lämpökuvaus hirsitalolle

hirren ystävä

Hei!

Onko kukaan teettänyt hirsitalolleen lämpökuvausta? Ja jos on niin millaiset tulokset sai siitä?

Ollaan ostamassaehkä yhtä finnlamellin hirsitaloajohon myjä on teettänyt lämpökuvauksen. Hirsihän tunnetusti ei ole energiatehkkain ja vuotoja on, mutta mikä on normaalia, osaako kukaan sanoa? Raportissa oli monessa nurkassa korjausluokka 1, eli korjattava (mm. selkeä, laaja ilmavuoto nurkassa ja lattianrajassa. Laskennalinen kuvaushetken kastepistelämpötilaraja -2,1 jäi kuitenkin toteutumatta). Ongelmia oli alakerrassa ja suurinosa lattianrajassa, yläkerrassa ja katossa ei vuotoja ollut.

Raportista riippuu teemmekö tarjouksen vai emme ja ärsyttää kun ei tiedä onko normaalia vai päin honkia. Muuten talo on juuri sitä mitä haemme ja hirsitalo olisi paras vaihtoehto.

14

894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirrenystäväkans

miksi ostaa sutta kun on mahdollisuus ostaa priimaakin? On tässä maassa hyviäkin hirsitalotoimittajia. Unohda!

• projekti-inssi

Omituinen parametri se kastepistelämpötilaraja. Nimittäin kun siinä on vain yksi "vakio", eli seinän u-arvo. Ja neljä muuttujaa; lämpötilat ja kosteudet sisällä ja ulkona.

Mutta jos haluat tiivistä ja hyvin eristävää rakennetta, niin onko hirsitalo oikeasti hyvä? Jos ihan faktat lyödään, niin hirren normaalinen lämmönläpäisy on tuplat villaan verrattuna. Jos hirsitalossa vaadittaisiin samaa seinän U-arvoa kuin muissa rakenteissa, niin se vaatisi noin 400 mm hirsipaksuuden. Onhan sillä toki jotain etuja, liittyen lämmön varaamiskykyyn.

Itse tein juuri hirsimökin, ja siinä käytössä tämä on verraton materiaali. Mutta omakotitaloa en kyllä herkästi alkaisi hirrestä kyhäämään.

• kaikkea löytyy

Mikä Finnlamellin talo? Puoltoista vai kaksi kerroksinen?
      Koska talo on rakennettu?
      Onko myyjillä talotehtaan kanssa joku riitajuttu kesken?
      Aika jännä, että yläkerta on oikein rakennettu - ei vuotoja (joita hirsitalossa tämän jutun mukaan on...)

mutta alakerrassa paljon kaikkea. Hmm.

Todella iso Hmm.
      Kuinka paljon myyjä joutuu hyvittämään korjaamattomista vioista?
      Tai paljonko te tinkaatte sen takia?
      Ei ole tullut mieleen kysellä, että miten niitä korjataan ja mitä se maksaa?

Oikein tehdyssä hirsitalossa on lämmintä ja mukavaa.

• Mökinmuija

Olen asunut 30v yli hirsitalossa. Nyt tuntuu taas pelottavalta näin talven alkaessa. Puita pitää polttaa koko ajan lämpöpumppu jauhaa ja patterit ovat polttavan kuumalla. Linnut ja hiiret viihtyvät oravien kanssa hirsirakenteissa. Olen hihan hermona tämän talorohjon kanssa. Nuorena jaksoi lämmittää ja tuntui jotenkin erikoiselta asua maalla ja ns. osittaisessa omavaraistaloudessa. Nyt olen ihan hermona miten selvitään.

• umppah umppah
        Mökinmuija kirjoitti:

Olen asunut 30v yli hirsitalossa. Nyt tuntuu taas pelottavalta näin talven alkaessa. Puita pitää polttaa koko ajan lämpöpumppu jauhaa ja patterit ovat polttavan kuumalla. Linnut ja hiiret viihtyvät oravien kanssa hirsirakenteissa. Olen hihan hermona tämän talorohjon kanssa. Nuorena jaksoi lämmittää ja tuntui jotenkin erikoiselta asua maalla ja ns. osittaisessa omavaraistaloudessa. Nyt olen ihan hermona miten selvitään.

Millon toi sun hirsitalos on rakennettu? Ei taida olla ihan tätä päivää.

Aloittajalle. Siis lämpövuotoa lattian rajassa? Onkohan hirren ja perustuksen välinen eristys jääny vailinaiseksi? Pystyisiköhän sinne injektoimaan jotain tiivistemassaa.

Ovatko hirret muuten hyvin paikallaan. Näkyykö saumoissa rakoja? Onko nurkkasalvokset väljät? Näkyykö rakoja? Jos ei, niin liekkö pystyttäjät laittaneet tiivisteitä sinne. Vaikea korjata.

En ehkä ostaisi, ellei hinta olisi sitten kohdillaan. Kannattaako rakentaa kokonaan uusi?

• pascal

Aika jännä, että yläkerta on oikein rakennettu - ei vuotoja (joita hirsitalossa tämän jutun mukaan on...)

Oletettavasti kuvaushetkellä yläkerta on ollut ylipaineinen ulkoilmaan nähden, jolloin yläkerran vuotokohdat ovat vuotaneet ulospäin, eikä niitä ole voitu havaita
        lämpökuvauksessa. Mikäli tilanne on ollut näin, yläkerta olisi pitänyt alipaineistaa ennen kuvausta.
        On erittäin epäuskottavaa, että hirsirakennusen yläkerrasta/yläpohjasta ei löydy mitään vikaa, jos alakerrassa on sanomista.

• Hirsipaneeli
        pascal kirjoitti:

Oletettavasti kuvaushetkellä yläkerta on ollut ylipaineinen ulkoilmaan nähden, jolloin yläkerran vuotokohdat ovat vuotaneet ulospäin, eikä niitä ole voitu havaita
        lämpökuvauksessa. Mikäli tilanne on ollut näin, yläkerta olisi pitänyt alipaineistaa ennen kuvausta.
        On erittäin epäuskottavaa, että hirsirakennusen yläkerrasta/yläpohjasta ei löydy mitään vikaa, jos alakerrassa on sanomista.

Kato ku nykyaikaisten hirsitalojen yläkerrat on melkein pääsääntöisesti rakennettu eri systeemillä ku "täyshirsi",
        mikä oli kyl mullekki yllätys- ja vähä pettymyski- jos rehellissi ollaan...
        tuulensuojalevyt, ekovillat ja päälle hirsiPANEELIT. Suurimmaks osaks paneelit vaakaan, mut pystyiki näkee...
        Ni ei sit voi kato nurkat aueta ja vuotaa eikä hirret jäärä ouroist paikoist kantamaan. Siks ei oo vuotojakaan!
        Ja eiköhän se asiantuntija kuulee osaa hommansa.
        Vai meinaakko että tää oli sen ainoo kaks kerroksinen kohre ja sit se ei tienny mitä pitäs tehdä?

Ja vaik ois koko talo hirttä niin voihan se olla, että alakerta on kunnossa, mutta yläkertaaa ei sit ol osattu tai viititty tehdä kunnol ja siel on vuotoi, vaikka alhalla ei olisikaan?

• sdsjdfsfj

kyselit milloin rakennettu, no trollin "hirsitalo" lienee oikeasti jokufinndomo jossa hometta alapohjassa ja kosteus ei poistu kuin ilmastoinnilla

• Mikss

"Hirsihän tunnetusti ei ole energiatehkkain ja vuotoja on, mutta mikä on normaalia, osaako kukaan sanoa? Raportissa oli monessa nurkassa korjausluokka 1, eli korjattava"

Tuota joo... kyllähän sen lämpökuvaajan olisi pitänyt osata kertoa, mikä on normaalia ja mikä ei, ja raportissaan kertoa se. MIllähän ämätöörikuvaajalla kuvaus lienee teetetty..

• ihan omatööri

Raportista ei löydy korjattavia kohtia = normaalia ja kunnossa olevaa.
        Ihan maalaisjärjelläkin pääteltävissä tuollaisesta raportista.

1. luokan viat korjattava!

2.luokan jutuista tulee arvonalennus, jos ei korjata.
        Lisäävät energiankulutusta ja vähentävät asumisviihtyvyyttä.

• VOEVOEBV

Noita kaiken maailman omätöörikuvaajia on paljon liikkeella kun kameroiden hinnat ovat laskeneet, sitten kaikenmaaiman helppoheikit leikkii lämpökuvaajaa......

• ehdottaa

Siksi OMATÖÖRINkin on kannattanut ottaa kuvaaja, joka on kaukana amatööreistä :)
        Niitä onneksi Suomesta löytyy.

Silti asennusyksikön vastuulliset itkee ja kiukuttelee, kun raportin saavat.
        Laittaisivat sen energiansa siihen, että tekisivät työt kunnolla.
        Tai korjaisivat aiheuttamansa jutut.
        Mutta kiukuttelu on helpompaa kuin omien virheiden myöntäminen ja asiallinen keskustelu aiheesta.

Hirsitalokaupoilla pitäisi tämän perusteella kirjallisesti ilmoittaa, että
        "hirsinurkat sisältävät yleensä ilmavuotoja, jotka voivat aikojen kuluessa aiheuttaa kosteusvaurioita kyseisissä paikoissa. Lisäksi lisäävät energiankulutusta ja vähentävät asumisviihtyvyyttä. Lämpökuvaus yms. sekä asioiden korjaaminen kuuluu asiakkaan vastuulle."

• Sakke.

Fakta on tämä:
      On olemassa hirsitaloja ja hirsitaloja.

Olen itse ollut rakennusalalla töissä n. 30 vuotta. Olen siten päässyt seuraamaan alaa paalupaikalta. Olen rakentanut niin elementtitaloja, pitkästä tavarasta taloja ja hirsitaloja sekä hirsimökkejä.

Nykyaikaisen hirsitalon saa tiiviiksi valitsemalla luotettavan toimittajan rungolle ja panostamalla huolelliseen kasaamiseen työmaalla.
      Lopulta hirsitalo on vähintään niin hyvä kuin on sen pystytystyö.

Rakensin itselleni eläkepäiviä varten hirsitalon, jossa asun nyt.

Talon tein itse tehdasvalmisteisen rungon päälle, hirsiseinä ilman lisäeristeitä.
      Tiesin, mitä tein ja pyrin huolellisuuteen. Tuloksena oli, että energiankulutus tässä uudessa talossa on pienempi kuin 80-luvun lopussa valmistuneessa valmiina ostamassani elementtitalossa. Talot ovat suurin piirtein saman kokoisiakin.
      Ja asumismukavuudessa nykyaikainen hirsitalo peittoaa vanhan elementtitalon.

Varmaa on myös se, että tunaroimalla pystytys tärvätään hyvätkin rakennustarpeet, on talon runkorakenne sitten mikä tahansa.

• airi1

Valitkaa ja vaatikaa hirsitoimittaja joka teettää ilmavuotomittauksen!
      Ostimme 3 vuotta sitten Kontiolta talon ja tekivät auttomaattisesti ilmanvuotomittauksen. Ilmanvuotoluku oli 0,82, ja talo tuntuu todella tiiviiltä ja lämpöiseltä. Kontio kuulemma teettää kaikille omakotitaloille tiiveysmittauksen ja takaavat lukeman alle 2,0. Voin lämpimästi suositella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe