Voisiko joku neuvoa, mistä saisin tietää enemmän Neuvostoliitossa käytössä olleista Дом быта -taloista. En ole edes varma muistanko nimen oikein. Jollain venäjän kielen kurssilla kuulin ihan sattumalta Neuvostoliitosta Suomeen muuttaneitten puhuvan näistä taloista, joista muistaakseni sai lainata tavaraa, esim. astiastoja juhliinsa. Haluaisin tietää talojen toiminnasta lisää. Kuka toiminnan järjesti, mitä kaikkea siihen kuului ja onko sellaisia taloja vielä alkuperäisessä toiminnassa? Netistä en onnistu löytämään mitään. Jos tiedätte aiheeseen liittyviä sivustoja, olisi kiva kuulla niistä. En puhu kovin hyvin venäjää, joten luultavasti venäjänkieliset sivustot eivät minulle helposti merkitykseltään aukene.
Дом быта - mitä ne olivat?
5
330
Vastaukset
- pää kipeä.
Juu oli Neuvostoliitossa sellaisia taloja, tai oikeammin sanoa firmoja saman katon alla..
Elikkä se on niin kuin kiinteistöhuolto firmat Suomessa.
Siellä oli erilaisia pieniä yrityksiä kuten esim. kenkäseppä, kelloseppä, putkimiehet, kampaamot, tietysti, sitten pienet kaupat, TV ja radio huolto jne...
Meidän pienessä kaupungissa siellä oli jopa hautauspalvelu...
siis sellaista touhua siellä oli..
niin ellei väärin muista siltä oli voitu vuokrata tilaa esim. erilaisia juhlia varten kuten häät, synttärit, hautajaiset jne...
mä olin 10v kun ensimmäinen talo oli rakennettu meidän kaupunkiin, se oli vuosi 1979 just enne olympiakisoja..
näytti se suurin piirtein täältä
http://photos.wikimapia.org/p/00/00/97/25/19_big.jpg- karmannik
Paljon kiitoksia ystävällisestä vastauksesta!
Kyse oli siis pienyritystoiminnasta? Kauppiastavarataloksikin Suomessa on vastaavaa kutsuttu.
Kerran eräällä venäjän kurssilla ohimennen kuulin mainittavan kyseisistä taloista ja minulle syntyi sellainen kuva, että sieltä olisi saanut lainata esimerkiksi astiastoja juhlia varten. Ilmeisesti kyse ei siis olekaan ollut lainaamisesta vaan vuokraamisesta. Suomessahan Martat ja kylätoimikunnat ovat saattaneet lainata kahviastiastoja juhlia varten. Siis ovat lainanneet ilmaiseksi. Nykyään kirjastoista voi lainata yhtä sun toista.
- Korjaus!
Neuvostoliitossa ei ollut yrityksiä, kaikki oli valtion omistuksessa.
- Oliko,
yrittäjä "huijari" ?
- spekulointi.
yrittäjä oli spekulanti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483