usasuomi

flr3

Olen ollut poissa Suomesta yli 15 vuotta ja miettinyt etta voisi ehka olla mielenkiintoista jos muuttaisimme Suomeen muutamaksi vuodeksi.
Perhe ei tosin osaa suomea mutta voisivat varmaan oppia. Voisi olla varmaan hieno kokemus varsinkin kun asumme nykyaan lampimalla seudulla. Viilea ilmasto voisi olla vaihteeksi mukava ja onhan suomessa kaunista luontoa.
Jos olet muuttanut suomeen usasta niin olisi mukava kuulla mita asioita pitaisi ottaa huomioon etta ei tule liian suuria yllatyksia.

8

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyfiken

      Kue aiempia viestejä paluumuuttajien kokemuksista, ei tarvitse avata uutta ketjua sen takia sillä niistä löydät vastaukset.

      • flr3

        Enpa tullut ajatelleeksi etta kaikki tieto onkin jo vanhoihin
        viestiketjuihin koodattuna!


    • setrsueörtiuölk

      Pimeys, pakkanen, keskustelukulttuuri, kieli, välimatkat, keliolosuhteet, autokulut, terveydenhuolto, alkoholi, räntä, koulutus, ruoan hinta, asuntojen hinnat, työttömyys, tuloerot, ystävät.

      Mitä koti sinulle tarkoittaa?

      Siinä on muutamia sekalaisia asioita, joita huomioisin, jos olisin sinun saappaissasi.

    • USAsta Suomeen

      Hei, Muutin itse perheeni kanssa USA:sta Suomeen - olin poissa Suomesta 15 v. Lapset ovat sopeutuneet todella nopeasti ja ikävä takaisin meillä ei ole ollut (muuta kuin ehkä ostosmahdollisuuksien ja kauppahintojen suhteen :)) Ei se ihan helppoa ole, mutta plussaa on enemmän kuin miinusta, sen voin sanoa.
      Ilmastonvaihtuminen on ollut mielekästä. Säät ovat olleet todella mielekkäitä viime aikoina Etelä Suomessa . Englantia puhuvat täällä kaikki, joten voi olla itse asiassa vaikeaa oppia Suomea kun haluaa, koska useat haluavat puhua Englantia kanssamme! Pääkaupunkiseudulla on monia kaksikielisiä ja/tai englanninkieleisiä kouluja ja eri kaupungeilla on myös suomenkielen erityisopetusta ja valmistavaa kieliopetusta suomalaiseen kouluun, joka on aivan ainutlaatuista.

      Olen huomannut lapsissamme positiivista muutosta jo esimerkiksi siihen että arvostavat ihan eri tavalla vapauttaan, luontoa ja esim. ruokaa. (En olisi koskaa kuvitellut että lapsemme pitäisivät tuoreesta ruisleivästä niin paljon!!! ) Lapsemme ovet myös tulleet huomattavasti itsenäisemmäksi Suomessa ollessamme ja oppineet oma-aloitteesuutta ihan eri tavalla kuin USA:ssa ja saaneet uusia kavereita ja aloittaneet uusia harrastuksia - varmaan paljolti siitä syystä koska siihen ei siellä missä asuimme ollut paljon mahdollisuutta. (Kaikkialle piti ajaa autolla - emme olisi voineet kuvitellakaan että he pyöräilisivät kouluun yksin!) Ihan lapsien kannalta sanoisin että tämä on jo ollut hyvä kokemus.
      Kunhan Suomen oppimisesta ei tule "pakkoa", uskon että se tulee omalla ajallaan.


      Pikkuvinkit: 1) Kun muutatte Suomeen, sopikaa että yritätte olla vertaamatta edellisestä asuinpaikastanne...vertailu voi aiheuttaa turhaa mielenpainetta uusien asioiden hyväksmiseen, 2) ajatelkaa hinnoista seuraavanlaisesti: 1 euro = 1 USD. (sitten siihen tottuu). 3) Ottakaa ajoissa yhteyttä alueen Englanninkielisiin/valmistaviin kouluihin/luokkiin koska ne ovat pienempiä ryhmiä joten niihin kannattaa hakea ajoissa ennen lukukauden alkua. 4) Älkää tuoko liikaa kamaa mukananne Suomeen - täällä saa melkein kaikkea nykyään ja täällä on ihan eri "style" kun Amerikassa. Muistakaa että myös huoneet ja talot ovat erikokoiset - case in point - meidän jenkkikalusteet eivät kaikki mahtuneet edes ovesta sisään Suomen taloomme!

      Tsemppiä Suomeenmuutosuunitelmiin!

      Cheers!

    • Hesan asukki

      No en kutsuisi Suomea viileaksi maaksi ilmaston vuoksi, tamahan on kylma maa, ehka ihmiset ovat viileita!

      Ruisleivan takia ei tanne kannata tulla. Elama aivan erilaista kuin rapakon takana, ja ylipaansa muualla esim Euroopan maissa. Taalla ollaan kuin metsalais kansaa. Ei tapoja, toykeys silmiinpistavaa, ei tervehdita toisiaan, sukulaiset eriintyneet toisistaan, perhe ei tunnut olevan tarkeaa.
      Tarvitse tosi ystavia taallato stay sane (en loyda nyt suomenkielista sanaa, anteeksi).

      Lapset sopeutuvat eri tavalla kuin vanhemmat henkilot.
      Et mainitse kuinka vanhoja lapsesi ovat. Ajateele miten he pyorailevat kouluun talvella lumikinosten seassa, tai harrastuksiin, kylla sinusta heille kuski tulee taalla, vielapa Helsingin alueellakin, usko pois.

      • Kysyn vaan

        Mistäs maasta henkilö "Hesan asukki" on lähtöisin?


        Ja miten pitkään olet asunut täällä?


      • dfhfgdhgdfjdfg

        Olisiko yhtään omilla suomalaisuuteensa liittyvillä komplekseilla tekemistä sen kanssa, että tuollaiset asiat häiritsevät? Minä olen aika erakko, mutta hyväksyn sen, ja siksi minua ei toisaalta häiritse se, jos vastaantulija menee hiljaa ohi, jopa saman talon hissin ovella, eikä sekään, jos joku haluaa jutella. Jutellaan, jos on asiaa tai jos jututtaa, mutta ei ole pakko. Se on minulle yksi Suomen hienoja puolia.

        Asun nyt alle tuhannen asukkaan kunnassa. Vaikka asukkaita on vähän, yhteishenki on upea. Eilenkin yksi paikallinen ajoi autolla lumikinokseen, ja muutamassa minuutissa paikalla oli neljä autoilijaa ja traktori, ja hänet saatiin ylös. Kenellekään ei olisi tullut mieleenkään ajaa ohi. Täällä poiketaan kylässäkin ilman ennakkoilmoituksia - ihan niin kuin ennen muinoin.

        Kesä oli mahtavan kaunis ja pitkä, lämmintä toukokuulta elokuun loppuun ja vielä senkin jälkeen. Nyt on kelit valmiit valkoiseen jouluun - tosin loppuviikolla taitaa taas sulaa pois. Laitoimme juuri torpan neljään puu-uuniin ja hellaan tulet ja täällä on niin kotoista ja ihanaa. Niin, ei sitä ihan yksin pysyisi järjissään, mutta jos on ystävä tai puoliso tai muu kumppani, täällä on hyvä olla. Työttömänä tänne ei kyllä kannata tulla. Joutuu kituuttamaan viidelläsadalla kuussa ja joutuu orjatyöhön, eli työharjoitteluun, työkokeiluun tai työkuntoutukseen ilman palkkaa ja ilman oikeutta kieltäytyä. Mitäs siitä sanot, aloittaja?

        USA:sta kyllä kannattaa muuttaa melkein minne tahansa juuri nyt. Siellä taitaa olla tulossa aika tukalat oltavat, jos ennusteisiin on luottamista. Ehkä jo ennen vuoden loppua, sanovat. Toivon kyllä sydämestäni, että me maailman ihmiset voimme estää kauheudet heräämällä tajuamaan, mitä on tapahtumassa, ellemme herää.


    • 4444 tgyhy4

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe