Moottorin puristukset

Väljä kone

Eli pystyisikö joku vähän selittämään, mitä nuo puristukset oikein tarkoittavat ja miten voi todeta sen että on väljä kone? (Onko muuten koneen väljistyminen ja hukasss olevat puristukset sama asia?). Muuten mopon tekniikka hyvin hallussa mutta tämä asia on jäänyt epäselväksi. Kiitos vastauksista! :)

31

38398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooh2

      Koneen väljistyminen = ei ole paljoa puristuksia, eli "löysä" polkea käyntiin, tehot hävinny.

      • Puristus

        Mistäs tuo sitten yleensä johtuu, normaalista moottorin kulumisesta vai esimerkiksi väärästä öljystä tai muusta? Ja olisiko jotain varmaa keinoa tarkistaa se? :)


      • jooh2
        Puristus kirjoitti:

        Mistäs tuo sitten yleensä johtuu, normaalista moottorin kulumisesta vai esimerkiksi väärästä öljystä tai muusta? Ja olisiko jotain varmaa keinoa tarkistaa se? :)

        Normaali moottorin kuluminen. Männän vaihdolla selviää.


      • tietäjä92
        Puristus kirjoitti:

        Mistäs tuo sitten yleensä johtuu, normaalista moottorin kulumisesta vai esimerkiksi väärästä öljystä tai muusta? Ja olisiko jotain varmaa keinoa tarkistaa se? :)

        Mäntä on hionut sylinteriä "avarammaksi" tai männänrenkaat (puristusrenkaat) eivät ole enää niin iskussa kuin uudessa. Moottoreille on olemassa puristuspainemittareita, joten jos tiedät mikä puristuspaineen tulisi olla, voit mittaamalla selvittää homman. Toinen tapa on, jos tunnet moottorin sylinterin halkaisijan, voit ottaa kannen irti ja mitata halkaisijan. Jos on yli toleranssien, on edessä sylinterin poraus ja ylikoon mäntäsarjan hankinta.


      • mr.papi
        tietäjä92 kirjoitti:

        Mäntä on hionut sylinteriä "avarammaksi" tai männänrenkaat (puristusrenkaat) eivät ole enää niin iskussa kuin uudessa. Moottoreille on olemassa puristuspainemittareita, joten jos tiedät mikä puristuspaineen tulisi olla, voit mittaamalla selvittää homman. Toinen tapa on, jos tunnet moottorin sylinterin halkaisijan, voit ottaa kannen irti ja mitata halkaisijan. Jos on yli toleranssien, on edessä sylinterin poraus ja ylikoon mäntäsarjan hankinta.

        Jos sylinteri on kulunut, niin ei tarvitse vielä porauttaa vaan vaihtaa vaan astetta isomman männän, eli jos vielä on a-koko niin sitten b-koko tilalle. Sitten jos tietty menee kaikki nämä yli, nii on poraus ehkä edessä, mutta silloin lienee jo uusi sylinteri parempi vaihtoehto.


      • Anonyymi

        väljistyminen = se että osa on kulunu ja heiluu sivusuunnassa millin tai pari

        kone kolisee ta rahisee


    • Anonyymi

      Nii voisko joku asiasta enemmän tietävä hieman selventää että mikä on jos moposta katooa aikalailla kaikki puristukset mutta ei muita ongelmia ole käynnistyy normaalisti käynti on hyvä ei kuulu mitään normaalista poikkeavaa nii mikä mahtaa olla tilanne?

      • Anonyymi

        Millä tavalla totesit että puristukset katoaa? Voi se vika olla kiksissäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla totesit että puristukset katoaa? Voi se vika olla kiksissäkin.

        No jos käynnistyy niin ei ongelmaa tuskin ole mootoris?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla totesit että puristukset katoaa? Voi se vika olla kiksissäkin.

        Mulla toimii kaikki normaalisti mutta tuntu että puristukset katos ku aikasemmin piti pompata niin sitte käynnisty mut nyt saa kädelläki jo alas sen kiksin ja tosiaan 125cc nelari kyseessä


    • Anonyymi

      4 tahtisessa voi pienentyneet puristukset johtua myös venttiileistä.

      Männänrenkaat kuluu kokoajan ja ne tiivistää männän sylinterissä. Hyvin suunnitellussa, tehdyssä ja järkevällä käytöllä. Renkaat ja sylinteri pysyy kunnossa todella isoja km ja tuntimääriä. Kymmeniä vuosia

      • Anonyymi

        Ainii tämä oli mopot osio.

        2t myös mäntä/renkaat. Kuten moottorisahassa

        Jos pytty kuluu, yleensä se kestää.

        Liian loppuunajetut renkaat hajoaakin helpommin ja voi hajotessaan hajottaa pytyn eli syvä ura tai jopa männän ja kiertokangen, lohkon.


        Vaihdoin muuta kk sitten männänrenkaan 346 husqvarna sahaani. Puristukset edelleen kuin uudessa.


      • Anonyymi

        Eli jos nyt oikein ymmärsin niin mitään hätää ei ole siinä on noin 120h ajettu


    • Anonyymi

      Oisko kellään tietoa? Mulla on siis 2021 vuosimallin Conan ST-50 classic efi manki ja puristuksia ei ole? Ajettu vasta 50km. pitääkö olla huolissaan? Kiksiä kun kokeilee niin tuntuu siltä että pikkurillilläkin sais alas laitettua. Mopo toimii normaalisti.

      • Anonyymi

        jos se on 50cc, siinä ei pidä ollakkaan paljoa yhtään puristuksia, eli ei hätää


      • Anonyymi

        se on viiskymppi efi ei siinä mitään puristuksia ole


    • Anonyymi

      Mikä vois olla ku just laitettiin 70cc riejuun kinni ja yks päivä jätin mopon kaupan pihaan ja takasin tullessa totesin ettei puristuksia ole, ajattelin että laitan ykkösen päälle ja työnnän käyntiin mutta ei ollut minkään laista vastusta työntämisessä ihanku työntäs vapaalla. Sitte puristukset palas ja nyt niitä ei sit oo yhtään.

      • Anonyymi

        Männän renkaiden aukot sattunut samalle kohtaa pyörähtään, tilanne puristusten osalta korjautuu nopeasti kun pyörähtävät aukot eri kohtiin.Männän renkaat siis käydessä pyörii männän ympäri, joskin hitaasti.Jos voitelu pelaa kaksitahti moottorissa , niin väljäksi saa ehkä 50000 km tai 5000 käyttötunnin jälkeen jos mopo on virittämätön .Virittäminen niin kuin moottorin laskuttaminen (autoissa) pienentää huomattavasti kestoikää riippuen virityksen määrästä.


    • Anonyymi

      Onko hyvä vai huono jos on liikaapuristuksia, eli aika kovaa saa polkasta. ei ole käyntii vielä laitettu kun vaihettiin just perilaakerit. Kyseessä on siis yamahaslider 2003 malli

    • Anonyymi

      Mul tota eile ku ajoin nii mopo kuulosti siltä että olis menny kokonaa tukkoo ja sen jälkee aina kun pisti kytkimen pohjaa ja vähänki jarrutti se sammu puristukset hävis ja lähtee käymää vaan työntämällä että mitäs helvettiä uus mäntä ja pytty noin 50 km ajettu

      • Anonyymi

        Sylinteri auki ja tarkasta vahingot.


    • Anonyymi

      Minulla mopo sammui ja puristuksissa on enemmän kuin aikasemmin

    • Anonyymi

      Puristukset voivat lähteä jos huono öljy tukkii venttiilit en tiä voi johtuu ajoituksesta kin

      • Anonyymi

        Siis nelitahtisissa sielläkin todella harvinaista, kaksitahti moottorissa ei tarvita ventiileitä.
        Toiminta periaatteet aivan erilaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis nelitahtisissa sielläkin todella harvinaista, kaksitahti moottorissa ei tarvita ventiileitä.
        Toiminta periaatteet aivan erilaiset.

        Kaksitahtimoottorissa venttiilien ajoitus on paljon tärkeämpi kuin nelareissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksitahtimoottorissa venttiilien ajoitus on paljon tärkeämpi kuin nelareissa!

        Nelareissa joko venttiilivika tai männänrengasvika tai sitten todella vika sylinterissä (kuluminen tai rikkoutuneen männänrenkaan aiheuttamat urat) , voivat aiheuttaa sen, että konetta ei saa edes käyntiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksitahtimoottorissa venttiilien ajoitus on paljon tärkeämpi kuin nelareissa!

        2-tahtisessa ei ole venttiileitä, vaan kanavat, joita pitkin palava seos pääsee sylinteriin ja pakokaasut ulos. Niiden ajoitus on kiinteä, eikä säädettävissä ilman koneistusta.


    • Anonyymi

      mikä juttu mul on kysees ku sillon tällön on puristukset ja soillon tällön ei.
      ostin yamaha dt 50 missä oli kilsoja n 10 000.
      haluisin tietää miks noin tekee ja korjata sen. iskä sano että ois puolipuristuksista kyse mutta en kyllä oo ihan varma

      • Anonyymi

        Aiemminha tuossa tähä vastattii mut oisko ne männänrenkaat pyöriny sielä sillee että katkoskohat samassa kohtaa


    • Anonyymi

      Derbi lämpöleikkasi eikä tunnu enään millään lähtevän käyntiin. Kun polkee kiksiä, moposta välillä kuuluu kova napsahdus. En vielä ole aivan varma, mutta onko vika siis männässä?

    • Anonyymi

      Jos mäntä näkyy pakoputkesta niin kone on väljä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3605
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      114
      2500
    3. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      593
      2273
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      19
      2026
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      77
      1744
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1658
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1648
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      1558
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1446
    10. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      94
      1437
    Aihe