Tulipa tilaa kaappeihin,

bessie*

kun päätin luopua jättikokoisista froteepyyhkeistä ja sellaisista lakanoista joita en vuosiin ole käyttänyt. Kaksi Iksun sinistä kassia tuli täpötäyteen, yksi yläkaappi ja kaksi hyllytasoa tyhjäksi.

Yhtään ei kirpaissut, vähän emmin parin pyyhkeen kohdalla mutta sitten järki voitti, pois vain. Nättejä, mutta epäkäytännöllisen suuria. Parivuoteen helmalakanoista ja niiden sävyihin huolella valituista muista lakanoista oli yllättävän helppo luopua, on ne helmalakanat niin hankalia käsitellä, eikä niitä tähän asuntoon ole hankittu alunperinkään.

Autoon saakka jo vein, huomenna menen katsomaan vieläkö tässä lähistöllä on Fidan lähetystori.

Onko kukaan muu saanut tällaista kohtausta että nyt on heti päästävä eroon puhtaista ja omalle paikalleen kauniisti viikatuista kodintekstiileistä?

32

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eituhhlari

Rakastan jättipyyhkeitä.
      Eikö niistä lakanoista voi tehä esim. tyynyliinoja.

• Sitä on liikkeellä, suunnitelmissa ollut jo monesti.

Sama operaatio pitäis tehdä, tilaa tulis yllättävästi.
      Kun vaan raaskis. En minäkään tykkää helmalakanoista.
      Yksi on ollut käytössä, mutta olen suunnitellut siitä luopuvani juuri sen hankaluuden takia. Minä kyllä hankin sen kun muutin tähän ja ostin uuden sängyn. Mutta en tykkää.

Täytyy katsoa milloin saan itseäni niskasta kiinni...

• L.S.

Ajatustasolla on tuo on jo työ tehty, moneenkin kertaan, mutta kummasti vain siirtyy aina eteenpäin.
      » Morgen, morgen, nur nicht heute, sagen immer faule Leute!«

Tai ei ole kyse laiskuudesta, vaan siitä, että kun paksut froteepyyhkeet sävy-sävyyn ladottuina ovat pitäneet paikkaansa siinä jo kymmenen vuotta, niin en vain pysty niitä mustaan säkkiin pudottelemaan.
      Ja sama koskee pussilakanapinoja. Sekä omiakin vaatteitani.
      Ikäänkuin jokin voima minussa estäisi.

• bessie*

Pari tankokaapissa riippunutta lempineulettani oli tankokaapissa venähtänyt muodottomiksi, se varmaan antoi vauhtia minulle. Luultavasti useampikin, mutta noita kahta kiireessä yhtenä kylmänä aamuna sovittelin.

Nyt siirrän kaikki neuleet hyllyille ja saan todella paljon tilaa tankokaappeihin ja niihin taas liiat takit avonaulakosta. Neuleet ovat sellaisissa vaateripustimissa joissa on kunnon 'olkapäät', ne vievät tilaa eikä ripustaminen kuitenkaan ole hyvä tapa säilyttää neuleita.

Mustaan jätesäkkeihin en minäkään pystynyt laittamaan, vaan oikein kauniisti noihin isoihin Iksun kasseihin. Lähimpään vaatekeräyssäiliöön viemistä varten olisi pitänyt laittaa muovikasseihin, niihin survominenkaan ei tuntunut hyvältä vaihtoehdolta.

Tartuin säpäkästi hetkeen. Itseasiassa olin alunperin menossa ahtamaan noita kahta lojumaan jättämääni neuletta takaisin tankokomeroon, mutta en sinne perimmäisen kaapin kohdalle ast koskaani päässyt vaan yht äkkiä huomasin latovani pyyhepinoja sängylle.
        Varmuuden vuoksi kiikutin heti pakattuani autoon...

• tule luokseni!

bessie*

Olet ollut uskomattoman "rohkea" heittäessäsi käyttökelpoista tavaraa pois, mutta onneksi veit sinne Fidan lähetystorille, josta lapseni käy hakemassa todella halpoja löytöjä.

Itse taidan olla kuin meidän ex-pressa, joka yllätettiin vaihtolavan luota tutkimassa tavaroita...niin tai paremminkin juttelemassa toisten keräilijöiden kanssa, mutta saatiinhan siitäkin juttu.

Meidän pihoissa on useinkin tuollainen jätelava, kun on paljon vanhuksia ja kuolemantapauksia melkein viikottain. Arvaa, mitä "aarteita" sieltä löytyy? Asuntooni ei mahtuisi oikein mitään, mutta keräilyyn ei näytä tulevan loppua, sillä jotenkin tunnistan tuon sanonnan, että "aika tavaran kaupitsee".

En tiedä miksi (tai tiedänhän minä) on jäänyt myös isäni varoitukset siitä, että mitään ei saa hävittää, kun yritimme silloin nuorina tyhjentää vinttiä vanhoista roinista. Olihan se sodan uhka vielä käsinkosketeltava pelko.

Nykyisin ei tarvitse sotaa varten varastoida tavaraa, sillä jos sellainen syttyisi, niin "lapikkaita" ei enää tarvita, eikä mitään muutakaan.

• köyhä myös

jospa se oli vaan sitä, kun on trendikästä olla köyhä...

• Eipä ole kaapeissa turhuuksia tunkeilemassa.
      Ja tilaa on.
      Tällä-hetkellä on neljä pussi- tyynysota pakettia avaamattomana.
      Siitä on helppoa repäistä, jos ja kun vieraita tulee.
      Käytön jälkeen heitän ne roskiin, ja ostan uuden paketin.
      Se on lapsi-työllistävää, ekologista ja säästää kallista pesu-konetta, aikaa ja vaivaa.
      En pahemmin seuraa muotia, mutta suosin mustaa ja punaista.
      Mökki-käyttöön minulla on noita isoja frotee-juttuja, niihin on kiva kietoutua pakkasilla, kun menee ulos jäähylle. Mökillä laadukas makuu-pussi korvaa turhat lakana-hienostelut.
      Miehenä tuntisin oloni vaivautuneeksi, jos joku naispuolinen tutkisi salaa kaappejani ja löytäisi niistä turhia hepeneitä ja hieno-helmoja :)
      Naisten kaapistot ymmärrän hyvin, ei tuntuisi luontevalta, jos heillä olisivat kaapit täynnä tieto-kone-roinaa.

H.

• bessie*

Tulin siihen tulokseen, että kylpytakki saa korvata jättipyyhkeen. Itse kuivaamisessa oikein iso pyyhe on mielestäni hankala ja joka tapauksessa tarvitsee toisen koska siitä isosta ei saa turbaania.

Makuupussia käytän vain silloin kun on pakko, muulloin menen vähän 'paniikkiin' makuupussissa.

Helmalakana on hyvä jos haluaa etteivät sängynaluslaatikot, matkalaukut tms. näy, jos kellä sellaisia sängyn alla on. Minun sänkyni alla on A-tikkaat, sillä keittöjakkaralla en ylety verhoja laittamaan tai lamppuja ja palovaroittimen paristoja vaihtamaan, enkä yläkaappien takaosaa käyttämään.
        Tässä asunnossa ei sänkyni alle ei kumartumatta näe, eikä sänkyni päädytkään ole avonaisia, joten ei ole käyttöä helmalakanoille. Mutta eivät ne mitään hienostelua ole ja on niissä miehenkin asuntoon sopivia.

On minun kaapeissani tietokoneroinaa jos ei nyt ihan puolta kuutiota niin sinne päin. Ihan luontevaksi tunnen silti oloni.

• Liisa S.

Hups! Sinä sen sanoit! Mökille ne kaikki valtavan isot froteepyyhkeet on vietävä, sinne lipaston leveisiin laatikkoihin!
        Niissä on vielä hyvin tilaa. Miksi se ei aikaisemmin minulle ole päähän pälkähtänyt?

Tosin kerran (silloin lukioikäinen) poikani sanoi, kun kantoi avukseni sinne vintille suuria lasitölkkejä yms : "Hohhoijaa, loppusijoituspaikka!"

