Olen 31 v. mies, enkä ole koko aikuisiälläni matkustanut omalla kustannuksella kaukojunalla Suomessa. Viime kerta oli, kun kerran palasin intistä lomalle, mutta senkin siis maksoi valtio itse.
Nyt tuli yllätysreissu helsingistä rovaniemelle. Alkuun oli vähän epävarma, lähdenkö yksin, vai lähteekö meitä peräti 4. Ajattelin, että yksin mennessä ei ole järkeä autoilla ja rupesin katselemaan hintoja. Oli aikamoinen shokki, että VR tarjosi halvimmillaan 160 euroon menopaluuta ja tuo oli yöjunilla 13 tunnin setti ilman makuupaikkaa.
160 e? Samalla hinnalla lennän mukavasti muutamassa tunnissa kotiovelta perille.
Autolla tulee maktaa edestaas 1700 km = 170 e bensaa ja 50 e voi jyvittää rengas- ja huoltokuluja tuolle matkalle, jotka ovat ainoat todelliset kilometreistä tulevat suorat lisäkulut, kun auto jo kerran on. Eli jopa yksin matkatessa autoilun hinta jäisi lähes junamatkan tasolle. mutta samalla on sitten liikkumaväline paikanpäällä pääsisi suoraan kotiovelta perille ja paljon nopeammin.
Siis yksin mennessä ainoa pohdinta on, että menisikö autolla, vai lentäen. Mutta kaksin mennessä ei enää ole mitään pohdintaakaan, millä kannattaa matkustaa.
Kaikkien tukienkin jälkeen, mihin helvettiin tuo kaikki raha menee? Miten kukaan ihminen voi edes harkita junalla matkustamista (opiskelija-alennuksista nauttivia lukuunottamatta)?
Muualla maailmassa olen junalla matkustanut tasaiseen tahtiin. Ikinä ei ole tullut vastaan mitään tuonkankaltaista rahastusta. Aivan uskomatonta. VR pitaa oikeasti lakkauttaa saman tien!
Miten VR voi olla niin kallis?
32
6086
Vastaukset
- Kauheeta!
Samaa minäkin ihmettelen. Miten voi olla mahdollista että lentäminen on edullisempi kuin juna? Jossain mättää ja pahasti.
- Teukkasalama1973
Muut suht ok viesti. Mut oot vitun sotahullu kun oot inttiin mennyt :(
- Röyhyyttävä sokko
ehkäpä vr:llä on liikaa asiakkaita. Ainakin viime kuukausien aikana tehdyt toimenpiteet matkustusviihtyvyyden alentamiseksi ja hintojen korottamiseksi tuntuvat siltä, että vr tekee parhaansa karkottaakseen osan asiakkaista muiden kulkumuotojen pariin.
- kulut kuriin!
Säästäväisyys ei kuulu valtion suuryrityksin perinteisiin. Työtä tehdään kalliiksi ja asiakkaiden pitää tavalla tai toisella siitä maksaa.
On siitä pari vuotta kun olen matkustanut VR:n kiskobussilla. On siinä ollut kuljettajan lisäksi konduktööri tai peräti kaksi. Palkka juoksee... tarvitaanko kiskobusseissa konduktöörejä todellakin? Muissa busseissa ei ole tarvittu vuosikymmeniin...- Paitsi että
Ehkä kannattaisi ensin hieman ajatella, ennen kuin ehdottaa konduktöörien poistamista junista. Ja toiseksi, VR:n hintataso on suomalaisen hintatason mukainen, johon tulee muutosta vasta sitten kun elintarvikekaupassa kahden yhtiön monopoli puretaan, se ei kiinnosta kilpailuviranomaisia lainkaan.
- Emme ole Intiassa
" Ikinä ei ole tullut vastaan mitään tuonkankaltaista rahastusta"
Vertaappa nyt kuitenkin muusta vastaavan kustannustason länsimaasta 825 km (auton mukaan matka) matkojen mp hintoja... - Olet vajakki
Vai että lennät kotiovelta perille.. No käytä sitä lentokonetta sitten äläkä urputa! Ps. et ottanut huomioon oman työpanoksesi (14-15h ajamisen) hintaa autolla ajaessa. Jos tuntipalkka on vaikka 16€, niin kyllä se juna halvemmaksi tulee. pps. junassa voi nukkua ilmastoidussa hytissä ja puhtaissa lakanoissa, ratissa ei.
- Röyhyyttävä sokko
tuota tuntipalkkaa ei kannata laskea, ellei autolla ajettaessa oikeasti estytä tekemästä työtä ja siten menetetä rahaa. Vaikka laskennallisesti omalle ajalle saisikin hinnan, ei reaalimaailmassa tilille kolahda euroakaan, vaikka junalla pâäsisikin pari tuntia aiemmin perille ja välttyisi ajamiselta. Sen sijaan, jos vaikkapa pari henkeä matkustaa samassa autossa ja kulut pistetään puoliksi, säästyy konkreettista, ei laskennallista rahaa ja konkreettinen raha on valitettavasti sitä, mitä kaupan kassalla tarvitaan.
- Sinäkin olet vajakki
Röyhyyttävä sokko kirjoitti:
tuota tuntipalkkaa ei kannata laskea, ellei autolla ajettaessa oikeasti estytä tekemästä työtä ja siten menetetä rahaa. Vaikka laskennallisesti omalle ajalle saisikin hinnan, ei reaalimaailmassa tilille kolahda euroakaan, vaikka junalla pâäsisikin pari tuntia aiemmin perille ja välttyisi ajamiselta. Sen sijaan, jos vaikkapa pari henkeä matkustaa samassa autossa ja kulut pistetään puoliksi, säästyy konkreettista, ei laskennallista rahaa ja konkreettinen raha on valitettavasti sitä, mitä kaupan kassalla tarvitaan.
Mitkä kulut puoliksi? Bensa, vakuutus, rengas, arvonalennus, auton hankinta kulut.. Kalliimmaksi tulee.
- Minä en ole vajakki.
"Bensa, vakuutus, rengas, arvonalennus, auton hankinta...jne."
Jotkut vajakit ei osaa laskea näitä kuluiksi.
Mutta minulla kun ei ole autoa niin ei ole noita kulujakaan. Joten pelkästään uusien autonrenkaiden hinnalla taidan matkustaa aika pitkälle junalla.
Puhumattakaan siitä mitä keskiverto autoilija laittaa vuosittain bensaan, luulisin pääseväni aika monta kertaa Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin sillä summalla - tasapaino?
Totuus on tämäkin, että jos autoilu ei olisi räjähdysmäisesti länsimaalimassa kehittynyt, enemmän ihmisiä matkustaisi junissa ja yksikkökulut/ lipun hinta laskisivat. Omastakin mielestäni liian paljon matkoja tehdään omalla autolla, liian vähän käytetään joukkoliikennettä. Tietyissä rajoissa hintaa laskemalla saadaan matkustajia enemmän jolloin joissakin tapauksissa tulot jopa kasvavat, mutta vaikea se on.
- 1erisuuri1
Tasapainoa ei synny, kun et asu ja käy töissä assan vieressä. Tai muuten nopeiden yhteyksien päässä niistä.
- peruutuksia vain
Vain kallis on parasta....sanotaan.
Etanakin on varmenpi ja nopeampi kulkemaan ! - kujutfy
Eli autoilu on liian halpaa?
- ----------
Voi kuule ap, ei se 50% alennus junamatkoista opiskelijan kukkaroa paljon auta! Kyllä se edelleen menee se vähän päälle 70 euroa esim. Oulu-Vaasa-Oulu joka kerta kun junalla matkustaa ja tuo on opiskelijalle iso raha. Ainakin minulle!
- Minäminäminä..
No mutta äkkiä opinnot loppuun ja työelämään tienaamaan. Jos vaasasta ouluun ja takaisin pääsee 70€, niin kuullostaa kyllä kohtuulliselta. Laskeppa huviksesi kilometrit.. Ilmaiseksiko opiskelijoita pitäisi kuskata? Ihme pelle.
- liajbpisjb
70e on kyllä kallis myös työssä käyvälle, jos rahankäyttöään yhtään miettii. Samalla rahalla lentää koneella vaikka menopaluun ulkomaille. Ihmisten kuuluu liikkua ja on hyvä, että sen voi tehdä julkisilla. Mutta VR on kyllä tolkuttoman ahne.
- Son of a bich
liajbpisjb kirjoitti:
70e on kyllä kallis myös työssä käyvälle, jos rahankäyttöään yhtään miettii. Samalla rahalla lentää koneella vaikka menopaluun ulkomaille. Ihmisten kuuluu liikkua ja on hyvä, että sen voi tehdä julkisilla. Mutta VR on kyllä tolkuttoman ahne.
Pesukoneelkako ajattelit lentää? Lentokoneeeseen ei tarvitse tulla edes käymään noin pienillä rahoilla. Junaliput ovat juuri oikean hintaisia, koska matkustajamäärät kasvavat tasaisesti. Junat ovat täysiä. Mikäli junalippuja alettaisiin myymään liian halvalla, niin kaikki perseaukiset häiriköt tulisivat kyytiin häiritsemään meidän normaalien veronmaksajien matkantekoa. Köyhät voivat kävellä.
- Tervetuloa pummi
Son of a bich kirjoitti:
Pesukoneelkako ajattelit lentää? Lentokoneeeseen ei tarvitse tulla edes käymään noin pienillä rahoilla. Junaliput ovat juuri oikean hintaisia, koska matkustajamäärät kasvavat tasaisesti. Junat ovat täysiä. Mikäli junalippuja alettaisiin myymään liian halvalla, niin kaikki perseaukiset häiriköt tulisivat kyytiin häiritsemään meidän normaalien veronmaksajien matkantekoa. Köyhät voivat kävellä.
Sinulle ääliö toivon potkuja ja oooooikein pitkää työttömyyttä.
- Raide 5
Asun Saksassa ja olen teille kateellinen VR:stä suhteessa DB:iin. Junaliput ovat täällä yhtä kalliita kuin VR:llä, mutta mikään ei toimi nätisti.
Ensinnäkin paikkaliput ovat vapaaehtoisia (maksavat 4 e enemmän), mutta juuri kellään ei ole paikkalippuja. Seurauksena ryysimme käytävillä etsimässä vapaita paikkoja, seurueet hajoavat. Käytävät ovat täynnä matkalaukkuja, ihmiset istuvat lattioillakin. Pääasia, että mahtuu kyytiin täyteen junaan.
Junat ovat pääasiassa aina myöhässä 10 minsaa, laiturit vaihtuvat. Paikkalippulaisille on voinut myös käydä niin, että paikat eivät ole enää voimassa aiotussa junassa, jos DB onkin vaihtanut junamallia yms. Junat odottavat laiturilla minuutin kaksi - väki ulos, väki sisään. Siinä sitten soitellaan puolisolle kännykällä että kuinka kauas ehdit minusta.
Samalle laiturille tulee perätysten kaksi kaukojunaa, jotka lähtevät aikataulukirjan mukaan täsmälleen samaan aikaan: kyllä, hyppäsimme vahingossa väärään junaan. Eli lyhyesti: junissa on kaos - aina. Ja kiire näkyy siten, että pitää toimia ripeästi ja lievästi jopa kyynärpäätaktiikalla jottei myöhästyisi kyydistä.
Kaoksen keskellä konnari kyselee sitten matkalippua. Kotikoneella maksettu ja printattu lippu pitää näyttää luottokortin kera. Vaivalloista, stressaavaa taas jälleen.
Hyviä puolia: Saksasta voi matkustaa kaikkialle Eurooppaan, voisi hypätä Amsterdamin tai Pariisin junaan. Maksamalla 60 euroa vuosikortista, voi matkustaa tietyillä junilla 25% halvemmalla. Tosin Octoberfestien aikaan 4 h junalippu maksoi 100 e/suunta. Varaa lippusi ajoissa.- Alles klar?
Samanlaisia kokemuksia löytyy itselläkin.
Silloin kun homma toimii ja on nopea juna ja ratayhteys, niin on kivaa.
Muuten vähintään sekavia tilanteita, kun ei ymmärrä vain Saksaksi tulevia muutos kuulutuksia tai näyttötaulujen muutos ilmoituksia...
- Veturi tökkii
Varmastikin junalippujen hinnoittelulle on perusteensa Suomessa, missä junaliikenne toimii jo erilaisessa ilmastossa kuin etelämpänä. Suomessa junaliikenne taitaa olla jopa luotettavampaa kuin Ruotsissa, missä junavuoroja perutaan kovin herkästi lumimyräkän yllättäessä tai kun ennustetaan myrskyä. VR ei ole samalla tavalla myrskyherkkä: viivästymisiä voi tulla ja junavuoroja korvataan toisella kalustolla tai busseilla mutta harvemmin niitä kokonaan perutaan.
Minua kuitenkin ärsyttää tavattomasti VR:n tarjouspolitiikka, joka selvästi suosii helsinkiläisiä ja ylipäänsä kaupunkilaisia. Lippujen hintatasoa pidän minäkin korkeana eikä sitä hyvitetä, jos kerran pari vuodessa onnistuu saamaan matkaansa varten jonkin alennuslipun. Ja ne alennusliputkin ovat yleensä vain kahden suurehkon kaupungin välisiä. Enpä ole vielä nähnyt esim. Hankasalmi-Humppila-lippua tai Pieksämäki-Pori-lippua. Minusta VR:n tarjousliput syrjivät pienten paikkakuntien asukkaita - helsinkiläiset ja muut isompien kaupunkien asukkaat saavat tarjouslippunsa muiden kustannuksella.- ei sorreta
Noilla alennuslipuilla voi kyllä tulla väliasemiltakin kyytiin. Samoin jäädä pois väliasemilla.
- Tiedoksiantaja
En omista autoa ja lentoreitit eivät kulje sitä väliä mitä menen junalla. Eipä siinä paljon vaihtoehtoja jää.
Paras kuvaus jonka olen kuullut VR:llä matkustamisesta oli kuin "pierun hajussa Ladan takapenkillä". - Olkikoira
vr:llä kuopiosta edestakaisin Hesaan 140 eur, Onnibussilla sama 18 euroo ja nykyaikaiset bussit menevät tasaisesti kuin juna ja fifit ja wc, en enää käytä ikinä vr:n palveluita...
- konnarmies
Kyllähän ne paikkapaikoin on todella kalliita. Joskus itseänikin oikein hirvittää kertoa hinta ääneen kun asiakas haluaa ostaa lipun esim yöjunaan rovaniemelle makuupaikan kera. Junasta ostettuna se tekee vielä ylimääräisen 5-6€ lisän per lippu. En tiedä ketkä kuuluvat VR:n hinnoittelutyöryhmään, mutta näillä hinnoilla saadaan kyllä junista ajettua matkustajia muihin kulkuneuvoihin, esim onnibussiin.
Supersäästö tai tämä Veturi-klubi on hyvin onnistunu hanke ja saanu suuren suosion. Näitä alelippuja kannattaa tosiaan ostaa ja aina tarkkailla olisiko omalla reitillä alennuksia tiedossa. Jos esim Helsinki-Oulu on nyt 25€ niin kannattaahan se ostaa siinäkin tapauksessa vaikka kulkisi vain esimerkiksi Tampere-Kokkola välin. Junalipulla saa tulla kyllä tulla kyytiin kesken matkan ja poistuakkin junasta kesken matkan, konnari ei juokse perään huudellen "hei tää ei oo sun asema vielä, takas junaan sieltä!!" :)
Hyödyntäkää Veturia aivan oikeasti. Se on hyvä väline saada liput halvalla. Veturi ei tietysti auta sitä matkalaista joka ostaa junasta lipun, se on kallis eikä saa edes varattua istumapaikkaa.
Vähän meni mainospuheeksi mutta mitä sitte, menkööt.
Tervetuloa juniin! T: Konnari- Tyytyväinen_junailija
Jep, tosi juttu. Ja kun vielä saa bussiinkin alennusliput nykyään.
Muutama päivä sitten matkustin Haminasta Kokkolaan, kokonaishinta matkalle tuli 30eur. Aika edullista mielestäni n. 600 kilometrin matkasta.
Bussilippu Hamina-Helsinki 5 eur ja päälle junalippu Helsinki-Kokkola 25 eur, tosin olisin junalipulla päässyt Ouluun asti mutta kun sinne ei ole asiaa.
- lkooi
Onnibussilla pääsee Ouluunkin saakka. On kyllä suosittu linja. Taitaa johtua hinnasta.
- monopolia
Isoimpiin kaupunkeihin vielä pääsee esim turku, helsinki, oulu ja seinäjoellekin jopa. Hassua että esim. tampereelta kokkolaan ei pääse vaikka linjahan voisi kulkea vaikka tampereelta kokkolan kautta ouluun.
Muistaakseni sitten turusta ouluun välimatkalla pysähdyspaikkana on kokkola. Vaikka ymmärtäähän sen sinällään onnibus on vielä suhteellisen tuore yritys ja linjat varmaan lisääntyy vuosien mittaan.
Mutta vr on aivan törkeän ylihinnoiteltu, kai siihenkin löytyy jonkinsortin selitys mutta yhtähyvin voisi sanoa että kaikille samat hinnat esim. opiskelija hinnat kaikille ne kalliimmat vaunut mitä niitä nyt onkaan voisi olla sitten puolet kalliimpia.
- vittujenkevättä
Monopoli, kartelli, kusetus ja paskaa höystettynä yksinkertaisilla poliitikoilla. Sitä se kaikki on. Myydään kiskotkin Carunalle.
- Carradale
Olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa. VR:n hinnoittelulle toivoisi selitystä. Otan esimerkin: matkustimme junalla (2 aikuista 2 lasta) Järvenpään Saunakalliosta Helsinkiin Kauppatorille ja takaisin, liput maksoivat yhteensä 51,60 € !! Vertailun vuoksi esitän kustannuslaskelman, jos olisimme kulkeneet omalla autolla (Peugeot 206 vm 2001): polttoaineet 2 x 46 km x 4,6 l /100 km x 1,45 €/l = 6,14 €, ja pannaan siihen auton vakuutukset ja muut huoltokulut päälle, ronskisti 2 €, saadaan kustannukseksi noin 8 € !! VR:n hinta on yli kuusinkertainen oman auton käyttöön verrattuna. Eihän tässä ole mitään rotia !
- Realismia_
Tuskin se pökötti selviää moottoritieajosta ja liikennevaloissa seisomisesta 4,6 litran kulutuksella... laita reilusti vaan todellisuudessa n. 0,5eur/km eli 46eur ja pysäköintikulut päälle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397860Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412029Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822