Дом быта - mitä ne olivat?

karmannik

Voisiko joku neuvoa, mistä saisin tietää enemmän Neuvostoliitossa käytössä olleista Дом быта -taloista. En ole edes varma muistanko nimen oikein. Jollain venäjän kielen kurssilla kuulin ihan sattumalta Neuvostoliitosta Suomeen muuttaneitten puhuvan näistä taloista, joista muistaakseni sai lainata tavaraa, esim. astiastoja juhliinsa. Haluaisin tietää talojen toiminnasta lisää. Kuka toiminnan järjesti, mitä kaikkea siihen kuului ja onko sellaisia taloja vielä alkuperäisessä toiminnassa? Netistä en onnistu löytämään mitään. Jos tiedätte aiheeseen liittyviä sivustoja, olisi kiva kuulla niistä. En puhu kovin hyvin venäjää, joten luultavasti venäjänkieliset sivustot eivät minulle helposti merkitykseltään aukene.

5

277

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pää kipeä.

Juu oli Neuvostoliitossa sellaisia taloja, tai oikeammin sanoa firmoja saman katon alla..
      Elikkä se on niin kuin kiinteistöhuolto firmat Suomessa.
      Siellä oli erilaisia pieniä yrityksiä kuten esim. kenkäseppä, kelloseppä, putkimiehet, kampaamot, tietysti, sitten pienet kaupat, TV ja radio huolto jne...

Meidän pienessä kaupungissa siellä oli jopa hautauspalvelu...
      siis sellaista touhua siellä oli..

niin ellei väärin muista siltä oli voitu vuokrata tilaa esim. erilaisia juhlia varten kuten häät, synttärit, hautajaiset jne...

mä olin 10v kun ensimmäinen talo oli rakennettu meidän kaupunkiin, se oli vuosi 1979 just enne olympiakisoja..

näytti se suurin piirtein täältä
      http://photos.wikimapia.org/p/00/00/97/25/19_big.jpg

• karmannik

Paljon kiitoksia ystävällisestä vastauksesta!

Kyse oli siis pienyritystoiminnasta? Kauppiastavarataloksikin Suomessa on vastaavaa kutsuttu.

Kerran eräällä venäjän kurssilla ohimennen kuulin mainittavan kyseisistä taloista ja minulle syntyi sellainen kuva, että sieltä olisi saanut lainata esimerkiksi astiastoja juhlia varten. Ilmeisesti kyse ei siis olekaan ollut lainaamisesta vaan vuokraamisesta. Suomessahan Martat ja kylätoimikunnat ovat saattaneet lainata kahviastiastoja juhlia varten. Siis ovat lainanneet ilmaiseksi. Nykyään kirjastoista voi lainata yhtä sun toista.

• Korjaus!

Neuvostoliitossa ei ollut yrityksiä, kaikki oli valtion omistuksessa.

• Oliko,

yrittäjä "huijari" ?

• spekulointi.

yrittäjä oli spekulanti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      66
      5605
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      2951
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      274
      2611
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2449
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      23
      2219
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      261
      1754
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      58
      1349
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1233
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1165
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90