Toivon saavani mahdolliseen myönteiseen tai kielteiseen vastaukseen myös perustelut.
Voiko alkoholisti olla uskova kristitty?
90
367
Vastaukset
- agnus Dei
Varmaan voi, mutta samalla on sanottava että Raamattu kieltää juopumisen elikkäs liikakäytön.
Useimmiten kai niin päin että ensin on ateisti joka juo liikaa ja tulee sitten vasta uskoon. - Diak. vapaaehtoinen
Alkoholismi on sairaus ja siihen on olemassa asianmukaista hoitoa. Alkoholistin uskoa ei pidä asettaa kyseenalaiseksi. Tottakai myös sairas voi olla uskova kristitty.
- Näin se on
" Alkoholismi on sairaus ja siihen on olemassa asianmukaista hoitoa. "
Syntyykö joku alkoholistina ? No, ehkä jos äiti kännää koko odotusajan, voi olla .. Normaalisti ei.
Alkoholismi on ITSEAIHEUTETTU RIIPPUVUUS.Ei kukaan sitä väkisin kaada kurkkuusi.Itse päätät juotko vai et.
Ap:lle uskova ei voi olla alkoholisti, koska hän on viinan orja, orja ei pysy talossa iäti poika,Jeesus pysyy! Jeesus tuli vapauttamaan ihmisen synnin orjuudesta. - Tuomitsijat tuomitaa
Näin se on kirjoitti:
" Alkoholismi on sairaus ja siihen on olemassa asianmukaista hoitoa. "
Syntyykö joku alkoholistina ? No, ehkä jos äiti kännää koko odotusajan, voi olla .. Normaalisti ei.
Alkoholismi on ITSEAIHEUTETTU RIIPPUVUUS.Ei kukaan sitä väkisin kaada kurkkuusi.Itse päätät juotko vai et.
Ap:lle uskova ei voi olla alkoholisti, koska hän on viinan orja, orja ei pysy talossa iäti poika,Jeesus pysyy! Jeesus tuli vapauttamaan ihmisen synnin orjuudesta.Ja syntyykö flunssaisena - jos ei, ei kai voi flunssaakaan tulla? Flunssa voi olla myös itse aiheutettu - kuka käski liian vähillä vaatteilla pakkaseen hyppimään? Joten se ei sitten ainakaan ole sairaus. Eikä tyypin 2 diabetes, monikaan syöpä jne.
Näin sitä onkin laitettu melkoinen määrä tautiluokituksia uusiksi, tuosta vaan!
Mutta joo että alkoholisti ei voi olla uskovainen. Oletettavasti muidenkaan syntien orjat eivät voi olla, että jos sitä asustellaan länsimaisessa ylellisessä kodissa ja on näin ollen kerätty omaisuutta maan päälle, niin ei voi olla uskovainen.
Kyllä sinulta oppii paljon raamatunvastaista asiaa :D - soontaivahan tosi
"Diak.vapaaehtoinen"
Niimpä, puhut asiaa. Hoitopaikkoja on. Olin aikanaan vapaaehtoistyössä päihdeongelmaisten auttamisessa. Laadin itselleni hyvän verkoston, siinä oli jokaisessa kumppanissa suora yhteys. Verkostoon kuului esim. asuntotoimisto, soststo, kela, poliisi, ulosottokontt, terveyskeskus, A-klinikka, päihdeklinikka jne.
ja tukiasuntoloita ympäri suomen. Vapaat suunnat olivat hyvinkin auttavaisia. Evlut - en sano mitään.
Olin apuna, olin mukana asioimassa päihdeongelmaisen kanssa. Asiat saatiin kuntoon monella tavalla.
Näin tein koska ei päihdeongelmaisella tahdo olla ystäviä toimistoissa, eivät he jaksa jonottaa omaa vuoroa, eivät ehkä osaa tai jaksa selittää omaa tilannetta kerrasta toiseen. Ovat aika avuttomia - ja kaikkiin toimistoihin he eivät edes pääse ellei ole turvallista saattajaa.
Kun tätä tein, sain kiitosta monelta taholta - jopa poliisilta. Eräs yhdistys palkitse hyvin näyttävästi.
Mutta tosiasia oli ja on, että päihdeongelmainen teki itse lopulta työn. Hän yritti ja oli raittiina, sai omalla tahdollaan asioita kuntoon. Kuka pitempään kuka vähempään. He saivat maistaa raittiin elämän ihanuutta ja ratkesivat. Jotkut palasivat apua hakemaan uudestaan ja sitä annettiin. Jopa vuosien takaa saan uutisia joissa joku on muistanut raittiuden ihanuuden ja kertoo palanneen siihen.
Uskova voi auttaa ja monesti Kristinusko on ainut mitä alkoholistille ei ole tarjottu - sitä voi tarjota, ilmaseksi, rahatta. Se ei ole keneltäkään pois. Ja jos mikään muu ei ole auttanut niin kannattaa kokeilla.
Myös srk:t voisivat liittyä tukevammin uskon tarjoamiseen, tai antaisivat siihen maallikoille luvan, ilman kateutta ja mustasukkaisuutta sillä maallikko on voinut itse kokea alkholismin ongelmat joko itsellä tai läheisellä. Olen sitä mieltä, että on paljon asioita joista on kirjaviisautta olemassa - mutta vain kirjaviisaudella ei päästä pitkälle - kokemus asioista voi olla kirjaviisautta pätevämpi - Alkoholisti itsekin
Näin se on kirjoitti:
" Alkoholismi on sairaus ja siihen on olemassa asianmukaista hoitoa. "
Syntyykö joku alkoholistina ? No, ehkä jos äiti kännää koko odotusajan, voi olla .. Normaalisti ei.
Alkoholismi on ITSEAIHEUTETTU RIIPPUVUUS.Ei kukaan sitä väkisin kaada kurkkuusi.Itse päätät juotko vai et.
Ap:lle uskova ei voi olla alkoholisti, koska hän on viinan orja, orja ei pysy talossa iäti poika,Jeesus pysyy! Jeesus tuli vapauttamaan ihmisen synnin orjuudesta."Syntyykö joku alkoholistina ?"
Kyllä.
"PERINNÖLLISYYS
Alkoholismiin johtavia perintötekijöitä on pystytty todentamaan sitä mukaa kuin geenitutkimus on edistynyt. Tunnetuimmat alkoholismia aiheuttavat poikkeamat ovat geeneissä GABRA2 ja ADH4. Mitä sitten ovat nämä ”alkoholismigeenit”, mikä on näiden geenien tehtävä ja ennen kaikkea, miten geeninpoikkeaman omaavat ihmiset kokevat päihteen verrattuna ns. normaaligeenien omaaviin?
GABRA2 geenin mutaation johdosta alkoholin vaikutus aivoissa on voimakkaampaa, jolloin tunneperäinen ”koukkuun” jääminen syntyy nopeasti. Ei ole merkitystä otetaanko ensihumala 12- vai 50-vuotiaana, rakastumisen tunne päihteeseen alkaa ohjaamaan elämää.
Geenissä ADH4 oleva poikkeama aiheuttaa normaalia paremman alkoholin sietokyvyn. Tämä mahdollistaa suuremmat annokset päihteitä ”kontrollia menettämättä”."
" Onko ihmisiä, jotka ovat syntyjään alkoholisteja vai tullaanko alkoholisteiksi vain juomalla viinaa? Tähän voisi vastata, että voimakkaimmankin geneettisen alttiustason toteamiseksi tarvitaan aina myös päihdettä. Millään muulla tavalla ei henkilö eroa ns. normaali ihmisestä, mutta päihteitä saadessaan hänellä puhkeaa ennemmin tai myöhemmin krooninen sairaus. Kroonisista päihderiippuvaisista n. 70% on kokenut voimakasta mielihyvää jo ensimmäisistä juomiskerroista lähtien."
"Alkoholismin geneettinen periytyvyys on voimakkaampaa kuin skitsofrenian tai diabeteksen, mutta useat tahot pitävät sairautta perusteettomasti ”selkärangattomuutena” tai mielenterveydellisenä ongelmana. Suunnilleen joka 10. suomalainen sairastuu päihteiden käytön alettua, halusi hän sitä tai ei ja toiset 10% ovat riskiryhmässä sairastua."
http://www.avominne.fi/avominewww/tekstisivu.tmpl?navi_id=231 - hoidoista
soontaivahan tosi kirjoitti:
"Diak.vapaaehtoinen"
Niimpä, puhut asiaa. Hoitopaikkoja on. Olin aikanaan vapaaehtoistyössä päihdeongelmaisten auttamisessa. Laadin itselleni hyvän verkoston, siinä oli jokaisessa kumppanissa suora yhteys. Verkostoon kuului esim. asuntotoimisto, soststo, kela, poliisi, ulosottokontt, terveyskeskus, A-klinikka, päihdeklinikka jne.
ja tukiasuntoloita ympäri suomen. Vapaat suunnat olivat hyvinkin auttavaisia. Evlut - en sano mitään.
Olin apuna, olin mukana asioimassa päihdeongelmaisen kanssa. Asiat saatiin kuntoon monella tavalla.
Näin tein koska ei päihdeongelmaisella tahdo olla ystäviä toimistoissa, eivät he jaksa jonottaa omaa vuoroa, eivät ehkä osaa tai jaksa selittää omaa tilannetta kerrasta toiseen. Ovat aika avuttomia - ja kaikkiin toimistoihin he eivät edes pääse ellei ole turvallista saattajaa.
Kun tätä tein, sain kiitosta monelta taholta - jopa poliisilta. Eräs yhdistys palkitse hyvin näyttävästi.
Mutta tosiasia oli ja on, että päihdeongelmainen teki itse lopulta työn. Hän yritti ja oli raittiina, sai omalla tahdollaan asioita kuntoon. Kuka pitempään kuka vähempään. He saivat maistaa raittiin elämän ihanuutta ja ratkesivat. Jotkut palasivat apua hakemaan uudestaan ja sitä annettiin. Jopa vuosien takaa saan uutisia joissa joku on muistanut raittiuden ihanuuden ja kertoo palanneen siihen.
Uskova voi auttaa ja monesti Kristinusko on ainut mitä alkoholistille ei ole tarjottu - sitä voi tarjota, ilmaseksi, rahatta. Se ei ole keneltäkään pois. Ja jos mikään muu ei ole auttanut niin kannattaa kokeilla.
Myös srk:t voisivat liittyä tukevammin uskon tarjoamiseen, tai antaisivat siihen maallikoille luvan, ilman kateutta ja mustasukkaisuutta sillä maallikko on voinut itse kokea alkholismin ongelmat joko itsellä tai läheisellä. Olen sitä mieltä, että on paljon asioita joista on kirjaviisautta olemassa - mutta vain kirjaviisaudella ei päästä pitkälle - kokemus asioista voi olla kirjaviisautta pätevämpiTuolla on saatu hyviä tuloksia.
http://www.kan.fi/toimintayksikot - Anonyymi
Näin se on kirjoitti:
" Alkoholismi on sairaus ja siihen on olemassa asianmukaista hoitoa. "
Syntyykö joku alkoholistina ? No, ehkä jos äiti kännää koko odotusajan, voi olla .. Normaalisti ei.
Alkoholismi on ITSEAIHEUTETTU RIIPPUVUUS.Ei kukaan sitä väkisin kaada kurkkuusi.Itse päätät juotko vai et.
Ap:lle uskova ei voi olla alkoholisti, koska hän on viinan orja, orja ei pysy talossa iäti poika,Jeesus pysyy! Jeesus tuli vapauttamaan ihmisen synnin orjuudesta.Alkoholismin kehittymiseen vaikuttaa monimutkainen yhdistelmä erilaisia tekijöitä. Ei ole yhtä syytä, miksi joku tulee alkoholistiksi, vaan kyse on useiden riskitekijöiden yhteisvaikutuksesta.
Biologiset ja geneettiset tekijät:
Perimällä on merkittävä rooli - jos perheessä on alkoholismia, riski on suurempi. Aivokemia ja hormonitoiminta vaikuttavat siihen, miten elimistö reagoi alkoholiin. Joillakin ihmisillä on biologisesti suurempi riski riippuvuuden kehittymiselle.
Psykologiset tekijät:
Mielenterveysongelmat kuten masennus, ahdistus, trauma tai persoonallisuushäiriöt lisäävät riskiä. Alkoholia saatetaan käyttää itsehoidoksi näihin ongelmiin. Myös stressinhallintakyvyn puute tai traumaattiset kokemukset voivat altistaa.
Ympäristötekijät:
Lapsuuden olosuhteet, perhedynamiikka, kaveripiiri ja kulttuuriset asenteet vaikuttavat. Alkoholin helppo saatavuus, sosiaaliset paineet ja elämänkriisit voivat laukaista tai pahentaa ongelmaa.
Käytön aloittamisen ikä:
Mitä nuorempana alkoholin käyttö aloitetaan, sitä suurempi riski riippuvuuden kehittymiselle myöhemmin.
Vähitellen kehittyvä prosessi:
Alkoholismi ei synny yhdessä yössä. Se kehittyy vähitellen, kun aivot tottuvat alkoholiin ja muuttuvat. Alun perin "ratkaisuna" käytetty alkoholi muuttuu itse ongelmaksi.
Tärkeää on ymmärtää, että alkoholismi on sairaus, ei luonteenheikkous tai moraalinen puute. Se voi kehittyä kenelle tahansa riippumatta älykkyydestä, menestyksekkäydestä tai sosiaalisesta asemasta.
- Alkoholistin kuolema
Alkoholisti voi tulla kristityksi Jumalan lapseksi tunnustamalla synnin, eli senkin että: hänen elämäänsä hallitsee riippuvuus, eli tunnustamalla Jumalan edessä olevansa synnin orjana alkoholisti, eli yhden riippuvuutta aiheuttavan synnin ilmenemismuodon alkoholismin hallinassa. Ihminen voi tulla siis Jeesuksen tykö alkoholistina, tunustaen tämän riippuvuuden todeksi elämässään. Hän voi siis tulla Jeesuksen tykö uskossa vaikkapa rukoillen häntä nimelta mainiten, ja kertoa rukouksessa tunnustaen selittelemättä, että: hänen elämäänsa hallitsee "holistinen" eli kokonaisvaltainen riippuvuus aineenseen nimeltä alkoholi. Tämän asian tunnustaminen on lähtökohta tästäkin riippuvuuden hallintavallasta vapautumiseen. Tämän elää hallitsevan riippuvuuden sisäistäminen elää hallitsevaksi oruuuttavaksi synniksi, ja sen tunnustaminen ilman asian selittelyä tai puolustamista tai ymmärtämistä, voi olla uuden alku, eli sen tien alku, jolla Jeesus sielujen paimenena tahtoo kohdata syntisen, ja vaputtaa myös sen vallassa eläneen sekä, tämänkin synnin ilmenemismuodon aiheuttamasta häpeästä, että syyllisyydestä tunnustettuna syntinä hänelle. Jeesus tahtoo myös antaa alkoholistille kokonaan uuden elämän, ja antaa hänellä uuden identiteetin myös lunastettuna Jumalan lapsena, syntien anteeksi saamisen kautta hänen nimessään, ja myös kasteena häneen. Jeesus antaa siis häntä sitovan synnin anteeksi - sen sovituksen kautta, joka on nähtävissä ristiinnaulitussa Kristuksessa, jossa Jeesus on synnistä pois kuolevan ristiinaulittu myös "alkoholistina" siis kuolleena alkoholistina eli myös tästä synnistä osalliseksi synniksi tehtynä, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi syntien anteeksi saamisen kautta meille luovutettavassa uudestisynnyttämisen pesossa.
Mutta siis: ristiinaulitussa Jeesuksessa Kristuksessa voimme siis nähdä uskon kautta, myös alkoholiseen riippuvuuteen sidotun vanhan ihmisemme kuoleeksi ja kertakaikiaan ristiinaulituksi. Joten tämä kuolema on vapahdus sen vanhan ihmisen koko elämästä, kuoleman kautta, joka on jo tapahtunut tosiasia meidän itsemme ulkopuolella, eli ristillä Kristuksessa. Uusi elämä lähteen liikeelle vanhan ihmisen kuoleman totena pitämisestä, ja tätä seuraa kokonaan uusi armamahdettu identiteetti Kristuksessa, Jumalan lapsena, - eikä enää alkoholistina. Tätä tulee elää todeksi siitä lähtien "päivä vain ja hetki kerrallaan" - ja luottaen siihen että hän joka on laupias ja armahtavainen ei omaansa hylkää eikä jätä. - Jeesus on Vapahtaja
Alkoholismin on yksi synnin ilmenemismuodoista ja samalla "vanhalla ihmisellä" eli synnin orjalla voi olla lukuisia riippuvuuksia ja syntejä elämässään, ja usein myös vaikkapa juominen huoraaminen ja väkivaltainen käytös ovat samassa nipussa, synnin hallitseman ihmisen elämässä, ja näistä kaikista riippuvuuksista, - Jeesuksen todellinen kohtaminen ja uudestisynnyttämisen peso, yhdessä Pyhän Hengen uudistuksen kanssa voi vapauttaa ihmisen - vaeltamaan synnistä ja riippuvuuksien orjuuksista vapaina.
Kyllä alkoholisti voi olla uskova siinä kuin pyhäpäivinä hommailevatkin. Ei syntejä erotella niin tarkasti eikä uskovaisuutta.
Onhan alkoholismi kuitenkin lähinnä sairaus, joka on vaikea hoidettava ja parannettava. Sen pitää olla lähtökohta, ei syntisyys. Ja Jeesus sanoo, että "kaikki synnit annetaan ihmiselle anteeksi, mutta ei Pyhän Hengen pilkkaa".- Alkoholisti itsekin
"Jeesuksen todellinen kohtaminen ja uudestisynnyttämisen peso, yhdessä Pyhän Hengen uudistuksen kanssa voi vapauttaa ihmisen - vaeltamaan synnistä ja riippuvuuksien orjuuksista vapaina."
Alkoholismista ei voi koskaan parantua. Juomisen voi lopettaa, mutta alkoholismi jää. - ei voi olla
helsinkijokkeri kirjoitti:
Kyllä alkoholisti voi olla uskova siinä kuin pyhäpäivinä hommailevatkin. Ei syntejä erotella niin tarkasti eikä uskovaisuutta.
Onhan alkoholismi kuitenkin lähinnä sairaus, joka on vaikea hoidettava ja parannettava. Sen pitää olla lähtökohta, ei syntisyys. Ja Jeesus sanoo, että "kaikki synnit annetaan ihmiselle anteeksi, mutta ei Pyhän Hengen pilkkaa"."kaikki synnit annetaan ihmiselle anteeksi, mutta ei Pyhän Hengen pilkkaa".
Täysin totta ! MUTTA... Jos ja kun juomari pyytää syntejään anteeksi, niin miksi Jeesus ei myös vapauttaisi ihmistä niistä kahleista missä hän on ?
Ja juominen on kahle, kuten varastaminen, valehteleminen, pettäminen jne. Mistä juoppo on pelastunut jos edelleen juo ?
http://www.uskoontulo.net/todistus_jari_pulkk.html
- Balttis oikaisee...
Sinä kirjoitat jokeri taas täyttä potaskaa, ja ohi Jumalan sanan, joka julistaa syntien harjoittajista näin:
>> Vai ettekö tiedä, ettivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? ÄLKÄÄ EKSYKÖ. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehitykset (homot), eivät varkaat, ei ahneet, EI JUOMARIT, ei pilkkaajat eivätkä anastajat SAA PERIÄ JUMALAN VALTAKUNTAANo BALLTTIS. Tiedät varmaan, että Paavali ei ole Jeesus. Jeesuksen kanssa paratiisiin meni kuolemaantuomittu varas ristiltä. Paavali olisi sen mahtikäskyllään estänyt? Ja Paavalia esti satana, Jeesusta ei koskaan; kumpaan on luottaminen tiukan paikan tullen?
Jeesus todellakaan ei pannut tullaisia listoja pöytään. "Minäkään en sinua tuomitse. Kaikki synnit annetaan ihmiselle anteeksi". Ja Jeesuksen sanotiin olleen syntisten ystävä kaiken kukkuraksi.- Balttis
helsinkijokkeri kirjoitti:
No BALLTTIS. Tiedät varmaan, että Paavali ei ole Jeesus. Jeesuksen kanssa paratiisiin meni kuolemaantuomittu varas ristiltä. Paavali olisi sen mahtikäskyllään estänyt? Ja Paavalia esti satana, Jeesusta ei koskaan; kumpaan on luottaminen tiukan paikan tullen?
Jeesus todellakaan ei pannut tullaisia listoja pöytään. "Minäkään en sinua tuomitse. Kaikki synnit annetaan ihmiselle anteeksi". Ja Jeesuksen sanotiin olleen syntisten ystävä kaiken kukkuraksi.Jeesus ristilläkin paljasti sen salaisuuden että uskovien sielut kuuluvat paratiisiin, kun hän vastasi uskovan ryövärin pyyntöön muistaa itseään tullessaan valtakuntaansa, joten Jeesus lupasi ja vei kanssa uskovan ryövärin odottamaan kuolleista herättämistään, matkallaan alas Haadekseen eli Seol´iin asti sen "yläpuolella olevaan "Aabrahamin helmaan" eli Jeesus vei itse uskovan ryövärin kansaan sama päivänä kun he kuolivat: tänään olet olevan kanssani "en to paradeiso" - paratisissa - eli välitilassa matkalla taivaaseen.
- ouiklj
Niin, eikä myöskään koirat:
Ilm.22:15: 15. Ulkopuolella ovat koirat ja ... - tarkan täsmällisesti
ouiklj kirjoitti:
Niin, eikä myöskään koirat:
Ilm.22:15: 15. Ulkopuolella ovat koirat ja ...Eivät kuitenkaan kultaiset noutajat, jos ihan tarkkkoja ollaan.
Balttis kirjoitti:
Jeesus ristilläkin paljasti sen salaisuuden että uskovien sielut kuuluvat paratiisiin, kun hän vastasi uskovan ryövärin pyyntöön muistaa itseään tullessaan valtakuntaansa, joten Jeesus lupasi ja vei kanssa uskovan ryövärin odottamaan kuolleista herättämistään, matkallaan alas Haadekseen eli Seol´iin asti sen "yläpuolella olevaan "Aabrahamin helmaan" eli Jeesus vei itse uskovan ryövärin kansaan sama päivänä kun he kuolivat: tänään olet olevan kanssani "en to paradeiso" - paratisissa - eli välitilassa matkalla taivaaseen.
Niinhän se on BALTTIS. Uskominen todella vie taivaaseen. Mutta siitäkin Jeesuksella on erilainen tajukin:
Jos ei auta puutteenalaisia, ei käy katsomassa sairaita ja vankeja, joutuu ianakaikkiseen kärsimykseen. Siihen ei ole armoa edes välitilassa. Tuo ryöväri oli siis varsin hyväntekijä, joka pelasti hänet.- ryövärin armo
helsinkijokkeri kirjoitti:
Niinhän se on BALTTIS. Uskominen todella vie taivaaseen. Mutta siitäkin Jeesuksella on erilainen tajukin:
Jos ei auta puutteenalaisia, ei käy katsomassa sairaita ja vankeja, joutuu ianakaikkiseen kärsimykseen. Siihen ei ole armoa edes välitilassa. Tuo ryöväri oli siis varsin hyväntekijä, joka pelasti hänet." Jos ei auta puutteenalaisia, ei käy katsomassa sairaita ja vankeja, joutuu ianakaikkiseen kärsimykseen. "
Nuo ovat hyviä tekoja, mutta eivät itsessään pelasta.
" Siihen ei ole armoa edes välitilassa. Tuo ryöväri oli siis varsin hyväntekijä, joka pelasti hänet. "
Missä ryöväri ehti tekemään hyviä tekoja ?
Kun vasta ristillä olessaan pyysi päästä paratiisiin ? Hänellä oli USKO, että Jeesus voi hänet pelastaa ja antaa hänen syntinsä anteeksi. - paras ystävä
ouiklj kirjoitti:
Niin, eikä myöskään koirat:
Ilm.22:15: 15. Ulkopuolella ovat koirat ja ...Miksi juutalaiset vihasivat koiria ?
- Balttis muistuttaa..
Kristittyjen on pidettävä huoli, tervaan Kristuksen opin mukaisesti: "ettei hiedän syndämiään rasita päihtymys ja JUOPPOUS, ja elatuksen murheet: Luuk.21:34.
- mitä varmempi, sen..
Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
Tuon lauseen perusteella lentää loputkin tekohurskaat helvataan. - Balttis jokerille
Jokeri ylläolevat sanat ovat Jeesuksen sanoja ja hän, ei tehdo että uskovien sydämiä rasittaisi juoppous, ja lisäksi Paavalissa puhui Kristuksen Henki, ja hän oli Jeesuksen valittu ase kantamaan Jeesuksen nimeä, ja tahtoa pakanain eteen, sillä ei Paavali enää elänyt koska oli ristiinaulittu, ja Kristus eli hänessä: ja Jumala ilmaisi Poikakansa Paavalissa, kuten kirjoitettu on.
Balttis jokerille kirjoitti:
Jokeri ylläolevat sanat ovat Jeesuksen sanoja ja hän, ei tehdo että uskovien sydämiä rasittaisi juoppous, ja lisäksi Paavalissa puhui Kristuksen Henki, ja hän oli Jeesuksen valittu ase kantamaan Jeesuksen nimeä, ja tahtoa pakanain eteen, sillä ei Paavali enää elänyt koska oli ristiinaulittu, ja Kristus eli hänessä: ja Jumala ilmaisi Poikakansa Paavalissa, kuten kirjoitettu on.
BALTTIS. Onhan ne Jeesuksen sanoja, mutta ei kai nyt ole tarkoitus jättää esimerkiksi perhe, jos elatuksen murheet vaivaavat ajatuksia?
Paavalissa ei puhunut mikään Kristuksen Henki, sen verran omaa linjaa Paavali vetää. Miksi Jeesus olisi ollut sitä mieltä, että aviomiesten ei enää saanut elää kuin heillä olisi vaimot? Ei kovin uskottavaa.
Ja kuka tahansa meistäkin voi sanoa, että juoppous on kauhistus, jos on sellaista vähänkään nähnyt. Ei siis tarvitse olla Jeesuksen hengessä oleva Paavali.
- Korj.
Terveen Kristuksen opin mukaisesti, - näin.
- Helou
Tietysti voi olla ja on.
Hei nimimerkki miten on?,
jokainen ihminen on syntinen ihminen. Mutta vaikka me olemme syntisiä ihmisiä, niin silti Jumala lahjoittaa meille Kristuksen kautta armon. Me saamme siis uskoa olevamme Jumalan rakkaita lapsia, jotka saavat armon ja pelastuksen. Vastaus siis kysymykseesi on, että kyllä, alkoholisti voi olla uskova kristitty.
Kuitenkaan ihmisellä ei saa olla muita jumalia. Usein alkoholistin elämässä alkoholista tulee jumala, joka ohjaa valintoja, tekoja ja koko elämää. Tässä on siis ristiriitä. Ihminen ei voi palvella kahta jumalaa yhtä aikaa, vaan hänen pitää valita toinen.
Uskon, että jos ihminen kokee Jumalan kutsuvan ja vastaa kutsuun, niin Jumala antaa kyllä voimaa kuolla pois synnistä. Siis voimaa voittaa alkoholismi ja taistella sitä vastaan. Mutta ihmisen pitää itse haluta sitä, parantumista ja raitistumista. Ja varmasti se on pitkä tie, mutta vasta sen tien päässä pystyy nauttimaan elämästä kristittynä, Jumalan lunastamana täytenä ihmisenä.
-KaisaK, pappi- 12+1
Tuota olen aina ihmetellyt kun sanotaan että ihmisillä voi olla esimerkiksi raha jumalana, tai tässä tapauksessa alkoholi. Jumalahan käsitetään uskonnoissa luojana. Ei alkoholi tai raha mikään luoja ole, vaan ensinmainittu on nautintojuoma ja jälkimmäinen vaihdon väline.
- käsittämätöntä papil
" että kyllä, alkoholisti voi olla uskova kristitty."
Kaisa ole hiljaa, kun et ymmärrä mitä puhut.
Ensimmäinen Pietarin kirje 4 luku
3 Aivan riittämiin te menneenä aikana elitte niin kuin pakanat tahtovat,
ryvitte irstaudessa ja himoissa, juoppoudessa, mässäilyissä ja juomingeissa ja palvelitte .
4 Nyt he kummeksuvat sitä, että te ette enää riennä heidän kanssaan samaan riettauden virtaan, ja syytävät herjauksiaan.
5 Mutta he joutuvat tekemään tilin hänelle, joka on valmiina tuomitsemaan elävät ja kuolleet.
- Kysymyksiä KaisaK
Onko sinulla KaisaK omakohtaista kokemusta tällaisesta taistelusta syntiä vastaan, ja miten sinusta kuollut taistelee, vaikkapa sitä alkoholismia vastaan?
Kirjoitit että Jumala antaisi voimaan kuolleelle taistella alkoholismia vastaan ja voittaa alkoholismin. Niinkö sinä olet voittanut KaisaK synnin voiman elämässäsi, vai vieläkö itse kovasti taistelet sitä vastaan kuolleenakin synteihisi? Voitko täsmentää sitä mitä tämä kuolleen taistelu merkitsee? Onko niin että, kuollut rimpuilee ja kamppailee vielä kuoltuaankin ikääkuin jonkinlaisena zombina, ja taistelee syntiä vastaan vai miten sinä siitä vapauduit niin että olet kykenevä asiassa muitakin neuvomaan ja vapauteen ohjaamaan? - Viinaa huiviin vaan
Itse asiassa ei ole ihme, että uskovissa on niin paljon alkoholisteja. Raamattuhan kannustaa ryyppäämään:
Jer. 25:27-28 "Sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Juokaa ja juopukaa, oksentakaa ja kaatukaa, älkääkä enää nousko .. Mutta jos he eivät tahdo ottaa maljaa sinun kädestäsi ja juoda, niin sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot: Teidän täytyy juoda." - Balttis valistaa...
Kaisan ei ole pakko juoda kuin korkeintaan viran puolesta sakastissa, silloin jo on tullut taijottua liikaa ehtoolliselle Jeesuksen verta, niin että se ylijäämäveri on vedettävä viran puolesta huiviin, tai jos ei pysty kaadettava hartaassa hiprakassa loput kirkon kivijalkaan tai sitten jopa kirkkomaahan, joka näin ottaa vastaa myös hartaana Jeesuksen ylijäämäverta.
- Balttis KaisaK:lle
KaisaK:lle vielä kysymys: herättääkö Jumala voimia antaen, kerran jo kuolleen alkoholistin henkiin, ja kannustaa häntä itse voittamaan viinapirun jotta hän voi alkoholismin voitettuaan elää siitä vapaana, vai mitä tämä mainitsemasi kuolevalle voimien antaminen merkitsee käytönnössä?
Eikö se merkisekään sitä että, tästäkin synnistä poiskuollut, on sitä kertakaikkiaan eikä enää kerran totaalisesti kuoleena voi herätä enää ryyppäämään, tai edes sitä viinapirua kampittamaan - vaan lähtökohtana voittoelämään onkin se, että asukas ruumiissa on vaihtunut, ja uusi luomus on sijaan tullut, ja vanha juoppo on haudattu, - ja tämän perustalta uusi luomus uskovassa isännöi tämän tietäen ja totena pitäen, ei edes enää "entisenä alkoholistina", vaan alkoholistin sijaan syntyneenä uutena ihmisenä ja Jumalan lapsena - myös tähän Jumalan lapsen identiteettiin samaistuen kaikessa.
Ei siis enää Jussi, Matti, Kaisa, tai Irja "alkoholisti"; vaan uusi luomus Jumalan lapsi, - Hengestä ja vedestä uudestisyntyneenä. Ja katso se mikä on vanhaan on KADONNUT, 2 Kor.5:17; ja jopa niin ettei sen vanhan ihmisen muistoakaan kerran kuolleena kunnioteta tai vaalita edes lihassa, kuvitellen sen olevan haamu nimeltään "Vanha Aatami"- - Balttis vielä
Suomeksi sanottuna edellinen: Jos se vanha juoppo joka ihmisessä ennen uudestisynnyttämisen pesoa ja Pyhän Hengen uudistusta, on todella kuollut kuten sana vakuuttaa: Room.6:6; ja kehoittaa totena pitämään jae 11:sta, niin se jolle viina maittoi on poissa, ja yksinkertaisesti sen uudistuksen ja vapautuksen jälkeen uudelle luomukselle joka on vanhan sijaan tullut, viina ei enää kunnolla maista, - ei putoo eli hissi on rikki. Edes lihassa olevat muistot vanhasta ihmisestä, eivät kykene herättämään vanhaa juoppoa henkiin, niin että uudestisyntyneestä kristitystä voisi tulla rapajuoppa sika, joka palaisi takaisin oksennuksilleen. Vain uudestisyntymätön pinnalta pesastu sika palaa takaisin rapakkoon joka on sen ominta ja rakkainta elinympäristöä. Mieti sitä.
- Balttis elämästä:
Tunnen avioparin joka solmi avioliiton, jonka toinen osapuoli oli erittäin hurjan taustan omannut henkilö, ja joka oli kuitenkin tullut uskoon, ja siis myös siten uudestisyntynyt Hengestä ylhäältä, eikä siis enää vain vanhan Aatamin kuvana alhaalta väkivaltaisena kriminaalina, joka oli kuollut kasteessa Kristukseen: Room.6:3,4.
Lihassa tällä ihmiselle, kuten meillä kaikille on tuo muisto vanhasta ihmisestä joka on Jumalan toimesta ristiinaulittu Kristuksessa: Room.6:6. - mutta tämä tosiasian tietäminen ei ollut vielä tullut todksi tälle vastakääntyneelle, joten hän riitojen yhteydessä tapaili käsiinsä jopa keittiöveitsiä, avioliiton alkuaikojen myrskyisinä päivinä - kertoi toinen parin osapuoli minulle huolestuneena.
Aina kun kävin kylässä heidän luonaan totesin että: "vanha ihminen on kuollut, vai mitä?" Ja sain kuulla että on, ja tämä toinen veitsiäkin "vanhan muistona" tapaillut osapuoli oli ryhtynyt jopa lukemaan kirjaa jossa kerrottiin vanhan ihmisen kuolemasta, jonka toteta pitäminen on niitä uudenelämän lähtökohtia jotka jokaisen voittoelämään identifiotuvan kristityn tulisi lukea, ja ennenmuuta uskossa vastaanottaen todeksi oivaltaa. Lohdutin huolestunutta jo pidempään uskossa ollutta osapuolta ja totesin kyllä se vanha ihminen on kuollut, älä pelkää ei sinulle mitään pahempaa voi tapahtua, kuin että korkeintaan kuolet jos näin ei ole.
Joidenkin vuosien jälkeen katsoin TV ohjelmaa ja näin ohjelmassa, tämän toisen avioliiton vakaantumattomamman osapuolen enkä ollut usko silmiäni, kun näin miten uusi luomus oli ottanut muodon tuossa ihmisessä, joka tosiaankin oli sitä mitä Jumalan sana lupaa eli uusi luomus, joka oli todellakin sisäistänyt käytännön elämäänsä myöten sen teossa ja totuudessa että: vahna ihminen on todellakin kuollut, ja se on uuden elämän edellytys sille mitä Raamattu kehoittaa meitä katsomaan: KATSO VANHA ON KADONNUT JA UUSI ON SIJAAN TODELLAKIN TULLUT: 2 Kor.5:14-17. - Balttis täydentää...
Hån teki TV:ohjelmassa muita palvellen töitä pienellä palkalla maksaakseen pois ne velatkin, jota kerran jo Kristuksessa ristiinaulittu, hänen vanha ihmisensä oli tehnyt vielä eläessään, ennen kuin se havaittiin kertakaikkiaan ja lopullisesti kuolleeksi: Room.6:6; Gal.3:19,20. Tähän pystyi vain todellinen uusi luomus Kristuksessa, ja Hänen yhdeydessään.
- Balttis uudesta:
Sen seurakunnan pastorin asiat olivat huonommin kuin tämä pienen opin alkeita imeneen karitsan vohalan. Kun erään kastetilaisuuden jäkeen sanoin seurakunnan pastorille, että: "Taas toteutui vanhan ihmisen kuolema, kasteen hautaan viemisenä" pastorihan riemastui uskonsanoistani kovasti ja vastasi minulle: "Kuule et kai sinä väitä että vanha ihminen on kuollut, - ei se kuule kuole ennenkuin on kolmemetriä multaa naamanpäällä". Johon minä vastasin: No Raamattu kumminkin sanoo Room.6:6:ssa, että MEIDÄN VANHA IHMISEMME ON RISTIINAULITTU KRISTUKSESSA." Johon pastori totesi varmaan itsekään tajuamatta mitä suustaan päästi: "No Raamattu se sanoo kaikenlaista."
Totesinkin tämänjälkeen että myös vapaiden suuntien keskuudessa, ei vain nimikristillistettyjen kirkkojen keskuudessa, seurakuntia voi mainiosti jopa johtaa uskonnollinen vanha ihminen sieluja paimentaen, - harjoittamaan uskontoja, ilman uudestisynnyttämisen todellista voimaa, eli Kristuksen ylösnousemusvoiman osallisuutta: Ef.1:17-23 - ilman sen voiman tuntemista edes omassa elämässään.
- Kristitty45
Jeesus teki väkevää viiniä Kaanan häissä kun viini oli loppunut. Lisäksi moralistit (fariseukset) sanoivat Jeesuksen olleen syömäri ja viinan juoja. Varhaisissa seurakunnissa juopottelu oli saanut sellaiset mittasuhteet että Herran ehtoollisellakin toiset olivat juovuksissa ja siksi mainitaan myös etteivät juomarit peri Jumalan valtakuntaa. Nykyisin tiedämme että pitkälle viety juopottelu johtaa riippuvuuteen alkoholista ja on sairaus jota on hoidettava. Riippuvuus on toisilla kehittynyt niin pitkälle etteivät he enää pysty tahtomaankaan raitistumista. Tuomitseminen ei ole se tie jolla alkoholisteja autetaan. Itse en käytä alkoholia koskaan mutta en tuomitse niitä jotka käyttävät. Viihdyn paremmin selvänä. Huumeet eivät kuulu minun elämääni.
- Balttis 45:lle
Ei se tuttuni Toni Helsingistä, joka joi kiivammin kuin körtti-Paavo ryyppy- ja saarnareissuillaan, ottanut tavuakaan vastaan terveen opin mukaisista parannuksen velvoitteista, kun saadakseen itse lisää soppaa, myi pahasti psyykesairasta vaimoaan huorana Wasiksella. Hän suorastaan kirosi kaikki hyvät teot lainalaisuutena ja omavanhurskauden syntinä ennenkuin kuoli evankeelisen vapautensa synnyttämiin turmeluksen seurauksieen - tulematta koskaa uskossaan terveeksi. Hän koki kaikki elämäntappaansa arvostelevat sanat tuomitsemisena, ja saatanan kiusaavina ääninä - vähän niinkuin monien eksyneiden idoli Ukko-Paavokin teki.
- Korj. Balt.
turmeluksen seurauksiiin..
- Balttis vielä vähän
Tai oletaanko esimerkiksi "Hullu-Harri"(lempinimi), joka vuosikymmenestä toiseen seilasi Kakolan ja vapauden välissä, juoden Marinolia, ja laulaen Jeesuksesta Vapahtajanaan. Näinkö Poika todella vapauttaa synninorjia, - uudeen elämään: Joh.8:34-36; - elämään turtana ja turvonneena kuin sammakko soitimella, jollaisena tämäkin absolyytli freemanne minuakin vastaan tuli joku aika sitten Itä-Keskuksessa?
Heitä ei tarvise enää tuomita, sillä se lihan vapaus jossa heidän vanha ihmisensä kemuilee ja viettää ikuista joulua on jo sen tehnyt. - Balttis Pojasta
Vanhat AA ukot väittää että joidenkin ihmisen kohtalo on se että heidän juomaämprissään on pohjassa reikä, josta he itse lopulta putoavat läpi. Tähän en välttämättä usko, mutta sen tiedän että: Kenet Jumalan Poika tekee vapaaksi, hän tulee todellisesti vapaaksi - myös synnin turmelevista vaikutuksista elämässään.
- realismia
Balttis Pojasta
Tiedän monta jotka ovat raitistuttuaan jossakin uskonlahkossa ovat jälleen alkaneet ryypätä ja vieläkin enemmän. Ei ole ollut pysyvää tämä "Jumalan Pojan" vapaaksi tekeminen. - opkwopok
höpsistä keikkaa. synnin palkka on kuolema. me ihmiset olemme koko elämämme synnin vallassa. Ja se syntimme johtaa meidät kuolemaan.
Jos olet siinä tilassa että et huomaa omaa syntisyyttäsi et ole Jeesuksen ystävä. Jeesus on nimittäin syntisten ystävä ei synnittömien. - Ans kattoo kuin käy
opkwopok kirjoitti:
höpsistä keikkaa. synnin palkka on kuolema. me ihmiset olemme koko elämämme synnin vallassa. Ja se syntimme johtaa meidät kuolemaan.
Jos olet siinä tilassa että et huomaa omaa syntisyyttäsi et ole Jeesuksen ystävä. Jeesus on nimittäin syntisten ystävä ei synnittömien.Miksi Jeesus sanoi ihmisten kuolevan syntihinsä, - ellei Hän olisi ottanut pois maailman syntiä, ja kantanut sitä ruumiissaan ristiinaulittavaksi, jotta me synnistä pois kuolleina eläisimme vanhurskaudelle, - emmekä suinkaan synnille kuten sinä ja luterilaiset pappeja myöten tekevät? 1 Piet.2:24.
- Kristitty45
Vastaukseni aloittajan kysymykseen voiko alkoholisti olla uskova kristitty on: VOI. Uskovan kristityn ei tarvitse olla terve eikä synnitön ollakseen uskova kristitty.
- Balttis kirkkovisio
Kieltämättä on paljon "Hurskaista sikoja", jotka väittävät teogoiassaan että, armo kuuluu sikolätteihinkin, ja nimeomaan syntistenpyhien yhteisöille erotuksetta ja ketään tuomitsematta tai avioimatta, hyväksyvät keikki syntiset keskuuteensa, niin että: juopot pedofiilit ja huumeiden sekakäyttäjätkin voivat istua ja kuluttaa samoja penkekkejä korkeakirkollisten kanssa, jotka ovatkin ilmoittaneet myös mm. "vesipöhöisten veljien ja sisarten" lähimmäistemme olevan oleellinen osa niitä nimikristtyjen yhteisöjä, jotka muodostavat gloBaalin ekumeenisen maailmankirkon.
Tykka till vaan!
- Balttis
Siitä voimme oppia sen etteivät ainakaan uskonlahkot vapauta ketään vaan nimeomaan henkilökohtainen elämä Vapatajan yhteydessä, - siis Ihmeellisen neuvonantajan johdossa: 1 Piet.2:24.
Nykyään seurakunnilta puuttuu uskon vahvistaminen, eli uuden identiteetin mukainen lähtökohta kaikille uskoon tulleille joka on erotuksetta: "Vanhan Ihmisen kuoleman totenapitäminen": Room.6:6,11; , ja uuden tulo sen sijaan: 2 Kor.5:14-17; koska eivät nekään "lihassa viisaat", jotka on asettu uskotopäissään pantu vastuuseen seurakuntien opetuksesta, itse ole käyneet läpi välttämättä todellista: "uudestisynnyttämisen pesoa, ja Pyhän Hengen syntyttämää Hengen uudistusta": Tiit.3:4-7, sillä niin pahasti on protestanttisuuskin hapatettu, että se asettaa uudestisyntymättämän "fiksun lihan", jopa johtamaan sekalaisia seurakuntia. Ääriesimerkki tällaisesta on se että: fiksu liha" pantiin käätämään Raamattukin uudestaan vuoden 1992 kirkkoa palvelevaksi käännöksi, ja tämä selvästi ilman Jumalan Henkeä, mikä on havaittavissa lopputulksesta, eli lahkokäännöksen sisällöstä, vain kirkon asemaan korostavan tilaustyönä, jonka copy right oikeudetkin siksi kuuluvat kirkon keskusrahastolle eikä suinkaan enää Jumalalle. - Balttis juhlistaa
Aito äärettömällä armolla ja rajattomalla rakkaudella marmoroitu luterilainen juhlasika, ei vaadi muuta kuin että: saa viettää julaa joka päivä rauhassa hotkien kaikkea mahdollista makeaa mahantäydeltä ja erotuksetta, kunnes koittaa sen elämän huippukohta - jolloin se saa paikan juutalaisen Jeesuksen syntymäpäivään juhlistavan kuninkaallisen joulpöydän sankarina sinappihuntu yllään, ja joskus jopa vielä omana suussaan. Voi mieten on kritillistä, ja miten meillä kaikilla on niin mukavaa, kun vielä laulamme sian kunniaksi sen joulun eittämättömän pravuurin: (syntisiä:) "porsaita oomme kaikki, siiinä ja miinä, siinä ja miiinä.
- Balttis tarkentaa...
Kun ihminen tajuaa että synninorja on ristiinaulittu, uusi elämä Kristuksen yhteydessä voi alkaa, ja juuri tätä opettaa meille nimeomaan, usein vaikeaksikin koettu Roomalaiskirjeen kuudes, ja kahdeksaskin luku.
Avain näiden aarteista täynnä olevien tekstien siunausten osallisuuteen on sanan totena pitäminen ja uskossa vastaan ottaminen, ja sen miltä miestä näyttää ja miltä meistä tuntuu itsessämme se on: lihasamme on siirtäminen sivuun sen tieltä mitä Jumala on tehnyt meidän hyväksemme KRISTUKSESSA JEESUKSESSA, VAPAUTTAAKSEEN MEIDÄT SYNNIN ORJUUDESTA, JOTTA PÄÄSISIMME HENGESSÄ VASTAANOTTAEN HÄNEN SANANSA ELÄMÄYHTEYEEN HÄNEN KANSAAN, JOKA ON KUOLLUT JA YLÖSNOUSSUT KUOLLEISTA ILMAN SYNTIÄ - HUOMAA MEIDÄN SYNTEJÄMME JOTKA RISTIINAULITTII KRISUKSESSA - EI MEISSÄ.- ex-juomari
Balttis
Lopeta toi kauhea jeesustelusi. Jos jatkat tätä tyyliä päädyt sinne sikolättiisi kyllä hyvin pian.
Viinan juojalle sanon että vain sinä voit lopettaa juomisen, ei jumala eikä muutkaan. Lopeta heti! - Lähteekö lapasesta
ex-juomari kirjoitti:
Balttis
Lopeta toi kauhea jeesustelusi. Jos jatkat tätä tyyliä päädyt sinne sikolättiisi kyllä hyvin pian.
Viinan juojalle sanon että vain sinä voit lopettaa juomisen, ei jumala eikä muutkaan. Lopeta heti!Itse kuulut riskiryhmään edeleen.
ex-juomari kirjoitti:
Balttis
Lopeta toi kauhea jeesustelusi. Jos jatkat tätä tyyliä päädyt sinne sikolättiisi kyllä hyvin pian.
Viinan juojalle sanon että vain sinä voit lopettaa juomisen, ei jumala eikä muutkaan. Lopeta heti!ex-juomari. Olet järkevä. Minäkin olen selvinnyt juomisesta omalla tahdolla. Jos omaa tahtoa ei ole, ei mikään jeesuskaan auta.
- Tällekin on tilausta
Sinulle joka luotat omiin voimiisi ja kykyihisi Balltiksen tekstit voivat jäädä Jeesusteluksi, mutta hänhän osoitti kuinka ihminen voi saada Jumalalta lahjaksi voimann vapautua ja uuden arvokkaan identiteetin Jumalan lapsena.
- puupääruks
Tai sitten Jumala sanoo kuten Paavalille: jotenkin näin: "voimasi kirkastuu heikkoudessasi". Kun Paavali rukoili että Herra vapauttaisi hänet selässään olevasta piikistä.
- jpopop
Kyllä voi yhtä lailla kuin esimerkiksi murhaaja tai lesbo.
- Mietis sitä ihmettä
Niin tai jopa pappi.
- opkokp
vaikka olisit ojan pohjassa mato suussa ja sanoisi uskovansa Jeesukseen, niin uskon.
Sanoisin tähän: älä kiellä Herraa Jumalaasi, äläkä kiroa häntä kuten Jobin vaimo kehotti Jobia tekemään. Purnaa vaan ja rukoile, mutta älä kiellä Herraasi.
Tervetuloa vaan kaikki syntiset Herran huoneeseen. Herramme Jeesus Kristus on syntisten ystävä.
- Totta maar
Mato on luterilaisten oma brändi eli mato matkamies maan on varattu heille, eikä juoppojen suuhun, tosin ihan ojanpohjia myöten ryömittäessä synninyössä, nämä kaksi voivat toki yhdistyä ennen hautaamistakin.
- Nukahti jo
Voiko alkoholisti olla uskova kristitty.
Ei pysty enää yhden pullollisen jälkeen. - poispotkittu
Kyllä voi. Alkoholismia pidetään sairautena. Siis olen alkoholisti, join hurjasti, olin alkoholista riippuvainen - tarvitsin sitä.
Parisenkymmentä vuotta sitten tulin uskoon, olen siis kristitty uskova alkoholisti.
Tiedän, että jos otan kaljan niin ratkean, mutta uskoni avulla ja sen kautta pysyn raittiina.
Uskova alkoholisti oli kirkossa pahe, minut savustettiin ulos srk:sta, ilmeisesti olin liian hyvä esimerkki uskon vaikutuksesta ihmiseen. Tein vapaaehtoistyötä juuri alkoholistein hyväksi - jopa palkittiin siitä. Maineeni ja kunniani, saavutukset alkoholistien keskuudessa ylitti virkamiesten teot ja puheet ja näin minusta tuli paha - sopimaton ja suvaitsematon ja hankala
Mutta alkoholisten tukena voin olla yhä - uskovana alkolistina - tosin raittiina - Nukahti jo
poispotkittu
Vitsit vitsinä. Esimerkillistä asiaa puhuit. - Balttis potkitulle
Hieno homma jos olet pysynyt raittiina päivän kerrallaan, mutta; kristityn idensiteetti hengen mukaan, ei ole suinkaan "poispotkittu alkoholisti", vaan rakastettu Jumalan lapsi, - ja tähän eivät AA-kerhot ketään johdata, vaan jättävät ihmiset identiteetiltään kiinni yhteen syntiriippuvuuden muotoon eli holistiseen tapaan käyttää alkoholia, - joka voi olla toki "vika lihassa", - mutta jonka mukaan todellista Jumalan lapselle kuuluvaan LUNASTUKSEEN PERUTUVAA perintöosaa ja oikeutta ei voi terveesti uskossa omistaa, LUE: Room.5:1-5; joten ojentaudu myös sen mukaisesti mihin Jumala tahtoo omansa identifiotuvan, sanansa mukaisesti - äläkä tunne itseäsi tai muita enää vain lihan mukaan.
- Hetkinen,,
Eikö se ole enemmän syntiä, kun terve ihminen sortuu juopottelemaan vaikkapa pikkujouluissa, kuin se että alkoholisti tissuttelee pitkin päivää ettei tulisi erittäin huono olo? Eikä edes ole pelkästä huonosta olosta kyse, vaan alkoholistille voi olla vaarallistakin yhtäkkiä siirtyä tipattomalle ilman ammattilaisten ohjausta ja seurantaa.
Sekin vielä, että alkoholistit eivät edes pääse hoitoon, hoitopaikkoja on tässä maassa aivan liian vähän. Minäkin olin vuosikaudet houkutellut alkoholistiystävääni menemään lääkärille, kun ajattelin että tietysti lääkäri ohjaa hoitoon. Kissanviikset kuitenkaan mitään ohjannut, masennuslääkettä olisi saattanut määrätä mutta siihen apu jäi.- Alkoholisti itsekin
Alkoholistin juomista ei oikeastaan voi edes verrata terveen ihmisen juopotteluun. Alkoholisti ruokkii addiktiotaan. Hänelle känni on normitila ja selvin päin aina ahdistaa. Juominen on ainoa keino tuntea itsensä "normaaliksi"! Terve ihminen voi juoda pikkujouluissa ja olla sitten selvin päin niin pitkään kuin haluaa. Jos alkoholisti juo pikkujouluissa, hän saattaa juoda viikon tai pari putkeen, välillä tissutellen, välillä kaatokänniin asti.
Puhuin yleisellä tasolla, vaikka lähinnä kai kuvaan omaa juomistani. Meitäkin on monenlaisia. Yhteistä lienee se, että alkoholin kautta saa (aluksi) aivan valtavan hyvänolontunteen, jonka jälkeen ei enää ole mahdollista lopettaa juomista. Muisti menee juodessa ja laskuhumala vältetään juomalla lisää.
- siskontyttö.
Myös juova alkoholisti voi olla kristitty. Enoni oli sellainen ja kuoli sellaisena, ja alkoholistinakin oli lämminsydäminen ihminen. Alkoholismi on sairaus, eikä Jumala paranna meidän kaikkia sairauksia, ei myöskään ketään kerta toisensa jälkeen loputtomasti. Jokainen meistä lopulta kuolee johonkin yksi sydänsairauteen, toinen syöpään ja kolmas päihteisiin.
Silti kehotan jokaista kamppailemaan kohtuudella terveyden puolesta, mutta en Taivaan, vaan tämän elämän, oman itsen ja läheisten vuoksi. Silti terveydestäkään ei pidä tehdä epäjumalaa itselleen varsinkaan niin, että alkaa arvioimaan kanssaihmisiä heidän terveytensä perusteella. - helppo ohje
Jotta voit olla uskova alkoholisti sinun on lopetettava juominen aivan kuten homokaan ei voi olla aidosti uskossa jos homostelee.
Voikos murhaaja olla aidosti uskossa jos murhailee?
- helppo ohje 2
Ei tietenkään. Myöskään kaltaisesi pelkkää vihaa ja katkeruutta täynnä oleva ihminen ei ole oikeasti uskossa.
- joko tuli selväksi?
Jep, tuostahan se asia ymmärtävälle selviää ja lisäksi vielä Raamatun todistus aiheesta, 1. Kor 6:9-10
"Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
Kun kyseisellä tavalla elävät eivät kerran peri iankaikkista Jumalan valtakuntaa, niin eiväthän he siten ole uskoviakaan, sillä eihän Jumala uskovia työnnä ikuiseen vaivaan, ymmärtäkää nyt tämä!
Minusta on aina kovin vaarallista keskittyä pohtimaan muiden sielun tilaa, kun meidän kaikkien pitäisi pitää huolta ensisijaisesti itsestämme. Minä uskon, että alkoholisti voi olla aidosti uskova, kuten tässä on moneen kertaan todettukin. Alkoholismi on sairaus, joka voi kehittyä pitkänkin ajan kuluessa. Alkoholisti ei myöskään pysty lopettamaan juomista niin vain päättämällä, yhtä vähän kuin syömishäiriöinen ("mässäilijä") pystyy lopettamaan ylensyömisen niin vain päättämällä. Jumala voi tässä auttaa.
Meidän tulisi kilvoitella uskossa. Jumala voi käyttää heikointakin meistä ja toimia vaikka alkoholistin kautta, vaikka meidän tulisi tavoitella hengen hedelmiä. Paavali kirjoittaa: "Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki." (Room 7:22-23)
Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven ja niin kuin te tuomitsette, niin teidät tuomitaan. Alkoholimismi on kamala asia ja aiheuttaa paljon pahaa ympärillään ja siitä kärsivässä ihmisessä. Jokaisen, joka käyttää alkoholia, on tärkeä tarkkailla omia tapojaan ja huolehtia siitä ettei lähde ns. mopo käsistä. Syyllistäminen ei myöskään auta, vaan apu ja tuki, ymmärrys ja rakkaus.
Sinikka-pappiSINIKALLE: - Sinä vääristelet Jumalan sanaa, väittämällä Roomalaiskirjeen seitsemännen luvun perusteella vaikka tässä luvussa Paavali kertoo mitä hän oli itsessään viheliäisessä lihassaan ennenkun oli löytänyt viheliäisenä lain alaisena ihmisenä avukseen VAPAHTAJANSA, JA SIKSI HÄN TOTETAAKIN TUOSSA VIHELIÄISESSÄ TILASSAAN: KUKA VAPAHTAA MINUT TÄSTÄ KUOLEMAN RUUMIISTÄ? Seuraavan luvun alussa hän jo itse vastaan siihen kysymykseen, ja opetta jo mitä on elää "lihan valllasta vapautuneena" - uutena luomuksena ja Jumalan lapsena Hengen hallintavallan alla, - vaeltaen vanhurskaasti.
Jos sinä SINIKKA JÄÄT KÄSITYKSINESI vain synnin orjaksi, toteuttamaan synnin ja jäsentesi lakia sinä jäät ja kuolet synteihisi - todellista VAPAHTAJAASI KOHTAAMATTA KOSKAAN, sillä silloin sinä et myöskään käsitä että: Jeesus on tullut tekemään tyhjäksi per-keleen teot, vapauttaaksen sinutkin synnin orjuudesta - jotta pääsisit vapahdettuna Hengen uudessa olotilassa - Jumalan lasten kirkkauden vapauteen, ja elämään vapahdettuna Jumalan lapsena. Room.6-luku opettaa juuri sitä opin muotoa joka mahdollistaa tämän todeksi elämisen, eli elämisen jo synnistä pois kuolleena - pyhityselämää johon olemme Kristuksessa kutsututkin: Room.6:22. NE JOTKA LIHAN VALLASSA OVAT ILMEN KRISTUKSEN HENKEÄ, EIVÄT VOI OLLA HÄNELLE OTOLLISIA, OPETTAA Room.8-luku.Sinähän luterilaisena pappina ei harjoita tietenkään Kristuksen terveen opin mukaista kurinpitoa tai seuraa sen mukaista opetusta, velvoitteena siitä ettei uskovan tule antaan uudestisyntyneenä ihmisenä, enää jäseniään vääryyden aseiksi synnille, tai minkään riippuvuuden antaa enää hallita, muka "lihan heikkouden tähden elämää" -kuten mm. lestadiolaiset salaripin vaalijat perustelevat esiitulleita pedofiilitapauksia.
Sovellatko sinä SINIKKA EDELLÄMAINITTUJA NÄKEMYKSIÄSI KÄYTÖNNÖN ELÄMÄSSÄ MYÖS MURHAAJIIN JA PEDOFIILEIIHIN, - niissä syntistenpyhien yhtiesöissä joissa sinua pidetään jopa pappina, - ja jumalan palvelijana?
Ja taas pyrähdät SINIKKA - kysymyksiä kohdatessasi paikalta kuin päätön kana lentoon, - ties mihin suuntaa vertajakelemaan synninharjoittajille.
Jee, me ollaan jostain samaa mieltä! Jeesus on vapauttanut meidät synnin orjuudesta, aamen!
Me ymmärretään Roomalaiskirje ja erityisesti tämä syntiasia eri tavalla. Minä uskon, että ihminen ei maallisen elämänsä aikana synnittömäksi tule, sinua se ajatus jostain syystä viiltää ja loukkaa hirmuisesti. Molemmat kuitenkin uskomme Jeesuksen meidät pelastavan, joten taivaassa tavataan!
Sinikka-pappi- Balttis ei kirj.
SINIKALLE: - Minua ei "viillä eikä luokkaa" sinun Vapahtajan tuoman ilosanomasi kiisto, vaan se että väität, omien näkemystesi perusteella, ohi Jumalan sanan että, kaikki uskovatkin ovat sinun kaltaisiasi loputtoman syntisiä luterilaisia, vaikka Raamattu puhu aivan päivastaista nimenomaan vaikkapa Room.6-luvussa - ja kiistatta.
SINIKALLE: - Meitä ei suinkaan yhdistä usko samaan Jeesukseen, ja nimi Jeesus sen latinalaisena nimimuotona on aika tyhjä ilmaisu siitä mihin uskotaan, eli Jeesuksen aito sisältömerkityksen omaavaan hepreankielisen nimen merkitykseen: "Jeshua" joka löytyy mm. kuten Neh.8:17:sta ilmaistuna nimen nimimuodossa Jeshua, joka merkitsee suomennettuna: "Vapahtaja, tai Pelastaja", ja pidemmässä nimimuodossaan Jehoshua = JHWH Pelastus.
ELI kun suullasi tununustat, sydämessäsi uskomatta sitä todeksi, että: Jumlaan Poika on VAPAHTAJAsi joka on vapahtanut meidät kaikki uskovat synnin orjuudesta, tehden meidät todellakin siitä vapaiksi: JA KERTAKAIKKIAAN SYNNIISTÄ POIS KUOLEINA UUSINA LUOMUKSINA, - HENGELLÄÄN HERÄTTÄNYT MEIDÄT ELÄMÄÄ UUTTA ELÄMÄÄN JO NYT, - HERÄTTYNÄ IKÄÄNKUIN KUOLLEISTA, - JO NYT ISÄN KIRKKUDEN KAUTTA , KUTEN HÄNKIN ON JO KUOLLEISTA HERÄTTY ILMAN SYNTIÄ: Room.6:1-4.
Jos et omista uskossa tätä: jäät kiinni synteihisi eli identifioidut lihassi vallassa loputtoman syntiseksi, vastoin Jumalan sanan kehoitusta vaeltaa Hengen mukaan näin uudistuen myös mielesi hengeltä, - kuten kirjoitettu on "lihan mieli on kuolema, mutta Hengen meili on elämä ja rauha" eli ojentaudu siis otettuasi syntisenä kasteen Kristukseen näin:
Ja teen poikkeuksen siteeeraten tässä asiassa varsin hyvin käännettyä Room.6:10,11:sta jakeita:
>> Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkiaan kuoli eroon synnistä. Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle. Ajatelkaa tekin samoin itsestänne, ETTÄ OLETTE KUOLLEET POIS SYNNISTÄ JA ELÄTTE JUMLALLE...> joka, "itse kantoi syntimme" ruumiissaan ristinpuuhun, että SYNNIT POISOTETTUINA, ELÄISIMME OIKEAMIELISYYDELLE, JA HÄNEN HAAVAINSA KAUTTA (olemme) PARANNETUT. (Jumalan ei koskaan tarjoile armoaan sioille, ja sikolättäeihin, ja siksi jopa tuhlaajapojankin piti palata takaisen Isän kotiin siköläteistä, taistelemasta synnin palkohedelmistä sikojen kanssa, jotta hän sai nautti armantavan Isänsä edessä, kuin kuolleista herätettynä poikana, - Isän kodin aareista ja huolenpidosta - ja mitäs armoa siinä on jos koira palaan oksennukselleen, - vai miten on SINIKKA?
- Baltasar ei kirj.
SINIKKA: Lisäksi en sinuna jakelisi niitä taivaspaikkoja maan päällä, vaikka oletkin olevinasi pappi - et ole mikään Jumalan sijainen silti - vai luuletko olevasi sitäkin.
- Balttis SINIKALLE
SINIKKA: etkö sinä kykene kommentoimaan sanallakaan Roomalaiskirjeen sisältöä?
- Balttis SINIKALLE
SINIKKA sääli sinua, että et pysty todelliseen ja vuorovaikutteiseen keskusteluun JUMALAN SANAN PERUSTALTTA VAIKKA Room.6 -8-luvuista, vaan tyydyn vain "spämmäämään" näkemyksiäsi jumlallisina julistuksina, papinkaavussa leipääsi ansaiten.
- mene itseesi
Joo mäkin säälin sua. Tollanen läpimätä vihan ja katkeruuden syövyttämä juoppo, huudat vain mielisairasta huutoasi täällä päivästä toiseen eikä kuitenkaan mitään parannusta kohdallasi tapahdu.
No joo ei ollut kivasti sanottu mutta jonkun pitää joskus totuuskin sanoa vaikkei se mukava juttu olekkaan.
- Selvää pasckaa
Kaikki jotka pyrkivät elämään jumalisesti joutuvat vainottaviksi ja senhän todistaa taas tämäkin asiaton vuodatus.
- lisejerererer
alkoholisti voi olla uskova kristitty.
juodessaan hän tekee syntiä ja tietää sen,
hän on pahan vallassa.
Jos hän uskoo ja rukoilee jumalalta apua
että hän pääsee viinan kirouksesta eroon.
jumala parantaa sairauksista ja auttaa
kärsivää.
raitistuttuaan hän voi olla myös uskova,
tällöin hän todennäköisesti on uudesti syntynyt
uskossaan saadessaan raittiuden.
alkoholisti on siis jumalalle ihan yhtä
tärkeä kuin kaikki muutkin.- joona81
Ei alkoholin juominen ole syntiä sen enempää kuin ruuan syöminen. Synniksi alkoholin käyttö muuttuu jos se on "juopottelua" eli ylittää selvästi kohtuuden rajat.
Jotain rajoja voi myös etsiä siitä, onko juomisesta lähimmäisille haittaa tai jos se on haitallista terveydelle.
Lähtökohta on, että kaikki on syntiä mikä erottaa meidät Jumalasta. Siinä mitassa kuinka alkoholi erottaa meitä Jumalasta se on syntiä.
Koska kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä, sitä on myös moni maailman mielestä "hyvä asia". Jos jonkin kunniallisen työn tekeminen estää meitä "riittävästi" rukoilemasta ja käymästä jumalanpalveluksissa, se on syntiä. Ehkä se on silloin enemmän nimenomaan ahneuden syntiä tai mitä lajia hyvänsä, lopputulos on sama.
Se ei kuitenkaan riitä tuomitsemaan alkoholi synniksi, jos alkoholin juominen ärsyttää. Jos se estää rukoilemasta, käymästä jumalanpalveluksissa, se on syntiä. Jos se tekee sinusta vaikkapa jollain tavalla pahan, se on syntiä.
Ei Jumala ole niinkään siitä kiinnostunut kuinka me paastoamme tai muuten itseämme kuritamme. Jumala on nimenomaan ja ennen kaikkea kiinnostunut siitä kuinka me muita kohtelemme. joona81 kirjoitti:
Ei alkoholin juominen ole syntiä sen enempää kuin ruuan syöminen. Synniksi alkoholin käyttö muuttuu jos se on "juopottelua" eli ylittää selvästi kohtuuden rajat.
Jotain rajoja voi myös etsiä siitä, onko juomisesta lähimmäisille haittaa tai jos se on haitallista terveydelle.
Lähtökohta on, että kaikki on syntiä mikä erottaa meidät Jumalasta. Siinä mitassa kuinka alkoholi erottaa meitä Jumalasta se on syntiä.
Koska kaikki mikä erottaa meidät Jumalasta on syntiä, sitä on myös moni maailman mielestä "hyvä asia". Jos jonkin kunniallisen työn tekeminen estää meitä "riittävästi" rukoilemasta ja käymästä jumalanpalveluksissa, se on syntiä. Ehkä se on silloin enemmän nimenomaan ahneuden syntiä tai mitä lajia hyvänsä, lopputulos on sama.
Se ei kuitenkaan riitä tuomitsemaan alkoholi synniksi, jos alkoholin juominen ärsyttää. Jos se estää rukoilemasta, käymästä jumalanpalveluksissa, se on syntiä. Jos se tekee sinusta vaikkapa jollain tavalla pahan, se on syntiä.
Ei Jumala ole niinkään siitä kiinnostunut kuinka me paastoamme tai muuten itseämme kuritamme. Jumala on nimenomaan ja ennen kaikkea kiinnostunut siitä kuinka me muita kohtelemme.Tuo oli hyvä kuvaus siitä, mikä on syntiä ja mikä ei.
Mitään ei ole kielletty mutta kaikki ei meille ole hyväksi. Niinpä jokaisen on otettava vastuuta siitä, mikä meille itse kullekin voi koitua liiallisuudeksi.
- Baltasar ei kirj.
joona81 nimimerkin takaa kirjoitti pappi antikristuksen hengessä, osoittaakseen ikäänkuin jumlallisen kaikkitietävänä mistä alkoholin liikakäytössä on kysymys, varsinkin kun se on niin hallitsevaa "holismia" ettei juoppo kykene enää käymään niissä kirkkojen ja niiden antikristillisten papistojen järjestämissä TURHISSA itsevalituissa jumalanpalveluksissa: Kol.2:16-23; Hebr.10:11.
Kun ihmistä kehoitetaan vaeltamaan tämänkin pahan maailmanajan keskellä jossa elämme, "kutsumuksensa arvon mukaisesti":Ef.4:1; - merkitsee tuo kutsumuksen arvo todellakin sitä että, uskovan tulee vaeltaa ikäänkuin jo kuolleista herätettynä, Isän kirkkauden kautta - niinkuin Jeesus Kristuskin on kuolleista herätetty - elämään ilman syntiä, ja sen hallintavaltaa uudessa elämässä aivan uuden identiteetin kasvaessa alati Pyhän Hengen kirkastaman Kristuksen tuntemisen mukaisuuteen, sekä sisälllisen ihmisen näin vahvistuessa Luojansa kuvuuteen, että ulkonaisen ihmisen vaeltaessa sen mukaisesti.
Usein "Vanhan ja kuolettamatton Ihmisen", - tapoihin identifiotuminen saattaa estää esim. harhaoppisena "körttiläisyytenä", tämän kuvuuden toteutumista, vaikka ihminen olisikin läpikäynyt aidon "uudestisynnyttämisen peson", kasteen haudan kautta, ja noussut jo uuteen sitä seuraavaan elämään, jos vastarannalla odottaa kasteen haudasta noustaessa joukko erilaisia identiteettihäiriösiä lahkolaisia, jotka eivät osaa lainkaan tukea kasteen tärkeän sisältömerkityksen opettamista, - lähtäköhtana uuteen elämään, jo synnille kuolleena ja sen todeksi elämistä myös lihan alistamisena Hengen hallintavaltaan, - niin että kuuliaisuus "jäsenten laille" päättyy: Room.6:1-13.
Juoppouden hallisema saarnamies ei ole mikään kutsumuksensa arvon mukaisesti valtava ihailtava asia, antaessaan tilaa elämässään Jumalan armoa väärinkäyttäen, - lihanvapaudelle ryypätä viinaa - vaikka se toki varmasti rohkaisee petollisesti, kuten Ukko Paavonkin elämä monia, jopa moninaisessa lihavapaudessa valetamaan, - muka muita syvemmin sisäistetyn armo verukkeena, - armon kääntämieen jopa irstaudeksi. Tällaista saa aikaan nimeomaan runsaasti väärä luterilainen armokäsitys, joka tekee jopa oikeamilestä veltamisesta ns. "omavanhurskauden" syntiä, vaikka tällaista käsitettä ei voida koko Raamatusta edes osoittaakaan. Ihminen on joko "oikeamielinen" tai sitten ei, ja mitään hämäriä välimuotoja ei se Jumalan sana joka uudestisynnyttää ihmisen elävään toivoon ei tunne: 1 Piet.1:1-5.- juuso8111
Lars Levi Lestadius kirjoitti eräässä kirjassaan, että hänellä itsellään oli tapana aina iltaisin ottaa muutama alkoholiryyppy, joka paikassa, kodissaan ja saarnamatkoilla.
Joku Lars Levin matkalaisista huomasi asian ja huomautti siitä hänelle. Lars Levi kirjoitti lopettaneensa sen jälkeen tavan.
Hmm. ettei olisi vaan laittanut verhoja paremmin kiinni.
Läntisen kirkon merkittävin kirkkoisä Aurelius Augustinus kertoi "Tunnustuksissaan", että hän on hyvin päässyt eroon monenlaisista synneistä kuten haureuden synnistä, mutta siitä hän ei ole eroon päässyt, että aina iltaisin ottaa muutaman lasillisen viiniä. (saattoi mennä aina välillä jokin kannullinenkin).
Luterilaisuuden isä Martti Luther piti saksalaisesta oluesta. Hän joi sitä ihan salaamatta päivittäin. Ei kuitenkaan ylenmäärin kapakoissa, vaan maltillisesti.
Tähän asiaan sopii erittäin hyvin kultaisen keskitien sääntö. Se ei tosin sovi juopoille, heille sopii vain absolutismi.
Edellinen kirjoittaja solvaa muita kirjoittajia kuten minua. Tähän sopi hyvin Lutherin kommentti paholaisen tavoista: hän on varsinainen syyttäjä ja murheen henki. Jumala tuo sitten ilon esimerkiksi joskus sen kaljapullolisenkin voimin.
- Esikuva Juoppopaavo
Luterilaisuus on tunnettua sen lahkojohtajien juoppoudesta eikä siis mitään uutta, ja Paavo Ruotsalainenkin tyynnyteli omatuntoaan viinalla soudellen rajattomalla armonmerellä, parannusta tekemättä vaikka jalat jo helvetissä palo, niin synnistä hän ei ollut valmis luopumaan vaan nautti sen iloista kuten juopottelusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun433054Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5081897Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171870Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si751561- 171474
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431358- 251300
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901289UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1031084Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1001071