mikrotia

rusinakorva

Minulla on oikean puoleinen mikrotia, ja sen vuoksi kuuloni on alentunut ja oikea korva on pieni ja korvakäytävä puuttuu. En ole koskaan törmännyt kohtalontovereihin. Tiedättekö ketään?

31

8237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eeku

      kuulovammaisten lasten vanhempienliitolla on vertaisperhelistaa missä perheitä ympäri suomea joilla mikrotia lapsia. netissä klvl hakusanalla löytynee yhdistys. meillä poika jonka kumpikin korva ummessa ja korvalehti puuttuu. yksipuoleinen mikrotia on aika yleinen, sitä ei vain huomaa. tunnen itsekkin yhden jolta puuttuu toinen korva.

    • Rompe

      Minulla on mikrotia-korva vasemmassa korvassa ja kuulolaite oikeassa. Pieni leuka ja rillit...
      Olen nurmijärveltä ja 13 vuotias poika.

      • venlamöö

        Minulla on mikrotia oikeassa korvassa ja siihen on tehty ''tekokorva'' kahdella leikkauksella kylkirustosta. Kasvoni ovat vain todella vähän epäsymmetriset, sen huomaa vain tarkasti katsoen. OIkea puoli on pienempi. Minulla on jonkinlainen purentavika, mutta ei paha. Ei ole korvakäytävää, mutta kuulo ei ole sen kummemmin haitannut. Toinen korva on täysin tavallinen, mutta se on hörökorva ja tykkää paleltua. Olen 13 vuotias tyttö myös Nurmijärveltä.


      • Sama tarina
        venlamöö kirjoitti:

        Minulla on mikrotia oikeassa korvassa ja siihen on tehty ''tekokorva'' kahdella leikkauksella kylkirustosta. Kasvoni ovat vain todella vähän epäsymmetriset, sen huomaa vain tarkasti katsoen. OIkea puoli on pienempi. Minulla on jonkinlainen purentavika, mutta ei paha. Ei ole korvakäytävää, mutta kuulo ei ole sen kummemmin haitannut. Toinen korva on täysin tavallinen, mutta se on hörökorva ja tykkää paleltua. Olen 13 vuotias tyttö myös Nurmijärveltä.

        minullakin on mikrotia oikeassa korvassa :) olen käynyt töölön sairaalassa korvaplastiassa jossa siis korva tehdään kylkirustosta ja näinä päivinä tulee kirje leikkauksen toiseen vaiheeseen. Kuulolaite on vasemmassa korvassa ja oikeassa vähän kuuloa ja korvakäytävä, hieman ahtaampi. Olen itse tyytyväinen leikkaukseen ja suosittelen sitä kaikille! Vaikka kylläkin kipuja vähän on mutta lääkkeet auttavat! Kasvoni ovat hieman epäsymmetriset. Kohtalotoveri olisi tosi kiva juttu! :)
        olen 14-vuotias poika Oulusta.


      • sama tarina
        Sama tarina kirjoitti:

        minullakin on mikrotia oikeassa korvassa :) olen käynyt töölön sairaalassa korvaplastiassa jossa siis korva tehdään kylkirustosta ja näinä päivinä tulee kirje leikkauksen toiseen vaiheeseen. Kuulolaite on vasemmassa korvassa ja oikeassa vähän kuuloa ja korvakäytävä, hieman ahtaampi. Olen itse tyytyväinen leikkaukseen ja suosittelen sitä kaikille! Vaikka kylläkin kipuja vähän on mutta lääkkeet auttavat! Kasvoni ovat hieman epäsymmetriset. Kohtalotoveri olisi tosi kiva juttu! :)
        olen 14-vuotias poika Oulusta.

        ^ ja lisään vielä itse tarinaani, että olen TODELLAKIN kyllästynyt peittelemään epämuodostumaani pitkillä hiuksilla ja odotan todella, että korvaplastiat loppuvat ja jos leikkaus onnistuu erittäin hyvin, leikkaan ensimmäistä kertaa sitten pikkulapsen korva näkyviin :))


    • pikkukorva

      Kuinka yleisiä leikkaukset ovat mikrotian yhteydessä? Leikataanko vain jos on molemminpuolinen mikrotia?

    • heppu

      minullakin "puuttuu" vasemmanpuolinen korvalehti,tai oikeastaan korvalehti on epämuodostunut sekä korvakäytävä on ummessa. Olen ajattellut lähiaikana ottaa selvää korvalehtiproteesista koska olen kyllästynyt peittelemään "vammaa" pitkillä hiuksilla, myös isälläni on samainen vamma elikkä on jotenkin perinnöllistä mutta taas veljelläni on normaalit korvat.Toisen korvakäytävän puuttuminen haittaa minua koska en tunnista helposti mistä suunnasta äänet tulevat esim. puhe ja joudun usein pyytämään ihmisiä toistamaan sanomansa mikä on ärsyttävää. Jos jollakin on kokemuksia korvalehti proteesi leikkauksista taikka muuten vain sama ongelma niin olis mukava kuulla niistäkin.

      • meitä..

        En tiedä tehdäänkö korvaproteeseja Suomessa, mutta Ruotsissa ainakin. Onko sinulle koskaan ehdotettu leikkausta, jolla korvakäytävä aukaistaisiin? Olen kuullut että tähän voidaan ryhtyä, jos kuulo huononee. Minulla on myös hankaluuksia erottaa mistäpäin ääni tulee, eli huono suuntakuulo. Ja hälyisässä ympäristössä muutenkin kuulovaikeuksia. Oik. korvakäytävä puuttuu ja korvalehti on pieni.


      • eetu
        meitä.. kirjoitti:

        En tiedä tehdäänkö korvaproteeseja Suomessa, mutta Ruotsissa ainakin. Onko sinulle koskaan ehdotettu leikkausta, jolla korvakäytävä aukaistaisiin? Olen kuullut että tähän voidaan ryhtyä, jos kuulo huononee. Minulla on myös hankaluuksia erottaa mistäpäin ääni tulee, eli huono suuntakuulo. Ja hälyisässä ympäristössä muutenkin kuulovaikeuksia. Oik. korvakäytävä puuttuu ja korvalehti on pieni.

        Suomessa ne korvat tehdään omasta ihosta, ei enää mitään proteesitouhuja. Jos on vain toisessa korvassa mikrotia saa kyllä tapella asian eteen, sitä ei edes moni paikoin katsota kuulovammaksi.


      • Syntymävika

        Minulla on myös oikea korvalehti jäänyt pieneksi/ei muodostunut kunnolla. Kuulo toimii mutta korvakäytävä ei ole auki. Äänen suunnan hahmottaminen on vaikeaa ja kuulen monesti myös huonosti hälyssä. Automaattisesti sijoitun huoneessa äänenlähteisiin nähden sopivasti jotta kuuleminen olisi helpointa.
        Olen 25-vuotias ja lapsuudessani ei paljoakaan asiasta saanut tietoa. Esimerkiksi sain vasta eilen tietää että vikaa kutsutaan nimellä Mikrotia.
        Pienenä ollessani kuulin että korvalehti voidaan tehdä kylkiluun rustosta jne. mutta silloinen lääkäri antoi sellaisen kuvan ettei korvasta tule kauniin ja oikean näköistä kumminkaan, joten pelästyin ja päätin pitää pienen nykerön ennemmin kuin epäonnistuneen ison korvalehden.
        Nyt leikkaus kiinnostaa ja erityisesti oikeasta ihosta tehty. Proteesi on todennäköisesti kuitenkin erivärinen. Mutta kun luin netistä tietoa leikkauksesta, kaikkialla sanottiin että se olisi pitänyt tehdä jo alle kouluikäisenä :( ?
        Onko tietoa?


      • Minnos
        Syntymävika kirjoitti:

        Minulla on myös oikea korvalehti jäänyt pieneksi/ei muodostunut kunnolla. Kuulo toimii mutta korvakäytävä ei ole auki. Äänen suunnan hahmottaminen on vaikeaa ja kuulen monesti myös huonosti hälyssä. Automaattisesti sijoitun huoneessa äänenlähteisiin nähden sopivasti jotta kuuleminen olisi helpointa.
        Olen 25-vuotias ja lapsuudessani ei paljoakaan asiasta saanut tietoa. Esimerkiksi sain vasta eilen tietää että vikaa kutsutaan nimellä Mikrotia.
        Pienenä ollessani kuulin että korvalehti voidaan tehdä kylkiluun rustosta jne. mutta silloinen lääkäri antoi sellaisen kuvan ettei korvasta tule kauniin ja oikean näköistä kumminkaan, joten pelästyin ja päätin pitää pienen nykerön ennemmin kuin epäonnistuneen ison korvalehden.
        Nyt leikkaus kiinnostaa ja erityisesti oikeasta ihosta tehty. Proteesi on todennäköisesti kuitenkin erivärinen. Mutta kun luin netistä tietoa leikkauksesta, kaikkialla sanottiin että se olisi pitänyt tehdä jo alle kouluikäisenä :( ?
        Onko tietoa?

        Hei!
        Minulla on 13 vuotias poika,jolle juuri tällä hetkellä suunnitellaan korjausleikkauksen tekoa.
        Aiemmin ei tehty sen takia,kun lapsi ja korvat vielä kasvaa.
        Positiivisella mielellä ollaan.
        Poikani saa nyt normaalin oikean korvan johon tehdään myös korvakäytävä.


      • ryttykorva
        Minnos kirjoitti:

        Hei!
        Minulla on 13 vuotias poika,jolle juuri tällä hetkellä suunnitellaan korjausleikkauksen tekoa.
        Aiemmin ei tehty sen takia,kun lapsi ja korvat vielä kasvaa.
        Positiivisella mielellä ollaan.
        Poikani saa nyt normaalin oikean korvan johon tehdään myös korvakäytävä.

        Minulle syntyi 3 kuukautta sitten poikavauva jonka oikea korva on epämuodostunut. Olen saanut kovin ristiriitaista tietoa juuri leikkauksen teosta, varsinkin minkä ikäisenä korvakäytävän voi aukaista. Onko kellään tarkempaa tietoa? Onko joku tietoinen, mitä korvaproteesin leikkausoperaatio mahtaa maksaa? Sitten vielä askarruttaa se, että miten sen saa selville onko korvakäytävää olemassa ollenkaan..


      • täälläkin
        ryttykorva kirjoitti:

        Minulle syntyi 3 kuukautta sitten poikavauva jonka oikea korva on epämuodostunut. Olen saanut kovin ristiriitaista tietoa juuri leikkauksen teosta, varsinkin minkä ikäisenä korvakäytävän voi aukaista. Onko kellään tarkempaa tietoa? Onko joku tietoinen, mitä korvaproteesin leikkausoperaatio mahtaa maksaa? Sitten vielä askarruttaa se, että miten sen saa selville onko korvakäytävää olemassa ollenkaan..

        Meidänkin vauvalla puuttuu oik.korvakäytävä ja korvalehti on pienempi. Meidän tapauksessa korvalääkärin mukaan mitään korvakäytävää avaavaa leikkausta ei kannata alkaa tekemään, koska toinen korva kuitenkin kuulee normaalisti. Myöhemmin voidaan arvioida tarviiko korvalehti korjausta ns.esteettisistä syistä. Lisäksi on kai mahdollista, että oik. korvallakin kuulee jonkin verran, riippuen siitä kuinka hyvin korvan muut rakenteet ovat kehittyneet. Kuulo selviää kuitenkin vasta kun lapsi osaa itse kuulotutkimuksessa kertoa kuulemisesta? Mieleen tuli myös kysymys mikrotiakorvaan liittyen: miten esim. lentokoneessa paineen vaihtelut vaikuttavat korviin, kun korvakäytävä puuttuu?


      • omenaviis
        täälläkin kirjoitti:

        Meidänkin vauvalla puuttuu oik.korvakäytävä ja korvalehti on pienempi. Meidän tapauksessa korvalääkärin mukaan mitään korvakäytävää avaavaa leikkausta ei kannata alkaa tekemään, koska toinen korva kuitenkin kuulee normaalisti. Myöhemmin voidaan arvioida tarviiko korvalehti korjausta ns.esteettisistä syistä. Lisäksi on kai mahdollista, että oik. korvallakin kuulee jonkin verran, riippuen siitä kuinka hyvin korvan muut rakenteet ovat kehittyneet. Kuulo selviää kuitenkin vasta kun lapsi osaa itse kuulotutkimuksessa kertoa kuulemisesta? Mieleen tuli myös kysymys mikrotiakorvaan liittyen: miten esim. lentokoneessa paineen vaihtelut vaikuttavat korviin, kun korvakäytävä puuttuu?

        18-vuotias olen ja korvakäytävän synnynnäinen epämuodostuma. Syntyessä ei ollut korvakäytävää eikä tärykalvoa sekä kuuloluut olivat epämuodostuneet. Ensimmäinen leikkaus oli 7-vuotiaana, milloin rakennettiin tärykalvo ja porattiin käytävä. Neljän leikkauksen jälkeen ei ole kuulossa kovastikaan ollut muutosta. Heikko kuulo on vieläkin. Jospa huominen leikkaus toisi parempaa sitten. Suosittelen kaikille, että harkitsevat leikkauksia. Vaikka lapsi kuulisi toisella korvalla normaalisti, on vaara, että lapsi menettää jossain vaiheessa "ehjän" korvan kuulon. Silloin olisi hyvä olla edes jotakin kuuloa jäljellä..


      • misujosa
        täälläkin kirjoitti:

        Meidänkin vauvalla puuttuu oik.korvakäytävä ja korvalehti on pienempi. Meidän tapauksessa korvalääkärin mukaan mitään korvakäytävää avaavaa leikkausta ei kannata alkaa tekemään, koska toinen korva kuitenkin kuulee normaalisti. Myöhemmin voidaan arvioida tarviiko korvalehti korjausta ns.esteettisistä syistä. Lisäksi on kai mahdollista, että oik. korvallakin kuulee jonkin verran, riippuen siitä kuinka hyvin korvan muut rakenteet ovat kehittyneet. Kuulo selviää kuitenkin vasta kun lapsi osaa itse kuulotutkimuksessa kertoa kuulemisesta? Mieleen tuli myös kysymys mikrotiakorvaan liittyen: miten esim. lentokoneessa paineen vaihtelut vaikuttavat korviin, kun korvakäytävä puuttuu?

        heippa,
        meidän 7-vuotiaalla ekaluokkalaisella pojalla on myös tuo mikrotia.vasen korvalehti pieni ja korvakäytävä puuttuu kokonaan.meille sanottiin nuo samat asiat silloin vauva-ikäisenä leikkauksista yms.1-vuotiaana käytiin korvapolilla näytillä ja seuraavan kerran 4-vuotiaana tyksissä kuulokeskuksessa kuulontutkimuksessa.silloin sanottiin että hyvin pärjätään näin kun toisella korvalla kuulee.ollaankin hyvin pärjätty tähän asti,mutta huono kuulo on aiheuttanut sen että joona on aika arka ja esim.harrastuksiin menemien kynnys on suuri kun hälyssä ei saa sanoista selvää(ja meteliähän näissä poikien touhuissa piisaa).ollaan myös moneen kertaan saatu "taistella" mm.eskarissa kun aikuisilta tuntuu helposti unohtuvan se huono kuulo ja sitten sanotaan ettei tämä osaa tms. nyt kun aloitettiin koulu syksyllä ja lukemaan opettelu kangerteli ja opettaja sanoi että esim. äänteiden kuuntelu on vaikeaa koska joona ei saa niistä selvää.Tilasin sitten itse ajan taas tyksiin ja oltiin viime viikolla tutkimuksissa.tuloksena oli että kuulevan korvan kuulo oli myös heikentynyt ja saadaan siihen nyt kuulolaite ja harkitaan myös sisäkorvaistutetta "pikkukorvaan".ensi keväänä sitten uusi aika jolloin kuulo tutkitaan kuulolaitteen kanssa.lääkärin mukaan sellaisia korvakäytävän avauksia ei nykyään edes tehdä vaan ne on näitä kalloon porattavia istutteita.tänään tuli vielä aika aika korvien tietokonetomografiaan jossa tutkitaan korvan luiden rakenne.
        tuosta lentämisestä sen verran että me ollaan matkusteltu paljon (ensimmäisen kerran 8kk:n ikäisenä) eikä ole ollut ongelmia lentokoneessa.


    • mikrotia täälläkin

      Minuakin kiinnostaa 34-v aikuisena nimenomaan ulkonäköön liittyvä korvalehtiproteesi. Onko kenelläkään tietoa siitä, kuka suomalainen lääkäri / mikä sairaala sellaisia voisi sellaisia tehdä?

      En tiedä, onko tämä täyttä humpuukia, mutta netistä löytyi tällainen kuvakavalkadi, jossa on myös korjattuna tässä ketjussakin mainittuja kylkiluusta tehtyjä viritelmiä:

      http://www.prosthesis.com/ear_base.htm

      Minusta nämä vaikuttavat aidoilta, en jaksa uskoa, että kukaan jaksaisi lähteä näin montaa kuvaa vaivalloisesti manipuloimaan. Eli ilmeisesti omaa ihoa venytetään ja alle laitetaan yllättävän aidon näköinen proteesi?

      • mr83

        Helsingissä HUSUKE tekee plastiikkakirurgiaa mm. korvalehtiin. Käytiin alkuvuodesta tytön kanssa siellä konsultaatiossa, koska hänellä oikeassa korvassa epämuodostuma. Nykytekniikalla paras vaihtoehto on, että otetaan omasta kyljestä rustoa, josta muotoillaan ns. kehikko, joka sitten pujotetaan ihon sisään. Vaihtoehtona myös muovinen, irrotettava korva, jota varten porataan nastat kalloon. Siinä vaan ongelmana nastojen puhtaanapito. Nykyään ei mielellään lähdetä tekemään korvakäytävää, koska siinä on ongelmia mm. sen auki pysymisen kanssa.


    • Emeritus sorvari

      Olen 76 vuotias mies. Minulta puuttui oikea ulkokorva 75 % 14-15 vuotiaana minulle "rakennettiin" jonkinlainen korvalehti. Se oli aika hidasta hommaa. Olin Plastiikkasairaalassa 9 kk. Vuosina 1948-1949.
      Sotaorpona minä sain ilmaisen hoidon korvauksena isäni menetyksestä. Kuulin hyvin vasemmalla korvalla aina vuoteen 2008. Sitten oli MTV:ssä mainos joka auttaa tinnituksen poistamiseen. Tinnitus ei lähtenyt mutta kuulo lähti puoliksi. Tuotteen nimi on Audis Sprey. Älkää vaan ostako.

    • korvalehtiproteesist

      Onko tuoreempia kokemuksia proteesista? Tahtoisin kuulla sekä lapsena että aikuisena tehdyistä proteeseista. Sekä pojallani (1.5v.) että veljelläni (24v.) on mikrotia vasemmassa korvassa.
      Tehdäänkö Suomessa vain Husukessa vai onko yksityispuolella spesialisteja? Oletteko olleet tyytyväisiä lopputulokseen? Onko operaatioissa ollut ongelmia (tulehdukset, uusintaleikkauksen tarve jne.)? Minkälaisin kriteerein on tehty julkisella puolella?

      Kaikenlainen tieto kiinnostaa.

    • "puukorva"

      Olen 34-vuotias nainen, ja minulta puuttui syntyessäni toinen korva kokonaan. Siihen leikattiin HUSUKEssa teini-ikäisenä kolmella leikkauksella melko aidon oloinen korva omasta ihosta ja kylkirustosta. Eivät olleet kovin vaivalloisia leikkauksia. Silloin katsottiin, ettei tuohon korvaan kuuloa millään ilveellä saataisi, vaikka siinä ns. luukuuloa onkin.

      Kasvojen toispuoleisen pienikasvuisuuden vuoksi myös leuat on operoitu lukioikäisenä kahteen kertaan, ja nuo leikkaukset olivat kyllä isompia, enkä niihin välttämättä enää lähtisi, jos tietäisin. Purennan vuoksi pääasiassa leikattiin, mutta omasta mielestäni se ei kovin häävi ole vieläkään.

      Koska toisessakin, siinä "normaalissa" korvassa on keskivaikea kuulonalenema, ja olen siinä tarvinnut kojetta koko ikäni, on alkanut kiinnostaa, voisiko tuolle kuurolle mikrotiakorvalle olla jotain tehtävissä. Tänä syksynä asiaa HUS:ssä kyselin, niin olivat sitä mieltä, ettei mitään ole enää kolmevitosena tehtävissä, kun ei ole esim. Bahaa silloin lapsena laitettu. Jos joku törmää vastakkaisiin tapauksiin, niin olen kiinnostunut kuulemaan!

      Joku kyseli esimerkiksi lentämisestä, ja oma kokemukseni ainakin on se, ettei tuota mitään ongelmia. Päinvastoin, en oikein edes tunnista muiden kuvailemaa tilaa "korvat lukossa". Eli ainakaan minun korvissani tai niiden välissä paineenvaihtelu ei juuri tunnu.

    • Tuleva+Mikrotia=????

      Kyllä niitä kohtalon tovereita paljon näytää Suomessa
      olevan. Oon tällanen 13 v. poika Seinäjoen tuntumasta ja
      vasen korva se syntymästä asti on ollut kuurona ja epämuodostuneena.
      Ei ole tämä korva ikinä hairinnyt mutta murkku iän myötä on alkanut
      jo vaivaamaan ja hiuksia oon kasvatellu sen peittämiseksi.
      Rasittavaa on myös se että joutuu kysymään uudestaan toiselts jos
      ei kuule oikein.
      On vanhempien kanssa ajateltu sitä korvaleikkausta mutta en oo hirveen
      innostunut siitä enkä tiedä että onko se sen arvoista.
      Onko niilä ketkä on hiukan vanhempia ollut ongelmia esim. armeja, omat lapset
      yms. mikrotian takia? Saa nähdä mitä tulevaisuus sanoo.

    • sss9

      Moi kaikille!

      oon 25-vuotias nainen. Mulla oli myös oikean puoleinen mikrotia. eli toisessa korvassa ei korvakäytävää ja korva hyvin epämuodostunut "pieni nypykkä". Kärsin koko lapsuuden korvan takia. peittelin sitä hiuksilla ettei luokkakaverit vaa huomaisi sitä. Mutta tilanne muuttui kun mulle tehtiin töölön sairaalassa uusi korvalehti omasta rustosta, olin tuolloin 20 v. leikkaus oli kaksivaiheinen ja mielestäni iso leikkaus. jouduin viikon olla sairaalassa. Rustoa otettii mun oikean puolen kyljestä. kylki oli tosi kipeä muistaakseni viiko ajan jopa aivastus sattui. ja se uus korva tehtii siis siitä mun omasta rustosta.

      Korvasta tuli tosi siisti ja oikean korvan näköinen. Oon ollu tosi tyytyväinen, enkä enää yhtää häpeä sitä. Nyt voin pitää hiuksia ponnarilla. Töissä oon työkavereille esittäny uutta korvaani niin tosi moni kehunu et uskomatonta mite saatu noin oikean korvan näköinen ja kuulemma niin oikean näköinen.
      suosittelen ottamaan yhteyttä töölön HUSUKE plastiikkakirurgille, hyvää jälkeä saavat aikaan j!! :)

      ja näitä korvia on yllättävän monilla,, ite oon kaupungilla pongannu muutamia.

      (sori vähä sekavasti selitin, mut toivottavasti selvän saatte :) )

      • finally end!!!

        kyllä Jorma Rautio on taitava mies!! :)) Ja vielä niin mukava ihminen! Kirjottelinkin tossa aikasemmin et eka vaihe ohi ja kohta toka vaihe... No seki leikkuas oli, tällä kertaa näin oululaisena oli mahtavaa ku jorma pääsi tänne ouluun leikkamaan!!! Samalla löyty eka kohtalotoveri, jolla oli sama vaiva ja oltiin osastolla samassa huoneesa :)) vähän oli kipuja mut kyllä se on sen arvosta, aivan mahtavaa, mulla on kaks kunnon korvaa!


      • Neiti pippuri
        finally end!!! kirjoitti:

        kyllä Jorma Rautio on taitava mies!! :)) Ja vielä niin mukava ihminen! Kirjottelinkin tossa aikasemmin et eka vaihe ohi ja kohta toka vaihe... No seki leikkuas oli, tällä kertaa näin oululaisena oli mahtavaa ku jorma pääsi tänne ouluun leikkamaan!!! Samalla löyty eka kohtalotoveri, jolla oli sama vaiva ja oltiin osastolla samassa huoneesa :)) vähän oli kipuja mut kyllä se on sen arvosta, aivan mahtavaa, mulla on kaks kunnon korvaa!

        Synnytin kuukausi sitten tyttö vauvan ja tänään korvapolilla saimme nimen hänen tilalleen eli juurikin mikrotia. Vasen korva on normaali, mutta oikea pieni nypykkä. Äitinä tunteet todella ristiriitaiset, joten tärkeää kuulla muiden tarinoita. Edelleen pelottaa ne netissä mainitut mahdolliset liitännäissairaidet/ oireyhtymät, mutta ne selvinnevät myöhemmin...


      • Johannamariah7

        Harvemmin liitännäissairauksia on, ne näkyisivät jo. Omalla pojalla on terveessä korvassa luulolaite.


    • silikonikorva

      Hei!
      Olen 38v nainen, jolla on molemmin puoleinen mikrotia. Itselläni on ollut jo melkein 18v korvaproteesit. Kalloluuhun on kiinnitetty leikkauksella kaksi ruuvia kummankin korvan kohdalle, johon kiinnitetään kisko. Kiskoon kiinnitetään korva klipseillä. Suomessa ei ole kovin montaa korvaproteesien tekijää, mutta muutama kuitenkin. Käytän myös Baha kuulokojetta, joka neppari kiinnityksellä kiinnitetään kalloluussa olevaan ruuviin.

      Aiemmin ainakin oli tapana, että odotetaan lapsen kasvavan 3 vuotiaaksi ennenkuin ruuvit leikataan, koska kalloluun tulee olla vähintään 3mm paksu. Mutta asia on voinut muuttua, mutta ihan vauvoille ei laiteta varmaan vieläkään.
      Ainakin cochlearilla ja varmaan oticonilla on vauvoille kuminauhapannat johon Baha kuulokojeen voi kiinnittää.

      Itse en olut valmis prosessiin, jossa omasta kudoksesta tehdään korvat, koska minulle on leikkauksia tehty jo niin paljon. Ja tuolloin sanottiin, että rustoksi otettu kylkiluu muuttaa ajansaatossa muotoaan ja joudutaan uusinta leikkauksiin. (noin 15v sitten) Ja proteesit saadaan todella aidon näköisiksi, jos vain on osaava tekijä. Nykyään on varmaan jo parannuksia tullut tuohon leikkaus systeemiin ja korvien muodossa pysymiseen.

      Mitä tulee korvakäytävien tekemiseen, se onkin haasteellista saada pysymään ne auki. Kuuloliiton korvalääkäri kertoi, että vaikeinta on saada tehtyyn korvakäytävään ihon alle rasva. Jos rasvakerrosta ei saada ihon ja luun väliin, niin iho ei pysy kunnossa ja luu rupeaa kasvamaan haavaumista kuin tippukiviluolien puikot katossa ja tukkii korvakäytävän. Yhdysvalloissa ilmeisesti jonkinlaisia korvakäytäviä jo avataa. Mutta jos on synnynnäisesti korvakäytävä ummessa, täytyy saada tehtyä myös tärykalvo ja vasara sekä alasin, jotka vahvistavat ääntä 60dB.

      Korvaproteeseissa on kyllä haasteensa, juurikin ruuvien tyvet tahtovat tulehtua nopeasti, jos ei puhdista säännöllisesti. Myöskin ns karstaa muodostuu jota harjataan pehmeällä harjalla pois.

      Mielestäni korvaproteesien tai korvaleikkaukseen perusteeksi riittää silmälasien tarve. Jos ei ole korvia niin hyvin huonosti silmälasit pysyy päässä ja kaikki eivät pysty pitämään piilolaseja, etenkään kuivasilmäiset ja allergiset. Mutta lääkärithän sen päättää.

      Kannattaa tutustua sivuihin
      http://www.kuuloliitto.fi/fin/vertaistoiminta/harvinaiset_vammaryhmat/
      http://www.kuuloavain.fi/luujohtokuulokoje

    • 18-vuotias

      Moro! Olen 18-vuotias mies. Onkohan mahdollista vielä muotoilla korvaa uudestaan jos multa otettiin 6-7 vuotiaana kyljestä rustoa ja muotoiltiin korva. Oli siis vissiin aiemmin vain pieni nypykkä tms toisen korvan tilalla. Olen nyt 18 vuotias ja häiritsee aika paljon tämä korva, koska ei ole lähellekään samanmuotoinen kuin toinen, "normaali", korva, ja ei viiti pitää lyhyitä hiuksiakaan.

    • nipsula

      Minulla on nyt 8kk vanha poika, jolla on vasemman puoleinen mikrotia ja korvakäytävän artesia, eli puutos. Korvalääkäri täällä Jyväskylässä sanoi, että Suomessa kaikki tällaiset lapset leikataan nykyään keskitetysti HUSUKESSA, jossa on kaksi lääkäriä, joilla on takanaan yli 100 korvakorjausleikkausta. Suomessa ei kuulema korvakäytäviä avata, mutta Amerikassa kylläkin avataan, jos lapsi saa jonkinlaisella asteikkolla enemmän kuin 5 pistettä 10 mahdollisesta. Amerikassa on käytössä myös tuon kylkirustoleikkauksen rinnalla MEDPHOR menetelmä, joka on joidenkin mielestä vielä parempi tapa rakentaa uusi korva kuin rustomenetelmä. Poikani oikean korvan kuulo vaikuttaa hyvältä tai hän reagoi hyvin/normaalisti ääniin, tunnistaa ääneni jo kaukaa tai jopa kuiskaukset, joten en osaa olla kovin huolissani hänen vuokseen vielä. Yksi-vuotiaana sitten tutkitaan ensimmäisen kerran kallopohjasta miten hyvin hän korvillaan todellisuudessa kuulee. Hän saa myös kokeeksi käyttöön BAHAN, jonka pitäsi vaikuttaa suuntakuuloon myönteisesti. Korvalääkäristäni ymmärsin, että tämä on ihan standardi käytäntö, ja että leikkaukseenkin pääsee vanhempan, jos lapsi itse sitä haluaa. Luulisi, että leikanneella lääkärillä on vastuu rakentamastaan rustokorvasta ja, jos se on epämuodostunut niin sitä voisi korjata myöhemminkin?!

    • Johannamariah7

      Nyt 19 vuotiaalla pojallani on toispuoleinen mikrotia. Toisessa korvassa käyttää kuulolaitetta.

    • Mikrotianainen

      Minä olen kohta 52- vuotias nainen. Minulla on mikrotia oikeassa korvassa. Korvan ulkonäkö on täysin normaali mutta korvalehti on vaan pieni (kooltaan ehkä 8-vuotiaan?). Kasvoissani en ole huomannut toispuoleisuutta tai erityisen pientä leukaa.
      Puhevika (lievä s-vika) minulla on edelleen mutta se on osa persoonaani ja olen hyvin pärjännyt myös asiakaspalvelutyössä.
      En kuule oikealla korvalla juurikaan korvakäytävän ahtauden vuoksi ja nyt vanhetessa onkin tullut aiheelliseksi tehdä jotakin. Koska luuloni on heikentynyt vasemmasta korvasta iän myötä. Olen menossa korvaleikkaukseen, se mitä kuulon parantamiseksi voidaan tehdä selviää ehkä vasta leikkauksessa lopullisesti.
      Lohdutuksena heille joilla on pieni lapsi voin kertoa että minulla lapsuus oli aivan normaali. Opin ilmeisen helposti elämään yhden korvan varassa. Koulussa valitsin pulpetin luokan oikealta puolelta (en kyllä aina). Kadulla kävellessä siirryn edelleen niin että ystäväni kävelee vasemmalla puolellani, jotta kuulen häntä. Näin myös istun teatterissa jne.
      Olen erittäin sosiaalinen ja osaan useaa kieltä, joten minulla mikrotia ei ole ilmeisesti viivästyttänyt/estänyt oppimista.

    • Anonyymi

      Minä mulla on mikrotia toinen korva pieni eikä toisessa kuuloa korva käytäväkin puuttuu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      362
      3205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      140
      1217
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      136
      987
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe