Saako työmatkalla tupakoida?

Mitä laki sanoo

Olen kaupungilla töissä ja tupakointi työaikana on kielletty. Joudun useita kertoja päivässä käymään viereisessä virastossa, sinne kävelymatka viitisen minuuttia. Yleista aluetta, kaupungilla joten kai voin matkalla polttaa. Toki samaan aikaan kävelen, en tuhlaa työaikaa.

23

590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaus?

..."tupakointi työAIKANA on kielletty".

• Mitä laki sanoo

Siis kun kulkee yleisellä kadulla ei saa tupakoida, työnantajalla on muka oikeus tämä kieltää? Kerro mihin lakiin se perustuu?

• Näin laki sanoo

Jos työaikana tupakointi on kielletty pitää sitä noudattaa myös työmatkalla. Jos et nuodata saat kirjallisen varoituksen ja kun niitä muutama on tullut työsuhteesi puretaan. Sitten sinulla on aikaa tupakoida päivät pitkät. Viinaakin saat juoda keskellä viikkoa aamusta iltaan.

• 17+2000

Jokin aika sitten oli käräjillä juttu, missä työsuhde oli purettu tupakointikiellon rikkomisesta. Päätöksessään oikeus katsoi, ettei kielto koske ruokatuntia, eikä kahvitaukoa, eikä työmatkaa. Työnantaja hävisi jutun ja määrättiin korvauksiin.

• 167-176

Täyttä potaskaa!! Jos väittää että laki sanoo jotain niin varmaan kertoo sen mikä laki, pykälä ja momentti, sekä laittaa linkin finlexiin. Ei sinua kukaan usko, joten turhaa on tollanen kirjottelu tänne.

• Näin laki sanoo
        167-176 kirjoitti:

Täyttä potaskaa!! Jos väittää että laki sanoo jotain niin varmaan kertoo sen mikä laki, pykälä ja momentti, sekä laittaa linkin finlexiin. Ei sinua kukaan usko, joten turhaa on tollanen kirjottelu tänne.

Jos työaikana ei saa tupakoida niin silloin ei saa tupakoida. Työmatkat ovat työaikaa, mitä kohtaa tässä et ymmärrä?

• keikkaa
        Näin laki sanoo kirjoitti:

Jos työaikana ei saa tupakoida niin silloin ei saa tupakoida. Työmatkat ovat työaikaa, mitä kohtaa tässä et ymmärrä?

Minun työssäni palkka maksetaan, eli työajaksikin luetaan, vain asiakaskohteissa tehdyt tunnit. Työpaikka on muuten savuton, eli palkallisella ajalla ei korsteeni savuta. Mutta- siirtymällä josta ei saa centiäkään, poltan. Perustelu:maksakoon palkan siltä ajalta, jos haluaa etten katso palkatonta siirtymää vapaa-ajakseni.

• 167-176

Sitä en ymmärrä että et voi kertoa mikä laki, pykälä ja momentti noin sanoo.

• 18+11

Tupakkalaki ei kiellä, mutta työpaikoilla noudatetaan työehtosopimuksia, joiden rikkominen on irtisanomisperuste. Em. kirjoitus käräjöinnistä tarkoitti sitä, että työntekijä oli rikkonut tupakoinnillaan työnantajan mukaan työehtosopimusta ja hänet irtisanottiin sen vuoksi. Työntekijä vei jutun käräjille ja voitti, koska oli tupakoinut muistaakseen kahvitauon aikana, jota ei laskettu työaikaan kuuluvaksi.

• Mitä laki sanoo
        18+11 kirjoitti:

Tupakkalaki ei kiellä, mutta työpaikoilla noudatetaan työehtosopimuksia, joiden rikkominen on irtisanomisperuste. Em. kirjoitus käräjöinnistä tarkoitti sitä, että työntekijä oli rikkonut tupakoinnillaan työnantajan mukaan työehtosopimusta ja hänet irtisanottiin sen vuoksi. Työntekijä vei jutun käräjille ja voitti, koska oli tupakoinut muistaakseen kahvitauon aikana, jota ei laskettu työaikaan kuuluvaksi.

Kun siirryn virastosta A kadun toisella puolelle olevaan virastoon B keskellä kaupunkia en muka matkalla saisi polttaa savuketta ja minut voidaan irtisanoa jos kävellessä poltan? En kyllä tuota usko, tuskin on laillinen irtisanomisperuste.

• ku6yjtre
        Mitä laki sanoo kirjoitti:

Kun siirryn virastosta A kadun toisella puolelle olevaan virastoon B keskellä kaupunkia en muka matkalla saisi polttaa savuketta ja minut voidaan irtisanoa jos kävellessä poltan? En kyllä tuota usko, tuskin on laillinen irtisanomisperuste.

No sittenhän toki koeponnistat asian.

Ehkä kerrot sitten mikä oli lopputulos?

• ei oo vaikeeta!

No eikö se nyt kannattaisi ihan oman terveydenkin takia lopettaa se tutin imeminen? Vai haluatko kuolla keuhkosyöpään?

• Näin laki sanoo

Työaikana ei saa polttaa. Jos poltat saat kirjallisen varoituksen. Niitä ei kovin montaa tarvita kun työsuhteesi puretaan. Näin käy vaikka olisi virkamies.

• savustettu1
        18+11 kirjoitti:

Oletko varma, että ns. kahvitauko ei olisi työaikaa? Onko työehtosopimuksissa tässä asiassa eroja? Omalla kohdallani (eri aloilla) on aina ollut niin, että tauot lasketaan työajaksi, jolta saa palkkaa, ruoka"tunti" taas on omaa aikaa, jolta ei saa palkkaa ja jolloin voi myös poistua työpaikaltaan. Silloin saa myös tupakoida, mutta vain työnantajan osoittamassa paikassa tai kokonaan poissa työnantajan alueelta.

• minä taas
      • Selvät sävelet

Ainoastaan ruokatunnin aikaan voi tupakoida, muuten se on työaikana kielletty.

• Tupakat pois
        Selvät sävelet kirjoitti:

Ainoastaan ruokatunnin aikaan voi tupakoida, muuten se on työaikana kielletty.

Tupakointi pitää kieltää kaikissa työpaikoissa työaikana.

• Juu juu
        Tupakat pois kirjoitti:

Tupakointi pitää kieltää kaikissa työpaikoissa työaikana.

Joo, ja himas kans...

• huh????

Aloittaja lienee jokin kaheli kunta-alan esimies, joka seurailee alaisiaan vapaa-ajallaankin. Eihän kukaan muuten tuollaisia kysele.

Mutta jos nyt olit ihan oikeasti tosissasi ja työtekijä, niin vapaa-aikasi ml. palkatomat tauot ovat omasi ja saat käyttää sen just ihan niin kuin haluat (jösses). Työpaikan alueella röökaamisen voi kieltää, mutta se ei liity työaikaan mitenkään.

• gukgruklö

Olen itse ravintolassa töissä. Työnantaja ilmoitti että työaikana ei saa enää käydä tupakilla.

No, ei siinä mitään tehdään niin. Mutta ilmotin takas että tästä lähtien minä pidän tessissä määrätyt ruokatunnit mitä ei ravintola alalla koskaan saa pitää/kerkiä pitämään, mutta palkasta ruokaraha joka kerta kyllä automaattisesti veloitetaan, vaikka koskaan ei syömään kerkiä. Samoin palkassa pitää näkyä siitä edespäin kaikki ylityöt maksettuna, niintä kun ei tällä alalla juuri koskaan makseta.

Kuukauden tulos: ylitöitä ei enää ole, ei ole tarvinnut enää tehdä näitä yli 12 tunnin vuoroja (KÄY) ja tekaistu varoitus, jota selvittelen liiton kanssa. Minua ollaakin nyt savustamassa työpaikasta ulos, kun olen kaponoitsija.

Mulle käy kyllä hyvin tuo tupakointi kielto, mutta sitten puolestani mennään tessin ja työvuorolistojen mukaan.

Työnantajan kanta on se että jos tollasen yli 12 tunnin työvuoron aikana käy pari kertaa juoksuröökillä, se tuhlaa työaikaa, mutta sillä ei ole väliä kerkiääkö työntekijä syömään. Hitto, minä olen ainakin nälkäsenä kyllästynyt juoksemaan, ja maksankin siitä joka päivä. Ruokarahaa myös perustellaan sillä että kumminkin juon limpparia työvuoron aikana. Että nää limpparitkin on mulle kalliita, kun en edes niitä juo, vettä tai soodaa kylläkin. Että näin.

10 vuotta olen ravintoloissa töitä tehnyt, tykkään työstä, mutta tää ravintoloitsijoiden ainainen kyykyttäminen ottaa aivoon. Ja nää on vaan jäävuoren huippu siitä miten tessiä koko ajan rikotaan. Niin monta tapausta tiedän siitä, että kun työntekijä on vaatinut tessiä noudatettavaksi, niin työntekijä leimataan/lavastetaan varkaaksi ja mustamaalataan ympäri kyliä.
      Samaa kohtaloa odottelenminäkin, mutta nyt vaan alkaa riittämään.

• Liittoon auttaa

Juuri oikein toimittu, tessiä pitää noudattaa, laitetaan huijariyrittäjät koville.

• ben xzy

Työ ja työaika ovat työnantajan omaisuutta ja hän saa määrätä, mitä ne sisältävät tai eivät saa sisältää. Luonnollisesti hän tässä yhteydessä ei saa rikkoa lakia.

On selvää, että siirtyminen työnteon paikasta toiseen työnteon paikkaan työaikana on työaikaa ja tupakointikielto koskee sitäkin.

Jos siis näkee työtoverin tupakoivan vaikka salaa työaikana, kannattaa ottaa siitä nopeasti valokuva digikameralla ja nimenomaan sellainen, jossa nökyy päiväys ja kellonaika.

Kuva kannattaa välittää pikaisesti esimiehelle. voi käydä niin, että työtoveri poistuu samana päivänä työpaikalta irtisanomisilmoitus taskussaan.

• epäluotettavaa

"valokuva digikameralla ja nimenomaan sellainen, jossa nökyy päiväys ja kellonaika."

Kai sinä ymmärrät, että noita päivämäärä- ja kelloasetuksia voi muuttaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3022
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1709
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1642
    7. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe