Moottorin puristukset

Väljä kone

Eli pystyisikö joku vähän selittämään, mitä nuo puristukset oikein tarkoittavat ja miten voi todeta sen että on väljä kone? (Onko muuten koneen väljistyminen ja hukasss olevat puristukset sama asia?). Muuten mopon tekniikka hyvin hallussa mutta tämä asia on jäänyt epäselväksi. Kiitos vastauksista! :)

23

27052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooh2

      Koneen väljistyminen = ei ole paljoa puristuksia, eli "löysä" polkea käyntiin, tehot hävinny.

      • Puristus

        Mistäs tuo sitten yleensä johtuu, normaalista moottorin kulumisesta vai esimerkiksi väärästä öljystä tai muusta? Ja olisiko jotain varmaa keinoa tarkistaa se? :)


      • jooh2
        Puristus kirjoitti:

        Mistäs tuo sitten yleensä johtuu, normaalista moottorin kulumisesta vai esimerkiksi väärästä öljystä tai muusta? Ja olisiko jotain varmaa keinoa tarkistaa se? :)

        Normaali moottorin kuluminen. Männän vaihdolla selviää.


      • tietäjä92
        Puristus kirjoitti:

        Mistäs tuo sitten yleensä johtuu, normaalista moottorin kulumisesta vai esimerkiksi väärästä öljystä tai muusta? Ja olisiko jotain varmaa keinoa tarkistaa se? :)

        Mäntä on hionut sylinteriä "avarammaksi" tai männänrenkaat (puristusrenkaat) eivät ole enää niin iskussa kuin uudessa. Moottoreille on olemassa puristuspainemittareita, joten jos tiedät mikä puristuspaineen tulisi olla, voit mittaamalla selvittää homman. Toinen tapa on, jos tunnet moottorin sylinterin halkaisijan, voit ottaa kannen irti ja mitata halkaisijan. Jos on yli toleranssien, on edessä sylinterin poraus ja ylikoon mäntäsarjan hankinta.


      • mr.papi
        tietäjä92 kirjoitti:

        Mäntä on hionut sylinteriä "avarammaksi" tai männänrenkaat (puristusrenkaat) eivät ole enää niin iskussa kuin uudessa. Moottoreille on olemassa puristuspainemittareita, joten jos tiedät mikä puristuspaineen tulisi olla, voit mittaamalla selvittää homman. Toinen tapa on, jos tunnet moottorin sylinterin halkaisijan, voit ottaa kannen irti ja mitata halkaisijan. Jos on yli toleranssien, on edessä sylinterin poraus ja ylikoon mäntäsarjan hankinta.

        Jos sylinteri on kulunut, niin ei tarvitse vielä porauttaa vaan vaihtaa vaan astetta isomman männän, eli jos vielä on a-koko niin sitten b-koko tilalle. Sitten jos tietty menee kaikki nämä yli, nii on poraus ehkä edessä, mutta silloin lienee jo uusi sylinteri parempi vaihtoehto.


      • Anonyymi

        väljistyminen = se että osa on kulunu ja heiluu sivusuunnassa millin tai pari

        kone kolisee ta rahisee


    • Anonyymi

      Nii voisko joku asiasta enemmän tietävä hieman selventää että mikä on jos moposta katooa aikalailla kaikki puristukset mutta ei muita ongelmia ole käynnistyy normaalisti käynti on hyvä ei kuulu mitään normaalista poikkeavaa nii mikä mahtaa olla tilanne?

      • Anonyymi

        Millä tavalla totesit että puristukset katoaa? Voi se vika olla kiksissäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla totesit että puristukset katoaa? Voi se vika olla kiksissäkin.

        No jos käynnistyy niin ei ongelmaa tuskin ole mootoris?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla totesit että puristukset katoaa? Voi se vika olla kiksissäkin.

        Mulla toimii kaikki normaalisti mutta tuntu että puristukset katos ku aikasemmin piti pompata niin sitte käynnisty mut nyt saa kädelläki jo alas sen kiksin ja tosiaan 125cc nelari kyseessä


    • Anonyymi

      4 tahtisessa voi pienentyneet puristukset johtua myös venttiileistä.

      Männänrenkaat kuluu kokoajan ja ne tiivistää männän sylinterissä. Hyvin suunnitellussa, tehdyssä ja järkevällä käytöllä. Renkaat ja sylinteri pysyy kunnossa todella isoja km ja tuntimääriä. Kymmeniä vuosia

      • Anonyymi

        Ainii tämä oli mopot osio.

        2t myös mäntä/renkaat. Kuten moottorisahassa

        Jos pytty kuluu, yleensä se kestää.

        Liian loppuunajetut renkaat hajoaakin helpommin ja voi hajotessaan hajottaa pytyn eli syvä ura tai jopa männän ja kiertokangen, lohkon.


        Vaihdoin muuta kk sitten männänrenkaan 346 husqvarna sahaani. Puristukset edelleen kuin uudessa.


      • Anonyymi

        Eli jos nyt oikein ymmärsin niin mitään hätää ei ole siinä on noin 120h ajettu


    • Anonyymi

      Oisko kellään tietoa? Mulla on siis 2021 vuosimallin Conan ST-50 classic efi manki ja puristuksia ei ole? Ajettu vasta 50km. pitääkö olla huolissaan? Kiksiä kun kokeilee niin tuntuu siltä että pikkurillilläkin sais alas laitettua. Mopo toimii normaalisti.

      • Anonyymi

        jos se on 50cc, siinä ei pidä ollakkaan paljoa yhtään puristuksia, eli ei hätää


    • Anonyymi

      Mikä vois olla ku just laitettiin 70cc riejuun kinni ja yks päivä jätin mopon kaupan pihaan ja takasin tullessa totesin ettei puristuksia ole, ajattelin että laitan ykkösen päälle ja työnnän käyntiin mutta ei ollut minkään laista vastusta työntämisessä ihanku työntäs vapaalla. Sitte puristukset palas ja nyt niitä ei sit oo yhtään.

      • Anonyymi

        Männän renkaiden aukot sattunut samalle kohtaa pyörähtään, tilanne puristusten osalta korjautuu nopeasti kun pyörähtävät aukot eri kohtiin.Männän renkaat siis käydessä pyörii männän ympäri, joskin hitaasti.Jos voitelu pelaa kaksitahti moottorissa , niin väljäksi saa ehkä 50000 km tai 5000 käyttötunnin jälkeen jos mopo on virittämätön .Virittäminen niin kuin moottorin laskuttaminen (autoissa) pienentää huomattavasti kestoikää riippuen virityksen määrästä.


    • Anonyymi

      Onko hyvä vai huono jos on liikaapuristuksia, eli aika kovaa saa polkasta. ei ole käyntii vielä laitettu kun vaihettiin just perilaakerit. Kyseessä on siis yamahaslider 2003 malli

    • Anonyymi

      Mul tota eile ku ajoin nii mopo kuulosti siltä että olis menny kokonaa tukkoo ja sen jälkee aina kun pisti kytkimen pohjaa ja vähänki jarrutti se sammu puristukset hävis ja lähtee käymää vaan työntämällä että mitäs helvettiä uus mäntä ja pytty noin 50 km ajettu

      • Anonyymi

        Sylinteri auki ja tarkasta vahingot.


    • Anonyymi

      Minulla mopo sammui ja puristuksissa on enemmän kuin aikasemmin

    • Anonyymi

      Puristukset voivat lähteä jos huono öljy tukkii venttiilit en tiä voi johtuu ajoituksesta kin

      • Anonyymi

        Siis nelitahtisissa sielläkin todella harvinaista, kaksitahti moottorissa ei tarvita ventiileitä.
        Toiminta periaatteet aivan erilaiset.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe