A2 pyörät

saiskos apuja

olisi kohtapuoliin aika siirtyä isompaan mopediin, eli tarkemmin a2-luokkaan. Eli kysymys kuuluu, olisko kellään kokemusta katulaillisista enduroista/smotoista joka sopis hyvin ensimmäiseksi ''isoksi'' pyöräksi, eli lähinnä 250-450cc pyörä hakusessa. Ja vielä toinen kysymys, onko ihan ylivoimaisen hankalaa siirtyä suoraan moposta esim. 450cc pyörään? olen siis kyllä ajellut kaikennäköisiä 2-pyöräisiä vehkeitä 50-200cc väliltä eikä minkään ajo ole tähän mennessä ollut mitenkään hankalaa, mutta miten sitten tiellä? kiitokset vastauksista jo etukäteen!

10

8241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saiskos apuja

      ja lisätään nyt muistutukseksi että a2 luokan pyörässä saa olla tehoa 35kw ja teho/painosuhde max 0,2 kw/kg, eli ehdotuksia sen rajoissa. ja unohtui sanoa ettei kyykytkään ole poissuljettuja, mutta kuristamaan en rupea.

      • Rojali Enfieldi

        Miten niin et ala kuristamaan??? Kuristaminen on ihan järkijuttu, saat kerralla kunnon pyörän alle ja kuristamalla saat sen lailliseksi itsellesi ajoon. Poistat kuristukset aikanaan, kun pääset ajamaan suuremmalla teholla.

        Kuristamalla valikoimat kasvaa melkoisesti. Meillä kuristettiin yksi Harrikka perheessä nuoremmalle miehelle ajokiksi ja oli kyllä paras ratkaisu. Nyt vaan poistetaan kuristukset ja katsastetaan täysitehoiseksi. Ei turhia pyöräkauppoja ja saa ajella samalla pyörällä pidempään.


      • saisko apuja
        Rojali Enfieldi kirjoitti:

        Miten niin et ala kuristamaan??? Kuristaminen on ihan järkijuttu, saat kerralla kunnon pyörän alle ja kuristamalla saat sen lailliseksi itsellesi ajoon. Poistat kuristukset aikanaan, kun pääset ajamaan suuremmalla teholla.

        Kuristamalla valikoimat kasvaa melkoisesti. Meillä kuristettiin yksi Harrikka perheessä nuoremmalle miehelle ajokiksi ja oli kyllä paras ratkaisu. Nyt vaan poistetaan kuristukset ja katsastetaan täysitehoiseksi. Ei turhia pyöräkauppoja ja saa ajella samalla pyörällä pidempään.

        Kuulemma kuristettu 600cc kyykky tuntuu paljon nuhaisemmalta kuin esim 450cc enska jossa on alunperinkin alle 35kw, omaa kokemusta ei ole mutta tälläista olen kuullut. Ja en tiedä kuinka kauan ne kuristukset pysyis paikallaan kun tietää että pyörällä olisi potentiaalia paljon suurempaankin tehoon (veikkaan ettei ainakaan kuukautta kauempaa), eli ihan senkin takia hommaisin mieluummin valmiiksi alle 35kw pyörän.


      • tietäjä92
        saisko apuja kirjoitti:

        Kuulemma kuristettu 600cc kyykky tuntuu paljon nuhaisemmalta kuin esim 450cc enska jossa on alunperinkin alle 35kw, omaa kokemusta ei ole mutta tälläista olen kuullut. Ja en tiedä kuinka kauan ne kuristukset pysyis paikallaan kun tietää että pyörällä olisi potentiaalia paljon suurempaankin tehoon (veikkaan ettei ainakaan kuukautta kauempaa), eli ihan senkin takia hommaisin mieluummin valmiiksi alle 35kw pyörän.

        Ja varmasti on myös moottorille "terveellisempää" antaa sen olla täysissä tehoissaan, joten siksi myös kannatan mieluumin tuota 350-450 cm^3 konetta kuin kuristaa isompaa moottoria.


      • Rojali Enfieldi
        tietäjä92 kirjoitti:

        Ja varmasti on myös moottorille "terveellisempää" antaa sen olla täysissä tehoissaan, joten siksi myös kannatan mieluumin tuota 350-450 cm^3 konetta kuin kuristaa isompaa moottoria.

        Elikkäs me tehtiin niin, että Harley-Davidson 883 kuristettiin tehoiltaan niihin mittoihin, että A2-kortilla saa sitä laillisesti ajaa. Maahantuoja teki tuon operaation, ei maksanut paljoakaan, on pistetty polttoaineen annostelut kohdalleen ja kaikin puolin kunnolla homma hoidettu. Muutoskatsastettiin tämän jälkeen ajopeli K1-katsastajilla.
        Ajoin itsekin tuolla pyörällä muutaman reissun, ensin ilman kuristusta ja kuristusten jälkeen, mielestäni pyörä ei kuristusten myötä muuttunut paljoa. Koska minulla on itselläni yksi tuollainen pyörä kuristamattomana, on vielä verrata. Mitään ongelmaa ei ole ollut tuon kuristuksen suhteen ja nyt tuo kuristus poistetaan, kun pyörän käyttäjä pääsee ajamaan täysitehoisella moottoripyörällä.
        Kuristusten poistoahan ennen aikojaan hillitsee kummasti se, että mahdollisten vahinkojen satuttua vakuutusyhtiö voi tehdä kielteisen korvauspäätöksen. Ja ainakin meillä pyörän käyttäjä on ollut tyytyväinen, on saannut ajaa kaksi vuotta isolla pyörällä ja voi jatkaa samalla pyörällä ajamista tulevinakin kausina. Meillä on muutenkin ollut etua, että on ollut kaksi samanlaista pyörää käytössä, mm. renkaita hankkiessamme on niitä tilattu kerralla useampia ja muitakin kulutusosia on hankittu varastoon, koska käyttöä varmasti on niille.

        Vaan kukin tekee oman mielensä mukaan, tarjosin nyt oman mielipiteeni kuristamisen suhteen ja siihen liittyviä kokemuksia.


    • sdsdssd

      Porukka tuntuu huonosti käsittävän, että ei ne tehot pelkistä kuutiosta tule... On olemassa 350cc enskoja joissa on 30 hv ja toisessa melkein 50hv.

      Mutta se ei kuulunut asiaan, joten siihen sitten.

      Riittää, kun pyörä on alunperin alle 70kW lähtökohta, joka on kuristettu alle 35kw;hen tehopainorajoitus huomioiden PAPEREISSA. Monessa isossa valkokilpienskassa voi tehot paperissa olla luokkaa alle 10kW, mutta todellisuus sitten...

    • mr.papi

      Ei ole järkeä hommata jotain 450cc pyörää tielle. Tämä ihan vain siitä syystä, että huoltovälit on todella tiheät ja polttoainetta menee aivan järjettömästi. Vaikka sen kilven siihen enduroon saakin, niin ei se tarkoita ettäkö se soveltuisi tielle.

      Joku 600cc ja siitä ylöspäin alkaa olla jo ihan ajokelpoisia tiellä, sillä ne ei syö polttoainetta niin paljoa ja huoltovälit on todella paljon pidemmät. Johtuen esimerkiksi siitä, että ne ei ole enää 1 sylinterisiä. Joku rivi 4 on huomattavasti pitkäikäisempi kuin 1 sylinterinen, joita lähes poikkeuksetta enduroissa käytetään.

      Järkevin vaihtoehto on siis hommata joku hieman isompi pyörä ja kuristaa se, vaikka ei se kuristaminen järkevää olekkaan.

      Vaikka tätä nyt ei kysyttykkään, niin itse ehkä tekisin niin, että ajaisin autolla sen pari vuotta b ja a2 kortti taskussa kunnes sen sitten pystyy korottamaan ihka oikeaan moottoripyöräkorttiin. Sitten on helppo haistattaa paskat kaiken maailman tehorajoituksille.

      • saiskos apuja

        noh täältä nyt ei ole suurtakaan apua saanut mutta näillä näkymin taitaisi olla ktm duke 390 hankinnassa, kiitos nyt kuitenkin neuvoista. Ja kun papi mainitsi että alle 600cc pyörien polttoainetalous on mitä on, duken ilmoitettu kulutus on 3,4l/100km (no eihän se tosiaan ole enska mutta kuitenkin reilusti alle 600cc ja yksipyttyinen) totuus voi tietysti olla enemmänkin mutta vaikka heittäisi litralla ylöspäin, niin ei se vieläkään mikää kauhea olisi.


      • tietäjä92
        saiskos apuja kirjoitti:

        noh täältä nyt ei ole suurtakaan apua saanut mutta näillä näkymin taitaisi olla ktm duke 390 hankinnassa, kiitos nyt kuitenkin neuvoista. Ja kun papi mainitsi että alle 600cc pyörien polttoainetalous on mitä on, duken ilmoitettu kulutus on 3,4l/100km (no eihän se tosiaan ole enska mutta kuitenkin reilusti alle 600cc ja yksipyttyinen) totuus voi tietysti olla enemmänkin mutta vaikka heittäisi litralla ylöspäin, niin ei se vieläkään mikää kauhea olisi.

        Ja noitakin alle 500 kuution pyöriä on monenlaisia. Ei kannata hankkia sitä kisakireintä vaan rauhalliseen, tieliikenneajoon tarkoitettu malli. Pysyy kulutukset kurissa ja moottorin huoltovälit normaaleissa suhteissa.


      • saiskos apuja
        tietäjä92 kirjoitti:

        Ja noitakin alle 500 kuution pyöriä on monenlaisia. Ei kannata hankkia sitä kisakireintä vaan rauhalliseen, tieliikenneajoon tarkoitettu malli. Pysyy kulutukset kurissa ja moottorin huoltovälit normaaleissa suhteissa.

        Totta, esim. suurin osa 4t piikeistäkin pääsee yli 30 000km ilman suurempia huoltoja juuri matalan viritysasteensa ansiosta, ja veikkaan että kulutuslukemat laskee vaikka ei ostaiskaan sitä kaikista pieniruokaisinta. On meinaa joutunu aikaa tiuhaan käymään tankilla kun omistaa 2t mopon joka vie 5-6l/100km :/. Ja todellakin on tarkotus ostaa vähän rauhallisempi pyörä kun kumminkin vasta harjottelee isommalla ajoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4167
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1689
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      72
      945
    Aihe