1v kehitys pahasti jäljessä

huolikova

Etsin josko jollakulla olisi kokemusta, eli lapsi täyttää viikon päästä 1v, mutta ei istu tuetta vieläkään.

Ryömii ja seisoo tuettuna, osaa sanoja ja tajuaa hyvin puhetta.mutta, huolestuttaa tämä istumattomuus sekä konttaamattomuus, nousee siis konttaus asentoon mutta ei vielä pääse eteenpäin.
Fysioterapeutilla käynnin aloitettu 6kk vanhana ja jatkuu yhä 1krt viikossa. Neuvolassa ei ole olleet huolissaan mutta minä olen. ja huolen ilmaistuani lääkäri sekä neuvolan täti vain naurahtavat "kaikki ovat yksilöitä". mutta kun en ole kuullut ikinä tämän ikäisestä lapsesta joka ei istu tai konttaa. Tiedän että lapsia ei saisi verrata, mutta kun katson muita saman ikäisiä lapsia, he osaavat vaikka mitä, mutta oma lapseni haluaisi vain köllötellä sylissä, tekemättä mitään. eikä näytä mitään kiinnostusta minkäänlaiseen liikkumiseen. Jos hyvä päivä on, konttaus yrityksiä piisaa muutamia.

Huolissani olen päiväpäivältä enemmän, olen melkein 99% varma että myöhemmin saamme jonkinlaisen diagnoosin vammasta tai ainakin kehitysviiveestä.

Kysymys kuuluukin, onko kohtalotovereita? onko kellään ollut konttaamatonta tai jopa istumatonta 1 vuotiasta?

10

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kultakutri

      Meidän lapsella myös taidot tulleet vähän viiveellä ja käymme myös fysioterapeutilla.
      Tosin meillä opittiin istumaan tuetta jo aikaisemmin, mutta konttaaminen 11 kk ikäisenä.. Kyllähän se on myöhäistä jos 1 v ei istu tuetta, mutta voihan se olla että kun lihakset tarpeeksi vahvistuu niin ottaa muut kiinni!
      Itsekkin olen melko varma että lapseni saa joskus jonkun diagnoosin:( tietysti toivon sydämmestäni että olisin väärässä, todella toivon!! Ja toivon että sinäkin olet.
      Ymmärrän tunteesi hyvin tuosta huolesta. Itsekkin huolehdin päivittäin ja itkukin tulee välillä kun niin ahdistaa ja pelottaa!!
      Mitäs mieltä teidän fysioterapeutti on?
      Meidän fyssarin ja neuvolan mielestä kaikki ok meillä, mutta minkäs teet kun itseäni huolettaa..

      Iso halaus ja voimia sinulle!!

    • Kultakutri

      Niin ja tuli mieleen että meidän leikkipuistossa kävi jossain vaiheessa vuoden kieppeillä oleva poika joka liikkui vain ryömimällä. Eikä kunnolla ainakaan osannut istua, istui muutaman sekunnin ja palasi kyljelleen ja nojasi kyynervarsiin.
      En tiedä tarkkaa missä ajassa, mutta on nyt oppinut nousemaan tukevasten seisomaan ja kävelemään tukea vasten. Varmaan siis jäi tuo konttaus välistä kokonaan ehkä teilläkin se jää vain välistä.
      Ja hyvä että teillä ollaan kuitenkin konttausasennossa, sitäkauttahan pääsee myös seisomaan!

    • Parrakas vauva

      Edistymis-yritykset on saattaneet olla liian turhauttavia ja palkitsemattomia ja epäonnistumisen kolhut pelottaa. Istuminen on hänen mielessään mahdotonta joten ei kannata yrittääkään kun kuitenkin voi loikoilla. Hän on voinut oppia jotain väärin aluksi jostain syystä ja nyt on kova hämmennys päällä opetella ensin virheet pois ja uuteen lähtöön tyhjältä pöydältä. Ottaa aikaa ja turhauttaa. Tämä ei sitten ole aitoa vauva-asiantuntemusta, omassa elämässäni vain on vastaavaa menossa vaikka olen aikuinen...

    • ll34

      Mitä mieltä asiantuntija, lastenlääkäri on asiasta? En nyt sitten tarkoita neuvolan yleislääkäriä....

      • Huolikova

        Lastenlääkärit ovat olleet sitä mieltä että ei ole kiire, ottaen huomioon kuuden kuukauden koliikin. Heidän mielestä on normaalia että kehitys tulee vähintäänki niin kauan viiveellä kuin on itkuja kestänyt. Olen pyytäny tutkimuksia neurologin puolelle mutta kun saimme ajan, ei siellä kuin juteltu ja tutkittiin syömistä ja jokeltelua. Eikä jatko tutkimuksia tullut. Kukaan muu ei ole huolissaan kehityksestä kuin minä, ja tietenki omalta puolelta sukuni. Mutta minusta ei ole normaalia enää lainkaan tuo kehitys :(


      • voisin järkeillä
        Huolikova kirjoitti:

        Lastenlääkärit ovat olleet sitä mieltä että ei ole kiire, ottaen huomioon kuuden kuukauden koliikin. Heidän mielestä on normaalia että kehitys tulee vähintäänki niin kauan viiveellä kuin on itkuja kestänyt. Olen pyytäny tutkimuksia neurologin puolelle mutta kun saimme ajan, ei siellä kuin juteltu ja tutkittiin syömistä ja jokeltelua. Eikä jatko tutkimuksia tullut. Kukaan muu ei ole huolissaan kehityksestä kuin minä, ja tietenki omalta puolelta sukuni. Mutta minusta ei ole normaalia enää lainkaan tuo kehitys :(

        että tuo konttaamattomuus(minkä siis jotkut jättävät väliin kokonaan) vaikuttaa siihen ettei osaa hakeutua istuma asentoon.Omista lapsistani pari oppi istumaan vasta konttaamisen jälkeen.Osaako lapsi laskeutua seisoma asennosta alas?


    • mari.a.h.

      Sen voin sanoa, että meillä ainakin kehitys on viivästynyt ja jopa mennyt takaisinpäin silloin kun on ollut vaikeaa refluksin kanssa. joten siis tuo, mitä lastenlääkärit on sanoneet kehityksen viivästymisestä on varmasti totta.

      Mutta te kumminkin käytte jo fysioterapeutilla, niin eihän siinä mitään muuta ole mitä voisi tehdä, vaikka tulisikin joskus joku diagnoosi. Asiaanhan on jo reagoitu. Mitä se neurologi voisi tehdä enempää? Mitä kukaan voisi tehdä enempää?

    • ei välttämättä vakav

      Todellakin kehitys voi viivästyä todella huomattavasti (ihan hyvälaatuisesti) noiden kipujen vuoksi. Kuvittele itse; yökaudet kipuhuutoa. Nukkuminen huonoa, ei varmasti tee mieli treenata yhtään lihaksia.. Meillä refluksivauva/ ei kovin vaikea-asteinen tauti, mutta kuitenkin. . ryömi 10kk, konttasi 13kk käveli 1v6kk. Nyt on onneksi refluksi hoidettu kuntoon ja ottanut kiinni huimasti ikätovereita. Nyt 2v9kk ja pyöräile, hyppii, portaat vuoroaskelin jne.. Ihan kuin kuka tahansa samanikäinen :) juttele kuitenkin lastenlääkärin kanssa vielä huolistasi

      • Huolikova

        Lapsi osaa kyllä nostaa itsensä istuma asennosta seisomaan esim. Pöydänreunasta kiinni pitäen ja päin vastoin. Mutta itse istuminen on hakusessa. Laittaa käden kyllä vastaan jos meinaa kaatua mutta tämä on tullut vasta nyt lähi aikoina. Muu esim. Puhe. Ymmärtäminen ym. On kehittyny hyvin mutta liikkuminen ei


    • Äityli itsekin

      Minulla on itselläni 3 lasta jotka kaikki kehittyneet normaalia aikaisemmin kaikessa (konttaamaan 5kk iässä jne) ja voin sanoa että sekin on ollut syy huoleen! Olen uskonut lapseni olevan ylivilkkaita ja muuta, mutta oikein tavallsia ovat. Ehkä hieman motoriikassa edistyneeempiä mutta ihan perus-tavis lapsia :D

      Ja se miksi tulin kommentoimaan vaikken ihan kaikkia kommenttaja lukenut, oli se että ystävälläni taasen on 2 lasta, joista toinen oppi kävelemään vasta 2-vuotiaana - siis sen ikäisenä, jolloin omani jo pyöräili! Kerran kävivät fyssarilla ja sen jälkeen äidille riitti. Hän tunsi lapsensa ja uskoi että kyllä se vielä käveleen lähtee, muita vaan paljon myöhemmin. Eikä siinä ole mitään väärää! Ellei sit ole kyseessä sairaus, se on toki aina oma juttunsa.

      Aika usein ne lapset on kuitenkin samalla viivalla aloittaessaan esikoulun. Se joka lähti kävelemään 2 vuotiaana ja se joka sanoi ensimmäiset sanansa 6kk iässä, he ovat joskus samalla luokalla ja aivan samanlaisia lapsukaisia :)

      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe