Päiväkotiin, ei syö itse

Äitimiettii

Eli lapseni on 1v 5 kk ja menossa kuukauden päästä päiväkotiin ja vähän jännittää nyt äitiä että miten siellä menee.
Eli lapseni ei halua/osaa syödä itse. Lapsella on ollut oma lusikka mukana ruokailussa alle 1 v lähtien, mutta syöminen ei vaan onnistu:(
Kun annan hänelle lusikan käteen niin nykyään vaan heittää sen päälleni/lattialle, ennen sentään edes yritti syödä itse!
Miten päiväkodissa käy? Syötetäänkö lastani vai miten siellä reagoidaan..?
Alan olemaan uupunut kun aina syöminen yhtä taistelua kun ei vaan syö itse vaikka mitä yritän:(ruoka siis maistuu erittäin hyvin syötettynä.

10

2091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vauvanpaapero

      Kyllä autetaan ja pääasia on , että lapsesi syö hyvin. Siitä voit olla iloinen!
      Usein ne pienetkin paaperot alkavat hyvin nopeasti syödä itse, kun vieruskaveritkin sitä tekee.Mallioppiminen on tärkeää.
      Mutta pienihän tuo lapsesi vielä on..kyllä minäkin olen omaani syöttänyt tuon ikäisenä!
      Turha huoli pois..lapsesi ei ole tuon asian suhteen ainakaan mitenkään erikoinen tapaus :)

    • kypsä lastenhoitaja

      Ei syötetä tuon ikäistä todellakaan. Jos ei saa itse ruokaa lapattua suuhunsa, niin ilman jää.

      Näille uusavuttomien perheiden kersoille ei mitään erityiskohtelua tipu. Puolitoistavuotias syö itse tai on sitten syömättä. Meidänkin päiväkodissa on ryhmässä kymmenkunta alle kaksivuotiasta. Ruokailussa meitä hoitajia on yleensä kaksi. Syötä siinä sitten jokaista.

      Ihan kiva esim. se, kun tehdään töitä pottakasvatuksen eteen ja päiväkodissa menee hienosti, niin etkö te luuserit tuo taas maanantaina vaipassa ja pissaisena päiväkotiin. Että voisitte siellä kotonakin jotain opettaa....

      • Oikea Lastenhoitaja

        Tietenkin autetaan. Et varmasti ole lastenhoitaja, jos tuollaisia valheita levittelet.


    • ¤¤--¤¤

      Hirveää tekstiä Kypsältä lastenhoitajalta..Onneksi kaikki päiväkodit ja lastenhoitajat eivät todellakaan ole tuollaisia.

      • kypsä lastenhoitaja

        Kyllähän teitä kultamussukoiden vanhempia aina ovella mielistellään. Siitä tuo harha tulee.

        Totuus on kuitenkin toisenlainen. Puolitoistavuotiasta ei syötetä ja piste... Olen toiminut monessakin päiväkodissa. Voidaan kannustaa pari kertaa ottamaan lusikka käteen. Itse ainakin annan myös syödä sormin ja sitten vain pesulle. Kukaan ei ole nälkään kuollut.

        Kuvaavaa on tämä mussuttelu lapsen tahdon alaisena kuten aloituksesta tulee ilmi. Syö kuulemma hyvin kuin syötetään eli palvelu pelaa. Kyllä se terve lapsi ihan itsekin alkaa syödä, kun vain palvelu EI pelaa.


    • ¤¤-¤¤

      :) Kyllä, olen kahdenkin ihanan kultamussukan äiti, mutta olen myös ollut viimeiset 15 vuotta lastentarhanopettajana joista 5 viimeistä juurikin pienten puolella.
      Meillä ei "kasvateta" ketään kuivaksi, eikä "kasvateta" ketään syömään itse. Lapsella on herkkyyskautensa asioiden oppimisen suhteen, joita käytämme hyödyksi. Lapsiryhmä on jaettu pienryhmiin, ja minun pöytäseurueeseen esim. ruokailussa kuuluu yleensä n. 4 lasta. Jotkut heistä syö täysin itsenäisesti, joku tarvii hiukan apua, toinen hiukan enemmän. Ruokailun alussa saavat usein esim. leivän, jotta itse ruokailu alkaa rauhallisissa merkeissä kun suurin nälkä on taltutettu.Eli todellakaan jokaista ryhmässämme olevaa lasta ei tarvitse syöttää. Toivottovasti ja uskonkin, ettei niin ole huono tilanne "kypsän lastenhoitajankaan" ryhmässä.
      Jokainen meiltä isompien puolelle aikanaan siirtynyt lapsi on osannut syödä itse eikä ole enää käyttänyt myöskään vaippaa. Meillä ei ole kiire minnekään, annamme lapsille rauhassa aikaa toimiin, aikaa olla lapsi. Kuulostaa karsealta lause "kukaan ei ole nälkään kuollut."
      Tällaiset kirjoitukset eivät todella ole hyvää mainosta niille perheille, joissa päivähoito on uusi asia. Mutta todella, kaikkialla ei ole näin.
      "Kypsän lastenhoitajan" kirjoittelu on karkeaa ja kielenkäyttö rumaa. Aloittajalle lähettäisin rohkaisevan viestin, että kyllä se alkaa sujua. Toisista katsoo mallia ruokailussa, kuin monessa muussakin asiassa. Lapsen ei tarvitse olla mikään täydellinen paketti ja mahdollisimman vaivaton hoitajille..

      • Töihin lähtenyt äiti

        Kyllä minun lasta ainakin syötetään ja aavistuksen nuorempi on. Ja erittäin hyvää hoitoo on saanut. Tykkää kovasti olla vaikka itse jännitinkin asiaa kovasti kun ei ollut mahdollisuutta olla pidempää kotona. Niin siis että miten siellä sitten menee että huutaako vaan ja voin sanoa ettei tosiaankaan. Antavat joka päivän jälkeen raportin miten on menny, miten on syönny ja nukkunut. Meillä opittiin juuri syömään ilmeisestikkin juuri sen takia kun muutkin syövät itse. Mutta siis syöttävät häntä edelleen ja vahtivat että lapsi saa tarpeeksi ruokaa :) he ovat siellä sen takia että pitävät lapsestasi huolta. :) ei ole mitään syytä huoleen :) tai onhan päiväkodeissa tietty eroja mutta älä ole huolissasi :)


    • onpa hoitaja

      Juu,ei lapsi varmaan nälkään kuole,jos ei syötetä,mutta voipi olla aika haastava tapaus,kun on sitten kuitenkin nälkäinen.Kukahan jaksaa sitten huutoa ja kiukuttelua kuunnella,jos ei ole saanut ruokaa tarpeeksi?Kyllä hoitajallekin helpompi auttaa lasta ruokailutilanteessa,kuin sietää loppupäivä känkkäränkkää.

    • Äitimiettii

      Hui mitä kommentteja...
      Nyt kävi äitiä jännittämään vielä enemmän.
      Olen kyllä tosissani yrittänyt opettaa lapselleni tuota syömistä! Pitänyt jopa niin että jos ei syö itse niin kokeillaan seuraavalla syötöllä, mutta lapseni on vaikka tappiin asti syömättä eikä syö itse vaikka en syötäkkään, enhän voi pitää häntä päiviä nälässä?
      Se juuri pelottaa että jos lapsi ei vain temppuile vaan mitä jos ei tosissaan vain osaa vielä.
      Onko kellään sitten vinkkejä miten saada tuo lapsi syömään itse?
      Muutenkin huolestuttaa että miten pärjää muiden mukana kun on niin rauhallinen ja ujo/arka lapsi:(

    • päiväkotilainen

      Älä suotta huolehdi, kyllä lapsesi saa syödäkseen päiväkodissa, joko itse syöden tai syöttäen. Kyllä alle kaksi vuotiasta voidaan aivan hyvin syöttää, jos ei itse halua syödä. Ja todennäköisesti ei mene kauaakaan, kun ottaa itse lusikan käteen ja alkaa harjoitella syömistä, kun näkee muidenkin lasten tekevän niin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe