Pian alkaa veneet nousemaan sankoin joukoin ylös ja on syyystoimien aika. Suurin osa muistaa hoitaa yksinkertaiset asiat, kuten pohjan pesun, peittelyn ja Glykolien ajamisen koneeseen, sekä painevesijärjestelmän tyhjentämisen. Ainakin nuo kaksi viimeistä on sen tyyppisiä, että pakkasvaurioiden korjaamisen jälkeen asian muistaa hoitaa.
Tuli muutama asia mieleen, jotka kannattaisi muistaa näin syksyllä, vaikka ne ei nyt olekkaan päällimmäisenä mielessä. Asiat sattumanvaraisessa järjestyksessä.
1. Paukkuliivit. Tuo paukkuliivit aina pois veneeltä talveksi kuivaan paikkaan. Jos jätät ne veneelle, todennäköisesti jossain vaiheessa ne laukeavat itsestään. Tee niile talven aikana tarkistus tai toimita ne valtuutettuun huoltoliikkeeseen. JO NYT SYKSYLLÄ, eikä sitten keväällä - lauenneina - homehtuneina.
2. Pelastuslautat. Kiikuta lautta talveksi kuivaan tilaan talvisäilytykseen, ei sinne veneen kannelle. Vaikka tuoreemmat ISO9650 lautat on pakattu vakuumiin, kertyy kotelon ja vakuumipussin väliin aina hieman kosteutta, pääsee ne kuivamaan sitten talven aikana. Tarkista milloin on seuraava huolto. Jos lautan määräaikaishuolto on tulossa ensi kaudelle, toimita se jo nyt huoltoon, eikä vasta keväällä.
3. Akut. Varaa akut piripintaan ja tarkista nestetilanne. Akut säilyvät parhaiten täyteen varattuna viileässä. Jos akut alkoivat jo loppukesästä osoittamaan hiipumisen merkkejä, kanna ne suosiolla akkukeräykseen jo nyt. Ne eivät talven aikana itsestään uusiudu, edes käärmeöljykauppiadien ihmetemppuja osaavilla taikalatureilla. Akku on helpompi kantaa nyt pois, kun talven jälkeen jäänytnyt ja haljennut akku.
4. Lämmityslaitteet. Luoja loi maapallon akselin kiertämään ilman voitelua ja huoltoa. Ihmisen mieli on kumminkin rajoitetumpi ja sen luomat laitteet eivät pelaa ikuisesti ilman tarkistuksia. Merkistä riippumatta laitteen huoltoon väli on noin 5-7 vuotta. Tämä tarkoittaa laitteen irrottamista vielä toimivana ja toimittamista tai omaehtoista huoltamista. Kun tämä suoritetaan ajoissa, ei jouduta kesken kauden nk. korjaustoimenpiteisiin. Erona näillä kahdella on ajoitus. Huolto tehdään suunnitellusti, korjaus juuri silloin kun sitä laitetta kipeimmin tarvitaan. Jos laite piiputteli jo nyt viimeisillä purjehduksilla, ei se keväällä toimi senkään vertaan. Laite irti ja pajalle. Jos lämmitin käyttää erillistä polttoainesäiliötä, on paras sammuttaa laite puhtaalla petroolilla ja suosiolla tyhjentää polttoainesäiliö tyhjäksi. Talven ajan olleet aineet eivät ole enää keväällä kelpoisia.
Tässäpä tämä tällä erää. Saa ampua.
Veneen nostajalle syksyn muistilistaa.
24
817
Vastaukset
- kuusamox
Septi, tyhjennys, huuhtelu ja hajunesto.
Moottoreiden, generaattorin ja merivaihteiden öljyjen, impellerien ja suodattimien ja anodien vaihto.
Polttoaineen säilöntäaine.
Jääkaappien ovet auki.
Yhden sammuttinen katsastus.
jne...- Kevväämmällä
Impelleri ja hihnat kannattaa vaihtaa vasta keväällä ennen vesille laskua.
- MitaanTietamaton
5. Elektroniikka (vhf, kaiku, pilotti, gps, ula-radio, tietokoneet, parranajokone) lämpimiin sisätiloihin. Vesitiiviys tarkoittaa yleensä sitä, että kosteus pääsee sisään, mutta ei ulos.
Viestintuojia ei saa ampua, vaikka erällä oltaisiinkin. 5. Merielektroniikka ja monitoiminäytöt jatkoa.... Etenkin viime vuosina on monitoiminäyttöjen kehitys ollut huimaa ja esimerkiksi Raymarine päivittää ohjelmistonsa neljä kertaa vuodessa. Monille käyttäjille ei ohjelmapäivitykset ole varsinaisen suuri asia, mutta ne voivat kumminkin parantaa laitteen käyttöä ja ominaisuuksia. Kannattaa vilkaista vielä ennen talviunille laittoa laitteen malli ja ohjelmaversio, niin sen voi sitten latailla ja laittaa paikoilleen sinne kiireettömänä aikana.
6. Elektronisten karttojen päivitykset. Jos et nappaa plotteriasi pois veneestä, ota ainakin sen karttakortti. En nyt sano, että se joka vuosi pitäisi päivittää, mutta jos kahden kolmen vuoden välein siihen hankkii uusimmat päivitykset, olisi se kovin suotavaa. Navionics kartoilla varsinkaan ei ole kovin suurta merkitystä, ostaako päivityksen nyt vai keväällä, koska karttoihin kuuluu vuoden live update palvelu. Jokatapauksessa kartan päivitys edellyttää kartan fyysistä irrottamista.- Talviveneilyä
7. Laita huvin vuoksi paatti syksyllä nettiveneeseen myyntiin tuplahinnalla. Nosta hintapyyntöä aika ajoin, ja uhkaile että keväällä hinta on viisinkertainen!
Laita enintään yksi, riittävän vanha kuva joltain juhannusreissulta.
Muista laittaa esim. veneen mitat tai malli väärin, jätä suurin osa tiedoista täyttämättä, äläkä paljasta mitä kauppaan kuuluu. - listanjatkoa..
lisäisin vielä muistilistalle seuraavia asioita, jotka kannattaa tehdä/tarkistaa:
-sisustuksen pintojen puhdistus ( rasva- ym. tahrta pois ,etteivät aiheuta homehtumista ).
-ilmakierron varmistaminen, että sisustus ei pääse kostumaan ja homehtumaan
-kytkimien kontaktipintojen ym. sähköosien suojaus , vaikkapa crc:llä
katkaisimet "ON"-asentoon, talveksi ( ja suojarasvalla siis suojattuna ).- Etikkaa ja kloritea
Pintojen puhdistus kannattaa tehdä laimennetulla etikalla ta KYLMÄÄN veteen sekoitetulla kloritella. Pyyhin myös veneeseen jäävät tekstiili pinat, kuten verhoukset - einkannata kuitenkaan kastella läpimäriksi. Ei ole ollut hometta pinnoilla talven jälkeen.
Tuossa luukujen aukijättämisessä on kaksi koulukuntaa: kaikki luukut kiinni ja kaikki luukut auki. Itse pidän luukut suljettuna ja hometta ei ole ollut. Johtuneeko tuosta etikkapesusta vai siitä, että ulkoa ei tule niin paljon kosteutta sisätiloihin talven säiden vaihdellessa. Alkutalvesta enen akkujen kotiin kuskaamista olen laittanut lämppärin noin vuorokaudeksi päälle ja näin ainakin osa kosteudesta poistuu.
Myös juomavesiletkuston ka tankin putsaa laimealla etikkaliuoksella. Ei anna haitaavaa tai myrkyllistä makua vesilaitteisiin... - miks?
Etikkaa ja kloritea kirjoitti:
Pintojen puhdistus kannattaa tehdä laimennetulla etikalla ta KYLMÄÄN veteen sekoitetulla kloritella. Pyyhin myös veneeseen jäävät tekstiili pinat, kuten verhoukset - einkannata kuitenkaan kastella läpimäriksi. Ei ole ollut hometta pinnoilla talven jälkeen.
Tuossa luukujen aukijättämisessä on kaksi koulukuntaa: kaikki luukut kiinni ja kaikki luukut auki. Itse pidän luukut suljettuna ja hometta ei ole ollut. Johtuneeko tuosta etikkapesusta vai siitä, että ulkoa ei tule niin paljon kosteutta sisätiloihin talven säiden vaihdellessa. Alkutalvesta enen akkujen kotiin kuskaamista olen laittanut lämppärin noin vuorokaudeksi päälle ja näin ainakin osa kosteudesta poistuu.
Myös juomavesiletkuston ka tankin putsaa laimealla etikkaliuoksella. Ei anna haitaavaa tai myrkyllistä makua vesilaitteisiin...Hyvä, jos puhdas veneesi pysyy hyvin pestynä tuulettamatta vailla hometta. Tuuletuskysymystä on puitu niin monta kertaa, ettei sitä kannata taas aloittaa. Mutta miksi kannat akut kotiin? Nehän vain tykkäävät kylmästä.
- DFVDvv2232
Se onkin ensimmäinen talvitelakointi edessä että lueskelin ihan
hyviä vinkkejä, kertokaa vaan lisää jos tulee mieleen.
Pitääkö riisselin sekaankin laittaa jotain ettei jääty?
Jotain riisseliin liittyvää, tankkiin?- jätä silleen
Annat sen riisselin olla ihan koskematta. Kesälaatua se kuitenkin on, joten pakkasilla ehkä hyhmää tulee, mutta se liukenee ennen kauden alkua kevään lämmössä. Eikä ole silläkään väliä, jääkö tankki täyteen, puolilleen tai vain tippa pohjalle.
- Bakteerin tappaja
Dieseliin on kyllä hyvä lisätä bakteerikasvustoa estävä lisäaine. Sitä kannattaa laittaa tankkiin jo ennen nostoa, niin se pääsee kulkeutumaan koko järjestelmään.
- 32245352435
Eipä tarvi mitään tollasta köyhien hölynpölyä muistella, vien vain avaimet huollon tiskiin. He nostavat veneen, pesevät vahaavat huolella. Koneeseen vaihdetaan KAIKKI liemet jne. Vene talvehtii hyvin lämpöisessä hallissa.
- kuusamox
Ihan totta!
Nyt suo kusetetaan aika reilusti.
Jäähdytysnesteitä ei tarvitse vaihtaa joka vuosi.
Vaihtaako ne myös akkunesteet ja kondensaattorien liemet? - TahtooTietää
kuusamox kirjoitti:
Ihan totta!
Nyt suo kusetetaan aika reilusti.
Jäähdytysnesteitä ei tarvitse vaihtaa joka vuosi.
Vaihtaako ne myös akkunesteet ja kondensaattorien liemet?"...kondensaattorien liemet"
Missä ja mitä varten ne veneen kondensaattorit ovat? - tosi juttu
TahtooTietää kirjoitti:
"...kondensaattorien liemet"
Missä ja mitä varten ne veneen kondensaattorit ovat?Jos veneessä on yhtään elektroniikkaa, siellä on myös kondensaattoreita. Ja osa niistä on elektrolyyttikondensaattoreita. Ja mikä ettei niiden liemien vaihdosta voisi laskuttaa. Sehän auttaa ainakin siihen, ettei asiakas ainakaan tuntisi itseään köyhäksi.
- 1boss1
Rengit kiikuttaa avaimia, niin kuin tänäkin syksynä ja monet muutkin asiat,
siksi meilläkin on monia pikkupomoja niihin hommiin.
Työsuhteautin kun antaa niin saa helpolla pikkupomon joka pääpunasena
menee pitkin teitä autillaan meidän oikeasti varakkaiden asioita hoitamassa.
Näitä korkeastikouluttuja kun riittää jonoksi asti.
Oikein hyvin kun hoitavat hommansa niin voi niille pienempi palkkaisille
duunareille antaa vähän vapaapäiviä.
- Tässä lisää
Muutama juttu lisää:
- Moottorin ns makeavesikierron glygolit on hyvä vaihtaa muutman vuoden välein.
- Juomavesijärjestelmän tyhjennys, tapoja on monia. Itse aloitan irrottamalla boilerin sähköjohdon talveksi, ettei vastus kärähdä kuivana. Sen jälkeen boilerin venttiili auki, ja kumiveneen täyttökompuralla kaikista hanoista puhallusta niin kauan kun vettä tulee pois.
- Vessan merivesipuolelle jää hiukan vettä, sen voi tyhjentää vasta vesiltänoston jälkeen.
- Suojaöljyä suihkuttelen lopuksi läpivientiventtiileihin altapäin.
- Webasto tunniksi päälle täysteholla ennen kattammista.- Huhhuh
Onneksi mulla on pieni avovene perämoottorilla.
- Alpha 8
Jee jee!!
Kas näin järkevä viestiketju pöhlöytyi loppua kohti!!
Mulla vene nyt maissa ja huoltoliike hoitaa homman.
Toki huoltohommat voi tehdä itse ja säästää......... veneily on hauskaa, oli sitten rahaa tai ei....... - Tasan ei käy...
Tärkein sääntö: soita telakan pitäjälle, sano "ny". Voit sitten talvella käydä veneellä ihmettelemässä kun se on kauniisti peitelty, moottori huollettuna ja sisältä siistinä. Koska se on lämpimässä hallissa sähköjohdon päässä, niin voi ottaa hyvin vaikka nokoset. Kavereitten kanssakin joskus kivaa nappailla hieman juomia talven aikana ja hakata korttia, ennen lähtöä kylille. Maksaahan tämä palvelu sen kolme-neljä donaa joka talvi, mutta en ole vielä keksinyt syytä luopua tästä perinteestä. Oven ulkopuolella huvittaa nuo pipopäät tuolla äksyilemässä vaimoilleen kun ei pressu oikene kunnolla ja peräkärry tursuaa patjoja ja köysivyyhtejä jne.
- kuusamox
Tai sitten maksaa kymppitonnin kylkien kiilotuksen kanssa. Siitä huolimatta on hyvä itse tietää, mitä haluaa tehtäväksi.
- Mulle kelpaa
Mä en käsittele rahaa ollenkaan, sihteeri hoitaa ne.
Pursi on satamassa aina kun sanon vaan sihreerille että menen
veneelle, siellä on pursi valmiina silloin oli kesä tai talvi ei merkitystä.
Maksaahan se 300-400te vuodessa tälläinen ylläpito mutta rahaa se on vain..- Kovaa hommaa
Sihteeri vai sihreeri?
:-) - Mulle kelpaa
Kovaa hommaa kirjoitti:
Sihteeri vai sihreeri?
:-)Aivan sama, nätti on kuitenkin ja se on pääasia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407895Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251980- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822