Brno zh 307

Papparainen Lahesta

Onkohan kellään hyväkuntoista Brno haulikkorihlaa kaliiperissa 12-70 / .22 Hornet? Olisin ostanut Merkelin, tai muun sakemannien tekemän rihlakon, mutta kun omista aseista ei saa vaihdossa juuri muuta kuin kiitoksen, niin tämä tsekkiläinen olisi ihan riittävä minulle. Asiallisia vastauksia; kiitos.

7

1287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pystykorvamies

      Itse ostin Brno zh 305.den Ylivieskasta aseliikkeestä, noin pari viikkoa sitten, Asun Oulun alueella ja melko tarkkaan seurasin aseliikkeiden nettisivuja ja yksityisten ilmoituksia netin toreissa yms. Bron rihlakoista kyseisellä kaliiperillä en löytänyt kuin yhden aseen Ylivieskasta, jonka sitten ostin. Tietenkin kannattaa seurata tarjontaa mutta vaikuttaa ainakin Pohjoissuomen osalta tällä hetkellä tarjonta olevan vähäistä. Itse olen ollut ostaamaani aseseeseen tyytyväinen. Kun kävin kiikaria kohdistamassa sain osumat asettumaan tulitikkulaatikon alalle 100m.stä. Seuraavaksi lähden sitten kokeileman kuinka pienen kasan saan aikaan kolmella laukauksella,

    • Pystykorvamies

      Lisäystä edelliseen. Minun aseen kaliiperi on 5,6*52r ja taidat hakea eri kaliiperia. Ensivaikutelmat tästä kaliiperista ovat kyllä itsellä myönteisiä.

    • Papparainen Lahesta

      Tuota kaliiperia minäkin harkitsin pitkään, kun siinä tehokin riittää 200 metriin asti. Siinä paukut kuitenkin maksaa 3...5 e/kpl. Metsästyksessähän sillä ei ole merkitystä, mutta kun joka kesä pitää harjoitella ja kiikarin kohdistus pitää kokeilla, niin silloin panosten hinnalla on merkitystä.
      Pari Brno zh 307:aa oli myynnissä suomenkin netissä, mutta myöhästyin...olivat jo myyty.
      Hikeennyin sen verran, että ryhdyin hakemaan juuri tätä asetta ympäri maailmaa...ja löytyihän yksi uutta vastaava haulla: Brno zh 307. Tämä haku vei Ranskaan Naturabuy.fr ja siellä haaveitteni kohde oli. (Nume'ro de l'obiet 1028679). Luultavasti ase on jo Docter-kiikareineen myyty, mutta kun en tiedä, kuinka ase saataisiin Suomeen ja paljonko tullimaksua ja muita kuluja kertyy, niin tulostin vain kuvia hienokuntoisesta rihlakosta. Itselleni riittäisi tuo .22 Hornet kaliiperi, ammun mökillä supikoiria ja niillekin tehoa on alle 100m:n matkoille.
      Tuossa hakuhommassa tarvittaisiin laajempaa kielitaitoa, koska omassa koneessani on Bing-Translator ja se kääntää ranskasta suomeksi niin kummallista kieltä, ettei saa kunnolla tolkkua.
      Mutta kiirettä ei ole, niin ootellaan, kuullostellaan ja katsellaan...

      • Papparainen Lahesta

        Lisään vielä vähän. Syy siihen, ettei suomeen tuoda tsekkiläisiä aseita on niiden halvempi hinta. Kauppiaat eivät saa tarpeeksi katetta kaupasta. Se harmittaa.
        Keski-Euroopassa pyssyjen kanssa ei rymytä risukoissa, vaan istutaan vahtitornissa ja sen jälkeen mennään jahtimajaan vertailemaan kellä komeimmat kaiverrukset/kultaukset pyssyssä ja hienoimmat muut varusteet. Torvisoittoa päälle...
        Ei semmoisessa menossa aseet kolhiinnu, tai kulu. Siksihän sieltä tuodaan 60- luvulla tehtyjä drillinkejä, jotka on kuin tehtaalta tulleita.


    • Pystykorvamies

      On totta että 5,6*52r kaliiperin panokset ovat melko kalliita, mutta aseen oston yhteydessä sain Sellior panokset kappalehintaan 1.5€. Netissä myös näkyy samoilla panoksilla alin hinta olevan samalla tasolla jos hintatiedot vain ole vanhoja.
      Usein käytetyn aseen ostosta tahtoo tulla elämää suurempi projekti, eli menestystä sille.
      Aseen hankinnasta ulkomailta ei itselläni ole kokemuksia mutta jo hankintaluvan saaminen täällä Oulun alueella teetätti töitä. Alkuun näytti että poliisin virkailijan luokse pääsee vastaä kuukauden kuluttua mutta asioin sitten oman poliisipiirin ulkopuolella. Uskoisin luparuletin ulkomaan ostoihin olevan kokemus sinällään.
      Tuo Keski-Euroopan metsästyskulttuurin kuvaus oli kyllä mainio, itse arvostan vanhoissa aseissa tiettyä honkamaisuutta, nitä uusista aseista ei löydy.

    • Papparainen Lahesta

      Tämä .22 Hornet on millimetreissä 5,6x36R. Suomalaiset vanhemmat metsästäjät tuntevat paremmin vanhan saksalaisen 5,6x35R Vierling-kaliiperin. Tätä patruunaa saksalaiset käyttivät vierlingeissään, joissa oli neljä piippua: kaksi haulipiippua sekä iso ja pieni luotipiippu. Ennenvanhaan kun lintujen nahka oli ohut (heh), niin Suomessakin ammuttiin tällä patruunalla kanasia hevoskuormittain Pietarin torille myytäväksi.
      Nykyään metsästysharrastuksen jännittävimmät hetket koetaan aseenostohakemusta täytellessä...
      Ajat muuttuu.

    • f ndre

      Itse omistin 20 vuotta sitten .22 hornet kiväärin, en oikein päässyt sinuiksi ko. kaliiperin kanssa, nykyään sitten kylläkin .222 rem kaliiperi käytössä ja siihen olen kyllä tyytyväinen, johtunee tuo .22 hornettiin tyytymättömyys ehkä osaksi siitä että silloin olin vielä aika nuori ja ole huomannut että kaliiperit alkavat pienentyä mitä vanhemmaks menee.

      Olikohan aikoinaan niin että kun ei osunut ja metsästystaito oli heikompi niin sitä kiukkuspäissään suurensi kaliiperia ja nyt kun taitoa on ja kärsivällisyyttä ynnä osumatarkkuutta niin riittää pienempikin kaliiperi, aseena nykyään baikal taiga 12/76-.222rem.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      282
      3766
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2479
    3. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      88
      1730
    4. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1650
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      332
      1585
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      408
      1426
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      67
      1383
    8. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      78
      1320
    9. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1289
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      89
      1228
    Aihe