Itselleni tehtiin kohdunpoisto vuosi sitten

erittäin tyytymätön

laparoskooppisesti koska kohdussa oli myooma, lisäksi esiintyi virtsankarkailua. Leikkauksessa poistettiin ns. "kaikki", eli ilmeisesti kohdun lisäksi kodunsuu ja -napukka. Munasarjat jätettiin paikoilleen. Vuoden kuluttua voin todeta seuraavaa:

- hiukseni ovat ohentuneet päälaelta
- seksuaaliset halut ovat vähentyneet, eikä orgasmi ole samanlainen kuin ennen
- paikat ovat kuivuneet siinä määrin, että joudun käyttämään lopun elämääni liukasteita yhdynnässä ja masturbaation aikana, ennen leikkausta tätä ongelmaa ei ollut
- heti leikkauksen jälkeen aloin saada kuumotuskohtauksia, eli kohdunpoisto käynnisti vaihdevuosioireet
- rakko tyhjenee paremmin kuin ennen eikä minulla ole pissahätä niin usein kuin aiemmin, mutta virtsaa karkailee edelleen. Leikkaus ei siis auttanut siihen ongelmaan, jonka vuoksi se tehtiin

Leikkaukseen lähettävä lääkäri ei kertonut etukäteen mitään siitä, millaisia vaikutuksia poistolla on, eikä myöskään esitellyt vaihtoehtoja. Tutkimsuten mukaan tämä leikkaustapa altistaa laskeumille, joita tietysti mielellään hoidetaan uudelleen samaisessa sairaalassa.
Kun tiedetään, että leikkaukselle on vaihtoehtoja, siis miten se tehdään ja yksi vaihtoehto on myös se, että myooma näännytetään, ei voi kuin kysyä miksi julkinen sairaanhoito toimii piittaamattomasti.

32

3499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2. tyytymätön

      Siksi, että julkisella puolella sairaanhoidossa säästetään säästetään ja säästetään.
      on paljon halvempaa silpaista koko elin pois kuin ruveta korjailemaan sitä.
      Itse myös kohdunpoistoon hyvin pettyneenä olisin kuitenkin sitä mieltä, että kyllä ihmisen omaa tahtoa pitäisi sen verran kunnioittaa, että miedän vaihdevuosi-ikäistenkin naisten kohdut säästettäisiin mikäli ei mitään pahanlaatuista kasvainta ole.
      Nämä korjaavat leikkaukset pystytään kyllä tekemään, mutta niihin ei ruveta, kun kuulemma tulos ei ole pysyvä. Mikä sitten on? Eihän täältä kukaan elävänä ole selvinnyt. Mutta asian ydin onkin se, että saisi sen aikaa kuin on haluja, harrrastaa hyvää seksiä, eikä vaihdevuosioireet, kuten aloittajalla iskisi pälle kuin tappava tauti.

      Saitko, erittäin tyytymätön, estrogeenilääkitystä sairaalasta läksiäisenä? Sillä voisi hoitua ainakin nuo vaihdevuosioireet: kuivuus, hikoilu ja mahdollisesti hiusongelmatkin.

      paha olo vaikuttaa haluihin, mutta tuo orgasmiasia on sellainen, mitä lääkärikunta kyllä väheksyy. kaikilla naisilla ne herkuimmat tuntemukset eivät kyllä klitoriksesta tule. Siinä voi olla alkusysäys, mutta kyllä ne parhat kiksit itse ainakin sain enenn poistoa juuri siitä, kun penis painaa kodunkaulaa ja kohtua ja tämä liike välittyi muihin hermoihin ja näin lähti känytiin oikein iso O. tätähän ei nyt sitten kyllä voi enää tapahtua, kun koko yhdyntä on penetraation jälkeen yhtä jyystämistä. Ei siellä pohjalla ole enää mitään tuntoa. Aluksi oli jopa sellainen tunne, kuin olisi tukilla tiiliseinään hakannut. Nauti siinä sitten! Sairaalasta vaan lohdutettiin, että kyllä tilanne korjaantuu. Paskat ole mihinkään korjaantnut. Olen vain vittuuntunut koko lääkärikuntaan, koska ei haluta edes myöntää, että kohdunpoisto on jo aikansa elänyt toimenpide, ja sille ON vaihtoehtoja siinä tapauksessa, ettei ole syöpä.

      suolen toiminta on myös minulla häiriintynyt niin, etten tunne, kun alkaa kakattamaan. tämän vuoksi suoli on ilmeisesti venyttynyt ja muodostanut jonkinlaisen pussukan. Kyse ei ole siis rectoselesta vaan joku tuppeuma. Sitäkään ei voi ilmeisesti muuten hoitaa kuin leikkauksella. Ei kuitenkaan innosta leikkaus, koska tämä ensimmäinen leikkauskin oli tällainen fiasko.

      se, että näistä epäonnistuneista kohdunpoistoista ei enempää kirjoitella johtuu yksinkertaiesti siitä, etä kukaan nainen ei halua olla poikkeus. Kun sairaalassa kysytään miten on leikkauksen jälkeen mennyt niin moni ei kahtaa tunnustaa, että ei ole mennyt hyvin. onhan hoitohenkilöstö aivopesyt naisen enenleikkausta uskomaan, että leikkausesta toipuu yleensä TÄYSIN.

      Ainoastaan silloin voisin väittää, että kaikki toimii hyvin, jos en muistaisi miten ihanaa meillä oli miheni kanssa ennen leikkausta. Sain huikeita orgasmeja ja pystyin rentoutumaan niin että voin sanoa eläneeni onnellisessa suhteessa. Hyvä seksi on kuitenkin parisuhteen liima. Kun seksi ei toimi, alkaa tuntua ahdistavalle, kun haluaa seksiä, ei saa siitä mitään täyttymystä eikä pysty rentoutumaan vaan on kuin syyhytautinen: raapii ja raapii vaan kutka ei lähde. turhautuu ja stressaantuu. Stressi aiheuttaa korkeat kortiaolitasot ja läski alkaa kertyä. Hormonitasot näin kun menee sekaisin niin pian on kaikki stressin aiheuttamat sairaudet ovella. Tulee verisuonisairaudet, kilppariongelmat, diabetekset hms

    • 3 + 12

      "Saitko, erittäin tyytymätön, estrogeenilääkitystä sairaalasta läksiäisenä?"

      En saanut, enkä edes taksilappua, kun matka oli kuulemma liian lyhyt. Kehotettiin käyttämään linja-autoa.

      "Ei kuitenkaan innosta leikkaus, koska tämä ensimmäinen leikkauskin oli tällainen fiasko."

      Ongelmanahan näissä poistoleikkauksissa on, että ne altistavat uusille leikkauksille, kuten virtsarakon ripustukselle. Sen vuoksi perustelu, jonka mukaan myooma kasvaa uudelleen jos se ensin kuihdutetaan menettää merkitystään. Kaiken lisäksi näin ei suinkaan käy kaikille.

      "onhan hoitohenkilöstö aivopesyt naisen enenleikkausta uskomaan, että leikkausesta toipuu yleensä TÄYSIN"

      Täytyy sanoa, että kun koetin ottaa etukäteen selvää vaikutuksista, niin selvästi on vallalla hyssyttelyn kulttuuri ja pakkopositiivisuus.

      "Kun seksi ei toimi"

      Seksi on normaali osa ihmistä.

      • :->

        Minkähän vuoksi tähän oli tullut miinus? Täysin totta mitä tässä lukee.
        Ehkä trolli ei pitänyt tästä:

        "kun koetin ottaa etukäteen selvää vaikutuksista, niin selvästi on vallalla hyssyttelyn kulttuuri ja pakkopositiivisuus"


    • Leikattu

      Minkä ikäinen aloittaja olit, kun sinulle tehtiin kohdunpoisto. Poistohan saattaa aikaistaa vaihdevuosia joitakin vuosia ja heikentää sen verran munasarjojen verenkiertoa, että vaihdevuosia muutenkin kolkuttelevalle vaihtarit voivat alkaa hyvinkin nopeasti leikkauksen jälkeen.

      • 18 + 12

        Käsittääkseni niin juuri kävi, ja se lienee aloituksen oireistakin pääteltävissä.
        Pointti tässä on se, että seurauksista ei kerrottu etukäteen, eikä tarjottu mitänä vaihtoehtoja. Kunte julkisella puolella tapana on.


      • 20 + 11

        Kuivuuden lisääntymiseen toki vaikuttanee myös kohdun kaulan poisto, se kun erittää myös limaa emättimeen.


      • koettu on
        18 + 12 kirjoitti:

        Käsittääkseni niin juuri kävi, ja se lienee aloituksen oireistakin pääteltävissä.
        Pointti tässä on se, että seurauksista ei kerrottu etukäteen, eikä tarjottu mitänä vaihtoehtoja. Kunte julkisella puolella tapana on.

        Tai on luultavasti kerrottu mutta kun ollaan gynen tutkimuksissa ennen operaatiota näistä mainitaan mutta puolet menee ohi korvien.Olin 42v kun kohtu poistettiin ja 44v sain vaihdevuosioireita ja paljon.Sitten syön progynovaa ja käytän vagifemiä.Hiukset voivat hyvin ja ihoni.Ennen hormoneja ne ohentuivat.


      • läsnä ollut
        koettu on kirjoitti:

        Tai on luultavasti kerrottu mutta kun ollaan gynen tutkimuksissa ennen operaatiota näistä mainitaan mutta puolet menee ohi korvien.Olin 42v kun kohtu poistettiin ja 44v sain vaihdevuosioireita ja paljon.Sitten syön progynovaa ja käytän vagifemiä.Hiukset voivat hyvin ja ihoni.Ennen hormoneja ne ohentuivat.

        Olitko paikalla? Minä olin, ei kerrottu vaikutuksista. Jos sinulle kerrottiin niin hyvä.


    • 2. tyytymätön

      Tuo yleensä sanotaankin siinä vaiheessa kun leikkausta suunnitellaan. Sitä ei sitten taas sanotakaa, miten hirveitä oireita ilmaantuu, kun elimistö joutuu yhtä aikaa sekä shokkiin leikkauksen vuoksi ja sen lisäksi hormonitoiminta menee mullin mallin. Sitä ei kestä fysiikka eikä psyykekään. aina puhutaan vain kuumista aalloista. Niitä ei itselläni onneksi ole, johtuneeko sitten siitä, että näihin muihin ongelmiin sain estrogeenigeelin. se ei kuitenkaan korjaa elimiäni ennalleen, vaikka kuinka lantionpohjaa jumppaa.
      Minulla oli leikkaukseen mennessäni hyvä kunto, positiivinen asenne, kun kerran uskoteltiin, että kaikki menee hyvin ja leikkaus ei vaikuta tulevaan elämääni mitenkään lukuun ottamatta vaihdevuosioireita, jotka saattavat aikaistua. No, näistä suolistoasioista ei sitten taas puhuttu halaistua sanaakaan.
      Mei tuo kakatuksen tunne ja vain hirveitä kramppeja joka kerta kun yriti vessaan isommalle asialle. tästä kun sairaalaan valitin, niin ei asiaani otettu vakavasti, vaan todttiin, että asia korjaantuu ajan myötä. näin ei käynyt, vaan tilanne on pahentunut kaiken aikaa.
      Seksielämästä hoitohenkilöstö ei näköjään sitten tiedäkään yhtään mitään. Ilmeiseti luullaan, että viiskymppiset pitelevät toisiaan kädestä ja vaan pussailevat. Oikea Yhdyntäkeskeinen seksi kärsii totaalisen trauman, sillä missään vaiheessa kukaan ei kerro, miten järkyttävä kokemus on ensimmäinen penetraatio likusteista ja varovaisuudesta huolimatta. ei kertakaikkiaaan minkäänlaisia vipinöitä. Yritä siinä sitten olla kuin ennen, tai yritä metsästää sitä kadonnutta tunnetta: itku siinä pääsee, vaikka suhde olisi kuinka hyvä. tätä ei korjata millään pään silittelyllä ja voivoi, nyt kävi näin -asenteella. lYNKKAISIN TÄMÄN LÄÄKÄRIN, JOKA SAI MINUT USKOMAAN, ETTÄ ELÄMÄ JATKUU KOHDUTTOMANA. Minun elämä ei jatku ennallaan, eknä tiedä jatkuuko mitenkään. Olen totaalisen katkera ja pettynyt hoitohekilöstön asenteisiin ja heidän käsityksensä naisten elinten merkityksestä.

      • 1 9 5

        Joo, kohdunpoistolla on suuri merkitys, se muuttaa asioita. On turhaa kiinnittää huomiota kuukautisten loppumiseen, ei se korvaa uusien ongelmien aiheuttamia vaivoja.
        Itselläni on ollut koko vuoden ajan sellainen olo, että parempi kun on vaan "jalat ristissä".

        "Ilmeiseti luullaan, että viiskymppiset pitelevät toisiaan kädestä ja vaan pussailevat"

        Hyvinkin mahdollista, mutta toisaalta uskomatonta millaista asenteellisuutta lääkäreidenkin joukosta näyttää löytyvän.

        Mistä tuo suolisto-oireilu johtuu? Mitään tietoa? ihan kuin leikkauksessa olisi mennyt jotain pieleen.


      • 2. tyytymätön
        1 9 5 kirjoitti:

        Joo, kohdunpoistolla on suuri merkitys, se muuttaa asioita. On turhaa kiinnittää huomiota kuukautisten loppumiseen, ei se korvaa uusien ongelmien aiheuttamia vaivoja.
        Itselläni on ollut koko vuoden ajan sellainen olo, että parempi kun on vaan "jalat ristissä".

        "Ilmeiseti luullaan, että viiskymppiset pitelevät toisiaan kädestä ja vaan pussailevat"

        Hyvinkin mahdollista, mutta toisaalta uskomatonta millaista asenteellisuutta lääkäreidenkin joukosta näyttää löytyvän.

        Mistä tuo suolisto-oireilu johtuu? Mitään tietoa? ihan kuin leikkauksessa olisi mennyt jotain pieleen.

        Niinhän siinä varmaan menikin. Minä valitin heti leikkauksen jålkeen, että maha ei toimi kunnolla ja sattuu pelkästään sekin kun mahaan kertyy ilmaa ja pitäisi pieraista. Sanottiin vaan, että kyllä se siitä korjaantuu. En tietenkään uskaltanut veskissä ponnistella mitään vaan pidin mahan melkein kuralla koko kesän ja sitten kun oletin seksin (mikä naurettavuus!) ja liikunnan sujuessa, että voin alkaa yrittää ulostamistakin normaalisti, ei mikään toiminut niinkuin ennen. ei tule mitään tarpeen tunnetta, ja sitten kun tulee, on jo helkkarinmoinen kiire vessaan. Pierukin kiertää mahassa puoli päivää, ennenkuin osaa ulos. turvottaa ja on tosi ähky olo. Ruokavaloissa ei ole muutoksia entiseen nähden.
        valitin siis edelleen naistenpolille. ei vaikutusta. Edellen hoettiin, että elimistö korjaantuu. Eipä vaan korjaantunut. Sitten yksityisellä gynellä valittelin edelleen ja kun hän kuuli siitä, että maha ei toimi sain lähetteen johonkin gastropuolen tutkimuksiin. Sielläkin ehdoteltiin jos minkälaista vaivaa: ärtyneen suolen oireyhtymää - sen piikkiinhän on hyvä lykätä kaikki epämääräiset oireet. Divertikkeleitä epäiltiin ja kun ei löytynyt, pääsin lopulta tutkimuksiin, jossa ilmeni tuollainen suolen tuppeuma. En ollut ikinä ees kuullut sellaisesta. Mutta sanoohan sen järkikin, että kun nyt pian oon 2 vuotta yrittänyt jayrittänyt vessassa saada kakkaa ulos, niin johan siinä suolet menee solmuun ja venyttyy. mulla ei ole raskausajan loppuaikoja lukuunottamatta ollut ikinä mitään kakkaongelmia. Että oikesti kyllä v---ttaa koko operaatio. voi kupa saisikin kalattua elämää takas niin valitsisin viisaammin. mutta kun ei ole ikinä leikkauksissa ollut niin sitä tosiaan kuvitteli että sairaalassa lääkärit tietää ja vaikka pelotti, niin luuli voivansa heihin luottaa. meni kyllä luotto.
        Olen kyllä tosi pettynyt siihen aivopesumentaliteettiin, mitä sairaalassa lääkärien ja hoitajien toimesta asiakkaisiin kohdistetaan. paljon enemmän ja paljon monipuolisemmin pitäisi asiakasta informoida ja näitä leikkauksen tuomia haittoja ei saisi jättää kertomatta, kuten nyt tehdään. Kevyesti vain sivutaan, että jollekin prosentille voi käydä niin tai näin mutta se voidaan korjata taas uudella leikkauksella. Niin niin, ja uudessa leikkauksessa on TAAS omat riskinsä.


    • ihmettelen1

      Ette kai te hyvät naiset oikeasti ole menneet noinkin suureen leikkaukseen hankkimatta etukäteen kaikkea saatavissa olevaa tietoa?! Itsekin voi ottaa selville asioista ja asioita kyseenalaistaa. Eikä vain syytellä jälkikäteen niitä lääkäreitä.

      • 2. tyytymätön

        kyllä sitä varmaan kuule kaiken tiedon yritti hankkia mitä oli saatavana. ja siinä vaiheessa, kun on oikein kipeä, ei ehkä ole itse kovin voimissaan hankkimaan tietoa, jota ei löydy kohtuullisella netin selailulla. ja vaikka on hankkinut tietoa ja kyselee lääkäreiltä, heillä tuntui olevan hyvinkin pätevät vastaukset kaikkiin esittämiini kysymyksiin. Olisi pitänyt itse olla anatomian ja fysiologian ja neurologian professori, että olisi ymmärtänyt kyseenalaistaa lääkärien esittämät "totuudet".
        Sinä ymmärrät tämän sitten, kun omalle kohdallesi osuu tilanne, jossa joudut tekemään jonkun vastaavanlaisen ratkaisun, eikä kaikki menekään niinkuin yleensä valtaosalla potilaista menee. Sehän on siis totuus, että kaikille EI TULE NÄITÄ KOMPLIKAATIOITA. meillä on käynyt huono tuuri, mutta se ei silti oikeuta sairaaloita vähättelemään komplikaatioiden mahdollisuutta, kuten nyt on tilanne.


      • ihmettelen1
        2. tyytymätön kirjoitti:

        kyllä sitä varmaan kuule kaiken tiedon yritti hankkia mitä oli saatavana. ja siinä vaiheessa, kun on oikein kipeä, ei ehkä ole itse kovin voimissaan hankkimaan tietoa, jota ei löydy kohtuullisella netin selailulla. ja vaikka on hankkinut tietoa ja kyselee lääkäreiltä, heillä tuntui olevan hyvinkin pätevät vastaukset kaikkiin esittämiini kysymyksiin. Olisi pitänyt itse olla anatomian ja fysiologian ja neurologian professori, että olisi ymmärtänyt kyseenalaistaa lääkärien esittämät "totuudet".
        Sinä ymmärrät tämän sitten, kun omalle kohdallesi osuu tilanne, jossa joudut tekemään jonkun vastaavanlaisen ratkaisun, eikä kaikki menekään niinkuin yleensä valtaosalla potilaista menee. Sehän on siis totuus, että kaikille EI TULE NÄITÄ KOMPLIKAATIOITA. meillä on käynyt huono tuuri, mutta se ei silti oikeuta sairaaloita vähättelemään komplikaatioiden mahdollisuutta, kuten nyt on tilanne.

        Niin no, kohtuullisella nettiselailulla löytyy kyllä muutakin kuin suomalaisten keskussairaaloiden neutraaleja infoja.

        Jos googletat esim. "hysterectomy", jo toinen tulos johtaa sinut Better Health Centerin sivustolle, josta saa hyvinkin kattavaa tietoa. Samanlaisia sivustoja ja teemaan liittyviä keskustelupalstoja on internet täynnä. Tosin niissä sävy kohdunpoistoa kohtaan on ennemminkin kielteinen ja muita vaihtoehtoja korostava.

        Kaikkein kielteisimmin toimenpiteeseen suhtautuvat erilaisia vaihtoehtohoitoja markkinoivat yksityiset lääkärikeskukset/sairaalat: ne sivustot kun lukee läpi, ei mikään komplikaatio enää tule yllätyksenä ja osaa vallan mainiosti kyseenalaistaa ne lääkärien esittämät "totuudet" - ihan ilman omakohtaista professuuria.

        "Sinä ymmärrät tämän sitten, kun omalle kohdallesi osuu tilanne, jossa joudut tekemään jonkun vastaavanlaisen ratkaisun, eikä kaikki menekään niinkuin yleensä valtaosalla potilaista menee."

        Hauskasti asetettu virke, kun-sanana käytöstä voisi melkein luulla, että toivot tuota osakseni. Pettymykseksesi täytyy mainita, että olen itsekin ollut kohdunpoistossa, eikä kaikki ole omalla kohdallanikaan mennyt ongelmitta. En silti ole katkera minua hoitaneille lääkäreille, asiaan paneutuneena tiesin, miten asiat voivat parhaimmillaan ja pahimmillaan mennä. Ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä minulle kerrottiin tai jätettiin kertomatta.


      • 16 + 20

        "Ette kai te hyvät naiset oikeasti ole menneet noinkin suureen leikkaukseen hankkimatta etukäteen kaikkea saatavissa olevaa tietoa?! Itsekin voi ottaa selville asioista ja asioita kyseenalaistaa. Eikä vain syytellä jälkikäteen niitä lääkäreitä. "

        Tarkoitatko ettei lääkäri ole vastuussa omista tekemisistään? Minusta hän on erittäin vastuussa tekemisistään ja erityisesti tekemisistä jättämisestään. Mitä suuremmasta leikkauksesta on kyse, sitä vakavammin lääkärin tulisi suhtautua potilaan informoimiseen ja vaihtoehtojen esittelyyn.
        Valitettavasti julkisella puolella asia menee myös niin, että potilaalta ei kysytä vaan toimepide määrätään. Aika vaikeahan tuollaiseen toimintaan on luottaa. Missään tapauksessa asiasta ei tule vaieta vaan kertoa siitä lisää sekä tehdä muistutus sairaalaan. Tokihan potilaan etua ajavat lääkärit haluavat kehittää asioita.

        Kaikki etukäteen saatava tieto ei myöskään pidä paikkaansa. Tutkimukset, joissa esitetään ettei leikkauksella ole negatiivista vaikutusta esim. seksuaalisuuteen tuntuvat olevan tarkoitushakuisia ja väistelevät asioita. Samaa tekevät monet tällä palstalla. Täälläkin on ihmisiä, jotka kertovat negatiivisia asioita kohdunpoistoleikkauksista, mutta SINUN kaltaisesi ihmiset joko torppaavat ne tai syyllistävät potilasta. Minusta sinä saat painua helvetin kuuseen ja toivottavasti joudut joskus itse samaan toimenpiteeseen.

        Noin niin kuin omasta mielestäni olet melkoinen kusipää ja trolli, taidan ilmoittaa kommenttisi asiattomaksi.


    • 2. tyytymätön

      no sitten voi vain todeta, että kiitä onneasi, kun sulle ei käynyt huonosti.
      Silti olen sitä mieltä, että näistä komplikaatioista pitäisi suomessakin pitää isompaa ääntä, ettei kukaan luottaisi nykyisen terveydenhuollon viralliseen tietoon, vaan etsisi sitä muutakin tietoa, joka nyt siis on yleensä englanninkielistä ja mielestäni edelleenkin vaikeasti löydettävissä., Kuka ja mikä noiden ulkomaisten sivujen luotettavuuden takaa? Näiltä sivullta noukittua tietoa juuri itsekin kyselin läkäreiltä, jotka konsultoivat sitten muita lääkäreitä, eikä tullut sen enempää tietoa.
      Kylä minullekin kerrottiin, että voi tulla pidätysongelmia ja muita laskeumia, mutta kukaan ei missään vaiheessa puhunut tunnottomuudesta ja suolisto-ongelmista. Nämä oli kyllä tosi vaiettu asia.

      • 19 + 16

        Olen samaa mieltä. Tuo kirjoittaja on todennäköisesti lääkäri tai joku jonka mielestä ongelmia ei saa olla, saati niistä pitäisi puhua. Jos hän oikeasti tietäisi miten asiat ovat, niin hän tietäisi senkin, ettei julkisella puolella tehdä kaikkia operaatioita tai ne ohitetaan epämääräisillä perusteilla.


    • 3 + 8

      Aloitukseen on näemmä ilmaantunut ko. keskussairaalan lääkäri kommentoimaan kirjoitusta. Aika jännäähän se on, kun ottaa huomioon että lääkärillä on oikeus päättää toimenpiteestä, potilaan oikeudeksi jää korkeintaan kieltäytyä siitä kokonaan. Lääkärin tulisi myös kertoa potilaalle toimenpiteen seurauksista etukäteen ja tarjota vaihtoehtoja. Tämä ei kuitenkaan kiinnosta, mieluummin siirretään vastuu potilaalle vaikka itsellä on valta. Tyypillistä vastuunkantokyvytöntä määräilynhalua, jota sairaaloiden henkilökunnalta löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Jos lääkäri siirtää vastuun omista tekemisistään potilaalle, silloin hänen tulisi siirtää myös päätäntävalta sen sijaan että vinkuu netissä kun joku on eri mieltä hänen toimistaan.

      Muikkariin saadussa vastauksessa on muuten virheitä, valitettavasti lääkäri koettaa syöttää osittaista pajunköyttä.

    • 2 tyytymätön

      pajunköyttähän on juuri se, että sairaaloissa lääkärit antaa vain sen yhden vaihtoehdon: kohdunpoiston, kun monissa tapauksissa olisi se toinenkin vaihtoehto: poistaa ongelmat ja rekonstruoida rakenteet uudelleen. kyllä ne kestäisivät sen naisen loppuelämän yleensä.

      • 8 + 15

        Juuri näin. Jostain syystä julkisella puolella ei potilaasta piitata riittävästi. Siihen en usko, että kyse on kustannuksista, kyse on a s e n t e e s t a. Voisi hyvin kysyä, että miksi niitä varoja kansalaisilta oikein kerätään, kun niiden käyttöä pidetään jotenkin alempiarvoisena kuin yksityisellä puolella.


    • pervo?

      Täytyy ihmetellä tosiaan mitä' tekee "tietämätön" tämä trollaaja tässä aloituksessa, varsinkin kun on selvästi miespuolinen.

      • huvinsa kullakin

        Jotkut tykkää tiirailusta ja kurkistelusta.


    • muistan

      Hei oletko sä se, jolla oli vähän yli 5-senttinen myooma ja kirjottelit tänne joskus ennen leikkausta? Jos olet, niin oon miettinytkin, miten sulle kävi kun yhtäkkiä hävisit.

      • muistan

        Oho, meni ihan väärään paikkaan mun kirjoitus, sen piti olla ap:lle...


      • 1 8 1 3

        "Hei oletko sä se, jolla oli vähän yli 5-senttinen myooma ja kirjottelit tänne joskus ennen leikkausta? Jos olet, niin oon miettinytkin, miten sulle kävi kun yhtäkkiä hävisit. "

        Nope.


    • Anonyymi

      Minulle tehtiin kohdunpoisto talvella ja sen jälkeen vatsa ei toimi kunnolla,virtsakarkailee ,kauniista hiuksistani on enää osa jäljellä.Alavatsaa särkee jatkuvasti,,seksuaalinen kiinnostus on kadonnut,haju on hirvee alapäässäni.Pissanäyte otetaan ja kun siinä ei mitään,kaikki tutkiminen jätetään siihen.Verensokeri ihmeellisesti noussut,Paino noussut lähes 10kg.Vaikka syön terveellisesti.Liikun joka päivä.Omalääkäri sanoi,et ole hyvilläsi et paino nousee,eikä laske.Mielestäni hyvin outoa lääkäriltä näin sanoa.Pyysin et voisko saada ravitsemusohjaajalle aikaa,et teenkö jotain väärin,sanottiin,että ei sinulle semmoista ole tarjolla..Omalla terveysasemalla kaikkia vaivojani vähätellään .Tunnen,että naisena elämäni on tuhoutunut:(
      Soitin pari kertaa vaivoista naistenklinikalle,jossa vähäteltiin,että ei pitäisi tällaiaia vaivoja tulla,et ottakaa omalle terv.asemalle yhteys.Mutta,kun sielläkin vähätellään ja annetaan kuva et "päässäni"olisi vikaa,kun noin tunnen.Onko,niin että eläkkeelle siirtyneillä ei enää ole mahdollisuus tulla kuulluksi,vaan heidät tarkoituksella hyljätään kipuihin ja muihin terv.ongelmiin??
      Yksityiselle ei köyhä pysty menemään.
      Mistä saisin apua???

    • Anonyymi

      Kohdun poisto aiheuttaa riskin virtsaelinten vaurioihin ja laskeumiin ja pilaa helposti seksin, aikaistaa vaihtareita ja kuivuutta! Kirjoittelin just tässä aiemmin miten törkeää on kun julkisella tyrkytetään säästösyistä!!! En tule ikinä menemään kohdun ja munasarjojen poistoon myoomieni takia, pitäköön tunkkinssa! Meen yksityiselle, ensin kokeilen serrapeptaasi (nattokinase), oliko näistä lisää kokemuksia?

      N-77

      • Anonyymi

        Yksityisellä pelkkien myoomien poisto tai ultraääni yms. juttu myoomiin.

        N-77


    • Anonyymi

      Sama täällä kuin aiemmalla kirjittajalla, nimen omaan vagina orkut, syvät vagina orkut, on se josta suurin nautinto tulee, penetraatiossa. Luojan kiitos olen sen verran kyseenalaistava etten usko ja tottele kun lääkäri ehdotti kohdun poistoa sekä munasarjojen. Valheellinen gyne ottakoon itse vaikka p*rseeseensä, mutta minä haluan munan p*lluun, sekä nauttia siitä aina ja ikuisesti!

      N-77

    • Anonyymi

      Minullekin oli suuri järkytys havaita, ettei syviä orgasmeja enää tule kohdun poiston jälkeen. Kyllä harmittaa! Eivätkö lääkärit tiedä tätå?

      • Anonyymi

        Näköjään yli 2 vuotta sitten olen kirjoitellut. Halusin vain sanoa että hyvin olen voinut koska en onneksi mennyt leukkaukseen. Harkitsin yhden varrellisen kohdun ulkopuolella olevan ison kasvaimen poistoa (hyvälaatuisuus ei ole varmaa, mutta tod.näk. myooma kun niitä on lisää kohdussakin). Onneksi en mennyt leikkaukseen sillä siinäkin olisi mm. verenvuotoriski jolloin henki ejhkä pelastuisi vain kohdunpoistolla, mulla oli jo lähetettynä naistenklinikalle myös lakimiehen paperi jossa kielsin hoitotahdossa kohdun ja muitten osien poiston. Naistenklinikan onkologi väitti ettei kohdunpoisto vaikuta seksiin, onneksi ei mennyt väite läpi, en ikinä usko tuollaista sillä kohtu tai sen hermosto osallistuu syviin vaginao*kkuihin! Myöskään julkkis M. Jungner ei suostunut osiensa poistoon!

        Onneksi siis syvät vaginao*kut ovat edelleen tallella minulla!

        Olen syönyt GoodHealthNaturally Block buster all clear-valmistetta. Ehkäpä se on auttanut myoomiini. Joillakin estrogeenin vähentyminen kutistaa niitä, mutta minulla ei ole sellainen tilanne sillä syön kunnon annosta HRT:tä /estrogeenikorvausta sen toisen hormonin kanssa, joka korvaa alentuneen estron 44-vuotiaana. Ei ole ollut vaihtareita, mutta kuivuuteen ei mitkään paikalliset valmisteet kunnolla auttaneet, olen 44-vee. Ehkäpä dhea:ta kannattaisi myös syödä.

        N-77


    • Anonyymi

      Vaihdevuosiesi alkamisen normaaliaika oli niin lähellä, että kohdunpoisto vain käynnisti ne. Saman voi saada aikaan painoa runsaammin pudottamalla tai aloittamalla tiukan treenin.

      Sinulla on iso osa tyypillisistä vaihdevuosioireita, jotka olisivat pian alkaneet ilman kohdunpoistoakin.

      Osa niistä lievittyy tai lakkaa vuosien kuluessa (kuumat aallot, mielialahäiriöt), mutta osa jää loppuelämäksi (lihaskato, nivelkivut) ja osa voimistuu iän myötä (vulvan ja emättimen kuivuus sekä tulehdukset).

      Ensimmäisistä pääsee eroon, jos voi ja haluaa käyttää hormonihoitoa ja jälkimmäiseen auttaa apteekista ilman reseptiä saatava paikallishoito, jota suositella kaikille naisille koko loppuelämäksi (kysy gyneltä tai terkkarilääkäriltä). Se ei aiheuta syöpäriskiä ollenkaan. Muitakin on reseptillä, mutta niistä kannattaa kysyä gyneltä.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe