Eli pystyisikö joku vähän selittämään, mitä nuo puristukset oikein tarkoittavat ja miten voi todeta sen että on väljä kone? (Onko muuten koneen väljistyminen ja hukasss olevat puristukset sama asia?). Muuten mopon tekniikka hyvin hallussa mutta tämä asia on jäänyt epäselväksi. Kiitos vastauksista! :)
Moottorin puristukset
26
32659
Vastaukset
- jooh2
Koneen väljistyminen = ei ole paljoa puristuksia, eli "löysä" polkea käyntiin, tehot hävinny.
- Puristus
Mistäs tuo sitten yleensä johtuu, normaalista moottorin kulumisesta vai esimerkiksi väärästä öljystä tai muusta? Ja olisiko jotain varmaa keinoa tarkistaa se? :)
- jooh2
Puristus kirjoitti:
Mistäs tuo sitten yleensä johtuu, normaalista moottorin kulumisesta vai esimerkiksi väärästä öljystä tai muusta? Ja olisiko jotain varmaa keinoa tarkistaa se? :)
Normaali moottorin kuluminen. Männän vaihdolla selviää.
- tietäjä92
Puristus kirjoitti:
Mistäs tuo sitten yleensä johtuu, normaalista moottorin kulumisesta vai esimerkiksi väärästä öljystä tai muusta? Ja olisiko jotain varmaa keinoa tarkistaa se? :)
Mäntä on hionut sylinteriä "avarammaksi" tai männänrenkaat (puristusrenkaat) eivät ole enää niin iskussa kuin uudessa. Moottoreille on olemassa puristuspainemittareita, joten jos tiedät mikä puristuspaineen tulisi olla, voit mittaamalla selvittää homman. Toinen tapa on, jos tunnet moottorin sylinterin halkaisijan, voit ottaa kannen irti ja mitata halkaisijan. Jos on yli toleranssien, on edessä sylinterin poraus ja ylikoon mäntäsarjan hankinta.
- mr.papi
tietäjä92 kirjoitti:
Mäntä on hionut sylinteriä "avarammaksi" tai männänrenkaat (puristusrenkaat) eivät ole enää niin iskussa kuin uudessa. Moottoreille on olemassa puristuspainemittareita, joten jos tiedät mikä puristuspaineen tulisi olla, voit mittaamalla selvittää homman. Toinen tapa on, jos tunnet moottorin sylinterin halkaisijan, voit ottaa kannen irti ja mitata halkaisijan. Jos on yli toleranssien, on edessä sylinterin poraus ja ylikoon mäntäsarjan hankinta.
Jos sylinteri on kulunut, niin ei tarvitse vielä porauttaa vaan vaihtaa vaan astetta isomman männän, eli jos vielä on a-koko niin sitten b-koko tilalle. Sitten jos tietty menee kaikki nämä yli, nii on poraus ehkä edessä, mutta silloin lienee jo uusi sylinteri parempi vaihtoehto.
- Anonyymi
väljistyminen = se että osa on kulunu ja heiluu sivusuunnassa millin tai pari
kone kolisee ta rahisee
- Anonyymi
Nii voisko joku asiasta enemmän tietävä hieman selventää että mikä on jos moposta katooa aikalailla kaikki puristukset mutta ei muita ongelmia ole käynnistyy normaalisti käynti on hyvä ei kuulu mitään normaalista poikkeavaa nii mikä mahtaa olla tilanne?
- Anonyymi
Millä tavalla totesit että puristukset katoaa? Voi se vika olla kiksissäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla totesit että puristukset katoaa? Voi se vika olla kiksissäkin.
No jos käynnistyy niin ei ongelmaa tuskin ole mootoris?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla totesit että puristukset katoaa? Voi se vika olla kiksissäkin.
Mulla toimii kaikki normaalisti mutta tuntu että puristukset katos ku aikasemmin piti pompata niin sitte käynnisty mut nyt saa kädelläki jo alas sen kiksin ja tosiaan 125cc nelari kyseessä
- Anonyymi
4 tahtisessa voi pienentyneet puristukset johtua myös venttiileistä.
Männänrenkaat kuluu kokoajan ja ne tiivistää männän sylinterissä. Hyvin suunnitellussa, tehdyssä ja järkevällä käytöllä. Renkaat ja sylinteri pysyy kunnossa todella isoja km ja tuntimääriä. Kymmeniä vuosia- Anonyymi
Ainii tämä oli mopot osio.
2t myös mäntä/renkaat. Kuten moottorisahassa
Jos pytty kuluu, yleensä se kestää.
Liian loppuunajetut renkaat hajoaakin helpommin ja voi hajotessaan hajottaa pytyn eli syvä ura tai jopa männän ja kiertokangen, lohkon.
Vaihdoin muuta kk sitten männänrenkaan 346 husqvarna sahaani. Puristukset edelleen kuin uudessa. - Anonyymi
Eli jos nyt oikein ymmärsin niin mitään hätää ei ole siinä on noin 120h ajettu
- Anonyymi
Oisko kellään tietoa? Mulla on siis 2021 vuosimallin Conan ST-50 classic efi manki ja puristuksia ei ole? Ajettu vasta 50km. pitääkö olla huolissaan? Kiksiä kun kokeilee niin tuntuu siltä että pikkurillilläkin sais alas laitettua. Mopo toimii normaalisti.
- Anonyymi
jos se on 50cc, siinä ei pidä ollakkaan paljoa yhtään puristuksia, eli ei hätää
- Anonyymi
se on viiskymppi efi ei siinä mitään puristuksia ole
- Anonyymi
Mikä vois olla ku just laitettiin 70cc riejuun kinni ja yks päivä jätin mopon kaupan pihaan ja takasin tullessa totesin ettei puristuksia ole, ajattelin että laitan ykkösen päälle ja työnnän käyntiin mutta ei ollut minkään laista vastusta työntämisessä ihanku työntäs vapaalla. Sitte puristukset palas ja nyt niitä ei sit oo yhtään.
- Anonyymi
Männän renkaiden aukot sattunut samalle kohtaa pyörähtään, tilanne puristusten osalta korjautuu nopeasti kun pyörähtävät aukot eri kohtiin.Männän renkaat siis käydessä pyörii männän ympäri, joskin hitaasti.Jos voitelu pelaa kaksitahti moottorissa , niin väljäksi saa ehkä 50000 km tai 5000 käyttötunnin jälkeen jos mopo on virittämätön .Virittäminen niin kuin moottorin laskuttaminen (autoissa) pienentää huomattavasti kestoikää riippuen virityksen määrästä.
- Anonyymi
Onko hyvä vai huono jos on liikaapuristuksia, eli aika kovaa saa polkasta. ei ole käyntii vielä laitettu kun vaihettiin just perilaakerit. Kyseessä on siis yamahaslider 2003 malli
- Anonyymi
Mul tota eile ku ajoin nii mopo kuulosti siltä että olis menny kokonaa tukkoo ja sen jälkee aina kun pisti kytkimen pohjaa ja vähänki jarrutti se sammu puristukset hävis ja lähtee käymää vaan työntämällä että mitäs helvettiä uus mäntä ja pytty noin 50 km ajettu
- Anonyymi
Sylinteri auki ja tarkasta vahingot.
- Anonyymi
Minulla mopo sammui ja puristuksissa on enemmän kuin aikasemmin
- Anonyymi
Puristukset voivat lähteä jos huono öljy tukkii venttiilit en tiä voi johtuu ajoituksesta kin
- Anonyymi
Siis nelitahtisissa sielläkin todella harvinaista, kaksitahti moottorissa ei tarvita ventiileitä.
Toiminta periaatteet aivan erilaiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis nelitahtisissa sielläkin todella harvinaista, kaksitahti moottorissa ei tarvita ventiileitä.
Toiminta periaatteet aivan erilaiset.Kaksitahtimoottorissa venttiilien ajoitus on paljon tärkeämpi kuin nelareissa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksitahtimoottorissa venttiilien ajoitus on paljon tärkeämpi kuin nelareissa!
Nelareissa joko venttiilivika tai männänrengasvika tai sitten todella vika sylinterissä (kuluminen tai rikkoutuneen männänrenkaan aiheuttamat urat) , voivat aiheuttaa sen, että konetta ei saa edes käyntiin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172