• L.S.
        Liisa S. kirjoitti:

Hups! Sinä sen sanoit! Mökille ne kaikki valtavan isot froteepyyhkeet on vietävä, sinne lipaston leveisiin laatikkoihin!
        Niissä on vielä hyvin tilaa. Miksi se ei aikaisemmin minulle ole päähän pälkähtänyt?

Tosin kerran (silloin lukioikäinen) poikani sanoi, kun kantoi avukseni sinne vintille suuria lasitölkkejä yms : "Hohhoijaa, loppusijoituspaikka!"

En minä kirjoita pysty luopumaan, ja nyt kun minulla on uusi kattoon asti ulottuva kirjahylly, jossa on lasiovet, niin ne eivät vaadi imurointia usein. Olen valikoinut sinne parhaat, loput vietiin veks.

• bessie* kirjoitti:

Tulin siihen tulokseen, että kylpytakki saa korvata jättipyyhkeen. Itse kuivaamisessa oikein iso pyyhe on mielestäni hankala ja joka tapauksessa tarvitsee toisen koska siitä isosta ei saa turbaania.

Makuupussia käytän vain silloin kun on pakko, muulloin menen vähän 'paniikkiin' makuupussissa.

Helmalakana on hyvä jos haluaa etteivät sängynaluslaatikot, matkalaukut tms. näy, jos kellä sellaisia sängyn alla on. Minun sänkyni alla on A-tikkaat, sillä keittöjakkaralla en ylety verhoja laittamaan tai lamppuja ja palovaroittimen paristoja vaihtamaan, enkä yläkaappien takaosaa käyttämään.
        Tässä asunnossa ei sänkyni alle ei kumartumatta näe, eikä sänkyni päädytkään ole avonaisia, joten ei ole käyttöä helmalakanoille. Mutta eivät ne mitään hienostelua ole ja on niissä miehenkin asuntoon sopivia.

On minun kaapeissani tietokoneroinaa jos ei nyt ihan puolta kuutiota niin sinne päin. Ihan luontevaksi tunnen silti oloni.

"bessie*"

Tjaa..a kaunis rouva.
        Hauska sattuma, sillä 70-luvulla aloin pitämään puukkoa makuu-pussissa.
        Halpis-pussin veto-ketju särkyi ja jäi jumiin.
        Ilman kala-kaveria olisin varmaan siellä vieläkin.
        Jossain määrin siihen liittyy Karhuja ja Susiakin.
        En ole koskaan oikein kömpinyt pusiini ihan levollisin mielin ulkona tai teltassa.
        Muita fobioita ei minulla taida olla.

Kylpy-takki on Suomalaiselle miehelle jenkki-tyyppinen naurun-aihe.
        Sinulla on tk-roinaa? Miksi ihmeessä? Pilaat rakenne-kyntesi vielä.

H.

• bessie*
        hunksz kirjoitti:

"bessie*"

Tjaa..a kaunis rouva.
        Hauska sattuma, sillä 70-luvulla aloin pitämään puukkoa makuu-pussissa.
        Halpis-pussin veto-ketju särkyi ja jäi jumiin.
        Ilman kala-kaveria olisin varmaan siellä vieläkin.
        Jossain määrin siihen liittyy Karhuja ja Susiakin.
        En ole koskaan oikein kömpinyt pusiini ihan levollisin mielin ulkona tai teltassa.
        Muita fobioita ei minulla taida olla.

Kylpy-takki on Suomalaiselle miehelle jenkki-tyyppinen naurun-aihe.
        Sinulla on tk-roinaa? Miksi ihmeessä? Pilaat rakenne-kyntesi vielä.

H.

No jaa, minä taas voisin ajatella makuupussin jopa vähän antavan vähän vastusta karhulle ja susille ja reagointiaikaa itselle.

Kukaan ei ole koskaan nauranut vierasvara kylpytakeilleni, tykätty on.

Miksi ihmeessä minulla ei olisi tk-roinaa?!
        Rakennekynsiä taas minulla ei ole koskaan ollut. Klassinen ranskalainen manikyyri on minun juttuni, kynnet yleensä 2 mm tai hieman alle, ei koskaan yli 3 mm. Eikä koskaan valkoista lakkaa vaan ihan 'luonnonvalkoiset, joskus harvoin väritön tai nudesävyinen lakka.

• Rimmir tänään
        Liisa S. kirjoitti:

Voi himpukka, miksi et leivo niihin lasitölkkeihin vaikka lahjaksi pikkuleipiä lapsillesi? Ne suuret lasitölkit ovat taas sisustuksessa suurta muotia , varsinkin jos niissä on kuminen tiiviste.
        Nuoret näyttävät säilyttävän niissä lasipurkeissa itsetehtyä müssliä. , erimallisia makarooneja, sitruunoita, appelsiinejä, ruokosokeria, ja pitävät näkösällä keittiöissään.

Sellainen iso froteepyyhe on muuten hyvä olla takakontissa talvikelillä. Jos juuttuu lumeen niin pääsee helpommin pois kun laittaa sen renkaan alle.

• bessie* kirjoitti:

No jaa, minä taas voisin ajatella makuupussin jopa vähän antavan vähän vastusta karhulle ja susille ja reagointiaikaa itselle.

Kukaan ei ole koskaan nauranut vierasvara kylpytakeilleni, tykätty on.

Miksi ihmeessä minulla ei olisi tk-roinaa?!
        Rakennekynsiä taas minulla ei ole koskaan ollut. Klassinen ranskalainen manikyyri on minun juttuni, kynnet yleensä 2 mm tai hieman alle, ei koskaan yli 3 mm. Eikä koskaan valkoista lakkaa vaan ihan 'luonnonvalkoiset, joskus harvoin väritön tai nudesävyinen lakka.

"bessie*"

Tulipa vastustuksesta mieleeni että minun makuu-pussini on iso XXXL.
        Ostin sen kauan sitten, nyt olen paljon solakanpi.
        Ja...tota...sinullahan on noi kivasti leikatut kynnetkin?
        Mitä sinulla on miesten-mielisten-kysien väri-maailmaa kohtaan?
        Kirkuvasti punaiset? Silmien-siniset?
        Hepatiitti-keltaiset? Viiltävän-vihreät?
        Vien pussini pesulaan tarvittaessa.
        Uutta en osta ilman vakavaa tarkoitusta.
        Suu se on minunkin säkissäni.
        Saisi olla neljäkin. (tämä lause on sinulle yö-myssyksi)
        H.

• bessie*
        Rimmir tänään kirjoitti:

Voi himpukka, miksi et leivo niihin lasitölkkeihin vaikka lahjaksi pikkuleipiä lapsillesi? Ne suuret lasitölkit ovat taas sisustuksessa suurta muotia , varsinkin jos niissä on kuminen tiiviste.
        Nuoret näyttävät säilyttävän niissä lasipurkeissa itsetehtyä müssliä. , erimallisia makarooneja, sitruunoita, appelsiinejä, ruokosokeria, ja pitävät näkösällä keittiöissään.

Sellainen iso froteepyyhe on muuten hyvä olla takakontissa talvikelillä. Jos juuttuu lumeen niin pääsee helpommin pois kun laittaa sen renkaan alle.

Tuota ideaa voisi vielä vähän kehitellä. Toimisikohan joku hiekkapaperin tapainen matsku renkaiden alla. Bitumikatteen pala tms.?

Tuota pyyhevinkkiä en koskaan ole kuullut. Useammankin kerran olen ollut lumeen juuttuneena ja ilmeisesti on usein ollut pyyhekin matkatavaroissa.
        Oletko itse kokeillut tai nähnyt että toimiiko?

• Rimmir tänään
        bessie* kirjoitti:

Tuota ideaa voisi vielä vähän kehitellä. Toimisikohan joku hiekkapaperin tapainen matsku renkaiden alla. Bitumikatteen pala tms.?

Tuota pyyhevinkkiä en koskaan ole kuullut. Useammankin kerran olen ollut lumeen juuttuneena ja ilmeisesti on usein ollut pyyhekin matkatavaroissa.
        Oletko itse kokeillut tai nähnyt että toimiiko?

En ole itse kokeillut, kuulin viime talvena työkaverilta. Liekö narrannut ?

Tuo hiekkapakeri on vähän niin ja näin kun se on niin ohkanen vaikka taittaisikin. Ei aavistustakaan minkälaista on bitumikate.

• sitroen.
        Rimmir tänään kirjoitti:

En ole itse kokeillut, kuulin viime talvena työkaverilta. Liekö narrannut ?

Tuo hiekkapakeri on vähän niin ja näin kun se on niin ohkanen vaikka taittaisikin. Ei aavistustakaan minkälaista on bitumikate.

Minä vuosikymmeniä sitten kokeilin jotakin auton rattaan alle. Olisiko ollut kuminen auton matto, pyyhe nyt ei ainakaan. Hyvin se vilahti sieltä renkaan ja lumen välistä eikä auto liikahtanut senttiäkään...
        Sitten myöhemmin siirryin etuvetoisiin autoihin ja nuo lumeen juuttumiset harvenivat kovasti. Takatyöntöisellä kun tahtoi jäädä kiinni tasaisellakin...

• bessie*
        sitroen. kirjoitti:

Minä vuosikymmeniä sitten kokeilin jotakin auton rattaan alle. Olisiko ollut kuminen auton matto, pyyhe nyt ei ainakaan. Hyvin se vilahti sieltä renkaan ja lumen välistä eikä auto liikahtanut senttiäkään...
        Sitten myöhemmin siirryin etuvetoisiin autoihin ja nuo lumeen juuttumiset harvenivat kovasti. Takatyöntöisellä kun tahtoi jäädä kiinni tasaisellakin...

Useimmiten käännän pyöriä reilusti ja sitten vain suunnilleen hypähdän takaisin tielle.

• Lorena*

Olen kantanut kirjahyllystä muutaman metrin kirjoja jälleenmyyjille.
      Kaikista vanhimmat saivat jäädä, uusimmat jäivät odottamaan vuoroaan.
      Ihmeissäni katselen koteja (TV) joissa on monta seinällistä tiukkaan ladottuja kirjoja - ovatko kaikki teokset tulleet omistajalta edes luetuksi - no se ei ole minun murheeni.

Vaatekaapista tyhjensin kesävaatteita, ei myyntiin eikä keräykseen vaan mustaan säkkiin ja roskiin. Ne liinavaatteet joissa on joskus nuorena virkatut kauniit pitsit kapioiksi ovat aivan valkoisia aitoa puhdasta puuvillaa. Jo kapiolakanoiden koskettelu herättää muistoja pitsinvirkkaus ajoilta siis tyttöaikaan. Hannonko luopua onkin tuhannen taalan kysymys.

Niin onhan sitä roinaa tullut säästetyksi ajatuksena.....jos vielä tarvitaan....., kun olen muuttanut sinisen pilven reunalle, jälkikasvu ihan varmaan manailee, ........mitähän mummi tälläkin on tehnyt, kannattiko säästää......... . Astioitakin on liikaa tällä hetkellä yksinasujalla, lasten vieraillessa nitä käytän. Olen huomannut, tulen toimeen: aterimet, kahvikuppi ja lautanen 1 tai 2.

• Joo. viime kesänä tilattiin jätefirmalta lava pihalle ja sinne vaan kaikki ylimääräinen jota ei tarvitse ja tulipa tiaa niin sisälle kuin ulkovarastoihinkin sekä autotalliin. Puhdistavaa niin fyysisesti kuin psyykkisesti :).

• Yks' ihana mies

Vanhat pyyhkeet saksin palasiksi eli tein niistä autonvahausrättejä.
      Ostin 4 Nanson eriväristä Paulakukka-pyyhettä, jotka laitoin viikattuna hyllyyn.

Seuraavaksi lähtee kasvopyyhkeet "mäkeen " ja harkinnassa on 8 kpl marimekon käsipyyhkeitä.

Näillä yksinäinen ihminen pärjää pitkään, kun pesee ne nestemäisellä uutuus surf-pesuaineella. Vihreä tai punainen pullo .

• bessie*

Liikaa niitä rättejäkin äkkiä tulee.
        Autossa minulla on niitä kai parikin nyssäkkää. Toisessa on 90 asteessa pestyjä valkoisista t-paidoista, pyyhkeistä ja lakanoista leikattuja, huolellisesti pakattuja. Tiedä sitten olisivatko siltikään tarpeeksi puhtaita jos tulisi tositarve tulisi, mutta varmastikin riittävän puhtaita ensiapulaukun siteiden päälle ja lisäksi käytettäviksi.

Autoa en itse vahaa, mutta kyllä noilla omilla räteillä on kätevä tien päällä ollessa lyhtyjä ja laseja ja pyyhkijän sulkia tarvittaessa puhdistaa. Kun on mistä ottaa, ei huoli kuraa levitellä, vaan voi surutta vaihtaa rättiä. Joskus jotain odottaessa saatan kojelaudankin sipaista puhtaaksi.

Pesen 'isomman' pyykin pesutuvassa, joten vähän sinua enemmän taidan tarvita noita pyyhkeitä.
        Valitsen aina tuoksuvaa pesuainetta ja ihastuin itsekin tuohon Surffiin, keltaisella aloitin silloin kun se tuli, ja siihen palasin muita kokeiltuani. Nyttemmin olen siirtynyt takaisin vanhaan vuosikausia käyttämääni, oli minulla siihen joku syykin kai mutta en muista mikä.

• Voi kun pääsisi suunnitelmista tekoihin.
      En ole himohamstraaja, mutta säilytän kaikenlaista turhaa. Vaikka tavaroilla ei olisi rahallista arvoa, tunnearvo on tärkeämpi, esim, amerikasta ennen sotia laitettuja astioita, kaikkenalaisia muistoesineitä, nukkeja ym....
      Kaikkea on liikaa,taloustavaroita, huonekaluja, lakanoita, pyyheliinoja, vaatteita. Olen antanut paljon eräälle monilapsiselle perheelle, molemmat vanhemmat ovat työttömiä.
      Kirjojakin on turha säilyttää muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, netistä näkee kaiken tedon,muusta kirjallisuudesta harvoin luen samaa uudelleen.
      Pitäisi ottaa peräkärry pihaan ja pyytää joku tuttava avuksi, antamaan taustatukea. Olen kuullut että kaikki sellainen joutaa pois, mitä ei ole vuoteen tarvinnut.

• sitroen.

Sitten kun olet päässyt eroon siitä roinasta, jota olet 20 v tai ylikin siirrellyt paikasta toiseen tarpeettomana, niin viimeistään ylihuomenna sitä tarvitsisit. Näin minulle on käynyt jo monta kertaa. Vaan pakko on hävittää, ei ole kierrätyskeskusta kaupungissa eikä kukaan osta jos nettiin panet halvalla myyntiin.
        Jotain vanhaa pitäisi säilyttää, koska se jo muutaman vuosikymmenen päästä on uusille ihmisille wanhaa, eksoottista ja arvokasta, mutta missä säilytät?

• siisti koti

Olen saanut kovia kohtauksia. Pyyhkeet ne pienet on saaneet häipyä, ostin muutaman suuren Ik..n pyyhkeitä paksuja hyviä.
      Pussi ja muut lakanat on myös lähteneet, muutama uusi mieluinen, niillä pärjään.
      Poistin jopa yhden suuren kaapin jotta en sitä täyttäisi.

Ajatus on, ei monta kaatopaikkakuormaa minun jälkeeni.
      Kun tästä vielä vanhenen niin minustakin voi tulla kaiken kerääjä ja säästäjä. Näitä tapauksia säilyttäviä kerääviä olen nähnyt, en halua tulla sellaiseksi.

Osan roinasta, kirjoja, pieniä esineitä, astioita olen kantanut taloyhtiön roskikseen, jättänyt esille, saa viedä jos joku tarvitsee. Hyvin on häipyneet.
      Vaatteet vien sinne Fidan laatikoihin.

• Pirre*

Muutossa luovuin kaikkein vanhimmasta ehkäjoskusnäitätarvitaan -roinasta, ja mökille olen vienyt vanhimpia liinavaatteita, mutta siltikin nykyisen asuntomme varasto on puikolla painain täysi, - koskahan mie alan jne., joka kerran kun etsin sieltä jotain tiettyä juttua kiroan mielessäni saamattomuuttani - kesällä oli liian kuuma...minkähän selityksen mie nyt talvella keksin itselleni..

Olen ajatellut, siis vasta ajatellut, tehdä jonkinlaisen luettelon säilytyslaatikoitten sisällöstä kuhunkin omansa, ja pitäisiköhän ne laatikotkin vielä numeroida ja luetteloida sijoituspaikkansa mukaan, kuin arkistoissa kansiot..:)

• Liisa S.

» Kesällä ei kerkiä,
        talvella ei tarkene,
        syksyllä on suuret tuulet,
        keväällä on paljon vettä.«

Syyskuu juuri sujahti ohitse, päättäjäiset huomenna.

• SPRn kontti tai joidenkin järjestöjen hyväntekeväisyys-kirpputorit ovat mielestäni hyviä kohteita laadukkaalle tavaralle. Eikös vaan kierrätys olekin kaatopaikkojen turhaa kuormittamista parempi vaihtoehto?

Joidenkin vanhojen laatu tavaroiden nykyarvon selvittäminen voi olla palkitsevaa. - Jotkut retrotuotteet ovat nousseet yllättävän arvokkaiksi. Tietäisipä vaan, mitkä.

• Rimmir tänään

Huonekalut teakista, niin matta kuin kirkasmessinkiset lamput, 70-luvun kuosit ja vaatteet. Bakeliitti puhelimet. 80-luvun takit joissa sivussa vetskari.

Nämä kaikki taas suuressa huudossa.

• bessie*

Ilman muuta kierrätykseen, Orvokki

Mikäli olisin hieman viitseliäämpi, voisin kenties yrittää myydä näitä helmalakana/2 pussilakanaa tyynyliinat/tupla aluslakana settejä, sillä ne ovat laadukkaita ja uudenveroisia, olen niitä ostellut yhden v. 2006 valmistuneen väliseinän purkamis ym. remontin valmistuttua enkä ole niitä vuoden 2008 jälkeen käyttänyt ollenkaan.
        Vähän tuhlailevalta tuntuu niistä luopua, mutta kun varmasti tiedän etten tule helmalakanoita koskaan käyttämään ja kun minulle jäi vielä enemmän kuin tarpeeksi liinavaatteita ja kun kaappitilaa tarvitsen niin menköön.

Tämä määrätty Fidan lähetystori oli ainakin aikaisemmin oikein hyvin hoidettu, tavaroiden esillepano toteutettu 'sisustaen' ja somistaen, tilan puitteissa oikein onnistuneesti. Sinne tai vastaavan aion viedä, en pudotella säiliöön.

Retroa minulla ei rättipuolella juurikaan ole. Joskus tässä vuoden parin sisään luin jostain, että sellaiset kalenteripyyhkeet olisivat keräilytavaraa!
        Olen pitänyt niitä aina vähän hassuina ja jotenkin nolon mauttomina, mutta silti ostanut muun keittiökitsin jatkoksi. Halpoja ja halvan näköisiä, keittiöpyyhkeinä silti hyviä ja olenhan minä varmaan joka vuoden pyyhettä ainakin kerran kalenteria katsoakseni vilkaissut. Vanhat olen siirtänyt leivinliinan virkaan.
        Nyt kun vain löytäisi keräilijän että voisi lyödä rahoiksi!

'Oikeat' keräilijöille tai vanhan tavaran arvostajille kelpaavat tavarani ovat lapsuudenkodistani tai omia nuoruuden hankintoja, ja kaikki enemmän tai vähemmän käytössä, niistä en ole luopumassa. Lisäksi ne ovat enimmäkseen ihan tuota suomalaista (ja vähän tanskalaista ja ruotsalaista) 'peruskamaa' ja monet uustuotannossa, mahtaa tarjonta ylittää kysynnän.

Siinäpä se on, kun tietäisikin mikä menee kaupaksi ja missä ja paljonko todellisuudessa voi saada, niin voisihan sitä vähän viitsiäkin laittaa kuvia ja yrittää myydä, mutta nyt taitaa olla huono aika joka tapauksessa.

• Rimmir tänään
        bessie* kirjoitti:

Ilman muuta kierrätykseen, Orvokki

Mikäli olisin hieman viitseliäämpi, voisin kenties yrittää myydä näitä helmalakana/2 pussilakanaa tyynyliinat/tupla aluslakana settejä, sillä ne ovat laadukkaita ja uudenveroisia, olen niitä ostellut yhden v. 2006 valmistuneen väliseinän purkamis ym. remontin valmistuttua enkä ole niitä vuoden 2008 jälkeen käyttänyt ollenkaan.
        Vähän tuhlailevalta tuntuu niistä luopua, mutta kun varmasti tiedän etten tule helmalakanoita koskaan käyttämään ja kun minulle jäi vielä enemmän kuin tarpeeksi liinavaatteita ja kun kaappitilaa tarvitsen niin menköön.

Tämä määrätty Fidan lähetystori oli ainakin aikaisemmin oikein hyvin hoidettu, tavaroiden esillepano toteutettu 'sisustaen' ja somistaen, tilan puitteissa oikein onnistuneesti. Sinne tai vastaavan aion viedä, en pudotella säiliöön.

Retroa minulla ei rättipuolella juurikaan ole. Joskus tässä vuoden parin sisään luin jostain, että sellaiset kalenteripyyhkeet olisivat keräilytavaraa!
        Olen pitänyt niitä aina vähän hassuina ja jotenkin nolon mauttomina, mutta silti ostanut muun keittiökitsin jatkoksi. Halpoja ja halvan näköisiä, keittiöpyyhkeinä silti hyviä ja olenhan minä varmaan joka vuoden pyyhettä ainakin kerran kalenteria katsoakseni vilkaissut. Vanhat olen siirtänyt leivinliinan virkaan.
        Nyt kun vain löytäisi keräilijän että voisi lyödä rahoiksi!

'Oikeat' keräilijöille tai vanhan tavaran arvostajille kelpaavat tavarani ovat lapsuudenkodistani tai omia nuoruuden hankintoja, ja kaikki enemmän tai vähemmän käytössä, niistä en ole luopumassa. Lisäksi ne ovat enimmäkseen ihan tuota suomalaista (ja vähän tanskalaista ja ruotsalaista) 'peruskamaa' ja monet uustuotannossa, mahtaa tarjonta ylittää kysynnän.

Siinäpä se on, kun tietäisikin mikä menee kaupaksi ja missä ja paljonko todellisuudessa voi saada, niin voisihan sitä vähän viitsiäkin laittaa kuvia ja yrittää myydä, mutta nyt taitaa olla huono aika joka tapauksessa.

Siellä Suomessa toitotetaan liikaa niistä huonoista ajoista ja rahan puutteesta ym. Täytyy ajatella että ainakin 2,3 miljoona henkilöä Suomessa on töissä käyvää ja he ostelevat mitä ostelevat. eikä edes usein pihistele.

• bessie.-
        Rimmir tänään kirjoitti:

Siellä Suomessa toitotetaan liikaa niistä huonoista ajoista ja rahan puutteesta ym. Täytyy ajatella että ainakin 2,3 miljoona henkilöä Suomessa on töissä käyvää ja he ostelevat mitä ostelevat. eikä edes usein pihistele.

Tuosta olen ehdottomasti samaa mieltä, että toitotetaan liikaa jne..
        Niin on kuitenkin tehty ja kauan ja pakostahan se vaikuttaa ja on jo vaikuttanut ihmisten käyttäytymiseen.

Näitä omien rojujeni myymistä en oikein tosissani ole harkinnutkaan, suurin osahan on lähes päivittäisessä käytössä eikä toistaiseksi ole rahan tarvettakaan. Mutta heti laittaisin myyntiin jos saisin kuulla jonkun kapineen olevan oikein haluttu ja tietäisin hyvän hinnan saavani. Ihan pelkästä myymisen ilosta en viitsi, sen verran laiska olen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      63
      1187
    2. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      107
      1183
    3. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      146
      866
    4. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      64
      863
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      68
      767
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      108
      677
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      99
      646
    8. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      56
      636
    9. 78
      581
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      548
    Aihe