Sijaisperheet

Coula

Mul on pieni mahollisuus joutua sinne ja haluisin tietää millast se on..Oon kuullu et se on iha kauhee ja pahempi kuin oma vanha perhe, vaik omas perhees oliski väkivaltaa. En todellakaa haluu sinne mut mutsi on saanu musta jo tarpeekseen ja haluu antaa pois ni voisittekste kertoa hieman millast oli? :)

38

2251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykologin kaima

Mieti miten voisit muuttaa tapojasi? käyttäytyä ehkä paremmin ym..Vanhemmatkin voi muuttua, mitä lie syitä nyt?? Asiat voi parantua, sijaisperheisiin liittyy aina riski, kyllä oman äidin ja isän rakkaus on ainutlaatuista.

• älä viitsi

Lapsen käytöksellä ei ole mitään tekemistä sijaisperheeseen joutumisen kanssa! Syyllistäminen saa aikaan ongelmia pitkälle aikuisuuteen. Älä tule laukomaan tänne "totuuksiasi".

Todellisuudessa lapset tuntevat ilman syytä syyllisyyttä vanhempiensa tekemisistä. Alkoholismi, perheväkivalta ym muuttaa lapsen käytöstä, mutta lapsen käytös ei ole syy huostaanottoon, ellei ole kyse todella vakavasta muutoksesta käytöksessä. Ja niitä lapsia ei laiteta sijaisperheeseen, vaan psykiatriseen hoitoon.

• 12+1
        älä viitsi kirjoitti:

Lapsen käytöksellä ei ole mitään tekemistä sijaisperheeseen joutumisen kanssa! Syyllistäminen saa aikaan ongelmia pitkälle aikuisuuteen. Älä tule laukomaan tänne "totuuksiasi".

Todellisuudessa lapset tuntevat ilman syytä syyllisyyttä vanhempiensa tekemisistä. Alkoholismi, perheväkivalta ym muuttaa lapsen käytöstä, mutta lapsen käytös ei ole syy huostaanottoon, ellei ole kyse todella vakavasta muutoksesta käytöksessä. Ja niitä lapsia ei laiteta sijaisperheeseen, vaan psykiatriseen hoitoon.

"Ja niitä lapsia ei laiteta sijaisperheeseen, vaan psykiatriseen hoitoon. "

Mikä taas ei toimi lainkaan, joten ainoa tapa selvittää tilanne on, että lapsi itse ymmärtää todellisuuden, eli miten sekaisin ihmiset on. Psykiatria mukaanlukien.

Se ei toki ole helppoa, sillä nämä sekavat ihmiset alkavat etsimään vikaa lapsesta, mikäli hän ei osaa nätisti sopeutua sekavuuteen.

• älä viitsi
        12+1 kirjoitti:

"Ja niitä lapsia ei laiteta sijaisperheeseen, vaan psykiatriseen hoitoon. "

Mikä taas ei toimi lainkaan, joten ainoa tapa selvittää tilanne on, että lapsi itse ymmärtää todellisuuden, eli miten sekaisin ihmiset on. Psykiatria mukaanlukien.

Se ei toki ole helppoa, sillä nämä sekavat ihmiset alkavat etsimään vikaa lapsesta, mikäli hän ei osaa nätisti sopeutua sekavuuteen.

Lastenpsykiatrille joutuvat vain vakavimmat käytöshäiriöt, taipumus vahingoittaa toisia tai itseä, ym. Turha mustamaalata, sinne on vaikea PÄÄSTÄ hoitoon, saati sitten joutua. Järkyttävät jonot.

Sijaisperheeseen menee lapset, joilla on vaikeuksia jotka johtuvat isolta osin sen hetkisistä kotioloista. Sijaisperheistä pääsee takaisin omaan perheeseen, jos tilanne muuttuu.

Kuulostaa siltä, että sinulla on melko omalaatuinen mielipide toisista ihmisistä, ja maailmasta yleensäkin (sekavuus?).

• taidat tosiaan olla vain pyskologin kaima juu. miten pikku erican vanhemmatkin rakasti lastaan!! HERÄÄ PAHVI!!

• just like I was once
        älä viitsi kirjoitti:

Lapsen käytös voi johtaa huostaanottoon ja sijoitukseen esim. nuorisokotiin. Kyse on murrosikäisistä, jotka aloittavat narkkaamisen tai sortuvat rikoksiin, eivätkä noudata vanhempien asettamia rajoja, joiden tekojen katsotaan vaarantavan nuoren kehitystä.

Vanhemmat on tässä vaiheessa syynätty monella tapaa. Valitettavasti lapset kasvavat yksilöinä aikuisiksi ja joskus hyvin erilaisiksi kuin vanhemmat ohjasivat ja toivoivat.

• Coula
        älä viitsi kirjoitti:

Lastenpsykiatrille joutuvat vain vakavimmat käytöshäiriöt, taipumus vahingoittaa toisia tai itseä, ym. Turha mustamaalata, sinne on vaikea PÄÄSTÄ hoitoon, saati sitten joutua. Järkyttävät jonot.

Sijaisperheeseen menee lapset, joilla on vaikeuksia jotka johtuvat isolta osin sen hetkisistä kotioloista. Sijaisperheistä pääsee takaisin omaan perheeseen, jos tilanne muuttuu.

Kuulostaa siltä, että sinulla on melko omalaatuinen mielipide toisista ihmisistä, ja maailmasta yleensäkin (sekavuus?).

En polta, juo, narkkaa jne...Enkä riehu, tappele, enkä ole vahingoittanut ketään, enkä oikeen aattele että käytöshäiriöitä on, jos vaikka joskus suuttuessani paiskaan huoneen oveni kiinni..Mut koska matikas menee heikosti (algebra ja kaikki) ja muutenkin äidin mielest kaikki ei oo hyvin (se on hiema herkkä tyyppi) ni se valitti koululle meidän ongelmista, jotka ovat:riitely, ei puhuta toisillemme ja mun huone on järkyttävän sotkuinen. Mun mielest se ei silti ole syy antaa mua pois..? :\ No mutta silti, tärkeintä mulle on tietää et kaikki sijaisperheet ei ole kauheita.

• laikukas

Itse olin sijaisperheessä kun äiti kuoli. Isällä ei psyyke kestänyt ja jäi töistä pois, alkoi juomaan ja käyttämään aineita. Pääsin sijaisperheeseen ihan eri kaupunkiin, joka pelotti ihan helvetisti. Kaikki oli uutta.

Mutta perhe oli ihana

• nainen39v

Kuulostaa todella ankealta. Ensinnäkin ehkä voi olla hyväkin asia, että pääset pois sieltä kotoa, jos äiti haluaa antaa pois. Silloin hän ei jostain syystä kykene hoitamaan sinua sillä tavalla kuin pitäis ja teillä molemmilla on paha olla siellä kotona. Ongelmat sitten juontavat luultavasti kauempaa ja tilanteen korjaaminen on vaikeaa. Todennäköisyys sille, että saat huonon sijaiskodin ei ole kovin suuri. Voithan kertoa pelostasi sosiaaliviranomaisille. Keskustelet vain rauhassa ja kerrot miltä tuntuu.

Jos kotona on huono olla ja vanhemmat eivät jaksa, voi olla hyväkin vaihtoehto päästä tasapainoiseen ympäristöön, jossa välitetään ja huolehditaan. Ehkäpä siinä on sinulle tilaisuus saada hyvä arki, tasapainoinen elämä, josta sitten jaksaa käydä koulua ja harrastaa tms. Ja voihan se tavallaan olla uusi alku sinun ja vanhempiesi suhteellekin. Kyllähän vanhemmat rakastavat lapsiaan, mutta aina eivät osaa tai jaksa viedä heitä arjessa eteenpäin. Ihmisillä voi olla niin monenlaiisia ongelmia ja jaksaminen vähissä.

Tsemppiä :)

• kokemustaoooon

Hei koteja on hyviä joissa sinusta pidetään hyvää huolta, jos niin huono mäyhä käy et koti olisi"!epäkelpo" kerrot vain rohkeasti sos työntekijöille. Tsemppiuä sinulle uuteen kotiin ....

• sijaijen

Sijaispehe,onhan totuus että sijaisperhe saa rahhaa sijoitetusta lapsesta,silloin yleensä nainen on lasen sijais perheen,äiti,saa palkan,sijaislapsi minusta ruokkii koko perheen,mietin,tuleeko mustasukkaisuutta,lasten kesken,ossavatko olla kiusaamatta sijoitettua lasta.

• pöhköooot

hopö höpö sijiijen nimmari olet pöhkö kovin on pieni korvaus sijaisperheellä joten älä kadehti . Sijais perheet tekee arvokasta työtä.

• en pöhkö
        pöhköooot kirjoitti:

hopö höpö sijiijen nimmari olet pöhkö kovin on pieni korvaus sijaisperheellä joten älä kadehti . Sijais perheet tekee arvokasta työtä.

Lstenkoti saa ison summan rahhaa,tiedän en ole katteellinen,olen vain käyny kylässä sijaisperheessä,siellä joupoteltiin,olen omin silmin nähnyt.

• herää pahvi
        pöhköooot kirjoitti:

"kovin on pieni korvaus sijaisperheellä "

Kannattaskos lukea vaikka lehtiä niin heräät todellisuuteen. Toiset tekevät rahaa lapsilla, jopa perustamalla perhekoteja.

• sivusta seuraten

ilta-sanomissa sijaisvanhempina tominut pariskunta päälle 45v saivat oikeudessa tuomiot vuosien huonosta kaltoin kohtelusta.ehkä kaikki ei vaan tule ilmi nämä huonot kokemukset.ehkä nyt tarvittaisiin kertomuksia niistä huonoista vuosista sijaisperheistä...

• kerrovaan

Riippuu varmasti paljon itsestäsi, miksi mutsi on saanut tarpeekseen?
      Miten tilannetta on yritetty korjata?

• ihmmiiii

joo joo syyllistäkää nyt lapsi ja nostakaa huonovanhemmuus jalustalle.

• näinkö?
        ihmmiiii kirjoitti:

joo joo syyllistäkää nyt lapsi ja nostakaa huonovanhemmuus jalustalle.

Lapsi on syyllinen

• Oilli Onerva
        näinkö? kirjoitti:

Lapsi on syyllinen

Onhan se hyvä että lapsi osallistuu vaikka laiska kai pohjimmiltaan onkin.

• syys2

Totta, kaikenlaisia tarinoita sijaisperheistä kerrotaan. Itse ole n ollut sijaisäiti yhdelle lapselle. Hän tuli perheeseemme 2 vuotiaana, on nyt jo 19 v , opiskelee ja on n vuoden asunut omillaan. Hän on ollut aina yhtä tasavertainen kuin perheemme biologiset lapset. Olemme antaneet syliä ja rakkautta, hoivaa ja huolenpitoa, aitoa välittämistä. Lapsi on ollut kuin oma lapsi, yhtä rakas. Sijaisvanhemmat ovat käyneet valmennuksen ja ovat kunnan sosiaalitoimen valvonnassa. Ei lapsia voi kohdella sijaisperheissä huonosti, niinkuin ei biologisessa perheesskään, siihen puuttuu sosiaalitoimi ja lastensuojelulaki. Ei kukaan noin vaan rupea sijaisvanhemmaksi, siihen täytyy olla aito halu välittää ja rakastaa lasta. Eikä ketään noin vaan huolita sijaisvanhemmaksi, kaikkien taustat tutkitaan tarkkaan ja olosuhteet myös. Sijaisvanhemmat ovat tarkan valvonnan alla. On tietysti hyvin ikävää, jos omilla vanhemmilla ei ole voimia huolehtia lapsista, hehän ovat lapsen parhaat ja läheisimmät ihmiset. Joskus sijaiskoti tulee kyseeseen juuri tuosta syystä. Aina sijaiskoti ei ole lopullinen ratkaisu, vaan monet voivat palata takaisin omille vanhemmille. tässä sosiaalitoimi tekee työtä biologisten vanhempien kanssa ja onhan sinulla oikeus tavata omia vanhempiasi ja he ovat tervetulleita sijaiskotiin. Niistä asioista sovitaan sijoitusta tehtäessä. Toivon sinulle kaikkea hyvää elämääsi t. sijaisäiti

• sijainen3

ehkä sijaiskoti on parempi vaihtoehto kuin lastenkoti.Latenkodeista on tullut ikäviä tietoja,,myös nurisokodeista,,kun Lastenkodeiaa JOTKA ON RISTILLISIÄ voi olla pappi joka käyttää lapsia.
        Niin on tapahtunut,kun sata vanntettaan Lastenkodissa ettei saa kertoa mittää,siis kielletään puhumasta,lapselle jää trauma ei uskalla puhua.
        Toivon todella että sijaisperheesä ei tapahdu seksuaalisia väärinkäytöksiä.
        Että sijaiaperhe on turvallisempi paikka perheelle.

• Varavanhempi

Minä taas olen ollut sijaisisänä. Meillekin lapset ovat tulleet hyvin nuorina ja ehkä juuri sen vuoksi sopeutuneet nopeasti ja hyvin uusiin olosuhteisiin. Yksi sijaislapsistamme halusi tulla adoptoiduksi tullessaan täysi-ikäiseksi ja niin myös kävi, kun se oli yhteinen toive. Kaikki pitävät yhteyttä edelleen aikuisina lähes päivittäin ja kuuluvat edelleen aikuisina perheeseemme kuten biologiset lapset.

Kysyjä vaikuttaa vanhemmalta lapselta, jolla on pitkäaikaisempi kokemus omasta perheestä. Arvelen, että vanhempi lapsi on tässä suhteessa melkoisen paljon erilaisemmassa asemassa kuin perheeseen sijoitettu pikkulapsi. Vanhemmalla lapsella on yleensä voimakkaampi oma tahto kuin pikkulapsella, joten ristiriitoja voi syntyä helpommin ja tilanne kysyy kaikilta osapuolilta pitempää pinnaa.

On vaikea usko, että yksikään sijaisvanhempi ryhtyisi sijaisvanhemmaksi siitä saatavan korvauksen vuoksi tai jostain muusta motiivista kuin saada lapsi kasvatettavaksi ja huollettavaksi. Takana voi tietysti olla paitsi inhimillinen auttaminen myös se, että halutaan oma uusi perheenjäsen. Ihmistä ei voi verrata tietysti eläimeen, mutta silti voi sanoa, että tokkopa kukaan hankkii koiraakaan tarkoituksena kohdella sitä huonosti tai miten sattuu. Koiraankin syntyy henkilökohtainen "ystävyyssuhde" ja koiraa käsitellään arvokkaana perheenjäsenenä. Sijaislapsi voi odottaa aina perustellusti sitä, että häntä on tarkoitus kohdella vielä monta kertaa paremmin kuin jotakin koiraa ja uskoakseni usein täysivaltaisena perheenjäsenenä, jos sijoitus on vähänkin pitempi tai täysikäisyyteen saakka kestävä. Kokomukseni mukaan sijaisvanhempien ja lasten kesken syntyy nopeasti pysyvä tunneside molemmin puolin, joka ei sitten enää katkeakaan, vaikka tapahtuisi uusia muutoksia elämässä.

Haluamatta nostaa itseäni jalustalle voin sanoa, että sijaisvanhemmat yleensä tekevät yhteiskunnassa arvokasta ja tärkeää työtä auttamalla huostaanotettuja lapsia kohden hyvää ja menestyksekästä aikuusuutta ja antavat heille mahdollisuuden harmoniseen ja rauhalliseen lapsuuteen sen minkä taidoiltaan kykenevät.

On varmaan hyvä tiedostaa myös lapsen ja vanhemman näkökulmaerot. Lapsi on usein hyvin minä-keskeinen ja lapsen aikaperspektiivi on lyhyt. Kärjistäen voi sanoa, että lapsi ajattelee enemmän kuin aikuinen "minä tässä ja nyt" -otteella. Aikuinen voi taas katsoa asioita kokemuksensa perusteella laajemmin ja hän kykenee näkemään lapsen kehityksen vaiheittain, koska on jo itsekin nuo vaiheet omassa elämässään käynyt aikoinaan läpi. Lapsi voi esim. ajatella, miten hänen tärkeille kaverisuhteilleen sijoituksen vaikutuksesta käy ja asia voi olla hänen näkökulmastaan elämän ja kuoleman kysymys. Aikuinen taas oman kokemusmaailmansa perusteella voi sanoa, että kavereita menee ja uusia kyllä tulee tilalle. Sellainen ei tietenkään nuorta paljon lohduta. Juuri tällaisia vaikeasti ratkottavia asioita tulee eteen vanhempien lasten sijoituksissa mutta ei niinkään pikkulasten kohdalla.

Jostain luin, että Teemu Selänteen isä ei ole hänen oikea biologinen isänsä. Tämä isä on kuitenkin tehnyt kaikkensa Teemun menestyksen eteen ja pitää sitä ihan luonnollisena asiana. Siinä on ihan samanlainen luonnollinen kuin, että sijaisvanhemmat usein tekevät kaikkensa sijaislapsiensa menestymisen eteen.

• Dinksy

Meillä on ollut sijaiskotilapsia. Vanhempani ovat kohdelleet heitä yhtä suurella rakkaudella kuin meitä biologisiakin lapsia. Lapsia on ollut samaan aikaan useasta eri perheestä, eikä riidoiltakaan aina ole vältytty. Toisaalta, tuleehan sitä biologisten sisarustenkin välille riitaa.

Joskus on kohdalle sattunut lapsia, joiden kanssa sukset meinaa mennä ristiin ja jotka ovat ehkä jollakin tapaa katkeria sijaisperhettä, sosiaalityöntekijöitä ja/tai omia vanhempiaan kohtaan. Näistäkin tilanteista on selvitty yleensä puhumalla.

Parhaassa tapauksessa voit löytää sijaisperheestä elinikäisiä ystäviä. Näin on käynyt siskolleni ja veljelleni. Elämä sijaisperheessä voi siis olla oikeasti mukavaa. Myös oma asenne vaikuttaa paljon siihen, miten sijaisperheessä viihtyy. Sijaisperheessä ei edes tarvitse välttämättä asua vuosia, ei edes kuukausia, jos biologisen perheen asiat saadaan kuntoon nopeasti.

• senj1

"Äiti haluaa luopua minusta" Kaikille pipipäille sitä lapsia suodaankin, toivottavasti pääset pian pois. Ota yhteyttä sosiaaliviranomaisiin.

• ihan hyvä juttu

Sijaisperheeseen ei jouduta, vaan päästään. Kaverini on ollut ja vaikka ikää on jo enemmän ja kaverini on itse perheellinen, hän muitelee sijoistusperhettään lämmöllä ja pitää vieläkin yhteyttä. Sijaisperheen omat lapset ovat myös elämässä edelleen mukana "siskoina ja velijinä". Kaverini sanoi että häenllä elämä tasapainoittui ja rauhoittui ja tuli turvalliseksi. Helpommaksi.

Ota hyvä asenne ja ota elämä vataan selleisena kuin se tulee. Älä pelkää, muista että itse voi vaikuttaa elämänsä kulkuun.

• Jep jep

Oma äiti oli skitsofreenikko ja isä juoppo. Pääsin 1,5 vuotiaana sijaisperheeseen. Tuntuvat enemmän omilta kuin biologinen.
      Tsemppiä

• cata6

Sijaisvanhemmat voivat olla tiukempia kun omat. Yhden tutun sijaisvanhemmilla oli sellanen metodi et kouluun ja koulusta kotiin. Eikä matkalla saanu viivytellä ja sit ysiltä nukkumaan. Jos teki poikkeuksen niin sai kuulla siitä.

• opeeeee

Joo, jos nimittäin näiden erimielisyyksien syynä ovat teinimäiset tapasi ja räyhäily, sijaiskodissa joudut luultavasti paljon kovemman kurin alle kuin kotona. Itse asiassa luulen melkein, että kuri on kohdallasi ollut liiankin vähäistä, koska käyttäytyminen on päässyt repeämään tälle tasolle. Tottakai äiti on ollut osaamaton kasvattaja (missä isä?). Sijaiskodissa pelataan aika tarkoilla tavallisen perheen säännöillä eikä lusmuilla eikä lintsailla. Ja hyvä niin.

• Td546

Tutut ovat ottaneet ainakin 5 lasta vuosikymmenen aikana ja näkemäni ja kuulemani perusteella he rakastavat heitä yhtä paljon kuin omia lapsiaan, yksi heistä muutti ulkomaille ja on jo ainakin 25v, mutta he pitävät paljonkin yhteyttä. Suosittelisin ehdottomasti sijaisperheeseen menoa, jos vain pääset! :)

• sijoitettu

Itse olin sijaisperheessä ihan pienestä täysi-ikäiseksi, ja valitettavasti kovin vähän hyvää sanottavaa. Perheen äiti teki alusta asti selväksi että ei tahtonut minua sinne, mutta koska kulissien piti pysyä pystyssä niin minut uhkailtiin hiljaiseksi aina kun sossusta tultiin kyselemään. Pitkä juttu kaikkineen, jota en sen yksityiskohtaisemmin kerro koska en tahdo että minut tunnistetaan, mutta vaikka suurin osa sijaisperheistä toimii aidosti lasten parhaaksi niin huonoja perheitä mahtuu joukkoon. Itselleni jäi luultavasti pysyvät paniikkikohtaukset ja pelko monia asioita kohtaan, ja monta vuotta vain päivä kerrallaan yritin aina jaksaa seuraavaan aamuun. Vaikka nyt käynkin jo jotakuinkin normaalista, tuskin tulen koskaan antamaan anteeksi tälle sijaisperheelle sitä miten kohtelivat minua ja biologista tytärtään. Toivon että valvonta on nykyään parempaa, mutta varauksetta en sijoitusta voi suositella.

• lea9

Sijoitus,on erittäin ikävää kun joutuu perheeseen,missä ei ole kohtelu hyvää,sossu tietenkin valvoo,mutta uskaltaako sijoitettu lapsi kertoa,sijoitettulla lapsella pitäisi olla tukihenkilö,muualta kuin sijaiskodista,jolle voi kertoa,joka kuuntelee,siis lapselle sijaiskoti ja tukihenkilö.

• KatjaV30

Olin kolme vuotias kun pääsin sijaisperheeseen. Jos perhettä ei olisi löytynyt, olisin joutunut lastenkotiin. Tämä tapahtui siis v.1986. Asuin sijaisperheessä 18-vuotiaaksi asti ja pidän yhteyttä viikottain. Voin sanoa, että pidän sijaisperhettäni ainoana perheenä minkä tunnen. Vierailin lapsena bioäidin luona, mutta ollessani teini-ikäinen, välit katkesivat bioäitiin enkä sen jälkeen ole ollut yhteyksissä häneen. Nyt aikuisena olen kuullut hänestä siskopuolien kautta, mutta en pidä häntä enää äitinä. Sijaisperheen äiti on minulle Äiti

• rahaa tehdään

Sossu tekee rahaa huostaan otoillaan. (Mitä enemmän huostaan ottoja sen enenpi valtion = veronmaksajien rahaa)
      Sijaisperheet ovat olleet, ovat nyt ja
      aina tulevatkin olemaan pelkästään ilmaisen orjatyövoiman ja rahan perässä.( ja "isälle" tietysti nuorta lihaa siinä sivussa)
      Että muka välittämistä ym. paskaa... uskoo ken tahtoo...

• Tämä on vaikea juttu. Tosissaan hyviä ja huonoja perheitä löytyy, samoin asenne.

Itse olin huostaanotettuna muutaman vuoden. ''Kiireellisen sijoituksen'' takia jouduin vastaanottoyksikköön missä saisi asua max 3kk, itse vietin siellä 6..

Lapsia kohdeltiin kuin eläimiä tai armeijassa olijoita.. Tarkat säännöt mitä sai milloinkin tehdä. Oma käytös ei oikeastaan vaikuttanut mihinkään, sinua rangaistiin kumminkin.

Noh, pääsin asumaan pienryhmäkotiin, ja elämä siellä oli ihanaa. Rangaistiin kyllä jos jotain teki, muttei itse joutunut maksamaan toisten virheistä. Ja rajoja löysennettiin sitä mukaa kun katsottiin, että nuori on ne ansainnut..

Oma äitini on aivan hullu.. Pienyhmäkodin työntekijöille soittelen aika ajoin ja noin kk sitten kävin yhden työntekijän ja hänen lastensa kanssa serenassa.

Mutta muista, jos joudut huonoon paikkaan, yritä saada todisteita väärinkohtelusta, koska sinä olet laitoslapsi, sinua ei niin helposti uskota ja hankaloittaa myös myöhemmin vähän elämää, kun kaikki ei vieläkään ymmärrä että kaikki laitoslapset eivät ole ''pahoja''

Toivon, että johtuu vain äidistäsi muuttosi, eikä niinkään omasta käytöksestäkin, vaikka saa nuori välillä vähän temppuillakkin :P

• Nuori..

Jos nuori itse omalla tiedostetulla käytöksellään aiheuttaa vanhempien voimattomuuden ja väsymyksen tulee hänen muistaa että nuorille ei ole niin paljon tarjolla sijaisperheitä kuin pikku lapsille jotka joutuvat muuttamaan kodistaan heistä täysin riippumattomista syistä. Nuoret sijoittuu perhetukikeskuksiin ja nuorisokoteihin.

• Omia kokemuksia 15v

Kokemuksella voin kertoa sijasperheestä . Olin alle 4 vuotias kun, sisaruksineen jouduin omasta perheestäni pois muuttamaan sijaisperheeseen. Ikinään ei saatu minkäänlaista välittämisen osoitusta,kuten sylissä pitämistä tai yhdessä tekimisen iloa. Olin kummiskin pieni ja sitä myös tarvitsin siinä vaiheessa.Mut 10 vuoden iässä ne ongelmat sitten alko.Välit meni kokonaan siihen sijaisäitiin. Joka päiväistä riitä oli ja mistään ei voinnut puhua. Ei kuunneltu omia murheita ja huolia käskettiin aina vain omaan huoneeseen, jos jostain asiasta tuli jyvää suurempi juttu tai riitaa. Itkee sain omassa huonneessa ja ikinään ei voitu niitäkään asioita puhua selviksi. josta sitten jäi paha mieli jälkeen päin .Mut en voi olla kiitolisempi mun isovanhemmista niin ison tuen ja avun ne on meille antanut. Kävin myös lastenpsykiatrilla yli 10 vuotta . 11 vuotta asuin tuolla ja sit sanoin et nyt tää saa loppua ja muutin vuodeks kummeille,mut ei sekään oikein onnistunut. Nyt on siis ikää mittarissa 15 vuotta ja asun nuorisokodissa veljeni kanssa . Muut sisarukseni on jo omillaan :) Elämä on nyt kummiskin hyvää rataa menossa eteenpäin vaikeuksista huolimatta :) Iso kiitos teille jos jaksoitte lukea! Mut tässä oli PIENI kuvaus omasta kokemuksesta sijaisperheessä asumisesta :)

• Mantis93

Omassa ''perheessäni'' jos näin voisin edes sanoa, nähtiin lievää väkivaltaa, yhden perheenjäsenen kuolema, alkoholismia ja muutenkin lapsille epätasaista elämäntyyliä.

Minut sijoitettiin kiireellisesti perhekotiin/lastenkotiin, millä nimellä nyt kukin haluaakaan sitä paikkaa kutsua. Tuolla oli muitakin lapsia, jotka oli jouduttu sijoittamaan tai siirtämään pois perheestä ja tietysti kaupungintyöntekijöitä jotka toimivat ohjaajina ja turvahenkilöinämme.

Perhekodilla oli tietysti omat sääntönsä (pakkohan oli olla jos nuoria ja lapsia 10 asui saman katon alla). Oli kotiintuloaikoja, yhteiset ruoka-ajat, omia siivoustehtäviä jne, kuin normaalistikin perheessä. Erilaista se silti oli asua tuntemattomien lasten ja aikuisten kanssa. Muttei ollenkaan kamalaa, itse sopeuduin todella hyvin uuteen ympäristöön ja ehdinkin luoda tärkeitä ja läheisiä suhteitä työntekijöihin.

Tätä ei kuitenkaan jatkunut kauan, vaan minun tulevaisuudekseni päätettiin sijoittaa minut sijaisperheeseen. Sijaisvanhemmista tuli sopivasti läheisiä, olin kuitenkin jo niin vanha ettei edes mieleeni tullut alkaa kutsua heitä enää ''äidiksi'' tai ''isäksi''...Arki sujui ongelmitta, en ikinä ole itse käyttäytynyt ongelmallisesti. Olin kuin heidän oma lapsensa, he ostivat minulle vaatteita, sain aloittaa harrastamaan yleisurheilua ja sain tuoda kavereita ja mennä heille kyläilemään. Ulkomailla käytiin ja heidän sukulaisten juhlissa olin aina mukana- olin yksi perheenjäsenistä.

Lopulta olin suorittanut lukion loppuun, ylioppilasjuhlani järjestettiin yhteisvoimin sijaisperheeni avustuksella vielä heillä. Omia sukulaisiani ei niinkään tullut, mutta sijaisvanhempieni kautta saamani ''uudet sukulaiset'' ja tutut tulivat ja juhlat olivat onnistuneet!:)

Nyt, 20 vuotiaana vähän aikaa sitten olen muuttanut itsekseni asumaan. Samassa kaupungissä kuin sijaisvanhempani asuvat, käyn heillä säännöllisesti vierailemassa ja he minun tykönäni. He auttoivat minua muutossa. Enempää en olisi voinut toivoa (antoivat minun vielä valita joitakin huonekaluja jotka sain kuin muuttolahjana viedä omaan kämppääni):)

Joten, omasta kokemuksestani voin sanoa sijaisperheen olleen minun kohdallani ainut järkevä ja ihana tapahtuma elämän aikana. Ties missä jamassa olisin ilman näitä suojelevia ja auttavia ihmisiä. Toki kaikki kokemani on ollut rankkaa, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna- en muuttaisi mitään.

Joten jos joudut/pääset sijaisperheeseen, toivottavasti kohdallesi sattuvat myös erittäin suojelevaiset, ymmärtäväiset ja rakastavat sijaisvanhemmat kuin minulla!:)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe