Oletko kotona ? Onko raskasta ? Omistatko timantin?

realismi kehiin

Tiesitkö, että Afrikassa on timanttikaivoksia, joissa kaikki timantinlouhijat kuolevat ennen lukulasi-ikää eli alle 50-vuotiaina ? He elättävät perhettänsä työllään kuolemaansa saakka. He eivät saa koskaan kansaneläkettä. Usein he joutuvat tyytymään epäpuhtaaseen juomaveteen.

Sinä, suurperheen äiti- tahi isäliini elät yli 70- tahi jopa yli 80-vuotiaaksi ja nautit ikäsi erilaisista tukiaisista. Silti väität elämäsi olevan maailman raskainta. Siveelliseksi väittämässäsi vihkisormuksessasi on afrikkalainen timantti.

18

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha ja väsynyt

      Sain ekat lukulasini (monitehot) 42-vuotiaana, mikä minusta on normaali lukulasi-ikä.
      Olen työssäkäyvä nainen, kuten miehenikin. Meillä on lapsia lakisääteiset kolme. Joidenkin mielestä siinä on 1 tai 2 liikaa. Menin töihin 1. kerran 14-vuotiaana. Nykyisessä työpaikassani olen ollut 33 vuotta. Saattaa olla, etten koskaan pääse eläkkeelle, sillä viralliseen eläkeikääni on vielä 12 vuotta. Ehkä kuolen syöpään ennen sitä alle 50-vuotiaana, kuten yksi sisaruksistani?

      Tukiaisia en ole koskaan saanut. Elämäni on käynyt vasta viimeaikoina raskaaksi, johtuen työuupumuksesta. Teen henkistä työtä ja työmäärä on liian suuri. Kotiin tultuani, minulla on huono omatunto niistä töistä, joita en ehtinyt tehdä, vaikka tein 2 tuntia palkatonta ylityötä. Joskus tuon töitä kotiin, mutta en valita, koska minulla sentään on työpaikka ja tulevaisuudessa eläke, jos elän niin vanhaksi.

      Minulla on vihkisormuksessani 5 tai 7 timanttia. En muista tarkalleen kuinka monta, sillä sormus ei ole vuosiin mahtunut sormiini. Selkä on jumissa ja nestettä kertyy raajoihin.

      • kaksi lasta riittää

        Ensin kerrot:

        "Olen työssäkäyvä nainen, kuten miehenikin. Meillä on lapsia lakisääteiset kolme."

        Sitten valehtelet päin naamaa:

        "Tukiaisia en ole koskaan saanut."

        Lapsilisät, äitiyspäivärahat, erilaiset tukipalvelut kuten äitiys- ja lastenneuvola, maksuttomat leikkipuistot, maksuton peruskoulu.....Kolmessa lapsessa on tosiaan yksi tai kaksi liikaa.


      • Vanha ja väsynyt
        kaksi lasta riittää kirjoitti:

        Ensin kerrot:

        "Olen työssäkäyvä nainen, kuten miehenikin. Meillä on lapsia lakisääteiset kolme."

        Sitten valehtelet päin naamaa:

        "Tukiaisia en ole koskaan saanut."

        Lapsilisät, äitiyspäivärahat, erilaiset tukipalvelut kuten äitiys- ja lastenneuvola, maksuttomat leikkipuistot, maksuton peruskoulu.....Kolmessa lapsessa on tosiaan yksi tai kaksi liikaa.

        Oletko itse kieltäytynyt esimerkiksi kelakorvauksista?
        Onko sinulla ollut ilmainen koulukuljetus ja kouluruoka?
        Oletko käyttänyt terveyskeskuspalveluja?
        Oletko saanut opintotukea?
        Oletko saanut joskus työmarkkinatukea?
        Onko vanhempasi saaneet sinusta lapsilisää?
        Oletko käynyt ilmaisen peruskoulun?
        Oletko saanut ilmaisen kouluruuan?
        Oletko erityisoppilaana saanut ilmaisen taksikuljetuksen kotiovelta koulunportille, eikö niin?

        Minä olen ottanut vastaan kelakorvauksia yksityislääkäripalkkioista ja lääkkeistä.
        Minulla ei ole ollut ilmaista koulukuljetusta, eikä kouluruokailua. Olen käynyt oppikoulun, jossa oli lukukausimaksut, linja-autokyyti 20 km maksettiin itse ja kouluruoka maksettiin itse.
        Olen käyttänyt terveyskeskuspalveluja.
        En ole saanut opintotukea.
        En ole saanut työmarkkinatukea.
        Olen saanut lapsilisää ja äitiyspäivärahaa.
        Mitkä hiton maksuttomat leikkipuistot? Ai nuo nuorison polttamat rötisköt, jonne ei ole koskaan voinut lapsia viedä!

        Sinussa on yksi liikaa.


      • no en ymmärrä
        Vanha ja väsynyt kirjoitti:

        Oletko itse kieltäytynyt esimerkiksi kelakorvauksista?
        Onko sinulla ollut ilmainen koulukuljetus ja kouluruoka?
        Oletko käyttänyt terveyskeskuspalveluja?
        Oletko saanut opintotukea?
        Oletko saanut joskus työmarkkinatukea?
        Onko vanhempasi saaneet sinusta lapsilisää?
        Oletko käynyt ilmaisen peruskoulun?
        Oletko saanut ilmaisen kouluruuan?
        Oletko erityisoppilaana saanut ilmaisen taksikuljetuksen kotiovelta koulunportille, eikö niin?

        Minä olen ottanut vastaan kelakorvauksia yksityislääkäripalkkioista ja lääkkeistä.
        Minulla ei ole ollut ilmaista koulukuljetusta, eikä kouluruokailua. Olen käynyt oppikoulun, jossa oli lukukausimaksut, linja-autokyyti 20 km maksettiin itse ja kouluruoka maksettiin itse.
        Olen käyttänyt terveyskeskuspalveluja.
        En ole saanut opintotukea.
        En ole saanut työmarkkinatukea.
        Olen saanut lapsilisää ja äitiyspäivärahaa.
        Mitkä hiton maksuttomat leikkipuistot? Ai nuo nuorison polttamat rötisköt, jonne ei ole koskaan voinut lapsia viedä!

        Sinussa on yksi liikaa.

        Oletko seonnut?

        Miten tämä kuuluu sinulle?


      • Vanha ja väsynyt
        no en ymmärrä kirjoitti:

        Oletko seonnut?

        Miten tämä kuuluu sinulle?

        Minun kolme työssäkäyvää ja opiskelevaa lastani pitävät sinunlaisesi/teidänlaisenne hörhöt: "realismi kehiin", "kaksi lasta riittää" ja "no en ymmärrä" leivässä, koska itse ette pysty itseänne elättämään ilman verorahoilla kustannettavia tukiaisia.


      • Vanha ja väsynyt
        no en ymmärrä kirjoitti:

        Oletko seonnut?

        Miten tämä kuuluu sinulle?

        Täytyy korjata sen verran, että todennäköisesti sinä "no en ymmärrä" olet sen verran itse "seonnut", ettet kykene lukemaan viestejä, siten että ymmärtäisit keskustelun puurakenteesta hölkäsen pöläystä.

        Tämän vuoksi olisi parempi, että jättäisit kommenttisi kirjoittamatta kohtiin, joita sinun pikkiriikkiset aivot eivät lainkaan käsitä. Näin et nolaa itseäsi. :)


      • no mene nukkumaan
        Vanha ja väsynyt kirjoitti:

        Täytyy korjata sen verran, että todennäköisesti sinä "no en ymmärrä" olet sen verran itse "seonnut", ettet kykene lukemaan viestejä, siten että ymmärtäisit keskustelun puurakenteesta hölkäsen pöläystä.

        Tämän vuoksi olisi parempi, että jättäisit kommenttisi kirjoittamatta kohtiin, joita sinun pikkiriikkiset aivot eivät lainkaan käsitä. Näin et nolaa itseäsi. :)

        Nolasit kyllä itsesi lähinnä.

        Kun palstan nimi on suurperheet. Niin ei taida kolme lastasi sopia siihen kategoriaan


      • o mores
        Vanha ja väsynyt kirjoitti:

        Oletko itse kieltäytynyt esimerkiksi kelakorvauksista?
        Onko sinulla ollut ilmainen koulukuljetus ja kouluruoka?
        Oletko käyttänyt terveyskeskuspalveluja?
        Oletko saanut opintotukea?
        Oletko saanut joskus työmarkkinatukea?
        Onko vanhempasi saaneet sinusta lapsilisää?
        Oletko käynyt ilmaisen peruskoulun?
        Oletko saanut ilmaisen kouluruuan?
        Oletko erityisoppilaana saanut ilmaisen taksikuljetuksen kotiovelta koulunportille, eikö niin?

        Minä olen ottanut vastaan kelakorvauksia yksityislääkäripalkkioista ja lääkkeistä.
        Minulla ei ole ollut ilmaista koulukuljetusta, eikä kouluruokailua. Olen käynyt oppikoulun, jossa oli lukukausimaksut, linja-autokyyti 20 km maksettiin itse ja kouluruoka maksettiin itse.
        Olen käyttänyt terveyskeskuspalveluja.
        En ole saanut opintotukea.
        En ole saanut työmarkkinatukea.
        Olen saanut lapsilisää ja äitiyspäivärahaa.
        Mitkä hiton maksuttomat leikkipuistot? Ai nuo nuorison polttamat rötisköt, jonne ei ole koskaan voinut lapsia viedä!

        Sinussa on yksi liikaa.

        "Oletko erityisoppilaana saanut ilmaisen taksikuljetuksen kotiovelta koulunportille, eikö niin?"

        Tämäntyyppiset erityisoppilaat ovat muita useammin suurperheestä peräisin. Tätä se lestäisäliini kutsuu miehen mallina olemiseksi, että jättää lapsensa muitten rahoittamana ja maksamana erityiskoulun hoidokiksi. Lestaisäliinin maksamat verot eivät riitä edes rouvansa tilille tipahtelevien lapsilisien rahoitukseen.


      • Vanha ja väsynyt
        no mene nukkumaan kirjoitti:

        Nolasit kyllä itsesi lähinnä.

        Kun palstan nimi on suurperheet. Niin ei taida kolme lastasi sopia siihen kategoriaan

        En nolannut. Sinä et vain hiffannut. Tämä provoaja (ex erityisoppilas) kun on sitä mieltä, että kukaan ei saa tehdä kuin korkeintaan yhden lapsen. Samoin hän kuvittelee, että jokainen nainen, jolla on enemmän kuin yksi lapsi, makaa päivät pitkät selällää sängyssä ja syljeskelee kattoon.
        Harhaisesti hän myös luulee, että on itse selvinnyt aikuisuuteen täysin ilman verovaroin tuotettuja "tukiaisia". Hänen kaltaisensa mielenterveyspotilaat ne vasta kalliiksi veronmaksajille tulevatkin.


      • Sivusta seurannut
        o mores kirjoitti:

        "Oletko erityisoppilaana saanut ilmaisen taksikuljetuksen kotiovelta koulunportille, eikö niin?"

        Tämäntyyppiset erityisoppilaat ovat muita useammin suurperheestä peräisin. Tätä se lestäisäliini kutsuu miehen mallina olemiseksi, että jättää lapsensa muitten rahoittamana ja maksamana erityiskoulun hoidokiksi. Lestaisäliinin maksamat verot eivät riitä edes rouvansa tilille tipahtelevien lapsilisien rahoitukseen.

        Tietysti mitä enemmän perheessä on lapsia, sitä enemmän joukkoon voi mahtua myös erityisoppilaita.

        On myös olemassa kaksilapsisia perheitä, joissa molemmat lapset ovat erityisoppilaita. Näitä on jopa merkittävä määrä, kuin muunlaisia erityislapsiperheitä. Näillä lapsilla on myös hyvin usein erityisvanhemmat.

        Olisikohan tämä avaaja juuri sellaisen perheen lapsi, koska hän on jotenkin jumissa tässä lestapäähänpiittymässään? Lestoja on suomessa vain 20 000, mikä on kirpun pieraisu koko Suomen väkiluvusta.


      • käymässä täällä
        Vanha ja väsynyt kirjoitti:

        En nolannut. Sinä et vain hiffannut. Tämä provoaja (ex erityisoppilas) kun on sitä mieltä, että kukaan ei saa tehdä kuin korkeintaan yhden lapsen. Samoin hän kuvittelee, että jokainen nainen, jolla on enemmän kuin yksi lapsi, makaa päivät pitkät selällää sängyssä ja syljeskelee kattoon.
        Harhaisesti hän myös luulee, että on itse selvinnyt aikuisuuteen täysin ilman verovaroin tuotettuja "tukiaisia". Hänen kaltaisensa mielenterveyspotilaat ne vasta kalliiksi veronmaksajille tulevatkin.

        Mielenterveys potilas maksaa parisataa euroa joka päivä, jos on osastohoidossa. Lapsilisä kuukaudessa paljon vähemmän.

        Onko tuo sama provoaja kuin äitien palstalla. Hän on käsittääkseni ollut erityiskoulussa, jossa on ollut myös lievästi kehitysvammaisia oppilaita. Hän ei ole töissä ja elää tukiaisilla.


      • yksi lapsi riittää
        käymässä täällä kirjoitti:

        Mielenterveys potilas maksaa parisataa euroa joka päivä, jos on osastohoidossa. Lapsilisä kuukaudessa paljon vähemmän.

        Onko tuo sama provoaja kuin äitien palstalla. Hän on käsittääkseni ollut erityiskoulussa, jossa on ollut myös lievästi kehitysvammaisia oppilaita. Hän ei ole töissä ja elää tukiaisilla.

        "Mielenterveys potilas maksaa parisataa euroa joka päivä, jos on osastohoidossa."

        Niinpä. Monilapsisesta perheestä kotoisin olevat päätyvät aikuisiällä ko. laitoshoitoon muita todennäköisemmin.


      • ...
        yksi lapsi riittää kirjoitti:

        "Mielenterveys potilas maksaa parisataa euroa joka päivä, jos on osastohoidossa."

        Niinpä. Monilapsisesta perheestä kotoisin olevat päätyvät aikuisiällä ko. laitoshoitoon muita todennäköisemmin.

        Kumma juttu, kun kuitenkin yksilapsisten perheiden kakarat ovat useimmin koulukiusaajia.... ja näköjään nettikiusaajiakin.


    • jotain tolkkua

      Miten suomalaiset suurperheet liittyy Afrikaan? Sinäkin voisit tehdä jotain hyödyllistä timanttikaivoksen työläisten eteen sen sijaista että täällä paasaat, olisit jättänyt tietokoneen ostamatta ja jotain muutakin ja annettanut ne hyväntekeväisyydeen. Että sille

      • kaksi lasta riittää

        Osa suomalaisista suurperheistä on muuttanut tänne Afrikasta. Sepä onkin ollut kipeä ja arka paikka perisuomalaiselle lestaperheelle, joka oli luullut olevansa ainoa suurperheellisyyteen kallellaan oleva Suomessa.

        Lentokoneitten avuilla voitaisiin tuoda alle puolen vuorokauden aikana iso joukko suurperheitä Suomeen Afrikasta, jos poliittista tahtoa löytyisi. Ehkä se päivä on lähempänä kuin luuletkaan...


      • altkirch
        kaksi lasta riittää kirjoitti:

        Osa suomalaisista suurperheistä on muuttanut tänne Afrikasta. Sepä onkin ollut kipeä ja arka paikka perisuomalaiselle lestaperheelle, joka oli luullut olevansa ainoa suurperheellisyyteen kallellaan oleva Suomessa.

        Lentokoneitten avuilla voitaisiin tuoda alle puolen vuorokauden aikana iso joukko suurperheitä Suomeen Afrikasta, jos poliittista tahtoa löytyisi. Ehkä se päivä on lähempänä kuin luuletkaan...

        Siis miten tämä liittyy mihinkään?
        Seonnutta jaarittelua.

        Ps. Kihla ja vihkisormuksissani ei ole yhtään timantia. Halusin kaiveretut platinaiset. Ne näyttävät paremmalta minusta.


    • ---------

      Toivon suuresti eläväni yli 80-vuotiaaksi. Kun olen joskus eläkeiässä, niin todennäkäisesti olen jo silloin yli 70-vuotias, koska eiköhän eläkeikä siihen mennessä ole noussut jo vähintään 70 vuoteen. Ja ihan hyvä niin, sillä ihmiset elävät nykyään pidempään. Minä nautin kyllä erilaisista tukiaisista, ihan niin kuin kaikki suomalaiset. Varsinaisesti lapsiin liittyvistä tukiaisista en kylläkään nauti, ne ovat lapsieni tukia (siis lapsilisät). Omat lapsilisäni on äitini jo minun hyväkseni käyttänyt aikoinaan. En väitä elämäni olevan maailman raskainta, ei se todellakaan ole. Käyn töissä ja hoidan viisi lastani ja kotiani, mutta se ei ole mitenkään ylivoimaista.

      Vihkisormuksessani ei ole timantteja, vaan se on tatuoitu sormeeni ja näin ollen sillä on tuettu ihan suomalaista työllistymistä. Olisiko sinusta parempi, jos ihmiset eivät käyttäisi timantteja vain siksi, että afrikkalaiset joutuvat ne louhimaan? Se tarkoittaisi, että valtava määrä afrikkalaisia jäisi vaille töitä ja kenties moni lapsi taas kuolisi nälkään siksi, ettei heidän isänsä pysty heitä elättämään. Kaikkien työ ei ole helppoa, mutta ei se tarkoita, että heidän elämäänsä pitäisi kohtuuttomasti vaikeuttaa viemällä se vaikeakin työ pois. Harvassa maassa on varaa valita, että haluaako tehdä työtä ja jos haluaa, niin mitä. Suomessa on tällainen käsittämätön etuoikeus ja me työssäkäyvät joudumme kustantamaan niiden elämän, joita työt eivät kiinnosta.

    • pyh1

      No voi jeesus! Se että kehitysmaissa on asiat huonosti, eihän se tarkoita sitä ettei täällä Suomessa saa suurperheen vanhemmat valittaa elämästään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe