Robert Sheckley?

sfjasofll

Onko tämä heppu mistään kotoisin? Luin äsken netissä mustalla huumorilla höystetyn lyhyen tarinan nimeltä Bad Medicine, se ainakin oli parhaita lyhyitä tarinoita mitä olen ikinä lukenut, mutta onko taso sama muutenkin?

3

126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 450405

Omasta hyllystäni löytyy Matkalippu utopiaan (1955), Jähmettynyt yhteiskunta (1960) ja Mielenvaihto (1966) . Kaikki olen joskus lukenut ja pari ekaa olivat ihan perus-scifiä, Mielenvaihto oli noista mielestäni heikoin.

• kflf

About sama tyyli ja taso kuin Douglas Adamsilla.

• twweens

Omistan englanninkielisen kokoelmakirjan jossa on seuraavat teokset:

Immortality Inc
      -Erikoisia näkemyksiä kuolemanjälkeisestä elämästä ja sen suhteesta tieteesen. Joitain kiinnostavia yksityiskohtia tulevaisuuden elämästä, joskin osa on myös geneerisiä. Arvosana 3,5/5.

Journey of Joenes
      -Joitain todella hauskoja ja fiksuja sivutarinoita: kolme uskonsa johonkin asiaan menettänyttä miestä kinaamassa siitä kuka on menettänyt eniten, kafkamaisia oikeuskäsittelyjä, kuinka turvata hallintorakennus vakoilijoilta kaatamalla vakooja omaan psykologiaansa jne. Hauskasti myös parodioidaan länsimaisen kulttuurin taipumusta ylistää antiikin kreikkaa kaiken itsensä perustana olevan keksimisestä, aivan kuin niitä ei olisi voitu keksiä muuten jos kreikkaa ei olisi ollut olemassakaan (ainakin näin itse ymmärsin jutut ateenalaisista temppeleistä Washington DC:ssä, Arkhimedes- ja Platon-nimiset hahmot yliopistoissa ym.). Ainoastaan jonkinlainen koherenssi jää puutumaan. Arvosana 4/5.

Mindswap
      -Muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta vähän omituinen ja ei järin kiinnostava tarina. Sen enempää avaruusolentojen psykologiaa kuin matemaattista avaruutta ei ole onnistuttu kuvaamaan säväyttävästi. Loppu on todella antiklimaattinen. Arvosana 2/5

Dimension of Miracles
      -Vähän sama kuin edellisen kanssa. Aikamatka rasistidinosauruksien luo taisi olla ainoa mielenkiintoinen juttu. Arvosana 2/5

Minotaur Maze
      -Anakronistinen scifi-versio kreikkalaisista myyteistä, jolla ei tunnu olevan erityistä pointtia, mutta joka on sellaisenaan ihan viihdyttävä. Arvosana 3/5.

Näiden lisäksi jotain lyhyitä tarinoita olen lukenut, niille tulee myös arvosanoja väliltä 2-4,5. About siis 50-50 hyvää ja keskinkertaista kamaa. Parhaita ovat mielestäni juuri nuo maan pinnalla tapahtuvat yhteiskuntakriittiset ja antropologiset seikkailut, sekä jotkut lyhyet tarinat. Vastaavasti nuo päättömän absurdit kosmiset seikkailut eivät ole niin hyviä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      97
      1248
    2. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      56
      1242
    3. Tämän päivän puukotusuutinen

Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.
      Seinäjoki
      17
      1070
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      18
      945
    5. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      45
      823
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      114
      804
    7. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      15
      752
    8. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      64
      742
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      38
      629
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      72
      623
    Aihe