Onko kokemuksia TA-asumisoikeuden hallinnoimista kerrostaloista, eli onko sisälämpötila millainen? Meillä on vilu jos alle 23 asteen menee, ja monissa taloissa nykyisin vain 20 - 21 astetta.
Eli onko TA raaskinut lämmittää asuntoja mukaviksi?
TA:n asuntojen lämpimyys?
14
1659
Vastaukset
- Kylmät kädet
Sama täällä Espoossa. Nyt kun säät viilenivät niin samalla alkoi täällä asunnossa tuntumaan tosi kylmältä. Kädet ja jalat koko ajan ihan kylminä. Patterit haaleat Sisälämpötila n. 20 - 21 astetta. Asumme ylimmässä krs:ssa päätyasunnossa eli ylhäällä ja kolmella seinustalla ei naapureita.
- onko siis TA?
Onko asuntonne siis aso ja TA-asumisoikeuden, vai jonkun muun tahon?
Kiitos kommentista. Kohtalotovereita ollaan siis...Luulisi prkl että rakenteetkin kärsii ja kylppärikään ei kunnolla kuivu kun alennetaan lämpöjä. Ja moni saa flunssan tuosta. - Kylmät kädet
onko siis TA? kirjoitti:
Onko asuntonne siis aso ja TA-asumisoikeuden, vai jonkun muun tahon?
Kiitos kommentista. Kohtalotovereita ollaan siis...Luulisi prkl että rakenteetkin kärsii ja kylppärikään ei kunnolla kuivu kun alennetaan lämpöjä. Ja moni saa flunssan tuosta.Aso on ja TA. Lisäksi sain tietää,että lähipiirissä on eräs ihminen,joka asuu muutaman vuoden vanhassa TA:n asossa ja osti sähköpatterin koska asunnossa on hyvin viileää.
- lämmivesiletku
Kylmät kädet kirjoitti:
Aso on ja TA. Lisäksi sain tietää,että lähipiirissä on eräs ihminen,joka asuu muutaman vuoden vanhassa TA:n asossa ja osti sähköpatterin koska asunnossa on hyvin viileää.
Sähköllä lisälämmittäminen ei välttämättä auta, tai pitäisi olla vapaasti säädettävät termostaatit. Kylmien pattereiden ongelma voi johtua myös siitä, että joku on mennyt ruuvailemaan virtauksia paremmaksi samalla linjastolla, jolloin termostaatin poistaminenkaan ei auta. Ilmanvaihtokanavat tukkimalla voi vetoisuuden tunne vähentyä, mutta lämpötilaa se nosta, jos termostaatti pitää sitä alhaalla. Nämä tietysti semmoisia, ettei kukaan järkevä ihminen mene niitä tekemään, ja TSI-miehen kannattaa kyllä muistaa, että kotivakuutus ei korvaa. Ja jotenkin olettaisin, että ne jotka vaahtoavat alempien lämpötilojen puolesta, harvemmin asuvat yksin.
- lämminvesiletku
lämmivesiletku kirjoitti:
Sähköllä lisälämmittäminen ei välttämättä auta, tai pitäisi olla vapaasti säädettävät termostaatit. Kylmien pattereiden ongelma voi johtua myös siitä, että joku on mennyt ruuvailemaan virtauksia paremmaksi samalla linjastolla, jolloin termostaatin poistaminenkaan ei auta. Ilmanvaihtokanavat tukkimalla voi vetoisuuden tunne vähentyä, mutta lämpötilaa se nosta, jos termostaatti pitää sitä alhaalla. Nämä tietysti semmoisia, ettei kukaan järkevä ihminen mene niitä tekemään, ja TSI-miehen kannattaa kyllä muistaa, että kotivakuutus ei korvaa. Ja jotenkin olettaisin, että ne jotka vaahtoavat alempien lämpötilojen puolesta, harvemmin asuvat yksin.
Itse asiassa sehän loukkaa vuokralaisen oikeuksia, jos taloyhtiön lämmitysjärjestelmä on säädetty siten, että sähköllä toimiva lisälämmitys on käytännössä tehoton tai kuluttaisi enemmän kuin mitä taloyhtiön asettaman ja tavoitellun lämpötilan ero ilman termostaattia olisi. Siis jos tarvittaisiin parin asteen nousu ja sen saavuttamiseksi joutuu lämmittämään sähköllä kokonaan, kun termostaatti vetää talopatterin kylmäksi lisälämmityksen vuoksi. Vai onko ainoa oikea ratkaisu märkä villasukka termostaatin päällä.
Jouduin muuttamaan kalliimpaan vuokra-asuntoon nimenomaan lämmitysongelman takia. Se aikaisempi ei ollut aso, mutta olettaisin että rakennusteknisesti samaa tasoa ja siellä tosiaan olkkarissa näytti 20 celsiusta. - Anonyymi
lämmivesiletku kirjoitti:
Särkyykö koneellinen ilmanvaihtosysteemi jos pirullisen vedon takia tukkisi ison osan ilmantulokohtien ritilöistä talviajaksi? Puhaltaa helkutin paljon kovalla puhurilla kylmää ilmaa ja palelee.
- kylmä talvella
Ei saa kämppää lämpimäksi, villasukat pyörii jaloissa syksyn ja talven. Runkoputket on kyllä lämpöiset sekä ulkooven vieressä oleva patteri. Muut patterit on joko kylmät tai hyvin haaleat. Sisällä 20-21 astetta. Tämä siis aso rivari, kahdessa kerroksessa. Asiasta sanottiin kun mittauksia tehtiin, niin sanottiin vain että siirtäkää makuuhuoneessa sänkyä kauemmaksi termostaatista. Olohuoneessa ei ole mitään termostaattien edessä, siltikin patterit ei lämpiä vaikka pakkasta olisi reilusti. Ainoa millä saa patterin lämpöiseksi itse, on ottaa termostaatti pois.
Taitaa olla vain säästösyistä että ei saa lämpöä nostettua 21 asteen ylitse. - No voi että
Vai että ihan kylmä tulee kun on "vain" 20-21 astetta, Hellanlettas meiän pikku kasper jäätyy kuoliaaksi.
- No voi itsellesi
Se on kuules yksilöllistä mikä lämpötila sopii kennellekin. Joku poikkeava hikoilee jo 20:ssä ja toinen palelee 21 asteessa.
Minä olen viluinen,johtuu raajojen huonosta verenkierrosta. Sopiva huonelämpötila on 23 - 24 astetta.
Siinä ei paljoa asumisen miellyttävyyttä lisää huoltomiehen ja isännöitsijän tokaisut että 20 on oikein sopiva ja energiataloudellinen arvo.
- TA-asoasukas
TA edelleen päättää asukkaan puolesta kaiken, maksoi asunnosta 10 000 tai 50 000€. Asunnot kylmiä ja hanoissa rajoittimet, vettä tulee liruttamalla. (täytyy poistaa ne jotta kunnon paine suihkussa)
- Espoonaso
Tännekin jäätyy
- Kuumaaa
Liian kuuma, vaikka patterit kiinni. Yöunet huonot, kun ilmanvaihto ei pelaa.
- Anonyymi
Kylmä on! Husbackankuja Vantaa, aso, 2016 rakennettu. Sisällä 21-22 ja veto ilmanvaihtoventtiileistä puhurina. Palelee koko ajan ja vastike yli 900 e/kk sekä päämaksu yli 42.000 eur.
- Anonyymi
Minulla omakotitalossa on yli 20 astetta vain silloin kun takkauunia lämmitetään tai saunan ovi on jäänyt auki. Kun maksaa itse niin ei yritä lämpöennätyksiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513