Laitoin tässä vähän aikaa sitte napakorun.. kahen viikon ajan puhistin sitä 4 kertaa päivässä.. mut nyt ku oon jättäny puhistuksen vaan yhteen kertaan, siltä on alkanu tulemaan jotain mönjää:( enkai joudu ottamaan korua pois? oon nyt yrittäny putsata sitä taas useammin..
napakoru
25
989
Vastaukset
- napatyttö
millasta mönjää?
- Satu
..voi ottaa hyvin parantuakseen puolikin vuotta tai jopa kauemmin. Lävistys voi sinä aikana olla välillä paremmassa ja välillä taas huonommassa kunnossa ja aristaa, erittää "mönjää" ym. Pelkkä vesi riittää puhdistukseen oikein hyvin.
- napatyttö
mulla on ollu koru toukokuusta asti ja edelleen tulee jatkuvasti sellasta kellertävää mönjää ja on mun saamien ohjeiden mukaan ihan luonnollista. ei tarvi sitä pelästyä, putsailet vaan pari kertaa päivässä tai aina kun näyttää et sitä mönjää on paljon.
- penny
Mulla ittellä on ollu napakoru kohta 2 vuotta, mutta mun kaveri joutu hiljattain ottamaan omansa pois kun se tulehtu. Jos sun lävistys ei oo punanen tai kipeä, niin en usko että sulla on mitään syytä huoleen. Kannattaa kotioloissa yrittää pitää ilmavia vaatteita tai napaa paljaana, se autto ainakin mun lävistyksen paranemisessa. Kannattaa myös pitää sormet erossa siitä korusta ja koskea siihen vaan silloin kun puhdistat sitä. :)
- GC-85
Mul ollu koru joku..oliskohan melkee neljä vuotta. Lävistystä ei saa puhdistaa desinfiointiaineella tai millään muulla kun vedellä, kuivattaa ihon! Jos koru tulehtuu sitä ei saa ottaa pois, kaikki mätä jää sinne haavan sisälle ja kestää tuplasti parantua. Lääkäriin vaan jos on pahasti tulehtunut!! Mönjää se erittää kuten aiemmas tekstis todettiin niin puolikin vuotta. Saattaa tulehtua vielä kokonaan parannuttuaankin.. Paras neuvo mitä ite oon peruspuhdistamises noudattanu: niin kuumaa vettä suihkust ku ite kestät ja korua pitää liikutella.. Vaikka se tuntuuki vähä ilkeälle. Yazcan tai siis harnessin sivuilta löytyy lisää luotettavaa tietoa!!
- ninsku
niin tack :) niin ja pennylle: just samalla ku luin tota sun tekstiä, sörkin siinä samalla tota korua ;) ei millään malttas olla pyörittelemättä sitä ;) onks muuten normaalia, että se on vähän punanen siitä yläosasta? siis ku mulla on sellanen "banaanikoru", niin se ylhäällä oleva ympyrän seudult on punanen? mut vaan vähän.. eikä oo kipeä...
- kira
ninsku kirjoitti:
niin tack :) niin ja pennylle: just samalla ku luin tota sun tekstiä, sörkin siinä samalla tota korua ;) ei millään malttas olla pyörittelemättä sitä ;) onks muuten normaalia, että se on vähän punanen siitä yläosasta? siis ku mulla on sellanen "banaanikoru", niin se ylhäällä oleva ympyrän seudult on punanen? mut vaan vähän.. eikä oo kipeä...
Kai muutkin saa vastata kuin penny ;)? Mullakin se oli punainen aika kauan mutta ei tulehtunut. (Napakoru ei tulehdu jos sen laittaa oikein) Mulla on napis ollu n.1.5 vuotta ja kauan kesti parantua. Ja napakoruu ei todellakaan saa puhistaa millään muulla kuin vedellä, itse kävin aamuin illoin suihkussa huuhtelemassa. Sit ku sitä napista huuhtelee kannattaa silloin pyöritellä sitä puhtailla sormilla jotta sinne ihon allekin pääsee vettä. Mullakin tuli sitä "mönjää" koko parantumisen ajan. Ja lopuksi: Lopeta se sörkkiminen ja pyörittely, tiedän että se on uus ja mahtava juttu eikä haluais olla räpelöimättä sitä mutta teet vain hallaa ittelles ;)
- ninsku
kira kirjoitti:
Kai muutkin saa vastata kuin penny ;)? Mullakin se oli punainen aika kauan mutta ei tulehtunut. (Napakoru ei tulehdu jos sen laittaa oikein) Mulla on napis ollu n.1.5 vuotta ja kauan kesti parantua. Ja napakoruu ei todellakaan saa puhistaa millään muulla kuin vedellä, itse kävin aamuin illoin suihkussa huuhtelemassa. Sit ku sitä napista huuhtelee kannattaa silloin pyöritellä sitä puhtailla sormilla jotta sinne ihon allekin pääsee vettä. Mullakin tuli sitä "mönjää" koko parantumisen ajan. Ja lopuksi: Lopeta se sörkkiminen ja pyörittely, tiedän että se on uus ja mahtava juttu eikä haluais olla räpelöimättä sitä mutta teet vain hallaa ittelles ;)
niin mutta se ukkeli, joka tän korun laitto, anto jonku puhistusaineen nimen (en muista mikä) kuitenki ruskeaa ainetta.. sillä mä oon sitä koko ajan putsannu.. eiks se oo vaan hyväks? ja riittääkö muka pelkkä vesi? sit viel yks typerä kysymys.. onks tää koru,mikä laitettiin joku "hoitokoru" vai voiks tätä pitää koko ajan?? siis ku korviksiin on hoitok. nii onks tää sellanen..?
- kira
ninsku kirjoitti:
niin mutta se ukkeli, joka tän korun laitto, anto jonku puhistusaineen nimen (en muista mikä) kuitenki ruskeaa ainetta.. sillä mä oon sitä koko ajan putsannu.. eiks se oo vaan hyväks? ja riittääkö muka pelkkä vesi? sit viel yks typerä kysymys.. onks tää koru,mikä laitettiin joku "hoitokoru" vai voiks tätä pitää koko ajan?? siis ku korviksiin on hoitok. nii onks tää sellanen..?
Missä sä kävit laittamassa korusi? Mä laitoin yatzkalla, se on sellane paikka hesassa ja siellä sanottiin et ehdottomasti vaan vedellä, puhistus aineet kuivattaa liikaa... Pelkkä vesi riittää hyvin. Ja uimaankaan ei saanu mennä puoleen vuoteen uimahalliin(mereen ja järveen sai mennä) Ja se koru joka laitettiin sulle niin voit käyttää sitä jatkuvasti, mullakin on omani nyt navassa:) Napa ja korvakorut on aivan eri asia: korvissahan on se hoitokoru jota ei mielellään saisi laittaa takas koska sehän on normaalia korua paksumpi ja napakorussa on hyvä jos käyttää saman paksuisia koruja koko ajan ettei se reikä pienene... Eikä sun yksikään kysymys oo tyhmä, päin vastoin, jos et kysyisi mitään niin se vasta tyhmää olisikin:)
- ninsku
kira kirjoitti:
Missä sä kävit laittamassa korusi? Mä laitoin yatzkalla, se on sellane paikka hesassa ja siellä sanottiin et ehdottomasti vaan vedellä, puhistus aineet kuivattaa liikaa... Pelkkä vesi riittää hyvin. Ja uimaankaan ei saanu mennä puoleen vuoteen uimahalliin(mereen ja järveen sai mennä) Ja se koru joka laitettiin sulle niin voit käyttää sitä jatkuvasti, mullakin on omani nyt navassa:) Napa ja korvakorut on aivan eri asia: korvissahan on se hoitokoru jota ei mielellään saisi laittaa takas koska sehän on normaalia korua paksumpi ja napakorussa on hyvä jos käyttää saman paksuisia koruja koko ajan ettei se reikä pienene... Eikä sun yksikään kysymys oo tyhmä, päin vastoin, jos et kysyisi mitään niin se vasta tyhmää olisikin:)
niin kiitti, noista oli paljon apua :) alko vaan epäilyttään, että oonkohan mä laittanu tän korun ihan jollain pimeällä äijällä.... :/ mut puhistiksä kuitenki alussa jollain aineella?? ja se ukkeli sano, et saunaan ja uimaan saa mennä jo kahen viikon päästä...(?)
- kira
ninsku kirjoitti:
niin kiitti, noista oli paljon apua :) alko vaan epäilyttään, että oonkohan mä laittanu tän korun ihan jollain pimeällä äijällä.... :/ mut puhistiksä kuitenki alussa jollain aineella?? ja se ukkeli sano, et saunaan ja uimaan saa mennä jo kahen viikon päästä...(?)
Mä en oo puhistanu napaani millään muulla kuin vedellä alusta asti... Missä sä kävit laittaa napakorus?
- mä.
Hommahan on näin ettei ole normaalia jos sitä mönjää tulee esim. 2 kuukaudenkin jälkeen korun otosta. Mulla tulehtu napakorun otosta ja siitä alko puolen vuoden tulehdus kierre, jouduin syömään 3 antibiootti kuuria sen takia. Ja lääkäri sano sillon, että jos ei ois kolmannen kuurin jälkeen parantunu koru ois pitäny ottaa pois. Ja huom. TULEHDUS VOI AIHEUTTAA HENGENVAARALLISEN VATSAKALVON TULEHDUKSEN, Siitä se voi aiheuttaa sydänpussin tulehduksen, veren myrkytyksen ym.. Joten pitkään jatkuneeseen tulehdukseen on haettava antibiootti kuuri. Ei ole leikin asia vaikka niin te teinit naureskelette asialla.
- ninsku
..ei tertte heti leimata teinikanan leimaa.. kyllä mä varmasti lääkäriin meen, jos tää ei parane :(
- kira
Tiedoksi: napakoru ei tulehdu jos sen laittaa oikein ja oikeessa paikassa, eikä sitä räplää koko ajan...:)
- ninsku
kira kirjoitti:
Tiedoksi: napakoru ei tulehdu jos sen laittaa oikein ja oikeessa paikassa, eikä sitä räplää koko ajan...:)
että mun koru on laitettu väärin ja väärässä paikassa!
