tilastoja?!

faktaaaa

Keskustelupalstoilla kun käydään kinaa mistä milloinkin ja vedotaan aina että juuri luin tilastoja ymsyms. Puolustaakseen omaa kantaansa.

tällä kertaa kiinnostaa tietää kuinka moni äiti imettää, kuinka suuri osa suomalaislapsista on korvikkeella kasvaneita?
mistä te näitä faktatietoja vetelette?

13

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Itse en ainakaan tilastoja tuijota, vaan katselen ympärilleni. Jos on pienet ympyrät otanta on niin pieni, ettei siitä voi vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Jos on suuri suku ja laaja tuttavapiiri, voi imetys- ja korvikelapsitilastoa tehdä jonkinlaista itsekin. Loput sitten löytyy ehkä googlaamalla.

      Minulla ei ole imetysasioissa "omaa kantaa". Olen huomannut, että sekä korvikkeella, että äidinmaidolla kasvaa terveitä lapsia. Jos äiti on lapsenhoidosta perin uupunut, korvikkeella lapsi voi jopa saada paremman lähdön elämään kuin fanaattisella imetyksellä, jonka vuoksi äidiltä menee elämänilo kuukausiksi. Toisaalta, jos äiti on "hyvälypsyinen", mikään ei vedä vertoja imetyksen helppoudelle ja ravitsevuudelle.

      • faktaaaa

        Kiitos linkistä! Kyllä munkin mielestä pääasiahan on että lapsi saa syödäkseen :)
        sen takia aloinkin tätä miettimään kun tunnun olevani tuttavapiirini ainut joka imettää..


      • eri kokemus
        faktaaaa kirjoitti:

        Kiitos linkistä! Kyllä munkin mielestä pääasiahan on että lapsi saa syödäkseen :)
        sen takia aloinkin tätä miettimään kun tunnun olevani tuttavapiirini ainut joka imettää..

        No ovatko tuttavapiirisi äidit nuoria? Kouluttamattomia? Esikoisen äitejä? Noissa ryhmissähän imetys oli harvinaisempaa kuin muuten. Omassa tuttavapiirissäni imetys on huomattavasti korvikeruokintaa yleisempää. Yksi tuttu osittaisimetti neljä kuukautta ja siirtyi sitten kokonaan korvikkeeseen. Kaikki muut ovat täysimettäneet vähintään neljä kuukautta ja osittaisimettäneet sinne noin vuoden ikään asti vähintään. Voi siis vaihdella suurestikin ne omat kokemukset imetyksen yleisyydestä tuttavapiirissä.


    • Imetys tai ei

      Tarkoittaako nuori kouluttamaton esikoisen äiti sitä ettei imetys onnistunut?
      Kyllä imetys voi sillä kouluttautuneellakin kuopuksen äidillä epäonnistua.

      Pääasia että lapset kasvaa ja voi hyvin ja että äiti voi hyvin. Liian paljon aiheutetaan paineita äideille imetyksen suhteen. Paineet ja stressi taas vähentää helposti imetystä.

      • eri kokemus

        Nyt puhutaan tilastoista ja todennäköisyyksistä. Se ei tarkoita, etteikö imetys voisi onnistua tai epäonnistua kenellä tahansa. Sen sijaan on todennäköisempää, että tuttavapiirissä on nuoria, kouluttamattomia esikoisen äitejä, kuin vanhempia, korkeakoulutettuja useamman lapsen äitejä, jos kukaan heistä ei imetä lastaan. Todennäköisyydet kasvavat, kun ihmisiä alkaa olla joukossa useampi. Toki voi sattua, että kaikki tuttavapiirin äidit ovat korkeakoulutettuja vanhoja äitejä, jotka eivät imetä, mutta ei se todennäköistä ole. Oma tuttavapiirini sopii hyvin noihin tutkimuksiin. Lähes kaikki ovat kolmekymppisiä, korkeakoulutettuja, eivät tupakoi ja isä on mukana kuvioissa. Ja lähes kaikki ovat imettäneet pitkään. Ei noiden tilastojen tarkastelusta tarvitse hermostua, kyllä ihmisten taustat vaikuttavat moneen muuhunkin asiaan kuin vain imetykseen.


    • ...

      "Tulosten mukaan alle kuukauden ikäisistä lapsista 92 % oli imetettyjä ja 47 % täysimetettyjä. Äidinmaitoa ei saanut lainkaan 8 % alle kuukauden ikäisistä.

      Neljä kuukautta täyttäneistä 68 % oli imetettyjä ja 23 % täysimetettyjä.

      Puolen vuoden ikää lähestyvistä 66 % oli imetettyjä ja 9 % täysimetettyjä.

      Kuusi kuukautta täyttäneistä imetettyjä oli 58 % ja täysimetettyjä alle 1 %.

      Noin vuoden iässä runsas kolmannes lapsista sai vielä äidinmaitoa.

      Vanhempien tupakointi, ikä ja koulutustausta vaikuttivat voimakkaasti imetyksen yleisyyteen. Mitä korkeampi oli äidin ja isän koulutusaste, sitä pidempään lasta imetettiin.

      Nuorimmassa, alle 25-vuotiaiden äitien ikäryhmässä imetyksen kesto oli lyhyempi kuin vanhemmilla äideillä.

      Tupakoivien vanhempien lapsilla imetys jäi tuntuvasti lyhyemmäksi verrattuna lapsiin joiden vanhemmat eivät tupakoineet.

      Imetys oli harvinaisempaa niillä lapsilla, joiden isä ei asunut lapsen kanssa.

      Asuinalueen merkitys imetyksen kestolle oli melko vähäinen.

      Imetys oli yleisempää jos aikaisempia synnytyksiä oli vähintään kaksi. Ennen 37. raskausviikkoa syntyneitä lapsia imetettiin lyhyemmän aikaa kuin täysi- tai yliaikaisina syntyneitä.

      Imetys oli vähäisempää alimpaan syntymäpainoluokkaan kuuluvilla lapsilla.

      Imetyksen yleisyydessä ei ollut suurta eroa lapsen sukupuolen mukaan.

      Neljän kuukauden ikään saakka imetyksen päättyminen johtui pääasiassa maidon erittymiseen liittyvistä ongelmista, kuten vauvan imemisvaikeuksista ja maidon riittämättömyydestä.

      Neljän kuukauden iästä lähtien imetyksen päättyminen johtui useimmiten lapseen liittyvistä syistä, kuten imemishaluttomuudesta, sairaudesta tai allergiasta.

      Äidin terveyteen sekä jaksamiseen liittyvät syyt olivat kumpikin syynä imetyksen loppumiseen noin joka kymmenennessä tapauksessa."

      • faktaaaa

        No tilastot on kyllä hassuja, mutta mukava näitä on lueskella omaksi viihdykkeeksi :D

        itse siis imetän, olen 23, vain amiksen käynyt..
        Jännä juttu miten tuo ikä ja koulutustaso on noin vaikuttanut :o
        kun luulisi että imetys on niin Personal -juttu ettei siihen koulutukset ja nuori ikä vaikuta.

        ystäväni jotka siis eivät ole imettäneet ja roudaavat minulle kaapit täyteen tuttipulloja (kun näitä on kuulemma hyvä olla paljon!) ovat kaikki hieman minua vanhempia (26-32v.) ja ihan perus duunareita..

        olisko perää ajatuksessa että "maidontuotanto lakkaa" jos mammalla on stressiä rahan kanssa, niinkuin nuorilla ja vähemmänkouluttautuneilla on tapana..


      • eri kokemus
        faktaaaa kirjoitti:

        No tilastot on kyllä hassuja, mutta mukava näitä on lueskella omaksi viihdykkeeksi :D

        itse siis imetän, olen 23, vain amiksen käynyt..
        Jännä juttu miten tuo ikä ja koulutustaso on noin vaikuttanut :o
        kun luulisi että imetys on niin Personal -juttu ettei siihen koulutukset ja nuori ikä vaikuta.

        ystäväni jotka siis eivät ole imettäneet ja roudaavat minulle kaapit täyteen tuttipulloja (kun näitä on kuulemma hyvä olla paljon!) ovat kaikki hieman minua vanhempia (26-32v.) ja ihan perus duunareita..

        olisko perää ajatuksessa että "maidontuotanto lakkaa" jos mammalla on stressiä rahan kanssa, niinkuin nuorilla ja vähemmänkouluttautuneilla on tapana..

        Pitää olla aika äärimmäinen stressi, että maidontuotanto lakkaa. Sitä paitsi sitä rahastressiä nyt tuppaa olemaan myös korkeakoulutetuilla, nykyään kun masterinpaperit eivät todellakaan ole mikään oikotie työpaikkaan. Tuo maidontuotannon lakkaaminenhan on yksi niitä yleisimpiä 70-luvulta peräisin olevia vääriä käsityksiä imetyksestä.

        Itse epäilen, että se koulutustaso vaikuttaa enemmän siihen, kuinka paljon tietoa imetyksestä ja sen hyödyistä tulee hankkineeksi. Koulutetuilla ihmisillä on yleensä tapana valmistautua asioihin teoriapohjalta hyvin, mistä imetyksessä kyllä siinä mielessä on hyötyä, että tietää sitten ne yleisimmät sudenkuopat ja miten toimia, jos tulee joku ongelma. Nuori ikä taas voi olla senkin takia imetystä vähentävä tekijä, että nuoret odottajat tupakoivat enemmän ja tupakointi kyllä vaikuttaa maidontuotantoon vähentävästi. Aivan nuorilla äideillä (puhun nyt ihan alle kaksikymppisistä, eli käytännössä teiniäideistä) taas ei välttämättä ole vielä kovin paljoa kärsivällisyyttä jatkaa, jos tulee ongelmia. Eikä ehkä myöskään sitä tietoa. Ja huom. en nyt todellakaan tarkoita, että kaikki nuoret äidit ovat tällaisia. On taatusti olemassa erinomaisen kypsiä nuoria, vähemmän koulutettuja äitejä, jotka valmistautuvat imetykseen ja haluavat imettää. Tämä oli vain pohdintaa noidn tilastojen pohjalta, koska jotkut syythän siellä taustalla vaikuttavat.


    • .................

      Itse imetin vain viikon.
      Olen amiksen käynyt ja alan töissä vakituisena ja 25 v.
      Viikon imetin, jonka jälkeen maito vain loppui.
      Syyt tähän olivat selkeät.
      En juonut tarpeeksi vettä, en syönyt tarpeeksi ruokaa.
      Olin todella kipeä synnytyksestä ensimmäiset 6 viikkoa pahojen repeytymien vuoksi. Oksentelin kivuista joten eipä ollut ruokahaluakaan.
      Minulle tuli 25 kiloa raskaudesta (olin siis ennen raskautta 50 kiloinen)
      sairaalaan jäi 6kiloa ja kotona laihduin ilman imetystä, tekemättä mitään (kun en pystynyt) loput kilot lähti 2 kuukaudessa. Ristiäisissä painoin jo taas 50 kiloa.
      Joten eiköhän tuo jo selitä sen että ravintoa en paljoa saanut ja imetys tyssäs siihen sitten.

      Hyvin harvoin olen kuullut että stressi vaikuttaisi imetyksen loppumiseen.

      • faktaaaa

        Tuo on kyllä totta että syödä ja juoda pitää hyvin! Ihan ymmärrettävää kyllä, ja monilla varmasti hyvin samanlainen olotila ollut synnytyksen jälkeen kuin sinulla :)
        vaikkei minullakaan mitään järjettömiä kipuja ollut niin kuitenkin olisi varmasti jäänyt syömiset ja jupmiset jos ei olisi ollut miestä joka roudasi niitä nenän eteen.. Tämä selittää vissiin tämän yksinhuoltajatilaston :D

        minulla oli myös esikoinen, ja olin vielä tupakoitsijakin (tai nykyisin entinen sellainen) ja maitoa on kyllä tullut, mutta maito nousi vasta reilu viikko synnytyksen jälkeen!
        jos en olisi tuostakaan lukenut että saattaa kestää noinkin kauan niin olisin varmasti luovuttanut..


      • ...
        faktaaaa kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta että syödä ja juoda pitää hyvin! Ihan ymmärrettävää kyllä, ja monilla varmasti hyvin samanlainen olotila ollut synnytyksen jälkeen kuin sinulla :)
        vaikkei minullakaan mitään järjettömiä kipuja ollut niin kuitenkin olisi varmasti jäänyt syömiset ja jupmiset jos ei olisi ollut miestä joka roudasi niitä nenän eteen.. Tämä selittää vissiin tämän yksinhuoltajatilaston :D

        minulla oli myös esikoinen, ja olin vielä tupakoitsijakin (tai nykyisin entinen sellainen) ja maitoa on kyllä tullut, mutta maito nousi vasta reilu viikko synnytyksen jälkeen!
        jos en olisi tuostakaan lukenut että saattaa kestää noinkin kauan niin olisin varmasti luovuttanut..

        Tuo pitää paikkansa, että maitoa erittyy paremmin, jos äiti syö ja juo kunnolla. Itse kun olen ollut synnärillä, maitoa on tullut tulvimalla, mutta kun kotona on ollut jääkaapissa vain valo, eikä itsellä voimia mennä kauppaan, eikä miehellä ymmärrystä tarjoutua hoitamaan kauppa-asioita, maidon tulo on vähentynyt dramaattisesti.


      • kiinnostaa vain
        ... kirjoitti:

        Tuo pitää paikkansa, että maitoa erittyy paremmin, jos äiti syö ja juo kunnolla. Itse kun olen ollut synnärillä, maitoa on tullut tulvimalla, mutta kun kotona on ollut jääkaapissa vain valo, eikä itsellä voimia mennä kauppaan, eikä miehellä ymmärrystä tarjoutua hoitamaan kauppa-asioita, maidon tulo on vähentynyt dramaattisesti.

        Mitä tarkoitat tuolla, että maidontulo on vähentynyt dramaattisesti? Mistä huomasit sen vähentyneen?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1143
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1091
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe