Apua tai neuvoja kiitos...

Tryingsohard

Tänään oli lapsen asioista palaveri, jossa tukiperhe sanoi etteivät voi enää ottaa poikaa, kuin vain viikonlopuksi.Aiemmin siis yksi viikko kuukaudessa. Se viikko kun lapseni oli heillä, sain rentoutua vähän enemmän, ja pystyin aikaisemmin menemään nukkumaankin. Käyn kyllä töissä, olen täysin yksinhuoltaja, koska lapseni isää ei kiinnosta lapsi. Meidän paikkakunnalla ei ole paljoa tukiperheitä, tuo mikä on/oli asui tampereella. Asia jossa tarvitsen neuvoja on tämä: voiko isoveljeni toimia tilapäis huoltajana lapselleni? Ja mitä se vaatii? Onko se edes mahdollista? Kiitos jo etukäteen, ja asiallisia kysymyksiä/vastauksia..

10

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelyä

      Tuo viikonloppu kuukaudessa on ihan normaali,viikko kuukaudessa tuntuu todella paljolta. Mikset voi veljeltäsis vain kysyä, voiko hän silloin tällöin ottaa lapsesi viikonlopuksi tai arkena luokseen, että saisit levähtää?

    • sijaisvanh.

      Hei!
      Mietin samaa kun edellinen, eli jos saisit lapsesi tukiperheeseen sen viikonlopun kuukaudessa ja ehkä välillä lisäpäiviä ja vaikka veljesi voisi ottaa lapsesi aina silloin tällöin (vaikka viikonlopuksi tai viikolla)

      Varmasti löytyisi niitäkin tukiperheitä jotka lapsen voisivat ottaa pidemmäksi aikaa kun yksi viikonloppu kuukaudessa, mutta jos lapsi viihtyy nykyisessä tukiperheessä niin tuskin sitä kannattaa vaihtaa.

      Saisitko sinä jostain apua jaksamiseen? Voisitko vähentää vähän töitä tai hakea muuten apua omalle jaksamille? (vai onko lapsi esim. erityislapsi että sen takia voimat uupuvat)

    • täpä

      Miksi tarvitset mitään tuki perhettä?

      Itse ole yh-äiti 17 vuotiaaalle.
      Isää ei ole koskaan kiinnostanut meidän olemassa olomme.

      Enkä ole saanut mitään apu joukkoja, koskaan jaksamiseen.
      Omilla on tultu ja tullaan pärjäämään, joskus huonommin joskus paremmin.

      Sen olen oppinut, että elämä on kovaa, koitti mitä koitti.Sisulla, sillä jaksaa, kunhan vain yrittää.

    • sijaisena äidille.

      No joskus ei vaan jaksa, jokaiselle niitä voimavaroja ei ole suotu yhtä paljon. Ja siihen on (tai pitäisi olla) oikeus jokaisen saada apuja, ennen kun on liian myöhäistä!!

    • juurikin näin

      Samalla tavalla kun ihmistä ei olla "luotu" pysymään pystyssä yhdellä jalalla, niin perhettä ei olla "luotu" pysymään toiminta kuntoisena yhdellä aikuisella.
      Siksi kasvatuskumppanuus/-apu on erittäin tärkeää yh-äideille ja isille, vähättälemättä heidän perheolosuhteitaan.

      • Äiti, ei sijainen.

        Iät ja ajat naiset ovat jälkikasvunsa yksin kasvattaneet ja hoitaneet, miten asia nyt olisi yhtäkkiä siitä mihinkään muuttunut. Ainoa muutos on siinä, että nyt on totuttu tukeen joka suunnalta, joten sitä osataan vaatia lisää ja lisää, ja sitten ihmetellään kun ei enää annetakaan, tukitoimet katsotaan riittämättömiksi ja lapsi huostaan. Laittomaksi väitetään huostaanottoa - " minähän vain vaadin sitä mikä minulle kuuluu!" Jep. Ja sitten ihmetellään, miksi sossut ei huomaa näitä Eerikoita ja Kirkkonummen 2-vuotiaita ajoissa? Koska heidän aikansa menee näihin itkijänaisiin, joilla kaikki on aina päin per*että ja kaikki on aina muiden vika ja yhteiskunnan pitää auttaa ja liiba laaba. Laiton huostaanotto? Jep jep. Muiden pitää kyllä elättää teidän lapset mutta lapsen pitäisi kuitenkin olla teidän luona, jotta voitte vaatia lisää sossujen tukea ja huomiota itsellenne näiltä oikeasti huomiota kaipaavilta Eerikoilta? Huomionkipeää porukkaa, sanon minä.


      • Mitä itse olet
        Äiti, ei sijainen. kirjoitti:

        Iät ja ajat naiset ovat jälkikasvunsa yksin kasvattaneet ja hoitaneet, miten asia nyt olisi yhtäkkiä siitä mihinkään muuttunut. Ainoa muutos on siinä, että nyt on totuttu tukeen joka suunnalta, joten sitä osataan vaatia lisää ja lisää, ja sitten ihmetellään kun ei enää annetakaan, tukitoimet katsotaan riittämättömiksi ja lapsi huostaan. Laittomaksi väitetään huostaanottoa - " minähän vain vaadin sitä mikä minulle kuuluu!" Jep. Ja sitten ihmetellään, miksi sossut ei huomaa näitä Eerikoita ja Kirkkonummen 2-vuotiaita ajoissa? Koska heidän aikansa menee näihin itkijänaisiin, joilla kaikki on aina päin per*että ja kaikki on aina muiden vika ja yhteiskunnan pitää auttaa ja liiba laaba. Laiton huostaanotto? Jep jep. Muiden pitää kyllä elättää teidän lapset mutta lapsen pitäisi kuitenkin olla teidän luona, jotta voitte vaatia lisää sossujen tukea ja huomiota itsellenne näiltä oikeasti huomiota kaipaavilta Eerikoilta? Huomionkipeää porukkaa, sanon minä.

        Eerikan lähipiiriin kuului kylläkin lastensuojelun ammattilaisia useampiakin.

        Iät ja ajat kunnissa on ollut kotisisaria kulkemassa lapsiperheestä toiseen auttamassa perheitä kokonaisvaltaisesti, myös tarttumalla tiskirättiin. Se apua saanut itsekäs äitipolvi vei muassaan kotisisaret kodinhoitajiksi passuuttamaan taas itseään. Monetkin maksavat veroa ensimmäistä kertaa eläkkeistään. Työeläkettä ei ole kerrytetty vaan nautitaan kansaneläkettä ja mahdollisesti leskeneläkettä. Kauhea narina toisilla, että yhteiskunnan pitäisi vielä maksaa siitäkin omaishoidontukea, kun asuu itse valitsemansa puolison kanssa ja tämä vanhentunut. Pitäisi päästä tansseihin ja huvituksiin.


      • Äiti, ei sijainen.
        Mitä itse olet kirjoitti:

        Eerikan lähipiiriin kuului kylläkin lastensuojelun ammattilaisia useampiakin.

        Iät ja ajat kunnissa on ollut kotisisaria kulkemassa lapsiperheestä toiseen auttamassa perheitä kokonaisvaltaisesti, myös tarttumalla tiskirättiin. Se apua saanut itsekäs äitipolvi vei muassaan kotisisaret kodinhoitajiksi passuuttamaan taas itseään. Monetkin maksavat veroa ensimmäistä kertaa eläkkeistään. Työeläkettä ei ole kerrytetty vaan nautitaan kansaneläkettä ja mahdollisesti leskeneläkettä. Kauhea narina toisilla, että yhteiskunnan pitäisi vielä maksaa siitäkin omaishoidontukea, kun asuu itse valitsemansa puolison kanssa ja tämä vanhentunut. Pitäisi päästä tansseihin ja huvituksiin.

        Ja Eerikan tapauksesta sen verran, että lähipiiri on aina sokea omilleen, mutta keiden paapomiseen kului niiden sosiaalitätien aika ja voimavarat, joiden vastuualueella Eerika eli?

        Kotisisaria on varmasti ollut, mutta näitä masentuneita tuen ja avun perään itkeneitäkin on ollut vähemmän, kun ihmiset ovat tottuneet elättämään itsensä ja perheensä työllään - eipä minunkaan isomummoni, leskeksi jäänyt kuuden lapsen yksinhuoltaja jäänyt kotiin itkemää, vaan etsi töitä ja elätti perheensä. Ainoa apu oli naapuriapu. Köyhäinapua eivät saaneet, koska hän oli töissä. Ja pyykkärin palkalla hän juuri ja juuri sai rahat riittämään ruokaan ja asuntoon. Enkä koskaan kuullut hänen valittavan, koska hän oli tehnyt sen mitä täytyi. Hänen kotonaan ei kotisisaria näkynyt, eikä hän olisi heitä sietänytkään nurkissaan, edes äitini ei saanut hänen luonaan siivota hänen viimeisinä vuosinaan kotona. Itse teki kaiken loppuun asti. Turha kai mainitakaan, että hän koki masennuksen muotisairautena - helppona keinona jäädä kotiin makaamaan, kun töissä ei ole kivaa ja rahaa saa sairaanakin. Masennus on sairaus, mutta on masennusta ja "masennusta". Jälkimmäistä sairastaville ei häneltä sympatiaa herunut. Ei heru minultakaan. On liian helppoa jäädä sohvan nurkkaan itkemään ja antaa asioiden mennä yhä enemmän päin persettä, vaikka useimmiten asiat olisi korjattavissa aika helposti, kunhan ensin vain tarttuu toimeen ja tekee jotain.


    • Äiti, ei sijainen.

      Olen kolmen lapsen 32-vuotias yksinhuoltaja, en sen kummempaa. Yhteiskunnan tuilla minäkin vielä kuusi vuotta sitten, nyt uudelleenkouluttautunut ja työelämässä jälleen. Kolmen alle kouluikäisen vähän päälle kaksikymppisenä yksinhuoltajana ei todellakaan juhlittu, mutta omapa oli valintani hankkia kolme lasta alle kaksvitosena.Ei olisi tullut mieleenkään kinuta mitään lisäapuja tai tukia noiden perusjuttujen päälle. Eikä minulla ole sen enempää siskoja kuin veljiäkään auttamaan. En minäkään mikään superäiti ole, ja välillä villakoirat kertyvät kasoiksi nurkkiin ja tiskit altaaseen, mutta ei ole kertaakaan tullut mieleen mennä itkemään sossusta apua tiskien tiskaamiseen tai pölyjen pyyhkimiseen. Ja varsinkaan ei ole tullut mieleenkään, että luopuisin rakkaistani viikoksi jotta saisin "omaa aikaa"? Minulle oma aika on sitä, että töistä tultuani pääsen kokkailemaan muruilleni ruokaa,heittämään koneellisen vaatteita koneeseen ja sen jälkeen lösähtämään tenavat kainalossa sohvalle töllöttämään leffaa, vaikka illan tiskit jäisivätkin seuraavalle päivälle. Saatan toki pestä ne tenavien nukahdettuakin, jos jaksan. Sitten on vielä tunnin verran aikaa olla ihan yksin, lukea tai katsoa televisiota. Aamulla herään viideltä, teen lapsille aamupalaa, setvin seuraavan pyykkikoneellisen valmiiksi iltaa varten ja katson tenavien reput valmiiksi. Muksut hereille kuudelta. Aamupala ja vaatteet niskaan. Kaksi pienempää saatan, isompi menee jo omia menojaan kouluun. Töihin kahdeksaksi. Ja sama jälleen illalla. Ei siis mitään rakettitiedettä. Eikä vaadi mitään superkykyjä.

      • Kunniankruunulle

        Olet siis elänyt ja elättänyt lapsesi yhteiskunnan tuilla. Nuo mitä kerrot tekemisistäsi, niin useta joutuu tekemään paljon enemmän. Että et ole sanomaan muista yhtään mitään. Isomummuusi vetoaminen varmaan saa mummusi kääntymään haudassaan sinun helpon elämäsi vuoksi. Noin helpolla kun sinä pääset, ei monikaan äiti pääse. En itsekään. Etkö viitsi tehdä lastesi kanssa muuta kuin leffaa töllöttää. Ajan puutetta sinulla ei ainakaan tunnu olevan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe