sain.
- MaBi
Another pro kirjoitti:
Kiitos kiittämästä, hyvä että onnistuit! "Tyhmiä kysymyksiä" ei tietenkään ole. Olen itse vanha ammattivalokuvaaja, jonka oli pakko opetella tämä digimaailma pysyäkseen jyvällä alalla. Aikuisopiskelin ohjelmat nelisen vuotta sitten - olin silloin ehkä kolme kertaa koskettanut tietokonetta. Sen jälkeen meni pari vuotta fotaria treenatessa, ja sen jälkeisen kahden vuoden aikana olen päässyt hieman syvemmälle tähän fantsuun ohjelmaan. Eli "tyhmiä kysymyksiä" minullakin piisaa pilvin pimein, mutta jos voin jeesata joissakin kysymyksissä, pidän sitä jopa velvollisuutenani, hyvää oppia kun itsekin sain.
Periaatteessa ajattelen samoin, että "tyhmiä kysymyksiä" ei olekaan, sillä monta kertaa juuri sellaisten kysymysten avulla aukeaa jotakin uutta. Luin liiankin tarkkaan nimimerkki pro:n vastauksen. Valokuvaus kiinnostaa, olen harrastelija sillä saralla, mutta kiinnostavaa se on ja kiinnostavaa on oppia kuvien muokkauksesta aina vain lisää, vaikka juuri se on minulle pysynyt salaisuutena, mikä tekee kuvasta hyvän. Vai onko se kuvan tunnelma, kuvan "henki" ja sitäkin olen monta kertaa ajatellut, että miksi ammattikuvaajat haluavat valottaa kuvan itse silloinkin, kun esimerkiksi digikamera valottaa kuvan automaattisesti. Jeesasit ja kiitos siitä terv MaBi
- Veke Kuvakolli
MaBi kirjoitti:
Periaatteessa ajattelen samoin, että "tyhmiä kysymyksiä" ei olekaan, sillä monta kertaa juuri sellaisten kysymysten avulla aukeaa jotakin uutta. Luin liiankin tarkkaan nimimerkki pro:n vastauksen. Valokuvaus kiinnostaa, olen harrastelija sillä saralla, mutta kiinnostavaa se on ja kiinnostavaa on oppia kuvien muokkauksesta aina vain lisää, vaikka juuri se on minulle pysynyt salaisuutena, mikä tekee kuvasta hyvän. Vai onko se kuvan tunnelma, kuvan "henki" ja sitäkin olen monta kertaa ajatellut, että miksi ammattikuvaajat haluavat valottaa kuvan itse silloinkin, kun esimerkiksi digikamera valottaa kuvan automaattisesti. Jeesasit ja kiitos siitä terv MaBi
en ole pro, mutta silti kommentoin tuota valotusta hieman. Automatiikka erehtyy useinkin, enempi tai vähempi, ja silloin pro osaa ajatella, mihin suuntaan valotusta pitäs korjailla tuohon mittarin lukemaan verrattuna. On kai tuttua, että ikkunan ääressä istuva henkilö on "mustana" ja ulkomaisema valottunu kohalleen.
Tai sitten halutaan jo kuvatessa hieman tunnelmaa muuttamalla valotusta. Moni amatöörikin opettelee valotuksen niksejä kun menee monta kuvaa roskiin tuon automatiikan kanssa. - MaBi
Veke Kuvakolli kirjoitti:
en ole pro, mutta silti kommentoin tuota valotusta hieman. Automatiikka erehtyy useinkin, enempi tai vähempi, ja silloin pro osaa ajatella, mihin suuntaan valotusta pitäs korjailla tuohon mittarin lukemaan verrattuna. On kai tuttua, että ikkunan ääressä istuva henkilö on "mustana" ja ulkomaisema valottunu kohalleen.
Tai sitten halutaan jo kuvatessa hieman tunnelmaa muuttamalla valotusta. Moni amatöörikin opettelee valotuksen niksejä kun menee monta kuvaa roskiin tuon automatiikan kanssa.Oikeassa olet: niin näkyy toimivan, tavallisella kameralla olen kuvannut olemattoman vähän, tällä vuoden omistamallani digikameralla (Canon Power Shot A 70) olen kuvaamista harjoitellut sitäkin enemmän. Kävin äsken kuvaamassa järven lainehdintaa ja valotusta muuttamalla näytti kuin olisin ottanut kuvan pimeällä. Pitääkin käydä ottamassa kuva pimeällä ja katsoa, saako valotusta muuttamalla näyttämään siltä kuin olisin ottanut kuvan päivällä terv MaBi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2604596Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1323003Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit422770Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751749Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061604Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 551334
- 931245
- 471119
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2081116