- kira
ninsku kirjoitti:
että mun koru on laitettu väärin ja väärässä paikassa!
Minkälaisessa paikassa se napakoru laitettiin? Oliko se paikka sun mielestä hygieninen paikka laittaa napis? Desinfioiko korun laittaja työvälineet, korun ja omat kätensä sekä sun napas? Laittoko se sun mahaan merkit ensin ennen kuin laitto korun?
- !!!!
kira kirjoitti:
Tiedoksi, että napakoru voi tulehtua jos sen ottaa esim. mätäkuun aikana eli sillon se on yx hailee missä paikassa otettu. Ja toisekseen ei se paikka Aina ratkase tulehtuuko se vaan joskus bakteeri vaan pääsee aiheuttamaan tulehduksen. Hommatkaa elämä.
- ninsku
!!!! kirjoitti:
Tiedoksi, että napakoru voi tulehtua jos sen ottaa esim. mätäkuun aikana eli sillon se on yx hailee missä paikassa otettu. Ja toisekseen ei se paikka Aina ratkase tulehtuuko se vaan joskus bakteeri vaan pääsee aiheuttamaan tulehduksen. Hommatkaa elämä.
nii elämäähän ei ookkaan jos on laittanu napakorun! sori ku unohin!!! vitun haaska!
- ninsku
kira kirjoitti:
Minkälaisessa paikassa se napakoru laitettiin? Oliko se paikka sun mielestä hygieninen paikka laittaa napis? Desinfioiko korun laittaja työvälineet, korun ja omat kätensä sekä sun napas? Laittoko se sun mahaan merkit ensin ennen kuin laitto korun?
kyllä se ukko desinfio työvälineet.. samoten (kai) kätensä jne. siitä en tiiä, laittoko se merkit mun mahaan, ennenku pisti sen.. mun mielest kyllä tää koru on vähän enemmän toisella puolella, mut ei kukaan muu sitä oo huomannu, ku oon kysyny...
- kira
ninsku kirjoitti:
kyllä se ukko desinfio työvälineet.. samoten (kai) kätensä jne. siitä en tiiä, laittoko se merkit mun mahaan, ennenku pisti sen.. mun mielest kyllä tää koru on vähän enemmän toisella puolella, mut ei kukaan muu sitä oo huomannu, ku oon kysyny...
Mulle se laitto merkit jollain tussilla tai vastaavalla ennen kuin se teki yht. mitään... Mutta ikävä kyllä napakoruissa on juuri se vaara et ne voi mennä vinoon:(.... Mä en voi mitenkään auttaa sen napiksen suoruuden kaa, sori sun pitää vaa elää sen kaa et jos se on sun mielestä väh. vinossa..:( Mutta nauti siitä napakorusta! Se on ihanaa ostaa uusia napiksia ja näytellä kavereille *et kato uutta napakoruu, eix oo ihQ!!*-tyyliin.:)
- kira
!!!! kirjoitti:
Sulla ei taida olla napakoruu, vai?
- ninsku
kira kirjoitti:
Mulle se laitto merkit jollain tussilla tai vastaavalla ennen kuin se teki yht. mitään... Mutta ikävä kyllä napakoruissa on juuri se vaara et ne voi mennä vinoon:(.... Mä en voi mitenkään auttaa sen napiksen suoruuden kaa, sori sun pitää vaa elää sen kaa et jos se on sun mielestä väh. vinossa..:( Mutta nauti siitä napakorusta! Se on ihanaa ostaa uusia napiksia ja näytellä kavereille *et kato uutta napakoruu, eix oo ihQ!!*-tyyliin.:)
kyllä mä siitä aidon nauttiakki.. tai no en mä sitä kyllä ihan esittele, mut... sitte kesällä :) tosin en kyllä ite tohi vaihtaa korua!! enkä ees osaa!
- !!!!!!!!
kira kirjoitti:
Sulla ei taida olla napakoruu, vai?
On mulla napakoru, enkä tarkottanu sen laittamista vaan siitä päiväkausia jauhamisesta. Kannattaa ehkä kysyä niiltä oikeilta asian tuntioilta, eli lääkäriltä, koulu terkkarilta eikä täällä. Että hankkikaa se elämä!!!!!!
- ninsku
!!!!!!!! kirjoitti:
On mulla napakoru, enkä tarkottanu sen laittamista vaan siitä päiväkausia jauhamisesta. Kannattaa ehkä kysyä niiltä oikeilta asian tuntioilta, eli lääkäriltä, koulu terkkarilta eikä täällä. Että hankkikaa se elämä!!!!!!
...oo just sitä varten, että saa kysyä ongelmista?????????? jos ei mulla oo elämää, nii ei vissiin sit sullakaan.. vai mitä sä täällä sitte roikut?
- Mineh
Ei se möhnä oo mitenkää vaarallista, putsaa vaa sitä niiku ennenki..normaalii se on! Mut älä ota sitä koruu pois ees hetkeks sillon se umpeutuu :/..! joo mut täs tää ei muut, eli ei hätii mitii
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833